Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Több esküvőn is fogok fotózni (nem fő fotósként) mostanában. Szeretnék olyan felszereléssel menni amivel jó eredményt tudok produkálni. Ebben kérnék némi tanácsot.
    Amim van jelenleg:
    Canon 50/1.8
    Canon 70-200 f4
    Sigma 17-70 f2.8/4,5
    Canon 40D
    Yongnuo 468 vaku

    Úgy gondolom, hogy a Canon 70-200 jól használható a külső fotózásokhoz (persze a 2.8-as jobb lenne, de arra nincs keret) Portréra gondolkodtam egy Canon 100/2-n vagy 85/1.8-on is, de végül arra jutottam, hogy a 70-200-al 100mm felett már egész jól lehet portrézni kültéren, úgyhogy erről egyelőre letettem.

    A sigma 17-70-nel nagyon meg vagyok elégedve, de az f4 körüli rekesz, ekkora fókusztávon már talán kevésbé jó egy esküvőre, arra gondolok, hogy nem mossa eléggé a hátteret. Valamint az USM/HSM hiánya esküvőnél azért zavaró, bár a 17-70-es fókuszsebessége szerintem nem olyan rossz. Az alternatívák közül ami szóba jöhetne túl rövidek nekem (Tamron 17-50 2.8, Sigma 18-50 EX 2.8, pedig ezeknek elég meggyőző a képe, egyedül a tamron CA-ja tűnik zavarónak) És persze itt sincs USM/HSM. Voltam egy esküvőn és a fotók java része 50-70 mm-en készült. A Sigma 24-70-es verziója jöhetne még szóba valamint a 17-70-es OS/HSM-es verziója ami minimálisan fényerősebb, de a HSM nagy előny lenne, nem tudom kinek milyen tapasztlata van ezekkel. A mostani 17-70-em nagyon ritkán téveszt fókuszt. A lényeg hogy nem tudom ezek alapján érdemes-e váltani, mert sajnos drágább objektív nem jöhet szóba (canon 17-55 2.8, sigma 17-50 2.8)

    A belső beállított portrékhoz használnám a canon 50/1.8-at, viszont nagyon nem megbízható számomra. Szép képe van (bár nem láttam nagy különbséget a sigmával 50mm-en készült képekhez képest) viszont az AF sokszor téveszt, plusz hangos és lassú (sokkal lassabb a Sigma-nál). A lényeg, hogy végül arra jutottam, hogy ezt cserélném le egy canon 50/1.4-re. Kérdés, hogy megéri-e a különbséget (az usm motor, az af megbízhatóság és a felépítés terén leginkább, mert a plusz fényerő itt olyan sokat már nem jelentene)
    A külső portrékra használnám a 70-200-at.
    Általánosan a Sigma 17-70-et
    Belső, beállított portrékra Canon 50/1.4-et (esetleg ehelyett egy canon 60 2.8 macro, vagy 85/1.8, de ez talán már túlságosan szűk beltérre)

    Ezekről szertnék minél több véleményt hallani, hogy ki melyik objektív cseréjét, beiktatását tartaná jó ötletnek. Ki mivel fotózna ilyen alkalommal.
    Persze max 120 ezer ft (bolti ár) körüli objektívekről várnék véleményt, mert sajna másra nincs keret. Ha valakinek jobb ötelte van a fentiek alapján az objektív összeállításra, azt is szívesen veszem.

    Köszi

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #10690 üzenetére

    Köszi. Akkor lehet hogy egyelőre maradok a jelenlegi felállásban. A Tamron nekem is szimpi, csak az 50-70 mm közötti táv hiányozna, na meg abban sincs USM-nek megfelelő motor, így némi élességet és jobb háttérmosást nyernék, de ahhoz túlságosan tetszik a 17-70-es sigma-m képe, hogy váltsak (de lehet hogy azért beújítok mellé egyet, aztán majd eldöntöm melyiket adom el :)
    A sigma 50 1.4 nagyon jónak tűnik, de kicsit drága még nekem. De lehet hogy akkor addig kihúzom a canon 50/1.8-cal. Amúgy az normális, hogy ilyen sokat hibázik az AF a canon 50/1.8-nak? Pedig a sigmához képest jobbat vártam, de nagyon elmarad, sebességben és hatékonyságban és ráadásul még hangosabb is. (persze rohadt olcsó, de akkor is többet vártam egy gyári canon-tól mikor mindenki a sigma AF-ét szidja)
    Ennél még a 70-300-as sigmám is jobb volt, pedig az is tudott elmenni homályba.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Peetry #10692 üzenetére

    igen ez az opció is játszik, de most eléggé felmentek az árak, szóval kivárok kicsit. Talán most hogy visszerősödik kicsit a forint, jótékony hatással lesz az árakra is.
    Nekem nagyon bejön a 17-70-es képe. Elvileg úgy tudom az új verzió még optikailag is bővült, plusz ott a HSM és f4,5 helyett f4 a vége ami szintén jobb ha minimálisan is. A képstabi annyira nem motivál, esti kinti fotókhoz jól jön, de ott az állvány is jó. Bent meg úgyis ott a vaku. De azért a 150 ezer amit most kérnek érte, kicsit sok. Nem is olyan nagyon rég még 125 körül volt. Az meggondolandó érte.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #10700 üzenetére

    igen a mélységélesség dolog valóban bejátszhat, majd próbálkozok azonos rekesznyílásokon is. Plusz a canon 50-est általában akkor használom inkább ha kevesebb a fény és vaku nélkül szeretnék fotózni, ami szintén nehezíti az AF dolgát. Meg kiváncsiságból azért letesztelem hogy mélységélesség terén mit jelent az f2.8-hoz az f4-hez képest.Gondolom közeli hátérnél lesz azért számottevő különbség.

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Lenne egy olyan kérdésem, hogyha portrémarkolatba 2 akksit teszek, akkor hogyan használja el a gép ezeket? Előszőr lemeríti az egyiket majd neki kezd a másiknak, vagy egyszerre meríti a két akksit és kb egyszerre fognak lemerülni?

  • norbinator

    csendes tag

    Sorry, de még egy kérdésem lenne: RAW-ban fotózok az utómunka miatt. Elvileg ebben az esetben a képstílus beállítások nem számítanak, ugyanakkor úgy tudom van egy RAW-ba ágyazott előnézeti jpg kép (vagy valami ilyesmi) A kérdésem az lenne, hogy erre van-e bármilyen hatása a képstílusoknak? Egyáltalán a raw konvertelek ezt az előnézeti képet töltik be alapértelmezett esetben? Mondok egy példát: Ha feljebb veszem az élességet a képstlusoknál, akkor az befolyásolja ezt az előnézeti képet (vagy pl highlight priority mód bekapcsolása) és mondjuk a lightroomban a kiinduló képem más lesz, mintha nem állítanék semmit? (amúgy nem lightroomot használok, hanem linuxos darktable-t, de azt a kutya se ismeri :)

    [ Szerkesztve ]

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #11000 üzenetére

    Köszönöm. Akkor nem kapcsolgatom feleslegesen.
    Egy barátom esküvőjén fogok fotózni szívességből (szerencsére lesz profi fotós is), de azért próbálom felszívni magam az eseményre.

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    A canon 40d-m produkál oylat, hogy sorozatfelvételnél a képek egy része hibás lesz (fehér sáv van a kép helyett változatos vastagságban). Szeritntetek ez gép vagy kártya hiba inkább? A kártya egy Sandisk Ultra (30MB/s sebesség van ráírva) Szerintem ennek elégnek kéne lennie. Raw-ban fotózok.
    Köszi

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #11043 üzenetére

    Nem hiszem, hogy az átmásolással lenne gond, mert csak a gyors egymásután készült képek esetén jelentkezik ez a hiba. Lehet egy formázást még megpróbálok a kártyán.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz adamka16 #11040 üzenetére

    Próbálok szerezni egy másik kártyát, meg keresni valami tesztelő programot hozzá. Remélem nem a gépben lesz a gond.

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Mi a legolcsóbb nagylátónak nevezhető megoldás eos-re? Van egy sigma 24-70-em aminek bitang jó képe van, és nem cserélném le másra, viszont kicsit sok a kezdő 24mm cropos vázon. Az esetek több mint 90%-ban jó nekem ez a tartomány, sokkal többet használom az 50-70 közötti részt, mint a 24 alattit, ezért is vettem ezt az obit, és nem mondjuk a 17-50-es tamron-t. Viszont néha jó lenne felcsavarni egy nagylátót, erre viszont nagyon nem áldoznék pénz. 10-18 mm között kéne valami olcsó obi. Akár manual focus-os is lehet, és az se baj, ha alapból nem karcol szépen, mert úgy is lerekeszelve használnám. Kicsi könnyű fix lenne a legjobb, de mind arany árban van amit találtam. Eddig a leolcsóbb megoldásnak a 18-55-ös IS-es KIt obi tűnik, de kicsit bumszli ahhoz képest, hogy csak a 18-as végét használnám néha.

    Ötlet?

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Klemice #14526 üzenetére

    Szia!

    Általában a Scott Kelby-s könyvet szokták mondani, de nekem nem jön be a stílusa a figurának. Magyarul még van egy digitális fotós sorozat, amit torrenten is meg lehet találni scannelve, illetve a national geographic-nak van egy elég igényes sorozata (szintén megjelent magyarul) Én ezt az utóbbit ajánlanám. Ja meg elsőkörben a fényképezőgép user manual-ját. Szerintem sokan átugorják, pedig nagyon sok jó dolgot leírnak bennük.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #14528 üzenetére

    szia!

    köszi, néztem de ez alatti kategóriát szerettem volna (ez drágább lenne mint a fő obim, és azért annyit nem használnám. Most néztem egy tamron 17-35-öst, amit használtan 45-ért adnának. Ez már közelebb áll az elképezléseimhez árban. Ráadásul ez elvileg full frame-re is rámegy bár nem mai darab.Csak gondoltam hátha van valami használható low budget megoldás. Ha nagyon nincs más alternatíva, jó eséllyel ez a tamron lesz. Jövőre tervezek egy 5D mark 1-et a 40D mellé, akkor igazából már nem lesz a gond a 24mm sem, ezért sem akarok sokat költeni a dologra. Viszont ezt a tamron-t rá tudnám tenni majd arra is, ha esetleg majd le akarom fotózni a combino-t egyben.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #14531 üzenetére

    hát igen, én is ezt látom. De nekem elég lenne a 17-18-as vég is igazából, de ez a tamron azért szimpibb mint a KIT obi és fényerőben is egész kellemes. És így még a bűvös 50-es határon belül maradnék, amit az asszonynak is könnyebb beadni :D

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Morgal #26708 üzenetére

    Az elég gyanús, hogy pikkpakk lekódolja a teljes diszket. Én megpróbálnék egy linuxos livecd-t elindítani a gépen és megnézni az látja-e az adatokat. Hátha csak a windowsba barmolt bele valamit és amúgy az adatok megvannak. Ezek elvileg automatikusan felcsatolják a gépben lévő diszekeket nem kell hozzá különösebb linux tudás, hogy utána böngészd. Ha ott rendben látszik, akkor egy windows reinstall lehet hogy elég. (persze leőtte én lementeném azért egy külső drive-ra a cuccokat)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Morgal #26712 üzenetére

    Ja igen, pl az ubuntu telepítőjének boot menüjéből lehet live rendszert indítani, ami nem telepít semmit, csak a memóriában futtatja a rendszert és elindulás után meg lehet nézni a diszkek tartalmát.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Morgal #26724 üzenetére

    Hát ez tényleg nem hangzik jól. Nekem csak az a fura, hogyan tudott ilyen gyorsan mindent file-t titkosítani. Azért nagyon idő és gépigényes feladat, rsa-val végigkódolni sok gigabájtot. Szóval elvileg a gépen érezned kellett volna, hogy pörög ezerrel a vinyó, de még akkor is szerintem nem egy nap mire letitkosít mindent, szóval elvileg kellett volna lennie olyan időszaknak amikor feltűnik, hogy egy-egy file már nem nyílik meg, a többi meg még igen. Ettől persze, még lehet, hogy tényleg lekódolt mindent. De ha a livecd nem tudja megniytni akkor biztos nem csak OS buherálás. Esetleg a filesystem-be is belenyúlhatott. Még maximum olyat lehet, hogy aki ért hex editoros mókoláshoz mengézi, hátha csak valamit belebarmolt a file-okba. és valahogy leválasztható az adat a szemétről. Ha tényleg titkosította akkor persze ez nem segít. Nekem a fontos adatok NAS-on vannak, ami csak belső hálózatról érhető el. Ezt ajánlom mindenkinek aki megengedheti magának. Plusz én linux-szal dolgozom, ami szintén jó, mivel a kutya nem használja ezért senki sem ír rá vírust :)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz szasza_1 #26881 üzenetére

    5D mark I-en sincs AF segédfény, de nekem nem is hiányzik. Rossz fényviszonyok között nálam mindig fent van az 580EX, annak jobb a segédfénye, mint bármelyik vázba épített verziónak. Ha meg nem akarok vakuzni, akkor letiltom a vakut és csak az AF segédfényt használom a vaku-n. Szerintem ezt bármelyik EX vaku tudja.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz thomasthomas #27619 üzenetére

    Szia!

    Én kb hasonló configból indultam el. Óriási ugrás képminőségben az 5D mark 1, de hozzá kell szokni, hogy lassabb, kevesebbet tudó váz a 40D-nél. Én megtartottam a 40D-t másodváznak, ha néha előveszem csodálkozom, hogy röpköd az 5Dc-hez képest. Viszont képminőségben mindenért kárpotol az 5d.
    A 70-200 nagyon jó lesz az 5D-n is. Alá vagy veszed a tamront, vagy amit én anno egy sigma 24-70 2.8-at. Abból egy jó példány nagyon jó obi.
    Mindenképp kell egy fényerős fix. Sajnos a 2.8 általában pont kevés az ISO 1600-on amit tud 5D. Ha nem akarsz sokat költeni, akkor egy 50 1.8, ha több pénzed van akkor egy 50 1.4 (én most váltok rá éppen) Hobbi célra bőven jó az 50 1.8. Az autofókusz sokszor hibázik, ezért érdemes több képet lőni vele. De a jól fókuszált képek nagyon jó minőségűek. Nekem van még egy 85 1.8, na az brutális darab, ha tehetem azt használom, mert jobb a 70-200-nál és a 24-70 f4l-nél amiket most nyúzok. Csak hát néha sok a 85mm, ezért kell az 50-es.
    Ha igazán jó képminőséget akarsz viszonylag olcsón, akkor meggondolandó a 50 1.8 + 85 1.8 a 70-200 mellé. Csak így nem lesz nagylátód. Mondjuk az fix 50mm-es fullframe-en szinte utazózoom :D

  • norbinator

    csendes tag

    válasz torzo #33566 üzenetére

    Szia!

    Én végigszívtam a belépőszinttől az 5d III-ig. Ha komolyabban szeretne foglalkozni a fotózással, akkor nem ajánlanék neki belépőt.
    Inkább vegyen használtan egy idősebb gépet.
    Egyébként az öreg gépeknek a tanulásban is van előnye. Simán ajánlanék neki egy 40D-t. Nekem még mindig megvan a sajátom. A féle tartalék-tartalék gép (simán elviszem most is esküvőre, persze nem a templom az erőssége)
    Valaki írta, hogy a 40D-jét nem cserélte volna le egy 5Dc-re. Hát én megtettem annó és óriási különbség van az 5D javára. Az 5D III mellett jelenlegi is az a tartalékgépem. Az egy brutál gép. Szóval ha belefér a keretbe akkor egy szép állapotú 5Dc maga a menyország. Esküvőkön a 85 1.8 most is ott figyel rajta folyamatosan és aktívan használom. Persze ha megadja magát, akkor már valószínű, hogy egy 6D jön másodváznak, de ettől függetlenül nincs szívem megválni tőle. Ami hátránya van az egy kezdőnek előny lehet. Lassú, nincs pl auto ISO, középső fókuszpontot kell használni, stb... Szóval kicsit jobban oda kell figyelni a fotózáskor. De a legfontosabbakat tudja. Pl: backbuttonfocus-t is be tudtam rajta állítani. Képminőségben meg ver minden apsc-t szerintem a mai napig. A full frame miatt nagyon durva DOF-ot lehet elérni mondjuk egy mezei 50 1.8 fix-szel. Ráadásul még bele is férnek a dolgok nem úgy mint egy APSC-s vázon, ahol az erkélyról kell vele fotózni. A felbontása is bőven elég.
    A fix obi szintén nagyon jó tanulóeszköz.
    Szóval az én javaslatom sorrendben:
    5Dc + 50 1.8 vagy 50 1.4 vagy 35 f2
    vagy 40D + 35 f2
    Ezekkel elég jól el lehet lenni. És kidobni se kell, ha esetleg profi lenne, mert tartaléknak még mindig használható lesz. Később ha komolyara fordul vesz egy 85 1.8-at és csak pislogni fog mire képes. Szar objektívbe nem érdemes beruházni. A jó zoom-ok pedig drágák.
    Egy 35/85 párossal full frame-en szinte bármi megoldható. Persze kell néhányat lépni előre-hátra :)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Kisherceg85 #33583 üzenetére

    Szia!

    Nem ismerem az 50D-t, de a specifikációk alapján inkább azt mondanám, hogy az árkülönbséghez képest nem ad annyi pluszt, de ez szubjektív. (pl: ha valakinek van egy fókuszhibás sigma-ja, akkor neki simán megérheti a focus adjustment miatt :)
    Igazából nagyon függ a gépválasztás attól is, hogy mit akar fotózni. Portréra szerintem ár/érték arányban jelenleg az 5Dc a legjobb. Sok kompromisszumot kell kötni, de a belőle kieső képek kárpótolnak mindenért.
    Azért leírom az általam tapasztalt gyengéit is:
    gagyi és kicsi LCD kijelző (megmondom őszintén ez engem sose zavart, nem a gépen nézegetem vissza a képeket max a hisztogramot)
    A mai gépekhez képest lassú, de nem vészesen szerintem.
    Valaki írta a vakukezelést. Tény, hogy nincs benne vakukezelő menü, de igazából nekem ezzel sincs bajom az újabb vázon se használom ezeket a funkciókat. Szerintem gyorsabb a vakut kapcsolgatni és így teljesértékű volt eddig minden vakum (580EX, YN600EX) De persze ettől még lehet, hogy ez valakinek kardinális kérdés.
    Auto ISO néha tud hiányozni
    Nem jelzi ki az ISO értéket csak beállítás közben. Na ez is tud időnként galibát okozni, de az ember keze rááll, hogy gyakran ellenőrzi.
    Max 3200-as ISO, viszont ezek tényleg használható értékek nem úgy mint néhány cropos vázon, ahol fel lehet tekerni az égbe, de minek.
    Most így hirtelen ennyi jut eszembe, szerintem mindegyikkel lehet együtt élni. Ennyi pénzért amennyiért mennek szerintem jó vétel.
    Ami még a 40D, 5D páros mellett szól a belépőszinttel szemben az a kezelhetőség. A két tárcsa és a felső kijelző rengeteget jelent, bár tény, hogy ez igazából a gyors munkához kell. Plusz a keresője is sokkal jobb, mint a kisebb vázaknak. Sajnos az újabb belépőszintűekkel nincs tapasztalatom, nekem 400D-m volt még, de utána óriási minőségi ugrásnak éreztem a 40D-t mind kezelhetőségben, mind képminőségben. Gondolom az újabb belépőknek már jobb szenzoraik vannak. Nehéz döntés. Én mindezek ellenére inkább vennék egy öregebb közép-felsőkategóriás vázat olcsóbban és mellé jobb objektívet.
    Ja igen még egy hátránya van az 5D-nek: Csak EF optikákat tudsz rápakolni, de talán ez előny is egyben, mert így nem nagyon tudsz rá gagyi optikát pakolni (nem azt mondtam hogy az EF-S-es optiák gagyik, de azok között azért inkább találhatóak olyanok, míg EF-es obik között max néhány régi darab okozhat csalódást.
    A 40D másik nagy előnye, hogy nagyon nyomott áron mennek, így lehet mellé venni jobb obikat. Crop-hoz a tamron 17-50-est szokták javasolni, ezzel nincs tapasztalatom ahogy a canon 55-250-al sem. De gondolom a népítélet nem csal, szóval zoom-ból érdemes lehet ezt a kettőt venni rá. Ezek bele is férnek a 200k-s keretbe használtan.
    Én inkább fix-eket írok, mert elfogult vagyok velük :)
    Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (50e körül van újonnan)
    Canon EF 50 1.8 (használtan 20 körül mennek) vagy az új STM-es 40e alatt lehet gondolom használtan.
    Illetve egy canon 85 1.8 (használtan 80e körül)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #33586 üzenetére

    Szia!

    Valóban a kompozícióhoz majdnem mindegy milyen váz, bár szerintem a full frame gép és a jó kereső segít némileg ezen is.
    Amúgy nem hiszem, hogy egy vagy akár több szarul komponált kép sokat elárulna valakinek a tudásáról. A kompozíció a legnehezebben tanulható a fotózáson belül szerintem, ráadásul sok külső körülmény is képes befolyásolni. Pl sokszor korlátozva van a fotós mozgástere, vagy épp egy esküvőn a 2 órára tervezett fotózásból 40 perc lesz, mert késett a fodrász vagy elszakadt a fűző, így végig kell rohanni a helyszíneken.
    Szóval lehet ilyen oka is egy-egy hibásan komponált képnek, illetve persze az is, hogy a fotós kompozíció terén teljesen dilettáns vagy épp adott képnél elbambult, de ettől még nem érdemes elvitatni a tudását. (pl ettől még lehet hogy technikailag nagyon felkészült, sőt lehet még azzal is tisztában van, hogy nem szerencsés, hogyha valakinek a fejéből kiáll egy oszlop, csak épp adott kép esetében benézte a dolgot.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #33601 üzenetére

    Nem csodálkozom rajta, konkrétan nem érdekel, hogy egy fórumon ki mennyire vesz komolyan. Főleg, hogy egy konkrét dologhoz szóltam hozzá, amiben van némi tapasztalatom és gondoltam érdekes lehet a kérdező számára.. Engem a megrendelő fizet, tehát csak az érdekel, hogy ő elégedett legyen. Ezzel eddig nem volt gondom, de persze, lehet hogy mindenki csak nagyonjófej és nem akar megbántani. De akkor majd úgyis kiszorulok a piacról a kontár munkáimmal.
    Egyébként szerintem a referenciaképek arról szólnak, hogy megmutassam mit fog kapni a megrendelő. A legtöbben kiraknak egy esküvőről 10 db fasza képet, aztán a megrendelő csodálkozik, hogy kap majd 10 használható és 500 használhatatlant. Én elég sok képet kiraktam egy-egy esküvőről, ráadásul nem a legjobbakat, hanem szinte random módon, így persze fogsz sok kivetnitvalót találni benne, leld benne örömöd. Még egyszer eddig mindenki elégedett volt a munkámmal a visszajelzések alapján. Nem is engedném, hogy kifizessék, ha nem így lenne. De ennek szerintem nem sok köze van ehhez a topikhoz, úgyhogy talán lezárhatjuk itt ezt a történetet.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #33605 üzenetére

    A helyzet az, hogy valójában semmiféle gémeskút nem volt eredetileg a képen, csak utólag vettem észre, hogy elrontottam a kompozíciót és nem lóg ki semmi az alany fejéből. Így gyorsan paint-ben rajzoltam egy fejéből kiálló gémeskutat. Amúgy is a referenciaképek alapján bíznak meg, tehát ha ilyen szar kompozíciók alapján választanak ki, ez egyfajta elvárást is jelent a megbízótól. Nem adhatok jól komponált képeket, mert akkor nem azt kapja az ügyfél amit vár. A képek adott százalékán így kénytelen vagyok tárgyakat kilógatni a megbízóim különböző testrészeiből. Hidd el nem túl hálás feladat, de valakinek ezt is meg kell csinálni :)

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Vettem az 5D mellé szaladgálós gépnek egy 100D-t, mert elegem lett, hogy soha nincs nálam fényképezőgép, mert nem akartam a nagy és dögnehéz vasat cipelni.
    Gondoltam írok róla pár sort, hátha más is jár hasonló cipőben. Igazából az eos M-en gondolkodtam, és amikor keresgéltem akkor láttam meg ezt a pici dslr-t, ami méretben nem sokkal nagyobb az M-nél(pl: szélessége ugyanakkora mint az M-nek, de persze vaskosabb annál).
    Nagyon vonzó volt, hogy átalakító nélkül rá lehet cuppantani minden EF obit, meg úgy általában bármit ami eos kompatibilis. Persze alapból, egy palacsinta lesz rajta, de azért jól jöhet időnként.
    Ráadásul az M verzióból, ami kicsit normálisabb (M3) az már drágább is ennél, és azért ez mégiscsak egy dslr.
    Szóval végül a 100D-t választottam az M helyett és nem bántam meg. A testreszabhatósága a méretéhez képest elég jó (pl be lehetett állítani back button focus-t is, ami nagy jó dolog). A képminősége nagyon jó. Nyilván nem 5D szint, de nekem korábban a 400D-vel volt tapasztalatom belépő szinten, ahhoz képest nagy ugrás. Teljesen használható ISO1600-ig. A 18MP több mint elég APSC-n szerintem, így is F9-től már jön a diffrakció.
    Az érintőképernyőtől nagyon fáztam, de azt kell mondjam, hogy ilyen kis váznál ez egy nagyon hasznos és kényelmes megoldás. Sokkal egyszerűbb és gyorsabb a Q képernyőn, a dedikált gombbal nem rendelkező funkciókhoz a hozzáférés így, mintha a joystick-kal kellene bohóckodni. Persze a dedikált gombok jobbak, de hát azok száma egy ekkora vázon limitált.
    Ami inkább kicsit bosszant, hogy kihagytak belőle néhány szoftveres képességet (nyilván el kell adni a nagyobb gépeket is)
    Az egyik ilyen a safety shift. Ez szerintem bosszantó hiányosság, pláne egy elvileg amatőröknek szánt gépnél.
    A másik gond, hogy az AutoISO nem igazán használható a gépen. Ezzel az 5D-n is van bajom, mert a manual módban nincs expo korrekció, ami a leginkább használható módja lenne az AutoISO-nak, de ott ez kompenzálható AV módban, ha az ember beállítja a maximum záridőt. Nekem 5D-n ez a mód a biztonsági beállításom: az egyik C mód erre van beállítva, ha bármi váratlan van, akkor oda tekerek és nyomom a gombot (kiértékelő fénymérés, +2/3EV kompenzáció, auto iso és a záridőt nem engedem 1/125-nél hosszabbra)
    Sajnos a 100D-nél ez a beállítás hiányzik (mármint a záridő limit AutoISO-nál). Így viszont csak TV módban van értelme az auto ISO-nak, mert AV módban pl egy 24-es objektívnél túl hosszú a záridő bármilyen mozgó dologhoz, M módban meg hiányzik az expozíció kompenzáció (a kiértékelő fénymérés jellemzően alulexponál kb -2/3EV-t az én ízlésemhez képest, amit utólag kell felhúzni, ami zajosítja a képet). Ettől függetlenül most ez a beállítás az alapállapota a gépnek, mert nincs jobb ötletem. Ha van időm, akkor fix iso-ra váltok, ha meg nincs időm rendesen exponálni, akkor utólag felhúzom az alulexponált képet.
    Nincs automata LCD fényerő. Gondolom már nem fért el az érzékelő, de ez nem akkora gáz, mymenu-be bepakoltam az LCD fényerő állítást, így gyorsan lehet módosítani, ha kell.
    Azt még mindig nem értem, hogy a canon miért nem tudja belerakni a spot mérésre képes vázaiba, hogy a spotmérés a fókuszpontra menjen. Az elég vicces, hogy ez még az 5D mark iii-ban sincs (nem tudom a mark iv-ben megoldották-e, azt hiszem az auto iso expozíció korrekciót manual módban pl megcsinálták) Pedig a váz képes lenne rá, hiszen kiértékelő módban súlyozottan szerepel a fókuszpont alatti terület. A másik ilyen vesszőparipám a P mód, ami tök használhatatlan szerintem jelenlegi állapotában és ha módosítanák az algoritmusát, az egyik legtutibb üzemmód lehetne, de ebbe bele se megyek.

    Visszatérve a 100D-re, szerintem nagyon jól sikerült kis gép ez, úgyhogy ajánlom mindenkinek, aki szaladgálós, kirándulós gépet szeretne. Ha meglesz hozzá a palacsinta, akkor megy az autós táskámba.
    Amúgy elég régi kiadás ez a gép, nem tudom ennek lesz-e utódja a canon palettán, vagy az M széria miatt ejti a canon ezt a vonalat. Kár lenne érte, ha nem lenne folytatása.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz _seth_ #34415 üzenetére

    Szia!

    Igen én is néztem az első M-est ezzel az obival. Abban igazad van, hogy a 100D, az már pont nem zsebredugós, hanem inkább kistáskába dobós. Mondjuk nálam szinte mindig van autós táska vagy laptop táska. Kirándulásnál, meg engem nem zavar, hogy a nyakamban lóg, ellentétben az 5D-vel.
    Van ilyen vázrajz ábra, ahol méretarányosan összevetik a két gépet. Abból látszik, hogy szélességben gyakorlatilag nincs különbség. Magasságban pedig kb a púpja lóg ki az optikai kereső miatt illetve a tárcsa.
    Az M-nél én tartottam a kereső és a módválasztó tárcsa hiányától valamint az érintőképernyős kezeléstől. Az utóbbitól most már belátom, hogy talán feleslegesen. Viszont a keresőnélküliséget nem biztos, hogy jól toleráltam volna. Lehet az M-re rakni elektronikus keresőt, ha jól tudom, de akkor meg magasságban már ugyanott lennék, ráadásul macerás pakolászni.
    A mélysége kicsit csalóka, mert a 22-es obi kb egy centivel hosszabb, mint a 24-es a 100D-n, ezért írtam, hogy inkább vaskosabb, mert mélységben nincs akkora különbség objektívvel együtt a két gép között. (a 100D mélységét a kiugró púpjának a végéig adják meg, ami ugye belóg az obi fölé, ami nem növeli az objektívvel együtti mélységet, ahogy az előre jobban kiugró markolat sem. Ettől függetlenül tényleg mélyebb kb 2 centivel szerintem. A fő különbséget azonban a felfelé kilógó púp adja, kb emiatt nem zsebredugós kategória, ez az ára az optikai keresőnek.
    Ettől függetlenül mindkét gép, jó választás lehet ilyen célra szerintem. Képminőségre nem hiszem, hogy észlelhető különbség lenne bármelyik javára. Ezekben ugyanaz a szenzor és processzor van. Az M-es obi úgy tudom jobb mint a 24 stm és hát a látószöge is jobb (nekem a 35 a kedvenc általános obim full frame-en)
    Ami nekem még a 100D mellett szólt, hogy ha kell még egy 50 1.8 stm-et be tudok dobni a tatyóba, nagy súlyt és méretet nem jelent és ezzel az ekvivalens 38/80, viszonylag fényerős fix párral kb bármit le lehet fotózni, elég jó minőségben.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz _seth_ #34417 üzenetére

    Szia!

    Igen, nagyjából ezeket mértem én is.
    Én a 100D-hez egy ilyen vakut rendeltem:
    Viltrox JY610c (mondjuk ez inkább 270ex koppintásnak tűnik, így ez nagyobb mint a 90ex)
    Kemény 6 ezer forint volt ebay-en. Majd meglátom milyen minőség. Ami poén benne, hogy 90°-ban felhajtható a feje, szóval lehet vele indirekt is vakuzni (papíron 27-es kulcsszáma van, aztán hogy ténylegesen mennyi az majd kiderül) Tud TTL-t, manual módot, meg tud optikai és S1,S2 slave módot is, így a vázon lévő kisvakuval is eldurrantható. Sajnos optikai vezérlést nem tud a beépített vaku, sőt csak ttl-t tud, manual villanást nem. Azért deríteni, amire igazából használható a beépített villogó, arra elég jó. Illetve S módot tudó nagyobb vakukat, lehúzott FE korrekcióval el lehet durrantani vele, külön kioldó nélkül, és anélkül, hogy érdemben belezavarna a képbe (az a kis derítés még jól is jön szemből amit ad)
    Nekem amióta pici gyerek van, szét vannak szórva a házban YN560EX-ek plafonra állítva, így ha produkál valami új special skill-t a gyerek, viszonylag gyorsan tudok megfelelő világítást produkálni a megörökítéshez, mert az 5D-n meg ott figyel egy 603-as kioldó, így könnyebb vele szaladgálni, meg csúszni mászni, mintha egy vaku is billegne a tetején, plusz portréállásban nem kell küzdeni a vakufej forgatással. A YN560-as vakukat (IV-es széria) mindenkinek szívből tudom ajánlani. Nagyon olcsó és nagyon megbízható, könnyen kezelhető vakuk. Csak manual-t tud, de azt rádiós vezérléssel is. A kezelőszervei is nagyon jók, egy gombnyomással lehet egész vagy harmad fényértéket ugrani mindkét irányba. Én rádiós módban használom otthon, így be lehet rejteni a szobanövények mögé is, hogy az asszonyt se zavarja.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz watchfun #34419 üzenetére

    köszi.
    Igazából az optikai vezérlést láttam a specifikációban, csak sajnos a 100D-ből lespórolták az optikai master funkciót, így csak S módban lehet elvillantani vele, a beépített vakuval.
    Nem lesz agyonhasználva ez a vaku, arra ott vannak az 560-as yongnuo-k. De ha vendégségbe megyünk és nem akarok cipekedni, akkor elég lesz lakásban plafonozni. A leírásod alapján bizakodó vagyok, hogy használható lesz.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz 5hat7 #34423 üzenetére

    sejtettem, hogy az üzletpolitika felülírja az ügyféligényt. Kicsit olyan gyanúm van, hogy a canon, ezzel a vázzal próbálta magát versenyben tartani a korai milc-es években, amikor nagyon le volt maradva ezen a téren. Most, hogy megvan a milc-es termékpaletta is, szerintem nem szeretnének neki még egy versenytársat. Na majd meglátjuk mi lesz vele. Pedig szerintem elférne egy ilyen dslr az M-es vonal mellett, mert ennek nincs direkt ellenfele. Mégiscsak egy leg, amit a canon birtokol (legkisebb dslr), aztán lehet, hogy a nikon benyomul a helyére.

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Találtam tök véletlen a google play-en RC6 kioldót emuláló app-ot. Megmondom őszintén eddig eszembe se jutott rákeresni, pedig használom távirányítónak a mobilt elég sok mindenhez.
    Tökéletesen működik a huawei P9 telefonnal (gondolom minden IR vezérlővel rendelkező telefonnal működik, nem tudom mennyire elterjedtek ezek)
    Szóval jól jöhet bárkinek akinél nincs kioldó, mert a telefon általában mindig kéznél van.
    Konkrétan erről van szó:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.remote
    Van több ilyen app is, de nekem ez működött. Ingyenes és nem nyom reklámot. Ami furcsa, hogy RC5-öt kellett a camera típusnál kiválasztanom, mert RC6 módban nem ment (érdemes mindkét módot kipróbálni, ha valamiért nem működik)
    Tud időzített sorozatot is (meg lehet adni, hány másodpercenként, hányszor oldjon ki egymás után)
    Illetve tudja a 2 másodperces kioldást is, hosszan nyomva.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz watchfun #34430 üzenetére

    Szia!

    MagicLantern még csak béta 100D-re. De nekem amúgy csalódás ez a magic lantern vonal. Lehet hogy video oldalon sok jó feature van, de én semmi használhatót nem találtam fotós oldalon.
    A mark III-ra nem mertem felrakni, de az 5Dc-n kipróbáltam. Mondjuk az is béta verzió, de arra jó volt, hogy megnézzem kb milyen szolgáltatások vannak. Csupa olyan dolog volt, amit észre se vettem, hogy nincs, ami meg rohadtul hiányzott volna abból semmi nem volt benne.
    Pl:
    be lehessen kapcsolni, hogy a fókuszponthoz legközelebb eső zónára legyen fénymérés spotmérés beállításakor és ne középre.
    vagy mondjuk 5Dc-n nincs auto iso, nagy durannás lett volna, ha ebbe belepakolják valamilyen módon
    gombok konfigurálása (pl: DOF gomb váltson One shot és AI servo mód között)
    szóval ezek nagyon ütős dolgok lennének.
    Persze lehet, hogy ezeket nem lehet megvalósítani valami ok miatt, de így én nem sok hasznát vettem.
    100D-n még lehet hogy kipróbálom majd, de van egy gyanúm, hogy pl az általad írt vakuvezérlés nem lesz belefejlesztve, pedig jó dolog volna és sokat dobna a gépen. Ahogy a korábban általam említett auto iso minimum záridő beállítás, vagy épp manual módban az expozíció korrekció auto iso esetén. Vagy egy auto LCD fényerő szabályozás.
    Ezek mind tök jó dolgok lennének és biztos még lehetne jópár ilyet felsorolni, de nekem az a gyanúm, hogy ezekből egyik sem lesz.
    Igazából egyiket sem érzem olyannak, amit a vas ne tudna megcsinálni, ez szerintem mind szoftveres dolog, ettől függetlenül, lehet, hogy a gyári firmware-be nem tudnak ilyen szinten belematatni. Vagy egyszerűen a fejlesztőknél más prioritások vannak. Nem az a cél, hogy egy-egy butított gépet felokosítsanak, inkább az, hogy olyan funkciókat fejlesszenek amik úgy általában nincsenek meg a canon gépekben Pedig szerintem az előbbi a géptulajoknak hasznosabb lenne. Ahogy néztem pl a magic lantern 5Dc fórumon szinte mindenki az auto iso-ért könyörgött.
    Az is lehet, hogy a canon vehemensen lépne fel a fejlesztők ellen, ha ilyen vonalon mozognának, mert azzal az üzletet rombolnák, míg a mostani lantern project alapvetően jó dolog a canon-nak, mert vannak akik eleve azért vesznek canon-t más márka helyett, mert számolnak a magic lantern-es funkciókkal is, tehát nem rombolja a canon üzletpolitikáját, hanem inkább javítja. Ha viszont a másik irányba mennének szerintem morcos lenne a cég, bár nem tudom milyen jogi lehetőségei lennének, de biztos nem javítana a cég és a fejlesztők viszonyán, ha van egyáltalán bármilyen viszony.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #34433 üzenetére

    Szia!

    Szerintem azon lehet vitatkozni, hogy mik a "valódi" korlátai a gépnek. Pl: milyen fizikai korlátja van a spotmérés fókuszponthoz kötésének? (hiszen a gyári szoftver is dolgozik ezzel kiértékelő módban, tehát a gép képes arra, hogy a fókuszpontnál mérjen fényt, szóval ennek felhasználása önmagában spotmérésként igazából még butításnak is számít :)
    Az aettr modult nem próbáltam, nem tudom elérhető-e az 5Dc-s bétán, de megnézem, köszi a tippet.
    A manuális mód expo korrekció auto iso esetén, egy nagyon jó dolog és annyira valószínű nem értelmetlen, mert a canon maga is belerakta bizonyos vázaiba.
    A manuális mód azért nagyon jó auto iso módban, mert egyszerre tudsz fix záridővel és fix rekesszel dolgozni, úgyhogy az expozíciót a gép alakítja az ISO állításával (bár én még ezt is megbolondítanám egy safety shift-tel :) Sokkal rugalmasabb, mint a TV vagy AV mód auto iso módban. Bár 5D-n a záridő korlátozásával AV módban el lehet érni hasonlót, csak macerásabb módosítani és nem fix a beállítás, bár ez még jó is időnként, szóval nem baj, ha ez az opció is megvan).
    Egyébként valóban talán nem szerencsés ezt az egész auto iso dolgot a manual módhoz kötni, de így a legegyszerűbb, egyébként logikusabb lenne egy külön üzemmód erre a tárcsán, de másik oldalról meg felesleges, lenne hiszen teljesen integrálható a funkció a manuális módba csak épp idegen tőle)
    Valamelyik 1D vázban meg 7D mark II-ben elvileg megvan ez a funkció és ha jól olvastam az új 5D-be is belepakolták.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz m3ss #34435 üzenetére

    Mondjuk, ha olyan zajszinttel fel lehetne húzni az 5D mark III képét, mint a D810-ét, akkor akár még jó is lehetne ez a mátrixos, középre exponálós technika :) De amíg az árnyokék felhúzása így zajosodik, addig nagyon kell a jobbra exponálás lehetősége.
    Sajnos pont portrénál, ahol a leggyengébben teljesít a kiértékelő fénymérés, ott a legnehezebb az újrakomponálásos módszer, a szűk DOF miatt. (ráadásul állandóan szívni kell az expo lock-olással is), ezért lenne nagyon jó a spot mérés fókuszponton.
    Kicsit mintha nem tartana lépést a canon a saját fejlesztéseivel. Mármint 5Dc-n nincs mese, csak a középső fókusz pontot lehet igazán hatékonyan használni, szóval senkit sem érdekelt igazán ez a spot mérés linkelés fókuszpontra, mert tök jó volt az középen, úgyis mindig ott volt a fókuszpont. De ha már csinált egy ilyen fasza fókuszrendszerű gépet a canon, mint a mark III, akkor miért nem engedi 100%-ban kihasználni? Ennek épp az lenne a lényege, hogy ne kelljen újrakomponálni a képet, de spot mérés esetén ugyanúgy kell, így igazából nincs is sok érelme spot mérésnél a fókuszpont változtatásának.
    Auto iso kicsit ugyanez. Régen filmen, ez elképzelhetetlen volt, hogy real time kapcsolgassuk a film érzékenységet. Aztán a korai dslr-eken, főleg apsc-n hulladék volt a kép, már viszonylag alacsony iso-n is. Tök jól megoldották, hogy már ISO1600-ig, sőt talán 6400-ig is, nappali fényviszonyok között, teljesen jól használható alacsony zajszinttel a gép. Csak elfelejtettek utánamenni az expozíció oldalán. Egyszerűen felmerült, az igény, hogy ha már ilyen jól lehet expozíciót állítani csak ISO-val is akár, akkor miért ne tudja automatikusan a gép? És ha már tudja, miért ne tudja igazán jól és használhatóan (expo korrekció)
    Persze azt nem lehet mondani, hogy nincs fejlődés, mert ha egymás mellé teszem az 5Dc-t és az 5D mark iii-at, azért tényleg sok dolgot jól megoldottak azóta, csak hát az ember telhetetlen. Pláne ilyen dolgokban, amikhez nem kell újabb fejlesztésű processzor vagy szenzor, csak néhány plusz sor a szoftverben, tehát a canon olcsón dobhatná oda a népnek, mindenki boldog lehetne.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #34437 üzenetére

    Azért az, hogy az a funkció, amit te körberöhögtél, konkrétan benne van több canon vázban, sőt annak a váznak a közvetlen utódjában amiről többek között beszéltem, szerintem kicsit több, mint a "szerintem meg lehet csinálni". Ugyanis konkrétan meg van csinálva. Szerinted a canon ír egy firmware-t nulláról minden dslr-hez amit kiad? Az 5D mark IV firmware-je több mint 90%-ban megegyezhet a mark III-éval, csak az új funkciókat írták meg bele és leforgatták az új vasra. Persze trollkodhatsz ezen, mivel zárt a kód, nyilván nem tudom bizonyítani, úgyhogy nyugodtan állíthatod az ellenkezőjét is.
    Azt szerintem elég egyértelműen leírtam, hogy miért van ott keresnivalója az expokorrekciónak, de nyilván mindenki nyomorult aki ezeket követelte és nyilván nem volt semmi nyomás a canon-on, hogy végül mégis berakta az új kiadásba, vagy ha senki sem kérte, a canon maga is egy barom.
    A ződ, az nem jó arra amit írtam, nagyon sok dolog miatt (pl: nem lehet benne fókuszpontot választani, így simán megeshet, hogy a gép nem oda fókuszál, ahová én szeretnék, de egyébként fénymérési módot és még ezer mást sem lehet rajta változtatni, sőt ha jól emlékszem az 5Dc-n még RAW-ban sem lehet benne fotózni)
    Amit te írsz az ML preset-tel kapcsolatban tök jó, de nem azt csinálja, amit én írtam. Vagy készítesz az összes létező expozíció variánshoz presetet? Hamar javítani kell majd a SET gombot a gépben.
    Félreértés ne essék, én nagyon szeretem a full manual módot, és ha van rá lehetőségem (időm) azt használom. Sőt, a vakut is manual módban használom többségében. De vannak helyzetek, amikor szükség van az automatikára és ha már van, jó lenne, ha az minél korrektebül működne.
    Ennyi erővel miért van egyáltalán fénymérés a gépben? Kimész a napra 15EV. Fejben összerakod az expót, annyira nem nagy dolog, ha jól számolsz, akkor általában pontosabb eredményt kapsz, mint a gép fénymérőjével. De ha már fizetek közel egy millát egy gépért, akkor azért szerintem elvárhatom, hogy igyekezzenek az automatikát a lehető legjobban összerakni, pláne, ha ez az oldalukról nem jelent irreális energiabefektetést.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Pelican #34440 üzenetére

    Szia!

    Pl: Kültéri fotózásnál, előfordulhatnak kisebb (néhány EV) mértékű elmozdulások a környezeti fényerőben. Pl: felhők jönnek-mennek, árnyékba lépsz, kisétálsz. Ezeket nem mindig lehet elég gyorsan lekövetni manuálisan.
    Amit fent írtam, az kb 2-3 EV változás, ha a napos részen beállítom a megfelelő záridőt és rekeszt, ISO100-ra, akkor túlexponálni, már nem fogok, (hacsak hirtelen nem nő körém egy sivatag) és jó expo-t fogok kapni felhős, árnyékos részen is, úgy hogy max ISO400-800-ig megy fel az ISO. Viszont emellett megvan a lehetőségem, hogy akár a rekeszen, akár a záridőn módosítsak, így ugyanúgy alacsony ISO-n tudom tartani az expozíciót. Persze előfordulhat, hogy szűkebb rekeszre van szűkségem és maradnom kell a gyorsabb záridőnél, ilyenkor persze feljebb kúszhat az ISO, de ezzel nincs mit tenni, ha kézzel állítanám, akkor is ez lenne. Ez elég kényelmes kinti fotózásnál szerintem. ISO800-on, nappali fényben fotózva, pozitív expo korrekcióval, szerintem a mai vázakon nem lesz észrevehető zaj. Ha meg véletlen valami váratlan történik (hirtelen napfogyatkozás teszemazt) és nincs időm lereagálni, akkor is nyugodtan kattinthatok, mert jó expozíciót fogok kapni, persze ilyenkor már nagyobb zajjal. Tehát ez nem akadályozza, hogy az ember gyakorlatilag manuálisan záridő/rekesz párossal fotózzon, de ad egy biztonságot az expozícióra, ami jól jön váratlan helyzetekre. Így az sem törvényszerű, hogy az ISO feltétlenül feljebb menjen a minimum értéknél. Viszont ha véletlen úgy marad a beállítás, akkor sem maradunk le semmiről. Annyi negatívuma van persze ennek, hogy a gép fénymérőjére kell bíznunk magunkat, ezért kéne nagyon az expokorrekció és/vagy a fókuszpontra mérő spot mód.
    Amúgy nem élethalál. Egyszerűen csak bosszantó a hiánya. Igazából 5D-n AV módban van auto iso mellett is expozíció kompenzáció, ami elég jól használható, mert meg lehet adni a minimum záridőt, így meg lehet akadályozni, hogy olyan szinten megnőjön a záridő, hogy bemozduljon a gép és/vagy az alany. Ezzel csak annyi a probléma, hogy pl obi cserélnél sokszor be kell mászni a menübe ezt módosítani, ha az ISO-t a lehetséges legalacsonyabban szeretném tartani. Ráadásul amit feljebb írtam, ezt a beállítást kihagyták a 100D-ből, innen indult talán az egész történet, hogy így az auto iso elég használhatatlan funkció, mert egy 35-ös lencsénél 1/50-ig hagyja felszökni a záridőt, mielőtt emelne ISO200-ra ISO100-ról, ez pedig már sokszor az alany bemozdulásával jár (nagyobb látószögnél ez még rosszabb). Pedig nekem mondjuk lehet hogy fontosabb, hogy az ember ne mozduljon be (mondjuk max 1/125 záridő legyen) és vállalnám emiatt akár az ISO400-at is, de ezt automata módban nem tudom megtenni. Illetve manuál üzemmódban meg lehet tenni, mert itt kézzel állítom mindkét értéket, de akkor meg a mátrix fénymérést nem lehet kompenzálni, hiába van bekapcsolva az auto iso :(
    Azt hiszem körbeértem :)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #34441 üzenetére

    Tök igazad van, minden cpu upgrade-nél is újra kell írni a windows-t. Ha dual core-os a proci, akkor kétszer.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz copass #34444 üzenetére

    nekem sincs, úgyhogy szerintem ezt a vonalat le is zárhatjuk.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz norbinator #34445 üzenetére

    Viszont, ha valakit esetleg tényleg érdekel:
    A canon egy zárt OS-t használ, aminek DRYOS a neve. (nincs nagy jelentősége, mert a canon nem árul el róla sokat de állítólag POSIX szabványú)
    A legtöbb rendszer viszont valami butított Linux alapú rendszert használ (olyan kernel modullal, amiből kiszedik a felesleges hardverek támogatását és integrálják a saját hardver elemeik moduljait. Aztán erre a kernelre építik fel a saját OS-t (felületi elemeket, funkcionalitások, stb)
    A legtöbb NAS, route, meidalejátszó is ilyen módon épül épül fel, Linux kernel alapokon. Sőt a Sony DSLR is BusyBox/Linux kernel kombót használ.
    A canon OS-e is ugyanígy működik. Fut egy kernel ami kezeli és hozzáférést biztosít a hardver elemekhez (pl a különböző szenzorokhoz, kártyaolvasóhoz stb...), és ezen ülnek a szoftver modulok, amik adják a felületet, funkciókat.

  • norbinator

    csendes tag

    válasz *Ropi* #34447 üzenetére

    köszi a kiegészítést. Kíváncsi vagyok mikor születik meg az első igazán hackelhető DSLR. Mivel a Sony Linux kernel-t használ, ott látok erre esélyt (állítólag már próbálják meghackelni) Egyébként lehet, hogy üzletileg sem lenne hülyeség valamelyik gyártótól, ha nem is teljes hozzáféréssel, de valami alapvető API-val ellátni az OS-t, amivel funkciókat lehetne fejleszteni a géphez, de mondjuk nem lehetne megborítani a hardvert. Ezzel részben elvesztené a gyártó a szoftveres "butítás" eszközét az üzletben, magyarán kénytelen lenne hardver szempontból jobban szeparálni a kínálatát, viszont szerintem sokak szemében vonzó lenne, hogy a konkurenciánál rugalmasabb rendszert vásárolhatna, illetve jobban személyre szabhatná (pl nekem tök feleslegesek a 100D-n a téma módok, tök jó lenne custom módnak használni közülük párat :)
    Na, de hogy kivegyem a biliből a kezem:
    Most megnéztem a magic lantern-t kicsit tüzetesebben, sőt felraktam a 100D-ra. Az 5Dc-re egy borzalmasan régi build van , így nagyon kevés funkció elérhető rajta és már nem is fejlesztik.
    Sajnos amit olvastam az alapján látszik, hogy mi a szűk keresztmetszet és sok igazán hasznos funkciót miért nem tudnak belefejleszteni.
    Az ML nem önálló firmware, csupán a gyári firmware felett futó program ami automatikusan elindul indításkor. Emiatt sajnos nem a gép fizikai teljesítménye adja a korlátokat, hanem a gyári firmware. Ez pont az általam említett funkciók nagy részének a lefejlesztését nem teszi lehetővé (nem azért mert bonyolult, hiszen ezek borzalmasan egyszerű algoritmusok, hanem azért mert a gyári firmware elfedi a szükséges információkat, vagy nem enged belenyúlni a legtöbb folyamatba)
    Pl: expozíciós oldalon nem igazán lehet belenyúlni az automatikus módokba (ide értve most a kreatív módokat is az M mód kivételével). Az M módot lehet okosítani, mert ott a gyári firmware nem szól bele az expozícióba. Van egy auto exposure nevű modul, amivel gyakorlatilag személyre szabott P módot lehet megvalósítani. Ez elég jó funkció, de sajnos egyrészt az M funkció ezzel elveszik (mármint hogy a módválasztó tárcsával lehessen elérni, mert ha a modult kikapcsoljuk akkor persze újra van, csak ez nem olyan gyors mint a tárcsa. Illetve ez a "P" mód teljesen automata, tehát belenyúlni nem lehet. A menüben felprogramozható, milyen szabályok szerint működjön (TV, AV, ISO, EC beállítások), de utána a tárcsákkal már nem lehet módosítani, csak itt a menüben, ami azért elég komoly korlát)
    Sajnos ugyanígy nem megvalósítható a spot mérés elmozgatása középről, ugyanis az ML nem képes direkt olvasni a fénymérési zónákban mérte értékeket, csak a gyári firmware által visszaadott EV értéket látja (tehát spot módban a kép közepére érvényes értéket, kiértékelő módban pedig a kiértékelés végeredményét) Így a gyári firmware-hez hiába érkezik meg az összes fénymérési zóna információja, az az ML-ig már nem jut el.
    Ezekkel a korlátokat csak egy teljesen custom firmware-rel lehetne átlépni (pl routerekre az openwrt ilyen), viszont ezzel elveszítenénk a gyártó által adott stabilitást, megbízhatóságot a plusz funkciókért cserébe.
    Illetve a már fent említett api jelenthetne még erre megoldást.
    Canon oldalon a közeljövőben egyikre se látok esélyt, szóval marad a várakozás a canon fejlesztőire és venni egy 1DX-et, mert abba valószínű minden meglévő funkciót beleraknak :)

  • norbinator

    csendes tag

    válasz Bici #34470 üzenetére

    Szia!

    Szerintem ez elég részletes:
    http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Specifications.aspx?CameraComp=0&Camera=673

    Obikhoz pedig én a photozone.de-t javasolom (nem kell megijedni a .de-től, angol nyelvű az oldal)

  • norbinator

    csendes tag

    Sziasztok!

    Érdeklődnék, hogy van-e valakinek bejáratott (megbízható) EU-n belüli webshop beszerzési helye, ahonnan vázat lehetne rendelni, az itthoninál kedvezőbb áron. Fontos lenne, hogy számlát is adjanak. Ebay-en találtam pár forrást, jó árakkal, de ilyen értékű dolgot még nem mertem ebay-en rendelni.
    Úgy látom UK-ban 450 körül meg lehet kapni egy 6d mark II vázat, ami azért jóval barátibb az itthoni 600-700 ezres áraknál.
    Ha valaki esetleg már rendelt kintről, megköszönném ha megosztaná a forrást. Persze ha fizetés után nem érkezett meg a termék, vagy esetleg több darabban érkezett meg, vagy a dobozban 5D helyett, 3 doboz SPAM-et talált, akkor inkább ne ossza meg :)

Új hozzászólás Aktív témák