Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sifarr

    senior tag

    válasz trec12 #963 üzenetére

    A cikk jól számba veszi a nem valószínű lehetőségeket.
    De lehetséges ezektől eltérő megoldás is.

    Úgy tűnik, a DIGI kb. 1 év múlva elkészülhet a városokban, nagyobb településeken a hálózatával. Országos lefedettség 1800-on nem igazán gazdaságos, hazai romingra nincs esélye.
    De mi van akkor, ha a DIGI 4G-s hálózatot épít ki és eleve VoLTE szolgáltatással indít? A lefedettségi lukakat pedig a román DIGI-vel, nemzetközi rominggal oldja meg. Ezt a hazai riválisok nem tudják megakadályozni.

  • sifarr

    senior tag

    válasz radio100jozs #968 üzenetére

    Az eredeti cikk is számol egy lehetőséggel: "felmerülhet az is, hogy a DIGI valamilyen módon "összevonja" a romániai és a magyarországi működését" és "Például szolgáltatást nyújthat az erdélyi magyaroknak, akik többek között munkavállalás miatt ingáznak a két ország között". De az alacsony potenciális ügyfélszám miatt ezt elveti.
    Egy másikkal is: "Összebútorozás: szakértők korábban azt sem tartották elképzelhetetlennek, hogy a DIGI a frekvenciákat nem csak magának szerezte meg, hanem egy másik szolgáltatóval, például a Telenorral vagy a Vodafone-nal megállapodást kötve frekvenciákat visz a közös bizniszbe, cserében viszont akár saját márkanév alatt ügyfeleket szolgálnak ki a "közös" hálózaton keresztül." De ezt a DIGI oldaláról veti el: "Ennek a forgatókönyvnek azért is kicsi a valószínűsége, mert bár a DIGI nem sokat árul el a terveiről, azt elmondták, hogy saját hálózatban gondolkodnak."

    Én ezt a kettőt kombináltam. A magyar DIGI a románnal bútorozik össze. Igen, jól látod, a magyar ügyfél a román szolgáltatóval szerződik egy speciális magyar csomagra. Szerződés, számlázás és hasonlók könnyen megoldhatók Magyarországon is. A ronmán sim Magyarországon külföldinek minősül, tehát a Telenor, Telekom és Voda fel kell engedje a hálózatára. Ha pedig a sim a magyar DIGI lefedettségi területén van, akkor a sim kizárólag arra csatlakozik fel (a forgalom nagy részét ez adná). Egyedül azt kell megoldani, hogy a román sim-hez tartozhasson egy magyar hivószám. Azért írtam hogy a magyar DIGI hálózat VoLTE szolgáltatással indul, mert voip esetében a "hívásátirányítással" semmi gond nem lehet. Az ügyfélnek nem is kell feltétlen ismernie a román hívószámát.
    A magyar DIGI pedig a roaming szolgáltatásból élhet, amit román digis előfizetőktől és a más külföldi roamingolóktól beszed. Az igazi, jelentősebb bevétel persze a román DIGI-nél csapódna le, az itteni veszteséges is lehetne, de ez nem érdekes. Egy cégcsoport.

  • sifarr

    senior tag

    válasz trec12 #1395 üzenetére

    Az biztos, hogy sokáig nem lesz országos lefedettségük. A belföldi roamingra kevés az esély. A 3 jelenlegit erre jogszabály nem kötelezi, nekik pedig nem érdekük.
    A célközönség tehát csak a lefedett területek lakossága lehet. Viszont nekik sokáig sok lesz a lefedettségi luk a kistelepüléseken és lakott területen kívül. Ezt ma nem nagyon vállalja be előfizetőként senki.
    Egy megoldásról már írtam itt.
    De másképp is megoldható az "országos területi lefedettség", mégpedig az indulás pillanatától. Igaz, csak korlátokkal és az előfizető közreműködésével.
    A digi az előfizetőinek ingyenessé teszi a hívásátirányítás típusok közül a nem elérhetőt, azaz amikor a sim lefedettségi területen kívül van. Az előfizető pedig kétkártyás telefont használ, van egy prepaid kártyája jelenlegi szolgáltatók bármelyikénél, és az elérhetőség területtől függetlenül megoldva.
    Az előfizetők többsége jellemzően lefedett területen tartózkodik, ritkán kirándul, utazik vagy hasonlók. Ha mégis, akkor hívásindításrara a prepaid keretét fel is használhatja.
    Vezetékes előfizetőinek a digi az évi feltöltési díjat, akár kedvezményként oda is adhatja.
    Ha digi tarifája a többihez képest valóban érzékelhetően kedvezőbb, akkor ez az előfizetőnek is bevállalható, megérheti. Persze gyakran utazóknak nem megoldás.

  • sifarr

    senior tag

    Hogy én is beszálljak a találgatók közé ...
    Szerintem a digi elindulásának nem technikai, hanem üzletpolitikai megoldása lesz.
    Ugye a voda megvette a UPC-t. Ha az összeolvadás lezárul, akkor a telekom komoly konkurenciát kap a komplex szolgáltatások (kábel tv, internet, telefon + mobil) területén. Erre a piacra a Telenornak és a diginek is be kell szállnia, egyébként lemaradnak. Viszont a Telenornak nincs vezetékes szolgáltatása (és nem is gazdaságos ilyet kiépítenie), a diginek pedig érdemleges mobil szolgáltatásra nincs esélye.
    Mi van akkor, ha a Telenor és a digi valamilyen formában áll össze? A Telenor beengedi a hálózatára a digit és fordítva ...

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz kali #5546 üzenetére

    Majdnem teljesen egyetértek azzal, amit leírtál.
    A Telenor - szerintem - inkább a voda miatt állt össze a telekommal, mert a piaci részesedését jobban szorongatta, mint egy új belépő digi szorongatná. A telekom pedig pont a vezetékes tapasztalatok miatt tart a digitől, az árversenytől.
    Viszont az összaállások ideje óta jelentős változások történtek. A telenornak új tulajdonosa van, tehát egy stratégiaváltás egyáltalán nem elképzelhetetlen. A telenornak az egy lábon állás (mobil) hosszabb távon nem perspektíva. A voda-upc házasság után különösen nem. A diginek is muszáj kilépnie a mobil piacra. Az érdekek nekem a kooperációt valószínűsítik.

  • sifarr

    senior tag

    válasz Brandynew #13424 üzenetére

    Kicsit hosszabb távon gondolkozzatok már
    Te pedig reálisabban.

    Jelenleg a DIGI fejlesztése a következőkből áll:
    - növeli a területi lefedettséget,
    - finomhangolja a rendszert.

    Ha (!) sikerül további frekvenciát vásárolnia, akkor a fejlesztés kibővül a kapacitás növelésével.
    De ekkor sem lesz képes bagóért korlátlan internetet szolgáltatnia.

  • sifarr

    senior tag

    válasz pikar #16503 üzenetére

    Magyarázza el valaki, hogy miért kötik a DIGI-nél a teszt SIM kiadhatóságát ahhoz, hogy a meglévő előfizetésem előfizetői címén (vezetékes) van e DIGI mobil lefedettség, mikor ilyen esetben a VoWIFI is működhetne? Hisz erre van kitalálva.
    Adok egy magyarázatot, amely biztos része volt a DIGI döntésének.
    Ez tesztidőszak. Az intenetet ingyen adják. A percdíj csak 5 forint, ráadásul hálón belül nulla. Most a havi fizetendő díj az "átlag tesztelőnél" pár száz forint.
    Most jön a lényeg: jelenleg még nincs beépítve a számlázási költség!
    3-500 forintot nem lenne érdemes leszámlázni sem, beszedni sem, mert több a költsége. Ráadásul adózni is kell utána.
    Viszont, ha a tesztelő már előfizetője egy vezetékes szolgáltatásnak, akkor nincs többletköltsége, ha az eddigi számlájához hozzácsapják a mobildíjakat.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #21155 üzenetére

    Ezért is nem értem a DIGI szándékát.. Minek neki ez az 5G-s aukció?!
    A 700-as freki 4G-re is használható, mert nincs felhasználási kikötés.
    Tehát a DIGI-nek igenis jól jönne!

  • sifarr

    senior tag

    válasz Lajosnagy17 #21818 üzenetére

    Hogy mi a stratégia, mindenki csak tippel. Én is. 1-2 szempont viszont valószínűsíthető.
    1. Nem adhatják el a mobilt, mert senkinek sem kell.
    2. Lenne rá vevő a vezetékes, műholdas ággal együtt. Itt viszont csak a Telenor jöhetne szóba. Nekik az egész Digi nagyon jól jönne. A Telekom és a Voda is megvenné az egészet egyben, de azt a hatóság nem engedné. Így viszont a Digi igazán jó árat nem kapna érte, tehát egyben nem adja el. A Digi mobil nélkül is elvan.
    3. Az 5G mindenki számára elérhető és nyereséges 2-4G nélkül még sokáig piaci okokból nem érné meg. Ezért most messze nem éri meg toronyszámot növelni.
    4. A - szerintem! - legvalószínűbb stratégiáról. Vár a 900-as aukcióra. Addig fejleszt(get)i a jelenlegi hálózatot. Településekre, lakosságarányos növelésre és kültéri elérésre fókuszálva. A beltérit a VoWifi eléréssel igyekszik javítani.
    Ha lezárná a teszt időszakot, mobilt akkor is csak vezetékes vagy műholdas előfizetőknek adna. Mérsékelt díjért.
    Ha a 900-on nyer (vagy már a 700-on is változna a helyzet), akkor az elnyert frekin 4G-t adna. Ezzel azonnal feljavítaná a településeken a beltéri elérést, és tornyokkal is fejlesztené a településeken kívüli lefedettséget. Ekkor már mindenki számára nyújthatna mobilt, persze 4-es csomagban kedvezőbben. A versenyképes, de reális díjak is ekkor alakulnának ki.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz Lacarr1 #21840 üzenetére

    Sokáig nem tudja ezt finanszírozni így is leült a többi ágazata pénz hiány miatt.
    Azért egy ekkora horderejű, költségű döntés (mobolszolgáltatás indítása) egy leányvállalat esetében az anyuka jóváhagyása nélkül nem születik.
    A lebonyolítást a helyi menedzsment egy kissé elszúrta. De mostmár az anyának is érdeke, hogy mentse a menthetőt, akár segítségnyújtással is.
    A következő fordulópont a 900-as aukció és az eredménye lesz. Addig ki kell húzni bármi áron.
    Ha akkor nyer a Digi, akkor lassan normalizálódni fog a helyzete.
    Ha nem, akkor az anya fog dönteni, hogy mi legyen tovább. Sok verzió nincsen. A jelenlegi frekikészlettel mobilszolgáltatás nyereségesen nem nyújtható. Tehát
    - vagy leépíti a mobilrészleget, beleértve a tornybontásokat is, és benyeli a veszteséget,
    - vagy eladja az egész céget egyben.

  • sifarr

    senior tag

    válasz n00n #21859 üzenetére

    Ne temessük már a Digit bármiféle rálátás nélkül könyörgöm. Tudtommal senkinek nincsenek itt belső infói, okoskodni meg felesleges.
    Temetni szerintem sem kell.
    De belső info sem kell, hogy egy cég helyzetére, jövőbeni lehetőségeire prognózisokat (akár alternatívokat is) felállíts. Ez esetben ügyfélszám, növekedési lehetőségek (freki), stb., de ott van az évi mérleg is, ami szintén nyilvános és sokminden kiolvasható belőle.
    Csak az többiekkel való összehasonlításhoz: a Digi jegyzett tőkéje 2018-ban 20,3 milliárd, a nettó árbevétele 47,3 milliárd. UPC-nél ezek 18 és 77,4 milliárd.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    Többen érdeklődtek, hogy mennyi lehet a DIGI mobil beindításának költsége. A közelítőleg pontos számot én sem tudom, de viszonyítási alap elérhető a neten.

    A Telenor 4G-hez kapcsolódó lényegében szinte teljes infrastruktúra feljlesztése, cseréje - egy akkori cikk szerint - mai árfolyamon számítva kb. 67 milliárd volt. Nem nulláról indult. Pl. a telepítési helyek bérleti díját a korábbi és közben is üzemelő hálózat kitermelte.
    Valaki 100 milliárdot becsült a DIGI esetében. Valószínű nem járhat messze az igazságtól, ha egy elfogadható országos lefedettségről beszélünk. A beindítás költsége viszont csak a frekvenciakészlet bővülése esetén térülhet meg.

    Én nagyon szorítok a DIGInek. Sőt, támogatom is őket! :F Vezetékes előfizetésem van. Szívesen lennék mobilelőfizetője is. Nálunk jó a DIGI használhatósága, a tesztben mégsem veszek részt. A finomhangoláshoz már van elég felhasználó. A jelenlegi kapacitáskorlátokat már látják, előre is látták. Azzal segítem őket, hogy nem növelem feleslegesen a költségeiket, pl. a hívások utáni telekomadón keresztül. :N

  • sifarr

    senior tag

    válasz torma99 #21883 üzenetére

    A lényeget tekintve adman már válaszolt.
    Annyiban árnyalnám, hogy te perc alapon fizetsz, az adót pedig másodperc alapon kell fizetni. Ez némileg növeli a hívásonkénti nyereséget. Viszont az ingyenes hálónbelüli hívásonkért is fizetni kell az adót. Összességében magánelőfizető esetében számonként havi max. 700 az adó (üzleti ügyfél esetén max 5000 és 3 forinttal számolva).
    Tehát akkor támogatod, termelsz nyereséget a DIGI-nek, ha a havi hálónkívüli hívásaid mennyisége legalább 350 perc másodperc alapon számítva. Más esetben te is veszteséget okozol.
    De ezzel a DIGI eleve számolt.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz torma99 #21890 üzenetére

    Azt nem írtam, hogy nekem csak 1 kártyám van, tehát nem beszélek DIGI-n belül, csak kifelé.
    Én sem foglalkoztam azzal, hogy mennyit hivsz hálón belül és kívül. :N
    Adman neked szóló válaszát árnyaltam, és pontosítottam, hogy nem csak "kéne", hanem kell hálón belüli hívások után adózni.
    Neked annyit írtam, hogy a hívásaiddal 350 perc külső hívás esetén (sec alapon) garantáltan támogatod, nyereséget termelsz a DIGI-nek.

    Egyébként már azzal is támogatod, ha mobilelőfizetőjük vagy. Akkor is, ha nem keres most rajtad. Ez ügyfélszerzési költség, be van kalkulálva. Ha a DIGI mobil tartósan fennmarad, akkor ez nekik hosszabb távon visszajön.

    Abban viszont nem lehetsz egészen biztos, hogy nem hívsz digis számot. Számhordozás is van a világon, ha a DIGI felé még nem jelentős számban is.

  • sifarr

    senior tag

    válasz Prien #22594 üzenetére

    Bár számot nem lehetett választani, de így is elég jó számot kaptam, nem szívesen adnám vissza.
    Nyugi, az a szám már a tiéd! :K
    Nem képzelhető el a DIGI-val kapcsolatban olyan szcenárió, hogy egy számhordozással ne tudd megmenteni a számod.

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #22601 üzenetére

    Sok igazság van abban, amit írsz, de az igazságnak csak a fele.
    Levezetésed szerint a DIGI csak akkor indulhatna, ha a hálózatának minősége megközelíti a jelenlegiekét. Azaz minimum 95 %-os lakossági és 90 %-os területi lefedettség, plusz a beltéri elérhetőség és a kapacitás növelése. Ehhez viszont freki kell 700-on és 900-on, 1800-on is.
    Ez bizony még évekbe telhet.
    Szeintem viszont a DIGI júliusban, de legkésőbb 2021. januárban elindul. Az indulási küszöb szerintem olyan 75 %-os lakossági lefedettség lesz.
    A tesztidőszak legfeljebb 40 %-ban irányul a műszaki tesztre, a nagyobb rész ügyfélszerzési és beszoktatási célokat szolgál. Jelenleg kb. 200 ezer teszt-sim van forgalomban. Ezeket használják a "tesztelők". Ha állandóan hálózati problémát, elérhetetlenséget tapasztalnának, akkor értelmetlen lenne tesztelőnek lenni. A topicban sem főleg erről írnak, sokkal inkább arról, hogy mikor bővül itt és itt a lefedettség. És az is igaz, hogy a legtöbben és időben legtöbbször a lakás-munkahely-bolt relációban használják a mobilt is. A használhatóságot ez határozza meg legjobban.
    Más helyzetből indul a DIGI, mint anno a másik három. Igaz, magasabbak a műszaki elvárások, de a DIGI nem nulláról indul. Milliós meglevő ügyfélbázisa van a vezetékes szegmensből. Az induláskor a Westelnek is a Matáv és a 0660 léte adott lehetőséget az előnyszerzésre a Pannonnal szemben. És a DIGI mind a 4 szolgáltatást tudja csomagban adni. Ennek az üzletpolitikai és ügyfélszerző, -megtartó szerepe a Telekomnál és a Vodánál is egyre hangsúlyosabb.
    A DIGI kvázi "fapadosként" fog indulni. Érezhetően gyengébb, de egyáltalán nem használhatatlan műszaki paraméterekkel. És ebben nem az objektív, mérhető paraméterszint, hanem a szubjektív lesz a döntő. Ehhez igazítja a majd tarifáit is.
    Az induláskor szerintem lesz egy előfizetéses csomag, amely a vezetékes/műholdas előfizetőknek, csomagban lesz elérhető. 500-ért 5 giga net, a percdíj pedig marad 5 forint, + 500-ért a net 50 gigára nő. Ez a meglevő ügyfélbázisnak, mint célcsoportnak szól.
    Szerintem lesz prepaid is. Ugyanis a másik 3 négymilliós prepaid szegmense is célcsoport. Nekik 10 forintos percdíj, havi ezerért 5 giga net.

  • sifarr

    senior tag

    válasz #79813376 #22606 üzenetére

    Amit írtál, az melyik kategória:
    - sosem emlékszem az éjszakai álmaimra,
    - a delphoi jósdánál picivel (!) több,
    - mobilfronton nincsenek álmaim, mert jelenleg is kijövök <1500-ból,
    - nem vagyok sem egyik, sem másik.

    De visszakérdezek: nem jóslás, ha többen azt állítják, hogy nem indul el? Idén biztos nem, de jövőre sem. Akkor mikor?
    Ha frekit nyer 700-on és/vagy 900-on (a kettő közül legalább az egyik nagyon kéne!)? És ha nem nyer? A 700-at félig-meddig vagy egészen bebukta. Ha bebukta, ki tudja? A 900-on a két T erősen azzal érvel, hogy nekik kell az eddigi freki az üzembiztonság, az ügyfelek érdekében. Eddig elég erős volt az érdekérvényesítő képességük. És ha ott se nyer a DIGI?
    Akkor indul, ha eléri pl az ötszázezres tesztelő számot? Mikor éri el? Még 1-2-3-4 év? És addig marad az ingyenes tesztüzem? Nem kell közgazdásznak lenni, hogy az ember tudja, az üzemeltetési költségek folyamatosan nőnek. És ez nem évi pár tíz- vagy százmillió. Ez is megy hitelből? Meddig? Meddig bírja finanszírozni részben vagy egészben a többi üzletág a mobilt? Ezzel ki számolt, amikor a "marad a teszt, mert még nem jó a háló" álláspontján van?
    Nyugodtan minősítsd jóslásnak, amit írtam. De nem kevésbé az az ellentétes prognózis sem.

  • sifarr

    senior tag

    válasz #79813376 #22612 üzenetére

    Lehet, hogy valamilyen érdekegyezés folytán a digi és telenor közeledni fog egymáshoz,
    Ezen jót mulattam! :C
    Bő másfél évvel ezelőtt írtam ezt. Persze szigorúan laikus jóslat volt a részemről! :K
    Az alaphelyzet azóta sem változott, csak némileg tisztult a kép. És bonyolódott. :))
    Nemrég dethroner felvetésére, miszerint beszédes a hallgatás, ntomka beletrafált a lényegbe.
    Na, ez folyhat most ezerrel a háttérben. De ebben nem csak a DIGI, Telenor és az állam a résztvevő. Komoly érdeksérelmet szenvedhet a Telekom is, ezért valamilyen formában kihagyhatatlan. A Telekomot a T-Systems meg(nem)vásárlása kapcsán már megszivatták. Még egy erős konkurens "felépítésetől" a Voda mellé - mondjuk állami segédlettel, AH tulajdonrész vásárlásával a DIGI-ben - akár be is sokallhat. A Telekom meg ugye DT tulajdon. A németek meg nem szeretik, ha érdekeik sérülnek. Merkel mama is szólni szokott érte. Ki tudja, miről is beszélgettek legutóbb ... ;)
    Szóval érdekes lesz a DIGI "indulása". És nem a hálózat minősége miatt.

  • sifarr

    senior tag

    válasz Renwick #22617 üzenetére

    Teljesen sansztalan a peren kívüli megegyezés szerintem. Nem látom a mögöttes érdekeket.
    Én szívesen elhinném, hogy nincs mögöttes érdek. Csak furcsa a frekipályázat körüli hallgatás.
    A DIGI bíróságra ment, és egyben kérte a per idejére a pályázati eljárás felfüggesztését. Elvben utóbbi kérelmet 15 napon belül el kellett volna bírálni, akár pro, akár kontra. Semmi hír. Pedig ez az info nem államtitok.
    De semmi hír a pályázat folytatásáról sem. A pernek csak akkor van felfüggesztő hatálya, ha a bíróság ezt kimondja, egyébként folytatható az eljárás, de semmi.
    A hatóság részéről racionális lenne, ha - bíróságtól függetlenül - jegeli az eljárást, mert egy esetleges kártérítést ezzel megúszhat. Volt már, hogy az államot hasonló perben elkaszálták, itt szerintem nagyobb a összegről lehet szó. Viszont az államnak kellene a frekik díja. Minél hamarabb. Ez is érdek. Vagy kivárják, amíg a DIGI esetleg elmegy az EU-ig, ahogy ígérte? Hát az nem 1-2 hónap várakozás lesz.
    A telekomcégek eddig azt mondták, nagyon kell a frekvencia. 700-on az 5G-s lefedettséget látványosan lehetne növelni. Sok készüléket nem szolgálna ki, de a pr is "üzleti érdek". Várnának a fejlesztéssel, szolgáltatás bevezetésével addig, amíg a DIGI és a hatóság lemeccseli a pert? Nem ez az érdekük.

    Jegelés, hallgatás - gyanús ez. Valami biztos van a háttérben.

  • sifarr

    senior tag

    válasz #79813376 #22628 üzenetére

    Na, legalább annyit megtudtunk, hogy jelenleg még a bíróságon folyik a csörte.

  • sifarr

    senior tag

    Nem mobil, de DIGI.

    Ma reggel kiment a vezetékes tv és internet szétválasztó kütyüjének tápja. Du. 3 körül bejelentettük. Két órán belül kijöttek, kicserélték, működik. :C
    Ügyfélszolgálatból kitűnő!

  • sifarr

    senior tag

    válasz rothfb #22632 üzenetére

    Fogalmazzunk úgy, hogy a térkép 75%-ban kék lesz. A lefedettség nem lesz ennyi.
    A térkép területi lefedettséget mutat, én lakossági lefedettségről írtam. Utóbbi mindig, a másik háromnál is magasabb. 800 és 900-as frekinél pár százalékkal, a többinél már jelentősebben.

    Sok helyen beltéren használhatatlan a szolgáltatás.
    A másik háromnál is kisebb a beltéri lefedettség. Itt is jelentősebben a magasabb frekiknél. A DIGINÉL ez a különbség biztos nagyobb. De ...
    Meg kell különböztetni a műszaki szintet (objektív) a tapasztalati, használhatósági szinttől (szubjektív). Példaként: én Észak-Pesten létezem az év 90 %-ában. Ahol beltéren megfordulok (üzletek is) sehol sincs gondom a beltéri lefedettséggel. Senkit sem az érdekel, hogy megegyezik-e a beltéri és a kültéri szint, hanem az, hogy ő használni tudja-e ott, ahol jellemzően tartózkodik. Ehhez vedd hozzá, hogy a DIGI ezerrel támogatja beltéren a wifi-vel kombinált használatot. A tesztidőszakban mindenki kipróbálhatja, neki használható-e így a DIGI.

    Sokan kihozták a megengedhető 4 sim/háztartás, előfizetés mennyiséget. ... Ha havidíjjat fognak kérni, ezekben az esetekben jó, ha egy meg fog maradni a lefedetlenség miatt.
    Azért van itt egy kis ellentmondás. Ha most a tesztelők többségénél a DIGI szinte csak kültéren használható, akkor sim-et felesleges a mobilban tartani. Csak a helyet foglalná el, sok telefonnál az sd-től. Elég lenne havi 1-2 napig tesztelni a változást.
    Műszakilag biztos lehet mérni, hogy adott pillanatban és átlagosan a sim-ek hány százaléka csatlakozik a hálóra (beleértve a wifit is). Ha ez a szám pl. 20-30 %, akkor a háló használhatatlan. Viszont, ha eléri 70-80 %-ot, akkor ezt azt jelenti, hogy a tesztelők ekkora százalékának a tapasztalata, gyakorlata alapján használható a DIGI. És nem fog a 4-ből 3 kártyát visszaadni.
    Írtam már, a DIGI "fapadosként" fog indulni. Még évekig lesznek korlátai a többihez képest, de a gyakorlatban jól használható lesz - nem 50-100 ezer embernek, nagyságrenddel többnek.
    Az ár is ehhez mérten "fapados" lesz. Bár inkább úgy mondanám: digis lesz. ;) Szerintem az árat a múltkor jól lőttem be. Lehetne elemezve indokolni, de az hosszú lenne.

  • sifarr

    senior tag

    válasz fil #22679 üzenetére

    És akkor mi van. A frekit addigra szétosztják, ...
    A 700-as per döntően már nem a 700-ról szól, a 900-ról. Az EU bírósággal "fenyegetőzés" is inkább nyomásgyakorlás. Ott elég nehéz megmagyarázni, hogy a Telenor júniusi észrevételére a freki kiírásba bevesznek egy DIGI-t kizáró passzust, s utána októberben az állam megveszi a Telenor negyedét. És ugye az sem 1 hét alatt, októberben dőlt el. Így a pályázat hatósági oldalán és az egyik pályázó révén is ott az állam. Van ilyen máshol is. Pl. Németországban a DT-ben is van állami tulajdon. De ott ritkábban szokott a pálya lejteni. Hogy pont a Telenor szólt, az mára minimum kínos. Európában biztos.
    A 700-at szerintem is elbukja a DIGI. Az igazi tét most nem egy esetleges kártérítés, inkább az, hogy mi lesz 900-on. Ha ott is a "kézivezérlés" kiszórja a DIGI-t, akkor már nagyon kilóg a lóláb.
    A DIGI a 900-as pályázatnál a 700-as perrel próbál pozíciót erósíteni. És nagyon fontos tényező lesz, hogy a mobil részen minél nagyobb ügyfélbázist tudjon felmutatni. Gyengíteni kell a 3 jelenlegi azon érvét, hogy minden eddig 900 nekünk kell az ügyfeleink érdekében. Ehhez jó lenne egy legalább 3-500 ezres előfizetői bázis. De ...
    Jelenleg a fogyasztókban (itt is) az a kép él, hogy a DIGI mobil tesztüzemben működik. Műszaki szempontból kicsit igen, de jogilag nem. AZ ÁSZF-ben egy szó sincs tesztről. Csak a előfizetői csomag nevében szerepel a teszt szó, de ettől ugyanolyan csomag ez is, mint bármely konkurensé. Pl. ha módosítani, lezárni, kivezetni szeretné, azt is ugyanúgy 30 nappal korábban közzé kell tenni.
    A havidíjmentes, az ingyenes net is azt a képzetet erősíti, hogy "próbálkozik a DIGI, vagy sikerül, vagy se; a tesztelők tesztelgetnek, de nem is valóságos előfizetők". Ilyen vagy hasonló érvet ki fog játszani a másik 3, és kommunikációs szinten ez meggyőző is!
    Szerintem ezért is le kellene időben zárni ezt a "tesztidőszakot".
    Jómagam hónap végén a 2. számomat hordozom át a DIGI-hez. Lesz, ami lesz, nem érdekel.

  • sifarr

    senior tag

    válasz Lajosnagy17 #22710 üzenetére

    Szerintem az is jelentősen befolyásolja az előfizetők számát, hogy Invitel vagy Digi egyéb előfizetessel is kell rendelkezned. Szívesen tesztelném, sőt fizetnek is érte, de nincs rá lehetőségem
    Ebben egyetértek veled. Lassacskán oldani kellene ezt a szigorítást. De ezt csak akkor lehet, ha már előfizetési díjat is bevezetnek a netre.

    Habár nem tudom az Nmhh-nak milyen feltételei vannak.
    A DIGI-nek nem volt semmilyen feltétel előírva. Pl. nem volt előírás, hogy x időn belül el kell indítani a szolgáltatást, különben elveszti a frekit. De lefedettségi előírás sem volt. Ezért is tehette meg, hogy évekig kivárt. (Szerintem ez pl. hiba volt.)

    Kell országos roaming szerződést kötniük?
    Nem. Épp ellenkezőleg van. Ha a hatóság a verseny érdekében segíteni akarta volna a DIGI elindulását, akkor előírhatta volna, hogy a többiek kötelesek belföldi roaming lehetőséget biztosítani a DIGI-nek, mondjuk 2 évig. De ilyen nem volt. A Voda indulását pl. épp ezzel segítette anno a hatóság, amivel a Voda élt is. A Vodát segítették azzal is, hogy egy ideig magasabb hívásvégződtetési díjat számolhatott fel a többieknek, mint azok nekik. Úgy látszik, a Voda indulása a hatóság stratégiai céljába illett. És eddig úgy tűnik, a hatóság (állam) stratégiai céljába a DIGI nem illik bele.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #22709 üzenetére

    de úgytudom, hogy nagyon kevés 900-as frekit fognak majd árverezni.. Ergó jó magas összegért csípheti el a DIGI.
    Én viszont úgy tudom, hogy lejárnak az eddig használt 900-asok. Épp ezért érvel úgy a 3 nagy, hogy a fogyasztók érdekében mind megtartanák, lényegében hosszabbítani szeretnének. Ha ezt az érvet a hatóság akceptálja, akkor a 3 nagy nem is fogja az árat felverni.
    Szerintem az lenne a hatóság részéről korrekt és piac- és ügyfélbarát, ha a 900-as kiírásnál figyelembe vennék a már elnyert 700-as és 800-as frekiket is. Ezek figyelembe vételével lenne egy felső limit, amit 700-800-900-on összesen használhat 1-1 szolgáltató. És persze fenntartanának egy méltányos részt a 900-ból az új belépőnek.

    Ha viszont tudnának hoznának szerintem 2100-at. Sebesség szempontjából mindenképpen jól jönne nekik.
    A sebesség szempontjából és a településeken igen. De 700-as vagy 900-as freki nélkül országos területi (!) lefedettséget gazdaságosan nem lehet csinálni. Nézd meg a többi szolgáltató lefedettségi térképét a magasabb frekiken. Erősen foghíjasok azok is, a településekre fókuszálnak.
    Kell(ene) a 700 vagy a 900, mert jogos, méltányolandó igény a digis ügyfelek részéről is az országos területi lefedettség.

    Mindenesetre én drukkolok a DIGI-nek és remélem alkotnak valamit
    Én nem csak drukkolok nekik. Úgy áll, hogy közösek az érdekeink. :K
    Egyébként neked is, itt a topicban is mindenkinek. Ha gondolkozol, akkor rájössz, miért. ;)

  • sifarr

    senior tag

    válasz Gyurka6 #22713 üzenetére

    A 22705 ös alapján lehet némi remény!
    Nem erre gondoltam. Főleg, mert nem jó előjel, hogy a DIGI az eljárás felfüggesztésére vonatkozó kérelmét a bíróság elutasította. A 700-as perre nézve egyetértek fil korábbi véleményével. Az esetleges kártérítés sem igazi megoldás a DIGI-nek.
    Nekem anyagi érdekem fűződik a DIGI Mobil sikeréhez. És nemcsak nekem, hanem minden tesztelőnek is.
    De ezt most nem fejteném ki. Ha érdekel, akkor majd holnap.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #22717 üzenetére

    Én több szempontból is érdekelt vagyok:
    Ezek valós érdekek. Sőt a nem digiseknek is érdeke lenne a DIGI Mobil biztos piacon maradása. Egyszerűen az árcsökkentő hatása miatt. Elég pl. a Telekom Domino Most-jára utalni. Ha nincs DIGI, akkor ez a promóció azonnal megszűnik.

    A teszt időszak után pedig: Véleményem szerint vissza hozzák az 50 GB-os limitet(Korlátlan internet megnevezéssel)
    Egyetértek. Ezért írtam a tarifacsomag "jóslásomba", hogy 500-ért 5 giga. Fölötte opciós díj. Vagy havi díj 1 ezres, benne 5 giga + 100 hálón kívüli hívás.

    A 700 MHz-es frekivel kapcsolatban meg csak annyit, hogy kevesen tudnánk használni. Én igen és lehet te is ...
    Igen, én is. :K Azért hosszab távon (készülékcserék) a 700 is egy jó kompromisszum lenne, ha nincs más.
    De azzal főleg egyetértek, hogy az igazi a 900 lenne. Nem kizárólag a 4G miatt.
    900 esetén seperc alatt ki lehetne építeni egy országos, >95 %-os területi (!) lefedettséget. Át lehetne telepíteni a 2G-t a 900-as freki egy részére, a többin 4G, 1800-on is mehetne full a 4G. A kültéri és a beltéri használhatóság látványosan javulhatna.

    De a jelenlegi digiseknek van egy sokkal közletlenebb anyagi érdeke abban, hogy a DIGI Mobil talpon maradjon. Most nincs időm erről írni, esetleg később.

  • sifarr

    senior tag

    válasz radio100jozs #22733 üzenetére

    Azért csak úgy nem lehet egy előfizetőt csak átpakolni egy másik díjcsomagba, az árakat meg nem lehet csak úgy felemelni, erre szigorú szabályok vannak a törvényekben.
    Szóval úgy gondolod, hogy pl. egy mai tesztelő, aki hívást nem is indít, az örökéletre kapott ingyen netet a DIGI-től. Vagyis nem kapott, hanem jár neki. :N

    Egyébként lehet. Lehet lezárni egy tarifacsomagot (új előfizető nem kérheti), s később kivezetni, azaz más csomagot kínálni az előfizetőnek, ha nem vállalja az átváltást, akkor felmondás. Annyi csak a korlát, hogy addig nem lehet kivezetni, amíg legalább 1 határozott idejű, tarifahűség szerződéses előfizető is van.
    Ezt minden szolgáltató megteheti (pl. bank is), amelyik nincs monopol helyzetben, vagy nincs jogszabályon alapuló szolgáltatási közetezettsége egy szolgáltatásra és/vagy egy földrajzi területre.
    A mobilszolgáltatásra egyik cégnek sincs szerződéskötési kötelezettsége. Ahogy az ügyfél felmondhatja, adott esetben a cég is.
    Ez a lehetőség benne van a DIGI ÁSZF-jében is, ahogy a többiekében is. Az ÁSZF-et a hatóságnak be kell nyújtani, ha törvénytelen lenne, akkor szólna.

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #22743 üzenetére

    Na ezt megkaptam. :) De megérdemlem, minek pofázok annyit.

    Mert, aki indított hívást, annak miféle többlet joga van? Semmi az ég világon.
    Igazad van, én is így gondotam eredetileg is. Hiba volt részemről a féreérthető közbevetés. :(((

    Akinek olyan helyre adták ki az ingyen SIM-et, ahol lófütty szolgáltatás van, az milyen kompenzációt kap?
    Mobil esetében a "helyre kiadott" sim értelmezhetetlen. Műszaki kérdésekben (is) profi vagy, s tudod, hogy még kültéri/beltéri lefedettségűnek jelzett terület esetében is vannak vakfoltok, az előfizetőnek "lófütty szolgáltatással". A nagyoknál is. Aztán vagy megoldják, vagy nem. Vagy megéri nekik, vagy nem.
    Kompenzáció. Visszakérdezek. Egy példa: Tésa, Pest megye. Egy szolgáltatónak van gyenge 2G-je, a másik kettőnek 0. Kötnek szerződést egy tésai lakossal? Igen. Készülékkel, 2 év hűséggel, mobilnet résszeL Igen. Van minden esetben vizsgálat (térkép) a szolgáltató részéről, hogy tud-e a lakhelyen egyáltalán szolgáltatni? Nem hinném. Jár kompenzáció, ha kiderül, hogy a lakhelyén használhatatlan az előfizetés? Nem. A Tékozló Homáron olvashatók esetek póruljárt ügyfelekről.
    Ehhez képest a DIGI előszűrte az előfizetni akarókat, lefedettségi szempontból is.

    Az NMHH sem idióta pontosan tudják, hogy a haosnló akcióknak ügyfélszerzési/marketing értéke van, pont ugyanúgy lehet kivezetni, mint bármi mást.
    Teljesen egyetértünk! Nem ellenőriztem le, de lehet, hogy ebben a topicban én írtam le először, hogy a digis Teszt csomag jogilag ugyanolyan csomag, mint bármelyik konkurens csomagja, hogy jogilag nincs tesztüzem. Azaz minden digis szerződés teljes körű, határozatlan idejű szerződés. Lezárni, kivezetni egy csomagot, felmondani egy szerződést pont úgy lehet, mint bármely más szolgáltatónál.
    A lezárást 30 nappal korábban közzé kell tenni. (digi.hu-n elég) Közzé lehet tenni, hogy az előfizetőket egy meghirdetett új díjcsomagba átteszi. De azt is kell, hogy aki nem fogadja el, az jogkövetkezmény nélkül felmondhat. Aki nem szól, átkerül. Aki felmond, kikerül. Ugyanakkor, ha egy ügyfél nem fogadja el az egyoldalú szerződésmódosítást, de nem mond fel, és jelzi, hogy ragaszkodik a régi csomaghoz, akkor
    - a szolgáltató ezt benyelheti,
    - felmondhat az ügyfélnek.
    Jogilag optimálisabb lett volna a DIGI-nek meghirdetni egy csomagot (erre lehet szerződni), és egyidejűleg bejelenteni, hogy promóciós jelleggel visszavonásig, de legalább x határidőig egy kedvezőbb tarifár alkalmaz. Lényegében, ahogy a Domono Most esetében van.
    De a DIGI ebben is "csapda helyzetben" volt. Üzletpolitikai okokból nem lett volna szerencsés idejekorán "kiteríteni a lapokat".

    dchard! Én egy felvetésre reagáltam, miszerint (leegyszerűsítve) nem lehet akárhogy árat emelni (lezárással, kivezetéssel, újcsomaggal), mert vannak törvények is. Erre írtam, hogy lehet, törvényesen is lehet. És nem járandósság a tesztkedvezmény.

  • sifarr

    senior tag

    válasz BornToBePuli #22748 üzenetére

    Nem, dchard igaza van.
    Határozott idejű szerződés esetén az aláírt, az ügyfél számára rendelkezésre bocsátott szerződésben szerepelnie kell, hogy határozott idejű a szerződés, és hogy hány hónapra, 1, esetleg 2 évre szól. Ilyen kitétel nincs a digis szerződésekben. Gondolom neked is van szerződésed. Vedd elő és olvasd el!
    És nem elég az sem, hogy ez az ÁSZF-ben szerepeljen. A szerződés típusa olyan lényeges elem, amit a szerződésen belül mindenképpen szerepeltetni kell.
    Egyébként nincs ilyen kitétel az ÁSZF-ben. :N

    dchard fil-nek válaszolt, aki ezt írta:
    Jelenleg a teszt időszak 2020.06.30.-ig van meghirdetve. Tehát ez egy határozott idejű szerződés. Július 1.-én már semmiféle kötelezettsége nincs a jelenlegi tesztelők felé.
    Fil-nek nincs igaza. Jogilag dchard álláspontja a helyes.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #22753 üzenetére

    Annyi a különbség, hogy a többi szolgáltató nem szűr elő, ergó nincs felelőssége abban, hogy ha te olyan helyen veszed igénybe, ahol a lefedettségi térkép szerint (előre ellenőrizhető módon) nincs elérhető szolgáltatás.
    Ez is egy legitim nézőpont. Nem túl ügyfélbarát, de respektálható.
    Akkor viszont mobilfronton jelenleg ez a helyzet, egy kis párbeszéddel illusztrálva.

    Helyszín: T vagy T vagy V ügyfélszolgálata.
    Ügyfél: Jó napot! Előfizetést szeretnék.
    Ügyintéző: Jó napot! Fényképes igazolványt, lakcímkártyát kérnék.
    - A Belvárosban lakom. A térkép szerint kültéri és beltéri lefedettségük is van. Biztosan tudom használni a lakásomban? Nem szeretnék zsákbamacskát venni.
    - Nem tudom, nem biztos.
    - Nem tudná leellenőrizni?
    - Nem.
    - Esetleg kiküldenének egy technikust, ő bemérhetné.
    - Sajnálom, de erre nincs lehetőség.
    - Akkor kaphatnék ingyen egy tesztkártyát, nettel, 100 perc lebeszélhetőséggel? Akkor én kipróbálhatnám!
    - Sajnálom, de erre sincs lehetőség. Kártyát kaphat, de azért fizetni kell.
    - És ha nem tudom használni a lakásban, akkor visszadják az árát?
    - Nem. Illetve majd egy év múlva igen. De kérvényezni kell.
    - Akkor milyen lehetőségem van, ha számomra használható előfizetést szeretnék Önöktől?
    - A zsákbamacska.

    És tőlem is egy költői kérdés.
    Ha DIGI úgy indul, hogy szűrés nélkül, mindenkinek prepaid kártyát ad, ingyen net, 1000 feltöltésért 200 perc, a szerződésbe beleírja 2 centis betűkkel, hogy az ország egy pontján sem garantál használhatóságot, és a szerződést 2020. február 29-re azonnal felmondja, március 1-én lekapcsolaj, és ha ...
    Szerinted milyen hozzászólásokkal lett volna tele eddig és lenne most ez a topic?
    Szerinted mikor, hogyan kellett volna indulnia? Hibák helyett milyen jó döntésekkel?

    Persze, lett volna egy ideális indulás - én is tudom. Megvárni, amíg lesz elég freki. Kiépíteni a hálózatot, minimum olyan lefedettségi szintig, mint a többié. Műszakilag csak műszaki emberekkel tesztelni, amíg a többi szintjét el nem éri. És utána lehetett volna indulni. Csak akkor. Persze akkor ez a topic sem lenne. :N
    A DIGI nem ezt az utat választotta. Hibázott. Lehet is szidni mindenért: lefedettség miatt, mert előszűr és rosszul, mert csak vezetékes mellé ad kártyát és nem mindenkinek, mert a tesztcsomag nem marad meg örökre, mert árat fog emelni, mert ... mindenért. :O
    A hozzászólások nem kis részét olvasva csak azt nem értem, hogy miért nem hagyja ott mindenki a DIGI-t? Úgy se működik, halott ügy, kár rá vele foglalkozni.

  • sifarr

    senior tag

    válasz kali #22764 üzenetére

    Igaz, én is tudom, hogy ez egy tesztelési lehetőség. Abban is biztos vagyok, hogy te tudod, ez nem a Telekom által önként nyújtott lehetőség, hanem egy jogszabályi kötelezettségnek megfelelés.
    Viszont nálunk az emberek 50 %-a nem vásárol interneten, sem szerződést nem köt, postán fizeti a csekkjeit, kp-t használ, bankkártyát szinte csak kp-felvételre, stb.
    Bár én nem ebbe a csoportba tartozom, mégis az a véleményem, hogy őket is megilletné ez a lehetőség. Nem éreznék méltányosnak egy olyan véleményt sem, hogy saját hibájukból esnek el a tesztelés lehetőségétől - így jártak. (Te ilyet nem írtál!)
    Megoldható és a szolgáltatók megtehetnék, hogy nekik is önként tesztelési lehetőséget adjanak (csak szolgáltatásra). Nem teszik. Így ők zsákbamacskát vesznek. ;)

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #22777 üzenetére

    dchard!
    Műszaki kérdésekben én laikus vagyok, te profi. Amit itt összefoglaltál, azt éppen a te és mások szakértői hsz-eiből már rég összeraktam. Egyetértek veled. Én épp attól tartok, hogy reális eshetőség az a kimenet, amire finoman célzol: lesz egy döglődő, kapacitáshiányos, maximun nullszaldós, inkább veszteséges digis mobilüzletág.
    Lehet, hogy egyes hozzászólásaim vehemensnek és szélsőségesen elfogultnak tűnnek, valójában értetlenség, megdöbbenés van mögöttük. És hogy érthesd ...
    Mobilban havi <1500-ből elvagyok. Nekem teljesen mindegy volt, hogy lesz DIGI mobil vagy sem. Visszanézve egyetértek: "az 1800-at el sem kellett volna hozni". És nem lett volna szabad az indulásnál hibázni, beleértve az Invitel hibát is. De elindultak és hibákkal indultak el, ez már faktum.
    Elköltöttek egy csomó pénzt beruházásra (még fognak is, nem fogják abbahagyni), nő a bevezetési költség is. Mennyi ez? 50 milliárd? Nem hiszem, hogy túlbecsültem, inkább alá. Te konkrétabban is meg tudod becsülni, a beruházási részt biztos, majd kijavítasz. Édesmindegy, hogy ezt miből fizette és fizeti a DIGI, saját tőkéből és/vagy hitelből. Ha bármilyen okból nem lesz megoldása, hogy a mobilrészleg nyereséges legyen, akkor ki fizeti ki a költséget, a veszteséget? A tulaj? Vagy átterheli a romániai részre? Nem hiszem. A legkézenfekvőbb, hogy a vezetékes üzletágnak kell kitermelnie. Már most is emelkedik a vezetékes árszinvonala. Pl. FTTH esetében 4800-ról 5700-ra hűség esetén. Miért is? "Nincs megoldás" esetében ez fokozatosan nőni fog tovább, 7-8 ezerre. 9-re?
    A közömbösségből akkor fordultam át, amikor ezt átgondoltam. És nem azért, mert akár egy háromezres növelés földhöz vágna. A költségvetésemben ez a statisztikai hibahatáron belül lenne. Egyszerűen dühítenek bizonyos jelek.
    A hírközlési törvény preambulumából idézek: a törvény célja "a fogyasztók megbízható, biztonságos, megfelelő minőségű és lehető legalacsonyabb díjú elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal való ellátása érdekében, az elektronikus hírközlési piacon a hatékony, az alkalmazott technológiától független verseny biztosítása". Azaz a fogyasztók érdeke, a miénk. Jól írta Kali, hogy a DIGI indulása minden fogyasztó érdeke. A hatóságnak, államnak ezt kellene képviselnie. Az állam a 3. szereplő színre lépését (Voda) anno támogatta. A 4-et nem. Nincs jele, pedig a verseny pezsdítése céljából kellene. Ráadásul most ebben a "játékban" az állam tulajdonosi szerepben is van. Nem részletezem, de a tulajdonosi érdek nem esik egybe a fogyasztói érdekkel.
    Tetszik, nem tetszik, a DIGI Mobil jövője mára nem elsősorban műszaki, jogi, finanszírozási kérdés. A hatóság (állam) stratégiai döntésének, minden érintett (3 grácia is) érdekküzdelmének a kérdése. Igen, leírom, még ha kitiltanak is, politikai kérdés is.
    Minden tesztelő vagy maga, vagy hozzátarozója, vagy rokona, ismerőse révén vezetékes előfizető is. Belekerült ebbe a helyzetbe, mint Pilátus a krédóba. Amikor olyan hozzászólást olvasok egy tesztelőtől, miszerint "ez a szolgáltatás még nem ér annyit, hogy fizessek", vagy "ragaszkodom a szerzett jogomhoz, az ingyenességhez" és hasonlók, akkor nem értem őket. Ki fogja fizetni azt a pénzt, csak más címen, a vezetékesen.
    Jelenleg fogyasztóként csak úgy lehet támogatni a DIGI-t, hogy fel tudjon mutatni egy már fizető, jelentős számú ügyfélbázist. Mi, jelenlegi tesztelők, nem vagyunk hivatkozási alap, figyelembe veendő fogyasztói érdekcsoport. Lehetnénk, de nem leszünk. Nem is akarunk lenni. Ez van.
    Most és korábban minden érvemet elmondtam, a továbbiakban visszafogom magam.
    Elnézést, hogy mindezt neked címezve írtam. Kijött, nagyon a bögyömben volt.
    (Átfutottam a legutóbbi hozzászólásaid. Nagyon hasonlóan látjuk a háttéret, a kilátásokat.)

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz bociusz #23365 üzenetére

    Laikus vagyok, a kérdésem is az.
    Azt írod, hogy 700-on elkelt mind.
    Viszont te linkelted későbbi hsz-edben az aukció előtti állapotot. Ebben már szerepelnek az aukció eredményei is. Eszerint nyert a Telekom 2x10-et, a Telenor 2x5-öt és a Voda 2x10 MHz-et, ez összesen 2x25.
    Viszont 2x30 MHz-t jelez a szürke sáv. Így elvileg maradt 2x5 MHz. Ezt tartalékolta volna a hatóság? Vagy műszaki okból nem írta, nem osztotta ki? Vagy nem jó a 30-as szám szürke sávban?

  • sifarr

    senior tag

    válasz radio100jozs #23434 üzenetére

    Azt én értettem eddig is, hogy 5x2x5 MHz-t írt ki értékesítésre a hatóság, nem erre utalt a kérdésem.
    Ezen a linken a 700-as frekinél 2x30 MHZ szerepel, mint ami rendelkezés áll, azaz kiosztható.
    Erre vonatkozott a kérdés. Nem jó a linken szereplő adat, 700-on a 2x30? Vagy tartalékoltak belőle? Vagy műszaki ok van a ki nem osztás hátterében?
    Ezek a kérdéseim.

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #23436 üzenetére

    Köszönöm az egyértelmű és világos választ. Hiába, aki profi, az profi! :C

    Akkor jöjjön egy kis konteo! :F
    Nem lehet, hogy a hatóság már eredetileg, a kiírásnál is számolt a Telenor DIGI-t kizáró észrevételére? Nem lehet, hogy a hatóság előre felkészült egy EU-ig elmenő perre a DIGI-vel?
    Ha pedig a DIGI a perrel elmegy az EU-ig, ha 1-2 év múlva ott a DIGI nyer (állam veszít) és kártalanítást ítélnek meg nekik, akkor ott a 2x5 MHz mint kompenzációs alap. Mondjuk akár úgy, hogy a frekikért nem kell akcós díjat sem fizetni. :)
    Lehet, hogy a digiseknek mégis érdemes lesz olyan mobilt venni, amelyik ismeri a 700-as frekit?

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz bksgbr #23476 üzenetére

    De addig szerintem egy átlag mobilfelhasználónak nem éri meg pénzt kiadni a szolgáltatásért, főleg ott, ahol nincs is lefedettség.
    Miért nem? Épp egy átlagfelhasználónak miért nem?
    Egy átlagfelhasználó (>66 %) jellemzően településen belül mozog az év minimum 80 %-ában. Ha otthon, munkahelyen van térerő (vagy wifi), ha településen belül van térerő, akkor miért ne tudná használni?
    Épp magad vagy erre a példa, hiszen ezt írtad: Nekem itt Egerben szerencsém van, az egész városban van térerő.
    Egerben van, de kimész a városból és Egerszalókon, Egerbaktán, Szarvaskőn, stb. már nincs. De használod, mert főleg városon belül mozogsz. Az átlagfelhasználó pont olyan, mint te.
    A lefedettség is megoldható, ha kimozdulsz, utazol, nyaralni mész. Mi már 4 számot áthordoztunk a DIGI-hez, azaz digis lett a főkártyánk. Mindegyik mögé betettünk egy dominót. Ha lemegyünk a "térképről" (ritkán), akkor a digis számunk átirányítja a hívást a tartalékkártyára. Lefedettség megoldva. Igaz az átirányításért fizetünk br. 4 forintot, de még így is olcsóbban kijövünk, mint a korábbi - egyébként flottás - előfizetéssel.
    A gyakran sokat, sok helyen mozgóknak valóban nem lesz jó a DIGI. Szerintem az adatkeretet is drasztikusan vissza kell venni, ha elindul élesben. Az 50, 100 vagy még több gigát használókról a DIGI-nek le kell mondania, nem célcsoport még sokáig a kapacitáshiány miatt. De az átlagfelhasználónak 1-5 giga is bőven elég.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz Luissimo #23485 üzenetére

    Műszaki kérdésekhez nem értek, ezért csak következtetek.
    A másik 3 mobilos topicban sokszor olvasható, hogy sok felhasználó és nagy adatforgalom drasztikusan lecsökkenti a tényleges sebességet a névlegeshez képest. Harmadára, negyedére, ötödére vagy akár kevesebbre. Megesik, hogy a 4G-nél gyorsabb a kevésbé használt 3G. A DIGI esetében a névleges eleve kicsi, ha a töredékére esik, akkor pedig használhatatlan lesz.
    Mivel a DIGI mobil csak a jelenlegi előfizetői szám megtöbbszörözésével fenntartható, ebből - nekem - az következik, hogy az adatforgalmat szabályozni, a jelenlegi feltételekhez képest csökkenteni kell.

  • sifarr

    senior tag

    válasz bksgbr #23487 üzenetére

    Pont hogy szerintem az átlagfelhasználó nem én vagyok, ritkán mozgok városon kívül.
    Tévedsz! Az átlagfelhasználónak átlagos a napirendje. Otthon van, elmegy dolgozni, hazafelé kisbevásárlás, újra otthon. A munkahely többségében településen belül. Hétvégén nagybevásárlás, esetleg haverok, rokonlátogatás, ritkábban egy kirándulás. Évente egyszer egy hét nyaralás. Bár sokaknak az se.
    Nálunk a szűk család nagy. 12 felnőtt, 6 háztartás. Egy kivételével mindenkit ilyen napirend jellemez.
    De a 70 éves Mari néni, aki otthon ül lefedett területen (úgyis most otthon kellene maradnia a pics...ján, akarom mondani szépen otthon csücsül), annak tökéletes lenne. :(((
    Ezt még viccből se. Remélem, él még a nagymamád - gondolj rá. És - kívánom - te is leszel 70 fölötti - neked hogy esne egy ilyen megfogalmazás?

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #23496 üzenetére

    A másik lehetőség, hogy a jelenlegi csekélyke kapacitás közel 40%-át megkajáló 2G-t baromi gyorsan kikapcsolják, és 3 helyett 5MHz-ben tolják tovább csak LTE-n.
    Műszaki szempontból biztos így lehet optimálisan kihasználni a meglevő kapacitást.
    De a DIGI mobil jövője inkább üzleti modell kérdése, mint műszaki.
    (Csak morfondírozok.)
    Mi van akkor, ha a DIGI sem 700-as, sem 900-as, sem máshol nem nyer frekit?

    1) Bedönti az egészet. Ügyfeleket eladni nem tudja (meg se venné senki), a beépített vasat le kell bontani, eladni, bár értéke annak se nagyon van. A bukta akár az alapüzletágat is veszélyeztetheti. Nem perspektíva.

    2) Internettel nem tud konkurálni senkivel. Kis kapacitás, kis kiszolgálható előfizetői szám. Vegetálás folyamatos veszteséggel. Ez sem perspektíva.

    3) Pont a hangszolgáltatás, ami esélyt adhat valamennyire a fennmaradáshoz.
    Itt a tiszta 4G-s VoLTE/VoWIFI-re átállás nem igazán megoldás még hosszú évekig. Megvan a készülékcseréknek a ciklusa előfizetői oldalon is. DIGI-re váltás miatt kevesen cserélnének mobilt.
    Meggyőződésem, hogy a DIGI célközönsége a kisfogyasztó. Aki most 7-10 ezret költ mobilra (adat és hang) az nem fog DIGI-re váltani. Viszont, aki most prepaid vagy alacsonyabb havidíjú előfizető (és neki elfogadható a lefedettség), az már könnyebben válthat. Nekik lehet vonzó a (9-)19-25-35-40 forintos percdíj helyett az 5 (+hálón belül 0).
    Ad abszurdum még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy 2G-re kellene átállítani a meglevő teljes frekit, ha a 2G-s hanghívásnál fogyna el a kapacitás. Egy kétkártyás készüléknél könnyebb pótolni más szolgáltaval az internetet, mint az 5 forintos percdíjat.

    Persze a legjobb lenne sok új freki. De mi van akkor, ha nem lesz?
    A te javaslatod egyféle megoldás, de szerintem az önmagában nem oldja meg a kérdést.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz dchard #23512 üzenetére

    Ezt a marketingesek szeretik hangoztatni, a valóság viszont az, hogy nagyon is a műszaki realitás az, ami behatárolja hogy mit csinálhat üzletileg és mit nem.
    Kitalálhat a műszaki oldal bármit, ha a marketinges nem talál rá piacot és nem tudja eladni, akkor annyi. És persze ez fordítva is gaz.
    Egy döntetlenben kiegyezhetünk? ;) (Nem vagyok marketinges.)

    Ugye az világos, hogy csődbe nem azért mennek cégek, mert az perspektíva ...
    Csak az alaptevékenység veszélyeztetéséről írtam, csődről nem. Egyébként nem félek a DIGI mobil csődjétől, finanszírozási nehézség esetén sem. A mobil a DIGI integráns része, egy cég. A mobilrészre nem lenne vevő, de az egész DIGI-re bármikor lenne jelentkező, akár több is. Ha más nem, az állam. Akarom mondani az Antenna Hungária. :K

    Ha abból indulunk ki, hogy alacsony freki (=beltér) nélkül csak második kártyaként képzelhető el, akkor egy ésszerűen korlátos "korlátlan" csomag mint második kártya még lehet reális. Sebességben kell húzni egy féket, és persze az elbaltázott 2G kapacitást is beletolni.
    Szerintem pont ennek a modellnek nem lenne reális piaca. Főleg nem egy önfenntartást finanszírozó előfizetési díjjal. Valamint ezt biztos megfojtanák a konkurensek.

    Tehát ha fontos terület a hanghívás, annál inkább 4G only-t kéne tolni VoLTE-val. Romániában is évekig ...
    Itt műszaki oldalról teljesen meggyőztél.
    Ennél az aggályom csak az, hogy mint írtam, a célközönség a kisfogyasztó. Nem fogja a készülékcserét előrehozni a DIGI kedvéért. Így viszont a fizető előfizetői szám nem növekszik majd kellő mértékben. Én sem cserélném le a Sony XZ2-met, amit még 2-3 évig használni szeretnék. Pedig ráadásul hardveresen tudja a VoLTE-t és a VoWIFI-t is, csak szoftveresen nincs konfigurálva és engedélyezve. :O
    Kérdés, a lassú készülékváltási időt tudja finanszírozni a DIGI.

    A tiéd meg az, hogy "2G-re kellene átállítani a meglevő teljes frekit". Szavaztassuk meg?
    Felesleges megszavaztatni, tudom, hogy te győznél. :K
    Viszont nem az az érdekes, hogy itt a fórumon milyen végeredméyn születne, hanem a piac mit igazolna vissza. A topiclakók nem tekinthetők reprezentatív mintának.

    Mindegy. Én csak morfondíroztam. Majd kiderül, mi lesz a végén ...
    Viszont tőled mindig tanulok valamit, és ez is valami. :R

  • sifarr

    senior tag

    válasz radio100jozs #23846 üzenetére

    Ebből lejön 1,07 Ft ÁFA, ebből lejön 2 Ft kommunikációs adó, és még ott van az 1 Ft körüli kapcsolási díj. Tényleg csak fillérek maradnak a Diginél a hálózaton kívüli hívásoknál.
    Nem kapcsolási, hanem hívásvégződtetési díj, a mértéke pedig 1,71.
    A hívásvégződtetési díjat nem szabad egy az egyben ráterhelni a hálózaton kívüli hívásokra. Ugyanis igaz, hogy kimenőnél ezt fizetni kell, viszont bejövő hívás esetén pedig a DIGI-nek is fizet a többi szolgáltató.
    A DIGI veszteségét pont az növeli, hogy a tesztelők elsöprő többsége kimenőre a DIGI-t használja, mert kedvező az 5 Ft, viszont a főszáma továbbra is a két T-nél vagy a Vodánál maradt, azaz a bejövőket ott fogadja.
    Én megszüntetném ezt a "teszt" időszakot, már ezért is. Azt sugallja, hogy a DIGI lesz vagy nem lesz. Ezért azok sem viszik át a DIGI-hez a számukat (ott fogadják a bejövőt, bevétel a DIGI-nek), akik pedig nyugodtan megtehetnék a használati szokásuk alapján.
    Én pl. 2 hónapja vittem be a számom. Van egy prepaid számom a lefedettségi lukak miatt. Ha DIGI-n nem vagyok elérhető, akkor erre a DIGI átirányítja a hívásom (4 Ft/perc). 2 hónap alatt összesen 4 ilyen átírányított percem volt.
    Megtehetnék ezt sokan, segítve a DIGI talpon maradását.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #23853 üzenetére

    Majd ez akkor változik, és remélem, hogy már tisztábban fogunk látni mint most
    Szerintem minden lényeges kérdésben most is tisztán lehet látni.
    0. A topic hozzászólói nem reprezentálják a fogyasztói rétegeket, igényeiket. Tehát nem innen kell kiindulni.
    1. A DIGI nem adhatja fel, mert akkor realizálná az össezes eddigi ráfordítást veszteségként, a mobilüzletág megszüntetése is további veszteséget jelentene. Eladni az ügyfeleket nem tudná, legfeljebb a leszerelt vas egy részét töredékáron. Ezért akkor se adhatja fel, ha nem nyer 900-as aukción.
    2. Ha nyer a 900-as aukción (szeretném), akkor az a területi lefedettséget megoldaná. Viszont akkor sem lenne akkora kapacitása, hogy adatforgalmi részen versenyezhessen a jelenlegiekkel. Minimum 4-500 ezres előfizetői bázis kell a nullszaldóhoz. Ekkora tömeget jó minőségű és olcsó adattal nem tudna kiszolgálni. Ebből következik, hogy a hangalapú szolgáltatás még fontosabb is, mint az adat.
    3. Jelenleg a mobilelőfizetések 30 %-a prepaid. Valószínű, hogy az 1 millió DIGI előfizető 30 %-áak is prepaid mobilelőfizetése van. Ez 300 ezer előfizető, átlag egy családtagot hozzáadva 600 ezer. Ők elhasználnak 0,5-3 giga adatot és 9, 19, 25 forintért telefonálnak. Ők a talán legfontosabb, legkönnyeben megszerezhető célcsoport. Kapnak 5 gigát egy ezresért, a hívás marad mint a tesztcsomagban. Nekik is kényelmes, nincs töltögetés, se adategyeztetés. A T, T és V szolgáltató 5-6 ezer körüli postpaid előfizetéseinek is komoly konkurenciát jelenthet egy ilyen DIGI csomag.
    4. Azt tartom legvalószínűbbnek, hogy a tesztidőszak után több díjcsomag lesz a DIGI-nél. A legkedvezőbb - hasonló mint pl. 3-as pontnál - a fullcsomagok (internet, tv, vezetékes telefon, mobil) estében, kisebb csomagok esetében drágább.
    Hogy meddig tart a tesztidőszak? Mi lesz júliustól?
    Nem tudom, de április végén kiderül, lesz-e hosszabbítás vagy jön az élesüzem.
    Jogilag a "teszt díjcsomag" csak elnevezésében teszt, egyébként megfelel bármely szolgáltató bármelyik postpaid csomagjának. Sehol sem olvasható (én nem találtam) a DIGI ÁSZF-jeiben utalás a tesztidőszak specialitására. Maga a szó sem szerepel, csak a díjcsomag elnevezésében. Azaz minden változtatást 60 nappal korábban közzé kell tenni.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #23860 üzenetére

    Ha elfogadod a véleményemet, a DIGI sosem fog olyan hálózatot működtetni mint a Telekom.
    Hát, ezt csak nagyon nehezen fogadom el, illetve egy dolog miatt igen: ugyanezt írtam én is. :K Hogy a DIGI nem lesz olyan, mint a Telekom. Csak én üzleti oldalról közelítettem meg.
    Én először radio100jozs-ra reagáltam, a hívásvégződtetési díj kapcsán és a főszám áthordozásának kérdésében. Aki fel tette azt a kérdést is, meddig bírja a DIGI?
    Te rám reagáltál, hogy hűség miatt kötve vagy év végéig, ezért nem lehet neked elsődleges a DIGI. De akkor már tisztábban lehet látni a DIGI ügyében.
    Na, erre írtam, hogy minden lényeges info már megvan, amelyek alapján a DIGI mobil jövője felvázolható. Nem műszaki, üzleti oldalról írtam. Műszaki oldalról csak annyit, ha nyer 900-on, a kapacitásban akkor sem közelítheti meg a nagyokat.
    Nem lehet üzleti modell a "többiek lyukainak kitöltése", lesz, marad a DIGI-nek is luk.
    A nagyok hálózatát is "megfekteti" a sok ajándék giga, amit mostanában osztogattak. Lásd pl. a Vodát, ahol nem ritkán a 3G gyorsabb, mint a 4G. Pedig sokkal több frekije van, mint ami a DIGI-nek kinéz a bizonytalan 900-at is beleszámítva.
    Lehet sűrűbben telepíteni a cellákat, de az növeli a beruházási és az üzemeltetési költséget is. 1-1 cellának van egy kapacitása, minél többen használják a cellát, annál jobban esik az 1 főre jutó kapacitás, sebesség. 2-3 megabit azért kell az átlagfelhasználónak a normális használathoz.
    Minimum 4-500 ezer szükséges mobilelőfizetőről írtam. Több még jobb lenne.
    Mert a DIGI nem lesz Telekom, Telenor, Voda épp ezért a hálója nem bírja majd el 50-100-150-korlátlan adatforgalmú előfizetőket. Ha a "kínálatot" növelni nem lehet, akkor a "keresletet", felhasználást az előfizetési díjon keresztül szabályozni kell. A névleges sebesség a gyakorlatban jelenleg is leesik az ötödére. Jelenleg sokan kvázi korlátlan netként használják a DIGI-t. Háromszoros előfizetői számnál ezt már nem bírja a háló.
    2018-ban az okostelefonos adathasználat átlagosan 2,5 giga volt, prepaid előfizetéseknél jóval kevesebb. A többi eszközben (pl. tablet, router) 15-20-szorosa. 2019-ben ezek a számok nőttek.
    Ezért írtam, hogy a fő célcsoport a prepaidszegmens, valamint a kisebb, legfeljebb 3-5 gigát használók köre. A DIGI-nek az átlagfogyasztást 5 giga alatt kell tartania, nem véletlenül írtam 5 gigás csomagról. A teszt sokkal inkább erről, az átlagos adatfogyasztás tesztjéről szól, mint műszakiról, arra bőven elég lett volna 6 hónap.
    És bizony ez azt is jelenti, hogy a nagyforgalmú tesztelőket le kell majd építeni. Ahogy a mostani Telenor is leépíteni akarja a Hello Data csomagot (nem bírja a háló), amelyet a norvég Telenor az eladás előtt, csak az ügyfélszám növelése miatt vezetett be. Adni könnyű, visszavenni viszont nehéz. Már a tesztcsomagban 5 gigás határt kellett volna beírni. És promócióként adni visszavonásig 10-20-gigát (és nem mérni teszt okokból). Így is örült volna minden tesztelő. Amikor ezt le kell csökkenteni, akkor viszont sok tesztelő csalódni fog.
    Veled ellentétben (De ha ott is buknak, akkor szerintem vége van.) szerintem pedig a DIGI mobil fennmaradhat akkor is, ha nem nyer 900-on. Egy jól pozicionált és megnyert célcsoporttal nem irreális egy nullszaldós, minimálisan, elviselhetően veszteséges mobilüzletág fenntartása. Neccesen (fapadosan) a háló is elbírhatja. Nem "univerzális" szolgáltatóként, hanem szorosan a vezetékes szolgáltatásokkal egy csomagban. Az igénybe vett szolgáltatások számának függvényében eltérő díjú mobilcsomaggal.
    Hogy végül mi lesz, azt majd meglátjuk.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #23864 üzenetére

    De még egyszer ugyanabba a hibába nem fognak beleesni.
    Ezt én is remélem. De a múlt hibái adnak okot félelmekre.

    a vodás számom az egy teleszemetelt szám amit pont nekem osztott a Voda.
    Számot tudatosan kell választani, a szolgáltatókat is vizsgálva. A Telekom a teljes számspektrumot használatba vette 200 fölött és folyamatosan bővít alatta is. Itt a legkisebb az esélyed, hogy rövid ideig pihentetett számot kapj. Nálunk a főszám mindenkinek elsőként használatba vett szám. Most tartalékszámot a Telekomtól vettem. Nem is kaptam sms-eket, hívott rajta senki. Kivéve Győrffy Pált karatén ügyben. :DD Tehát a szám jó.

    Egyébként szerintem 10 gigás csomag lesz. Csomó belföldi perccel és eu-s percekkel.
    A 10 gigát sokallom. Kifejtettem, miért. Az 5 mellé opcióként +5-10 vagy több beleférhet, de + díjért.
    Nem hinném, hogy olyan lesz a csomag, miszerint pl. 2 ezerért 5 giga és 1000 perc belföldi és EU-s hívás. Ez a DIGI-nek nem érné meg. Alacsonyan kell tartani az előfizetői díjat, mert ez a vonzó. Főleg a prepaid-es célközönségnek, akik arra szocializálódtak, hogy eldönthetik, hogy mennyit költenek. Az 5 forintos percdíjjal többet lehet elérni átlagosan, mint egy hangalapú előfizetői díjrésszel. Ha sok benne a perc, akkor sokaknál a "nem használom ki" érzetet növeli. Ha csak 5 a percdíj, akkor ez a "beszélhetek sokat úgyis olcsó" érzést erősíti és növeli a fogyasztást.
    Ebben is jobb lett volna mondjuk 8 forintos teszt percdíjjal indítani és az élesnél csökkenteni a percdíjat 5-6-ra.
    Valamint legfeljebb 2 csomag lesz. 1 a fullcsomag (3 szolgáltatás) mellé, 1 pedig az 1-2 szolgáltatást használók számára.

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #23866 üzenetére

    Nem is 1000 belföldi és külföldire gondoltam, hanem mondjuk 200-ra.
    Ekkora mennyiségért nem érdemes havidíjat szedni. Több összejön átlagosan a tényleges percdíjakból. EU felé pedig most is a belföldi, hálózaton kívüli percdíjat fizeted.

    A 10 giga meg szerintem reális, ha ...
    Ne vitázzunk ezen! Ez pont műszaki, kapacitás kérdés, hogy átlagosan mennyit bír el a háló a gyakorlatban. Pont ezt mérik, majd kiderül.

    Arról nem is beszélve, hogy a DIGI "szépen" lassít nem úgy mint azt régebben a többiek csinálták. a 200/200 kbps azért elég sok mindenre elég, legalább is szerintem.
    Ez műszaki kérdés is. Nem értek hozzá, de az én logikám szerint jobb, ha egy adatcsomag minél gyorsabban letöltődik és helyet ad az új igényeknek.
    Másrészt a lassításnak akkor van értelme, ha a legtöbb szolgáltatás igénybevételét kényelmetlenné teszi. Pl. e-mail, banki applikáció még elmegy, böngészés, youtube már nem. A 200 szerintem túl sok. Nem lehet véletlen, hogy a többi jellemzően 32-re vagy legfeljebb 64-re lassít, illetve inkább letilt. :K

    De azt sem felejthetjük el, hogy a nagyoknak majd erre választ kell adni ha oda érünk.
    Már most is válaszolgatnak. A legnyilvánvalóbban a Telekom. Ő tart a legjobban egy 4 szolgáltatású DIGI-től az alsó fogyasztói szegmensben. A domino most opció csak a DIGI miatt él még mindig. Nem a Telenorral, Vodával konkurál ezzel az opcióval. Akkor elég lenne pl. egy 15 forintos egységes pecdíjú Domino Fix. Velük a maratonnal versenyez az adatforgalmi résznél.

    [ Szerkesztve ]

  • sifarr

    senior tag

    válasz trec12 #23867 üzenetére

    Egy akár korlátozott nemzeti roamingnak talán semmi realitása nincsen de a nem lefedett területen nem lenne rossz - nyilván magasabb díjért - használni a Digis számot,
    Erre szerintem semmi esély. Ha lenne, akkor már rég lenne nemzeti roaming.

    Régen vagy itt, vagy másik topicban írtam arról, hogy elvileg (!) a DIGI és a Telenor esetében lenne értelme korrekt kooperációnak. A Telenor adhatna vezetékes szolgáltatást, a DIGI pedig mobilt.
    De ennek nincs realitása.
    A DIGI elég "agresszív" árpolitikát folytat, ez a Telenor érdekeivel is ütközik mobilfronton. Tehát nem érdeke segíteni.
    Másrészt a Telenorban tulajdonos az állam. Az állam pedig inkább erőfölényből szeret üzletelni. Ezért most a DIGI "kivéreztetése" folyik látható koreográfiával. Lásd 700 aukció. Telenor javasol, hatóság (állam) pedig kizárja a DIGI-t.
    Mindenki azt nézi, várja, hogy meddig bírja a DIGI, esetleg bedől-e.
    A Telekom és a Voda karosszékből nézi és kér egy kávét. A Telenor/állam pedig arra az esélyre vár, hátha megveheti tokostúl-vonóstúl.
    Ezért látom neccesnek a 900-as aukciót is. Ki lesz valami találva ... :(((
    Bár ne lenne igazam!

  • sifarr

    senior tag

    válasz DevKiller #23873 üzenetére

    Illetve nem! Jól írtam! :K
    A Telenor adhat vezetékes szolgáltatást (a DIGI hálózatán), a DIGI pedig mobilt (a Telenor hálózatán). Ez lehetne a kooperáció, ami nem lesz.

  • sifarr

    senior tag

    válasz Lajosnagy17 #23878 üzenetére

    Ha májusban és júniusban sikerül felförgetni az epitkezéseket, akkor lehet, hogy július 1-gyel a tesztidőszaknak vége lesz,
    Ez nem az építkezések alakulásától függ majd.
    Kb 3000 település van, ebből 549 már lefedett. Viszont az 549 lakosságarányosan már 80 % feletti lefedettséget jelent. Budapest önmagában 18 % az agglomerációt nem is számítva.
    A területi lefedettség ránézésre 50 % alatti, de a lakossági lefedettség számít. Ennyi elég az induláshoz.
    Szóval más szempont fog dönteni a júliusi indulás kérdésében, nem az építkezés.

Új hozzászólás Aktív témák