Új hozzászólás Aktív témák

  • qnadam

    veterán

    válasz liszi70 #866 üzenetére

    Miért jobb, ha a lejátszó deinterlace-el, mintha eleve abban van az anyag? A képernyőre került anyag úgyis az lesz, vagy így, vagy úgy, nem? :F

    ha átalakítod 50p-be, akkor beleszámoltatsz egy csomó plusz információt, amit utána tárolnod kell. plusz ha pl a tévé intézi a dolgot, az valószínűleg tudja, hogyan mutat majd a legjobban (mivel a tévéadások is így jönnek, muszáj tudnia jól megoldani a problémát).
    ha 25p-be alakítod, akkor meg eldobod a mozgás felét.

    nagyon durván leegyszerűsített gyorstalpaló:
    a tévézés hajnalán onnan indult az egész ügy, hogy sorokra bontjuk a képet, tehát a megfelelő eszközzel végigtapogatjuk soronként, majd a tévé ugyanígy az elektronsugárral "megvilágítja" a képernyőt szintén soronként. van 50 képünk másodpercenként, de ez nagyon sok adat átvitelét igényli, tehát gondoltak egy nagyot, és kitalálták, hogy egy menetben csak minden második sorral foglalkoznak. tehát a másodperc első ötvened részében végigmegy az első, harmadik, ötödik stb soron, a második ötvenedben a második, negyedik, hatodik stb sor jön, a harmadik ötvenedben megint első, harmadik, ötödik... ezt a minden második sor dolgot hívjuk félképnek (logikus, mert egy egész képnek pont a fele) (angolul ez field, az egész kép pedig frame), ez a váltottsoros megjelenítés (angolul interlaced).
    tehát innentől van másodpercenként ötven félképünk, így sugározzák az adást, a tévé így mutatja meg, így kerül fel a szalagra, mindenki boldognak látszik...
    egész addig, amíg el nem jött az igény, hogy ezeket a mozgóképeket számítógépen is meg akarjuk mutatni. itt kezdődött a probléma, amit úgy oldottak meg, hogy az adásból mintát vettek huszonötször, és egy ilyen képben (frame) eltároltak két félképet. úgy nézett ki, hogy első sor az első félképből, második sor a második félképből, harmadik sor az első félképből, negyedik sor megint a másodikból és így tovább. ha nem tudja a lejátszó, hogy egyszerre csak minden második sorral kell foglalkoznia, akkor mozgás közben nyilván csíkos lesz a kép. ha a lejátszó (tévé, akármi) tudja, akkor a megfelelő sorrendben először a páratlan sorokat mutatja meg, utána a párosokat (vagy fordítva, ld bottom field first és top field first), és csak utána lép a következő frame-re. ez így egy 50i videó.
    ha ebből 25p-t akarunk csinálni, akkor minden második félképet kidobjuk, ami marad, az pedig úgy néz ki, hogy első sor, üres, harmadik sor, üres, ötödik sor stb... az üres sorokat valahogy ki kell tölteni, ez a deinterlace-elés része. ha 50p-t, akkor nem dobjuk ki minden második félképet, hanem minden félképet megpróbálunk felnagyítani teljes képpé, így legalább a teljes mozgási információ megmarad. egyébként ez az egész sokkal bonyolultabb a valóságban, deinterlace-hez használják az eldobott információt is, van eljárás ami statikusabb képekhez jó, van ami inkább több mozgáshoz...

    istálló? gazemberség? hupákolás?

Új hozzászólás Aktív témák