-
Fototrend
Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.
A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).
Új hozzászólás Aktív témák
-
Turbo73
tag
válasz Fr3eWar #4251 üzenetére
Pont fordítva csináld. Így lebutítottad a felbontásodat. (Előszőr lekicsinyíted, majd a projival belenagyítasz) Az ATI CCC-ben alapból 'underscan' van beállítva. Azt told fel max-ra, ekkor adja ki natívban az 1920x1080-at. A projidban meg vedd le 0-ra az 'overscan'-t. Így fogod megkapni a pixelhelyes natív 1920x1080-as felbontást.
-
Turbo73
tag
válasz szaszlaci #4252 üzenetére
De, hülyeséget mondasz. Az 'overscan' bevezetésének semmi köze az alacsonyabb felbontáshoz. Ez a technológia a tv-zéssel egyidős és azért kellett bevezetni, mert ha a tv vevőkészülékek 'natív' megjelenítést használtak volna, akkor látszódott volna a szinkron jel, timecode, teletext, stb. a képen. Ezért inkább belenagyítanak (overscan) egy kicsit, így a képen csak a hasznos képtartalom jelenik meg.
-
Turbo73
tag
válasz #95590400 #4261 üzenetére
Neméppen. Egy házimozi projektorban nincsen csipogó, csak a prizisekben. Nálam - és nem hinném, hogy ezzel egyedül lennék - a mozi az a nagy kép a projin, és a térhatású hang. Ehhez nem árt egy FullHD-s proji, meg egy HD képes erősítő. HD hangokat meg csak HDMI-n tudsz kiadni, erre az ATI képes, az nvidia viszont nem. Én erre gondoltam. Nem értem ez miért is lenne szopás...
-
Turbo73
tag
válasz Fr3eWar #4262 üzenetére
Király, nekem Pana 3000-esem van. Az enyémben lehet underscant és overscant is állítani. Ezek szerint a projidban csak underscant lehet és a 100% az a natív. Az ATI CCC is ilyen, ott is csak underscant lehet tolni 15%-ig és az overscan a 0% valójában a natív felbontás. Magyarul egyáltan nem lehet overscant rátenni, ez így elég hülye megoldás.
-
Turbo73
tag
Szia!
Mivel Pana 2000-ed van adnék egy pár tanácsod. Ha 1000 órát ment és nem volt tisztítva az baj. A gép szűrőjét, amit hátul a jobb oldalán találsz szemből nézve, 100 óránként kell tisztítani. Egyszerűen kihúzod, óvatosan, mert a tiéd iszonyú poros lehet, és porszívóval kitisztítod. Mellesleg ha belenézel a leírásába, akkor ezt megtalálod. Ha még nincs a képeden látható porszem ennyi óra után, akkor szerencsés vagy, mivel ez a pana 1000-4000 típushibája, hogy por megy az LCD-kre.
-
Turbo73
tag
válasz kazan23 #5693 üzenetére
Nem, egyáltalán nem volt nagy a lakás. Leírom részletesebben, hátha segít. A költségek minimálisak, főleg a belinkeltekhez képest. Venni kell egy olyan széles/magas habszivacs darabot, amire szükséged van. Az egyik felét bevonod valamilyen matt fekete szövettel. A tetejére raksz 2 kampót/drótot amivel felakaszthatod a vásznad fölé/tetejére, attól függően, hogy fix/motoros/rolós vásznad van, vagy esetleg a falra vetítesz. A hely: simán tarthatod a vászon felett 2 egyszerű polctartó L vason. Így a gyerekek sem férnek hozzá.
A srácnak asszem 2.8m széles volt, ami hatalmas és mégis megfogyva lehetett vagy 20 dkg.
[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz szaszlaci #7546 üzenetére
A LCD monitor/tévé simán be tud égni visszafordíthatatlanul. Rengeteget tudnék neked mutatni. Tény, hogy ehhez nagyon intenzív használat kell. (24/24)
Az LCD projektorok egyáltalán nem égnek be. Ennek több oka van:
- Sokkal kevesebb futott óraszám, mint pl. monitor/tévé
- Aktív hűtés
- Az LCD panelek hőtűrése (D5, D6, D7, D9) A régebbieknél előfordulhatott sárgulás a nagy hőtől (de az NEM beégés, főleg homogén feketénél nem), de ezeknél már nincs ilyen
A plazma sajnos hajlamos beégni, vigyázni kell vele
A CRT is beég, de ahhoz is masszív használat kell, statikus tartalommal (pl. logo)
Az OLED. A haverom OLED kijelzős telefonja beégett és elszíneződött 6 hónap alatt. A méregdrága nagy OLED tévékről még nincs ilyen információ.[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz yodamastah #7503 üzenetére
Mi az összefüggés a panelek sebessége és a crosstalk mentesség között? A gyorsabb miért jobb ebből a szempontból (elméletben)? Ha a gyorsabb a jobb, akkor miért a 1/4 sebességű DLP a crosstalk mentes?
-
Turbo73
tag
válasz yodamastah #7549 üzenetére
Értem, tehát a crosstalk-ot az okozza, hogy még ott maradt a korábbi másik szemnek való kép, ha jól veszem ki.
Szaszlaci:
Az okát nem tudom pontosan, de ugyanúgy egy folyton kint lévő felirat és logo van beleégve egy konkrét Samsung LCD tévébe. Ha más képre váltasz, akkor azokon a helyeken is működik az LCD, így nem mondanám, hogy elromlott a tévé, de folyamatosan látszik a felirat és a logo. Pont úgy, mintha egy plazma, vagy CRT lenne.
-
Turbo73
tag
válasz B.Junior #7570 üzenetére
Szia!
Először is nem interpolálja (az köztes kiszámolt kocka beillesztését jelenti), hanem skálázza le, illetve fel. A kérdésed mindazonáltal nem egyszerű, hiszen nem tudjuk, hogy mi volt a forrás eredeti felbontása. Tegyük fel FullHD-s forrásod volt, ott, mivel lefelé kell skálázni akár nagyon jó képet is láthatsz a projin, de ez nagyban függ a skálázó minőségétől. (szoftveres, hardveres, egy pass-os, több pass-os, stb.)
Azt sem felejtsd el, hogy ezek, amiket leírtál mozi (1:2.35) arányú képek, a te géped meg 4:3-as, tehát nem, hogy nem éri el a géped natív felbontását, hanem jóval meghaladja azt. (Mivel alul és felül fekete sávot fogsz látni, és egy ugye levonódik a gép natív felbontásából) Annó a 720p-s projektoroknál az volt a tapasztalat, hogy a szoftveresen (több pass-al) 'lebutított' FullHD-s anyag sokkal szebb volt a projit, mintha a gép FullHD-s jelet kapott volna és neki kellett 'on the fly' skáláznia.
Egy-két skálázó 'király' on-the-fly processzor a jelenből és a közelmúltból: QDeo, Anchor Bay, HQV Reon, Faroudja. Ha ezek közül valamelyik a projidban figyel, akkor van remény...
-
Turbo73
tag
válasz szaszlaci #7555 üzenetére
Korábban nem válaszoltam, gondoltam megnézem még egyszer a saját szememmel. Szóval az ominózus LCD tévé be van égve, ahogy korábban is mondtam. Az LCD hibátlanul működik, nincsenek elromolva a TFT-k, még csak pixel hiba sincs, minden színt szépen meg tud jeleníteni. És mégis: ott van rajta az alul/felül széles vászon és a logo beleégve, bármilyen homogén színt ráraksz, látszik. Valószínűleg az LCD előtti rétegbe égett bele, hisz minden fényforrásnak és így a CCFL fényforrásnak is van UV sugárzása, ami károsítja a képernyőt.
-
Turbo73
tag
És mi is az, hogy 40Mbit/sec, 4Mbit/sec? A tömörített adatfolyam pillanatnyi sebessége. Öööö, és mi köze is van ennek a kép fizikai felbontásához? Semmi. Mi itt a skálázásról beszélünk, de úgy tűnik, te nagyon nem vagy képben. Egy megjelenítőn, legyen az bármilyen, mindig a natív felbontás lesz a legszebb. Abban igazad van, hogy ha a felbontás nagyobb, akkor van miből visszaszámolni, csak az nem mindegy, hogy ez miként és mivel történik meg.
És bizony egy több pass-ban, szoftveresen megcsinált skálázás, amit egy bika gép is órákon keresztül számolt jobb eredményt hoz, mintha rátolod a FullHD-s felbontást és a megjelenítő beépített skálázójának kell megküzdenie vele.
-
Turbo73
tag
válasz szaszlaci #7573 üzenetére
Azért ennyire nem vészes a helyzet, ezt a beégést a tévé 4 év (az több mint 35000 üzemóra!) 24/24-es használata hozta össze. Már az is csoda, hogy még mindig működik, tehát le a kalappal. A projik 2000-3000-órás üzeme ehhez képest pakfitty, pláne, hogy azok a kis LCD panelek jól fel vannak készítve a hőre és az UV-re, plusz UV szűrő is van a lámpa előtt.
-
Turbo73
tag
Chal: Az új Epsonok (a W-s végüek) meg drót nélkül viszik át a HDMI jeleit. A proji hátulját le lehet vakdugózni. Nincs kábel semmi, csak a 230V-os.
Szaszlaci: A HDMI már a kezdetektől is vitte a hangot embedded-ben, vagyis a képpel együtt. A DVI az, ami alapból nem viszi, de már az is megoldott. (Ugyan úgy embedded-ben, így a DVI port egyenértékű a HDMI-vel)
[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz yodamastah #8742 üzenetére
Természetesen a 'félisten' írta.
-
Turbo73
tag
300 ezerért már kapsz újonnan belépő FullHD-s DLP/LCD mozis gépeket, hagyd a prezentációs vackokat. Amennyit használod, egy sima higany lámpa is elmegy legalább 3 évig, ez nem indokolja a nagyon-nagyon puritán és nyomorék jelenleg elérhető árú LED-es gépeket. A 16:9-es képaránytól ne félj, a mozi filmek nagy többsége 2:35-ös képarányú, így a feliratot az alsó fekete sávban lesz. Hogy írjak konkrét típust is: Benq W1070 (DLP), Epson TW-EH3200 (LCD)
[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz IgnisFatuus #9100 üzenetére
'A szürke fal/vászon kérdésre talán annyit reagálnék, hogy nem egészen értem, minek szürke vászon egy DLP-s projektorhoz (asszem azzal kapcsolatban került szóba), hiszen annak pont a feketéje és a fehérje (kontrasztja) sokkal jobb mint egy 3LCD-s peojektornak.'
Megpróbálom finoman: nem. Nagyon nem. Azt hiszem kissé frissítened kellene az ismereteidet, olvasgasd pl. a projektor.hu remek tesztjeit. Pár szóban azért összefoglalnám, és természetesen kizárólag házimozira készített projektorokról beszélek. A prezentációsok más tiszta, de azokkal nem igazán lehet/érdemes mozizni. A jelenleg kapható LCD/DILA/LCOS rendszerű projektorok feketéje, valamint natív kontrasztja kb. egy nagyságrenddel jobb, mint a DLP-s gépeké. Egy jobb LCD (Pana 6000, Epson 9100/8100) 8-10000:1-hez natív kontrasztra képes dinamikus írisz nélkül. Egy DILA-s JVC simán tol 50000:1-hez natív kontrasztot szintén mindenféle trükközés nélkül. Ehhez képest egy jo DLP 2000-5000:1-hez natív kontrasztra képes. Amiben a DLP még mindig jobb, az az ANSI (50%-os), vagy más néven egyidejű kontraszt. Itt egy jó DLP 500-800:1-hez kontrasztra képes, még egy jó LCD/DILA/LCOS 400-500:1-hez teljesít. Mindezt magyarra fordítva, a DLP-knek jól bevilágított kép esetén dinamikusabb, kontrasztosabb képük lesz. Gyengén bevilágított, sötét jelenetek esetében viszont az LCD/DILA/LCOS gépek brillíroznak a hatalmas natív kontrasztjukkal és remek feketéikkel.
[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz milszab #9133 üzenetére
Vetítőt CSAK úgy szabad vásárolni, hogy megnézed a vetített képét. Azt neked kell eldöntened, hogy megéri-e elmenni messzire megnézni. Az azért tudnod kell, hogy míg ez egy csúcs gép volt anno, ennyi pénzért újonnan csak egy belépő gépet kapsz, vagy még azt sem. A legolcsóbb LCD az Epson 3200-as, ha még lehet kapni egyáltalán, az 300 körül van. DLP-kből több is van 300 alatt, ha nem zavar a szivárvány, akkor azok is játszanak. De mindenképpen nézd meg a vetített képét!
-
Turbo73
tag
Minden más esetben ide-oda skálázás történik, ami jelentős mértékben rontja a kép minőséget. 720p-1080p már itt sokat romlik, hiszen algoritmussal 'kitalált' pixelek keletkeznek, majd 1080p-720p, mivel a projektor csak a saját felbontásán képes megjeleníteni bármit. Az, hogy a visszaskálázásból mi marad, 'kitalált' vagy eredeti pixel, csak találgatni lehet.
-
Turbo73
tag
Azért ez így enyhe túlzás. Természetesen az igaz, hogy a rolós/motoros vásznak nem teljesen simák, de, hogy hullámzik minden légmozgástól, meg nagyon látszik/zavaró az így marhaság. Azt javaslom menj el egy vásznas szaküzletbe, vagy egy olyan fórumtárshoz, akinek ilyen van, és nézd meg a saját szemeddel. A vicces az, hogy az oldalfeszítettek, bár az áruk egy jó projektoréval vetekszik, sem simák a legtöbb esetben. Az AVX fórumon most pont van egy eladó, azt is érdemes megnézni, hogy mennyire sima. Sőt már 2 milliós Stewart fix keretes vásznon is láttam 2 hatalmas vízszintes csíkot, mert valahogy a feszítésnél nem minden sikerült úgy, ahogy kellett volna.
-
Turbo73
tag
Jó lesz az D-ILA-nak. Persze a Sony mondja: továbbfejlesztették az LCD-t, így lett LCOS. A JVC mondja: tovább fejlesztették az LCOS-t, így lett D-ILA. Az biztos, hogy natív kontrasztban ez most mindent visz. A DLP-s gépek csak 10x-20x szarabb natív kontrasztra képesek mint a D-ILA-s gépek.
-
Turbo73
tag
Bocsi, de ez nagyon nem így van. A szivárvány látásnak semmi köze ahhoz, hogy közelről, vagy távolról nézed a képet. Aki érzékeny rá, azt nagyon zavarja. Ha azt írtad volna, hogy a jól bevilágított, színes képeken kevésbé, míg a kontrasztos, sok fekete-fehéret tartalmazó képeknél nagyon látszik, akkor lenne így. Pl. egy Sin City-t megnézni, még egy kevésbé érzékeny embernek is halál...
-
Turbo73
tag
Aham, most már értem, hogy miről írtál. Csakhogy ez nem az 1 csipes DLP-k jellemzője a szivárvány hatás, ami a forgó színkerékből adódik. Ez itt a képeden brutálisan nagy konvergencia hiba, ha a kép viszont 1 csipes DLP-ről készült, akkor meg elképesztően nagy mértékű kromatikus aberráció, amit a pocsék minőségű lencse okoz. Ezt ne vedd bántásnak, még a közép kategóriás, sőt a felső kategóriás projektoroknál is simán előfordulnak ilyen hibák, ha nem is ekkora mértékben. Egy kis magyarázat.
- Konvergencia hiba: Minden 3 csipes technológiára jellemző, ha a 3 csip nincs tökéletes fedésben, akkor a pixel kontúrok mentén látszanak a különböző színek.
- Kromatikus aberráció: A fényképészek nagyon is tisztában vannak vele, hogy a jó objektív nem olcsó, sőt kifejezetten drága. Nincs ez másképpen a projektorok esetében sem. Minél jobb minőségű lencséket raknak a projektorba, annál kisebb lesz ez a hiba. Tehát a lencsék tökéletlenségéből adódó elszíneződés szintén a pixelek kontúrja mentén maga a hiba.A 3 csipes gépeket mindkét hiba terheli, még az 1 csipes DLP legalább konvergencia hibás nem tud lenni.
-
Turbo73
tag
válasz djxp01 #10200 üzenetére
Gondolj bele, milyen egy mozi belülről? Tök fekete. Mivel a vászon fehér és azon szeretnénk a lehető legjobb feketét létrehozni, így minden a falakról visszaverődő fény kontraszt gyilkos. Persze ez csak akkor járható út, ha valakinek dedikált moziszobája van. Nyilván egy nappalit senki nem fog feketére festeni, így marad a kompromisszum. (sötétebb, pasztell árnyalatok, stb.)
-
Turbo73
tag
válasz t.zolka #11265 üzenetére
Más elektronikai eszköz esetében azt mondanám, hogy inkább vegyél használtan egy nagyobb kategóriást, de a projektor esetében ez már nem ennyire egyértelmű. Egy új gép esetében ott a garancia, amit rengeteget számít, pláne a 3 év a lámpára, mert az nem olcsó mulatság, még egy olcsó projektor esetében sem. Természetesen használtban is ki lehet fogni jót, de nagyon körültekintőnek kell lenni, mindenképpen meg kell nézni a vetített képét, és ha az előéletéről nem tudnak, vagy nem akarnak mondani semmit, akkor hagyni kell a fenébe. Ez az Epson nem igazán mozi gép, inkább egy 'allrounder', ezért kerül ennyibe. Kezdő gépnek megteszi.
-
Turbo73
tag
válasz Bobolit #11276 üzenetére
Igen a lámpa számlálót bármikor nullázni lehet, de a szerviz menüben levőt viszont nem. Azt is megmondja mennyit ment a gép, abból mennyi volt teljes fényerőn, mennyi takarékoson, sőt azt is, hogy hányszor cseréltek lámpát. Ha valakinek elég rutinja van, már a vetített képből megmondja, hogy kb. mennyit futott a gép. Minden technológiának megvannak a jellegzetes hibái, amik idővel előjönnek.
-
Turbo73
tag
Nekem a 3D BD egy 15m-es, 1.0-ás noname HDMI kábelen megy, ami még 2005-ből származik, és 2007 óta be van húzva a mennyezetbe. Nincs rajta ferrit gyűrű sem (úgy nem is fért volna át a lukon). Akkor most én valójában nem is nézek 3D BD-t?
-
Turbo73
tag
A tévékben az újra szinkron és a megvágás nem a televíziós társaságok miatt van. Nekik ezzel csak a nyűg, meg a gond van. Ez kizárólag a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (ex ORTT) miatt van, akik különböző irányelvek szerint sorolgatják a filmeket, és rakosgatják a karikákat. Ha egy tévé egy ütősebb nyolcvanas évekbeli akció filmet (Pl. 48 óra) szeretne bemutatni este 20:00 órakor, akkor meg kell vágnia és újra kell szinkronizáltatnia, különben milliókra büntetik. Milyen jó is volt a fent említett 48 órában, amikor Reggie (Eddie Murphy) azt üvöltötte az utcán Cates-nek (Nick Nolte), hogy 'tudod mit Cates, nem szeretlek', míg az eredetiben az van, hogy 'tudod mit Cates, a jó kurva anyád!'
-
Turbo73
tag
válasz andrew-msi #11848 üzenetére
Ezt a 'DLP szebb fekete' felejtsd már el. A mai LCD/LCOS/D-ILA gépeknek sokkal jobb a feketéjük, a fekete részletességük, mint a DLP-knek. Amiben a DLP még mindig jobb, az az 50%-os ANSI kontraszt (sakktábla ábra), itt a jobb DLP-k 500-800+:1 kontrasztot tudnak, míg a többiek az 500:1-hez körül mozognak (csak a magasabb kategóriás LCD-k, Deep Black-el). Viszont natív kontrasztban a DLP-k 2000-3000:1 tudnak, míg egy LCD/LCOS 8000-10000:1, D-ILA 50000-80000:1. És ez a valós kontraszt írisz trükközés nélkül. Természetesen ami neked van az Epson 3500 (amerikában 8100) az egy belépő gép, ami nem tud Deep Black-et, és ilyen jó kontrasztot sem. Nem sokkal drágábban kaptál volna egy Epson 2000-est, vagy Epson 5000-est. Na azok már sokkal jobbak.
-
Turbo73
tag
Bajnokpityu:
Igen, sokkal. És ez nem vudu, mint a kábel mizéria, hanem keményen mérhető dolog. Egymás mellett nézz meg egy Mitshu-t és egy JVC-t, lesz döbb.
'akit zavar szivárvány, meg ugyanúgy fogja élvezni az LCDt is. a hatalmas képméret eleve szinte garancia a nagy élményre, akármilyen technológia'
Ja, egy darabig. Aztán elkezd bujkálni a kisördög, hogy jobbat szeretnél. Majd ha már pár éve projizol visszatérhetünk a témára.
Andrew-msi:
Akkor ne azt írt, hogy LCD, hanem, hogy a belépő LCD-k. A legolcsóbb mozigépek között a DLP-k a jobb alternatíva, annak aki bírja a szivárványt. A belépő LCD-k szarok. (Bocs ) Az 500-1500 ezres kategóriában viszont az LCD/LCOS/D-ILA komolyan veri a DLP-ket. Az igazán jó DLP-k ettől jóval drágábbak és még mindig 1 csipesek. A 3 csipes DLP übergépek meg egy átlag embernek megfizethetetlenek 5-10+ milliós áraikkal.
[ Szerkesztve ]
-
Turbo73
tag
válasz Pro Koryak #11860 üzenetére
És te mióta vagy így ismeretlenül ilyen alpári, és komoly olvasási és értelmezési problémában szenvedő?
Bajnokpityu:
JVC nem gyárt natív 4K-s projektort, csak kamu 'e-shift' technológiát használ. A csipek 1920-1080-asok bennük. Ettől függetlenül a vitathatatlan kontraszt bajnok a JVC. Nem tudom, hogy milyen körülmények között láttad, de érdemes megnézni ideális, fekete falu helységben, hogy mit is tud. Sajnos a világos falakról visszaverődő fény drasztikusan csökkenti a kontrasztot (és a feketét), de erről inkább
BalageeYodamastah tudna sokat elmondani. Egyéb okok miatt én sem JVC-t választottam, pedig sokat szemeztem velük. Persze az a lényeg, hogy te elégedett legyél a látvánnyal. -
Turbo73
tag
válasz bajnokpityu #11875 üzenetére
Az elég ideálisnak tűnik. Ha van/lesz lehetőséged, akkor ott nézd meg a Mitchut egy JVC mellett. És a lényeg a mellett és nem külön-külön.