Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz nemlehet #38652 üzenetére

    Javaslom meghallgatni őket, mert mindkettő elég színvonalas hangú típus, számos erénnyel és hibával, eléggé eltérő karakterrel. A minap kiújult itt a beszélgetés a hifi mibenlétéről, lehetőségeiről, esetleg érdemes ránézned. A Major ugyanis inkább hifi, tehát hangzáshűségre, igazmondásra törekvő, elég természetes és transzparens középtartománnyal, az alsómélyekben hiánnyal, emiatt középen kissé lyukas térrel. Az MDR-10R pedig inkább "szórakoztatóelektronika", afféle "házimozis" karakter, eléggé kiemelt felsőméllyel, amely ráül a közép- és magastartományra, ennek révén zsírosan testes, (kellemesen) feldúsult karakter. A Major-nek inkább hiányai vannak, az MDR-10R-nek inkább többletei. Mindkettőnek sok szépsége van, kevés csúnyasága az adott árért.
    Sokat írtunk már róluk, különösen a Major-ről - a topik első részében is -, keress rá.
    (A rémhírekkel ellentétben a Major nem tompa, nem fedett, éppen annyi a magasa, amennyi kell, kivéve, hogy helyenként felettébb egyenetlen a frekvenciaátvitele, emiatt bizonyos hangszerek hangsúlyarányai megváltoznak rajta.)

    (#38511) .DLL Na akkor már hozzászólok ehhez is.
    A hifi célja eredendően a hangzáshűség - ez ugyebár azt jelenti, hogy akusztikus hangszerek, akusztikus zenekarok által, adott térben keltett hangzást kellene visszaadniuk az elektronikáknak. A hangminőségnek ugyebár számtalan paramétere van, a hangszíntől kezdve a leadott energiamennyiségig. Azért nincsen "A" hifi készülék, és azért van rengetegféle karakterű hifi készülék, mert az elektronikus készülékek képességei óhatatlanul nagyon távol állnak attól, hogy meg tudják közelíteni az eredeti hangszer- és zenekarhangok tulajdonságait az adott paraméterekben és az összminőségben-mennyiségben. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a hifi hangfelvételekben és készülékekben a tervezés-készítés során az említett hangminőségi paraméterek egymás ellen játszanak, tehát ha adott kategórián belül valamely paraméter(ek)nek jobban megfelel a készülék, akkor egy vagy több másik paraméternek biztosan kevésbé fog megfelelni, így az összhatásnak nagyon sokféle "húzd meg, ereszd meg" változata lehetséges, és mindegyik durva kompromisszum az eredeti hanghoz képest. Tehát a hangmérnökök és hifi készüléktervezők a lehetőségeik, filozófiájuk és a szerencséjük alapján tervezik meg az ő kompromisszumaikat adott kategóriákban. Valamint a fenti okok miatt kialakultak olyan irányzatok is a hifiben - vagy annak perifériáin -, amelyek azt mondják, hogy mivel úgyis nagyon távol van a hangzáshűség, akkor inkább sajátlagos, önálló hangminőségeket kell megcéloznia az otthoni hifi eszközöknek a sajátlagos otthoni zenei élmények érdekében, ezáltal kissé háttérbe szorítva a hangzáshűség alapkövetelményét.
    Ugyebár nem véletlen, hogy a jellemzően hangdobozhallgató hifisták jellemzően inkább a hangzáshűségre törekvő készülékeket-hangfelvételeket kultiválják, mivel a hangdoboz viszonylag alkalmas a hangzáshűségre törekvésre, ám a hifi perifériáján csellengő fejhallgatós hifisták jellemzően inkább a sajátlagos, önálló hangminőségeket keresik, és kevésbé kedvelik az igazmondósabb karakterű fejhallgatókat-hangfelvételeket (és jellemzően kevesebb zenét, inkább több popzenét hallgatnak, mint jellemzően a hangdobozos hifisták). Jellemzően.
    Tehát nem azért nincs egyféle "A" hifi készülék, mert a változatosság gyönyörködtet, hanem azért nincs, mert ez lehetetlen, tehát a változatosság kényszer a hifiben, a durva kompromisszumok változatossága.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák