Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • yle_greg

    tag

    Sziasztok!

    Ez egy kis beszámoló az új biciklimről, plusz néhány kérdés.

    Döbbenet, de több mint 25 éve nem ültem biciklin. Ez egyszerűen így alakult, amikor suli után elkezdtem dolgozni nem voltak már hosszú nyári szünetek, és a napi ingázás sem volt reális bicajjal, így lassan feledésbe merült a dolog. De az élet ment tovább, először lett nő, aztán gyerekek, a kettő között meg tönkrement a térdem. Értsd, guggolásból felállni csak támaszkodva megy, nagy fintorgások közepette. Így amikor a kölykök cseperedtek, én akkor sem ültem bicajra, mert az fáj.

    De most felfújtam a pofámat, és vettem egy PVY Z20 Pro -t. Előtte végigolvastam az összes review -t, úgyhogy pontosan tudtam, hogy mit kapok a pénzemért, ami 270 ezer pengő. Bicajt, telefontartót, gagyi első lámpát, hátra csak egy piros prizmát, és egy bicikli takaró ponyvát. Ehhez képest kaptam bicajt, telefontartót, de takaró nem járt hozzá. Mégis vigyorog a szám széle, mert a gyárban újítottak, a leírásban még a hátsó prizma és a gagyi tölthető lámpa szerepel, de amit kaptam az egy szép erős fényű első lámpa, ami a bicaj tápjáról megy, és duda is van benne, plusz egy szintén erős fényű hátsó piros lámpa, ami fékezéskor erősebbre vált. Úgyhogy idült vigyorgással indultam a próbakörre, és a vigyor hamarosan ráfagyott az arcomra.

    No, nem azért, mert bármi gond lett volna, hanem mert az említett negyed évszázad alatt teljesen kiment a fejemből a menetszél fogalma, és egy szál pólóban szarrá szanaszét fagytam. A bicaj ment mint a golyó, és olyan élvezet volt, hogy a próbakörből próbatúra lett. Gyárilag le van korlátozva az EU konform 250 Wattra és 25 km/h -ig tartó rásegítésre, de ez néhány gombnyomással feloldható, ilyenkor 32 km/h -ig segít, és a motor hirtelen max 500 Wattos lesz. Persze, hogy átraktam, mert hát nyilván, így aztán olyan emelkedőkön is zokszó nélkül, sőt, néha gyorsítva volt képes felvinni, amiken még ifikoromban a sokváltós MTB -al sem sikerült soha, mindig tolni kellett a végén. Ez a bicaj nem simán komótos drótszamárként zötyög, hanem egy duracell nyuszival való anális inzultálással fenyegetett hegyi kecskeként vágtatott fel velem a hegyre. Nagyon menő cucc, ilyen jó cangám még sosem volt.

    A szerelésében kicsit bizonytalan vagyok. Szerszámoktól, eszközöktől nem félek, barkácsolós típus vagyok. A féket sikerült beállítani, bár a hátsót nem igazán. Tárcsafék, egy csavar van amivel állítani lehet, de a tárcsa belső oldala mindenképpen súrlódik, nem nagyon, csak kicsit. Valamit benézhettem, vagy ez az olcsóság hozadéka, és majd bekopik magától? Nem szorul a fék, éppen csak, hogy hozzáér. A próbatúra közbeni kopástól is hallhatóan javult a hangja. Jó lenne tudnom, hogy milyen fék van benne, de nem tudom. Az, hogy fekete, gondolom nem segít. Tárcsafék, a belső oldali fékbetét fixnek tűnik, a külső oldalit egy lassú csavarmenet nyomja rá, amit a bowden fordít el. Amúgy a fékerő szépen adagolható elöl és hátul is.

    A másik problémás szerelde a váltó. 6 sebesség, lükverc nélkül. :-)
    Az még rémlett a 25+ éves emlékeimből, hogy két csavart, plusz a láncfeszítést lehet piszkálni, úgyhogy az alsó és a felső végállást hamar belőttem, ezzel nincs gond. Viszont a váltó kar oda és vissza is határozott kattanásokkal áll be egy-egy mutatott fokozatra, csakhogy ezek nem egyeznek meg a lánckerekekkel. Az 5. és a 6. fokozat egyaránt a 6. lánckerékre teszi, illetve hagyja a láncot. A 4. fokozattól megy felfele egyet, és valahol középen tojik a fejemre, és kettőt vált, hogy kijöjjön neki a matek, és az 1. fokozatban az első kerékre menjen a lánc. Lefele dettó. Az az érzésem, hogy a kar elfordításával elért húzás mennyiség a bowdenen nem áll összhangban azzal a távolsággal, amennyivel ki kéne térítenie a váltógörgőt, vagyis a 6 lánckerék szélességét. Alapvetően nem életbevágó, mert szerintem nagyjából 3 váltó állás szükséges az életben maradáshoz: a könnyű, a gyors, meg a közepes. A többi csak kényelmi funkció, nameg persze muníció a farokméregetéshez, hogy például: "Öcsi, lehet, hogy a te bringádnak nagyobb a khmm... légterelője, de az enyém tizennyóc plusz áfa sebességes, úgyhogy olyan kunsztokat tud, hogy olyan még a kámaszútrába' se sincsen!".

    De akárhogy is, ez normális az "olcsóbb" bicajoknál, hogy a váltó nem igazán tökéletes? Ez ilyen, szokjam meg? Vagy szervizben ezt rutinszerűen tudják javítani? Vagy én vagyok a túl hülye, és ezt magamtól is tudnom kéne javítani? Shimano van ráírva a váltóra, az altípust nem tudom, a review -ek szerint Tourney, de erre nem vennék mérget, mert ha a külön lámpákat le tudták cserélni a rendszerbe integráltakra, akkor bármit is cserélhettek bármire.

    Akksiról, élettartamról, fogyasztásról a rendes tapasztalatok híján még nem tudok beszámolni. Az akksi kivehető, ja, a bicaj összecsukható. Amúgy jól néz ki, a fényezése határozottan nem olyan, mint a legutolsó MTB -nek, aminek a festését már nem tudom, hogy miért, de narancsszínű míniumos festéssel oldottunk meg. Ó, bakker, dehogynem tudom, nyári munkaként kerítésfestést vállaltunk, ergo az én és a haverom bicaja is hamarosan ugyanolyan pirosas kerítés színű lett... Bakker, de jó volt gyereknek lenni, az a sok természetbarát ólom, ami akkor minket körülvett! :-)
    Szóval tényleg egy szavam se lehet a bicaj festésére, egyszerűen gyönyörű. A kormánynál lévő kábel egy kicsit laza, mert hosszú, egyrészt hogy magasra húzott kormányhoz is elég legyen, másrészt, hogy összehajtva a bicajt se feszüljön. Ez szerintem nem negatívum, hiszen van rá teljesen korrekt technikai ok, rosszabb lenne, ha a design oltárán feláldozták volna a praktikumot, vagy a használhatóságot.

    Van rajta csomagtartó, de max 25 kg, szóval csajozni nem lehet vele, a bigének muszáj lesz külön bicaj. Ami nagy praktikum, hogy van egy "hordfül" a nyeregcső és a váz találkozásánál, pont jó a súlyelosztás, ott és a kormányvillát fogva kényelmesen vihető a bicaj. Ja, és mivel ez egy hegesztésekkel zárt "luk", könnyű ezen keresztül kikötözni a bicajt.

    Van a kormányon egy markolat, ha elfordítom, elindul mint egy motor. Fura használni, viszont felettébb kényelmes. Autó miatt letértem az útról, persze egy kis gödörbe, előttem földhányás, és meg kellett állnom, mert így volt biztonságos, mert szűk volt a hely. Ergo onnan ki kellett volna tolnom, és utána nekiindulni, így viszont csak elfordítottam a markolatot, és a bicaj úgy kimászott velem a földhányáson át, mint ahogy egy kecske megindul, amikor észrevesz egy káposztát legelő lány kecskét.

    Az első villa rugós, ami tök jó, mert a környéken van úgy 30% jó minőségű aszfalt, természetesen tele fekvőrendőrrel, 50% földút, ami barna színű mély kátyúkat jelent, és 50% választási út, ami olyan mint a földút, csak feketében mert csupán leszórták egy réteg jelzés értékű aszfalttal, véletlenül pont a választások előtt. Ez ilyen helyi folklór tevékenység, választáskor aszfaltoznak egy kicsit, a legszebb, hogy tökre pártfüggetlenül. Mondjuk logikus, hiszen a szavazók nem változnak, akkor meg miért változna a meggyőzési módszer?
    Aki jó matekból, annak feltűnhet, hogy nem annyira száz ez a százalék, ennek oka az, ahogy vannak olyan útszakaszok, amiket több helyre is be lehet sorolni. Például jó aszfaltként kezdte, de aztán feltúrták mert csatornáztak, erre szétfagyott, a kialakuló kátyúkba sittet terítettek, aztán leszórták még valamivel, ezért most már ugyanolyan barnán kátyús, mint 30 évvel ezelőtt, amikor még csak simán földút volt.
    Na. Szóval ezen a kátyús vidéken is megállta a helyét az első rugós villa, nem rázta ki belőlem a mindent is az út, pedig még emlékszem, hogy a montival volt egy olyan lejtő, amit zúzottkővel tartósítottak, (ami közül az eső persze kimosott mindent) hogy ott lemenni csak felállva a nyeregből lehetett, legalábbis a fiúknak mindenképpen. Na, a biztonság kedvéért nem tettem le az alfelem, és ahogy néztem (mert rég jártam már ebben az utcában) egy kicsit talán simább is volt a talaj, de az hétszentség, hogy míg régen remegett a karom, és beszélni sem volt tanácsos mert elharapod a nyelved, most szinte lelibegtem a lejtőn, minden atrocitás nélkül. A fekvő rendőröket is szépen vette, igaz, nem vadultam, 15-20 km volt az átlagsebességem.

    Nem érzem kínosnak, hogy lassítsak a kanyarban, vagy a bukkanó előtt, nem vagánykodni vettem a bicajt, hanem hogy majd bicajozhassak a gyerekekkel, akik most kisiskolás korúak. Nem fog kelleni a gyors tempó, most is végig az 1-es rásegítésben volt, nem kell több. Az 500 W viszont jól jött, mert az én térdemmel ezekre az emelkedőkre kell a soknál is több rásegítés, mert egyedül reménytelen lett volna.
    A teljesen elektromos üzemmód fura érzés volt, valahogy a biciklizésből kivesztem én, viszont elmondhatom, hogy remek érzés volt, hogy nem fájt a lábam.

    Na, hát ennyit tudok mondani, skacok, ez egy baromi jó kis gép, legalábbis az első benyomásaim olyanok, hogy konkrétan jobb, mint vártam.

    Üdv:
    Greg

    [ Szerkesztve ]

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz pècsimunkás #7305 üzenetére

    Hehe, akkor én vagyok itt a legzöldfülűbb a maga 45 évével? :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Hát igen, régen minden más volt, főleg a dátum. 8-D

    Viszont akkor kérdeznék is a tapasztaltabbaktól. Fentebb írtam a váltóról, hogy:

    "... a váltó kar oda és vissza is határozott kattanásokkal áll be egy-egy mutatott fokozatra, csakhogy ezek nem egyeznek meg a lánckerekekkel. Az 5. és a 6. fokozat egyaránt a 6. lánckerékre teszi, illetve hagyja ott a láncot. A 4. fokozattól megy felfele egyet, és valahol középen tojik a fejemre, és egyből kettőt vált, hogy kijöjjön neki a matek, hogy az 1. fokozatban az első kerékre mehessen a lánc. Lefele dettó. Az az érzésem, hogy a kar elfordításával elért húzás mennyiség a bowdenen, nem áll összhangban azzal a távolsággal, amennyivel ki kéne térítenie a váltógörgőt, vagyis a 6 lánckerék szélességét."

    Ez normális, hogy a váltó nem igazán tökéletes, ebben az árkategóriában ez ilyen, szokjam meg és ne nyavalyogjak?
    Vagy ez egy gyakori probléma, ami házilag állítható?
    Vagy ez csak bicikliszervizben javítható? Miként tekintsek erre a problémára?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz gbors #7317 üzenetére

    Köszönöm! Ez egy tök jó leírás (szégyellem is, hogy nem találtam meg magam), tényleg pont azt az esetet írja le, ami nálam is fellépett.
    Gyakorlatom ugyan nincs a váltó finomhangolásában, de hát egyszer csak meg kell tanulni ezt is. :-)

    Köszönöm még egyszer!

    [ Szerkesztve ]

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Furcsa, hogy lejton lefele szabadonfuto a motor, pedig akar mukodhetne is dinamokent, es visszataplalhatna. Eleg jo selling point lenne ez mindegyik markanak, vajon miert nem eri meg megcsinalni?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz sebgutkopf #7339 üzenetére

    Abban biztos voltam, hogy jó oka van annak, hogy nem alkalmazzák, elvégre a mérnökök általában nem tök hülyék. :-)

    Az enyém agymotoros, így elég szűklátókörűnek bizonyultam, mert eszembe sem jutott a középmotoros eset.

    Én ezt valahogy úgy tudom elképzelni, hogy egy külön kar/bowden állásától függ, hogy szabadon futó, vagy dinamó módba kerüljön-e a motor. Egy sima kikapcs, bekapcs elég lenne, mert ettől kialakulna egy fix mértékű fékhatás, amivel tud számolni az ember. Vagyis egy hosszabb lassú lejtő lefele akár mehet fék nélkül, de ha ez kevés, akkor fékezünk, ha pedig túl sok a visszatáplálás fékezése, akkor egy sóhajjal kikapcsoljuk, és helyzeti energiát villany helyett hővé alakítjuk a tárcsán. Valahogy úgy, mint ahogy régen a rápattintós dinamó fékhatását is tudtuk kezelni.

    Azt nem hiszem, hogy lehet, vagy érdemes szabályozni a visszatáplálás fékhatását, mert az elég nagy mechanikai változásokat igényelne. A tekercsek közelítésével szerintem nem nagyon lehet operálni, mert azt változtatni rizikós. Esetleg egy áttét közbeiktatása lehetséges lenne, most egy bolygóműves sebváltó lebeg a szemem előtt.

    Valószínűleg azért nem csinálnak ilyet, mert nincs rá különösebb szükség. Ha nagy mennyiségben városi használatra adnak el cangákat, akkor inkább a tömeget érdemes csökkenteni, hiszen a rövid városi távon relatív kicsi lenne plusz hatótáv, és otthon/suliban/melóban simán tölthető az akku, viszont plusz két kiló az nagyon számít.
    A nagy túrákon lenne ez hatékony, ahol az ember tényleg annyit megy, amennyit csak tud, hiszen ha az ember felküzdötte magát a hegyre, többnyire le is jön róla, és nem csak 5 percig gurul szabadon.

    Viszont a millás árkategóriába tartozó bicajokból valószínűleg nem adnak el olyan mennyiségben, hogy megérje ez a dolog. Vagy ha mégis csinálnak ilyet, akkor azt megtartják a PRO szegmensnek, és aranyáron mérik az ilyen túrakerékpárokat.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Na, úgy látszik, hogy nyitott ajtókat döngetek, mert egy google keresés után szembejött ez: https://www.ambringa.hu/megdobbento-hatotav-teszt-elektromos-kerekparokon-173

    Vagyis ez egy létező dolog, csak nem elterjedt. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    gbors: Hmm. Nem is néztem, hogy mikori a cikk. A 30% vizont vicces, hogy egyszerre sok is, meg kevés is. Sok, ha úgy marketingelik, hogy a versenytársaknál egyharmaddal többet tud, de kevés, ha az ember egy plusz akksi 100% -val hasonlítja össze. Emiatt tényleg rezeg a léc, hogy megéri-e a gyártónak, és melyik szegmensben, és így tovább.

    Friczy: Nekem még nincs nagy tapasztalatom, de a térdem miatt úgy voltam vele, hogy érdemes szerezni pót akkut. Elég húzós árakon mozognak ahogy nézem, főleg, ha nem olyan az akku, ami széles körben használt kialakítású.
    Az enyémhez (PVY Z20 Pro) a gyári akksi (10.4 Ah, 374 Wh) 104 ezer forint. Nézegettem aliexpressen, találtam olyat ami szerintem ugyanaz, bár szerintük ez a Biria S2 biciklihez való. Jó, hát gondolom a PVY nem hülye, és nem gyárt teljesen spéci akksit saját magának, hanem ráépít egy létezőre. Úgyhogy nagy levegő, és 84 ezer forintért rendeltem egy 14 Ah, vagyis elvileg 504 Wh-s akksit. Kicsit aggódok, mert ugye akár garit, akár gagyiságot nehéz intézni, ha már egy ideje használja az ember a cuccot, de bízom benne, hogy hamar kiderül, ha valami nem oké, mert eddig mindig segített az Ali, ha valami nem volt tuti.

    Kicsit fura, hogy az akksi végén van 5 késes csatlakozó, sorrendben:
    T - S C +

    A bicaj vázában viszont csak a - és a + sarkok felé van kés, ezért gondolom, hogy nem lesz semmi chip, vagy egyéb szívatás, hogy használj gyárit, vagy húzz a fenébe. Ezért mertem belevágni a pót akku vásárlásába. A + és a - között szépen ott figyel a kapocsfeszültség, a többire nem mértem rá. Tippem szerint a T -vel a hőmérsékletet lehetne kiolvasni, de az S és a C fene tudja mit jelent, inkább nem piszkáltam. Ti tudjátok, hogy az S és a C mi a tök lehet?

    Nektek van tapasztalatotok nem gyári, hanem harmadik személytől származó akksival? Szokott ebből probléma lenni a kerékpáros "szakmában"?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz Runner_fxr #7346 üzenetére

    Köszönöm a választ!

    Jogos, nagy túra esetében eszembe sem jutott, hogy útközben is lehet tölteni, pedig egy falatozóban tényleg nem gáz áramot kérni, hisz nincs egy kilowattóra amivel megpörgetem az órájukat, egy normális borravaló bőven fedezi.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Képzeljétek, ma loptam egy bicajt!

    És nem átvitt értelemben, hanem konkrétan az Aldi parkolóban egy fémfűrésszel. Meglepődésemre három percbe sem tellett levágni a hiperszuper biztonsági sodronyt. Kicsit aggódtam, hogy valaki odajön, és megkérdezi, hogy ezt most mégis miért kell, de az emberek faarcal mentek el mellettem. Persze még kezdő vagyok a biciklilopásban, de két dolgot máris megtanultam, hogy a jövőben máshogy kell csinálnom. Az első, hogy a sodronyt jobban és erősebben kell feszíteni, ergo érdemes a számzáras vége közelében fűrészelni, mert akkor azt megfogva szerintem egy-másfél perc alatt is levágható a bicajról. A másik dolog, amin javíthatnék, hogy csupán gazdasági okokból legközelebb érdemes lenne valaki más biciklijét ellopnom, és nem a sajátomat. :-)

    Persze további dolgokat is tanultam ma. Az egyik, hogy a Decathlonos számzáras sodronyos biciklilekötöző alkalmatosság hajlamos elromlani, mert a beállított szám ellenére nem nyílt ki, (érzésre az utolsó tekerő üresben jár, belül eltörhetett) ellenben picsa könnyen levágható.

    Úgyhogy most feltenném a kérdést, hogy szerintetek mivel érdemes lelakatolni a bringát? Sodrony? Lánc? Előbb fűrésszel, utóbbi csapszegvágóval "oldható", és ha egy forgalmas Aldi pakolóban senki meg nem szólít, hogy ember, mit fűrészelsz, akkor arról ne beszéljünk, hogy majd valaki odafigyel a tolvajra.

    Vannak ilyen vastagabb cuccok, mint például ez: https://www.aliexpress.com/item/32892362948.html
    Ezekről mi a véleményetek? Ezek könnyen leszedhetőek?
    Vagy ezekből is olyan kell, amivel tankot lehet vontatni, például: https://www.aliexpress.com/item/1005005871976359.html ?

    Kicsit tartok tőle, hogy ezek a hajtogatható cuccok nem edzett acélból, hanem sima lágyvasból vannak, elvégre a festék alatt akármi lehet. Viszont nemhogy egy akkus flex, de még egy ótvar fémfűrész is simán átvágja, ha csak lágyvas.

    Hasonló a bazi nagy lakattal (pl: https://www.aliexpress.com/item/1005005962583297.html ) való félelmem is, hogy hiába vastag, vajon tényleg kemény, vagy nem?

    Oké, nem vagyok fillérb4szó, nem a 990 forintos kínai vacaktól várom, hogy megvédje a többszázezres gépet éjszaka a gyöngyöspatai kocsma előtt. De azért nem szeretnék 50 ezret sem fizetni egy lakatért, amit fényes nappal egy forgalmas parkolóban használnék, mert na.

    Minden esetre most elkezdem bújni a googlet, és felszívom magam tudással a biciklilakatok terén, mert így pofára esni, hogy azért nem gond, ha megdöglik a zár, mert úgyis levágható pár perc alatt, azért elég erős élmény volt. Még mindig a hatása alatt vagyok. Legalább 10, de inkább 20 ember is elsétált tőlem pár méterre. Egy sem kérdezte meg, hogy enyém-e a bicikli. Még egy kérdés. Ezek a fajta riasztók hasznosak szerintetek? https://www.aliexpress.com/item/1005006510563754.html

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Sziasztok!

    Köszönöm a válaszokat és a jó tanácsokat a zár / lánc / lakat témában, megszívlelem őket.
    Úgy látom, hogy ez is egy olyan dolog, hogy vagy olcsó, vagy kényelmes, vagy biztonságos, egyszerre a három esélytelen. Esetleg kettő részben elérhető, ha ügyes az ember.

    Most úgy látom, hogy elsősorban kelleni fog egy lánc, amivel a különféle tereptárgyakhoz tudom rögzíteni a biciklit, és ez nem lehet vékony, mert annak még elrettentő ereje sincs. Ergo vastag és nehéz kell, és nem lehet noname, mert az jó eséllyel csak egy sárgahorganyzott lágyvas lesz és nem pedig edzett acél.
    A lánchoz kell egy rendes lakat. Ez lehet egy nagy U lakat, amivel mindjárt egy kereket vagy akármi mást rögzíthetek, vagy egy kis pánt nélküli tömb lakat, azt elég macerás leütni.
    Valamint kell egy hosszabb sodrony, vagy ilyen hajtogatható vas, hogy az alkatrészeket, a kerekeket is fel lehessen fűzni.
    És ehhez még hozzájöhet egy védelmi réteg, egy riasztó, ami vagy a lakatba integrált, vagy külön felrakható.

    Ez alsó hangon is sokba fog kerülni. A fentebb Friczy által írt Abus 6000A riasztós hajtogatható lakat mindezt együtt tudja, de az nagyságrendileg 50 ezer forint. Ez azért már tétel, na. Viszont a kilók és a pénz spórolásával csak tolvajoknak teszek jót. Be kéne szereznem egy komodói varánuszt, annak már a harapása is mérgező, és nem hagy maga után szemtanút. Hozzákötöm a bringához, és... megyek gyalog. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Javitsatok ki ha tevedek, de szerintem a 250 es az 500 Wattos motor kozott nincs nagy kulonbseg amig 250 Wh teljesitmenykenyszer alatt terheled. Ok, mas a merete es a sulya, es a nagyobbnak talan nagyobb a gorduloellenallasa, de ezek szerintem elhanyagolhatoak. Viszont amikor jon egy meredek enelkedo, akkor a 250-es mar nem eleg, ellenben az 500-as felvisz. Szerintem ez a nagy plane benne.
    Ok, vegsebessegben is biztosan tobbet tud, de ez nekem nem szempont.
    Ha hulyeseget irtam tenyleg javitsatok ki, mert meg nagyon kibicnek erzem magam ezen a teren.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Sziasztok!

    Megint jövök néhány rettentő amatőr kérdéssel, de hát így tanul az ember. :-)

    1. Nem vágom a zsargont, fentebb olvastam sebgutkopf tollából, hogy "... trail jellegű felhasználás ...". Jól gondolom, hogy ez erdős-mezős alapvetően gyalogosoknak kitalált föld utakon, kirándulós gyalogösvényeken való biciklizést jelent, szemben az aszfalton való országúti repesztéssel? Vagy ez mást jelent?

    2. Tegnap megszívtam, hazafele úgy elkapott az eső, ahogy már nagyon rég nem. Az a konkrét sz4rrá ázás, amikor tényleg minden vizessé válik, még a pólómnak a hátamon lévő része is, ami pedig a pulóver és a hátizsák takarásában a legkevesebb vizet kapta, mert ugye előre haladva inkább a pofámba kaptam az égi áldást. A bicikli jól bírta, gyorsan megnéztem, X5 az IP besorolása, ami a wiki szerint: Kisnyomású vízsugár ellen védett minden irányból (nem károsító mértékű szivárgás megengedett)
    Saras nem nagyon lett a bicikli, mert amit felvert vizet, azt egyből le is mosta az eső. A kérdésem, hogy mi a tapasztalat, a villanybringák valójában (vagyis nem a marketing anyag szerint, hanem a gyakorlatban) mennyire bírják az esőt? Hazaérve annyit még megtettem, hogy lekapcsoltam az akkupakkot (nem a computert, hanem magát az akkupakkot, van rajta egy külön kapcsoló) nehogy este gond legyen abból, hogy olyan helyre is bekúszik a víz ahova nem kéne. Mire érdemes pluszban figyelnem, amiről nem szól a fáma, mert egy gyártónak sem érdeke megszellőztetni az esetleges hibalehetőségeket?

    3. A tárcsafékről eddig azt hallottam, hogy többek közt azért nagyon faja dolog, mert esőben is jól fog. Hááááát... Egy nagy lóhimbilimbit. Érezhetően, de tényleg egyértelműen sokkal gyengébbé vált a fékerő. Nem tudom, hogy mennyire, de úgy érzésre cirka megfeleződött. Oké, nem csak szemerkélt, hanem olyan volt, mintha a zuhany alatt tekertem volna, szóval volt ott víz rendesen. Ez a fékerővesztés normális, ennyit tud a technika, vagy nálam van valami rosszul beállítva?

    4. Hülye kérdés, de a féktárcsa rozsdamentes? Ha nem rozsdamentes, akkor kezelni kéne valamivel? Az ember alapból zsírhoz-olajhoz nyúlna, hogy megvédjen valamit a rozsdától, nade féktárcsát olajozni akkora marhaságnak tűnik, hogy csak na. A fékbetét feltételezem, hogy valami kompozit izé ami nem fémes, és ha mégis oxidálódik a felület, a következő fékezés máris felcsiszolja, de mi a helyzet a tárcsával? Az rozsdamentes, vagy kell neki, vagy érdemes valami utókezelés eső után? Vagy ne lássak rémeket, a következő pár fékezés úgyis felcsiszolja ahol kell és kész?

    Bocs a noob kérdésekért. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Köszönöm a válaszokat!

    Igen, az erdőben csapatás nem az én zsánerem, városi/falusi kátyús-aszfaltos és földutas környezetben mozgok. Esőben nem tervezek kerekezni, csak ez a rohadt Murphy észrevette, hogy nem néztem meg a várható időjárást indulás előtt, úgyhogy nyakon vágott egy fél víztározóval. Fedett helyen van a bicikli, de nem törölgettem meg, meg semmi, szegénykét hagytam, hogy lecsöpögjön. Csak a szövet zsákot szedtem le róla, amiben a láncot tartom mozgás közben, hogy ne dohosodjon a lassú száradás miatt.
    A fék levegősödése gondolom hidraulikus fékre értendő. Nekem sima bowdenes van, úgyhogy valószínűleg az extrém vízterhelés volt a fékerő vesztés oka. Forrósodni esélye sem volt ennyi hűtővíz jelenlétében. :-) Majd kipróbálom szárazon, de szerintem nem lesz baj, bízom benne, hogy csak a víz csúszása okozta. Az egy jó hír, hogy nem kell külön foglalkozni a féktárcsával, köszönöm!

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz sebgutkopf #7406 üzenetére

    Koszonom! Kicsit kinos, de nem tudom, hogy mibol van a fekbetet. Eleg kicsi, es csak oldalrol latszik, rezes-bronzos szine van. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz phrenetiX #7412 üzenetére

    En 270 -ert vettem egy PVY Z20 Pro bringat.
    500 Wh (feloldva) 23 kg, osszehajthato, itt irtam rola bovebben: https://prohardver.hu/tema/re_elektromos_rasegitesu_kerekparok/hsz_7300-7300.html

    Azota vettem kiegeszitoket, taskat, lancot, lakatot, pumpat, stb, de igy is cirka 300 alatt vagyok. A kornyeken jarkalva az akku jol birja, de nem kockaztatok (szar a terdem) ugyhogy rendeltem egy plusz akkupackot. Az eredeti 36V es 10Ah, amit rendeltem, az 14Ah. Ez 84 ezer Ft volt igy most cirka 380 ezerben van osszesen, viszont ezzel a plusz akksival szerintem lemegyek a terkeprol.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz phrenetiX #7415 üzenetére

    Ha kilockolod (20 masodperc matatas a gombokkal) akkor hirtelen lesz teljesen elektromos mod, nem kell tekerni. Ha jon a rendor, akkor meg visszaallithato a lock, es akkor hirtelen torvenyes lesz a birtoklasa. :-)

    A kinezet az mas teszta, en ebben Sullivant kovetem: Form follows function. De ertelek, mert az ember igenis kotodjon ahhoz, amit hasznal, ha nem tetszik, soha nem esne jol sem ranezni, sem hasznalni.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz gbors #7418 üzenetére

    Nem a teljes markolat fordul el, hanem csak egy széles gyűrű.
    Ezen az oldalon: https://tweakers.net/productreview/313094/pvy-z20-pro-opvouwbare-e-bike-wit.html
    Ez a kép mutatja: https://tweakers.net/i/mpEf4IP7MYuY2zOm84crmv7Capg=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/580143/1R6kkd6zAbq5lL6QkXuzLhqmRVRBbet24nzhXOkIoEtOZzE6sO.jpeg?f=620xauto
    Nekem is ilyen "szárnyas" a markolatom, kényelmes, pont jól támasztja a tenyerem alját. Egy korábbi változatban még így nézett ki:

    A fotó lelőhelye: https://kiprobaltuk.blog.hu/2023/02/16/pvy_z20_pro_kerekpar_teszt_tapasztald_meg_500_watt_erejet

    Ha jól tudom, a SMKP használatához jogsi kell és biztosított jármű. Jogsim van, biztosítás (még) nincs a biciklin. Még nem tudom, hogy fogom-e biztosítani. Ha más is kell a SMKP használatához, akkor bukta van, nem vagyok naprakész abban, hogy mennyire szegem éppen a törvényeket, de így legalább nyugodtan alszom. :-)

    Szerintem, ha balesetet okozok, akkor simán elővesznek miatta, de amíg normálisan használom, nem bunkózom az utakon, és nem gyorsulom le a járőrkocsit fityiszt mutatva nekik, addig talán nem szívom meg.

    Egyébként van egy cetli a vázon, hogy 250W és max 25km/h rásegítés, ez bár nem túl szép, de direkt nem vettem le róla, hogy ha a yard megállít, akkor legyen mire mutatnom, hátha nem akar velem sportolni.

    [ Szerkesztve ]

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz phrenetiX #7419 üzenetére

    Én a kemping bicikli jelleg miatt csak azért aggódtam, mert attól féltem, hogy túl kicsi lesz, és nem akartam úgy kinézni, mint majom a köszörűkövön.

    De szinte az összes review kiemelte, hogy méretesebb embernek is jó méret, és ez igaz. A kormányt és az ülést is ki tudom úgy húzni, hogy nem ér le a lábam, szóval még nőhetek is bele. :-)
    A review-ek során nézegettem, hogy hogy néz ki rajta az ember, vagyis, hogy mekkora a bicikli az emberhez képest. Oké, ez nem egy rendes, teljes méretű kerékpár, a kereke is csak 20-as, de nekem fontos volt, hogy összehajtható legyen, mert így családi nyaraláskor (2 gyerek+asszonypajtás) 3 canga elfér a vonóhorgos tartón, a negyedik, az enyém meg összehajtva bemehet a csomagtartóba.
    Szóval a rendes, egybe-vázas bicikli nekem nem volt opció, az összehajthatóak közül pedig ez nekem látványilag is okés lett.

    Egy (elektromos) bicajnak elég sok paramétere van, súly, hatótáv, kialakítás, felszereltség, design, szerelhetőség, ár, stb, stb.
    Olyan nincs, hogy minden paraméter optimális, hiszen ha minden űberfasza, akkor az árat normálakban fogják kiírni, az hétszentség.

    Az én bicajom nem a világ legjobb bicaja, egy csomó paraméterben biztos gyengébb mint a többi, de van egy nagy előnye. Az erősségei és a gyengeségei harmonikusak. Ami nekem fontos, azokban a paraméterekben a középmezőny fölé emelkedik. Ahol gyengébb, az nekem szerencsére nem annyira fontos. Nekem ami fontos volt a térdem miatt, hogy vigyen fel minden lejtőn. Ebben a kategóriában elnyerte a HŰBAZMEG! díjat, innen kapta a nevét is: Kecske. Mert ez felmászik még a háztetőre is.

    A másik fontos paraméter az ár, 270 szerintem jutányos. Nem egy csajmágnes, de mivel 25 éve vagyok együtt a nőmmel, ezt a "funkciót" el tudom engedni. Kisebb felszereltséggel (gagyi lámpákkal) volt hirdetve, ez sem volt nekem szempont, mert gondoltam, hogy majd rakok rá fényt, nem gond. Meglepetésemre jobbat kaptam mint vártam, erős jó fényei vannak, amik a nagy akkupakkról mennek, és fékezéskor felfénylik a féklámpa. Zsír.

    Mivel nem értek a biciklikhez, (25+ éve nem cangáztam) a reviewekre hagyatkoztam. Ott is azt emelték ki, hogy tisztességes iparosmunka, meglepően olcsón. Én ezt elhittem, és szerencsére nem csalódtam. Kompromisszumok mindig vannak, nekem bejön ennek a biciklinek az előny-hátrány mixe. Másnak nyilván nem, de hát nem vagyunk egyformák. :-)

    De ha rendes "kerékpár feelingre" vágysz, akkor nem érdemes ezzel vesződnöd, mert ez az összecsukható egy teljesen más műfaj. Kisebb a kerék, más a kialakítás, ha ez nem jön be, akkor ez nem lesz jó. Még emlékszem, amikor beleadva az összes pénzemet, megvettem a saját montimat, ami előtt a nővéremtől örökölt biciklit hajtottam, na, hát utána már nem lettem volna hajlandó visszaülni a női (NŐI !!) vázas biciklire, mert az tiszta ciki.

    Egyébként amikor a bekerülést nézed, számolj rá még pluszt, mert kiegészítőkre rengeteget lehet költeni. Lánc, lakat, 10 és 30 ezer között típustól függően. Olcsó sodrony csak "optikai" védelem, cirka 2 perc alatt fűrészeltem le a bicajról, szóval vegyél láncot, drágát és nehezet. Ezt mindenképp számold bele az árba.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz gbors #7424 üzenetére

    A biztositast meg nem neztem, de ha ennyi, akkor siman megeri. A nyitott bukosisak mit jelent? Az a sima lukacsos sapkaszeru, amit foleg a biciklizo gyerekekre aggatnak?
    Olyat meg sosem hordtam, fiatalkoromban ezek meg nem leteztek, ergo a hulyeseg nindig jelentos fajdalommal jart. Egy alkalommal a hatarban csapattuk, haver arkot ugratott, eltaknyolt, kartores. Mig bekisertuk a korhazba, (csomor es kerepes hataratol csak nehany km a Flor Ferenc) vegig sirt, felig a fajdalomtol, vegig a felelemtol, hogy az anyja eltiltja a biciklitol, ha megtudja, mi tortent. Atyaeg, de fura volt gyereknek lenni! :-)
    Viszont most mar mashogy ulok a lovon, pedagogiai okokbol siman felveszem, hogy a gyerekeimnek peldat mutasak.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz sebgutkopf #7455 üzenetére

    Siman el tudom kepzelni, hogy elindult egy folyamat a nem (egyszeruen) cserelheto akksik iranyaba. A telefonok is igy kezdtek, de aztan a suly csokkentes es a vendor locking miatt a beepitett akksik gyoztek.
    Bicikliben is valoszinuleg ugyanez lesz. Nekem ma jott meg a pot akkumulator, jo sulya van, otthon majd osszemerem, hogy a 10 es a 14 Ah akkupakk kozott van-e merheto suly kulonbseg.
    Addig is egy mokas kerdes: hany szazalekkal nehezebb a feltoltott akkumulator pakk az uresre meritetthez kepest? :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Csak a jegyzokonyv kedveert: az eredeti akksi 10 Ah es 2410 gramm. Az uj akksi 14 Ah es 2434 gramm. 24 gramm, ket es fel deka szerintem tul keves, ugyhogy vagy az eredeti akksi tud tobbet mint ami ra van irva, vagy az uj akksi is 10 Ah, csak kapott egy optikai tuningot egy masik matrica kepeben.
    No mindegy, remenykedni meg lehet, hogy azert valamivel erosebb. Az mar jo jel, hogy nem fele annyi a sulya mint az eredetinek, ergo nem a legpocsekabb cellak vannak benne.
    Majd kiderul, hogy mit tud. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Ugy irtam, hogy: "a nem (egyszeruen) cserelheto".
    Vagyis szerviz, vagy szakszerviz tudja majd cserelni, de a vegfelhasznalo altali (olcso) cserelest megprobaljak majd ellehetetleniteni. Peldaul a kollegam altal vett bringanak az ules csoveben van az akksi. Olyat csak az adott bicikli gyartotol tud majd venni, ha akar egy pot akksit, vagy szuksegesse valik a csere akksi. Ez felviszi az arakat.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz sebgutkopf #7458 üzenetére

    Nem kell, hogy fizikailag nagyobb legyen csak ugy kenyelmes. A li-ion cellak kapacitasaval is lehet jatszani. Teszem azt, 2000 mAh cellak helyett 2600 mAh kapacitasu cellakat hasznalva. De a "nagyobb" cellak tobbnyire nehezebbek is, ha nem nehezebb, akkor (szerintem) gyanus, hogy nagyjabol ugyanaz a termek.
    Nekem nem is lehetett nagyobb, mert az en akkupakkomat a vazba kell becsusztatni, ott, ahol felbe lehet hajtani a biciklit. Es tudom, hogy a meret a lenyeg, de ha nem megy be, akkor nem lesz orom. :-)
    Ma mentem egy kicsit az uj akksival, hegymenetben kicsit leesett az akkukijelzes, sajna nem tudom, hogy az eredetinel is ugyanigy leesik-e a feszultseg, vagy nem. Hazaerve, az utolso parszaz meter egyenes, ugyhogy a kapuba beallva megint max toltottseget mutatott. Sajna a kijelzes nem szazalekos pontossagu, hanem csak van egy elem ikon, amiben van asszem 4-5 pucuka, szoval elvileg 20% -os mennyisegekben mutatja a toltottseget. Ez eleg hozzavetoleges, raadasul meglepodbek, ha az elso es az utolso jelzes ugyanannyi kiaknazhato energiarol referalna.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz arcitec #7462 üzenetére

    Nem, a kollega sem a millas biciklik hive, ha jol sejtem, akkor ilyet vett: https://kugoomagyarorszag.hu/termek/kukirin-v2/
    De szerintem az also es a felso szegmensben is hasznos a gyartinak a vendor lock-in, es a sulycsokkentes az mindig meno, marpedig a jobban integralt akkupakk csokkenti a sulyt.
    De ez csak az en gondolatom, siman lehet, hogy tevedek, es nem fog elmozdulni a biciklis vilag ebbe az iranyba a kovetkezo 5-10-15 evben. Nehany szegmens biztosan kevesbe lesz ennek kiteve, de nehany szegmens (pl a konnyebb, olcsobb bringak) hamarabb fog elmozdulni ebbe az iranyba. Szerintem. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz gbors #7493 üzenetére

    270 ezer forint koruli aron pedig ott van a PVY Z20 Pro, ami szinten 24 kilo cirka, de osszecsukhato, ami praktikus ha szemelyauto is szoba jon neha. Valamint 10Ah akku, 500 W motor, es 50 Nm nyomatek a 20 collos kereken, ergo kecskekent maszik a meredek uton, mikozben elol rugoval, hatul pedig csomagtartoval kenyeztet.
    A "fedelzeti computer" gombjaival kivalaszthato, hogy torvenytisztelo 250 Wh es 25 km/h uzemmodban guruljon, vagy az extravaganza 500 Wh modban max 32 km/h -ig tolja a rasegitest. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz KrAt #7504 üzenetére

    Egy fem csavar a huzo es a nyiro terhelest is siman kibirja, az akksi par kilo, meg egy meter zuhanas utan sem okoz olyan merteku erohatast, ami egy hat mm -es csavart eltorne, plane, hogy velhetoen tobb csavarra oszlik a teher.

    Nezd meg, hogy a muanyag haz kialakitasa milyen, az hogy veszi fel a terhet? Mert a muanyag biztosan elobb nyilik szet, mint a fem. Valamint hogy az akkupakk az hogy van benne rogzitve? Annak mi a jobb?

    Nem ismerem ezt a cuccot, de ha olyan a csavar (hogy ne lopjak le) hogy a pakk alatt kell bele furni a vazba, akkor az ules csovel is talalkozhat a csavar, ha abban a magassagban van meg a cso.

    A lopasgatlas hogy van megoldva ennel a doboznal?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz KrAt #7541 üzenetére

    Le a kalapot, ez nagyon szep munka! Ritkan latni, hogy valaki tenyleg hasznos dolgot hoz ki a 3D nyomtatasbol. Nekem nagyon tetszik a megoldasod, egyszeru, de pont ettol elegans. Gratula!

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz Hopkins_001 #7573 üzenetére

    Meglepo, de egy teljesen uj nezopontot ismertem meg az utobbi nehany hozzaszolasbol.

    En vasarlas elott revieweket olvastam a bicajrol (PVY Z20 Pro) es az alapjan vasaroltam meg. Bele sem gondoltam, hogy ez nem neves gyarto, eszembe sem jutott, hogy utananezzek a szervizhalozatnak. Pedig teljesen jogos, ez nem olyan mint amilyenek a gyerekkoromban voltak a bicajok, hogy mindenki megszerelte a sajatjat, ezen tenyleg van annyi technika, ami bar tanulhato, es megfelelo szerszamok/eszkozok meglete eseten javithato, cserelheto, de messze nem trivialis a szerelese.

    En ugy voltam vele, hogy ez egy bicikl, ugyan mi baja lehet, amit nem tudok megoldani?! Most szembesultem vele, hogy ha a vezerlo elektronika, vagy a motor mondja be az unalmast, akkor nagyon megszivom. Hat, ez ciki, de ez van. :-)

    Egy kerdesem viszont lenne: miert mondjatok (tobben is, szoval biztos igazatok van) hogy a mechanikus feket le kell cserelni hidraulikusra? Az enyem teljesen jol fog. Kiveve esoben, mert akkor nem. Csak az eso miatt nem cserelnem le, szar idoben inkabb lassabban megyek, hogy kesobb kapjak ki az asszonytol. :-)

    A hidraulikus feknel egyebkent nem nagyobb a meghibasodasi esely? Ezt csak kerdem, meg sosem volt hidraulikus fekem. Mi a gond a mechanikussal?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz Runner_fxr #7578 üzenetére

    Szoval az a gond, hogy nehez beallitani es a fekhatasa is gyengebb, mint a hidraulikusnak.

    Ezen most elgondolkoztam. Ujonnan a beallitas valoban szoszmotolos volt, es nem is sikerult, mert kellett par kor, hogy bekopjon es ne adjon ki hangot rendes haladaskor.

    A fekhatassal viszont nincs gondom. Siman azonnal allora fekezi a kereket, ha erosen behuzom. Egy elem vago autot kicsit tulkompenzaltam, 20-25 km/h sebesseggel aszfalton egybol radiroztam a gumit. En cirka 80, a bicaj 25 kilo, mondjuk az elso es hatso feket egyszerre huztam be.

    Lehet, hogy azert nem erzem a mechanikus fek fekhatasanak a problemajat, mert kicsi, 20 collos a kerekem? Nem mindegy, hogy milyen erokar mellett akarja megfogni a tarcsat. Nagy kereku bicajnal a tarcsa sokkal messzebb van a kerulettol, es ahogy kiveszem, ti tobbnyire "rendes" meretu bicajt hasznaltok. Talan ez lehet az ok, hogy nektek keves a mechanikus fekhatas?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz f4lcon #7581 üzenetére

    Aha! Igy mar ertem, hogy miert sokkal elonyosebb a hidraulikus, koszonom!

    Szerintem, ha valaki akkorat esik, hogy elszakad a vezetek, akkor nem az lesz a legnagyobb baja, hogy mar csak egy fek mukodik a bicajon. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz f4lcon #7583 üzenetére

    Lehet, hogy felreertettel, en nem allitom hogy jobb a mechanikus a hidraulikusnal! Pont, hogy azt kerdeztem, hogy miben jobb a hidraulikus? En abszolut el tudtam fogadni a fenti valaszokat, mert logikusak.

    Az, hogy en nem erzek hianyossagot a fekemben, egyaltalan nem jelenti azt, hogy a mechanikus jobb lenne mint a hidraulikus. Nekem a ket fek nem egyforman fekez, az elso puhabb, a hatso kemenyebb, de mindketto jol adagolhato. A fekerejuk is rendben van, de valoszinuleg egy nagyobb kerekatmerovel szerelt bringan mar nem lenne eleg.

    Nem vagyok a hidraulika ellen, ha a mostani meghibasodik, akkor megnezem, hogy mennyibe fajna ha hidraulikusra cserelnem. De amig jol mukodik, addig nyilvan nem rohanok lecserelni, mert az penz kidobas lenne. Megvarom mig elromlik. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz f4lcon #7590 üzenetére

    Ja, oke, semmi gond! :-)

    Amugy megneztem, Alin egy tizes alatt van Shimano hidraulikus fek szett, szoval tenyleg nem egy nagy osszeg.

    Ahogy nezem, a lecserelessel a legnagyobb gond az lenne, hogy a fekkar nalam a hatso feklampat is bekapcsolja, ergo ilyen kar is kell. Na, de ez a jovo zeneje, majd ha a mostani megadja magat. Addig is tanulok, most peldaul a lenti levegotlenitesrol. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz sebgutkopf #7601 üzenetére

    Csak tippelek, de szerintem itt is a kapocsfeszultsegbol kovezkeztet az elektronika a meg tarolt energia mennyisegete, ami a li-ion cellak eseteben nem trivialis szamitas.

    Egyreszt a feszultseg nagyon nem linearisan csokken, masreszt siman van olyan, hogy egy adott feszultsegrol indulva egy nagy terheleskor lecsokken a kapocsfeszultseg, majd a terheles vegen par masodperc mulva emelkedni fog a feszultseg, ahogy a kemia az akksiban a cellakat feltolti elektronokkal.

    A cellak az akksiban mind kulonbozoek egy kicsit, mas a belso ellenallasuk mas a fajlagos "josaguk", ugyhogy nem lehet veluk pontosan elore tervezni, marpedig az egyszeri elektrinonika ezt teszi, szamol egy maximum es egy minimum kapocsfeszultseggel, meg egy gorbevel, hogy a ketto kozott egy egysegnyi feszultseg csokkenes az hany szazaleknak felel meg.

    Nekem nincs szazalekos kijelzesem, csak (asszem) 5 kis pucuka jelzi a toltottseget. Onvedelembol ugy vagyok vele, hogy az utolso pucuka szamomra nem letezik, az utolso elotti eltunese szamomra a nulla szazalek. Igy meg nem maradtam az arokparton. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz parandroid #7607 üzenetére

    Hiaba van pedal, ha nem tudom tekerni. :-(
    Serult a terdem. Ez annyit jelent, hogy guggolasbol ha kapaszkodas nelkul kell felallnom, akkor az arcomon meglatszik a fajdalom, nem tudom elkendozni.

    Lapos uton tudom tekerni, tartani a sebesseget, de ha szembeszel van, akkor elkezd sajogni. Rovid emelkedo megfelelo fokozatban oke, de hosszabban mar nem megy. Mindig rabaszok amikor onerzetbol "Ez meg menni fog!" felkialtassal tuleroltetem.

    En olyan ember vagyok, aki mindent is tulbiztosit. Vettem egy pot akkut, es amikor felmerult, hogy esetleg kifogyhat, akkor beraktam a bicaj csomagtartojaba, hogy elijesszem Murphyt. (Ha nem vittem volna, biztosan kellett volna, hehe)

    Ha megpukkad az elektronika vagy a motor, akkor az osszes emelkedon tolnom kell, ezt a rizikot vallalom, de ahol csak lehet, ott csokkentem az arokparton maradas eselyet. :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz Runner_fxr #7613 üzenetére

    Nem ertek hozza, csak kibicelek!
    De szerintem ami meg hasznos lehet, ha minel melegebb az olaj a csere kozben, mert akkor folyosabb, ergo a levegobuborekok konnyebben tavoznak a rendszerbol. Legalabbis en igy gondolom. :-)

    Nyaron biztosan kiraknam a napra delben, hogy melegedjen fel a csoben levo folyadek, es a csere olaj kannajat is megnapoztatnam.
    Rossz idoben persze mikroba is be lehet tenni, bar erdemes elore egyeztetni a tuzoltokkal, hogy raerjenek. Ja, es nem tolem hallotta senki! :-)
    (A mikro csak vicc, nehogy kiprobalja valaki!)

    Mennyire viszkozus a valtoba valo olaj? Van ertelme melegiteni?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz parandroid #7615 üzenetére

    Kell a mozgás a térdemnek, muszáj (lenne) minden nap legalább sétálnom egy kicsit. Ha nem cipekedek, akkor a séta nem okoz gondot. 90+ kilóról sikeresen lefogytam 80 kiló alá, ez így már jó.
    Ha egy kicsit kimozogja magát a térdem az jó, csak nem szabad már úgy viselkednem, mint egy egészséges 20 évesnek amikor az szoknyát lát. :-)
    Hülye dolog, hogy belül nem öregszünk, csak az ízületek sztrájkolnak! :-)

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz parandroid #7623 üzenetére

    Futni nem futok, csak ha kergetnek. :-)
    Seta, kirandulas, ezek mennek.
    A biciklit tobbek kozt azert is vettem, mert van egy 7 es egy 9 eves gyerekem, es veluk (meg az asszonnyal) szeretnek elmenni biciklis turara abban a rovid intervallumban amikor mar poen kempingezni de meg velunk akarnak jonni, es nem a sajat barati korukkel.

    Most kicsit offtopic leszek.
    Digitalis vilagban elunk. Ez nem baj, hanem korulmeny. Ezen nem lehet es nem is celszeru valtoztatni. A gyereket szerintem nem szabad tulfelteni es nem szabad megprobalni elszakitani a digitalis vilagtol. Ehelyett megmutatni kell neki a digitalis vilag korul huzodo analog vilagot. En beszelek nekik a bolygokrol, a meretaranyokrol, es kozben sima tavcsovel nezzuk az eget. Tized annyira sem latvanyos mint egy youtube video, de az egy teljesen mas elmeny, amikor a jupitert a sajat szemeddel latod, hogy tenyleg ott van.

    Beszelek nekik a szivarvanyrol, es az infravoros meg az ultraviola "szinekrol", es racsodalkoznak, hogy a fenykepezogep kameraja latja a TV taviranyitojabol kijovo infravoros fenyt, es megertik, hogy hogy mukodik a taviranyito.

    El akaroj veluk menni satorozni egy erdo kozepere, ahol nincs ember, hogy tapasztaljak meg mi mindent hallanak. Nyaranta a kertben sokat satoroztunk, pont emiatt, a kislanyom teljesen magan kivul volt az oromtol amikor egy osszel valami "szusszant, poffent" a sator mellett, es ovatosan meglesve ott volt a suni...

    A digitalis vilag kenyelmes, es kielegiti azokat a vagyakat, amiket analog modon nem olyan konnyu megoldani, teszem azt konnyebb egy forumon, vagy a FB oldalan beszelgetni mint egy IRL osszejovetelt megszervezni. De szerintem kellenek, vagy legalabbis hasznosak lehetnek azok az analog tapasztalatok, amelyek ismeretben mas szemszogbol nezunk a digitalis vilag adta javakra. Fontos, hogy legyen kontraszt. De ez nem tanulhato, csak "raeszmelheto".

    A gyerekeim, mint a legtobb gyerek el van zarva a vilagtol, mert a biztonsagos es erzelmileg is steril kornyezet divik manapsag. A felesegem nem volt boldog amikor a 6 es 8 eves gyerekeket elvittem a hely falusi kocsmaba, ami finoman szolva nem egy csicsas angol pub. Lattak a reszeg bacsit aki mar fel sem tudott allni, hallottak ahogy ott beszelgetnek, es bovult a szokincsuk... Beszelgettunk italrol, beszelgettunk szegenysegrol, csalodottsagrol, persze ezeket nem tudtak teljesen aterezni, megerteni, de akkor is sokat jelentett szamukra, hogy lattak a rogvalosagot.

    A bicikliturakkal is ez a szandekom, hogy tapasztaljak meg azokat a dolgokat, amikrol sokan csak azt ismerik, ami a youtube -on van. Legyen egy szeles passziv tudasbazisuk, hogy kesobb akarmirol hallanak, azt kepesek legyenek helyen kezelni, es elhelyezni azt a sajat rendszerukben. Hogy kepesek legyenek osszekotni az infokat, hogy ne csak halmazokat tanuljanak.

    Most 9 eves a fiam. 14 evesen szerintem mar nem velunk akar majd logni, ugyhogy osszesen van szuk 5 evem erre.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    Tud valaki lakat marcangolós teszt oldalt? :-)

    A kérdésem apropója az, hogy lebontottam a bicaj zárására jelenleg használt lakatomról a burkolatot, és nem tetszik amit látok.

    Anno utánajártam, hogy mégis mivel érdemes kikötni a bicajt, hogy lehetőleg ne vigyék el. A válasz az volt, hogy célzott támadás esetén (értsd, ha nagyon el akarják vinni) nincs esélyem, mert a különböző sodronyok, láncok, lakatok, stb csak nehezítik a tolvaj dolgát.
    Oké, akkor nézzük meg, hogy mi az ami már elég jó védelem, de még megfizethető. Innen-onnan, fórumokról tájékozódva úgy véltem, hogy a https://www.mall.hu/lakat/richter-czech-82200-biztonsagi-lanc lánc jó lesz (és tényleg hasznos, hogy 2 méteres) és hozzá egy ilyen lakat: https://www.mall.hu/lakat/richter-bezpecnostni-visaci-zamek-hermes

    Na, most ez utóbbi lakatban rendült meg a bizalmam, mert ahogy nézem, a műanyag alatt ez egy sima lemezlakat. Ami plusz felbaszott, hogy az a világos szürke kengyelvédő konkrétan alumínium öntvényből van. Vagyis a biztonsági lakatom nagy térfogatszázalékban műanyag és alumínium...

    Vajon ez a lakat mennyire jó, ha elkezdik ütni? Mennyire mítosz lapú a védelme? Attól félek, hogy csak az olyan tudatlanok gondolják erős lakatnak, mint én, akik hisznek a hype -olt márkákban, mert nincs más információjuk.

    Ott vannak a kínai lakatok. De a kínai és lakat szó egy mondatban állítólag azt jelenti, hogy gagyi. De miért is? Ez a mítosz valóban így van? Lakatot gyártani nem egy rakétatudomány, mondjuk a mars roverük óta a rakétatudományban sincs szégyenkeznivalójuk. A lakatok szerkezete pár száz éve ugyan olyan, egyedül a felhasznált anyagokon múlik, hogy mi ellen véd. A sárgaréz jó az eső ellen, de a fűrész könnyen viszi. A vas olcsó, cserébe rozsdásodik. A rozsdamentes cucc drága, a hőkezelt még drágább, de azért annyira nem drága.

    Mi a helyzet a kínai védett pántos, meg a tömblakatokkal?
    Ilyenekre gondolok:
    https://www.aliexpress.com/item/4000889053858.html

    https://www.aliexpress.com/item/1005005909136921.html
    Utóbbi kengyelvédős lakatom van, 3000 forint volt cirka, de full metal. De mégis kínai, szóval fene tudja. A Hermes lakatnak neve van, a kínainak meg súlya. Lehet, hogy nem edzett acél a tok, de legalább nem műanyag és alumínium.

    Szerintetek mi alapján lehet bizalmat szavazni az egyik, vagy a másik iránt? Zavaró, hogy tök hasonló (kínai) lakatot lehet találni az Alin 1800 és 10.000 forintért is. De van hasonló "hardened solid steel body" lakat 6500 forintért is. Az olcsóbbaknak más a kulcsa, ezeken ilyen ferde beköszörülések vannak. Vajon a biciklitolvajlásban ennek mennyi szerepe van? Hogyan támadják ezeket a lakatokat? Lockpick, vagy brute force?

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz f4lcon #7632 üzenetére

    Hmm... Szoval a kozepkategorias zaraknal nem az anyaghasznalat, hanem a kulcs variaciok szama a keves? Ez vegul is hiheto, hiszen a tomegtermelesben leginkabb az elteresek okoznak koltsegnovekedest.

    Ami azt illeti, a Hermes lakatomnak is eleg egyszeru a kulcsa, lehet, hogy ez is par szazas variacioval keszult. Bakker.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

  • yle_greg

    tag

    válasz pècsimunkás #7634 üzenetére

    Én nem használok spéci alsót, de most körbenézve a lakatbiztonság terén egy kicsit becsináltam. :-)

    Közönséges tömblakat nyitás pár másodperc, minőségi és kínai detto
    https://www.youtube.com/watch?v=eOJc9OiRN5A

    Belső vájatos "biztonsági" kulcsos lakat nyitása
    https://www.youtube.com/watch?v=MYS-45bbu_I

    Master lock szevasz
    https://www.youtube.com/watch?v=uHxEIukrBus

    Nagy U lakat szevasz
    https://www.youtube.com/watch?v=1M0cu5fqGMg

    A "spéci" kulcs típus sem gond
    https://www.youtube.com/watch?v=WWvyx6d27yw

    50 ezer forintos Abus Granite nyitása
    https://www.youtube.com/watch?v=HrV86GqlY8o

    Számzáras Abus nyitása
    https://www.youtube.com/watch?v=LqOzb0fdNQY

    Egy közvetlenül nem törhető zár típus
    https://www.youtube.com/watch?v=D6vioIPVzM4

    De a brute force pár másodperc alatt bármivel végez
    https://www.youtube.com/watch?v=Wimo09WV-rY

    Durva, hogy ezek szerint milyen "biztonságtalan" az összes lakat. Ami már egy kicsit is komolyabb, az horribilis áron van.

    A nyelvtannaciknak uzenem, hogy en trafok, te trafsz, o pedig trafik. Erted? Igen? Akkor ez kiallta a gyakorlat probajat, karoghatsz amit csak akarsz. :-)

Új hozzászólás Aktív témák