Új hozzászólás Aktív témák

  • prsq

    tag

    válasz kisza25 #2178 üzenetére

    Hadd vitatkozzam.

    Először is nem menőzésre van. Ha jár a motor, világít, nappal jobban észrevesznek. Nem felejted el felkapcsolni. (Szabályos menetfényről van szó.)

    A lakott területen kívüli tompítottról annyit, hogy ha jól tudom, 15 éve kötelező, és ennek ellenére simán 10-ből legalább egy autós nem kapcsolja fel. (Mint tudjuk a törvények annyit érnek, amennyire betartatják őket.) Ennél jobb a menetfény. És nem tompított helyett használják, teljesen szabályosan váltja ki a tompítottat lakott területen kívül (nyilván nem éjjel).

    Hátul minek világítania? Nem kell neki. Nappal nem sok értelme van. Renault-okon szokott, de az csak parasztvakítás, látványos meg szép, de minek?

    Két ökölszabály, ami szerint én az utólagos menetfényes autómban "működök":
    1. Ha az előttem haladót hamarabb látom, mint a hátsó helyzetjelzőjét, akkor az a helyzetjelző feleslegesen világít. Ha a helyzetjelzőt látom hamarabb, kapcsolok én is tompítottat.
    2. Ha már rosszul látom a műszerfalat (utólagos menetfény, a műszerfalvilágítás csak helyzetfénnyel együtt kapcsol be), kapcsolok tompítottat. Legyen ez sötét/eső/bármi miatt.

    A tompított arra való, hogy láss (lefelé világít, eléd). A menetfény arra, hogy látszódj (előrefelé világít). Másra van kitalálva.

    A probléma nem itt van, hanem az állandó műszerfal-háttérvilágítású (a full digitális működés miatt főként) autókkal. Városban simán nem veszi észre a sofőr este, hogy csak menetfénnyel megy, mert előtte a műszerfal, mint karácsonyfa, előre meg lát valamit a DRL-el is, azt az egy aprócska visszajelző (hiányá)t meg nem veszi észre. Nyilván van Auto állása a világításkapcsolónak, csak nem használja.

    Régen, míg a műszerfal analóg volt, a világítása meg a helyzetfényre volt kötve, csak észrevetted, ha töksötét előtted az egész műszerfal (bár ez sem igaz, mert rendszeresen látok "night rider"-t, menetfény nélküli autót, ahogy töksötéten megy este. Vaknak is adnak jogsit?)

    Az javíthatna a helyzeten, hogy az állandó műszerfalvilágítású autóknak az Auto üzemmód lenne alap a világításnál, mint a start-stopnál sokszor (azt nekem is folyton ki kell kapcsoljam). Ha beindítod a motort, mindig az Auto világítás lenne aktív, ha sötét van, kapcsol tompítottat. Ha már egyszer a sofőr nem figyel...

    Egyébként meg az utólagos menetfényes autómban, ha tompítottal járnék, az kb. 150W-nyi fogyasztás, plusz egy csomó kiégett izzó, aminek a java totál feleslegesen ég (rendszámvilágítás, műszerfal, stb.). Menetfénnyel ez 13W. Az már kb. egy deci benzin 100 km-en. :) És nem is tudom, hány éve cseréltem bármilyen izzót is. (Ami sokkal inkább macera, mint költség.)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák