Új hozzászólás Aktív témák
-
mindhunter
csendes tag
Még alakul a dolog, de bétatesztelők nélkül nem megy
-
ncc1701
veterán
Vajon ki lesz a felelős?
-
aktív tag
-
freeapro
senior tag
Ez a probléma az AI alapú megoldásokkal, hogy hiába tanítod be a hálót minden előre látható helyzetre (sétáló, futó gyalogos), ha ilyen extrém szituáció, hogy a másik sávban elütött gyalogos eléd repül, eszedbe sem jutott. Így ezt nem tanítottad, nem tesztelted...
-
Laci.M
senior tag
"egy emberi sofőr biztosan jobban kezelte volna a helyzetet, és nem folytatta volna a vezetést az ütközés után a helyzet elemzése nélkül."
Pont tegnap láttam egy videót amikor a terepjárós 3X üti el ugyan azt az öregasszonyt, és megy végig rajta. De többször láttam már hasonlót (szerencsére csak videón).Aláírás
-
félisten
válasz mindhunter #1 üzenetére
Early adopter.
"Csak egy dologtól félek. Ha meghalok, az asszony eladja a gépeimet annyiért, amennyit bevallottam neki." KERESEM: Lian Li PC-C50, Silverstone Milo ML03 ..............................................................................................
-
félisten
Több száz baleseti elemzéssel a hátam mögött és nem azt állítva, hogy ez így rendben lett volna, megjegyzem, hogy az azért erősen kérdéses, hogy ebben a helyzetben az emberi vezető mit tett volna.
Nem egy és nem két olyan baleset iratai mentek már át a kezemen, amelyekben ennél sokkal triviálisabb helyzetet nézett be a sofőr.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
gabor7th
addikt
Igazából nemcsak egy baleset volt, de megpróbálták eltitkolni a többit. A hatóságnak megvágott felvételeket küldetek tán el, amik így nem tartalmazták a többi balesetett. De lebuktak...
A másik érdekes dolog, hogy a helyi lakosság, sőt helyi politikusok és hivatalnokok is tiltakoztak már előre, mert tudták, hogy ebből baj lesz, de a "Kaliforniai Közüzemi Bizottság " mégis megadta az engedélyt. Tehát azon a szinten kell keresni a felelősöket, meg a céget. A helyi lakosság és politikusok hevesen tiltakoztak az egész ellen előre. Pedig ez a techbuzi Kaliforniában van, ha ők tiltakoznak akkor nyilt titok, hogy a technológia nem áll készen közel se. És be is következett a baj.
"A közlekedési és biztonsági ügynökségek, például a rendőrség és a tűzoltóság, valamint számos lakos ellenezte a fizetős robotaxi szolgáltatás kiterjesztését. A szabályozói jogkörrel nem rendelkező ügynökségek erőteljesen lobbiztak a kísérleti járművek visszafogottabb bevezetése mellett."
https://www.portfolio.hu/uzlet/20230811/mostantol-ejjel-nappal-jarhatnak-a-sofor-nelkuli-taxik-san-franciscoban-632973
"Megtiltotta Kalifornia állam a General Motors számára, hogy a Cruise önvezető autókat működtessen. A cég többek között gyalogosbalesetről készült felvételeket is visszatartott, de a helyi hatóságok szerint a járművek egyszerűen nem elég biztonságosak ahhoz, hogy a közutakon használják."
[ Szerkesztve ]
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
Diabolis
tag
Ezért nem tartom AI-nak a jelenlegi AI-kat. Egy intelligencia tudta volna mit kell tenni, tanítás nélkül is. Meg kell állni. Pont. Úgy sejtem hasonló szituációban egy kezdő sofőr is azonnal megállt volna.
Ha beülsz a volán mögé, és azt érzed otthon vagy, ne gondolkodj, vedd meg! De ha leparkoltál vele és nem nézel vissza rá, rossz autót vettél.
-
vicze
félisten
"Another one bites the dust..."
Waymo next? -
vegyszer
addikt
Ezzel nem értünk egyet. A mérnöki munka egy kimemelt része azzal foglalkozni, amit elképzelni sem tudunk. És poont azért kell, mert mennyire megbízhatónak tőnik, ha azt mondom, hogy 99,999% valaminek a megbízhatósága? Elsőre jónak tűnik, de ez azt jelentené, hogy százezerből egy repülő lezuhan, banki utalás nem érkezik meg. És elég sokáig lehetne folytatni a sort.
Kérdés nem fér hozzá, hogy ezt embereklre is le lehet vetíteni. És azok a számok sem túl rózsásak. Pl mi a korreláció a jogosítvány megszerzése eltelt idő, és az okozott balesetek között, illetve a vétlen félkén ez hogyan néz ki? Igaz-e az a prekoncepció, hogy 25 év rutinnal a hátam mögött ilyen nem történhet velem?
De igenis, az önvezető autó, ha az M0-áson lát egy kamionról lesetett, még az úton pattogó, vagy épp elterülő raklapot, kerék éket, nikecell táblát, vagy Ytong téglát, akkor igenis elvárható, hogy ne takubakuzzon azon, hogy mi a teendője. Azért ezeket írtam, mert ezekhez volt szerencsém.
"Újságírás az, amit a hatalom nem akar nyomtatásban látni. Minden más csak propaganda." George Orwell
-
Rossi
addikt
Google fordítós a cikk?
Mintha a szórendet valami randomgenerátor dobta volna ki."Thou shalt not make a machine in the likeness of a human mind."
-
BoB
veterán
Sok minden kiderült a cikkből, csak az nem hogy hogyan vonszolta maga alatt a gyalogost az autó
You may corrupt the souls of men, but I am steel. I am doom.
-
Cassi
senior tag
De legalább az önvezető autó nem vezet drogosan 150-nel városban, mint most az újpesti gázoló.
-
nihill
őstag
Ez teljesen igaz és nagyon hasznos lenne, csak a wannabe-drogos-150el-vezetők pont nem fognak akarni önvezető autót használni. Eleve aki ész nélkül vezet, azt kizártnak tartom hogy megvenne egy olyan autót ami mindig betartja a szabályokat. Az meg hogy nekik is kötelező lesz, az nagyon nagyon nagyon nagyon sokára lesz majd.
Szóval ezt a "célcsoportot" fogja kb. utoljára kiváltani/megoldani az önvezetés.[ Szerkesztve ]
-
félisten
A nagy büdös helyzet az, hogy az Általad említett esetekben az emberi vezetők nagy része nem takubakuzik (bár fogalmam sincs róla, hogy ez mit jelent), mert egyszerűen lefagy. És ha csinál is valamit, azt az észleléstől számított 1-2 másodperc után fogja megtenni.
És lehet, hogy százezerből egy repülőgép lezuhan a példádban, de mégis megfontolandó egy ilyen rendszer bevezetése egy olyan légitársaságnál, ahol eleve százezerből >1 repülőgép zuhant le.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Lehet filozofálni az AI intelligens mivoltáról, de ne hidd, hogy egy emberi vezető biztosan tudta volna, hogy mit kell tenni. A balesetek durván nagy részében fordul elő az, hogy az ember fel sem fogja, hogy mi történik.
Sajnos éppen most is egy ilyen ügy iratai vannak előttem.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
bertapet11
tag
[ Szerkesztve ]
-
beef
őstag
válasz bertapet11 #18 üzenetére
Igen, máris bizonyították, hogy az ember is van legalább olyan hülye, mint az AI
-
Synthwave
HÁZIGAZDA
-
félisten
válasz bertapet11 #18 üzenetére
Észlelés terén és baleseti helyzetekben a gépi vezetők sokkal jobbak (statisztikailag) mint az emberek. Már nagyon régen.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Én sokáig kifejezetten ezzel foglalkoztam. Baleseteket elemeztem kifejezetten olyan szempontből, amely azt a célt szolgálta, hogy önvzető rendszerek fejlesztéséhez használják fel.
A helyzet az, hogy az ember annyira rosszul teljesít baleseti helyzetekben, hogy már a legegyszerűbb, éppen csak önvezetőnek nevezhető megoldások is sokat vernek rá.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
clon
aktív tag
Ez igaz. Attól még az önvezető jelen állapotában hibás, hiszen egy "paraszt" HA ütközést érzékel nem tolja tovább a gázt hanem megáll és megnézi mi lett a verdával esetleg mekkora a kár (öncélú, mert érdekli mekkora pénzbe fog kerülni).
A probléma ott indul mikor az ember azt "hiszi" önvezetőt alkotott majd kiderül "jah, bocs elfelejtettem ütközés érzékelés után félreállítani" és nem csak ennyi a hiba DE "istent játszottak, elbuktak" ennyi vagyis ennyi lenne DE a befektetők már sokallják a megtérülési időt (vagy azt egyáltalán még az életükben lesz-e ilyen) és mindenáron piacra akarják küldeni... -
Gargouille
őstag
Teljes mértékben elfogadva, amit írsz azt szeretném megjegyezni, hogy ezeket a statisztikákat, amik alapján mondjuk próbáljuk összehasonlítani az emberi és AI sofőröket, a balesetek alapján nézzük. Tehát azt nézzük, hogy a bekövetkezett baleseteket vizsgálva mi a helyzet.
Ugyanakkor ha valós képet szeretnénk kapni a biztonságról, akkor azokat a helyzeteket is meg kellene vizsgálnunk, amikor nem következett be a baleset, mert a sofőr (legyen az ember vagy AI) kivédte a veszélyt.
Él bennem a gyanú, hogy az emberi sofőrök sokkal több ilyen váratlan / spontán helyzetet kezelnek jól és ezáltal nem történik meg a baleset mint amennyit rosszul (értsd lefagynak, bénán reagálnak stb.). Persze ezt csak megérzésre mondom, 25 év vezetői tapasztalatra alapozva, tehát ez csak szubjektív véleményem, de bennem ez a kép alakult ki.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
vicze
félisten
Statisztikákat emlegettél, ami általában kézzelfogható dolog. Most egy véleményt fejtettél ki. Most akkor melyik?
Jelenleg semmi az ég világon nem bizonyítja, hogy a önvezető rendszerek bármiben jobbak lennének mint egy ember.
Nyilván, ha csak a negatív esteket nézed akkor könnyú hibás követedzetést levonni, de 1 balesetre milliónyi "nem baleset" jut? Mik az arányok az önvezető rendszereknél?
-
félisten
Ezt a történetet nyilván ki kell vizsgálni. Az önvezető rendszer kétségtelenül hibázott, fel kell tárni az okait és javítani.
Ez legalább megtehető.Szakmai konszenzus áll fenn azzal kapcsolatban, hogy az autóvezetők kb. egyharmada Magyarországon alkalmatlan az autóvezetésre. De a maradék kétharmad is csak reakcióidő elteltével dönt -- jó esetben. De általában nem dönt, mert az ember alapból nem erre van kitalálva. Már annak is örülni lehet, ha egyáltalán a fékre lép.
És itt a lényeg: egyáltalán nem olyan extrém módon ritja az, hogy még az alkalmasnak tűnó autóvezetők is csak több másodperc "újrabútolási" idő elteltével reagálnak (=lépnek a fékre, általában gyengén).
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
7Heads Drago
veterán
Ha ez így lenne több lenne a baleset. Jómagam is rengeteg balesetet előztem meg azzal hogy figyeltem és megoldottam a helyzetet. Aztán volt olyan is hogy én hibáztam és más figyelt. Szóval nagyon hibás az a statisztika amit nézel. Nincs benne az ami meg se történt. Az önvezető rendszernél meg nyilván bent van, mert rögzíti az egészet. Vagyis gondolom...
Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
freeapro
senior tag
Kiforgatod a szavaimat. Természetesen cél felkészülni a nem várt esetekre, és lehullott rakomány típusú tesztek nyilvánvalóan vannak is. De megnézném hány önvezetést fejlesztőnél van meg az a teszt, hogy a "szomszéd sávban elütött gyalogos átesik a saját sávban" eset.
Nyilvánvalóan MINDENRE nem lehet felkészülni, mert ez egy végtelen méretű halmaz lenne. -
Alaaf Pi
aktív tag
Autósként hajtottam már át kétágú fa létrán (az előttem levő is, ahogy az túljutott rajta, akkor volt esélyem érzékelni és nem rajtam múlt, hogy kerék közé vettem), valami hegesztett konozolokkal bíró fém rúdon (teherautó aló jött be a belső sávba, látni megint esélyem nem volt, négy kerékkel sikerült átmenni rajta, nekem semmi bajom nem lett, de láttam két autót a leállósábvan villogni defekktel), éjszaka közepén valami fekete izével, ami nagyot koppant, és nem sikerült kideríteni micsoda, meg honnan jött, mások is áthajtottak rajta, azok is lesték a saját autót), és erre sem tudnám felkészíteni az az AI-t sem, hogy reagáljon rá.
-
drkbli
tag
válasz 7Heads Drago #35 üzenetére
Így volt programozva: "6 méteren át, 12,4 kilométer per órás sebességgel maga alatt vonszolta ugyanis, mert oldalütközést jelentett a rendszer, majd szélre akart húzódni az autó a biztonság érdekében." Mondani mondanak sok mindent, pl. ne változtassuk meg a baleseti helyszínt, ne maradjunk a leállósávon álló autóban, ... - de az utasok túlélése szempontjából mi a jó?
-
félisten
válasz 7Heads Drago #30 üzenetére
Így VAN, és SOK a baleset.
A statisztikákat sosem szerettem, bár tanulmányokat írtam belőlük. Úgyhogy eezn a téren a statisztikákkal foglalkozó kollégáimra és a saját munkatapasztalataimra hagytkozom.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Danex
addikt
Itt jön(jöhet) képbe a tesla előnye a többi versenyzővel szemben, ugye a 12es verziós FSD már nem fixen előre megirt kódot tartalmaz, hanem valós videóanyagok alapján, gyakorlatilag a valós emberek mozdulatai és reakcióból tanul.
És mivel már hosszú évek óta ott a sok videóanyag az összes teslából igy ott viszonylag sok baleseti képanyag is a rendelkezésre állhat.
Az meg majd a jövő zenéje hogyan sikerül ez implementálni, de az első videók amúgy elég nagy fejlődést mutatnak (de még nem teljes, felügyelet nélküli a rendszer még mindig) -
arn
félisten
Statisztikailag nem csodaloznek, ha mar most jobb lenne az ai. Csak ez olyan, mint a repules, hiaba ott van a legkisebb esely meghalni, sokkal nagyobb a hirveres ha egy gep zuhan le, mintha 200 autobalesetben meghalnak. Sose lesz tokeletes.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
Danex
addikt
amit én láttam videót ott már jobban vezetett biztosan mint az úton lévő sofőrök nagy része, ez mint vezetéstámogató rendszer szerintem elég jó, nem holnapra kell elképzelni hogy ebből lesz teljes önvezetés, de lehet nagyobb biztonságban érezném magam önvezető teslákkal körülöttem mint mondjuk egy délutáni csúcsban valami iskola körül, vagy valami nagyobb ünnepkor mikor a hétvégi sofőrök kiszabadulnak
-
félisten
Nem is fogok statisztikát mondani, mivel nem dolgoztam közvetlenül statisztikákkal.
De tudtam az adatokról, mert a munkám során szükségszerűen eljutottak hozzám.
Mellesleg nem hivatkoztam statisztikákra. Tetszik tudni: szövegértés.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Korrektor
Igazából ezzel a jobb / nem jobb vitával egy (talán) fontosabb kérdés eléggé háttérbe szorult, pedig ez már a #2 hozzászólásban felmerült. Vagyis a felelősség.
Mert ha én vezetem az autót és balesetet okozok, akkor ezzel együtt jár egy vizsgálat és egy döntés. Mondjuk a végén eltiltanak a vezetéstől, mint alkalmatlant, talán újra kell vizsgázni.
De mi történne egy cég esetén? Szerintem az összes azonos verziójú autót *azonnal* le kellene állítani, és csak egy javított és tesztelt (nem szimulált) változat esetén indulhatna újra az önvezető funkció - amit viszont nem vállalna be egyik cég sem...
Új hozzászólás Aktív témák
- AKCIÓ Új Dobozos Macbook Pro dokkoló új ára 70.000 forint
- ThinkPad Hybrid USB -C USB -A Dock 40AF Új ára 80.000 Forint Ingyen szállítás
- Xiaomi Redmi Note 9s 128/6 GB 34.9E !!!
- Új Hp Pavilion 15-eh Fémházas Szuper Laptop 15,6" -30% AMD Ryzen 7 5700U 8Mag 16/1TB FHD MATT
- ATI RADEON RX 480 -8 gb DDR5 256 bit videokártya