Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz davidcsaba93 #70480 üzenetére

    EX5
    Vsz. ebben a kategóriában (már használható játék) nehéz jobbat találni (személyes tapasztalat és van jobb cuccal is összehasonlítási alapom) ui. szabvány cuccokból építkeznek (mint pl. jjrc stb).

    Amit vsz, érdemes tudni róla:
    5GHz-es WiFit tudó viszonylag modern teló kell hozzá.
    Nincs SD slot, csak a fotó a telón 4K, a videó 1080p.
    Nincs gimbal, elektronikus stabi van -> a videó nem túl stabil és a frissítése se túl jó.
    Elektronikus zoom jó nagy túlzással (azaz mese), a kamera le-fel állítható távin is.
    Könnyű gép (EU-s szabad kategóriás súly határon belül) e-miatt gyenge szél tűréssel.
    GPS és alsó optikai szenzor miatt meglepően stabil tud lenni.
    A WiFis átvitel miatt az FPV csak jó rálátás és zavarmentes környezetben tud normális távolságot.
    Akku USB töltős, e-miatt jó pár óra.
    A távi kihúzható telefon tartóján már nagyon érződik az anyag spórolás.

    Ami tőlük jobb az az EX4, de az jóval nehezebb (a gimbal miatt), drágább és nekem a stabija sem tűnt túl meggyőzőnek.

    lewis214
    Felejtős. Ipari (pl. DJI Matrice) cuccok sem mennek élőkép szinten megbízhatóan kb. 3 km felé (és ehhez már jó magasra kell vinni), akku csere nélküli repülési idő is kb. fél-1 óra között mozog. Ami esetleg segíthet az ipariban az a ténylegesen használható zoom, viszont kérdés ez mennyit ér ha időjárás ellene van (pl. eső, köd vagy szél).
    Amit leírtál vsz. az jelenleg sci-fi.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz davidcsaba93 #70524 üzenetére

    Gondolom adóteljesítmény (csak tipp).
    Persze olvasva a jelenlegi szabályozást (ami kb. arról szól, hogy tiltsunk be mindent) kérdés, hogy érdemes-e bármit is venni.
    Eddig azt hittem ez gép befér az EUs szabályozásba, de most, hogy kiderült meg érzékelő se lehet benne, ha szabályosan akarná használni az ember még vagy a 3x-át (vagy ki tudja mennyit) rá kellene költeni (egy 100 dolcsis cuccra, ha csak az alapgépet vesszük, mert a többi aksi...).
    Ilyen szabályok mellett még a 120g alatti versenycuccok is tiltva vannak. Rossz vicc az egész...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz WaterWave #70530 üzenetére

    Ezzel többek között az a probléma, hogy innentől attól függ, hogy megvágnak vagy eltűrnek, hogy éppen milyen hangulatban kelt fel az éppen arra tévedő vagy a rosszakaród vagy éppen valami tudatlan rád hívja a szervet és akkor az köteles valamit csinálni stb.

    vandor01
    Az a hajó már nagyon régen elúszott. Vsz. ez a törvény annak beismerése, hogy ebben a versenyben is teljesen versenyképtelen az EU meg mi is. Mostmár kb. az a cél, hogy ellehetetlenítsék vagy maxra járassák a sarcolást.
    Ha esetleg nem láttad volna ezt a Bloomberg videót ajánlom figyelmedbe, nagyon témába vág, egy kicsit a DJI-t járja körül indirekt módon. Itt is azt a motivációs szakadékot vélem felfedezni meg azt innovációs hozzáállásbeli különbséget ami miatt az EU elbukta a félvezetőipart, az elektronikai ipart meg sok más egyebet.
    China's High-Stakes Robot Wars
    https://www.youtube.com/watch?v=qrhvZhPaxQ4

  • ecaddsell

    aktív tag

    Vsz. ennek a törvénynek a fókuszában nem a klasszikus racer/FPV drónok vannak (ami ennek a topiknak a fő témája).
    Mégis ezek hogyan lennének pl. megfigyelésre alkalmasak. Van egy elég nagylátó nem túl acélos felbontású kamera ami gimbalt még hírből sem látott és, ha egy kicsit is távolabb vagy viszonylag nagy dolgok is néhány pixelben mérhetők ha meg közelebb akkor még a legsötétebb ember sem hiszi, hogy akkora zajszínt mellett észrevétlen akartál maradni.

    Szimplán a törvényalkotónak halovány fogalma sincs az ebben a témában előforduló kategóriákról és mindent egy kalap alá vett.
    Elképzelem a hatóság meg pl. a svéd gyerek közti beszélgetést (aki a 3D printed vázzal kísérletezett és nem mellékesen kb. összes itteni csatorna hüledezve nézi a nézettségét meg a feliratkozók számát) amikor kérik tőle a légijármű típusát, altípusát, sorozatszámát stb. :D

    https://youtu.be/Ix4EnU-sATQ?t=75

    vandor01
    Azt, hiszem a Prezi tulaja mesélte, hogy ő nem fél nála okosabbakat felvenni, mert ő a tulaj nem tudják kirúgni, de alkalmazottként erre minden managernek figyelni kell...

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    Kíváncsiságból felmentem a Bg-ra és rákattintottam a Reviews only from your c... gombra egy-két témába vágó cuccnál (nazgul5, Taranis stb). Meg kell mondjam alábecsültem mit sikerült elérni az okosoknak. Pl. még az olyan nem éppen olcsó cuccoknál mint X9D+ SE sem volt rövid a lista, szóval vannak akik komolyan tolják ezt a hobbit (én inkább csak jártatom itt a számat ehhez képest) és vsz jóval többen vannak akiknek csak olcsóbb cuccra futott.

    Azaz ez nem azt jelenti, hogy most aztán akkora összegekbe kellene kerüljön ez mint az autós/motoros jogsi meg ezekhez tartozó járulékos költségek. Bőven használható cuccokat lehet 100k alatt meg környékén venni, nem kellene még a használat még egyszer ennyibe kerüljön.

    Pl. légtérhez kötött engedély kezdődhetne 30m felett (igény töredékére esne), ha valakit zavar lehetne több tiltott légtér ahova a komoly GPS-es cuccokat eleve a SW sem engedi be a kezelő próbálkozása ellenére sem stb. Millió ötlettel lehetne ezt a mostanít finomítani, ha lenne rá szándék meg akarat.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #70593 üzenetére

    akkor kell az alaptanfolyam es vizsga!
    - elmelet ha nincs kedvezmeny akkor az 160e ft 10tantargy 15500/tantargy
    - szimulatorozas vizsga 7eft
    - 2x6ora repules 160e ft +vizsga 20e plus ha torod a gepuket :)
    sum alaphangon kedvezmeny nelkul 350e ft!
    aztan regeles
    aztan bizti
    aztan legterhasznalati engedely

    Ebben az a vicc, hogy nekem pl. az összes cuccom nem ér ennyit és vsz. nem kevesen vannak akiknek csak valami olcsó játékuk van (pl. Eachine EX5 ami nemrég került elő, mindenestől újonnan kerül kb. 40k-ba...).
    (Ezekkel a könnyű/pici gépekkel meg sérülést/kárt se könnyű okozni mert sokkal előbb hullanak szét; racer cucc más ott van értelme a biztinek annak ellenére, hogy se messze se magasra nem szokás vele menni, a komolyabb cuccokban meg elég komoly védelem van ma már).
    Ennyibe mai árfolyamra átszámítva se került az autós jogsim...

    Azaz mind a bürokrácia, mind az említett összegek teljesen aránytalanok (a jogban is az egyik legfontosabb alapelv az arányosság elve, ami itt vsz. sérül).
    10 "tantárgy", biztos sok hasznos dolog is elhangzik (most inkább leírásra kerül) ezeken, de aki játszott már drónnal joggal csóválhatja a fejét. Ennyire azért nem bonyolult hobbi szinten ez, még ha próbálják is mesterségesen azzá tenni.
    Nem kisrepülőt és nem is katonai/ipari drónt szeretnénk vezetni (vajában vsz. már ez a megnevezés csúsztatás, távirányítás az inkább nem vezetés).
    Vsz. itt az ellehetetlenítés ill. elrettentés volt a cél.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #70596 üzenetére

    a fiuk tultoltak a biciklit atestek az EU-s lo masik oldalara! ha igy marad!???

    A közeljövőben bármi érdemi változást nehezen tudok elképzelni.

    1) Jelen pandémiás helyzetben mindenkinek a kisebbik gondja is nagyobb ennél, ha nem csináltak volna semmit év végéig akkor automatikusan az EU ajánlás lépett volna életbe (?) és na az milyen rossz lett volna ;)
    2) Az emberek 99%-nak (és ez itt most nem túlzás) nincs konkrét elképzelése erről vagy ami még rosszabb tévképzete van (jelen esetben sci-fi, bulvár stb. forrásból)

    Az emberek döntő többsége nem megy utána az információnak (többek között ezért működik a marketing) és jórészben csak azt próbálja feldolgozni ami szembe jön vele. Nem mellékesen ezért lehet eladni a még játéknak is alkalmatlan Tesco alsó polcos meg fűszerboltos idényakciós cuccokat ebben a témában.

    Csak nemrég tévedtem ide, de elég visszanézni az itt lévő kérdések nem csekély részét (persze tisztelet a kivételnek van aki itt is jobban utánanéz előtte):
    - Ajánljatok nekem valami jót (kategória és ársáv megjelölése nélkül)
    - Keresem azt a képességű cuccot (a kérdésből érzed, hogy inkább az 5 számjegyű kategóriában vagy nagyon max. a 6) amit talán a vastagon 7 számjegyű talán tudhat (de az se túl valószínű), de arról meg nagyon keveseknek van információja.
    Egyébként ezeket a fórumos kérdéseket más hobbijaim kapcsán is megtapasztaltam, de talán, ha lehet itt még jobban érződik a határozatlanság (vagy ami itt éppen eszedbe jut).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz kriszbon #70753 üzenetére

    Nagyon szuperül néz ki a ZMR250 (így kinézőt én már nem is mernék reptetni :B ).
    Az a bajusz antenna az longrange vagy normál? Milyen vevővel használod?

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #70766 üzenetére

    A mai nappal én is megcsináltam az Osztrák vizsgát. Semmibe sem került, ha a rászánt időt nem számítom és nálam a fun kategóriába esett ez is.
    Hogy kicsit felfrissítsem a megkopott német tudásom megnéztem a leírásokat is ill. a gyakorló teszteket is, de nem éreztem nehéznek. Ha jól tudnék németül talán azt az 1 PDF-et is elég lett volna átnézni hozzá amit mindenhova csatoltak.

    Persze kérdés mit érek el ezzel, lehet nálunk ez még kevés meg reggelni is kellene (ha lenne hova) meg biztosítani (ez még náluk is vicces, egy kategóriába vesznek mindent ami 500kg alatt van hiába van bármi 900g alatt...), ahol gondolom nálunk a lenyulás lesz a legfontosabb szempont.
    Ill. van ami abban a szabályozásban sem jó, pl. a mostani cuccokra van egy 2 éves (2023-ig tartó) átmeneti időszak, de kétlem, hogy az épített dolgokra majd osztogatják a CE jelzést (és most, hogy valamire valaki azt mondja, hogy model nem biztos, hogy mindenkit meghat majd)...
    Máshol sem fenékig tejfel ez (és itt nem tippeket akarok adni).

    kriszbon
    Nekem is meg kellett volna jöjjön már ezen a héten a Flysky X6B de csak nem akar (nekem a telemetria miatt kellene nem a távolság).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz imis #70866 üzenetére

    Ha azt kérdezed, hogy eddig nem sok drónnal volt tapasztalatod akkor az mennyire hátrány: Nos, semennyire. Át kell nézni az anyagot ill. a gyakorló tesztet és nekivágni. A tesztet fordító nélkül csináltam (elsőre 90%), de előtte megnéztem az anyagot google fordítóval, hogy szokjam a szavakat/kifejezéseket, de sokan megcsinálták már a tesztet is fordítóval.

    Ez az egész teszt ill. szabályanyag arról szól, hogy tudd mit szabad tenni és mit nem ill., hogy mindenre is tekintettel kell legyél és minden felelősség a tiéd.
    A szabályozáson kívül ténylegesen hasznosítható dolgot még nyomokban sem véltem felfedezni. Talán az egyetlen értelmes infó a lithium akku kisülési görbéje volt, de azt meg ahogy a többség én is sokkal régebbről tudtam.

    Ha tényleges hasznosítható infókat szeretnél akkor rengeteg blogot (pl. Oscar Liangtól) ill. youtube videókat kell nézzél. A gyakorlati ismeretekhez meg érdemes egy trainer porttal rendelkező RC-t meg szimulátor programot beszerezni és azon gyakorolni.

    Aki azt állítja, hogy ezektől az ismeretektől ami a tréning anyagban ill. a tesztben volt jobb drónos lett az magához sem őszinte vsz... (ez az egész a szabálykövetésről szól).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz imis #70873 üzenetére

    Nekem is ilyen olcsó cuccaim vannak (vicces, hogy a szemüvegem került a legtöbbe), de kicsit beleolvasva mostanában a DJI topikba, még örülök is, hogy úgy alakult, hogy semmilyen DJI cuccom sincs...(na de majd a CE jelzés)

    Egyébként szakkifejezés az főleg jogi meg (drónozás szempontjából) önmarketingelő/önigazoló a különböző szervezetek tevékenységét éltető meg annak fontosságát hangsúlyozó volt (látszik, hogy valahol ők is érezték, hogy nem annyira illenek be ebbe a területbe). Itt kellett a legtöbbet fordítóval megnézzek a tananyagból mert ezt az öntömjénezést normál esetben alapból ugrom és itt még az átlagosnál is hiányosabb volt a szókincsem.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    "Az A1 nyílt kategória C1-es UAS kategóriája sokaknak elég lehet, hiszen 900gr-ban maximálja az UAS felszálló tömegét. Ebből sokan azt szűrték le, hogy a 850gr-os DJI drónjukhoz elég lesz mondjuk az osztrák ingyenes papír mellé, a magyar szintén ingyenes UAS regisztráció és a biztosítás... HÁT NEM....

    A törvény ugyanis azon UAS-ok esetében, amelyeken nincs "C" megjelölés a 900gr helyett 500gr-ot határoz meg (Az AustrContrloll oldalán is ott van ez), tehát a megjelölés nélküli drónok esetében egy 500gr feletti felszálló súlyú cucc már A2 kategóriás vizsgát igényel."

    Irtó zavaros amit leírsz és vsz. hibás is. Viszonylag jó eredménnyel abszolváltam fordító nélkül az Osztrák vizsgát, de olyanra mint "C" megjelölés nem emlékszem. Ami van az a CE ami a European Conformity (ami ugye a francia "Conformité Européen" jön ezért van abban a sorrendben a rövidítés).

    Mivel ilyet eddig nem osztogattak csak tartozékokra (vsz. nem volt lehetséges szabályozás hiányában) van egy két éves átmeneti időszak ami 2023 jan 1.-én jár le.

    Addig (meg azután is) A3 kategóriában tudod használni a nem CE cuccokat ami pl. 1 picit szigorúbb, hogy mennyire lehet közel menni emberekhez, mindenféle épületekhez ill. területhez ahol kárt tudsz tenni (ökölszabály: min. 150m távol kell lenni de vannak finomítások (engedmények) is pl. absz. min. 30m, de úgy hogy 2s repülési időn kívül ill. távolság mindig nagyobb legyen mint a magasság), de nem igényel A2-t.
    A2-be akkor kerülnél, ha közelebb akarnál menni mint A3-ban, de még mindig nem közelebb mint 30m (lassú repülésben 5m), de ha tartod azt a távot amit fent leírtam (a nem résztvevőktől ill. dolgoktól amiben kárt okozhatsz stb.) akkor A3-ban vagy.

    Az 500g alatti nem CE kategória az nemzeti hatáskörben engedmény alá eshet és ezért kerülhet be az A1 kategóriába az átmeneti időszakban. Vsz. az Osztrákok nem akarták ezzel bonyolítani és vsz. ezért nem is olvastam róla (vagy átsiklottam, lévén olyan sok időm nem volt erre).

    Egyébként rém gyenge lehetett az a tananyag amit néztél, hogy még mindig nem esett le, hogy
    1) vannak műszaki kategória korlátok amit elsősorban a súly határoz meg de ott szerepelnek még extrák mint sebesség ill. pl. geo koordináták használatának képessége
    2) vannak területi korlátok, hogy mennyire mehetsz közel emberekhez/dolgokhoz amiben kárt tudsz tenni
    Minél nehezebb a cucc és minél közelebb akarsz menni az emberekhez/dolgokhoz amiben kárt tehetsz annál komolyabb jogosítványra van szükséged. Viszont ha nem akarsz közel menni (erről szól az A3) akkor még a CE jelölés sem kell.
    Egyébként ha tudsz angolul és úgy könnyebb megjegyezni C category, A area korlát.

    Mivel a CE megfelelés DJI esetben nem igényel módosítást, pont a DJI cuccok azok amik jó eséllyel visszamenőleg (retroactively) meg fogják kapni a CE jelölést (nem érint, de ha már felhoztad).
    A modellező cuccok esetében viszont hiába használsz CE jelölésű komponenseket nem tudsz az egészre CE jelölést kapni szóval marad az A3 kategória, azaz jó távol mindentől ahol kárt okozhatsz.

    Szomorú, hogy ezt a viszonylag jól átgondolt dolgot ennyire rosszúl értelmezhetően adják elő és több a félremagyarázat mint a tényleges.

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70971 üzenetére

    Szóval ecaddsell.... légyszíves értelmezd a következő AustroControl mondatokat:

    Nocsak CE jelzés (Nem Cx-ként árult) cuccot is lehet az Osztrák A1/A3 papírral használni. Mintha korábban nem ezt írtad volna...
    Azt már korábban írtam, nem kizárt, hogy átsiklottam mi van 500g alatt (vsz. ha volt is akkor ezt nem nagyon emlegették a tananyagban).

    Amit érdemes nézegetni az ez.
    Érdemes a 174. oldal környékén nézelődni, hogy mi tartozik az A3-ba:

    be performed with an unmanned aircraft that:
    (a) has an MTOM, including payload, of less than 25 kg, in the case of a privately built UAS, or
    ...

    Érdekességként meg lehet még nézni, hogy mit kell tartalmazzon az online elmélet vizsga igazolása a 165-166. oldal környékén
    (1) Insert the identifier provided by the authority releasing the proof of completion. The reference should have the following format:
    NNN-RP-xxxxxxxxx
    Where:
    1. NNN is the ISO 3166 Alpha-3 code of the MS releasing the proof of completion;
    2. RP is a fixed field meaning: remote pilot; and
    3. Xxxxxxxxx are 12 alphanumeric characters (lower-case only) defined by the MS releasing the proof of completion.
    As an example: (FIN-RP-123456789abc)
    (2) QR code providing a link to the national database where the information related to the remote pilot is stored. Through the ‘remote pilot identifier’,

    Nekem pont így néz ki az Osztrák igazolásom...

    Nem tudom miért mindig csak az A1-et emlegeted, az osztrák igazolás A1 és A3.

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    Az osztrák papírral kb semmire se megy egyébként az ember. Van és kész, ennyi... ugyanis az is csak egy A1 viizsga

    Nem, az Osztrák igazolás A1 és A3 vizsga igazolás. Még a példa EASA vizsgaigazolásban is A1-A3 van:

    vandor01
    A biztosítás arról szól, hogy véletlenül mégiscsak történik valami aminek nem láttál esélyét (pl. feltűnik egy gyorsan mozgó emberes eszköz stb). Persze arányos kellene legyen a kockázattal.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz imis #70980 üzenetére

    OK, csak mostmár változott a szabályozás (bővült) és ennek megfelelően a CE jelöléshez kell a classmark is, a korábban linkelt dokumentumból:
    The UA class identification label shall be affixed visibly, legibly and indelibly to the UA or, when relevant, to each accessories of a class C5 accessories kit, and its packaging and shall be at least 5 mm high. The affixing to a product of markings, signs or inscriptions which are likely to mislead third parties regarding the meaning or form of the class identification label shall be prohibited.

    Persze érdekes lesz amikor a legtöbb országban C0 classmarkot tesznek rá a 250g alatti cuccra noha az 120g-nál nehezebb. De e-miatt majd fájjon annak az okosnak a feje aki kitalálta ezt a 120g-os dolgot.

    A class C0 UAS shall comply with the following:
    (1) have an MTOM of less than 250 g, including payload;

    vagy pl:
    No minimum age for remote pilots shall be required:
    (a) when they operate in subcategory A1 as specified in Part A of the Annex to this
    Regulation, with a UAS Class C0 defined in Part 1 of the Annex to Delegated Regulation
    (EU) 2019/945 that is a toy within the meaning of Directive 2009/48/EC;
    (b) for privately-built UAS with a maximum take-off mass of less than 250g;

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz twine #70991 üzenetére

    Te úgy gondolod nincs akadály, a drónos szemszögéből viszont ott a kva sok villanyoszlop közvetlenül a pálya szélén...Kakucs talán annyiból szerencsésebb , hogy nem olyan kva. Pókháló a pálya fölött és mellett a "villanyozás" mint más pályákon...
    Ez a drónnak akadály,mert amikor követ téged ő levagja néhol a kanyarokat, stb.....tehát van hidd el, ez neki akadály...

    Az Autel evo 2 (ami talán a legkomolyabb megfizethető cucc ebben a témában) simán bukja ezt (viccesen alacsony "full speed" mellett).

    baboss
    Egyetlen esélyed, hogy valaki (aki komolyan tud) vállalja ezt neked.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz baboss #70996 üzenetére

    Jobban jársz (több okból is) ha most még csak veszel egy olcsó távirányítót aminek van trainer portja és szimulátorral használod, a maradék időben meg jobban utánanézel a dolgoknak.
    Távirányító pl. ez, ehhez kell egy USB konverter és ha már mindezek megvannak és barkácsolós kedvedben vagy akkor meg lehet vezeték nélkülire is csinálni (mert a trainer port egy eléggé elbaltázott helyen van és ugye a trainer port ugyanazt a PPM jelet adja ki amit a vevő is ki tud adni amit meg "ajándékként" adnak az RC-hez).

    Bár a racer gépekre szinte alapból rá lehet tenni GoPro Hero5 Session-t (ennek olcsósított változata a RunCam 5 Orange) ezek üzemideje 5 +- 2 perc.

    Játszani/törni (és javítgatni) az Eachine EX4 talán még nem annyira drága, de az közel sem tudja azt a sebességet amit elvárnál (hasonlóan a többi ilyen kategóriás géphez amik majd maguktól szétesnek annyira anyag spórolósak), a többit kb. nagyvonalakban igen.
    Azt, hogy ezek a mostani szabályozási környezetben milyen feltételekkel (lesznek majd) üzemeltethetőek jó eséllyel senki sem tudja megmondani (szóval itt is számolj némi teherrel/költséggel és nézz utána).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #71039 üzenetére

    Jó sokat dolgoztál míg összeszedted, de gondolom ez nem a végső verzió.

    Egyébként itt is lehetne némi kérdés felelet a szabályozástól a legfontosabb alapelvek tisztázására.
    Pl. 250g alatti drónokra kötelező-e a biztosítás vagy nem (ha igen milyen esetben). Vagy 250g alatti drónokra kötelező-e a légtér igénylés (ha igen milyen esetben pl. saját tulajdonú ingatlan használata ide tartozik-e vagy sem, ha igen milyen esetben). Általában mik a korlátai a saját tulajdonú ingatlanon a drónozásnak (lakott területen belül és kívül).
    Vagy mi lesz a EU-ból szabad forgalomban behozott 250g alatti C0 jelzéssel ellátott drónokkal, ezekre milyen szabályozás vonatkozik majd.
    +hasonló kérdések a 900g alatti kategória üzemeltetési feltételeire (még ez érdekes sokaknak).

    Fontos azonban, hogy az A1-ben is csak úgy repülhetünk a semmi közepén hogy pl. út, ösvény, sztráda, stb. ne látszon a képeken (meg ne kérdezzétek ki az a barom aki ezt a kitételt kitalálta?)

    Mostmár az útnak, ösvénynek meg a sztrádának is vannak személyiségi jogai vagy mi? (Várom ezeket mikor takarják már ki a hírekben.)
    Beteges a jogalkotóknak meg a lobbistáiknak a rettegése a kamerától...
    Ennek úgy lett volna értelme (az osztrák anyagból rémlik is valami), hogy törekedni kell, hogy ezeket el kell kerülni, mert ott emberek is lehetnek, na de, hogy ezek ne kerüljenek a képre?

    Ha értettek volna hozzá (de ugye ezeket nem műszaki emberek hozzák létre) akkor valami felbontás korlátozás lenne, de nem ám megapixelben meghatározva (vagy nem csak abban), hanem mint az infra kamerák speckójában is megvan szögfelbontásban (pl. 2mRad).
    Mert ugye nagyon nem ugyanaz a nagylátó optika mögé tett FPV szenzor analógon szétsugározva (tényleg hangyaháború) vagy egy tizen/huszonsok megapixeles (tényleges) zoom kamera gimbalon.

    Ha ésszerűek lettek volna akkor is FHD környékéig simán lehetett volna engedni (de a 4K se lett volna akkora szentségtörés de az csakis és kizárólag az innováció jegyében ;)) pláne nagylátó optikával gimbal nélkül.
    Egy normális kamera pont a biztonságot szolgálja, hogy ne legyen crash. De úgy tűnik ez nem volt akkora prioritás.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71067 üzenetére

    a biztositasi karosszegekek hataranal talaltam nemi nemu emlites sulyokrol de ott sincs 120gramm.

    Most nincs időm ilyesmit olvasgatni, de ez tök jó, az a 120g egy teljesen felesleges értelmetlen dolog (volt). Ha kamerás akkor úgy is regisztrálni kell független a súlytól.

    Egyébként ez a kamera dolog is túl van még kicsit lihegve egy nagylátó 4Ks kamerán se látsz még semmit hacsak olyan közel nem megy a cucc, hogy az már baromi feltűnő (vagy utólag bele lehet nagyítani, de ahhoz meg rögzíteni kell). Csak ugye mindig akadt néhány hülyegyerek aki ezzel bosszantotta a szomszédot amikor sok ideje volt és valamit kellett tenni.

    Nem mellékesen ezek a 250g alatti cuccok leszámítva a racer szénszálas vázát olyan harmatgyengék, hogy előbb hullanak szét mint bármi igazi kárt okozzanak (sajnos ez harmatgyenge felépítés a 250g feletti cuccok nem csekély részére is igaz csak elfelejtik a naiv vásárlóval közölni...).
    Az első komolyabb crash a legtöbbször viszi a propellert, a karokat meg a gimbalt ha van minden komolyabb külső kár nélkül.

    Szerk:
    vandor01
    Igen, ez épített cucc nekem is a homályba vész még. Tényleg ott alkatrész cserebere olyan szinten megy, hogy nem igazán lehet típusról beszélni.

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    Én tuti kivárok, már csak azért is, hogy melegebbre forduljon az idő.
    Mondjuk 250g alatti cuccra nem is szeretnék biztosítást kötni ha lehet (mert az eléggé a pénzszórás kategóriája)...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71175 üzenetére

    Én már rég feladtam, hogy ezeknek az aksiknak a lelki világát megértsem.
    Ugye van ez a kalkulátor:
    https://www.soko-heli-tools.com/calculators
    Meg vegyük ezt a legegyszerűbb akkut (hogy könnyű legyen nézni hol hibázik a matek és valami ilyesmi lehet a három cellás cuccnak is az alapja):
    https://hobbyking.com/en_us/graphene-600mah-1s-75c.html

    Ez a speckó (kiemeltem a lényeges elemeket):
    Capacity: 600mAh
    Cell Count: 1
    Voltage: 3.7V
    Constant Discharge: 75C
    Peak Discharge (3s): 150C
    Battery Size: 51x31x7mm
    Weight: 51g
    Pack Resistance: 20mΩ

    Na most, ha beadom a fenti kalkulátorba az adatokat (belső ellenálásból kiindulva) akkor kijön, hogy a valós C rating az 22.37 (a 75 helyett).
    Ami kevésnek tűnhet, de ugye a 22.37 * 0.6A se kevés egy ilyen pöttömtől kb. 13.42A
    Ha a belső ellenállás DC-n értelmezett akkor az a több mint 13A kb. 0.27V feszültség esés eredményez (sag). A frissen feltöltött akku ugye 4.2V ami azt jelenti ezzel az adatokkal rögtön benéz 4V alá ha komolyabban megterheljük.
    De ugye ismerjük a kisütési görbét is ami kb. 3.7V környékén stagnál már kis áramnál is (ami nem véletlen a névleges feszültség) ha kb. kivettük a névleges teljesítmény tizedét. Ami meg a fenti terhelésnél azt jelenti, hogy az akku rögtön benéz 3.5V alá komolyan terhelve (a kalkulátor adta adatokkal is).

    Azaz a fenti kalkulátor nagyjából összhangban van a tapasztalatokkal is.

    Miután 1 adatnál már lódítottak, innentől kezdve kb. bármit szitázhatnak az akkura, nehéz hinni nekik. Bár jó eséllyel van valami korreláció az adatok és a valóság közt (azaz ha valamire nagyobb terhelhetőséget írnak jó eséllyel az is, de az abszolult értékeknek közze nincs a valósághoz).
    Ugye meglehetősen nehéz azt elhinni, hogy a 4 cellás pack mérete alig nőtt, de se a kapacitása se a cellánkénti belső ellenállás nem romlott számottevően.

    Vannak akik nem is hisznek ilyesmiben és vad tesztelésbe kezdtek (neki pl. elég sok ilyen videója van).
    https://youtu.be/DHatBbgETBs?t=144
    Miután megnéztem pár ilyet feladtam. Bár pár alap dolog kihámozható (pl. a belső ellenállás sem annyi mint amit megadtak), de az összefoglaló is kaotikus (tele van irreleváns félrevezető dolgokkal). Pl. mi értelme van 1 nagy terhelésre kihegyezett akku kapacitását kis terhelésen pl. 1C-n nézni (itt nyilván nagyon rosszul szerepelt)?
    Az igazi az lenne, ha lenne mindenkinek testbenche aztán meg tudná nézni ami számára érdekes. Nyilván végtelen idő...
    https://www.youtube.com/watch?v=I4hqi7CRdUc
    https://www.youtube.com/watch?v=qWZcadnSZQ0

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71179 üzenetére

    Az 500mAh-hoz ott van (csak nem hiszem el...). Pack Resistance: 30mΩ
    Ennek a kis eltéréssel, de nagy felárral árult cuccnak még akkor lenne értelme, ha a gyártó válogatja a cellákat, csak ugye ott is ott van, hogy mi a módszer (pl. belső ellenállás mérés mert az gyorsan megvan) és megint kérdés mi maradna ebből néhány balanced charging után.

    De a legfőbb probléma, hogy nincs az adatlapon egy adat amiben bízni lehetne és ezek után a válogatásban sem lenne bizalmam ha/hogy egyáltalán megtörténik.
    Na jó, végülis a méret (meg a súly bár ennél még az se kerek) az talán valamennyire megbízható mert azt bárki egyszerűen megméri (és reklamálhat), se sok idő/tudás vagy drága felszerelés nem kell hozzá, de minden másnak komoly módszertani leirással lenne értelme és szisztematikusan.

    10% eltérés ilyen adatban a gyártási szórás és mérési módszertől függően ennél sokkal nagyobb eltérést is ki lehet hozni.
    Ennek ellenére ha belefér nagyobb adagot szeretnél rendelni belőle akkor érdemes próbát rendelni és játszani vele, hogy arra amire neked kell megéri-e.
    Ha meg csak az kell, hogy legyen valami amivel az össz felszálló tömeg súlylimit alatt marad 1 percig nem foglalkoznék ezzel.
    Ehhez némileg kapcsolódóan: Nemrég néztem mit ki lehet hozni a Flywoo Explorer LR-ből viszonylag kis akkukkal (OK, nem racer élmény) és még az ára sincs elszállva (kár, hogy a digithez drága szemüveg kell).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Sztenn #71200 üzenetére

    Viszont ha már kész gépet ajánlotok (bocsi a többesért, már az utánad íróknak is válaszolok), akkor DJI-n kívül esetlegesen tudtok még márkát, amivel nem igazán lehet mellé lőni?

    Mellélőni leginkább akkor lehet, ha rosszul méred fel mit szeretnél.

    A DJI-on kívül komolyabb cucc még az Autel (pl. Autel Evo II) vagy ha a felvétel közbeni követő mód komoly szempont a Skydio.
    Tapasztalatokról ne kérdezz mert ilyen gépet kevés ember látott még (itt a lehetőség, hogy beszámolj nekünk, hogy mi is okosodjunk) és pl. ezek vsz. nem annyira hobbi cuccok inkább ipariak (áruk/üzemeltetésük is autóhoz mérhető).
    Az Autel kapható EUn belüli shippinggel és kb. a budgeten belül van. Viszont mivel több verzió van belőle nagyon meg kell nézni melyik az amit éppen veszel.

    Ha meg nagyobb gép (ez lehet épített is) akkor az elbír tükör nélküli szenzor stabis gépet fix obival (m4/3, Sony stb) vagy valami pici action cam (gopro, runcam stb.) második kameraként. Viszont ezek üzemeltetésének olyan buktatói vannak ami miatt hobbira leginkább a 250g alatti cuccok amik reálisak (és ha a videót publikálni is szeretnéd nagyon tisztában kell lenni a jogi hátterével).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Celtis #71221 üzenetére

    Ez alapján 250g alatt nem kell biztosítás.
    https://legter.hu/blog/dron-torveny-2021-erthetoen-szakertoktol/
    Ez valamelyest segít a hobbizóknak, ha a súlyhatár alatt tudsz maradni.

    Igazából felette is az a szívás, hogy gépenként kell a biztosítás noha a használat messze nem olyan mint pl. autónál ami indokolná ezt (nem egész évben használod akár megosztva, mert még a nagyon megszállottak se reptetnek szívesen hidegben, komolyabb szélben vagy esőben stb; eleve osztrák tananyag alapján utóbbi kettő nem játszik szabályszerű reptetésnél).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71251 üzenetére

    Bár vsz. ebben a topikban többen ismerik, ha estleg mégis valaki nem (vsz. döbbenetesen kevés megtekintése van, ahhoz képest amit elmesél).
    https://youtu.be/My4sr87MlhM
    Az igazi innováció valahogy így néz(ett) ki, és amit ellehetetlenítenek az majd máshol fog megtörténni.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz BEndre34 #71285 üzenetére

    Nulláról vagy közel nulláról indulva első körben mindenféleképpen Freerider, mert egy crash után kevésbé büntet a restart lassúságával, ill. nem mellékesen kevésbé szűk kapuk ill. fordulók vannak benne, azaz könnyebb kezdeni utána meg bármi.
    Nálam a GPU a szűk keresztmetszet (de már dedikált és nem legalja kártya) és vsz. a Liftoff grafikája ebből kifolyólag minden, csak nem szép, mondjuk itt már kevésbé erre figyel az ember.
    Nem feltétlen neked, de ha valaki totál most vesz a kezébe először távirányítót akkor a Joshua Bardwell-nek van hozzá egy sorozata (talán annyira angolul sem kell hozzá tudni bár ezt nem tudom megítélni).
    Kb. 24 részes (és eléggé vontatott), valamikor kigyűjtöttem az összes részt, de most nem találom, viszont az első részből könnyen végig lehet lépdelni.

    How To Fly A FPV Racing Drone: https://youtu.be/391D5dX7LKg
    Ez a régi Freerider, ebből van újabb is recharged névvel, csak hogy bedobjak még 1 opciót.

    Ez közel sem jelenti azt, hogy jól megyek vagy annyira értek hozzá, de ez is egy tapasztalat.

    Az meg hogy közel álljon a valósághoz: Melyik gép valóságához, mert ugye annyi konfig van mint csillag az égen...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz twine #71616 üzenetére

    Ehhez még érdemes megnézni a Joshua Bardwell videóját. Kicsit technikaibb és akkor készült amikor még nem volt meg a 200mW-os VTX, de sok + infó van meg benne (legalábbis nekem minden felvetődött kérdésemre választ adott).

    https://www.youtube.com/watch?v=9iKc2v05blw

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71692 üzenetére

    ”és mintaként szolgáljon az Európai Unió számára a jogszabályi környezet kialakításában.”

    Jaj csak ezt ne, lenyúlós, bürokratikus, ellehetetlenítő ez ma jelenleg az itteni szabályozás, nem ezt kéne mintának állítani (persze értjük a cinizmust a fentebbi elemekben már most is a világ élvonalában vagyunk).

    Lenyúlós: Azért is fizetni kell amiért az EU legtöbb országában nem.
    Bürokratikus: Papír alapú bürokrácia elektronikus helyett ott is ahol az EU-ban nem kell.
    Ellehetetlenítő:Az a limit ami az EU ajánlásban 250g az itt 120g.

    ”Egy támogató szabályozási környezet kialakításán keresztül világszínvonalú drón-ökoszisztémát szeretnénk létrehozni, amely nemzetközi szinten is versenyelőnyhöz juttatja Magyarországot.”
    ...

    cellpeti
    Gyakorlásra szimulátor és semmi esetre se vegyél/építsél olyan cuccot aminek a felszálló tömege nagyobb mint 250g mert ez alatt legalább a biztosítást meg lehet úszni (az egyetlen pozitív dolog a szabályozásban).

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz vandor01 #71698 üzenetére

    Ezzel a történettel az a gond, hogy, ha a 80 ezres becslésed felkerekítem 100-ra, akkor már a polgárok 1% kb.tudja mi ez az egész (ebben azért jócskán vannak olyanok akik vettek valami nagyon műanyag kacatot amiről azt hiszik, hogy drón pedig az csak vsz. a katonáknak van).
    A maradék 99% 90%-nak meg csak képzelgései vannak a dologról amit meg nem ismerünk attól félünk (teljesen emberi tulajdonság, ami nem nagyon változik) és ebből kifolyólag a nagyon nagy többség megelégedésére szolgál a mostani állapot.
    Hogy a másik képzelgésről is írjak valamit: Ott ahol nulla elektronikai ipar van még nullább félvezetőiparral lehet nagyokat álmodni drónokról meg miegymásról (meg ezzel laikusokat ámítani), csak abból holmi pénzek lenyúlásán kívül nem lesz semmi.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz zolikaDB #71715 üzenetére

    JP4IN1 ahogy már írták (ill. mode2). Használtam már Flysky ill. Frsky vevővel is (ahol van FCC ill. LBT is ami menüből választható ha nem akarsz a vevő átflashelésével bíbelődni, de elvileg tud pl. Futaba-t is ezt mostanában néztem). (LBT=Listen Before Talk ez az EU az FCC az USA ill. a világ nagyobb fele meg nagyobb teljesítmény).
    Bármit veszel azért keress bind videót rá ill. nézd meg benne van-e a listában (mert pl. az, hogy Frsky nem azt jelenti, hogy automatikusan minden Frsky vevővel fog menni).

    Amihez külön modul kell az a long range, de combosabb modult nem tud megtáplálni (átalakítás nélkül). Ez az egyik hiányossága. Egyébként a Jumper T-lite-ot egy nagyon jó távinak tartom úgy, hogy van összehasonlítási alapom pl. hall szenzoros Radiomaster TX16S-el. Persze a gimbaljai nem járnak olyan finoman mint a TX16S-nek, csak 2-2 két/háromállású kapcsolója van stb, de nem is olyan régen multi távi ennyiért csak álom volt. Viszont könnyű, kicsi, kézre álló (mondjuk ez egyéni) és hiába csak 1 akku viszonylag jól bírja (ja persze nincs az áramzabáló színes LCD).
    Ami még zavaró, hogy nem minden 18650 illeszkedik jól bele. Nekem egy button top Pana 18650 van benne, de épphogy be tudtam szorítani.
    Levehető az antennája ami több okból is lehet előnyös, pl. nálam szimulátorral egy 50 Ohmos SMA termination van rajta (hogy ne szennyezem az étert).

    A szemcsi nehéz ügy mert ott nagyon el tudnak szállni az árak. Ha valamennyire a jövőre is gondolsz, pl. Shark Byte akkor ahhoz majd HDMI bemenet fog kelleni. Az azt tudó szemcsi meg nem olcsó. Mondjuk a Shark Byte sem, vicc, hogy gyak. a Shark Byte vevő modul + egy jobb szemcsi többe kerül mint a DJI (amit szintén komoly pénzekért se feltétlen könnyen elérhető).
    Ha nem tudod biztosra, hogy tovább akarsz lépni (vagy milyen irányba) akkor lehet jobb nem sokat fektetni most a szemcsibe. Egy jobb VTX-el lehet még viszonylag költséghatékonyan dobni valamit az analógon. Pl. én pont most tervezem, hogy ImmersionRC Tramp Nano-ra cserélem a túlmelegedő, elég zajos VTX-emet (nem whoop).

  • ecaddsell

    aktív tag

    Valaki privátban keresett meg szemüveg témában. Ne tegyétek, akármilyen kezdő, buta kérdésnek tűnő dologra vsz. több tapasztalat van a fórumban mint egyénileg bárkinek és a fórumban kérdezve, mindig lehet valaki aki egy adott témában többet tud és tud javítani bármilyen tévedést. Nem hiszem, hogy itt attól kell tartani, hogy az öreg rókák arrogánsan el fognak küldeni (és akkor mi van? Ez csak 1 fórum).

    Ha viszont már megpróbáltam összeszedni egy adott témát, íme a magva a köz szolgálatára:

    A diversity akkor fontos ha beltérben vagy mert ott jellemző a többutas terjedés (multipath propagation). Kültéren ez nem jellemző. Ott inkább az van, hogy ha messzebb vagy és fa/bokor valami tereptárgy beárnyékol akkor nagyon leesik a jel hosszabb/rövidebb időre (ezen esetleg a teljesítmény növelése segít) és nagyon zajos lesz a kép (a teljes, akár több frame is).
    A többutas hullámterjedés azt okozza, hogy eltérő hullámok érik el az antennát (direkt ill. visszavert) amik fázisban kioltják egymást. Ez inkább sorok kiesését okozza több helyen is a képben. Ezen a teljesítmény növelése nem igazán segít, hiszen nem az a gond, hogy nincs jel, hanem, hogy ellenfázisban érkeznek az antennához és kioltják (zavarják) egymást.
    Mivel ez a rendszer 5.8GHz-en megy, a hullámhossz nagyságrendileg 5.2cm, ennek a fele, ill. ennek páratlan többszörösei (azaz pl. kb. 7.8cm stb.) különbség kell a rossz fázishoz.
    Ezen azzal lehet segíteni, hogy több vevőantennát teszel és ezek távolságának a különbsége segít abban, hogy nem egyszerre esik ki a jel (bár ilyen is előfordulhat rossz esetben).
    Az, hogy ezeket a jeleket hogyan dolgozzák fel egy külön tudomány és ez határozza meg az eredményt.
    Ez elsősorban a hibás sorokat gyomlálja ki. Beltérben nagyon szépen, kültérben marginális hatással.
    Viszont mivel a két antennáról jövő jel egyesítésének módja a meghatározó az, hogy ez hogyan sikerült lényegében vagy nagyon sok videó megnézésével veheted le, vagy valaki véleménye alapján.
    Ebben a legelismertebb az immersionRC rapidfire, de az annyiba kerül mint 1 jobb szemüveg és jó szemüveg is kell hozzá...
    Ennek ellenére, ha a jövőben beltérben is tervezed használni talán az még nem akkora befektetés, hogy valamilyen diversity-t tudó szemüveget veszel (nem feltételen egyből a legdrágábbat).
    Kültéren a több antenna bemenet abban segíthet, hogy az egyikre egy körben érzékenyt (gömbszerű) a másikra meg egy nagyobb nyereségű, de jobban adott irányba érzékenyt teszel (általában ahova nézel; ez tip. egy laposabb). Ezzel a megoldással oldalra is van valami érzékenysége a szemüvegnek ill. szembe meg jelentősen jobb.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #71739 üzenetére

    Nekem most nagyon bejön a skyzone féle rapidmix vevő, nagyon szép képet ad.

    Ez a Skyzone Cobra-X amiről korábban írtál?
    Ár értékben nem rossz az a szemüveg, pláne úgy, hogy HDMI bemenete is van...

    Más
    Leszedtem a ImmersionRC Tramp Nano-val kapott lockolós IPEX csatit a vele kapott másik végén SMA csatis kábelről. Bár én teljesen szétszedtem (nem kellett volna), ez lényegében két részből áll. Van a kábelre roppantott IPEX csati meg a lock ami viszonylag könnyen áttehető másra is. Mondjuk most ezért nem fogom (megint) szétszedni a cuccot, de lehet másnak is hasznos lehet még a tapasztalat...
    A képen nem látszik, de a koax belső vezetéke bemegy a csati rugós rögzítőjébe (de ezt nem is kell szétszedni).


  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #71839 üzenetére

    Közvetlen tapasztalatom nincs az ExpressLRS-el, de a 2.4GHz-es verzió az vsz. absz. a jövő.
    Antennával kb. 1g-os vevő... (kicsit visszatekerve méret összehasonlítás néhány népszerűbb vevővel)
    https://youtu.be/IoioKGt7QQU?t=477

    Joshua Bardwell RC control link shootout https://www.youtube.com/watch?v=a8cy5BK5SbU
    (Az utóbbi jó kis összefoglaló, globálisan is érdekes.)

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz zolikaDB #72097 üzenetére

    Nálam (nem a konkrét cuccoddal, hanem általánosan):
    1) Betaflight Chrome extensionben, USB kábellel a géphez kapcsol. Konfig lement
    2) Kontroller bind, gimbal ellenőrzése, kapcsolók csatornákhoz át/hozzárendelése (arm, flight mód, beeper, GPS rescue ha van, flip over after crash stb.)
    3) Akku csatlakozása, VTX megkeresése/frekvencia beállítása, motor teszt prop nélkül nem full gázon
    Ha sosem csináltál ilyet nézz meg pár videót ill. leírást, sokat segít. Pl. a flight módnál érdemes tudni, hogy ha nincs semmi beállítva az az acro mód, ha kell akkor a horizon ill. angle módot kell range-hez rendelni. A bind-nál meg lehet olyanban megakadni, hogy FCC nem FCC (LBT) mód stb.
    Végén finomhangolás, végleges szerelés.
    Nekem volt már ami a 2)-es meg a 3)-as ponton bukott HW hiba miatt (2-es SBUS inverter tranzisztor hiba jó eséllyel, 3-as VTX túlmelegedés).

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #72166 üzenetére

    Közvetlen tapasztalatom nincs, bár megrendeltem pár modult és ha eljutok oda akkor közelebbről meg is nézem majd (a közelebb itt szó szerint, ui. itt a long range az tényleg az és túlmegy azon amit tesztelni tudnék, néhány youtubernek is megygyűlt ezzel a baja pedig nekik komolyabb cuccuk is van; bár lehet itt bringára felpakolva a cuccot telemetriával meg lehet nézni, legalábbis a telemetriás korlátokat ami kisebb mint nélküle...).
    Jelenleg a bemutatók alapján nagyon bízok benne (lényegében a semmiből nagyon nagy rendszert lett nagyon rövid idő alatt és mindenütt a technikai határokat feszegeti ami sok esetben azt jelenti, hogy amire ma különböző megoldásra van szükség jó eséllyel 1 is elég lehet a jövőben).
    Mivel a használt moduláció szélessávú szórt spektrumot használ, bármi olyan zavaró tényező ami nem a teljes sávszélességet érinti (zaj csak 1 adott csatornán, multi-path jelkioltás) nem tudja az átvitelt jelentősen rombolni.
    Érdemes a Wiki kapcsolódó oldalát megnézni:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chirp_spread_spectrum
    Amit érdemes még megnézni az az érzékenység-link sebesség görbe:

    Lényegében egy külön (lényegesen előnyösebb) görbén mozog mint a többi hasonlítható rendszer.
    Viszont ha a TBS crossfire (ami ugye 900MHz-es rendszer) oka a 900MHz jobb terjedése olyan terepen ahol sem direkt sem indirekt módon nem látja egymást az adó és a vevő akkor azt nem az ExpressLRS 2.4GHz-es verzióra, hanem a 900 (868) MHz-esre érdemes cserélni. A rádió terjedés fizikai korlátait nem fogja a rádiójel okos használata megoldani.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz zolikaDB #72170 üzenetére

    Nincs FPV (max. ha a telefonról kihozod valahogy) mert WiFi-n kell csatlakozni a madárhoz mint AP-hoz és egy appban van a videó.
    Ez pedig messze nem olyan megbízható (és közel sem tudja a leírt távot) mint ahol a kontrollerben van egy spéci vevő és onnan kapja a teló a videót.
    Saját spéci aku ami ha csak 1 van és behal akkor megakadtál, azaz az 1 akku az nem biztos, hogy jó ötlet.

    Nem mellékesen több mint 250g ami szabályszerű reptetéshez több hercehurcát jelent pl. biztosítást. Viszont kisebb baleset és jó eséllyel darabjaira hullik, azaz minden amit addig beleöltél az kuka.

    Kb. azt tudja amit ezért az árért ebben a kategóriában elvárható.

    Innen felfelé meredek árugrás van, mert a jobb videó átvitel (nem WiFi) nagyon megdobja az árat (ez FPV téren is igaz, ahol van a DJI vista rendszere meg a Shark Byte, mindkettőhöz a szemüveg/vevő árához képest az air unit már aprópénz).

    Ha már van valamid és elég, hogy csak utólag visszanézve legyen jó videó akkor valami olcsó action cam-el esetleg még érdemes kísérletezni (pl. Runcam 5 orange/Caddx orca stb), de itt is vannak komoly kategóriás cuccok mint pl. insta 360 go 2.

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz pityaa23 #72179 üzenetére

    Előrebocsátom nem értek a mezőgazdasági drónhoz, de azt hinném, hogy azok a játék/hobbi cuccok amiket az itt jelenlévők (döntő többsége) használnak nem sok relevanciával bír ilyen irányban. Pl. a felszálló tömeg lehet nagyobb mint 25kg amire ezek az open kategóriás vizsgák nem jók.

    Szintén azt hinném, hogy egy ilyen nagy és drága cucc útvonalat repül szenzorokkal felszerelve és nem kézzel kell irányítani abban reménykedve, hogy ha oda kerül valami akadály akkor észreveszed a videón és nem amortizálod le a drágaságot.

    Persze (ön)igazolásnak jó, hogy miért is kell a cucc...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz twine #72194 üzenetére

    "Szerintetek is megfelelő neccesen arra, hogy 5db 4S 1550mAh akksit egyszerre feltöltsön, kétszer is "egymás után"? (7.0-7,5A-el)"

    Nem. Keresd ki ezt a sort: 74Wh, 5Ah/14.8V (equivalent 20000mAh, 3.7V)
    20Ah-ás akku 3.7V-on vagy 4S-en 5Ah.
    3 db 4S/1.55Ah akku feltöltésére képes (konverziós veszteség miatt ez sem biztos).
    Egyébként ha megnézed azt a 1.55Ah-ás akkut (ha ugyan arra gondolunk) akkor ott is van az oldalán 22.94Wh...

    Autó akku ahogy már írták.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz twine #72201 üzenetére

    Autó akku 12V 45-60Ah.
    5x1.55Ah=7.5Ah.->Mivel alacsonyabb a fesz minden 5-ös kör kb. 10Ah.
    Én kettőnél többet nem vennék ki indítás nélkül, de ez állapot és autó akku kapacitás függvénye is. (Autó akku nem erre van tervezve.)
    Pótakku, tűzbiztos LiPo safety bag...
    Egy időben sok ilyen videót néztem, talán ez tetszett legjobban (az olcsóbbak közül), de végül nem ezt vettem meg:
    Hobbymate Lipo Safety Bag Review and Test
    https://www.youtube.com/watch?v=dSnYDvj3BDs
    Viszont autóban töltésre ezt sem merném otthagyni. Tárolásra talán OK.

  • ecaddsell

    aktív tag

    Némi első körös ExpressLRS (ELRS) tapasztalat, gondoltam mivel nemsokára elutazunk és így most itt megáll a dolog megosztom.
    Próbálok arra fókuszálni ami annyira nincs meg Oscar Liang/Joshua Bardwell/Wezley Varty leírásokban/videókban.
    Egyelőre csak tartalék ill. olyan FC-vel próbáltam ahol megpusztult az S-BUS inverter tranzisztor és eltettem, de innentől csak elhatározás kérdése, hogy hova forrasztom.
    Minden cucc Happymodel volt, egy TX16S ill. T-Lite adó modul és több EP1 vevő.

    A cuccok panelje szépen megcsinált, az EP1-hez sajnos nem adnak szilikon vezetékeket (sőt semmilyent). A T-Lite hővezetőjét azt a panel aljára kell tenni, a képeken a fémházon van, na oda nem tapad... A T-Lite táp szétosztó panel elhelyezése zűrös, a hozzá adott kétoldalt ragasztós szivacs túl kicsi, sajátot kellet használjak több rétegben. Meg le kellett az internal RF modult nyomó szivacstornyot szedjem mert rossz helyen volt. Vsz egyik sem tett jót a megbízhatóságnak. A TX modulok egyikénél sem kellett forrasztani, csak össze kellett rakni.

    Aki nem tudná miről szól az ELRS röviden: A moduláció szélessávú szórt spektrumú amit a több utas terjedésből adódó jelkioltásokat már önmagában hatékonyan védi. Ez nem annyira új, long range eszközök korábbról is erre alapszanak (ezért is lehet ez ELRS SW-t rátenni ezekre). Ami radikálisan más, az csatornán átviendő bitek számának ravasz redukálása. Van 4 darab 10 bites csatorna (ez nem okoz tényleges veszteséget mert a Betaflight is ennyit támogat) és a 1 bites AUX (ARM csatorna) ami minden körben átmegy. Viszont a többi AUX csatorna az csak váltva megy előre véve azt ami változik de a most már alap konfigban is csak 2 biten ami korábban csak 1 volt (van több értékes mód, de az is még csak nagy ugrásokat jelent).
    Azaz aki csúszkákat, tekerőket is használ az nem ezt a rendszert fogja választani.

    Kérdés: Miért kell az átviendő biteket megvágni? Ennek az a célja, hogy minden bitre a lehető legtöbb RF energia jusson. Minél gyorsabb a ciklus, annál több bitet kell átvinni és annál kevesebb az egy bitre jutó energia. Ezért eldönthetjük, hogy minimális késleltetést szeretnénk (500Hz, 250Hz) vagy nagy távot (25Hz, 50Hz).

    Valahol olvastam hogy nem LR rendszerekhez kb. 26dB előnye van, a LR-ekhez képest meg kb. 5-6dB. Kb. hihető.

    Viszont ennél több invenció is van. Az egyik ilyen a WiFi SW upgrade (nem mindennél, pl. PP RX-nél nincs). Nekem nagyon bejött, mást nem is használtam. Ennek is van persze árnyoldala. A Happymodellnél ezt úgy oldották meg, hogy bekapcsolás után ha konfigurálható x másodpercig nincs TX jel akkor átmegy hotspot módba. Sajnos ugyanez történik akkor ha ennél hosszabb ideig elveszti a TX jelet, innen meg hiába van rescue mód (LR-nél ez alap), ha nem lehet visszavenni a kontrolt. Nem tudom mibe fájt volna egy mini gomb vagy két forrpont indítsa a hotspot módot. A TX modulban nincs ilyen gond mert ott a Lua scriptből (amit fel kell tenni a TX SD kártyára) lehet a SW frissítést aktiválni. Persze lehet soros meg BF passthrough upgrade is, de szinte fáj, hogy 1 ilyen tuti invenciót sikerült degradálni. Azaz most amikor stabilnak látszik a SW olyat kell fordítani amiben jó hosszú a hotspot várakozási idő...

    A hotspot várakozási időt az ELRS Configurator-ban lehet megadni. A konfigurátor hibátlan és kötelező a másik invenció a bindphrase miatt. Lényegében leszedi az összes toolt, a forráskódot és forráskódból fordítja a binárist. Korábban kicsit nehézkes és rendezetlen volt, de most (v1.0.3) már kategóriákba szedve megy, egyből magától letölt mindent stb.
    A bindphrase lényege, hogy a vevő SW meg az adó is ugyanazt karaktersort (mint egy jelszó) beépíti a SW-be, így automatikusan megtalálják egymást, azaz nincs/nem kell bind gomb (a másik ok az az RF jel randomizálása, azaz több szélessávú átvitel párhuzamosan sem zavarja egymást).
    Ennek is van pozitív és árnyoldala is. A pozitív az triviális, nem kell a bindal vesződni. Az árnyoldal amíg csak művelődtem a témában nekem sem esett le. Mivel normálisan a bind az modellhez kötött (eleve lehet a model más protokolt használ) itt meg ha több ELRS cucc van mivel minden CRSF és ugyanaz a bindphrase akkut feltéve egyből meglesz a bind és lehet armolni (noha nem váltottál modelt), csak éppen lehet, hogy mást csinálnak a kapcsolók (persze igyekszik konzisztensen tartani ez ember, de pont ezért lehet meglepetés).

    A megbízhatóságról/hatótávról nem tudok nyilatkozni. Családi házas környezetben szuterénben tartva a vevőt (több nagyon masszív fal, beton ill. fém stb) a TX-el kint sétálva (25mW) és nézve a jelet nem sikerült -100dB alá vinni (környezetben több zavaró WiFi). Ami pedig azt jelenti, hogy 250Hz-es frissítéssel is min 10dB tartalék volt.
    Az EP2 a maga kerámia antennájávál -20dB (videó alapján) én e-miatt tuti nem választanám. Az EP1-hez van egy rövid meg 1 hosszú vezetékes antenna, mivel mindkettő elég kicsi, azzal vsz. lehet sakkozni szinte bárhol.

    Összességében a rendszer hozta azt amit vártam, az invenciók jók, remélem finomodni fog az felhasználói visszajelzések után.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #72218 üzenetére

    Ha van tartalék FC-d akkor érdemes azzal mindent belőni, akár az előtt, hogy az RX-et beépíted valahova (az FC-t BF-ra kötve lehet nézni, hogy jó-e). Amikor kész csak a 4 vezeték véget kell átforrasztani.
    Én kicsit túltoltam ezt, mielőtt bármi megjött volna ott figyelt a telón a TX meg az RX SW is már, aztán kiderült valamit az RX-nél elrontottam. Az RX érzékelte a TX jelet mert amikor ment a TX akkor nem ment át hotspot módba (nem volt gyors villogás), de folyamatos világítás helyett hármat villant (ilyen nem is volt a leírásban) és bár adott ki valami jelet (oszcilloszkópon nézve) az FC nem tudta értelmezni.
    Akkor mindent lecseréltem a legújabb verzióra és azt feltéve minden OK volt (csak a vevőt cserélve már megjavult). Ez volt az egyetlen dolog ami kicsit megakasztott egyébként.
    Lehet a régi konfigurátoron elrontottam valamit, az a konfigurátor zűrösebb volt.

    Bár a multi-path fading kiküszöbölése a kerámiával antennával is kell menjen a szélessávú moduláció miatt, az a 20dB jelesés elég sok (annak felel meg mintha 100mW adóteljesítményt leveszed 1mW-ra), ha tényleg a közeledben van akkor elég lehet, de lakáson belül ahol komoly válaszfalak vannak ott már necces. Ha tudod próbáld ki, kíváncsi leszek neked mennyire marad stabil a jel (micro fail safe-ek).
    A 100mW-al a TX16S-es modul már melegedett is, a T-Lite-ot meg elve nem akartam 25mW felé vinni a gyengébb táp és akku miatt.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz ecaddsell #72217 üzenetére

    Némi korrekció és kiegészítés az első körös ExpressLRS (ELRS) tapasztalatokhoz.

    Korrekció: Azt írtam, amikor az RX elveszti a TX jelet akkor átmegy a normál várakozás után WiFi hotspot módba. Ez a korábbi RX SW-el volt így (amivel egyébként is volt valami), a jelenlegi SW-el ha egyszer csatlakozott valami távirányítóhoz akkor amíg kap tápfeszt vár az újra csatlakozásra. Ilyenkor akár másik TX-hez is csatlakozik aminek ugyanaz a bind phrase-e. A telemetria miatt amikor csatlakozva van a TX nem engedi csak úgy simán kikapcsolni, hanem a "receiver still connected" hangüzenet/piros LED után még enteres megerősítés vár. A várakozás az újra csatlakozásra akkor is megtörténik, ha a távirányítóról lehúzom az akkut. Ebben a formában maximálisan meg vagyok elégedve a bind phrase-es WiFi update-es megoldással. Nagyon szuper ez a megoldás.

    Megmértem a TX-es adóteljesítményeket is. A mérés alapja egy AD8318 chipes panel volt (AD Analogue Devices). Ezzel nagyon pontosan nem lehet mérni, de nem is az volt a cél. Elvileg 10mW-tól 250mW-ig állítható, de neten találtam olyan véleményt, hogy a használt TX chip csak 150mW-ot tud és ez be is igazolódott. A 250mW-ot azt mindkét TX esetén csak 160mW-nak mértem (ami lehet ténylegesen csak 150mW volt, csak mérési hiba miatt mértem többet). A TX16S ezt leszámítva pontosan hozta a beállított értékeket (10-100mW), a T-Lite kicsit kevesebbet hozott sok helyen max. kb. 1dB-vel kevesebbet.

    Ami nekem hiányzik itt az valamiféle dinamikus mód. Bár a Lua scriptből akár menet közben is lehet állítani a teljesítményt vagy az adatok küldésének ütemét (25-500Hz) is vsz. vannak esetek amikor legjobb lenne, ha magától megtenné ezt a TX modul merthogy a menüben turkálás (sok-sok gombbal) az nem éppen optimális. Azaz amikor eljut oda, hogy kiküldi az "RF signal critical" üzenetet onnantól bátran lehetne emelni a teljesítményt ha még lehet vagy venni vissza a vezérló jel ütemét. Vsz. annak az alsó határát is lehetne még lejjebb vinni (jelenleg 25Hz, de lehetne akár 5Hz is). Vannak esetek amikor az 5Hz-es ütem is jobb mint a semmilyen.
    A telemetria miatt ezt meg is lehetne tenni, remélem lesz olyan SW fejlesztés ami ezt is tudja majd. Egyébként a telemetria nagyon jól megy, még a T-Lite-on is ahol a pici kijelző miatt kevés adat fér el (hosszan kell nyomni a Down gombot). Ugye olyan adatokat lehet látni mint hány műhold van meg a GPS-nek, nem szakad-e le az RX antenna stb. stb. és ehhez nem kell szemüveg.

    Nemcsak az adóteljesítményt, hanem a felvettet is megmértem. Ezt csak a T-Lite-al csináltam végig mert ott csak 1 akku van.
    A pici kijelző háttérvilágítása elég sokat fogyaszt, ez korábbról is sejtettem, nálam csak gombra volt állítva korábban is.
    Szóval 3.8V-ról, ESLR off (XM+):
    0.2W LED off
    0.42W led on

    A 0.2W az kb. 50 óra folyamatos működés jobb 3400/3500mAh akkuval, ami szimulátor alatt tapasztaltam is, kb. szinte sohasem kell tölteni.
    ESLR on, LED off
    25mW: 1.3W (+1.1W)
    50mW: 1.44W (+1.25W)
    100mW:1.67W (+1.48W)
    Zárójelben az extra fogyasztás az internal RF modulhoz képest. Azaz a modul nemcsak melegszik, hanem tényleg fogyaszt is és már az alapfogyasztása is elég nagy. Max. teljesítményen kb. 5 órára saccolom az üzemidőt jobb akkuval, nem totál lemerítve az akkut.

    A jelvesztést is próbálgattam, nyilván amikor nincs semmi a TX meg az RX között ill. semmi zavaró körülmény mint pl. WiFi a környéken (a Wezley Varty egyik videóján látszik, hogy egy hegytetőről csinálja a távolsági tesztet) akkor nagyok sok km lehet, de valóságos körülmények közt ha bármi az RX meg a TX közzé kerül ill. magas az alap RF zajszint nem fog csodát tenni és ennek töredéke lesz a max. megbízható távolság. Extrém esetben akár százméterekben mérhető.
    Bár még lehetne mit a SW-en csiszolni, ha lenne valami jó akció még veszek további RX modulokat. Igazán sok tapasztalatom még nincs vele, de amit eddig tapasztaltam az számomra elég meggyőző.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #72249 üzenetére

    Köszi a tesztet, akkor kb. hozta amit vártunk/a papírformát.
    Csak most jöttünk vissza (és még hetekig nem sok időm lesz ezzel foglalkozni), de az antennát megnéztem és a szórás a két TX antenna közt amit kaptam tényleg nagyon sok (NanoVNA-val néztem, csak a jobbat teszem ide, mert a rosszabb az tényleg elég gyatra, lehet valami hibás példány mert nem volt egy határozott pontja ahol kicsi lett volna a reflektált jel).
    A jobb antenna az kb. ugyanazt hozza mint a T-Lite antennája (a sárga görbét kell nézni, minél kisebb a reflektált jel annál több megy ki).
    T-Lite TX:

    ELRS TX:

    A kb +3dB nyereség az viszont vsz. marginális (link budget 100dB felett).
    Ezek alapján meggondolandó, hogy a nagyobb RC-re 10dB-es antennát tegyek (azért csak a nagyobbra, mert batár nagy, de ebből van normál SMA mert a többség RP-SMA ami ide nem jó), de addig felcserélem a T-Lite meg az ELRS antennáját.
    Ha több időm lesz valamikor akkor lehet jobban utánanézek ennek az antenna dolognak Pluto-val (ez is egy RF eszköz amivel viszonylag pontosan lehet mérni antenna nyereséget).

    A dinamikus TX power 1 dolog, engem az is érdekelne, ha már nincs lehetőség további növelésre akkor a Hz csökkentés is jöhetne.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Blizzardking #72250 üzenetére

    Azért arról a 30km-es hatótávról érdemes tudni, hogy lesz annyi: Fel kell menni egy hegytetőre ahonnan direkt rálátása van (mindenféle akadály nélkül) a TX-nek az RX-re és nincs semmilyen zavaró jel pl. WiFi a környéken.
    Ha a TX meg az RX közzé bekerül pl. egy komolyabb fa/bokor simán 30-40dB a jelesés (és lehet már nincs annyi a link budget-ből)...

    Az egyébként elég jó ImmersionRC kalkulátor is csak az akadálymentes dolgokat nézi....
    https://www.immersionrc.com/rf-calculators/

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #72249 üzenetére

    Nem tudom neked mennyire nem egyforma az antenna két vége, nekem a rossz az valami nagyon durván nem egyformára van vágva.

    Kívülről nem is annyira látszik mert rá van a lezáró húzva a végére (eddig a kapkodásban nem is néztem meg), de levéve nagyon látszik.

    Nem értem, hogy képes ennyire hanyag lenni aki ezeket vágja, még körülbelül sem találta el.
    (Vagy eleve valahogy tolni kell a külön antennákat, mert egyébként nem fogynak elég jól...)

    Ebből kifolyólag az antenna rezonancia pontja is egy jó 100MHz-el feljebb van és messze nem olyan éles mint egy normális antennánál. Lehet megpróbálom toldani, de ezeket a cuccokat igazán megjavítani már nem lehet, azaz ebből nekem is Moxon lesz.
    Köszi a tippet.

    Igazán köszönjük Happymodel a "minőségi" munkát...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz cd334 #72259 üzenetére

    Nekem nagyon furcsa ez a hatalmas dB előny, mert maga az antenna nyereség dipol esetén 2dB környékén mozog, moxon esetén meg öt és fél dB környékén.

    Dipol direktben a linkedről:
    Bandwidth: ~2390-2480 MHz
    Gain: 2,2 dBi
    Cable length: ~10cm
    vSWR: lower than 1.3

    Moxon:
    Bandwidth: 2400-2480 MHz
    Beam width: over 180 degrees
    Gain: 5,5 dBi
    ...
    SWR: lower than 1.3

    Ugyanezek a számok betafpv esetén 2dB ill. 5.6 dB
    https://betafpv.com/products/betafpv-t-antenna-for-receiver
    https://betafpv.com/products/betafpv-moxon-antenna
    Itt 3D sugárzási diagram is van, de nem túl jó, érdemes jobbat keresni a neten.

    Azaz önmagában az antenna váltás kb. 3-3.5dB nyereséget jelent a moxon esetében (ami irányított antenna, főképp előre sugároz azaz szemből jelent ennyit, hátra meg oldalra meg még kevesebb is a jel) a dipol esetén meg nagyjából semmit.
    Na kerestem egy képet, ami jobban szemlélteti, meleg szín ahova jobban sugároz, hideg ahova kevésbé:

    Ha mégis hatalmas különbséget tapasztaltál akkor ott valami nem volt jó a csatlakozásnál.

    Én semmi ilyen nagy ugrást nem várok sőt, bár itt jól lehúztuk a Happymodel antennát, a reflektált jel még a rosszabb esetén is csak néhány százalék volt az is sávszélen, azaz az is nagyon messze van attól, hogy ne lenne használható.
    Egy ideje ott motoszkál a fejemben, hogy valójában lehet azért nem látszik szimmetrikusnak a két ága az antennának mert a betáp sem szimmetrikus (vagy a balun elhelyezkedése, ha van egyáltalán) azaz ez egy szintig normális. (Ugye én kettőt kaptam és mindkettő eltérő hosszú).

    Egyébként ha 15-20dB nyeresége lenne az antennának az nem is lenne jó (extrém LR használatot leszámítva) mert az azt jelenti, hogy az antenna csak egy nagyon szűk irányban használható, nem fog körbe sugározni.
    Persze itt is van kivétel pl. a Lumenier AXII duo, ahol úgy oldották meg, hogy ne csak egy nagyon szűk irányban legyen használható, hogy fogtak két antennát és egymás mellé tették (kétszer annyi jel, még 3dB nyereség, innen egyébként a duo név), de ezt ugye vevőnél lehet elvileg eljátszani, adónál a teljesítmény szétoszlik azaz nincs nyereség.
    Itt viszont semmi ilyesmiről nincs szó (ez messziről látszik), szóval ha nagyot ugrott a jel akkor csatlakozási hiba volt. Szerencsére nekem ilyen nem volt.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Tibor0629 #72264 üzenetére

    40kFt-ért játékot lehet venni, azt sem a felső polcról.
    Ahhoz, hogy lakott területen felszállj vele jogilag A2-es kategóriás vizsga, regisztráció, légtérengedély és biztosítás kell hozzá (ha nagyobb mint 250g) + némi tapasztalat, hogy ne törd apró darabokra az első alkalommal. Csak ez, hogy hivatalosan fel tudj szállni (egy játékkal) több mint az általad kijelölt keretösszeg.
    Egyébként az alap játékkategóriás quad sem fér bele, pl. (két akkuval, táskával; furcsa mód táskával olcsóbb mint nélküle EUs raktárból...).
    Ja a zoom az nem optikai.
    Cserébe a héjalást meg tudod nézni, azt meg, hogy mi van alatta fogalmad sem lesz...

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák