Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • attiLANte

    tag

    válasz Veriakilis #156 üzenetére

    Ilyeneken már én is gondolkodtam, de nem olyan egyszerű egyszerű a válasz...

    Mivel nem csak az a kérdés, hogy "mennyi fény jön ki" a halogén izzódból és ennek a duplázásához mennyi LED kell, hanem hogy ebből a fotonhadseregből ténylegesen mennyi (és hogyan) éri el az aszfaltot? Tehát nem a kétszeres lumen, hanem a kétszeres megvilágítás a cél...
    A hűtéssel talán nem lesz problémád ;] - még emlékszem mennyit szenvedtél/dolgoztál a hőcsövekkel a "hőskorban" -, csak arra szeretném felhívni a figyelmedet mielőtt súlyos tízezreket ölsz a dologba, hogy egyszerű fényforrás-cserével nem lesz hatékony a rendszer (legfeljebb ha HID-et raksz a halogén helyére).

    Először is ismerni kellene a mostani fényszóró geometriáját, amiből nagyjából ki lehetne kalkulálni, hogy mekkora a hasznosított fénymennyiség, amit duplázni kellene. Vagy 100%-osnak tekintjük a mostani rendszer hatásfokát és úgy számolunk, hogy ezt az elméleti értéket - ami elérné az utat - kell kétszerezni LED-ekkel és a hozzájuk tartozó optikákkal, hiszen azoknak is van hatásfokuk.

    A legnagyobb gond, hogy a LED-ek főként előre sugároznak. Így a hagyományos módon - foncsorozott parabolatükörbe szerelve - "előre nézve" a fény jó része a lámpaüvegen keresztül (irányítatlanul) távozik, szétszóródik. Csökken az út megvilágítása, hiába van több lumen, + nő a vakítás: tehát mindenképpen kell egy hatékony optikai rendszer is.
    A másik probléma a megfelelő fényeloszlás kialakítása - nem lehet minden LED a fókuszpontban egyetlen optika esetén. Ki kell kísérletezni, hogy mi az az elrendezés, ami az adott optikával hasonló vetített képet ad, mint az eredeti fényszórók.

    Az fizikai nehézségeken túl még jogszabályi akadályai is lehetnek a módosításnak, ha nem kiegészítő világításként (jellemzően távfényszóró) használnád - közlekedésbiztonsági okokból, pont a vakítás elkerülése miatt.
    Hagyományos, bordázott üvegű fényszóróba halogén helyére elvileg "xenon-szettet" sem lehetne beépíteni, mert nagy a szóródás, nincs automatikus szintszabályzás és fényszórómosó sem. Műszaki vizsgán tuti bukó.

    A LED-es fényforrásokra nem tudom milyen szabályok érvényesek - illetve hoztak-e már rendeleteket ezzel kapcsolatban -, de gyanítom, hogy olyan lesz a megfogalmazás, hogy csak gyárit lehet majd használni, tehát az egyedi megoldások ezen a téren is kilőve. Bár sosem értettem, hogy miért kell keresztbe tenni annak, akinek szándéka és lehetősége is van arra, hogy jobbá tegye a járművét - akár egy jobb futómű, fék, vagy korszerűbb motor beszerelésével. Ha nem típusazonos, akkor áshatod is el magad...:(((

    Szóval: mielőtt belevágnál, alaposan járd körül a témát!

Új hozzászólás Aktív témák