-
Fototrend
Házimozi belépő szinten
Új hozzászólás Aktív témák
-
Quetz
őstag
Az alábbi táblázat a frekvenciákhoz tartozó hullámhosszokat mutatja. Ebből látható, hogy a már zenei tartományba tartozó, de még a mélynyomónak átadott (40-80Hz) frekvenciák is kikopognak egy átlagos magyar szobából. Ez pedig azt jelenti, hogy azokon a frekvenciákat a szoba méretéből adódó módusok befolyásolják, és ez ellen az egyik legjobb védekezés a mélynyomó megfelelő elhelyezése. A front hangfalakkal ezt nem csinálhatjuk meg, azok elől vannak és kész.
Frekvencia(Hz) Hullámhossz(m)
10.00 34.30
15.00 22.87
20.00 17.15
25.00 13.72
30.00 11.43
35.00 9.80
40.00 8.58
45.00 7.62
50.00 6.86
55.00 6.24
60.00 5.72
65.00 5.28
70.00 4.90
75.00 4.57
80.00 4.29
85.00 4.04
90.00 3.81
95.00 3.61
100.00 3.43 -
Quetz
őstag
Az egyetlen értelmesen használható adat a hangfalgyártó által specifikált -3dB pont, ami fölé érdemes a crossovert-t állítani. Nem egy hangfal létezik, ami 8"-10"-es membránnal rendelkezik, mégsem megy 80Hz alá, mert az nem volt szempont a tervezés során.
Szóval az ilyen "segítséggel" csak óvatosan, mert úgy járhat az ember, mint a csaj aki lelökte a barátnőjét a hídról "segítségképpen".
-
Quetz
őstag
Igen, az elkészült hangfalakat szokták mérni, ezt hívják úgy, hogy minőségbiztosítás. Nyilvánvaló, hogy a fejlesztés alatt sokat mérnek, aztán a gyártás során a végtermék árához mérten többet vagy kevesebbet.
Mindenesetre amit hangfalgyártó mond, az kell legyen az irányadó, mert az alapján tudod érvényesíteni a garanciát mondjuk ha széthajtod a hangfalat. Lássuk be, azt nem fogja elfogadni neked a szerviz, hogy kirobbant a woofer a helyéről, mert az erősítőd dokumentációja szerint ezt még bírnia kellett volna.Amúgy pont az egyszerű felhasználó fejével gondolkozom. Ha nem értek hozzá, akkor elolvasom a hangfal gyártó ajánlását a beállítások terén. Azután az AVR dokumentációját, hogy is tudom megcsinálni az adott eszközzel.
-
Quetz
őstag
- PSA MTM-210: Frequency Response = 70Hz - 18kHz
- M&K Sound S150 THX Ultra2: Frequency Response =75 Hz – 20KHzÉn kérek elnézést, rosszul emlékeztem és valóban pár Hz-el lemennek 80Hz alá.
-
Quetz
őstag
válasz exception #45572 üzenetére
Ezt furcsállom, az Imax volt az egyetlen moziterem, ahol szó szerint mellbe vágtak a hangeffektek. Mondjuk ez a Dunkirk volt Nolantól, akiről ismeretes, hogy szereti a mély hangzást.
A második állításod szerintem téves, az Imax és a kis terem kizárja egymást. A Liemax vásznak is 8.5x18m méretűek (a normál méret 22 m × 16.1 m, a legnagyobb pedig 35.72 m × 29.57 m).[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
válasz ctrlaltdel13 #45683 üzenetére
A THX ajánlás szerint a rendszernek a hallgatói pozícióban tudnia kell a 85dB folyamatos hangnyomást, 20dB tartalékkal, azaz rövid ideig az akár 105dB-t is. A mélynyomónak 10dB-vel többet kell kihoznia magából, azaz 95dB folyamatos, 115dB csúcs teljesítményt.
Az elméleti hangnyomást a következőkből lehet számolni:
- A hangfal érzékenysége, ami legyen pl 89dB/w/m
- A hallgató távolságból
- A rendelkezésre álló erősítő teljesítményéből.A kiegészítő szabályok:
- 3dB hangnyomás növeléshez meg kell duplázni a leadott teljesítményt
- a távolság duplázásával a kapott hangnyomás szabad térben 6dB-vel csökkenA fenti adatok alapján 1w leadott teljesítmény 1m távolságban 89dB hangnyomást eredményez. 2m távolságban már csak 83dB, 4 méterre pedig csupán 77dB. Ha ráadunk 2w-t, akkor viszont nyerünk 3dB-t, azaz már 80dB-vel muzsikálunk, 4w már 83dB-t eredményez, 16w pedig visszavisz minket az eredeti 89dB-re, csak immár 4m távolságban.
A Crown oldalán található kalkulátorral mindenki kiszámolhatja, mekkora maximális energiaszükséglete van, hogy a kanapén is mozis hangerőn nézzen filmet. Az előbb említett hangfallal 3m távolságra 358w kell, az adott pillanatban.
Van még egy ökölszabály, egyfajta kerekítés, hogy 10dB növeléshez 10x akkora teljesítmény kell. Könnyen belátható, hogy miért szoktam azt mondani, hogy -10-es hangerőig szinte bármilyen hangfal és AVR megteszi, mert az előbbi példánál maradva ekkor csak 36w teljesítmény szükséges.És pár szó a teszthangokról. A relatív skála azért jó, mert tudom, hogy ha a teszt hang jelszintje 0dB, az AVR hangerejét is feltekertem 0-ra, akkor 105dB-t kell mérnem a hallgatói pozícióban. Viszont mivel ezzel kikergetnénk mindenkit a szobából, inkább -30dB jelet szoktak küldeni, 0dB AVR hangerőszint mellett. Ez pedig 105-30=75dB mért hangnyomást kellene produkáljon. Természetesen ha -10-re állítom az AVR hangerő szabályzóját, de -20dB-s jelet küldök rá, ugyanúgy 75dB-t kell mérjek.
A végeredmény, ha valaki komoly mozit akar otthon, annak magas érzékenységű hangfalakkal kell rendelkezni, vagy batár végfokokkal és olyan hangsugárzókkal akik bírni is fogják azt a terhelést.
-
Quetz
őstag
válasz exception #46520 üzenetére
Könnyen összejön, ha van egy 5x4-es szobád, és az elektronika a szobán kívül van. De már írtam, hogy a többség abból indul ki, hogy elöl minden a frontok között, és ott még "megfizethetően" lehet reszelni a kábelezést. Csak ez nem mindenesetre áll, mint a példa is mutatja. De nem is én vagyok a kábelmágusok céltáblája , én beérem Van Damme blueval.
-
Quetz
őstag
A szobán kívüli elektronikának a legnagyobb előnye, hogy optimalizálni lehet a hűtését, mivel azt úgysem fogod hallani. Másrészt ott kaphat egy dedikált helyet, nem zavar senki, nem kell kerülgetni. Ha pedig megoldott a hangszigetelés a két helység között, akkor oda lehet rakni még a média lejátszót, file szervert, stb...
De szerintem nem kell ilyen messzire menni, biztos van akit pl. zavar az AVR, végfok, XZY eszköz állapot világítása, vagy csak szimplán útban van a vászonnak és ezért kirakja a cuccost oldalra vagy hátra.
[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
Kézikönyv, 47. oldal, "All Ch Stereo":
This mode is designed for playing background music. The front, surround, and surround back channels create a stereo image that encompasses the entire area. -
Quetz
őstag
válasz DarkByte #46799 üzenetére
Nyugodtan rakd hátra a mélynyomót, akusztikailag semmi sem indokolja, hogy annak csak elöl van helye. Ez pedig egy jó minőségű 10m-es kábel: Real Cable SUB-1 MONITEUR, 10 m
-
Quetz
őstag
válasz BumBum Jack #46931 üzenetére
Ha engedményt akarsz, akkor vásárolj külföldről. Új bontatlan elektronikákat lehet kapni 40% kedvezménnyel. Ami itthon megy, az bohóckodás.
-
Quetz
őstag
válasz Quqesz #46938 üzenetére
Én a Peter Tyson-nál vásároltam anno egy denon x4300-t. A hazaszállítást pedig a forward2me-vel intéztem.
-
Quetz
őstag
válasz mettek #47051 üzenetére
- Tisztázni kéne, mi a házimozi végfok, mert a Crown, QSC, stb... végfokok azok, amik a mozikban üzemelnek. Ezeknél "mozisabb hang" nehezen elképzelhető.
- Amit kimondatlan feltételezést sejtek, hogy a PRO vonal nagyon megy, mert olcsó (elnézést kérek ha tévedek). Ide csak lábjegyzet szinen szeretném hozzátenni, hogy nem az. Teljes végfokolás Crown XLS-el fél millió fölött indul.
- A zeneiségről meg még ennyit: itt szinte mindenki surround rendszert vesz, azután kezdi kalapálni, hogy sztereó hangzás legyen belőle. Ok, olvastam már én is olyanról, aki automata váltós BMW-t vett, és átépítette manuálissá... Ennek a topiknak a házimoziról kellene végre szólnia, a hifistáknak van külön sztereó topik. -
Quetz
őstag
válasz Dorian #47057 üzenetére
Én pont ezt vitatom, hogy egy fenékkel két lovat nem lehet megülni. Egy sztereó rendszerhez más akusztikai követelmények kellenek, pl magasabb utózengési idő, mint a mozihoz ahol térhangzás adott. Más az ajánlott ülési távolság is, ezt a lenti képen lehet látni. Tehát aki mindkettőre jót akar kihozni, annak igazából egyik sem fog sikerülni, valamelyiket el kellene engedni.
-
Quetz
őstag
válasz KoNZoLik@ #47081 üzenetére
Ismételten jegyezném meg, hogy egy 5.1 rendszer egy 5x4m-es szobában alsó hangon 40m kábelezést jelent. Az áraiddal számolva 200k. Probléma csak az, hogy szerelten már nem kapod meg, kihúzni és csereberélni problémás... Tehát hobbiból bohóckodásra jó dolog a kábel cserebere, de egy megtervezett mozi esetén már nem kivitelezhető.
És mivel számtalan referencia szintű mozit terveznek és kiviteleznek, egyértelmű, hogy megoldható a dolog csudakábelek nélkül is.Ezt egyébként megtapasztalhatta bárki, aki a múlt héten megtudta látogatni a Házimozi Stúdió vagy a Dreamcinema bemutató szobáit.
-
Quetz
őstag
válasz fehér_ember #47088 üzenetére
Nem találkoztam kábelekkel, mert minden a falakban rejtve megy. Mindkét cég nagyságrendileg 10/20 hangfalat hajt a nagyobb termekben, tehát nem tartom elképzelhetetlennek a több száz méter hangfalkábel meglétét. Nyilvánvaló, hogy nem high end hifi kábeleket fognak erre a célra használni.
Ha kereskedő lennék, én is csak azzal villantanék, ami szem előtt van. Ami el van rejtve, ott meghagynám azt ami technikai szempontból jól működik.Találtam egy képet a HMS kábelezéséről:
[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
válasz Dorian #47095 üzenetére
A sztereó rendszerekhez mindenki 60 fokot ír, a fenti képen viszont látszik, hogy 36-45 fok az ajánlott. Az akusztika szintén nem egyértelmű, a hangszórók és a hallgatott műfaj alapján több különböző értéket javasolnak:
How much liveliness does my room need?
In control rooms and listening rooms, typical decay time (T60) values are 0.2 to 0.5 seconds between 250 Hz to 4 kHz. If you’re in a particularly small room (say, a bedroom), aim for 0.1 to 0.3 seconds. The smaller the room, the shorter the decay times should be.The most accurate control rooms are highly damped with reverberation times less than about 0.3 seconds.
In hi-fi listening rooms, optimal T60 values depend on your listening preferences.
If you listen mostly to classical music, consider a more live room with decay times of 0.4 to 0.5 seconds. If you only listen to multi-track recordings comprised of close-miked instruments or electronic elements, aim for 0.2 to 0.3 seconds.
If you like to mix it up with your genres, 0.35 seconds could be a good sweet spot (assuming a listening room with a volume of about 3500 cubic feet).
In surround sound rooms and home theaters, Dolby recommends shorter decay times: 0.2 to 0.4 seconds.
Optimalizálhatod tehát valamire a szobádat, vagy lehetsz középszerű mindenben. Én a házimozi topikban azt várnám el, hogy az idelátogatók a mozit preferálják, de hát persze magamból indulok ki.
#47093)BBéci: azért megnyugtat, hogy legalább kábelezés szintjén márt ott vagyok, ahol a HMS
[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
Elmész erre az oldalra, és a konfigurációdnak megfelelő guide alapján fel tudod szerelnia hangfalakat: https://www.dolby.com/us/en/speaker-setup-guides/index.html
-
Quetz
őstag
válasz ctrlaltdel13 #47352 üzenetére
Sajnos itthon évtizedekre vagyunk lemaradva a haldokló nyugattól. Ami a tuti az kb ez:
Norvégiából vagy Angliából lehet importálni ezeket.
Ami itthon elérhető az ez:
-
Quetz
őstag
válasz ctrlaltdel13 #47827 üzenetére
Jah, 1 vagy két röccenésnyi különbséget hallottál meg a crown-on a rossz füleddel?
[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
válasz KoNZoLik@ #47842 üzenetére
Ehhez hozzátenném, hogy sajnos a sztereó vonalon nem szokás szoba korrekciót építeni az erősítőbe, míg a házimozis eszközökben ez alap. Amióta voltam pár professzionálisan megépített szobában ahol az akusztikai kezelés kéz a kézben járt a megfelelő korrekcióval, én nem vennék e nélkül elektronikát.
-
Quetz
őstag
-
Quetz
őstag
válasz gab1ka #48163 üzenetére
A képfolyam veszteségesen tömörített formában van tárolva. A különbség a képmegjelenítés esetén abból adóhat, hogy a veszteséget milyen algoritmussal pótolja a lejátszó. A tapasztalat az volt, hogy erre jobban odafigyelnek egy dedikált eszköz esetében, mint a TV-knél. A második probléma forrás régebben a felirat formátumok kezelése volt. A harmadik pedig, hogy HD/objektum alapú hangformátumot a TV majd csak az E-ARC segítségével tud küldeni az erősítő felé.
Ezeket a problémákat egy pár tízezer forintos lejátszó megoldja. -
Quetz
őstag
válasz #98221312 #48503 üzenetére
Használtam illetve hallgattam: wdtv, dune, raspi, vero4k, kalidescape, notebook, htpc és pc. A raspi kivételével mindegyik pass-through üzemmódban ment ha jól emlékszem, a Raspi viszont dekódolt PCM-t küldött ki HD hangok esetén.
(#48510) Formaster:
Egy probléma van, hogy truehd vagy DTS kódolású mérőjelet kellene keríteni ahhoz amit javasoltál. Ebben az esetben mérhetnéd pont azt, hogy a lejátszó csak átengedi magán a bitfolyamot, és minden dekódolást az AVR végez. Ez viszont eléggé megbonyolítja a dolgokat. -
Quetz
őstag
válasz Formaster #48532 üzenetére
A THX ajánlás szerint 0dB master volume mellett -30dB mérőjelet küldve az AVR-re kell 75dB-t mérni a hallgatási pontban. Ha az AVR beépített jelgenerátorát használod, az általában kikerüli a szobakorrekciót. Ezért szokták ajánlani, hogy külső forrásból küldj mérőjelet az AVR-re.
-
Quetz
őstag
Alapvető tévedés, hogy a bemérés "távolságot" mér. A folyamat a jel késleltetést méri, célja pedig, hogy a kalibrálás után minden hangsugárzóból a hang ugyanazon időpillanatban érjen a hallgatóhoz.
A 2m különbség a frontok és a mélynyomó között kb 6ms késleltetést jelent, ami simán betudható a mélynyomóban található DSP-nek.[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
Direct és Pure Direct módban is van LFE, csupán a bass management/DSP van kikapcsolva. Tehát ami a mélynyomó .1 csatornáján van rögzítve, az továbbra is megszólal a mélynyomón.
(#48712) Jigsaw04 : Ez az audiofilek egyik legnagyobb tévedése. Mivel a front hangfalakat a legritkább esetben tudják akusztikailag optimális helyre tenni, számos anomália marad a kapott hangban. Mélynyomót használva ezt kiválóan lehetne kezelni, még EQ nélkül is(plána ha több láda is rendelkezésre áll).
Amúgy mindig használsz mélynyomót, hisz a hangfalakban van woofer, csak az nem olyan jó, mint amit külön vásárolhatsz. Ellenkező esetben csak 500-2000Hz-től lenne hangod(közép/magas sugárzó függvényében).(#48702) zsoika : Valóban láttam olyan videót, ahol lábanként tolta ki a készítő a mélynyomó "távolságát", és minden esetben utána mért REW-el. Az egész célja az volt, hogy a mélynyomó - front hangfalak frekvencia átmenete a Crossover környékén a legjobb legyen. Önmagára a mélynyomó hangjára viszont nem lesz hatással, mert ha az szarul szól, akkor a késleltetés növelés után is szarul fog szólni, csak egy paraszthajszálnyit később.
-
Quetz
őstag
válasz Gendi83 #49283 üzenetére
Youtube helyett inkább töltsd le a DTS:X Object Emulator-t innen: https://thedigitaltheater.com/dts-trailers/
Ez egy gömböt mozgat a hangfalak körül, és mindig az aktuális hangfalra keveri zenét. -
Quetz
őstag
Pár gondolat:
- A Dali 9F 37Hz-ig megy le, gyakorlatilag nem tekinthető mélynyomónak.
- 16nm-en két 18"-os zárt mélynyomót használok, az SVS nem lesz túl sok.
- A filmek 80%-ban az első hangfalakból szólnak, nem aggódnék túlzottan a hátsók zenei kvalitása miatt, pláne belépő szinten. -
Quetz
őstag
válasz Dorian #49887 üzenetére
Zenei basszus alsó határa: 60/80Hz - ez zene elméleti definíció
Sub-basszus a fentiekből következően: 20-60/80hz
Infra basszus 20 Hz alatt van (Infrasound is defined by the American National Standards Institute as "sound at frequencies less than 20 Hz.")[ Szerkesztve ]
-
Quetz
őstag
válasz tothjani81 #50265 üzenetére
A Hifi-s kábelért több pénzt lehet elkérni.
-
Quetz
őstag
válasz #46129152 #50301 üzenetére
Pedig egyszerű... ha nincs rajta a lehetőség a hangfalamon, akkor nem az én termékemet veszed meg. Ma mindenki igyekszik minél több marketingelhető cuccal telenyomni a termékeit, csak hogy eltudja adni. Pedig a régi öregek is megmondták már, néha a kevesebb több.
Persze van az a tér: mozik, koncerttermek, stb... ahol egy végfok egyszerűen képtelen elég teljesítményt leadni, ott van/volt értelme a bi-amp-nak.
-
Quetz
őstag
Nekem clearpix 4k van, ott pálca + rugók voltak, és egy célszerszám, hogy rugót betudjam tolni és akasztani a helyére. Az 5cm már nagyon soknak tűnik. Tedd fel szerintem ezt a kérdést még a vetítős topikban, illetva az AVX házimozis topikjában, ott többeknek van SR vászna, ők talán tudnak segíteni.
Új hozzászólás Aktív témák
- A topik kompakt "házimozi" szettekkel igen, de hangprojektorokkal (soundbar) tapasztalatok híján nem foglalkozik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi haladó szinten topic
- Hi-Fi topic
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Politika
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Tippmix
- Peugeot, Citroën topik
- Milyen légkondit a lakásba?
- Győr és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen