-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
sörösló #80120 üzenetére
Ezeknél valószínűleg van egy alapjárati PWM, amitől lead valamennyi feszültséget, érintéskor zárlat keletkezik. Az áram változását érzékeli a trafó pimerjénél bekötött áramváltó, annak jelét viszik vissza a PWM-vezérlő IC-re, ami rászabályoz. Megszakításkor szintén érzékeli az áramot.
A hálózati betápot állandóan kell kapnia.
#80128 szente
A LED-eknek van valamilyen összekötése / hálózata a fehér festék alatt, amit senki nem mond meg fotón keresztül.
Viszont attól függ a nyitófeszültség, hány LED van sorosan (plusz ellenállás), sőt még ilyen LED is létezik 3 vagy 6 V-os, azaz kettős chipes azt is ellenőrizni kell. (Ez persze csak egyszerűsített / kerekített elnevezés, hiszen a LED-et árammal vezéreljük.)
-
#90088192
törölt tag
válasz
sörösló #80120 üzenetére
Az inverteres Szerintem azon alapszik, hogy az IGBT impulzus modulacios szabályozással van megjajtva, vagyis ha nincs terhelés akkor nincs érdemi feszültség a kimenten, max amik a kapacitások miatt van ott
Meg nem turtam szét egyet sem, de ezt látom a legegyszerűbb megoldásnak.
Vagyis a kapcsoló a munka kábelen az mondja a PWM szabályzónak hogy GYí, és megjelenik a craft a kimenő trafó után egyenirányítva. -
moha21
veterán
válasz
sörösló #45876 üzenetére
Hali!
Sajnos azt tapasztalom, hogy a pl. schneider cuccai saját cégen belül sem kompatibilisek....
Tokfejsín nem fér be a gyári szekrénybe, kábeltartók nem férnek be stb..
Rittal szekrényt szerelni ugyan szereltem már, de viszonlyag keveset ( van anyagvastagsága..d ),
Itt elvileg maga a schneider adta az 50-es sínt PE-nek a 2 x 80-as fázisvezetok mellé. Azt mondják, hogy elég erre keresnék valami konkrét dolgot.Maga a méretezés meg azért érdekelne, mert sokszor a gyártó adja úgy a saját cuccait, hogy nem boldogulnak vele.
-
moha21
veterán
-
tornas
őstag
válasz
sörösló #45428 üzenetére
Egyszer a melóhelyen építettünk egy chopper-t (24 V-os és 120 A-os). Amire terhelés gyanánt egy 150 A-os fojtót (vasúti vontatásban használatos) tettünk. A kapcsolási freki 800 Hz volt. Az a 800 Hz-el zúgó hang nem a chopper-ből jött, hanem a fojtóból. A vasmag felszínén is érezni lehetett a 800 Hz-es rezgést. Azt gondolom, hogy a félvezetők nem adhatnak ki hangot, még alacsony frekin sem. A rájuk kötött egyéb elemek (legfőképpen a tekercsek, vasmagok) zenélhetnek leginkább.
Végül is a villanyoszlopon elhelyezett erőátviteli trafók is zenélnek 50 Hz-en, még sem mennek tönkre rövid idő alatt.
A szaggatós villamosok (pl. a felújított Tatra) és trolik is kb. 500 Hz-en zúgnak, de nem a szaggató (tirisztor) adja az 500 Hz-es hangot, hanem a rá kötött egyéb elemek, pl. a motor, a fékellenállás, a kábelezés, stb.-stb.
-
darvinya
titán
válasz
sörösló #45428 üzenetére
Az új példány léghűtéses, a tekercsek műgyanta ruhában. Bekapcsoláskor úgy zúgott mint állat. Milyen hangja lesz ennek ha rámegy a MW terhelés? Nagy meglepetésre sokkal halkabb lett! Üresen most is zúg mint a veszett fene. Miért?
Hőre(terhelés alatt) kötő műgyanta, ezért terhelés alatt halkul.
Ellentétben „kerámiás vetetékkel” tekercselttel, ami olaj fűrdőt szereti a legjobban, és üresjáratba is csendes. -
mezis
félisten
válasz
sörösló #45428 üzenetére
Sajnos az anyagok ismerik a fizikát. A kvarc kristály sem önszántából rezeg. Vagy megfordítva: ha nyomkodják, hajlítják, ontja az elektronokat. Aztán, hogy ebből mi esik a hallható hang tartományába, vagy milyen másodlagos "alharmonikusok" keletkeznek, az mát szerencse dolga.
(Pl a ferritrúd is változtatja a hosszát a gerjesztő frekvencia függvényében - ultrahang keltésre állítólag jó.) -
flegga92
senior tag
válasz
sörösló #45239 üzenetére
Köszönöm a segítséget!
Valahol biztos van benne jól eldugva... pedig az akkupackot is forrasztani kellett.
A legnagyobb vicc, hogy úgy árulták a boltban, hogy bármikor lehet tölteni, nem kell megvárni, hogy lemerüljön... Természetesen az akkuk állapota rohamosan romlott a folytonos töltés miatt, 1,5 év alatt vége lett... Miután cseréltem az akksit elmondtam nekik, hogy csak akkor töltsék, ha lemerül. Azóta eltelt 3 év és nagyon keveset vesztett az üzemidejéből. -
válasz
sörösló #45221 üzenetére
Erre nem is tudok tenni hurkot, mert ahhoz kellene még plusz 10-15 cm cső.
Ha van rajta egy kis hajlás, akkor már nem szakad el a kapilláriscső. - Hogy érted ezt? (már = még?
)
Persze, az eredeti helyre tettem, ott van egy műanyag lapka, két csavarral, az szorítja neki a hőátadó felületnek. Az igaz, hogy nem hajlítottam meg, és az is igaz, hogy ebből a műanyag lapkából részben kirohadt az a szivacsszerű anyag (ami talán elszigeteli a hűtő levegőjétől a csövet?), de ahogy írtam is, majdnem 1 teljes napig ment a kompresszor megállás nélkül, ezalatt totál lejegesedett a hűtő hátulján a hőleadó felület, és ugyancsak jeges volt a kapilláriscsövet odaszorító lapka is - szerintem le kellett volna kapcsolnia. Ja, és mindezt úgy, hogy a legkisebb fokozaton sem kapcsolta le a kompresszort.
Én úgy gondolom, hogy ez a szabályzó ettől sokkal "butább", sokkal nagyobb pontatlanságot is elvisel, és ha már ilyen ezredeken múlik a dolog, az régen rossz...ez a rendszer - szerintem - közel sem olyan precíz.
Abban bízok, hogy tényleg a kapcsoló volt a rossz, és kapok egy harmadikat. Rosszul nem is lehet bekötni...
-
Kernel
nagyúr
válasz
sörösló #44981 üzenetére
A falusi házánál van a villanyóra dobozban 380-as csatlakozó, amiben 4 lyuk van.
Amikor már felszerelnek egy ilyen csatlakozót, nyilván valamilyen céljuk volt vele (betonkeverő stb.), bizonyára adtak neki ampert is, akár olvadóbiztosíték formájában, noha ez már csak találgatás.
-
válasz
sörösló #44978 üzenetére
Pontatlanul fogalmaztam. Átlagosan az indulóáram 1,5x-es szintig visszavehető. Viszont nem ok nélkül tettem oda az "erősen függ a terheléstől" részt. Egy motorindítóval szabályozható, egy csillag-delta indításnál pl. kb. 2-2,5-es indítóáramod van, lágyindítóval meg általában 1,5-7 között szabályozható.
Igen, 3kW szokott lenni a felső határ az egyfázisú bekötésekhez. Általában azt már nem érdemes, de messze nem lehetetlen. Onnan tudom, hogy van üzemelő példa is rá, de találsz rá bőven példát az interneten is. Ilyenkor a motor jóval kisebb teljesítményen üzemel, így ennek függvényében kell számolni a terheléssel is.
Tisztelem a 35 év tapasztalatod, éppen ezért nem szükséges a fejet falbaverős szmájli, esetleg érdemes lehet nyugodt hangnemben beszélgetni a témáról. -
válasz
sörösló #44972 üzenetére
Az átlagos indulóáram kb. 1,5x-es egy villanymotornál, de ez erősen függ a terheléstől. A gyengébb 230 V-os hálózatok is kibírnak 16 A-t, ami 3680W. Sok helyen már 30 A-re bővítettek, ami akár 6900 W teljesítményt jelenthet. Ez a legtöbb esetben elég.
Az valóban igaz, hogy a 16 A-es hálózat már kevés lehet az indulóáram biztosításához, de egy 3 kW-os aszinkronmotor is beröffenthető gyengébb hálózaton is, elég hozzá egy segédkondenzátor. Valószínűleg 3 fázisú motorról van szó, így kell egy üzemi kondenzátor is. -
válasz
sörösló #44969 üzenetére
Köszi. Ilyen napszámos dolgot nem szoktunk kiszámolni, főleg azért, mert ha úgy lenne, akkor már "inkább összevágom én ahogy eddig, mint fizessek másnak érte" dolog lépne érvénybe. Azonban, ha most vesz egy ilyet, esetleg később én is vághatok másnak mondjuk sonkáért, kolbászért, pálinkáért, ha egyszer hazaköltözöm (szeretnék).
-
Kernel
nagyúr
válasz
sörösló #44967 üzenetére
Ha már bent van a 3 fázis, azt főleg hőtárolós kályhák miatt szokták bekötni, fázisonként 1000 W még belefér szerintem. Főleg, amikor az éjszakai áramra kötött kályhák sem fűtenek, ami persze nem mindig éjszaka fűt.
Később láttam a másik hozzászólást, nyilván használnak gépeket is falun, csak ebben az esetben nem azt tippeltem elsődlegesnek.
-
válasz
sörösló #44967 üzenetére
3 KW simán megy 380-ról, sőt, 230-as fázisról is, az nem gond. A faluban mindenhol van szinte 380, fűrészgépnek, stb-nek. Tudom, hogy nem rakja fel magának, én is faluról származom, tudom mi a fizikai munka
Anyukám a pakolást-elrakást megtartja magának, addig is mozog, eddig ő is csapkodta őket szét fejszével, 65 éves, de olyan, mint egy gép, ha nem lennék jó kondiban, jó beégnék, hogy jobban bírja, mint én...
Amikor otthon vagyok, sokat segítek neki, de már pesten élek, nem várhat meg mindennel, mire hazamegyek.
-
válasz
sörösló #43769 üzenetére
Viszont ott van a "legfeljebb", és annyira nem játék nekem, hogy ha megvan az esélye, hogy tönkrevágja - lehet nem most, hanem majd pár hónap múlva csak - akkor inkább nem foglalkozok vele.
A mi rendszerünkben nincs mellékág, de ha lenne is, magától nem kering a víz, mert szűk a csövek keresztmetszete.
-
darvinya
titán
válasz
sörösló #43769 üzenetére
A szivattyú IP44 (1,00mm átmérőjű tapintó eszköz ne hatoljon be, veszélyes részek érintése esetén huzallal.
Minden irányú freccsenő víz ellen védett, korlátozott mértékű víz behatolás megengedett, minden irányból freccsenő víz ellen. ).
Magát a rotort hűti csak a víz, a motort nem.
Emiatt a túlmelegedhet. -
Kernel
nagyúr
válasz
sörösló #43713 üzenetére
Hasonló megoldás valószínűleg nem lenne hatástalan hangfrekvenciás célra sem (ha nem is olyan hatékony, mint egy vaslemez), de képcsőnél bizonyára inkább a röntgensugárzás ellen van a grafitréteg. Amellett, hogy az üveg ólomadalékot is tartalmaz, azért olyan nehéz, illetve azért számít veszélyes hulladéknak.
Külső elektromágneses tér sugáreltérítő hatása ellen viszont nem véd a grafit, eleve a lemágnesező tekercsnek is működnie kell, azon keresztül.
-
Kernel
nagyúr
-
moha21
veterán
-
válasz
sörösló #43622 üzenetére
Igen, mindig ezen csodálkoznak, de mi így élünk már 10+ éve, hogy van egy kazán, talán az is Totya, de a lényegen nem változtat, meg van egy Grundfos keringető, hőkapcsolóval ellátva, ami 40-50 fok körül kapcsolja rá a keringetést. Szénnel nem fűtünk, csak fával, és nem volt semmi gond eddig, leszámítva, hogy egy napig kellett szellőztetni, ha a kazánból ki kellett szedni a parazsat...
Már a 30 perc ajándék idő is nagy szó lenne, de nem merem rátenni az UPS-t, mert ha elküldöm a Grundfost, akkor meg megfagyunk. Tartalék szivattyú most nincs, talán kapok valahol olcsón, aztán azon kipróbálom a szünetmentest.
-
-
válasz
sörösló #43619 üzenetére
Nem tudom, hogy lépcsős-e vagy négyszögjeles, eddig csak azt sikerült kideríteni, hogy nem szinuszos. Ezt is csak abból következtettük (vagyis inkább a fórumtársak következtették) ki, hogy amikor akksiról csinálja a váltót az UPS, akkor a 225V leesik 180V-ra (a multit zavarja meg). APC Back-UPS 300-am van, ennyit tudok róla mindösszesen.
Nálunk (sajnos vagy szerencsére) mindenképp kell a keringetőszivattyú, mert a csövek keresztmetszete szűk, ezért magától nem fordul körbe a rendszer. Így használjuk már több, mint 10 éve, és eddig is megvoltunk szünetmentes nélkül, de most meg akartam próbálni, hogy mennyit bír egy 12V/9Ah-s akksival, viszont így, hogy hallok ezt is azt is, hát nem tudom, érdemes-e.
-
fero02
nagyúr
válasz
sörösló #41351 üzenetére
Természetesen első nekifutásra egy hosszútávon is megbízható és működő rendszer részt (csak ezzel a résszel vannak problémák) kellene kitalálni, aminek az árát meg tudjuk mondani nekik. Aztán nem megfelelő reakció esetén természetesen hozzá se kezdünk, ez evidens dolog.
Igen, ahol a nagy borda van ott melegszik a kábel, de szerintem az még másfeles sincs...
A vezérlés módjában nyertél, valóban paraszt elvű.
A szekrény oldalára lökték ki a potit és a dolgozók tekergetik. A "mit szabályoz"-ra csak annyit tudok mondani, hogy a ventik fordulatát szabályozzák vele, ezáltal az ólba befújt külső levegő mennyiségét. Magyarul csak a kinti meleg levegőt lapátolják befelé. Aztán gondolom este kicsit megkergetik és kihuzatolják a bent rekedt meleg levegőt.
A párásítást is manuálisan kezelik, a szekrény oldalán van a szivattyú kapcsolója.Lehet az lenne a legolcsóbb/legegyszerűbb és talán legüzembiztosabb, hogy ha időrelével kapcsolgatnánk egy nagy mágneskapcsolót... kérdés, hogy hosszútávon mennyire tolerálnák a venti motorok a sok ki-be kapcsolgatást. Aztán ha ez kevés lenne, akkor egy direkt állásban ki lehetne iktatni ezt és mehetne teljes gázzal.
-
(jan)
őstag
válasz
sörösló #38699 üzenetére
A villanykörte összeesküvés - A tervezett elavulás története
Érdekes kis videó, a témával kapcsolatban.
-
darvinya
titán
válasz
sörösló #38699 üzenetére
…De ma a fő irányzat: - Használd, és ha bedöglött dobd el.
Ez csak Mo.-ra jellemző, mert már ezeket TILOS kukába dobni, lomtalanításkor kirakni.
Csak nem büntetnek érte rendesen, mert kevés az olyan hulladék lerakó ahol átveszik.
Az meg pláne Mo.-ra igaz, hogy ingyen veszik be, holott külföldön pénz is jár. -
moha21
veterán
válasz
sörösló #38477 üzenetére
Igen, hát most a németek elméletileg azt tolják, hogy ők leállítanak minden atomerőművet.
A napenergiával a legnagyobb gond annak tárolása és amíg ez így van addig nem kérdés a többi erőmű létjogosultsága.
"A naperőművek és a szélmotorok annyi energiát termeltek (ingyen), hogy nem nagyon tudták hova elhasználni. "
Ez nekem azért furcsa, mert a villamos energiát pont azért szeretjük, mert könnyen szállítható. Miért nem exportálták akkor?
Francia országban meg majd a 80%-a az atomenergiából származott.
A gázturbinás erőműre is szükség lesz, mint csúcserőműre egy ideig még, mert erre sincs még más alternatíva.Ez persze nem azt jelenti, hogy nem értek egyet a németek arra való törekvésével, hogy nagyobb részesedés legyen megújuló energiaforrásból csak az nem tetszik ahogy erre a pénzt kerítik...
A dunai vízlépcsőért kár az el lett baszva, ettől függetlenül én helyeslem a Paksi erőmű bővítését.
-
darvinya
titán
válasz
sörösló #38477 üzenetére
Ez ott szép és igaz.
De áruld már el, hogy Mo. az átlag család ilyen beruházáshoz honnét veszi a tőkét.
Deviza hitelből nem, s egyáltalán hitelből sem.
Mert a bankok ilyenre nem adnak, vagy ha adnak akkor 600%-os kamatos kamattal.Én is erről írtam kicsit nagyon virág nyelven.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
sörösló #38484 üzenetére
Most röhögni fogtok rajtam, pedig igaz lesz a mese.
Nagyon rég elemek állapotát saccoltuk meg 10A-es sávra állítva az analóg műszert, majd egy pillanatra hozzáérintettük az elemhez. Jó érzéssel disztingváltuk a gyenge és még betehető elemeket a hirtelen kitérésből ítélve. A műszer nem ment tönkre és az elem se sínylette meg csak egy picit.
Igaz. Ez nem mérés! És az elemek/akkuk töltöttségét nem lehet megmérni egyetlen méréssel/műszerrel.
-
mezis
félisten
-
darvinya
titán
válasz
sörösló #38470 üzenetére
Egyetlen villamos erőmű lehetőségünk gazdaságos üzmeltetésre.
Az új öko rendszerekhez nincs elég alapanyag.
Igaz lehetne új technológiát próbálni, de ahhoz meg ott fent… buták és a valódi ”újítónak” nincs lehetősége/támogatotsága kifejleszteni az eszközt.
Sőt hiába van ötlet elakad, mert csak a X-ek számítanak.
-
Marcika80
tag
válasz
sörösló #38367 üzenetére
A Kossuth-on kívűl néha a háttérben más adó is megszólal persze halkan, Nem nem ufó vevőt építek, csak ilyen szét tákolt dolgokból szedem ki a hozzávalókat a rádióhóz, hobbiként foglalkozok vele, meg mutogatásként,
.
Amit igazán szeretnék majd, az egy ledes rádió vevő. Tudom hogy lehet építeni ilyet. -
-
moha21
veterán
válasz
sörösló #38304 üzenetére
Ha jól tudom kazánnál is ez a helyzet, ha az meghalad egy x kW teljesítményt.
(#38303) DonThomasino: Az FI relé névleges áramát kell "illesztened" a hálózatodhoz, tehát ha mondjuk 16 A-es kismegszakítód van, akkor minimum 16A-es FI relé kell. Nagyobb persze lehet csak kisebb nem értelemszerűen.
-
Kernel
nagyúr
válasz
sörösló #37604 üzenetére
Nem tudom, az milyen volt, de általában látni rajta, hogy három LED van sorba egy ellenállással, az megy a 12V-ra, vagyis 3 LED-enként darabolható, ami be is van jelölve.
Értelemszerűen, egy szakadt ág esetén három LED alszik ki.
Vannak viszont most már 230 V-os LED-szalagok is, ami méterenként darabolható. Itt már bizonyára 1 m LED alszik ki, egy hiba miatt.
-
moha21
veterán
válasz
sörösló #37013 üzenetére
A teljesség kedvéért. Nyilván egy kapcsolási rajzot nem csipogóval olvasok. Ám egy mezei kontaktronak a segédtekercsén meg az erőátviteli kontaktusain kívül általában "mezei" nyitó illetve bontó érintkezői vannak.
Nyilván lehet az NO és NC feliratokra hagyatkozni, de ennek is van hátránya. Pl. Lr van kopva a felirat. Helytelen a felirat ( sajnos ilyen is volt már igaz nem kontaktor volt ), illetve a csipogtatás nagy előnye, hogy közben ellenőrzöd, hogy valóban működik -e a kontaktor adott érintkezője.
Én nem szoktam össze vissza jelölgetni, ha kell jelölni természetesen a szabványoknak megfelelően jelölök. Az, hogy hirtelen fejből elhibáztam szerintem emberi dolog, te is párhuzamos kötve próbáltad a feszültséget növelni ( nem személyeskedésnek szánom cska arra akarok rávilágítani mindannyian tévedhetünk ), nyilván a való életben 3-szor is ellenőrzöm amit írok.
-
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz
sörösló #36899 üzenetére
Tényleg jó szerszám, fiatal koromban műanyag matchboxokat olvasztottam meg vele.
A mai napig aktívan használva van, csak a 75VA-s valahogy néha gyenge, lehet játszanom kellene a heggyel kicsit. Mondjuk feltenni egy egészségeset, aminek még nem vékonyodott el a csúcsa.
-
moha21
veterán
válasz
sörösló #36423 üzenetére
Itt azért nem ilyen komoly gond volt. Csak első körben csodálkoztam, hogy 0,3 mA-es méréshatárnál kisebb a kitérése, mint 1 mA-nél. Egy erősítő kimenetén volt a hangszóróval sorbakötve így aztán gondolom a sönt változtatásával ilyen kis méréshatárnál lett egy szép feszültségosztóm csak mivel addig sztereóba hallgattam nem vettem észre, hogy az a hangfal amire kötve van halkabban szól jóval.
Aztán ahogy váltom a méréshatár feljebb 30mA-esnél már nem hallani különbséget.
100 uA meg csak DC árammérésére alkalmas ezért nem jelzett semmit.
Természetesen én is mindig 1kV-os állásban tárolom és nyilván magastól lefelé haladva váltom őket.(#36422) mezis : Attól függ, ha rövidzár lesz a helyén ( valahogy átég nem tudom ), akkor éppen fordítva és nem mozog a mutató. Nyilván ha szakadás van, akkor az egész áram át akarna folyni rajta és próbálna kimenni a végállásból. :_)
-
moha21
veterán
válasz
sörösló #36297 üzenetére
Mondjuk minden területen érződik a spórolás. Nemrég szereltem fel egy konyhában ( ipari ) egy elosztót, elvileg ha jól emlékszem 4 x 8 kismegszakító hely van neki. Ebből 24-et használtam fel, és egyszerűen csak "kócolással " lehet benne lenni. Az egész feszül, nyeklik stb... Még a fésűket sem tudtam úgy beleszorítani, hogy ne látszódjon ki a fém része..
Ha egy fél centivel nagyobb lenne a mélysége, akkor lehetne benne dolgozni, na mind1.
Másik kedvencem, mikor kapok valami 50A-es cuccot és olyan érintkezői vannak, hogy 10A félek rákötni.
A képen látható ventilátor meg vicc kategória. Érintésvédelem. :-)Erről jut eszembe, tegnap szereltem ilyen járólapba süllyeszthető LED-es kültéri világítást. Kötöm be az elsőt fázis nulla ennyi, kötöm a másodikat észreveszem, hogy védővezetőjel van rajta. Na mondom fasza köthetem ki az elsőt ( elég macerás művelet ). Kötöm az elsőt, erre annak a búráján meg ott van a két négyzet, tehát kettős szigetelésű.
Persze a védővezető jel is rajta volt. Így aztán nem kötöttem PE-t egyikhez sem.
Kíváncsi vagyok ez, hogy felel meg a szabványoknak amivel forgalomba van hozva... -
mezis
félisten
válasz
sörösló #36280 üzenetére
Csatlakozom a gratulációhoz ! (Antennaként működött a hosszú vezeték és a szokásosnál erősebb nálad az 50 Hz-es elektroszmog ?)
A Creative T7700-asomnak hasonló "dtótos" távszabályozója van és azon van a ki-be kapcsoló. A trafó dobozon kívül van, így a kapcsolás valahol a szekunder után történik. Szerencsére nem búg ! )
-
Lompos48
nagyúr
válasz
sörösló #36109 üzenetére
Annál van lejjebb is: az 1N4001.
Soha nem szabad szem elől téveszteni azt, hogy a műszeres ellenőrzés egy durva teszt, ami csak határeseteket tud kideríteni. Biztos eredményt csak a katalógusadatok korrekt ellenőrzése biztosít. Tehát a 200V-os diódánál KELL a 200V a teszthez, ami pedig nincs kéznél.
-
tornas
őstag
válasz
sörösló #35885 üzenetére
"Mikázni akkor kell ha a szeletek lekoptak a szigetelésig. Macerás dolog, nagy gyakorlat vagy óvatosság és sok türelem kell hozzá. Vékonyra köszörült vasfűrészlappal vagy vésőszerűen köszörült szikepengével próbálkozhatsz."
A laposfejű "órás-csavarhúzó" (kisebb-nagyobb, motor forgórészének a méretétől függően) is jó lehet?
-
bacus
őstag
válasz
sörösló #35708 üzenetére
Ne haragudj meg, én sem kötekedni szeretnék, de nem sok kempingben jártál...
A horvátoknál és olasz kempingekben is előfordul, hogy nem is férsz hozzá a kismegszakitóhoz, hanem ki kell menni a recepcióra, szólni, hogy nincs áram, majd jönnek és felkapcsolják. Velem már előfordult, hogy napi 2x menet után a 3. nap nyitva hagyta
az amúgy lezárt dobozt.
Abba a kempingbe, ahova mostanság járunk a balatonnál, ott 4db 8-as csavarral szeded le a doboz tetejét, nem nyúlhatsz bele, ha a kismegszakitó felkapcsolásán kivül lenne bármi probléma, mert kiraknak még aznap..., ja és persze vizzáró gumi tömités miatt még figyelned kell arra is, hogy teszed vissza. Szóval nem az a megmutatom hol van, esetleg kiemelem, stb.
Ha picit is utánanézel a kismegszakitóknak, ill. a működésüknek, akkor nyilvánvaló lesz, hogy 6A kismegszakitó elé hiába is teszel másik 6A-es kismegszakitót, mert 10A-es terhelésnél majdnem biztos, hogy ha az egyik leold, akkor le fog a másik is.
Az ugyanis mind a kettőnek eléri a leoldási küszöbét. A folyamatos kicsit túlterhelésnél sem lehet abban bizni, hogy a lakókocsinál lévő hamarabb old le, igy csak valami elég gyors elektronika segit.
-
atesss
addikt
válasz
sörösló #35647 üzenetére
Jó a PWM elnevezés talán kicsit túlzás, de igazából a be és kikapcsolási jelenségek érdekelnének (kicsit mélyrehatóbban is, mint ami ehhez közvetlenül kell).
Egy mikrokontroller vezérelt ingaórán (pontosabban "ál"-ingaórán) gondolkozok.
Elölről egy igazi ingaóra ingája + ingarúdja (alapvetően 1m-es, másodpercingán gondolkozok) lenne felszerelve, de a háttérben egy elektronikus eszközről lenne szó.
Az ingát kézzel kéne elindítani. Akár még csak egy egyszerűbb csapágyazás esetén is 1 oda-vissza ingamozgás alatt 1-2mm-nél többet nem csökkenne a kitérés. A síkmágnest megfelelő időben bekapcsolva majd kikapcsolva (utóbbi a kritikus) az ingát (illetve a hátul rászerelt síkmágnes ellendarabot) - ilyen kis távolság esetén - húzni tudja, így állandóvá téve a mozgást.
Magyarul 2 másodpercenként egyszer kapna áramot a mágnes, attól függ milyen jól tudom a helyzetét figyelni (optikai érzékelővel) és beállítani, de kb. 50-100ms-ig.
Ha jól sejtem a manapság kapható ilyen órák is így működhetnek. -
-
-
atesss
addikt
válasz
sörösló #35539 üzenetére
Igen, relét lehetőleg hagyjuk ki. Egyrészt amiért te is írtad, másrészt pedig az ilyen reléknek elég komoly ára is van már.
Amúgy meg a 4A az, amit külön motorvezérlővel is meg tudok oldani. De ha már megcsinálom, nem 5-6A-re, hanem min. 10A-re csinálnám meg. Arra meg aztán tényleg drága dolog egy megfelelő relé...
Ha jól sejtem a tranzisztorok ára nem sokat változik 10A-ig. Mondjuk a hűtés igény fokozottabb, de akad itthon elég sok bontott hűtőbordám + esetleg egy kis ventit is rakok rá.Átalakítás egy PWM-jelesre:
Egy ÉS kapu mindkét bemenetre elvileg meg is oldaná az átalakítást.
Csakhogy a W1=W2=1 esetén a fékezés jobb lenne ha nem PWM-el kapcsolgatva működne...
Úgyhogy ezen még gondolkozok.DC motor:
Közben erről a konkrét motorról eszembe jutott honnan is származik.
Egy modellvasút motorja.
Egy minőségi, márkás darab: Buhler.
Jól sejtem hogy ez akkor 12V DC ?
Kb. 10-14 éves darab, egy ismerősnek volt azokban az időkben modellvasútja. Valami egyszerűbb, de azért márkás típus.
Vagy lehet hogy AC ?
Egy nagy trafója volt a készletnek, rajta egy méretes potméterrel.MOD:
Találtam képet és adatokat is a motorról, ha minden igaz, valami ilyesmi: [link]
Itt pedig részletes adatlap, nyomatékgörbével, stb.: [link] -
atesss
addikt
válasz
sörösló #35535 üzenetére
Csak a legtöbb munka is ezzel van...
A W1 - W2 bemenetre felváltva kapcsolva a PWM jelet változik a forgásirány is.
Na viszont ez az ami nem tetszik !
Mivel így két AVR kimenetet kell PWM üzemmódban használni.
A gyári motorvezérlőkben lévő megoldásnál van egy külön engedélyező láb - ezen kapja meg a PWM jelet.
És csak itt jelenik meg a PWM jel, az irány bemeneteken nem.Mondjuk nem tűnik bonyolultnak az átalakítás, egy plusz kapuval asszem megoldható.
-
atesss
addikt
válasz
sörösló #35064 üzenetére
Az AVR-es PWM motorvezérlésen is gondolkodok közben.
Találtam egy leírást (motorvezérlő: [link], és AVR kódolás: [link]), ami alapján újra felvetődött egy cél IC felhasználása motorvezérlőnek.
Mi az ami megfelelne az én célomnak (PWM jel az AVR-ből, és ezzel a 12V-os Lada ablaktörlő motor meghajtása.
Találtam a motorról gyári adatokat: [link]
Legnagyobb áramfelvétel 1Nm nyomatéknál: 2,8A.
Akkor ehhez a PWM ellenére is megfelelne egy 3A-t tudó motorvezérlő IC ?
Pl egy ilyen: [link]
Még nem néztem körül az IC leírásában ebből a szempontból, de jól sejtem, hogy az AVR-nek és a motornak/motorvezérlőnek lehet teljesen független tápellátása is ?
(Vagy galvanikusan is le vannak választva, pl. egy belső optocsatolóval ?) -
atesss
addikt
válasz
sörösló #35068 üzenetére
Hát könnyen lehet hogy olyan helyen lesz beépítve, amihez nem lesz olyan könnyű hozzáférni.
De 1-2 havonta belefér az áttörlés-újrazsírozás végül is.
Ezek a száraz teflonos anyagok mit tudnak ?A tápegység nem olyan kardinális kérdés.
Ha olyan nagy lesz az áramfelvétel, akkor berakok neki egy újabbfajta PC-tápot, aztán azzal biztosan elmegy.De az a kialakítás is lehetséges, hogy nem is egy motor lesz, hanem 2-3-4 csoportban lesznek külön mozgatva, és így motorból is ennyi kell.
Itt már a motorok árán kívül a táp ára sem mindegy. Bár lehet hogy egyszerre csak egy mozogna.Viszont adódott még egy komoly probléma:
A Lada(2105) ablaktörlő motornál az egyik pólus maga a ház (amúgy nem értem ez miért van így, illetve hogy nem okozott-e ez gondot az autóban használva).
Egyik irányban forogva ide föld kerül. Másik irányba forogva viszont a 12V...
Egy nagy vasajtóra szereltünk fel egy ilyen motort, és így itt úgy kellett rögzítenünk a motort azt ajtóhoz, hogy el kellett szigetelni a motor házát az ajtótól.
De lemértem ezen a másik, már használatban lévő motorunknál, és sajnos a tengely is villamos kapcsolatban van a házzal, vagyis a tengelyre is rákerül ilyenkor a 12V...
Ezen a motoron egy kis orsó van, és utána kötél, szóval itt ez nem volt gond.De amit most tervezek, ott egy menetes szál kerülne a tengelyre, aztán pedig ehhez rögzítve egyéb dolgok - szintén valószínűleg fémes kapcsolatban.
Vagyis ez itt már biztos nem lesz oké...
Vagy egy olyan összekötő anya kell, ami nem fémből van (azaz leginkább műanyagból). Barkácsboltokat körbekérdezve egy helyen tudnának ilyet csinálni, 3 hetes határidővel és 2000Ft-ért darabját.
Vagy esetleg csinálok magamnak - ha találok megfelelő alapanyagot, akkor csak egy menetfúró kell.Vagy más motort kellene használni.
Más hasonló (DC 12V, hasonló csigaáttételes) motoroknál is szokás ez hogy az egyik pólus a ház ?
Ha jól sejtem az elterjedtsége és az autós használat miatt ez a Lada ablaktörlő motor elég olcsó (asszem 7e-ért láttam már teljesen újat is).
Más hasonló (nem autóba tervezett) motor jóval drágább lenne ?Egy Boráros téri, ilyen orsón fel-le tekerős, reklámcserélős reklámtáblában - amiben elszakadt a reklám, és így részben látszott a belseje - láttam a minap a mozgatómotort.
Az is hasonló felépítésűnek nézett ki, és ugyanúgy Bakony művek gyártmány volt. -
atesss
addikt
válasz
sörösló #35064 üzenetére
Vettem egy M6-os menetes szálat, és nem tapasztaltam ilyesmit. Kézzel lehet rajta "pörgetni" is az anyát, simán megy rajta.
Közben a terv lehet változik (lehet hogy az eddig tervezett ~0-nál egy kicsivel azért nagyobb terhet kell mozgatni), bár szerintem még így is elég lesz egy sima M6-os menetes szál.
De ha mégsem, akkor azért gondolkodok a trapézmenetes orsón is.
Csak mekkora lehet a legkisebb méret, ami kapható még belőle ? -
atesss
addikt
válasz
sörösló #35064 üzenetére
Ez jó hír, köszi !
ha eléggé bika a tápegység
Itt arra gondolsz, hogy a pufferelése elég nagy (a PWM frekvencián is, vagyis LowESR kondikat érdemes használni gondolom) ?Majd kiderül élesben hogy nézne ki a dolog, de kb. 1cm-es lineáris mozgáslépcsőket kellene elérnem. És úgy, hogy ezek a mozgások ne gyorsak legyenek, hanem szabad szemmel láthatóan lassan mozogjon a lineáris tengely ezen az 1cm-es úton is.
Az 1cm egy pl. 6-os menetes szárnál kb. 10 fordulat.
Megnézem majd az egyik beépített ilyen ablaktörlő motorunkat (úgyis épp cserélnem kell a vezérlő Atmega-t, ha átküldené végre a kolléga a HEX fájlt amit az új Atmegába írnék...), hogy milyen sebességgel forog - mennyi idő alatt teszi meg a 10 fordulatot.Direkt ilyenre csinálják állítólag, mert a fő szerepük a rögzítés
Egyértelmű. Csak nekem most pont nem erre kellene.
Egy egyszerűbb menetmetsző jól sejtem hogy 2-3e Ft-nál nem nagyon drágább ?
A trapézmenetes orsók... Nagy menetemelkedéssel is gyárthatók
Nekem az itt pont hogy nem cél.A trapézmenetes orsók nagy terhelésre, kis holtjátékkal készülnek.
Nekem a fő problémám, hogy nem fog-e hamar (pár hónap alatt) elkopni, elhasználódni a sima menetes szár vagy a rajta lévő anya ?
Elsősorban ezért merültek fel bennem az alternatívák.
Zsírozás segíthetne, csak ott meg félek tőle, hogy a zsírban idővel jobban megragad a por. Vagy valami speciálisabb zsír kellene ? -
darvinya
titán
válasz
sörösló #35001 üzenetére
Akkor látom nem értetted az írásomat.
A kávéfőző kapcsolója köze sincs amit linkelt képhez.
Kapcsoló billenőjében van 2 horony, ami a házon! lévő lyukban kialakított 2 pöcökön billen.
Maga a kapcsoló billenő feszíti és a kapcsoló házat és így rögzíti a kicsúszástól, de az elfordulástól maga a kapcsoló billenője véd.De du. rakok fel képet róla.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
sörösló #34890 üzenetére
Sajnálom, de el kell keserítselek. Azok az árak a mostaniakhoz képest valahol a bányászbéka segge alatt tanyáztak.
Nagyon durva ellenpéldákkal rukkolok elő:
Volt olyan (itt nálunk), hogy egy havi mérnöki (nem kezdő) fizetésemből írva-mondva 43 darab BC107 típus tranzisztort tudtam volna megvenni. Egy JVC838L rádiósmagnó (igaz 8 kilós) fél Dacia árába került. Persze, hogy a fejed tetejére állva is javítottad! PC AT jugoszláv klónt 9 Dacia áráért vett az intézetünk (1991-ben)... De ez a másik véglet.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
sörösló #34890 üzenetére
Sajnálom, de el kell keserítselek. Azok az árak a mostaniakhoz képest valahol a bányászbéka segge alatt tanyáztak.
Nagyon durva ellenpéldával rukkolok elő:
Volt olyan (itt nálunk), hogy egy havi mérnöki (nem kezdő) fizetésemből írva-mondva 43 darab BC107 típus tranzisztort tudtam volna megvenni. Egy JVC838L rádiósmagnó (igaz 8i kilós) fél Dacia árába került. Persze, hogy a fejed tetejére állva is javítottad! De ez a másik véglet.
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! MSI B550 R7 5700X 32GB DDR4 500GB SSD RTX 3070 8GB ZALMAN Z1 Plus Be quiet! 650W
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG Ally Z1 Extreme 512GB SSD játékkonzol garanciával hibátlan működéssel
- Bomba ár! Dell Latitude 5420 - i5-1145G7 I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Tablet felvásárlás!! Apple iPad, iPad Mini, iPad Air, iPad Pro
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged