Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #19482368

    törölt tag

    Érdeklődni szeretnék, használ itt valaki RouterBOARD 2011UiAS-IN routert, esetleg tapasztalatok.
    Elsősorban Layer 2 védelem, érdekel. De minden hasznos információ jól jön.

  • #19482368

    törölt tag

    Keresek Budapesten Mikrotik router-ben jártas, számlaképes szakembert. Természetesen nem ingyen. ár megbeszélés tárgya. Feltételezem igény függő.

    Amit szeretnék.

    Mikrotik router kiválasztása, Wifi nem kell. Biztonságos internet kiépítés, megfelelő tűzfal szabályokkal.
    És plusz egy hozzám nagyon ragaszkodó egyed, inaktivitása. :D Szóval, kihívás is van benne.
    További megbeszélés, privátban, itt a prohardveren. Kérem ónjelölteket kíméljenek.

    Köszönöm.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    Sziasztok látott már valaki ilyen hiba üzenetet?

    defconf: failed to add arp entry for 192.168.88.200 alredy have such arp 6

    Időnként pirosan világít a log-ban. Kb 5-10 percenként. Tudja valaki mi lehet ez? Vagy én konfiguráltam el valamit?

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #3983 üzenetére

    Én is valami Ip vagy MAC cím ütközésre gondolok, csak nem voltam benne biztos, kérdés mit lehet tenni ellene? Vagy mi generálhatja?

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #3985 üzenetére

    Hát csak 1 gép van rajta, az amiről írok. Az DHCP-re van beállítva, és megegyezik a leírt IP/Mac address-el.
    Olyan mintha valami be akarná hamisítani. A Gép Win 10, a mcaffe, malwarebyte nem talált semmit. Rendszeresen frissítve. Annyira, hogy ép ma lett újra telepítve pont ezért. Mert arra gondoltam valami vírus csinálja.

    Ezt állítottam be.
    Az add ARP for leases-ről azt találtam, hogy ha engedélyezve van, és a hozzá tartozó interface-en az ARP beállítás reply-only akkor csak a DHCP klienseket engedi a hálózation forgalmazni, a statikusan beállított IP című eszközök nem fogják elérni a hálózatot.

    De ezek szerint valami más generálja, már csak az a kérdés mi.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz csusza` #3987 üzenetére

    Ha jól értelmezem,akkor azt csinálja hogy csak DHCP ügyfelek tudnak csatlakozni a hálózathoz. Azaz minden fix IP címmel beállított kliens nem éri el a hálózatot.

    Lepróbáltam, működik. topológia így nézet ki.

    Mikotik ---> USG --> USW ---> gépek
    Amit csináltam, az USG-ben fixre állítottam az IP címet, és ugyan látszólag csatlakozott, a hálózathoz, de forgalmat nem generált. és nem érte el a Mikortik belső hálózatot. Ahogy vissza tettem az USG- dhcp-re megindult a forgalom.

    Ja bocs, félre értelmeztem a Add ARP for Leases engem is érdekelne, hogy pontosan mi is, mert a Mikrotik wiki alapján nem megyek el rajta...

    Passzolom, nem értek hozzá, csak próbálok valamit virítani,valójában magam is segítségre szorulok, 1 hete van csak mikortik eszközöm. Közben meg próbálok valami szakembert keresni, aki sokkal jártasabb mint én, és tudja, érti, stb... Persze nem ingyen. De úgy tűnik, itt is valamit rosszul csinálok, mert nem találom emberem. Így a magam kárán próbálok összefaragni valamit.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #3989 üzenetére

    a statikus ip-s eszközökön mindig kézzel kell dns-t állítan

    Persze az megvolt, akkor se ment. :D Szóval ez így úgy tűnik működik.
    Amit meg akarok akadályozni, hogy valaki le clonozza a csatlakozott gépek Mac/ip címét. Azért gondoltam ez megoldja. Mert a DHCP nem osztja ki ugyan azt az IP címet, ha meg fixre állítja, akkor meg nem csatlakozik. De lehet rosszul közelítem meg a problémát. Mint fentebb írtam, nem értek hozzá.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz djmorphy #3997 üzenetére

    RB951G-2HnD ---> 10/100/1000 Ethernet ports 5
    RB951Ui-2HnD ---> 10/100 Ethernet ports 5

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #3999 üzenetére

    5db ethernet port van összesen mind a kettőben. A különbség az, hogy az egyik 100-as a másik meg 1000-es.
    Ez a kettő között a különbség.

  • #19482368

    törölt tag

    Közérdekű információ

    Hat éve kémkedik a Slingshot trójai

    A kiberkémkedési célokkal kifejlesztett Slingshot trójai terjedését feltört routerek segítik.
    A kártékony program régóta, észrevétlenül fertőzi a számítógépeket. Az eddig napvilágra került információk szerint már 2012-ben is létezett egy variánsa, ami azóta csak tovább fejlődött. Minél több áldozatot azonosítottak a kutatók, annál inkább az derült ki, hogy a Slingshot terjesztésében meghackelt routerek is szerepet kapnak.
    Az eddigi támadások során a károkozó mögött álló bűnözői csoport routereket tört fel azért, hogy elhelyezzen bennük egy rosszindulatú kódot a további ártalmas modulok letöltéséhez. Amikor a felhasználó vagy a rendszergazda bejelentkezett, hogy konfigurálja az adott routert, akkor a készülék kezelőszoftvere letöltötte, és futtatta a rosszindulatú modult. Az eddigi vizsgálatok szerint a kártékony program elsősorban Mikrotik routereken keresztül terjedt.

    Középpontban az adatlopás

    A kutatók megállapították, hogy egy fertőzést követően a Slingshot további modulokat szerez be. Ezek elsősorban adatgyűjtésben, adatlopásban jutnak szerephez. Ez persze nem meglepő, hiszen a kártevő fő célja egyértelműen a kiberkémkedés. Az elemzések szerint képernyőképeket ment le, naplózza a billentyűleütéseket, monitorozza a hálózati adatforgalmat, és összegyűjti a jelszavakat, a vágólap tartalmát, valamint a felhasználói tevékenységekre utaló adatokat.

    A kifinomult kibercsapda számos olyan technikát alkalmaz, amely segít számára a detektáló mechanizmusok átejtésében: titkosítja a moduljait, közvetlenül éri el a rendszerszolgáltatásokat, illetve anti-debugging módszereket használ.

    A Slingshot fejlesztési ideje és összetettsége azt sugallja, hogy az előállításának költségei igen magasak voltak. Ez arra utal, hogy a kártevő mögött álló csoport szervezett és professzionális, de az sem kizárt, hogy valamely állam állhat a háttérben.

    A kutatók mindeddig 100 áldozatot azonosítottak, többnyire Afrika északi országaiban, de elszórva a Közel-Keleten is. Az áldozatok zöme magánszemély volt, de van köztük kormányzati szervezet is.

    "A Slingshot egy kifinomult fenyegetés, amely számos eszközzel és módszerrel rendelkezik, amelyeket eddig csak a legfejlettebb kibercsapdáknál láthattunk" - mondta Alexey Shulmin, a Kaspersky Lab vezető víruskutatója.

    A biztonsági cég a Mikrotik routerek frissítésére, valamint a naprakész biztonság alkalmazások használatának fontosságára hívta fel a figyelmet.

    Forrás

  • #19482368

    törölt tag

    válasz E.Kaufmann #4842 üzenetére

    Nem tudom, tegnap jelent meg a cikk, azzal a céllal másoltam be, és adtam meg a forrást, hogy aki esetleg érintett lehet meg tudja tenni a szükséges lépéseket.

    (#4843) bambano
    Igen, kicsit olyan tájékoztató célú.

  • #19482368

    törölt tag

    Rohamtempóban foltozott a MikroTik

    A MikroTik rekord gyorsasággal foltozott be egy veszélyes sérülékenységet a hálózati eszközeinek kapcsán. A hibára épülő támadások már elkezdődtek, ezért nem érdemes halogatni a frissítést.
    Elsőként néhány cseh üzemeltető kezdett gyanakodni, hogy valami nincs rendben a MikroTik routerekkel. Amikor ugyanis a naplóállományokat vizsgálták, akkor azt látták, hogy két érvénytelen belépés után egyszer csak teljesen normálisnak látszó adminisztrátori hozzáférés történt a routereikhez. Majd, amikor kiderült, hogy mindegyik említett üzemeltető routerét ugyanazon (tajvani) IP-címről „keresték fel” illetéktelenek, akkor biztossá vált, hogy kibertámadásról van szó. Az esetre a MikroTik gyorsan reagált: egy napon belül feltárta, és egyben be is foltozta azt a biztonsági rést, amin keresztül a támadásokra sor került.

    A gyártó szerint a biztonsági probléma a Winbox menedzsment eszköz által használt port kezelését illetően merült fel. A 8291-es port minden arra alkalmas MikroTik eszközön alapértelmezetten engedélyezett, és többek között ennek segítségével lehet konfigurálni a hálózati berendezéseket. Ez a hozzáférés a legtöbb esetben helyi hálózatokból engedélyezett, de nincs technikai akadálya, hogy az internet felől is elérhetővé váljon a menedzsment lehetőség. Ez pedig nyilván felkeltette a támadók érdeklődését, akik az alapértelmezett portok szkennelésével kezdték ostromolni a routereket.

    A MikroTik közölte, hogy a biztonsági hiba speciális eszköz használatával lehetőséget adhat arra, hogy a Winbox porthoz való csatlakozást követően a rendszerfelhasználó adatbázisfájlja lekérdezhetővé váljon. Ezt követően a támadó dekódolhatja a megszerzett adatokat, majd adminisztrátorként bejelentkezhet a kiszemelt routerre, és azon tulajdonképpen bármit megtehet. (Az eddigi incidensek során elsősorban szolgáltatások leállításával okoztak fennakadásokat az elkövetők.)

    Jó hír, hogy eddig "csak" egy IP-címről indultak támadások a sebezhető hálózati eszközök ellen, vagyis úgy fest, hogy egy magányos feketekalapos hacker vagy hackercsoport próbálkozott, sajnos nem is sikertelenül. Nyilván mindez nem jelenti azt, hogy a közeljövőben e támadásokra más kiberbűnözők ne alapozhatnának. Ezért a MikroTik által kiadott frissítések (RouterOS v6.42.1 vagy v6.43rc4) mielőbbi telepítése javasolt. A gyártó szerint a RouterOS v6.29-es verziójától kezdődően az összes változat sérülékeny, kivételt képeznek persze a már javított, legújabb kiadások.

    Ne csak frissítsünk...

    A MikroTik a sebezhetőséggel kapcsolatban közölte, hogy nemcsak a RouterOS legújabb verziójának telepítésére érdemes hangsúlyt helyezni, hanem az adminisztrátori jelszavak módosítását is célszerű elvégezni. Mindezek mellett pedig a javasolt a Winbox alapértelmezett portszámának módosítása, illetve a router menedzsment funkcióihoz való hozzáférés korlátozása.

    Forrás:biztonsagportal.hu

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bacus #4918 üzenetére

    A kérdés költői, sok oka lehet. Én egyáltalán nem vagyok meglepve. Ez a cikk ma jelent meg, feltételezem nem alaptalanul. Kevésbé jártas felhasználóknak akár segítség is lehet, a "biztonságos" beállításban, üzemeltetésben.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz E.Kaufmann #6278 üzenetére

    Az a baj, hogy semmivel nem jobbak mint a szolgáltatói DNS szerverek. Internetes felhasználói szokásaidat egy 2-3 félnek adod ki. Ettől még a szolgáltató tökéletesen tudja milyen forgalmat hova generálsz.
    Ami a titkosítást illeti, abban sincs semmi különbség. :( A cloud-falre-nek van olyan mobil applikációja ami VPN keresztül biztosítja a titkosítást. De ehhez is külön app kell. Tehát akár használhatod a szolgáltatói DNS-t is.

    Valójában semmi értelme más DNS szervereket megadni. A lényeg mindig az, hogy csak az általad preferált DNS címen tudjon kimenni minden forgalom. Minden más DNS szerverhez való csatlakozást dobja el.
    Ha ezt beállítottad a routeren, akkor gyakorlatilag akár használhatod a router alapértelmezett privát DNS címét. Mivel minden forgalmat automatikusan forwardol az általad preferált DNS címre.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz E.Kaufmann #6280 üzenetére

    Úgy ahogy más DNS szolgáltatás be tudsz állítani, ugyan úgy tudod használni a másik Internet szolgáltató DNS címét is. Ja a szűrés, hát ez egy kicsit vicces téma, főleg napjainkban :D Az OPEN-DNS ad olyan szolgáltatást, hogy magad állítod be mire szűrsz. A dual wan-nak sincs sok értelme, főleg lakossági szinten. De ez már egy másik téma. ki mire, milyen célból, és annak mekkora a valós kihasználtsága, lakossági szinten.
    Én is több előfizetéssel rendelkezem, de nem alkalmazok dual wan elérést. Talán azért mert az egyik előfizetés otthoni felhasználásra van optimalizálva, míg a másik home office-ra. A kettőt meg nem keverném, mivel teljesen mások a felhasználói igények.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz E.Kaufmann #6282 üzenetére

    A kis cégek, milyen technológiai megoldásokat alkalmaznak, az szintén egy másik téma. Ami már számtalanszor ki lett vesézve, ki, miért kénytelen olyan megoldásokat alkalmazni, amiről tudja hogy nem lesz hatékony megoldás, és ami látszólag költséghatékony, hosszú távon inkább költség zabáló megoldások. Szintén nem tartozik Core fórum társ problémáihoz. Hiszen lakossági szinten alkalmazza, használja.
    Nincs hátránya, se előnye. Pont ezt mondom. Hogy teljesen mindegy, sőt bizonyos értelemben, még hátrány is tud lenni. Pl amikor valami kompromittálódig, és az előfizető nevében történnek visszaélések. Ebben ez esetben, egy esetleges nyomozást, inkább hátráltathat. De mindenki azt használ, és úgy ahogy akarja. Én csak azt mondom, hogy a közhíresemmel ellentétben, semmi baj nincs a szolgáltatói DNS szerverekkel, illtetve csak annyi, ami a többi DNS szolgáltatónál is előfordul.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bacus #6290 üzenetére

    Alapvetően teljesen igazad van. Ez nem is kérdés. Ami a különböző tanfolyamokat illeti, és abban is helytálló a megállapítás hogy mindenki mindenhez ért. Sajna ez van, és soha nem fog változni. Az lemaradt, hogy mindig az informatikus a hülye. :D És a home rendszergazda a király. Mert olcsó, mert szinte majdnem mindent tud.

    De.... Különböző fórumok arra a nemes célra építenek, hogy egymással tapasztalatot cserélnek, és egymás segítésére elvre. Valami Openszósz szerűre. :D Persze abba nem gondol bele senki, hogy aki ebből él, annak kevesebb ügyfélköre lehet emiatt. De ha csökken az ügyfélkör, arra meg azt mondják, azért mert lehet te csinálsz valamit rosszul. Abban is igazad van, hogy érdekes módon az agysebészet területén ilyen helyzet eddig nem fordult elő. Ördögi kőr ez, én mondom, aminek sose lesz vége. Az én tapasztalatom az, hogy nem szabad minősíteni senkit, mert nem tudhatod holnap nem-e pont ő ad munkát, vagy éppen segít ki az élet más területén. Mondhatni, már, már, nép bölcsesség :D

    Ami a tanfolyamokat illeti, az a helyzet, hogy aki lakossági szinten mozog, nem fog rá áldozni. Azért mert a beleinvesztált összeg, nem fog megtérülni sose. A lakosság javarészt All-In-One eszközöket használ, aki ki akar lépni ebből, az meg a megszokott szivacs elvet fogja előnybe részesíteni, és maga faragja, akár saját kárán.
    Ez a tendencia egyáltalán nem új keletű. Ha vissza mész az időben, annak idején ha valaki fel tudott telepíteni egy operációs rendszert, legyen az DOS, vagy Win3.1, XP az már szakértőnek számított.
    Szóval, a rossz hír az, hogy vannak dolgok amik nem változnak, és ez az. Így véleményem szerint, teljesen felesleges degradálni, sokkal hatékonyabb megoldás a segítőkészség egy bizonyos szintig. Így meg tudsz maradni jó fejnek.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bacus #6296 üzenetére

    Ja a határok, igen elég nehéz eldönteni mettől meddig van segítség, és mi az a határ, ami már sértheti az üzleti érdekeket. Talán, nem is lehet ezt normálisan meghúzni.

    Hogy szakmai fórum? Hát mihez képest? Merül fel a kérdés. A helyzet az, hogy nem egy volt kollégám messziről el kerüli ezeket a fórumokat. Miért? Mert hatékonyabb, releváns segítséget kap az adott termék támogatási fórumán, supportol. A másik, hogy egy magára adó cég, biztosítja a továbbképzést, tanfolyamokat.
    Tehát, marad a lakossági szegmens, az esetek X%-ban. Na már most lakossági szinten, ha nem tőled, akkor mástól, de meg fogja szerezni a szükséges információkat. De megfogja jegyezni, hogy ki viselkedett vele …. És a későbbiek folyamán akár lehetnek kellemetlen pillanatok, akár az élet más területein. Mert az emberek, már csak ilyenek.
    Hidd el, sokkal praktikusabb megoldás, minősítés, degradálás mentesen segíteni, vagy éppen egy laza mozdulattal tovább lapozni, ha nem akarunk segíteni a másiknak.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz #19482368 #6297 üzenetére

    Bocs, annyi lemaradt, hogy a kérdező is benne van ebben a pop szakmában, csak nem ez a szakterülete.
    Nem ezt a feladatott látja el napi szinten. Tehát nem is elvárható, hogy olyan szinten legyen, mint egy hálózati rendszergazda, vagy rendszermérnök. És pont neki nem érné meg elvégezni egy ilyen tanfolyamot, mert nem kapcsolódik a munkaköréhez. De otthoni környezetben, ezt a terméket választotta, azzal a céllal hogy igényeinek megfelelő felügyelt hálózatott építsen ki. Az hogy nem megfelelően fogalmazta meg a kérdését, hát bummm. Ez legyen a legnagyobb probléma.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #6299 üzenetére

    Teljesen megértem azokat az embereket, akik napi szinten próbálnak tájékozatlanabb embertásain segíteni, mindez sok esetben, már már, inkább lehet "kínlódásnak" mondani. De a service desk, help desk feladatok sajnos ilyenek. És a gyakorlatban, itt a fórumon is erről van szó. Service desk, Help-Desk feladatok. És most tekintsünk el attól, hogy mindez ingyen. Igen, ez tevékenység kör igencsak próbára tudja tenni az ember ingerküszöbét, türelmét. Ezt teljes mértékeben el fogadom, és megértem. De....
    Mivel különböző típusú emberek vannak jelen, egyszerűen kénytelen vagy szinte napi szinten szélmalom harcot folytatni, ha segíteni szeretnél rajta. Vagy, egyszerűen figyelmen kívül hagyod a problémáját. De a minősítés, degradálás sose volt jó irány. Mert az mindig csak feszültséget generál.

    Azt mondod nem csinálod meg helyette, ezt is megértem, és el fogadom. És egyet is értek ezzel a nézőponttal.
    De mint fentebb is írtam, ez nem mai probléma. Sajnos ez a tendencia elég régóta megvan. És csak akkor jössz ki jól, ha vagy lemész az ő szintjére, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyod. Másképp nem megy.

  • #19482368

    törölt tag

    válasz ekkold #6303 üzenetére

    De egy router esetében nincs ilyen, ha nem sikerül akkor lehet resetelni, és újra nekiállni.
    Igen, ez elmegy lakossági szinten, de én azt mondom, az egészséges határt meg kell húzni.
    Csak azért, mert ez egy szakma. És vannak olyan emberek, akik ebből élnek meg. És a teljes körű, " megcsinálom neked ingyen" Ez bizonyos értelemben a szakma degradálása. :( De ott a másik oldal, hogy lakossági szinten megy a segítség kérés, és nyilván mindenki azon spórol, amin tud.
    Szóval, nem annyira fekete-fehér ez a kérdés. Ezért is írtam, hogy valahogy meg kell tartani egy egészséges határt. Nem csak MikroTik fronton, hanem úgy mindenben. Mert így egyrészt könnyen előfordul a vak vezet világtalant effekt. Ami szintén senkinek nem jó. :(
    A fórumok jó dolgok, sok hasznos információ megtalálható, és sok ember tud egymásnak segíteni, de ennek is megvannak a hátrányai. Az a baj, hogy én mind két tábort megértem, és egyet értek. Talán azért mondom az kettő közti egészséges határt. Amit nagyon nem könnyű meghúzni. Mettől, meddig.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bambano #6307 üzenetére

    mint ahogy az is irreális, ami jelen esetben ….
    Egy pici sarkítás érzek ebben, itt már egy bekonfigurált, működő hálózatról volt szó, és annak egy apró része, amiben picit megkavarodott, illetve kissé esetlenül fogalmazott meg a kérdező. De bumm, emberek vagyunk, hibázunk, te is, én is, mindenki. De ettől még nem lenne szabad ….

    egyébként pedig mit gondolsz arról, aki vállalati szintű felhasználásra alap tudás nélkül konfigurál routert?
    Én azt gondolom, hogy az a vezető, aki erre a munkára felkérte, nem alkalmas vezetői feladatok elvégzésére.
    Másfelől nem lep meg. Láttunk már Portást aki AP-kat indít újra, és a Porta szolgálatot teljesítő eszközön futott a kontroller. Vagy éppen a porta szolgálatnak bejárása van a gépterembe, rack helységbe. Szóval, engem már annyira nem lep meg.

    teljesen jogos volt a leoltás, aki elemi szinten sincs tisztában az ip routinggal, az előbb azt tanulja meg alkalmasabb forrásból,.... Igen van igazság tartalma annak amit mondasz, de mint a te is példaként leírtad, bizony vannak érdekes esetek, helyzetek. Még mindig nem igazán értem, miért keveritek a történetet. A kérdező személyes lakossági felhasználásra használ, vállalati szintű eszközt. Ennek az eszköznek ami már történetesen működő állapotba van, aktív része a hálózatnak. Egy relatív apró kis gondja lett, egy esetlegesen elavult dokumentáció miatt, vagy éppen emberi figyelmetlenség miatt. Jelen esetben teljesen mindegy, hiszen, anyagi kárt, másnak hálózat kiesést nem generált a probléma. Ez is arra mutat rá, hogy az a sok sok online dokumentáció ami felelhető mekkora káoszt tud okozni. És nem kell csodálkozni, ha vak vezet világtalant effekt megtörténik. Ezzel nem tudsz mit kezdeni, vagy segítesz neki, és akkor jó fej vagy. Vagy elengeded, mert nincs hozzá türelmed, azzal sincs semmi probléma. Az általad felhozott gordom ramsay, meg megérdemelne egy le agyalást, mert egyszerűen gusztustalan az a stílus, kommunikációs forma amit képvisel. És ennek semmi köze nincs semmilyen szakmai tudás/tapasztalathoz.

    szerk: ezt még megfejelném a saját személyes tragédiámmal: engem, mint isp
    Képlékeny a téma, ISP VS Előfizetők. Az ISP-nél, vagy éppen az ISP képviselő szerelők, informatikusok is megérnek egy vesézést, mint szakmai rátermettség, mint rugalmasság. stb... Nagyon ingoványos téma.

    [ Szerkesztve ]

  • #19482368

    törölt tag

    válasz bacus #6317 üzenetére

    Megmondom őszintén nem értem, az előbb azt írtad ejtsük a téma további kitárgyalását, és most ismét elő veszed.

    bacus, igazad van, egy tanfolyam mindenkinek csak előnyére válik. Rengeteg felesleges kört tud megspórolni magának az ember. Igen jól látod. De azt kell elfogadni, hogy akinek ebből nem lesz "haszna" ergo nem ebből él, annak elég egy alap, és kalap-kabát. A helyzet az, azt az alapot, gyakorlatilag megtalálja minden érdeklődő az interneten. Sőt Kalapos Lászlónál meg is vásárolható az alap oktató csomag. Emlékeim szerint 10.000FT.
    Na de vesz valaki egy 20-30.000Ft eszközt, az közel se biztos hogy 10.000Ft ki fog adni egy alap oktató csomagért. És akkor hol van a többi oktatás ára, a vizsgák árai. Főleg úgy, hogy az alap csomag 80% megtalálható az interneten.

    Annak idején Kalapos László egyik munkatársával beszélgettem erről. Az ő meglátásuk az, hogy az aki csak felhasználói szinten akarja használni, annak felesleges bele mennie komolyabb vizsgákba, tanfolyamokba.
    Miért? mert a rá fordított összeg, nem térül meg. Értsd úgy, aki nem üzleti szinten, vagy céges szinten foglalkozik vele, egyszerűen nem éri meg. Ha céges szinten nézzük akkor alap, hogy képezze magát az illető, és erre sok esetben még támogatást is kap az adott cégtől. Tudom nem mindenhol, sajnos. Szóval lakossági szinten egyszerűbb megoldás, ha keres egy ilyen céget, akin keresztül meg veszi a kiválasztott terméket, és egy egyedi megbízásra kér plusz árajánlatot, hogy az egyedi igényednek megfelelően azt beállítsák.
    Ez egy tiszta, sima ügy. És lakossági szinten így kellene működnie. De nem így működik, mert mindenki érzékeny a pénztárcájára, és bár mindenki tudja hogy a tudásnak ára van, és a tudás, tanulás mindig meghálálja, ennek ellenére inkább választják sok esetben a rögösebb utat, mert... Itt a fórum, ha nem ez akkor más, és akinek van rá affinitása, az szivacs módjára magára fogja venni a szükséges információt. Nem kell hogy mélyre hatolóan ismerje. Csak annyit ami szükséges céljai eléréshez. És ez a tendencia az élet más területein is jelen van. Ezzel nem fogsz tudni mit kezdeni sose.

Új hozzászólás Aktív témák