Új hozzászólás Aktív témák

  • sörösló

    aktív tag

    Jól kiveséztétek az akkumulátorok-elemek soros-párhuzamos kötésének problémakörét. Részemről maximálisan egyetértek Lompossal, sorosan bármikor, párhuzamosan sohasem! Hadd hozzak egy példát ifjúkoromból, amikor járművillamossági szerelőként működtem egy TSZ-ben. Az akkori sztár az IFA teherautó volt. Érdekes megoldást alkalmaztak az ottani mérnökök. A 12V-os indítómotor akkora aksit igényelt volna az üzembiztos működéshez, amekkora akkoriban nem létezett. Így az indítómotor 24V-ról üzemelt, az elektromos rendszer meg 12V-os maradt. A problemát egy ún. soros-párhuzamos kapcsolóval oldották meg, Indításkor a két 180 Ah kapacitású akkumulátort sorbakapcsolták, utána meg párhuzamosan töltötték és használták. Basszus, annyi aksit nem használt az összes többi gépezet sem, mint az IFA-k. Havonta külön-külön kisütöttük és újratöltöttük, de az egymás töltögetését-kiszopkodását effektus káros hatásait lehetetlen volt megszüntetni! Nem létezik olyan akkumulátor, aminek ugyanolyanok volnának a cellái! A mai akus szerszámgépek akkuinak töltési problémáit sokszor okozza a soros kapcsolás, de ez időben észlelve elhárítható. Időnként kiszerelve egyenként kisütöm és újratöltöm az akkupack-ot. Elég a sorban egyetlen "fals" cella máris azt veszed észre, hogy "tönkrement" az akku. Egy kis időben elvégzett formázás a látszólag halott telepek nagy százalékánál eredményez "újjászületés"-t. Persze az elektronikai csodákkal kiküszöbölhető a gondok nagy része, de ennek ára is van! Jusson eszetekbe pl. a laptop akkuk eszméletlen ára! A gyári eredeti felejthető (két akkupack árából majdnem veszel egy új gépet), az utángyártottból már jobb a helyzet mert itt egy új gép árából már három vagy négy akkut is vehetsz! Szóval van még hova fejlődni!

Új hozzászólás Aktív témák