Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • imibogyo

    veterán

    válasz vendingo #89883 üzenetére

    Mit csináljak?
    Kezdhetnéd mondjuk egy orrbeveréssel... :DDD Nekem még ez a fa..kalap szerelő sem mert olyanhoz nyúlni, amire én nem adtam engedélyt...

  • imibogyo

    veterán

    válasz vendingo #89895 üzenetére

    Nem hiába volt ott az arcocska... Nekem sem stílusom, de az biztos, hogy minimum "elküldtem volna a fenébe", ha olyanhoz nyúl, amit nem beszélünk meg. Amúgy egy bukócső újrafestése nem egy nagy szám még házilag sem, akár rajta a motoron sem... ;)

  • imibogyo

    veterán

    válasz Orbb #90136 üzenetére

    Ez mondjuk mehetett volna akár egybe is... :B

    De hogy ON is legyek. Úgy néz ki már csak a tank rozsdátlanítása van hátra és mehet az első próbakör. Idén már nagy gurulás nem lesz ebből, de már nem is érdekel. A házfelújítás, most elveszi minden szabad időmet az elkövetkező hónapokra... :(

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Geresics #90151 üzenetére

    Hát elvileg ja, mégis a moderátorok mást vertek bele az elmúlt években a fejeinkbe... Amúgy szabályzatban benne van az 5 perces szerk. idő is, hogy azon belül ne generáljunk már több hsz.-t. És szerintem is az az áttekinthetőbb, ha nem 3-4 hszt. kell olvasnom egy embertől. A kereső pedig hsz.-en belül is keres a részletes is... Na mindegy persze csinálja(játok) ahogy gondolja(játok), de szerintem akkor sem preferálandó és zavaró is... ;)

  • imibogyo

    veterán

    válasz BoB #90560 üzenetére

    Nem átlagosként is rondának találom...
    Persze ízlések és pofonok... ;)

  • imibogyo

    veterán

    válasz kcsa #91323 üzenetére

    Miért, itt nem motorosok vannak? És ha tényleg átverés, akkor nekünk motorosoknak nem jó ha tudunk róla? Nem igazán értem a hozzászólásodat. Én pl. pont nem olvasgatok unalomból fogyasztóvédelmi oldalakat, sem homárt, ellenben ezt a topikot igen. Nem mintha most aktuális lenne ezek közül akármelyik is számomra, de na... :U

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz zgospel #91404 üzenetére

    Végülis ezzel ott vágsz át, ahol csak kedved tartja, szóval szerintem kihozható az 1:20-as kör... ;] :P

  • imibogyo

    veterán

    válasz FIREBLADE78 #91414 üzenetére

    Csak kár, hogy ha jól láttam, akkor nem a proto vonalvezetését vitték egy az egyben tovább (még ha ez evidens, hogy így is szokott lenni), az oldalsó kipufogó meg számomra a teljes kiábrándulás (bár lehet, hogy az R megkapja, nem tudom)... :(

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #91441 üzenetére

    Azzal tökéletesen egyetértek, hogy nem a klasszikus értelemben vett "terepmotorok" ezek, de azért nem szarnak be egy kis terepezéstől. Nyilván nem ilyennel indul neki az ember az Erzbergnek, vagy az általad is linkelt fél-triálos terepeknek. De szerintem az evidens, hogy ezek nem is erre vannak tervezve, nem komoly terepezésre készültek, hanem "terepes-túrázásra", ahol nem kell 1 méteres sziklákon átvágni, meg 8 métereket ugratni, vagy függőleges "falakon" felmenni, hanem ahol nyugiban, relatíve kényelmesen, de nem (vagy nem igazán) kiépített utakon lehet haladni. Meg van ezeknek is a helye.

    Ezek a gépek szerintem annyival nyújtanak többet a "sima" túra motorokhoz képest, hogy ha "odakeveredsz" egy enyhe-közepes nehézségű terepre (mondjuk évente pár alkalommal), akkor nem kell beszarni, át lehet vele vergődni, de hogy állandó jellegű (komolyabb) terepezésre valaki ilyet vegyen azt kétlem.

    Ott ahol a túra gépekkel és a "sima" utcai motorokkal szenvednek egy ilyen gépen még vigyorogva és élvezetesen lehet haladni, ráadásul nem is kis tempót. Mindezt relatíve kényelemben, nem haldokolva. Egy változatos terepeket felvonultató túrára nem is tudok jobb motortípust elképzelni... Ráadásul ilyen távon, mint pl. ez a túra (napi akár 100-300 Km), megnézném, hogy ki hogyan száll le egy 300 EXC-ről, meg egy például KTM 1090-ről... :DDD

    Arról nem is beszélve, hogy én mindig utáltam a személyi kultuszokat... Ez a félisten duma, meg hasonlók a sírba tesznek... Meg kell nézni, hogy "átlagemberek" mit művelnek ezekkel a vasakkal és milyen túrákat teljesítenek velük (pl. a YT-on számtalan ilyen van). Evidens, hogy nem csinálnak olyan trükköket, mint a "profik", de egész komoly terepeken és egész komoly távolságokat lenyomnak és kétlem, hogy ennyi félisten élne a világban... :U

    (#91455) Gaboman: nagyjából kizártnak tartom, hogy egy 300 Km-es táv után ugyanúgy szállna le az ember az EXC deszka üléséről, mint a 1090 zselés "foteljáról". De lehet, csak én vagyok túl finnyás... A DRZ 400 E után pl. a 1050 Adv. egy teljes megváltás volt kényelem szempontjából. ;)

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #91456 üzenetére

    Csak pont ez a lényeg, hogy egy ilyen motorral és azokon a terepeken ahol ezeket használják nem állsz végig... Meglesném milyen lábizmai vannak aki 300 Km-t végig áll egy motoron... Tényleg ennyire érthetetlen ez? A terep részre OK az állás, de pont a videót is azért hoztam példának, hogy a legtöbb ilyen vasat (akinek van esze), az nem csak és kizárólag terepen használja (pláne nem kemény terepen), tehát nem csak állós rész van és ott ahol nem állsz a motoron, ott össze sem hasonlítható a két motor típus kényelemben...

    Ha ulsz terepen, azt utcai motorral is vegigulod.
    Persze, hiszen egy GSX-R pontosan úgy rugózik és mozog például murván, vagy nagyon szar úton, mint egy 1090... Értem... Még véletlenül sincs szerepe a terepen motorozásban a majd 3x akkor rugóútnak, meg a teljesen más csillapítási karakternek, a 21-es első keréknek és az összes többi apróságnak...

    NEM az a kérdés, hogy végig tudsz-e menni egy adott terepen egy akármilyen motorral (akár Simsonnal is végig lehet szenvedni egy földutas csapatást, de azért na....), hanem az, hogy amikor majd 3-5 óra hossza múlva leszállsz a motorról, akkor az árokba akarod-e dobni a vasat amin ültél, vagy egy szendvics-üdítő páros benyomása után jöhet egy újabb hosszú etap... Ez pontosan ugyanaz a különbség, mit amit ti mondtok a kemény terepre egy light-enduró és mondjuk egy 1090 között, csak itt terep-krúzolásnál fordított a helyzet. Fura, hogy az egyiknél érzitek, hogy melyik az ideális választás, a másiknál meg nem... :F

    Gaboman:
    Az EXC ülését is lehet párnázni, és ahogy Persu is írja egy enduró motoron legtöbbször állsz.
    Megint szezont a fazonnal... Egy enduró motoron lehet, hogy legtöbbször állsz, de egy TÚRA-enduró motoron nem... Az EXC ülését pedig párnázhatod, ahogy akarod, akkor sem lesz belőle hosszútávon kényelmes ülés... Egy ilyen ülésből, akármilyen párnázással sem lesz ilyen... Pont...

    Nekem a legnagyobb út 110 kilométer volt terepen, na ott kifingottam rendesen, de bele sem merek gondolni egy nagy monstrummal mi lett volna.
    De megint kihegyezed a dolgot terepre... Ott ez evidens, de én meg 690 Km-t mentem le a 1050 Adv.-vel, úgy hogy relatíve komolyabb terep szakasz is volt benne úgy ~40 Km Szlovéniában és nem volt semmi bajom sem utána (az evidens fáradtságon kívül). Ezt nem értitek meg, hogy én (mi), nem a terep céleszközök létjogosultságát kérdőjelezzük meg (sőt...), csak arra próbálunk rávilágítani, hogy igen is van egy (még ha szűknek is tekinthető) célközönsége és van létjogosultsága is a nagy túra-enduróknak is... Én legalábbis biztosan vennék egy 1290 Super Adventure R-t magamnak, ha nem most vettünk volna házat (én az új motorra szavaztam, de nem én nyertem :DDD )...

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Gaboman #91479 üzenetére

    Tökéletesen egyetértek. Ezt egy az egyben én is leírtam. Épp ezért én nem is erre reagáltam, hanem a könnyű enduró kontra túra-enduró hosszútávon dologra. Arra biztosan jobb egy 1090, mint mondjuk egy EXC. Utóbbi meg 1000x jobb nehéz terepen, ez is evidens... :K

    Viszont azért azt nem vágom hogy te hogy a fenébe ülsz terepen sokat a motoron, a belemet kirázza az egyenletlen útviszony ha nem állok rajta és nem csillapítja a lában az útegyenletlenségeit, huppanókat, gödröket.
    Ez baromira terepfüggő dolog. Van ahol nekem is kirázná és akkor --> állás. Van ahol meg nem. De mivel saját motorom sincs jelenleg a félkész CBR 1000F mellett, így most sehol sem rázza ki, semmi sem a belemet. :DDD

    persu:
    Miert kurod fel magad?
    Én? Hol? :B

    Szoval erre a reszre reagaltam.
    Ezt a részét értettem is. És ahogy már fentebb írtam, ezt én is leírtam egy az egyben... Nekem csak az nem jött át, hogy látnátok, hogy van ahol ezek a vasak nagyon-nagyon állatok. Na oda kell venni ilyet. Én sajnos csak egy fél évet tudtam a 1050-el eltölteni, de élveztem minden pillanatát.

    Erre ertettem. Lajtos terepen azzal is elmesz, ahhoz nem kell ekkora hatalmas szarnak lennie.
    Lehet bennem van a hiba, de nekem nagyon rossz tapasztalataim vannak "utcai" motorral "terepen" (ez alatt akár földutakat is lehet érteni).

    Egy f 650 gs jobban elmegy barhol, mint ezek, es nem szopsz vele. suzuki djebel, slr, dominator. Konnyebb dolgod van veluk, csak nulla presztizs. Meg nem mesz 180al autopalyan.
    Na de én meg pont erről beszélek, hogy ha egy (nevezzük így) általános felhasználású motort keresel, ami azért a terepet is igen jól bírja és akár az autópályán is meghajthatod, akkor nem igazán alternatívák a (mondjuk) 600-as típusok.

    Mentem 1150-1200 gs el. Meg enduroztam is 100 kg os meg 140kg os motorral. Nekem a suly mindennel fontosabb. Es nem ertem ezeket, akkor sem ha egy hulye vagyok emiatt.
    Én mind a kettőnek látom értelmét. És én biztosan nem tartok mást hülyének, csak azért, mert más a véleménye, mint nekem. Akár ABS a téma ( :B ), akár a mostani.

    Nem vagyunk egyformák, és ez így van jól. ;)
    De ettől még én is leírom a véleményemet, mert én tudom hogy szabad... :P ;]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #91483 üzenetére

    A terepet nem birjak jol. Valszeg mert nekem a terep nem ugyanazt jelenti.
    Ebben biztos vagyok. Nektek csak a nagyon komoly terep a terep amit linkeltél is (és amit én az endurózáshoz/triálhoz kötök a fejemben) és nem látjátok, vagy nem akarjátok, hogy ennél sokkal lájtosabb terepmotorozás is van a világon. :K

    Ha nem tartasz hulyenek mast, akkor olvasd vissza mit irtal.
    Semmi ilyet nem írtam, visszaolvasva sem látom sehol, hogy mást hülyének tartanék, csupán csak annyit írtam, hogy nem értem, hogy ti mit nem értetek. És azt tényleg nem értem, hogy egy lényegében céleszközről (és bizony nem ugyanaz a két cél a két motortípus esetében), hogy nem lehet látni, hogy melyiknek hol a helye a világban és melyiknek mi az értelme.

    De utoljára leírom, aztán be is fejeztem. Nektek felesleges egy ilyen gép létezése, másnak meg nem az. Én a magam részéről mind a két "végletet" szeretem és ha az erőm még engedi, akkor tartani is fogok egy könnyű gépet komoly terepes szórakozásra és egy ilyen (vagy hasonló) komolyabb vasat (terep)túrázásra, mert nekem egyik sem alternatívája a másiknak, mind a kettőnek látom az értelmét. ;)

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Pocee #91487 üzenetére

    Már írtam mikkel motoroztam, abból szerintem egyértelmű, hogy van egy kis (tényleg nem túl sok) rálátásom a terepezés mind a két végletére, de talán épp ezért is érzem mind a kettő kategóriát életképesnek. Totál más a felhasználási területük. Erre írtam, hogy soha sem mennék egy EXC-vel (terep)túrázni, ahogy egy 1050-el sem endurózni. De ez én vagyok, más meg más. A végén úgyis mindenki azt használ amit akar... ;)

  • imibogyo

    veterán

    válasz imrufo #91545 üzenetére

    No para... Természetesen értettem... Csak olyan magas labda volt... :B
    Sajnos pár komolyabb műtét miatt már én is éltem át hasonlót... :(

  • imibogyo

    veterán

    válasz zgospel #91696 üzenetére

    Néztem anno TB-n is. Hát nem is tudom...
    Mondjuk kipróbálni azért nagyon szívesen kipróbálnám. :B

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #91716 üzenetére

    Nem vagyok fizikus, sem fotel, sem igazi, de HA jól értelmezem amiket itt írnak, akkor nincs (feltétlenül) igazad, mert a nagyobb felület (jelen esetben nem a szélesebb gumi, hanem a "dupla" felület), még ha nem is komoly mértékben, de javíthat a tapadáson és kitolhatja a megcsúszási pontot a kerekenkénti felületi nyomás csökkentésével...

    Egy mondatban talán úgy lehetne leírni, hogy a gumira nehezedő terhelés növekedésével csökken a tapadási együttható. Vagyis ha egy abroncsot száz kiló nyom, és ekkor száz kiló fékerőig nem csúszik meg, akkor kétszáz kiló terhelésnél mondjuk csak 198 kiló fékerőt tud átvinni. Ez a jelenség a felületi nyomással van összefüggésben: minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomás, annál jobban teljesít a gumi, legalábbis száraz aszfalton, illetve amikor nincsenek szélsőséges körülmények. Adott súlyú autónál pedig úgy tudjuk csökkenteni a felületi nyomást, ha minél nagyobb gumit szerelünk rá. Ez az egyik legfontosabb fizikai magyarázat arra, hogy miért jó a széles gumi.

    Lehet, hogy az extra futómű elemek és a (vélhetőleg) megváltozott súlyeloszlás miatt a terhelések IS máshogy alakulnak és nem beszélhetünk pl. feleződésről sem... Mert ha mondjuk ez a futómű és minden ami ezzel jár nem kerekenkénti terhelés feleződést eredményez, hanem mondjuk az eddigi egy kerékre 100%-os terhelés (mondjuk egyszerűség kedvéért legyen 100 Kg) helyett két kerékre mondjuk az eredeti terheléshez viszonyítva 60 - 60 % (60 - 60 Kg) jut a plusz alkatrészek miatt, akkor az eredményezHET jobb tapadási feltételeket és mutatókat, hiszen növekszik az első rész terhelése az eredeti "egy futóműves felépítéshez" képest, de mindeközben csökken a kerekenkénti felületi nyomás...

    Csak az a baj, hogy amíg nem látunk erre számokat és pontos adatokat (amiket te is mindig igényelsz, tök jogosan), addig ez mégis csak fotelfizika marad. :B :P

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz canniball #91850 üzenetére

    Ja én amúgy nem vagyok érdekelt Duster (se Dacia) ügyben, mert egy 1000 éves Twingot nyúzok a mindennapokban, de a kiszemelt és szimpatikus típusok között ez is ott van. Csak sajnos asszony szava volt a döntő, így nem motor és egy új autó lett a befutó, hanem egy kertes ház. Na mindegy, majd egy-két év múlva talán...

    Amúgy maximálisan egyetértek polimorf kollégával. Én nem rongyrázásból veszek autót (persze azért ha belefér majd azért újban gondolkodom), hanem a praktikum a döntő (és mi tagadás az ár). Épp ezért Lodgy, Duster (vonóhoroggal), Sharan, Touran (ezek persze nem újként) stb. fajta autók a kiszemeltek. Nincseek túl nagy álmaim, földhöz ragadt ember vagyok. :B

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #91993 üzenetére

    Szar olasz, nem tudom mi tetszik neked benne? A Honda például sokkal jobb és abban legalább még olajat sem kell cserélni, nem úgy, mint ezekben az olasz ipari hulladékokban... :(

    Valami ilyesmire gondoltál? ;] :P

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz horvathkrisz #92126 üzenetére

    Szerintem meg csak nagyon egyoldalúan nézitek. Ez nem földhöz ragadtság kérdése... Miért kellene azért mert az egyik oldal (technika/szolgáltatás) fejlődik a másik oldalnak (szórakozás/élmény motorozás) feltétlenül csorbát szenvednie? Ennek szinte kizártnak tartom, hogy ugyanaz lenne a célja, mint például az önvezető autóknak, hiszen annak nem lenne értelme magánemberként, ha te közben leszorulsz a járműről.

    A VR-es dolgot pedig nem is értem, hogy jön ide. Ha tényleg ez lenne az irány és cél (mármint a VR), akkor pár év múlva az már olyan szinten lesz, hogy minek is kellene hozzá motor? Szimuláció lesz az egész. Minek vennék ehhez 80 millióért egy motort, amikor 1 millióból veszek majd egy olyan szettem van, amivel a világ összes motorját, autóját, hegymászási útvonalát, a legmenőbb "csajokat", vagy mit tudom én mit szimulálhatok magamnak. Sok értelme nem lenne. Épp ez a VR lényege szerintem, hogy "kis pénzből, de bármit" megtehet az ember, anélkül, hogy ehhez kellene egy fizikailag létező tárgy...

    Azért vesz a motort a legtöbb egyszeri ember, hogy "élvezkedjen" (ebben 100%-osan egyetértek). Autóban még OK, hogy a napi 200 Km ingázásba besegítsen egy robotpilóta és mondjuk addig el lehet szürcsölgetni a kávét, vagy ilyesmi, az más téma. De annak nulla értelme lenne szerintem (és épp ezért tartom kizártnak amit te most itt vizionáltál), hogy egy olyan járműben amit alapvetően "szórakozásra" vesz az ember is ez legyen a cél és amiről emiatt lényegében az ember kiszorulna/leszorulna.

    Sokkal valószínűbbnek tartom azt amit ath is írt. Tehát, hogy például egy baleset, vagy tűzvész, vagy bármi más esetben egy ilyen gép, mondjuk nem 50, hanem 1 másodperc alatt menetkész (nem kell beöltöznie, nem ül épp a WC-n, nem kell csöveken lecsúszkálnia, nincs "szar napja", nem lesz figyelmetlen, csak mert az asszony tegnap megcsalta, sokkal pontosabban/tökéletesebben vezet, mint az ember (majd), mert pldául éjjel is lát, vagy mondjuk hőkamerán keresztül is tudja szkennelni a környezetet stb. stb. stb...

    Ezek miatt sokkal gyorsabban ki tud érni a helyszínre, tudja vinni az egy gombnyomásos újraélesztő egységet, kamerán meg "telefonon" keresztül pedig a központból tudják segíteni az illetőt, aki a "mentést" végzi addig, míg a "rendes" csapatok meg nem érkeznek, az ilyen megspórolt másodperceken életek múlhatnak. És ez csak egy felhasználási példa.

    Az pedig szerintem a 196478. dolog lesz ami érdekli azt akinek éppen az életét mentik, hogy elektromos, benzines, macskaszar, vagy beépített hörcsög-kerék hajtású-e az adott jármű, ha mondjuk pont egy ilyen eszköz miatt maradhat életben. :U

    Szóval igen jöjjenek csak az elektromos motorok, jöjjenek csak az önvezető elektromos motorok, ha ez nagy egészében véve jobbá teheti az életünket. Én pedig, meg te (meg az összes többi a motorozást a motorozásért szerető ember), majd jól vesz valami normális vasat mindennapi használatra. Nincs a kettő között (most még biztosan) egyértelmű összefüggés és reméljük, hogy nem is lesz. Bár ki tudja, a nagyon távoli jövőben el tudom képzelni még ezt is, hogy meglépik például a hagyományos belső égésű motorok betiltását. De ha így is alakul (épp a folyamatos fejlesztés miatt én reménykedem benne), akkora már elképzelhető, hogy olyan szinten fognak állni ezek a gépek (és az érzékszerveink becsapásának képessége), hogy nem lesz túl nagy érvágás, kvázi észre sem vesszük, úgy átverik az agyunkat...

    Például simán el tudom képzelni, hogy 20 év múlva egy elektromos jármű hangban és érzésben (rezgés) 100%-osan tudja utánozni egy belső égésű motor minden egyes apró jellegzetességét (hanggenerátor, vibromotorok stb. stb.), miközben egy 9V-os elem méretű cuccról megy majd egész nap, amiből 4-5 darabot is be tudsz dobni a hátizsákba és lesz 5000 Km-es hatótávod. Evidens, hogy ez is csak fikció, de ki tudja, hogy ha a fejlődés megy tovább, márpedig menni fog, akkor milyen szintre jut el az elektromos, hibrid, fúziós, vagy mit tudom én milyen technológia...

    Szóval én sem értem, hogy miért kell ez a pesszimista hozzáállás. Jöjjön csak a fejlődés, de azt a kritériumot én is hozzáteszem, hogy HA mellette meghagyják az élvezeti/élvezhető oldalt is, akár a "hagyományos" gépek meghagyásával, akár a tökéletes illúzióval (ami ma még nem lehetséges). :K

  • imibogyo

    veterán

    válasz Geresics #92132 üzenetére

    Igen igazad van, de a katonai stb. vonalba már bele sem akartam fogni, mert így is baromi hosszú lett. :B

  • imibogyo

    veterán

    válasz Laraxior #92139 üzenetére

    Én hajlítanék lemezből egyet, ami egy vékony "karral" és rajta két lyukkal lenyúlna a tank két csavarjához, és akkor komolyabb gányolás nélkül valami hasonlót tudnál oda készíttetni.

    Persze nem ilyet, ezt csak példának hoztam, mert egyedi alakúra van szükséged, de most nincs időm sem jobb képet keresni, sem megtervezni neked 3D-ben. Amúgy ha van alapanyag, akkor pár órás munka az egész. Hanem akarsz semmi extrát, akkor csak egy 2-es alu lemez kell hozzá, satu, fúró, meg egy kis festék (mondjuk fekete).

    Alakban sem kell elszállni, olyat kell rajzolni, amit azután a telefon lényegében kitakar. Erre rá lehet ragasztani egy tokot, vagy ha profibbat szeretnél, akkor valami gyors kioldású rugós-füles/kúpos rögzítést és meg is vagy... :K

    SZERK: ez is "egyszerűen" koppintható mechanika rögzítéshez, bár én (a) fülekkel "oldalról" is megtámasztanám a telefont az tuti.

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz emre #92151 üzenetére

    Na akkor én már nem fektetek nagy energiákat az új hsz.-be pont most találtam hasonlót, amit ajánlani akartam a középső kupak alatti csavarhoz, mert a felfogatása is nagyon rugalmas a "menetessége" miatt. :B

  • imibogyo

    veterán

    válasz tboldi #92355 üzenetére

    Gondoltam... Én is így csinálom... :K

    Csak amikor megláttam az összeget, hogy mit ajánlottál fel Mike-nak, óhatatlanul ez futott át az agyamon... :B

  • imibogyo

    veterán

    válasz demars #92362 üzenetére

    Rengeteg szarvasmarhának kellene adnia az életét a motorozásáért... Szóval jobban belegondolva a környezet- és állatvédelem nevében vegyen inkább mégiscsak egy Macbookot... ;] :P

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz V.Stryker #92639 üzenetére

    Ahogy a papám mondta mindig, "aki hülye, az hülye marad gyalog, lovon, motoron, helikopteren is".... És ha rizikózik, akkor rizikózni fog akármivel is. Nekem is van (volt) sajnos olyan ismerősöm, aki robogóval is képes volt a szétszakadós "mutatványra" egy szalagkorláton, ehhez nem kell egy ilyen jellegű gép... :(

  • imibogyo

    veterán

    válasz Gaboman #92651 üzenetére

    Akkor ezek szerint a CR500 sokkal-sokkal durvább, mint a KTM 300XC...

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #92876 üzenetére

    Unatkozom és sok időm van, szóval most kivételesen én is beleszólok a témába, legalább a hasonló cipőben lévőknek adok olvasni és vitázni valót... :B

    ----------------------------------------------------

    Persze ott se értem hogy fordulhat ez elő, mert úgy oktatnak, hogy kuplung+fék.
    Engem úgy oktattak motoron, autón és teherautón is, hogy NORMÁL fékezésnél először csak fék + motorfék (motoron is lehetőleg mind a kettő, de az első a fontosabb/hatékonyabb) és csak a "lefulladás előtti (de még nem utolsó) pillanatban" kuplung a motor tehermentesítéséhez és a lefulladás elkerüléséhez, mert addig az is "besegít" a fékezésbe (sőt motoron ugye sok esetben elég is egy autóéval ellentétben).

    Hegylakók:
    "Fékezés közben a kuplungot nem húzzuk be, kihasználjuk a motorféket, csak a végén húzzuk be, így nem áll le a motor"

    ----------------------------------------------------

    Ellenben VÉSZFÉKEZÉSKOR igenis kuplungolni KELL a többiek által is említett okok miatt. Ezzel a részével egyetértek. :D

    Itt egy Vezess.hu cikk a témában... Vagy itt egy SportMotor cikk is a kuplung helyes, a vészfékezés elején történő használatára.

    ----------------------------------------------------

    "De azt feljebb írtam, hogy a létező legnagyobb fékhatás kétkerekűeknél 100% első féknél valósul meg (száraz aszfalt, nem ledöntött motor)."
    Ezzel viszont nem értek egyet. Fotelfizika, de szerintem az az evidens, hogy ha a hátsó kerék már a levegőben van, akkor elveszítjük a tapadófelület minimum felét, ami még szerintem a súlypont jelentősen előre tolódását figyelembe véve is "áldozat"...

    Szintén Hegylakók cikk:
    "A maximális fékezőerőt akkor érjük el, amikor a hátsó kerék már-már elemelkedik a talajtól" De csak már-már...

    SportMotor:
    Sokan hivatkoznak a fékezés kapcsán a versenyzőkre, akik mellőzik a hátsó féket, sőt egyes pilóták motorján nincs is ilyen. Pályán ez akár igaz is lehet, de az utcán nem véletlenül terjedtek el a hátsó féket önműködően munkára fogó kombinált fékrendszerek...

    "A stoppie remekül mutat a képeken, de nem éppen a lassítás leghatékonyabb módja. Tanácsainkat megfogadva könnyebben elérheted, hogy a hátsó kerék is a földön maradjon"

    Ez amúgy korrelál azzal amit írtál: "Nekünk egységsugarú motorosoknak meg azért válhat be mégis, mert mi nem fékezünk akkorát a kettővel együtt se, mint a profik." Ez biztosan igaz, mármint, hogy egy versenyző, vagy nevezzük csak profi pilótának esetleg csak az első fékkel is előbb megáll, mint egy átlagos motoros mind a két féket használva, de a maximális fékezőerőt szerintem akkor sem lehet kizárólagosan az első kerékkel elérni.

    "Ha csak az egyik kereket fékezed, nem lesz elég tapadásod a lassításhoz, s ugyanígy képtelen lesz megtapadni a gumi, ha túl hirtelen jelentkezik a kimondottan nagy fékerő. Annyi hát a teendőd, hogy a fékpedált hirtelen, szó szerint megrúgva elkezded a mozdulatsort, amitől a gép hátulja összeül, ezáltal kisebb lesz az esélye, hogy az első kerék túl nagy terhelést kap. Ezzel egy időben a kuplungkar behúzásával oldod a hajtást, hogy a blokkoló hátsó miatt ne fulladjon le a motor, illetve a gázon „felejtett" kezed ne befolyásolja a lassítást. Amint munkára fogtad a hátsó féket, ezzel párhuzamosan a fékkaron is folyamatosan növeld a nyomást, s itt a hangsúly a folyamatosságon van - ha a teljes fékerő eléréséig van pár tizedmásodperce a motornak, az első guminak lesz ideje „kiterülni" az aszfalton, még nagyobb tapadást biztosítva lassítás közben."

    ----------------------------------------------------
    Röviden ami nekem összejött agyban itt a sok olvasgatás közben:

    Hatékony NORMÁL fékezés:
    - motorfék + lehetőleg mind a két fék egyszerre (de nem kizárólagos)
    - kuplung lehet a "végén" is "elején" is a manővernek, nem kritikus
    - akár stoppizgatni is lehet a látvány kedvéért, mert NORMÁL fékezésnél "belefér", nem kell minimális távolságon belül megállni

    Hatékony VÉSZFÉKEZÉS:
    - kuplung az elején
    - motorfékkel nem foglalkozunk, sőt kártékony is lehet
    - mind a két fékkel egyszerre fékezve (lehetőleg hátsóval indítva a manővert)
    - kerekeket lent tartani amennyire csak lehetséges (hátsót is)
    - és a kikerülésre helyezni a hangsúlyt, arra fókuszálni a megállás helyett, mert az vagy sikerül, vagy nem...

    Hatékony fékezés PÁLYÁN:
    - mindenkinek a stílusához legjobban passzoló fékezés a legjobb, ezért nem egyforma a versenyzők szokása sem. Nincs "etalon" fékezési mód. De ha lenne is, szerintem irreleváns átlagos motorost és állandóan változó közúti közlekedést és körülményeket feltételezve...

    És mindez egy olyan ember összefoglalója, aki mindig kuplunggal fékez. ;] :P
    Lehet, hogy nem helyes, de legalább csak egy adott technikát kell begyakorolnom, teljesen ösztönössé válik...

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #92904 üzenetére

    És hány ember van kinn az utcán GP tudással és rutinnal? Értem amit mondasz és nem ellentmondani akarok, de ha jól vettem ki az eredeti beszélgetés is utcai közlekedésről, "átlagos" pilótákról és a vészfékezésről szólt.

    Valószínű (szinte biztos), hogy egy GP pilóta a GP gépének a (gondolom) kiválóan adagolható fékjével ezt meg tudja tenni és tud úgy fékezni, hogy ez igaz legyen, de egy "nem versenyző", nem profi technikával megáldott átlagos motorosnál azért vannak kétségeim.

    És szerintem a vez. tech. tréningeken sem a Rossi-k állnak sorban, így gondolom a lehető leginkább "bolondbiztos" megoldást javasolják és kell javasolniuk. De ez csak elmélkedés és még tréningen sem voltam, szóval mit tudhatom én. ;)

    Én mindenesetre kuplungolok fékezéskor és az utolsó motorozási etapomban elég sok volt a terep is (KTM 300XC), így ráadásul nálam legtöbbször a hátsó fék volt a prioritás. Aktuális releváns tapasztalatom pedig nincs is, mert a házfelújítás miatt most a CBR1000F projekt is pihen, így huzamosabb utcai motoros élményem már régóta nincs.

    Amúgy a motor indítható, meg minden, már csak a tankot kellene kipucolni és lényegében készen is lenne, de most nem ez a prioritás (ma éppen meló után a fűtéscsöveket vésem be a padlóba). Anno még 80k-ért is meghirdettem a dögöt, de senkinek sem kellett, úgyhogy most be van állítva a fészerbe, aztán várja sorsát. Talán nyáron már tudom folytatni a dolgot, de addig a kistraktor projektemmel kell haladnom, mert az sokkal jobban kellene a bő 2800 m2-es telekre... :B

  • imibogyo

    veterán

    válasz HSM #92908 üzenetére

    Igen én is írtam, hogy hogyan fékezek (bár én használom a hátsót is rendesen). Ezen a rárúgós dolgon én is nevetek, inkább csak a hátsó fék egyesek szerinti "jelentőségéért" linkeltem be a dolgot. Direkt azért próbáltam egymásnak bizonyos szinten ellentmondó cikkeket is keresni...

    Vitaindítónak, továbbgondolósnak jók ezek a cikkek aztán annyi. Végül úgyis mindenki úgy fékez ahogy akar, meg sok esetben ahogy tud. ;] :P

    Én is jártam már DRZ-vel busz hátulján, pedig szerintem általánosságban jól szoktam lereagálni a helyzeteket, aztán mégsem jött össze. Szerencsére semmi komoly nem volt, a buszon pedig még nyom sem volt (én tompítottam a motor ütését)... :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #92921 üzenetére

    Az tény, hogy a maximális fékerő száraz aszfalton 100% első fékkel elérhető.
    Visszaolvasva már látom, hol beszél(t)ünk el egymás mellett (és persuval is valószínűleg) és miért nincs igazam azzal a megfogalmazással, ahogy leírtam a mondandómat az eredeti hozzászólásomban.

    Ezek szerint maga a legnagyobb fékerő, mint olyan, az elérhető csak az első fékkel és elemelkedett hátsó kerékkel is, de ahhoz megint csak kell a hátsó fék (még ha rövid időre is), hogy az első gumit megfelelően "összenyomjuk" és a legrövidebb féktávot vegyük, nem? Hiszen vészfékezés volt az eredeti téma... Legalábbis én annak apropóján csatlakoztam be...

    Ahogy te is írtad pár hozzászólással előbb, az elméleti legrövidebb fékúthoz össze kellene nyomni az első gumit a hátsó fékkel az első kerék fékezésének megkezdésekor...

    Csupán elméleti síkon a pár tizedmásodperces hátsófék valóban segít, ahogy azt már korábban kifejtettem összenyomja az első gumit, így nagyobb lesz a tapadási felület.

    Vagyis az elméleti legrövidebb féktávolság nem érhető el csak 100% első fékkel, mert a maximális "betapadáshoz" és így a legrövidebb féktávhoz kell a hátsó fék használata is. Ellenben a maximális fékező erő elérhető kizárólagosan első fékkel is, ebben az esetben viszont "hosszabb" lenne a fékút (lehet csak centikről beszélünk, vagy ahogy persu is írta pár méterről, de legyünk precízek :DDD ), mert nem adtuk meg az első guminak a leges-leges-legideálisabb feltételeket.

    Még ha csak elméleti síkon is beszélgetünk, de akkor ez így a teljesen igaz? Vagy nem? :B :P

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #92923 üzenetére

    Az első gumi fizikai okfejtése okés, lényegében leírtad azt amiről eddig is beszéltünk. Engem az érdekelt inkább, hogy akkor elméleti síkon kell-e a legrövidebb fékúthoz a hátsó fék, vagy sem? De már megkaptam a választ, vagyis az elsővel is megoldható ugyanez. A sok "szakértői" szövegből csak ez nem volt világos, mert ahány helyen olvastam, annyi féle válasz volt rá...

    Amúgy csak mostanában kezdtek el az ilyen témák mélyebben is érdekelni. Eddig valahogy ösztönösen mindig jól csinálhattam, mert igazán komoly szituba még soha nem keveredtem (kivéve a buszos szitut, de ott azért egy kis huligánkodás is benne volt a pakliban). :B

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz XFishboneHUN #92964 üzenetére

    Akkor már relevánsabb az építő másik projektje az SXV 550 vázzal. Csak tudnám milyen motort használ benne, mert a vezérlést és az energiaforrást azt megoldanám én is, de a motorok olyan árakon futnak, hogy hihetetlen.

    56 LE és 240 Nm, de azt állítja az építő, hogy ha a hajtás fő részeit kicseréli majd a Zero-éra, akkor olyan 76 LE-t fog majd tudni és még a jelenleginél is sokkal nagyobb nyomatékot.

  • imibogyo

    veterán

    válasz Pocee #92970 üzenetére

    Ezekre nehéz válaszolni általánosságban. Minden leginkább a motorvezérlőtől és a "gázkar" minőségétől függ lényegében. Ugyan még nem ültem komoly teljesítményű elektromos motoron (5 kW-os Stealth bringa volt a legkomolyabb), de amiket próbáltam azokkal ilyen téren semmi probléma nem volt. A Teslában sem éreztem szabályozhatósági, vagy adagolhatósági problémát. ;] :P

    Egy elektromos motor működéséből kifolyólag nagyon-nagyon jól szabályozható. Ha nem valami "nagyon hülye" tervezi a gépet, akkor nem is lehet más, mint lineáris a karakterisztika.

    Egyetemen 200 kW-os motort is indítottunk úgy, hogy az első 5 másodpercben még le is lehetett fogni, de azért úgy a 10. másodperctől már senkinek sem volt huzalma hozzányúlni. :DDD

    Mennyire agresszíven jön meg az erő?
    Nagyon. :D De persze ez is szabályozható. ;)

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Gaboman #92975 üzenetére

    A 60 LE-s Zero az extra akkupakkal is "csak" 208 Kg, egy MT-07 mondjuk ~180 Kg szárazon. Tehát nagyságrendileg egálban vannak a benzinesekkel (szigorúan csak tömegre értem). És az új technológiákkal biztosan javulni fog, míg a benzineseknél már nem valószínű.

    (#92974) Pocee:
    Nagyon finoman paraméterezhető egy elektromos motor vezérlése (persze felépítéstől függően). Igazából ha nem sajnálják rá az időt, akkor sokkal jobban szabályozható egy elektromos motor, mint bármilyen más erőforrás. Ha pedig még komolyabb szabályzókat is beépítenek a jövőben (enkóderes vezérlést például), akkor még azt sem tartom kizártnak, hogy egy user által is piszkálható "görbés" vezérlést adnának ezeknek a gépeknek és akkor mint a komolyabb szerszámgépeken a felfutási és a lefutási görbék is könnyen szabályozhatók lennének. Lényegében hasonló lehetne a vezérlés, mint ma egy CNC gépen. Nem lenne nagy valami megoldani, ha igény is van rá (márpedig lesz...).

    Én alapvetően minden párti vagyok. Szeretem a belsőégésű motoros gépeket is nagyon, de szeretem az elektromos cuccok karakterisztikáját (és bizonyos esetekben a csendjét is). A Bomberrel például hegyi ösvényen voltam és leírhatatlan az élmény enduros tapasztalathoz képest, hogy haladsz, mint az állat alig kitaposott helyeken, de közben kvázi csend van. Nem anyázik/veszekszik veled senki, hogy húzzál már onnan. A parkőr/erdész/túrázó szinte mind előre köszönnek. Stb. Szóval én látom ezeknek a gépeknek is az értelmét/helyét (még közúton is).

    De ez már megint nagyon ízlések és pofonok.
    Pont mint a DCT, ABS, olaj, gumi, túraenduro stb. témák. :DDD

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #92976 üzenetére

    Az ECU-ra lennék én kíváncsi, szép meló lehet illeszteni a meglévő fedélzeti elektronikához az újat.:
    De miért kellene? Nagyjából kizártnak tartom, hogy akinek van annyi gógyija, hogy egy ilyen projektbe bele vág (és bele tud egyáltalán), az nem szarakodik a gyári dolgokkal. A mechanikus nagyon-nagyon esetlegesen OK dolgok (pl. spirálos Km óra stb., bár én ezzel sem vesződnék az tuti), vagy az egyszerű dolgok, mint pl. a visszajelző lámpák újrahasznosítása stb. De ECU és társai mehetnek a kukába, hiszen az elektromos motor saját vezérléssel rendelkezik. Szerintem ez a tiszta és követendő út. Főleg mivel aprópénzért lehet egyedi bekötésű egységet venni (analógot és digitálisat is).

    Aztán hogy viszed ki az utcára az egyedi motorodat?
    Szerintem alapvetően nem is kell ennyire elmenni az egyedi gépek irányába ebben a témában. Nagyon kevesen tudnák megcsinálni azt és olyan minőségben, amit a videóban látható srác. Nekem rendelkezésre áll egy relatíve komoly műhely CNC marógéptől kezdve mindennel, mégsem állnék neki az 100%. Ha már elektromos gépre vágyom, akkor azt vennék és kész.

    De ha mindenáron a papíroztatás a cél, akkor külföldről intézném a dolgot, ahol ha van alvázszám és minden más papír is rendben van, akkor engedélyezik az átalakítást, ahogy a Gaboman által linkelt videóban is látszik/hallatszik. Kinti papíros motort pedig már lehet honosítani (legalábbis sokkal könnyebben, mint itthon végig szenvedni a bürokratikus herce-hurcát az építés legelejétől kezdve). Persze ez szigorúan SZVSZ. :K

    (#92980) Gaboman:
    A BSR-es srác mondja/írja valahol, hogy még a CRF500-nál is erősebb és durvább az átalakításuk. ;)

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Topiccsendőr #92982 üzenetére

    Ja tudom, csak próbáltam felsorolni az elmúlt időszak "forróbb" témáit és ez is belecsúszott. Melóhelyen nincs mindig idő minden egyes szót átrágni magamban... :B

    (#92983) Gaboman: erre nem lehet válaszolni maximum csak ő tudna. Én már a motort sem tudtam beazonosítani amit használ, pedig pár hónapja már ilyen témában keresgetek aktívan, de messze ilyen erős motort nem találok sehol sem ilyen kis méretben (na jó, azért nem haltam bele a keresésbe)...

    De egy biztos súlyos százezrekről van szó a leges legoptimálisabb esetben is.

    Találtam komolyabb motorokat ez például nem túl nagy, talán motorvázba is bele lehet erőszakolni, durván 62 Kg, 73 LE-t és 120 Nm-t tud. De az ára is kb. 300k szállítással és akkor még hol vannak a kiegészítők, akksik stb... Mondjuk ha jól látom, akkor ebben viszont a vezérlő gyárilag benne van. De ennél a motornál meg 250 V DC a nem túl barátságos dolog.

    Szerintem ha nem barkács/gány megoldásról van szó, akkor még egy kétkerekű motor esetében is alsó hangon (és nem túl erős motorral) 1 millió a vége minimum egy átalakításnak, optimális esetként feltételezve, hogy papírozható a vas és ez meg is történik.

    (#92984) Pocee: erre sem lehet mit írni. Milyen és mennyi akkuval? Milyen vezérléssel? Milyen motorral? Milyen csuklóval? Milyen hőmérsékleten? Hány kilós pilótával? Stb...

    A Bomber papíron "kímélősen" vezetve 100 Km-t ad meg hivatalos hatótávnak és 40 Km-t ha kinyomod a szemét neki. Hát én kizárt dolognak tartom, hogy mi erre képesek lettünk volna, de így is "csak" olyan 50 Km jött ki hatótávnak. De persze én 100 Kg-s vagyok, ők meg lehet, hogy egy 46 Kg-s sráccal tolták a teszteket. :B

    A Zero mért hatótávjait meg pl. itt láthatod. De ezek a prospektus adatok szerintem nem sokat érnek. :N

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Pocee #92992 üzenetére

    az érdekelt volna hogy ha üvegelve van akkor 20 perc és lemerül vagy tud 2 órát úgy,hogy még nem targonca akksi van benne.

    De hát erre kaptál választ nem? A válasz egy határozott nem tudom.

    Baromira sok tényezős a dolog egy elektromos járműnél. Saccolgatni is felesleges. Ugyanaz a gép egy 40 Kg-s pilótával +20 fokban, új akksikkal és könnyű terepen elmehet nyelezve 2 órát is, míg egy 100 Kg-s pilótával nehéz terepen, fél éves aksikkal amit már vagy 50x töltöttek és mondjuk +5 fokban nyúzzák jó ha 30 percet kibír. Tök felesleges "átlagos" értéket mondani, mert olyan nem nagyon van egy elektromos járműnél. A gyári adatok is egy ideális értéket közölnek csak, amit kiszámolnak, de lényegében nulla változóval. Ha ilyenre vagy kíváncsi ott vannak a gyári prospektusok.

    Írtam pl. a Bombert, hogy az 40/100 Km-t tud üveg/nagyi üzemmódban egy feltöltéssel papíron. Alattunk ez azt jelentette, hogy bő 2 órát húztuk a gépnek, mire a kijelző ~50 Km megtett távot mutatott a gép pedig elkezdett anyázni kraftért. Egy profi pilóta, aki ki tudja használni a gép tudását lehet max. egy óra alatt kinyírta volna a vasat. Szóval ennél sokkal pontosabbat nem lehet írni, mert totál átmennénk jósdába. :N

    De amúgy egyszerű, ha van egy 5 kW-os motorod és egy 5 kWh-s akkupakkod, akkor egy órát bír "nyelezve" a gép. De ez az amit amúgy soha sem fog tudni, csak elméletben. :P

    hamarabb elfáradtunk mint,hogy egy tankot kinyomjunk egybe,igy számolva.
    Szerintem elektromos motorral és ilyen felhasználást feltételezve ilyen tapasztalat (még) nem lesz a közeljövőben. Ahhoz még fejlődni kell az akkuknak elég komolyat (a tendencia viszont meg van, szóval ki tudja, lehet valaki pár év múlva elér valami áttörést). De ahogy persu is írta kell extra akkukat venni 2-3 feltöltött készlettel már simán lehet egész napos "bulikat" tartani (már persze ha valami lokális dologról van szó (pálya, tanya :DDD ).

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Gaboman #93004 üzenetére

    Annyiban nem meglepő, hogy a nyomaték szinte 100%-a rendelkezésre áll az első pillanattól fogva egy elektromos gépen, tehát várható, hogy kb. azonos LE-t és súlyt feltételezve "szimpla" gyorsulásban jobbak a benzines társaiktól.

    Verseny körülmények között gondolom azért még más a helyzet. Néztem pár Red Bull verseny videót is ezekkel az Alta gépekkel és nem szerepeltek rosszul, helyt álltak a benzines gépekkel szemben, de azért mindig a benzinesek nyertek végül. Ebből számomra az jön le, hogy ugyan már most is nagyon jó gépek (aki nem versenyzik, annak meg pláne), de azért van még bőven hova fejlődniük, hogy abszolút versenyképesek legyenek. Amiben biztos vagyok, hogy a közeljövőben (5-20 év mondjuk) be is fog következni, mivel elég komolyan veszi pár gyártó a témát és ha már most itt tartunk az ilyen gépekkel (és ugye mindenki tudja/hallja, hogy milyen fontos téma az akkuk fejlesztése pl.), akkor evidensnek tekinthető, hogy várható a fejlődés... :K

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz BoB #93008 üzenetére

    Kérlek taníts minket (engem)... :R

    Amúgy tudom, hogy mi nem tetszik neked abban a mondatban, maximálisan ( ;] ) megértem (bár erősen akarni kell félreérteni), de a "támadónak" jár az első magyarázás joga. :P

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Gaboman #93025 üzenetére

    mindig van változatosság, újabb kihívás
    Főleg, hogy ha a semmi közepén leszakad az ég és még ki is kell onnan jutni (például az erdő közepéből) valahogyan... :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Teasüti #93029 üzenetére

    Hát gondolom, hogy azért volt annyi esze, hogy mindent baromira leszigeteljen, különben csúnya vége lenne, annak a nagyfeszes bulinak...

    [ Szerkesztve ]

  • imibogyo

    veterán

    válasz Pocee #93070 üzenetére

    Ha ez igaz, akkor nagyon sokan fognak az elkövetkező időben kenyeren és vízen élni. Nálunk pl. az asszony, meg a gyerekek... ;] :P

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák