Új hozzászólás Aktív témák

  • KROK640

    veterán

    válasz hobizoli #35450 üzenetére

    Itt egyszerűen arról van szó, hogy az általatok játszott játékoknak már sokkal inkább a korai 3D kártyák kellettek. Ebbe valamelyest én is beleestem az első gépem vásárlásakor a proci legyen minél magasabb órajelű (366-os Celeron -- mai eszemmel ugyanebből egy 440-es Abit lapot vettem volna 300A Celeronnal) meg a VGA legyen 3D kártya. Igen az S3 Trio 3D/2X nevében benne volt, hogy 3D, rákérdeztem, 3D kártya? Igen, az... Boldogan vittem haza a gépet, és a boldogság addig a pár napig tartott, amíg a Dynablaster, Streetrod, Yolkfolk és társai suliból kislemezen hozott játékokat futtatam.
    Aztán mikor elkezdtek jönni a haveroktól a játékok, és a Caramgedon 2 csak szoftverben futott (D3D-ben 1-2FPS) játszhatóan de úgy csúnya volt, a Midtown Madness 10FPS-el ment mediumon, de minimumon sem volt meg a 20FPS sem, meg egy csomó játék el sem indult, akkor meg jött a keserű felismerés, hogy erre bizony záros határidőn belül költeni kell, egy VGA formájában. Az, hogy még utána a 32MB RAM is kilopódott a gépemből, már csak bónusz volt, hogy a mindennel együtt (scanner, nyomtató, monitor, bill, egér, hangfal stb) 275 ezeres gépre 1 éven belül költenem kellett még bő 50 ezret. (és akkor már megért vagy 150 ezret :DDD )
    jah, és mindeddigre a harmadik alaplap volt alatta (egyik szarabb volt mint a másik), és a HDDről meg kiderült, hogy a maga 3GB-val nem csak nagyon kicsi, de a sok géphordozgatástól a szervízbe még kb bad sectoros is lett. BTW az instabilitási hibákat (alul volt méretezve a CPU hűtés is, arra is nekem kellett rájönni) rendszerint úgy oldották meg, hogy kérdés nélkül format, és újra rakták a Win98-at, és jóvilág... szerintük. Volt, hogy a VGA drivert sem tették fel, én meg lestem mitől van csak 16 szín (és magamnak kellett rájönni, hogy mitől, és mit kell vele csinálni).

    Na ebben az érában részemről is ment a csodálkozás mikor Tomi haveromnak 333-ason 32MB RAMmal csoazsépen ment a Carmagedon 2, csak volt egy Intel 740 8MB-os VGAja, vagy a padtársamnak 233-oson 64MB-val szintén szépen mentek a játékok, de volt a gépében a Virge mellett egy Voodoo1-es, későbbi padtársam szintén 233, 64MB Voodo2-al mindent maxon játszon, én meg csak lestem, hogy messze nekem van a leggyorsabb procim mégis minden szar nálam.
    Aztán lett ASUS V3400TNT és az erőegyensúly helyreállt.
    Az megint más dolog, hogy utána Intel Chipsetes Abit lappal láttam olyan 366-ost - szintén 192MB RAMmal - ugyanolyan VGAval (a két gép ugyanolyan volt csak a lap tért el) ami még 458-on is leverte az én gépemet. Akkor jöttem rá, hogy alaplap és alaplap között is mekkora különbség lehet. Nekem pl a RA2 szépen elfutogatott minél több egység volt annál jobban lassult a játék, neki meg minden játék mintha egy enyhán picit gyorsított felvétel lett volna, elképesztően smooth futással. Csak a lap tért el a két konfigba.

    Ahogy olvasom, itt is kb ez volt, hogy minél gyorsabb CPUjuk legyen, esetleg jó sok RAMmal a többi meg nem számított.

    "5-6 honapig kizarolag arra melozhattal, kozben nem fizettel semmire semmit" - és teszem hozzá, hogy ez az a 1997-2005 közötti időszak volt, mikor ráadásul kb évente gépet kellett cserélned, de legkésőbb két évente biztosan. Én is folyamatosan loholtam a technika után, diákként kis pénzből. Ha vettél egy relative új felsőkategóriás gépet, akkor is előfordult, hogy az új címek nem mentek maximumon, 1 év múlva már a low-nak is örültél, 2 év múlva meg az sem volt meglepő, hogy el sem indulnak rajta az új címek. Ha pedig valaki belépő szintű gépet vett, akkor jobb volt, ha megbarátkozott az azonnali fejlesztés gondolatával, vagy azzal, hogy maximum a 2-3 évvel korábbi termésig válogathat a játékokból.
    Az árnyoldala az volt, hogy az ember gyakorlatilag rá volt kényszerítve 1-2 évente egy komplett gépcserére, és iszonyú összegeket kellett a gépre locsolni, különben kiesett az ember a pixisből, egy 3-4 éves PC már olyan volt, mintha nem is lenne géped. (nemrég kiszámoltam, hogy ezekben az időkben éves szinten több százezret öltem a gép(ek)be, ami akkor még erősen másabb összeg volt mint ma. )
    A fényes oldala viszont az volt, hogy bármi is kijött és nem ment szépen, tudhattad, hogy egy év múlva olyan géped lesz, amin akár maxon is tolhatod, illetve biztos lehettél benne, hogy jövő ilyenkorra kétszer jobb géped lesz. Volt valódi, kézzel fogható fejlődés és előrehaladás, nem úgy mint a mainstream Intel vonalon 2nd gen és 8th gen között.
    2004-2005-re aztán változások jöttek, egyrészt a konzolok lelassították a játékok gépigényeinek fejlődését*, másrészt (ezek már inkább személyes dolgok) az agyonhúzott (1466@2669MHZ napira) Athlon XP-m erősen overkill volta miatt bőven állta a sarat (erőre még 2009-ben is elment, az SSE2 és a több szál hiánya tette csereéretté), harmadrészt már nem csak a gépre kerestem, egyre több minden máshoz is kellett a pénz, így a gépfejlesztés fokozatosan háttérbe szorult.
    De mindehhez kellett a lassuló fejlődés is. Manapság egy 4th gen I7 (ami 10 éves!!) még bőven használható, nemhogy netezésre, de egy pár éves VGA-val FHDben még játszani is. A 2000-es évek elején, egy 10 éves gép egy 386-ost jelentett, aminek akkoriban teljesen nulla gyakorlati értéke volt a mindennapi felhasználók körében.

    * Azért abban biztos vagyok, hogy a konzolok szabványossá váló hardverkiépítése, és a 4-5 évenkénti generáció váltás nagyban lassította a PC-k elavulási idejét azáltal, hogy gyakorlatilag mintegy kordában tartotta a játékok gépigényét. Ezért tulajdonképpen elég konzolgeneráció váltáskor gépet cserélni.
    SŐT!! ha valaki nagyon erős CPU-t vesz, akkor ilyen helyzetben elegendő kis extra RAM meg egy újabb VGA, és a gép máris játék kész.

    Én pl a 10400F alapú rendszeremet 3 éve 3-4 évre terveztem, de ma már látom, hogy - hacsak nem lesz valami meghibásodás vagy váratlan esemény - alábecsültem ezt az időt, és akár 5-8 évet is elérheti mire ténylegesen csereérett lesz, ha pedig közben I7-es CPU-ra váltok, akkor még 2-3 extra évet hozzá lehet tolni a platformhoz. Sőt, egyelőre még a 32GB RAM + RTX 3060 12GB kombóval azt gondolom 1-2 évig ezeket sem kell cserélnem, vagy bővítenem, mert nem valószínű, hogy olyan játékok jelennének meg (főleg nem tömegével), amik FHDben ezen a gépen még low grafikán is játszhatatlanok lennének...

    "mutattam is az egyik erdeklodo mukinak restart-nal a POST kepen is a megjeleno feliratot, hogy "6x86MX CPU at 293MHz", es kb mattot kapott :Y" - nekem anno ezt az 1700+ (1466) @ 2800+ (2200MHZ)-re húzott Athlon XPvel sikerült előadni, 2669MHZ-etől meg már konkrétan kb mindenki mattot kapott aki kicsit is értett hozzá. :D

    Inkább azt kérdezzék miért nincs szobrom, mint azt, hogy miért van...

Új hozzászólás Aktív témák