-
Fototrend
A legtöbb kérdésre (igen, talán arra is amit éppen feltenni készülsz) már jó eséllyel megtalálható a válasz valahol a topikban. Mielőtt írnál, lapozz vagy tekerj kicsit visszább, és/vagy használd bátran a keresőt a kérdésed kulcsszavaival!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Jack@l
veterán
válasz keIdor #13152 üzenetére
Csak nem használják...
Nade a téma már így is sokkal több figyelmet kapott mint amennyit megérdemel, itt a CES, márciusban GDC, sokminen ki fog derülni az újdonságokról. (gyanítom nem a konzolos ügyeskedés lesz a fő téma ott se)[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Jack@l #13144 üzenetére
A PC gaming legnagyobb gondja pusztán a grafikai rendszerek működése szempontjából, hogy igazából még mindig egy rendkívül egyszerű modellt használ, itt van egy alapvetően leképzett kép, amit számos post-process és offscreen trükkel feljavítanak. Ezeknek a trükköknek az az előnye, hogy nem kell hozzájuk extra rajzolási parancs, de a hátrányuk az, hogy mindig hamis eredményt adnak, mert screen space megoldások, vagyis az információtartalom csak a kamera nézőpontjából biztosított. Ezen nem tudunk továbblépni, mert az elterjedt PC-s API-knak nincs meg a batch teljesítménye ahhoz, hogy olyan effekteket használjanak a fejlesztők, amelyeket a filmes CGI-nál bevetnek. Pedig igazából ezekre a számítási teljesítmény már sokszorosan megvan a GPU-kban, csak nem ér semmit, ha nincs meg a szükséges throughput teljesítmény az API-ban. Amíg ez nem változik meg, addig továbbra is a trükkökre vagyunk kényszerítve. A konzoloknál, illetve a PS4 GNM API-nál a batch teljesítmény nagyjából a hússzorosa a PC-s szintnek. Ezért tud az ICE Team a PS4-en három lépcsős cascaded voxel cone ray tracing globális illuminációt csinálni 30 fps-sel, miközben a PC-n egy GTX 980-nal 20 fps-ed van csak egylépcsős megoldással. A TFLOPS semmit sem ér, ha a szoftveres réteg nem engedi elérni a számítási teljesítményt.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
-Solt-
veterán
válasz Jack@l #13153 üzenetére
Miért hívod ügyeskedésnek azt, ha egy adott hardvernek a lehető legjobban kihasználják a képességeit? Nem ez lenne a lényeg? Én rühellem a konzolokat ( pontosabban a rájuk készülő játékok 99%-t ), de nem lennék megsértődve, ha a 4770K-m és a GTX780-m képességei hasonló módon lennének kiaknázva...
www.smart-bus.hu
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Jack@l #13153 üzenetére
Nagyon sokan használják a konzolon a tesszellációt. Csak nem úgy mint PC-n. A GNM API tesszellációs pipeline-ja lehetővé teszi a jó minőségű adaptív tesszellálást. A hardveres tesszellátorok is jóval fejlettebbek, mint a DX11 bevezetésénél, csak ennek a PC-n nincs jelentősége, mert a Microsoft a DX API-ban nem engedi meg a nem szabványosított tesszellációs módok használatát, azaz hiába vannak ott a jobb opciók az összes mai PC-s hardverben. A konzolon ilyen gond nincs, ott fix a hardver, amit tud, azt elérhetővé lehet tenni. A PC egyébként ebből akkora hátrányt nem fog elszenvedni, mert szinte mindegyik tesszelláció megoldható compute shaderrel, szóval ha nagyon nincs más megoldás, akkor a PC-n a fejlesztők írnak egy szoftveres tesszellációt. Maga a koncepció biztosan működik, mert a CIV BE is szoftveres tesszellációs rendszerre váltott a hardveresről, utóbbi túl limitált a szabványos PC-s API-k alatt, így számos mikroháromszög keletkezik, amit nem lehet elkerülni.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Jack@l
veterán
Annyira pozitív amit a konzolokról rizsázol egy éve, de nem láttam róla cikket, hogy mért szar a konzol? Mi az árnyoldala, pedig 1-2 oldalt biztos össsze lehjetne hozni.
Voxel cone tracingről pont az nvidia hozott néhány demót az utóbbi években. Nem úgy tűnt, mint ami 20 fps-el menne.
http://www.geforce.com/whats-new/articles/maxwells-voxel-global-illumination-technology-introduces-gamers-to-the-next-generation-of-graphics
Meg persze az unreal engine is pedzegeti a raytrace-es fényefekteket, árnyékokat.
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Rendering/LightingAndShadows/RayTracedDistanceFieldShadowing/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=4249b94KtyA&list=UUBobmJyzsJ6Ll7UbfhI4iwQ[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Jack@l
veterán
De ha már így belekzdtünk, azért megnézném mennyit megy egy ugyanilyen demó konzolon, miközben realtime rögzíti is a videót hd-ben:
[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
westlake
félisten
válasz Crytek #13147 üzenetére
Kénytelen vagyok kiemelni egy játékot, amivel közel 500 órát játszottam konzolon. Ez pedig a Destiny. Gondolom te is hallottál róla, hogy nem két forintból hozták össze. Nézd már meg a grafikáját, légy szíves. Amikor először megláttam, azt gondoltam, hogy ez valami 10 évvel ezelőtti webes játék. Ennél sokkal szebb grafikát látni PC-n. Ráadásul sok-sok helyen olyan alacsony volt az FPS, hogy PC-nél már a VGA cseréjén gondolkodnék. De miről is beszélünk, amikor a konzol fix 1080p? Beszélhetsz itt nekem arról, hogy állítólag mit miről butítanak, de majd akkor vitatkoznék veled, amikor a piacot elárasztották az olyan játékok, amik konzolon jobban néznek ki, gyorsabbak, mint PC-n. Türelmesen várom.
A konzol a jövő? Lehet, majd 15 év múlva talán, amikor a gyártók rájönnek, hogy igenis szükséges egy erős videovezérlő a gépekbe. Amikor a PSN nem olyan szintű lesz, mintha a modemmel interneteznék, de ez már megint egy másik történet. Igen, világ életemben PC-s voltam, de használtam eleget konzolt (igaz, csak a Sony termékét), viszont ezek után meg sem fordulna a fejemben, hogy egy ilyan dobozon játszak.[ Szerkesztve ]
Play nice!
-
-Solt-
veterán
válasz westlake #13159 üzenetére
EZ a kinézet neked a 10 évvel ezelőtti webes játék kategória?
Egyébként meg az összehasonlítás totál felesleges abból az irányból, hogy miképpen néz ki, mivel a komplett konzol kerül annyiba, mint a videókártyánk... Ha hasonlítani akarnánk, akkor azt egy olyan PC-vel kéne megtenni, ami képességekben (CPU+VGA+RAM) megegyezik a konzolok tudásával! Ebben az esetben meglehetne nézni, hogy adott hardverből mire képesek a konzolok a saját API-val, és mire képes a PC a DX keretein belül...
Tehát a lényeg az, hogy a konzolok ott vannak hatalmas előnyben, hogy a hardvert szinte a végletekig ki tudják használni szoftveresen, míg PC-n a képességek kis százalékánál tartunk. Ha a konzolokban is olyan csúcs hardver lenne mint amiket PC-n használunk, akkor a PC sehol nem lenne kinézetben.
[ Szerkesztve ]
www.smart-bus.hu
-
-
-Solt-
veterán
válasz westlake #13161 üzenetére
Nem neked mutatom, hanem megerősítést vártam, mert én nem ismerem! ( eszembe sem jutna ilyenekkel játszani ) Ha ez neked egy 10 éves webes játék kategória, akkor érdemben nem nagyon van miről beszélni...
2014-ben egy APU-n 1080p-ben ez szerintem egyáltalán nem rossz... szerinted jelenlegi DX alapokon egy APU-n ugyanígy nézne ki, és ugyanígy futna? Nem, és ez a lényeg, csak sokan ezt nem akarjátok megérteni...
Nem lenne jobb, ha a csillagászati áron vásárolt PC valóban azt a tudást és grafikát nyújtaná amit valójában tud, csak a szoftveres korlátok miatt a "töredékével" találkozunk? Ráadásul nem csak a grafika a lényeg, hanem mondjuk az AI is... azért az elég gáz, hogy konzolon okosabb az AI mint PC-n...
Persze, ha nektek bejön az a modell, hogy évente, kétévente kapunk 20% TFLOPS többletet vagyonokért, közben meg a látótávok, AI viselkedése, komolyabb szimulációk egy helyben topognak, akkor nem szóltam.
[ Szerkesztve ]
www.smart-bus.hu
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Jack@l #13157 üzenetére
Az a baj, hogy az NV egylépcsős megoldása nem elég, ahhoz még mindig kell előre számolt adat. Ráadásul az sem fut olyan gyorsan, mint a PS4-en a háromlépcsős megoldás. A DX11-et egyszerűen nem erre találták ki, és ez akadályozza a PC-n a voxel cone ray tracinget akármilyen adatstruktúrával. Természetesen jó, hogy hozott hozzá a GM204 egy viewport index rendszert, de ezt a funkciót a GCN már 2011 decembere óta tudja, csak nem számít, mert az API miatt akkor sincs aszinkron compute és túl drága az állapotváltás, ami ehhez a GI megoldáshoz kell. Amíg ezt a két problémát a szoftveres oldalon nem oldjuk meg, addig nem lehet mit kezdeni a VGA-kban a TFLOPS-okkal. Pontosan ezért látod az egészet csak technikai leírásban, vagy egy mindössze egy komplex objektumból álló, mindenféle komplex mozgást nélkülöző, egylépcsős GI-t alkalmazó demóban. Másra PC-n nincs lehetőség, mert az API nem engedi meg. És amíg az API nem engedi meg, addig komplex játékban sem fogod látni.
Az UE4-be berakott újszerű soft shadow technika nem akkora durranás. Az alapjait a Harada fejlesztette ki az AMD-nél, és az UE4 átvette egy tényleges effektnek, de ugyanaz a célja, mint más soft shadow megoldásnak, csak bizonyos szempontból jobban működik, nem feltétlenül kell hozzá temporal post-process, hogy az árnyékok egyenletesen legyenek. Kétségtelenül hasznos fejlesztés, de csak az árnyékokra vonatkozik a sugárkövetés, és igazából nem tekinthető forradalminak sem.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Jack@l
veterán
2011-ben fejlesztették ki a voxel cone-t nv-éknél, akkor ment 85-180 fps-t modell bonyolultságtól függően.
---
UE4 raytracing technikája globall illumination-t is számol(videókból ne mond hogy nem látszik...), és jóval gyorsabb a hagyományos árnyékszámítás része is mint a régi technikákkal, amellett hogy szebbUI: még szakmában levőként se érdekel annyira egy játékon belül mi hogyan történeik, bár fél szemmel követem az eseményeket, mégis rohadtul nem izgat hogy csinálnak egy játékot szépre és gyorsra.
A végeredmény számít, a többi rizsa. Jó lenne ha amd is arra koncentrálna inkább a néphülyítés helyett.[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Crytek
veterán
Szegény UE4.
Mivé lett a 876ezermillió atomjó és jól futó kenyérsűtőn is menő UE3-as game-ek tömkelege után.
Most minden ami eddig UE4-el kijött ocsmány és szarabbul fut mint bármi ami létezik.Next PC Upgrade: 2022
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Jack@l #13164 üzenetére
Maga a voxel cone tracing GI-ra való alkalmazásának kutatása jó egy évtizedes múltra tekint vissza, szóval ez nem újdonság. A gond az, hogy az eredeti koncepció SVO adatstruktúrára épült, amit nem lehetett igazán jól megoldani a GPU-kon. Innen jött elő az az ötlet, hogy a 3D-s textúra jobb alternatíva a GPU-knal, így az SVO adatstruktúra lecserélhető például kaszkád 3D-s textúrázásra. Ennek az volt a gondja, hogy a voxelizációs fázis, így is sok időt igényelt, mivel legalább fél tucat nézőpont kellett a jelenetről, hogy azt voxelizálni lehessen. Az ki volt zárva, hogy a GPU-k fél tucatszor számoljanak geometriát, ezért a geometry shader került előtérbe, ami viszont még így is lassú volt, de technikailag kivitelezhetővé vált a rendszer. Végül 2012-ben sikerült összerakni egy olyan hardveres alapot a Tahiti GPU-val, aminek volt PRT-je a kaszkád 3D-s textúrázáshoz, illetve viewport index támogatása, hogy ugyanarról a jelenetről több nézőpontot is lementhessen a voxelizáláshoz. Ez volt az első olyan koncepció, ami reálisan karnyújtásnyira hozta a valós idejű alkalmazását. Viszont a szoftver még ezt is akadályozta, ugyanis rendkívül sok állapotváltásra volt szükség a működéséhez, amihez még ma sincs elég processzoridő. Jelenleg ott tartunk, hogy a kaszkád 3D-s textúrázás jó adatstruktúra, főleg ha van viewport index, de az állapotváltások behatárolják a teljesítményt, mert nincsenek elég gyors processzorok. Innen két irány van, vagy hirtelen előrántunk olyan CPU-kat, amelyek a mostaniak egyszálú teljesítményének a háromszorosát tudják, vagy előhúzunk olyan API-kat, ahol az állapotváltás kezelése a processzoridő szempontjából nem jelent lényeges terhet. Plusz, ha már itt tartunk, akkor számolhatnánk többlépcsős GI-t. Utóbbit azért nem tesszük meg, mert nincs aszinkron compute a mostani API-kban, így mindegyik lépcső egymás után fut le a GPU-n. A PS4-en a három lépcső egyszerre fut le. Kvázi ez egy párhuzamosítási forma, amire még lehetőség lenne.
Az Unreal Engine 4 jelenlegi globális illuminációs rendszere az Enlighten. Opciós lehetőség az Unreal Engine 3 nagyon hasonló Lightmass koncepciója, de ennél az Enlighten jobb, és gyorsabb is, ezért nem sokan élnek ezzel az opcióval. Mindkét GI opció a belépőszintet képviseli, ennél már ma vannak jobban a játékokban. Például a CryEngine LPV-je jobb. A GI szempontjából egyébként a Glacier 2 motor LPV rendszere eddig a legjobb.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Crytek #13165 üzenetére
Az UE4 elég jól optimalizált motor összességében. Még ahhoz képest is, hogy bevalottan egy mobil first koncepcióval született a rendszer, tehát a célpiac egyértelműen az Android/iOS/WP. A konzol és a PC másodlagos, de ez inkább üzleti megfontolás, mert az Epic nagyobb hasznot remél, ha a Unity motor licenckoncepcióját járják. PC-n már úgyis nagyon keves top stúdió vesz kész technikát, inkább fejlesztenek egy sajátot.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Jack@l
veterán
UE4-ben is van LPV
De hogy pontot tegyünk a végére, amíg olyan játékok jönnek ki grafikára és sebességre mint pl. a The Vanishing of Ethan Carter , addig elég nagy baromság temetni a pc-t...
A többiek meg szépen szokjanak le a gányolásról és senki nem sír majd az optimalizálatlanságok miatt.[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Crytek
veterán
válasz Jack@l #13168 üzenetére
The Vanishing of Ethan Carter: Azt azért tegyük hozzá hogy ők egy (ha jól tudom) 8 fős kis studio és nem akármilyen fotózásos eljárással csinálták azt amit.
Ami valóban nagyon szép és valóban nagyon kis gép is elég hozzá,de szinte minden fizikát és interakciót nélkülöz.Pont ezért várom a Get Even game-et mert abban elvileg lesz valami akció is.Bár az már nem dx9-es hanem mindenféle csudaeffektet tartalmaz majd.
Next PC Upgrade: 2022
-
wjbhbdux
veterán
-
Jack@l
veterán
válasz wjbhbdux #13170 üzenetére
Nagyon rászálltak a tegrával az autós bizniszre, idővel biztos jókora szeletet jelent majd a mobil piacon. Érdekes fejlesztéseket tolnak, az új tegra brutál gpu-t kapott.
Dgpu-ról viszont gyors átpörgetés után nem láttam semmit.[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Jack@l
veterán
válasz Crytek #13172 üzenetére
Ha ekkorát javul a teljesítménye játékok alatt is, nem csak fp16-ban, akkor még home konzolnak is meg fogja állni a helyét... (és majd itt jön a képbe a linux/steamos meg az opengl, üzenem a ph-s hater-eknek)
Médiapc-nek pedig tökéletes lenne 4K60 fps-el[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Crytek
veterán
válasz Jack@l #13173 üzenetére
Igen ám csak az kell, hogy valaki vegye is a cuccost.Sima K1 se meg a denveres k1 se igazán terjedt el
Szóval lehet világmegválta ha jön vele majd 1 tablet azt csokolom.
Ide valami nagy varázslat kell hogy nv legyen bármibe. Mondjuk a miért nincset máig nem értem, drága lenne vagy mi az oka?Next PC Upgrade: 2022
-
Jack@l
veterán
válasz Crytek #13174 üzenetére
Azt én se tudom, de ha lesz emberi áron média box belőle, nálam bekerül a tv alá.
Sztem ebből már jóval többet el fognak adni, perpill esélyes hogy a legerősebb a piacon.A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Crytek #13174 üzenetére
Több tényező. Először is a tabletek luxusszintjét elviszi az Apple. Ide androiddal nehéz betörni. Másodszor nyilván nem olcsó, bár a 25 dollár annyira nem drámai ár. A Qualcomm sem adja olcsóbban a saját top megoldását. Viszont a Qualcommnak vannak csomagajánlatai, és azzal már olcsóbbak bárkinél. Harmadrészt pedig az NVIDIA számára nagyon káros, hogy az OpenGL le van maradva. A Tegra X1 képességeinek a 60-70%-a kihasználhatatlan OpenGL ES 3.1+AEP-ből. Szimplán az API nem teszi elérhetővé a funkció hozzáférhetőségét. Hiába fejlődik a hardver, ha a szoftveres réteg buta mint a tök. A gyártók is azzal kalkulálnak, hogy a következő évben is az OpenGL ES 2.0 fog dominálni, tehát nem kell okosabb hardver, így inkább az olcsót választják.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Jack@l #13175 üzenetére
A mediabox simán lehetséges, mert ott jóval kisebb a verseny és arra a területre a Qualcomm és a Mediatek nem koncentrál. A tablet szempontjából viszont látszik, hogy azok a menők, akik csomagot kínálnak. Lásd Qualcomm és Mediatek. Ezekkel csak úgy lehet versenyezni, ha eldöntöd, hogy elkönyvelsz egy rakás veszteséget évente, mint az Intel. De az NV-nek ez nem logikus.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Crytek #13178 üzenetére
Igazából tehetnének érte. Már rég kellett volna csinálniuk egy saját grafikus API-t. Nem muszáj ultrabrutál low-level, bár ha már lúd, akkor legyen kövér, de egy Apple Metalhoz hasonló API nekik úgy kellene, mint egy falat kenyér. Sokkal jobb pozícióban lennének, ha azokat a fejlesztéseket, amelyeket bemutatnak a programozók konkrét szoftverben ki is használhatnák. Így viszont megint bemutattak egy UE4 demót, mint a Tegra K1-nél, és ennyi. A programfejlesztők költségeit jelentősen redukálni kellene egy új API-val, különben nem fognak hozzányúlni ezekhez az új hardverekhez. És ez másra is igaz az androidos vonalon.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Crytek
veterán
Mondjuk ez a másik dolog, ami számomra értelmetlen.
Vajon mit is akar az NV így ? Mert ahogy elnézem a ténykedésüket nem buta emberek vannak ott, és mégis a Tegrakból a sima K1-ből a Denverek K1-bő kiindulva nem igaz, hogy még nem vették észre hogy a kutyának se kellenek
Vagy egyszerűen csak nem értenek az apihoz nem akarják ilyen fejlesztésre adni a fejüket.Sajnos itt is az van mint pc-n hogy miába a nagy erős ha nem tudod kihasználni, főleg droidon ami magában is egy szégyen. Ott is a google ,hogy mire gondolhat szánalom. Na mindegy ők tudják.
Next PC Upgrade: 2022
-
Jack@l
veterán
válasz Crytek #13180 üzenetére
Vaagy, lehet hogy ők leszarják az újabban előtélrbe hozott hype-ot és nem látnak akkora hátrányt/előnyt hogy emiatt érdemben foglalkozni kellene vele... PR osok vs mérnökök csatából nemtom ki a hozzáértőbb.
[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Crytek #13180 üzenetére
Nyilvánvaló, hogy tudnak a problémákról, azt is tudják, hogyan kell egy API-t írni. Viszont szerintem nem sokan gondolták ebben az iparágban, hogy lesz két cég, amelyek nem várnak Microsoft, Khronos, meg akárkire, hanem a saját kezükbe veszik a sorsukat. Ha visszautazhatna számos cég 5 évet az időben, akkor ma nekik is saját API-juk lenne. Viszont akkor úgy gondolták, hogy túl kockázatos a projekt és senki sem fogja meglépni.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Crytek
veterán
De most se úgy tűnik, hogy mindenki API-zni akarna, pedig szerintem nincs veszve semmi.
Bár igaz ha most állnak neki nagyon sok lesz a lemaradás ,de még mindig jobb hogy az istentelen brutál mindent verő HW-erüket csak úgy elbarmolják a saját kihasználatlan tabletjükbe.
Next PC Upgrade: 2022
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Crytek #13184 üzenetére
A saját tabletet azért csinálták, mert az egy módosított Android és benne van az OpenGL 4.4, tehát nem OpenGL ES. Ez azért haladás számukra, csak más gyártót ez az irány nem érdekli, mert OpenGL 4.4-es alkalmazás nem kerülhet fel a Google Play-re. Egyébként ott van az NV_command_list kiterjesztés is. Igaz, hogy nem kompatibilis az OpenGL core specifikációval, illetve nem mobilba tervezték, hanem a professional piacnak, de használható, csak sokkal nehezebb lesz meggyőzni a fejlesztőket, mert egy Metal API-t olcsó támogatni, de egy OpenGL kiterjesztést, ami még a core specifikációkkal sem kompatibilis nem sokan vállalnának be, hacsak nincs nyomós indok rá.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
veterán
NVIDIA Maxwell GM206 pictured
NVIDIA GeForce GTX 960 2GB 128-bit -
Jack@l
veterán
Kizártnak tartom hogy egy kis 128 bites vackot 500 dollárért áruljanak, itt valami nem okés.
[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
Jack@l
veterán
válasz Crytek #13189 üzenetére
Az első linken: asus 508, galaxy 422
[ Szerkesztve ]
A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.
-
lenox
veterán
Gm200-rol meg nem irt senki?
http://www.techpowerup.com/208501/possible-nvidia-gm200-specs-surface.html
-
Firestormhun
senior tag
Hölgyeim és uraim a GM200 képeken:
...
-
Anubris
őstag
válasz Firestormhun #13193 üzenetére
Képzelem milyen árban lesz ez az új Titan.
-
lenox
veterán
-
Crytek
veterán
-
Crytek
veterán
Elvileg 200$-os fog nyitni a 960.
Ami nálunk legtöbbször euros árat jelent vagyis 65-75 között lesznek majd egyszóval a tudása valami a 280-280X körül/felett lesz.Ömlik az nv mindenhonnan most már végre az amd is elszórhatna valami porhintést.
[ Szerkesztve ]
Next PC Upgrade: 2022
Új hozzászólás Aktív témák
A topikban az OFF és minden egyéb, nem a témához kapcsolódó hozzászólás gyártása TILOS!
MIELŐTT LINKELNÉL VAGY KÉRDEZNÉL, MINDIG OLVASS KICSIT VISSZA!!
A topik témája:
Az NVIDIA éppen érkező, vagy jövőbeni új grafikus processzorainak kivesézése, lehetőleg minél inkább szakmai keretek között maradva. Architektúra, esélylatolgatás, érdekességek, spekulációk, stb.