Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • tordaitibi

    veterán

    válasz Victoryus #72933 üzenetére

    Nem olyan bonyolult az, bár sose láttam ilyet de a rajz alapján a működése is tökegyszerű.
    Ha simán csak a led, olyan nincs hogy 5 voltos led.
    Színtől függően ez a táblázat nagyon jól leírja 20mA áramnál a feszültségeket:

    Példa, neked piros led van, az 2,3V és 20mA beállításba:
    6volt a tápfesz, a ledre 2,3V kell, akkor 5-2,3=3,7 voltot kell ellenállással "eltüntetni".
    Ohm törvénye, R=U/I, az ellenállást megkapod ha a feszültséget elosztod az árammal:
    3,7V/0,02A=185ohm.
    Amit olvastál 200 ohm az elég közel jár a kiszámolt értékhez, jó lesz a 200 ohm.
    Mindenképp csak úgy használd a ledet hogy az izzó is legyen közbe bekapcsolva mert az agydinamó hajlamos terhelés nélkül üresjárásban a névleges 6 voltnál sokkalta nagyobb feszültség csúcsokat is leadni ami megmagyarázhatatlan led tönkremeneteleket idézhet elő, teljesen random.
    A visszáram, a led záróirányú igénybevétele kerülendő, ajánlott a leddel párhuzamosan egy ellenparalel dióda, lévén az agydinamó az csak a köznyelvben dinamó, a valóságban váltakozó feszültségű (AC) generátor.

    Én ajánlanám a pár 100 forintért kapható elemes hátsó lámpát, pár hete vettem az asszony bringájára egy ilyet a sarki mindenes boltba, 400 forint volt, ha a beépített gombelemek kimerülnek, mellészigszalagozok 3 AA ceruzaelemet és ezzel saccolásom szerint több 100 üzemórát fog tudni.
    A szigszalagozást átvitt értelembe értettem, az elemeket el lehet rejteni és akár a kormányra kivezetékelve egy kapcsolóra, esetleg visszajelző leddel a kormányon profi hátsó világítást lehet csinálni. Ami független attól hogy mész vagy épp állsz a bringával. Az első fényszóró meg marad az agydinamón.
    3 darab elem az legyen 600Ft és garantáltan kibír 1 évet de inkább kettőt, működik álló helyzetben is, ennyit megér a biztonság.

Új hozzászólás Aktív témák