Új hozzászólás Aktív témák

  • Frawly

    veterán

    válasz frescho #64390 üzenetére

    Tudom. Amerikában viszont már akkor is gazdagabbak voltak, és ott a játékkészítők az újabb gépeket vették figyelembe. Én is játszottam néha Doom1-et 386DX 40 MHz-en, bár emlékeim szerint nem futott rosszul (de lehet csak az akkori énem még nem érzékelte úgy az alacsony fps-t, meg az fps-dropokat). De igazából mikor lett 486-osom, akkor kezdtem el vele igazán nyomulni, így nem tudom, azon már jól futott, Am486DX4 100MHz, Am5x86 133MHz. Ezeken remekelt, 320×200-ban a Quake-kel sem volt baj, de az magasabb felbontásokon már diavetítés volt erősebb P1 gépeken is, szoftver renderben nagyon kellett neki a gyors FPU, meg a gyors videókártya.

    De azt ne felejtsük, hogy a Quake különleges, durván megelőzte a korát, emiatt külön kell kezelni. Épp ma néztem multisegment speedrunokat, meg 100% speedrun-okat, mai szemmel is büntetnek. Ez az a játék, amit mindig lehet ma is újabb dimenzióban nyomni, és még ma is döntögetnek benne speedrun rekordokat, meg játszanak vele multiban. Hihetetlen, 23+ éves játék. Úgy néz ki, hogy ez megunhatatlan klasszikus marad. Még ma is készülnek hozzá újabb portok, pl. Vulkan alapon VkQuake, és állítólag lesz belőle Ray Tracinges RTX-et támogató verzió is. Annyira univerzális játék, annyiféle porttal és platformra portolva, hogy én nem is tekintem DOS-os játéknak igazából.

    (#64391) DarthSun: ebben lehet igazad van. Biztosan játéka is válogatja. De fő szabályként bekapcsolt cache mellett lehetetlen rendesen lelassítani a gyorsabb procikat, még downclock-kal sem. A kikapcsolt cache nem csak arra kényszeríti a végrehajtást, hogy a lassabb memóriára várjon, hanem éhezteti a pipeline-okat is procinál, nem tudnak annyira párhuzamosan zajlani az utasítások fázisai, boborékok kerülnek a pipeline-okba. Enélkül annyira hatékonyan fut a proci, hogy nem lehet alacsony órajelen sem rendesen lelassítani. A 386-osnak ez is az előnye, ott még se cache, se pipeline, nem volt. 486-oson már igen, de az még órajelben nem volt olyan combos, hogy lehetetlen legyen lelassítani. A Pentiumtól, K6-tól kezdődnek gondok, mert azok már szuperskalár procik is, meg az órajel is kezd túl magas lenni. Pentium Pro-tól meg bejött még egy csomó optimalizáció (RISC mikroutasítások, soron kívüli és spekulatív végrehajtás, szuperpipeline, regiszterátnevezés). A következő nehézségi faktor már csak az L3 cache-es procinál jelentkezik, mert azt nem lehet kikapcsolni sehogy. Az SMP/SMT/HTT nem okoz gondot, mert az a DOS-t nem zavarja.

    Ennek ellenére a YouTube-on Phil's Computer Lab-nak vannak videói, amin P3-as, mobile Athlon, VIA procis rendszereket le tud úgy lassítani, hogy lassabb játékok normálisan futnak.

Új hozzászólás Aktív témák