-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ijk
nagyúr
válasz
turbulencia8 #42266 üzenetére
Hát pedig használt Sony cuccok már abszolút nem a megfizethetetlen kategória ha FF-ről van szó. Inkább az évek során beleinvesztált lóvé lehet meredek, de ha használtakat veszel akkor alig buksz rajta ha eladsz (persze az eladás sokszor lassú és nehézkes).
-
turbulencia8
őstag
Amúgy az MPB-nek való visszaküldéssel elég vegyesek voltak a tapasztalataim. Csak onnantól válaszoltak, amikor a német MPB GmbH-nak címeztem a megszólítást, és megemlítettem, hogy webes rendelésnél EU-s jog az elállás, valamint betettem másolatba több e-mail címet. Aztán előszőr nem akartak címkét küldeni, anélkül kb. 30 eFt lett volna a visszaküldés DHL-lel. Aztán feleségem vette át a levelezést, amíg én külföldön voltam, és kapott általuk megcímzett DHL-es címkét, amit postán is föl lehetett adni, és egyezség szerint majd levonják a visszaszállítást a visszatérítésből. Még nem utaltak, de talán nem lesz gond innentől.
-
turbulencia8
őstag
válasz
Mr.Csizmás #42187 üzenetére
Milyen csendes volt múlt héten a fórum, előtte meg alig győztem követni az AF tapasztalatokat.
Azért szeretnék jó minőségű gyors obit, hogy eszembe se jusson full frame kamerát venni, mert annak a szükségét szimplán nem tudnám megmagyarázni a feleségemnek.
Sok youtuber állítja, hogy a Viltrox Pro széria kiváltja a full frame f1,8-at. A Panasonic S9 eléggé tetszett, de pont Panáról váltottam, és nagyon utáltam a zöldes bőrtónusokat esti fénynél (okés, az LX15 nem egy S9). Nem tudtam jól beállítani a színeket, és ez elég sokat rontott a közös emlékeken. Jön a téli időszak, akarok majd egy otthoni, éles és gyors obit, de még ráérek dönteni, -
Ébri
senior tag
A fényképezőgépbe nézés miatt derült ki, hogy a jobb oldali lencse a szemüvegemben egy dioptriával el van lőve (gyereknek odaadva kétdezte, miért homályosra állítottam be, s akkor néztem, hogy bal szemmel meg éles, amúgy is gyanús volt, hogy változott a szemem, de szemésznél nem sikerült prezentálni). Szóval a dioptriaállítás egy nagyon hasznos funkció, s számomra is kiderült, hogy ad omináns szemem valószínűleg nem a jobb
.
-
madgie
titán
válasz
Stauffenberg #42260 üzenetére
Érdemes a Multit megpróbálni, azt hinné az ember, hogy elmegy majd minden hülyeségre, de nagyon sokszor kiszámíthatóan viselkedik, Eye/Face AF-nél meg tényleg kevésbé fog elkolbászolni a fókusz.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
madgie #42259 üzenetére
Maxima respekt ezért a kommentért, mert azért vagyunk itt, hogy az eltérő tapasztalataink kiadjanak valami közös halmazt.
Az én igényeim nagy részét is lefedi még az X-T3 fókuszrendszere is, de vannak azok a szituk, ahol annyira melós piszkálgatni az AF-C beállításokat, hogy amikor egyedül forgatsz, reggel öt óta fent vagy, csak feleslegesen növeli a hibázási lehetőségeket.
Találtam ezt az X-M5 AF-ről szóló videót, ahogy a youtuber elkeseredés helyett elkezdte beásni magát a beállításokba.
1. Alapbeállításon az Eye AF folyton pulzált neki
2. Sima Zone AF-C mellett a pulzálás megszűnt, de amint belép valami a zónába, elkezd elmászni a fókusz (nem annyira meglepő, csak ugye emiatt nem megoldás mindenre)
3. AF Speed és a Tracking Sensitivity finomhangolásával a témáihoz hangolta az AF-et, de nincs egy beállítás mind felett, viszont a "vlogger teljesítmény" nagyban javult, ő elégedett lett vele.Alapvetően én is az AF-C Speed/Sensitivity balanszolásával teszem működővé az X-T3-at és meglepett, hogy az még egy generációval később is simán a pakliban van, hogy amint lecsillapítod az idegességét (ne szaladjon túl, ne pulzáljon), már nem fog tudni követni egy séta tempóval közeledő/távolodó embert vagy ha nagyobb távot kell megtennie az AF-nek egyik témáról a másikra, azt extrém lassan fogja csinálni.
Maradtam le majdnem (egyébként kifejezetten fontos) témáról emiatt. Ötkor keltem, már este 9 volt, fáradt voltam, elfelejtettem a közeli B-rollos beállításról a harapósabb követésre állítani. Meglett a felvétel, de azóta van bennem stressz, hogy mikor jön el a pillanat, amikor cserben hagy és nem segít ezen, hogy a fenti X-M5 videóban ugyanezeket a küzdelmeket látom. Akkor is, ha csomó más aspektusban nyilván ügyesebb, mint az X-T3.
-
madgie
titán
válasz
hemaka #42258 üzenetére
Na megnéztem ennek a jómadárnak egy pár videóját és értem, nekem miért nem rossz: nem nem csinálok olyat, hogy 25 centiről gyorsan hátramegyek három méterre Eye AF-fel. Nem azt mondom, hogy nem reális, mert persze, hogy az, bizonyos helyzetben, de nálam mondjuk egy belsőépítész nem fog ennyire bolond módon futkározni. Holnap is felveszem, majd ahogy dumál, de legrosszabb esetben is elsétálgat két szoba között, lassan, beszéd közben. Ez még az amúgy borzasztó X-T4-nek is megy.
Szóval elhiszem ,hogy sok esetben "trash" a Fuji AF, én meg azért nem találkozom gyakran ezekkel, mert nem ezekben a szituációkban videózom, aztán a saját kis szeletem alapján ítéltem meg a helyzetet. Elnézést kérek ezért. -
hemaka
Topikgazda
válasz
Stauffenberg #42254 üzenetére
Edvard kinyirta oket, a legjobb resz az volt amikor egy ezer eves a6000 valami gagyi uveggel romma veri a fujit, wtf. De eltettek lab alol a palit vagy hova tunt?😂
-
madgie
titán
válasz
Stauffenberg #42254 üzenetére
Ez egy teljesen idióta videó, már ott is felb@sztam magam rajta, csak nem akartam visszaírni. Kivagdos random bemutatókból valamiket és arra építi fel a mondandóját... WTF? Azt se tudja, mit használtak, hogyan, milyen objektív volt rajta stb.
Tessék, basic, hülye reggeli fejjel, EIS nélküli remegős 27/1.2 Viltroxos. Elmegy bárhová az AF, akár akkor, mikor a buci fejem előtt átviszem a kamerát? Alig látszik valami akkor a fejemből és még remeg is végig a kép, mint a fene.Tudom, nem túl szofisztikált teszt, de ennyire futotta most és az itteni topik szerint is oda-vissza kéne vadásznia az AF-nek, oszt' mégse...
-
Stauffenberg
nagyúr
Valószínűleg eleve a domináns szemed használod ösztönösen, de itt egy kis leírás, hogy megtudd melyik az.
Nekem is a bal szemem a domináns, szóval a rangefinder kereső pozíció nekem sem annyira ideális, de vannak nagyobb bajok is az életben.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
madgie #42250 üzenetére
"Egyébként azzal nem értek egyet, hogy a potenciális vásárló mindig hülyebiztos megoldásokat akar."
Nem tudom mit értesz hülyebiztos alatt, nem várom el a gondolatolvasást. Én kiszámíthatót akarok, hogy amit kérek tőle, azt tudja megoldani (és nem kérek olyat, ami ne lenne basic dolog 2025-ben).
Nem tudom megnézted-e ezt a videót amit linkeltem a másik topikban, a srácnak X-H2s váza van, annak az FW frissítéseiről is számtalan videót csinált, de itt éppen az X-M5 "first impression" videóit szemlézte, hogyan hasal el basic feladatokon, aminek nem kéne témának lennie ma már (arcról elmegy a háttérbe és vissza az AF például).
Én tökre nyitott vagyok arra, hogy meggyőzzetek, hogy amit látunk az nem így van, esetleg azóta kikupálták, ez a videó sem mai, de amikor ilyeneket írsz, az azt az érzetet keltheti, mintha irreális elvárásaim lennének (miközben úgy várok dolgokat, hogy tudom máshol mennyivel alacsonyabb hibaaránnyal dolgozik egy AF rendszer ugyanolyan feladatokon).
-
madgie
titán
válasz
Stauffenberg #42244 üzenetére
A tükörrel szemben kicsit bénázgattam, az X-M5 szépen tartja az arcot, akár a Viltrox 27/1.2-vel is, de itt sem mindegy, hogy van beállítva a váz. Úgy értem ha egy adott fókuszpont van kiválasztva, vagy tracking, akkor az az adott fókuszpont mindig jobban elhívja keringőre az AF rendszert, ha bizonytalanságot érzékel, ezért hajlamosabb huntingra. Ha multi az AF beállítás, tehát nem szólsz bele, hová élesítsen, de az arcfelismerő nyilván megy, akkor az arcodra tapad stabilan, mert ha el is bizonytalanodna, nem egy máshol elhelyezett AF pont felé fog elkezdeni keresni, hanem a kép egészét tekintve keres témát és mivel ott az eleve addig használt és felismert arc, ebből kb semmit nem veszünk észre (legalábbis én elsőre így okoskodnám ki, miért sokkal jobb így).
Ja és az EIS is képes kicsit megzavarni a dolgokat, jobb, ha ki van kapcsolva, sokkal stabilabban tapad olyankor az arcra.
Egyébként azzal nem értek egyet, hogy a potenciális vásárló mindig hülyebiztos megoldásokat akar. Ha azt akar, vegyen iPhone-t, ez egy dedikált eszköz, eredetileg dedikáltan (valamennyire) szakképzett felhasználóknak. Egy fúrógép sem olyan, hogy betont, fát, acélt egyformán visz, csak nyomni kell a gombot. -
Ijk
nagyúr
Nekem a távmérős jellegű digitális vázak hiányoznak, mindenki a DSLR típusú vázakat nyomja. Értem én hogy egy 200mm-es telénél jó ha a kereső az optikai tengelyben van, de rengetegen ahogy én is életükben nem használtak 75mm-nél hosszabb üveget aminél nem fontos kritérium. Ellenben nem kell az arcom folyamatosan a hátlaphoz préselni, a másik szememmel is látom a kompozíciót, az alany látja az arcom, a tilt kijelzőt felhajtva sem takar be, és nincs az a púp a kamera tetején ami konstans be akad mindenbe a szemkagylóval amikor kihúzod egy kis táskából.
Természetesen ezek a fajta vázak kisebb objektívekkel ergonomikusak, tehát max f2, de inkább f2.8 fixekhez optimálisak. Nekem X-T5 is picike egy komolyabb f1.4 fixhez, Nikon Z8 már egy tisztességes méretű váz ha komoly obikat akarsz használni.
A7III-at azért szeretem mert Sony készített hozzá pöpec markolatbővítőt és meg lehet fogni rendesen:Szerintem ergonómiailag rossz a MILC felhozatal nagy része. A kis f2.8 fixekhez jobbak lennének RF stílusú vázak mint az X-Pro vagy X-E5, miközben fényerős fixekhez is már inkább Z8 méretű vázat használnék. Kihajtós kijelző számomra katasztrófa, fotóhoz Fuji féle 2 tengelyű tilt a legjobb, hibridnek meg az A7RV féle.
-
arn
félisten
Jo a rekreacios megfogalmazas
Szvsz fotozashoz a dedikalt tekerok a fuji xtn jobbak, mint a pasm. Nem is ertem, gyk semmivel sincs kevesebb tarcsa egy modern gepen, miert kell mindig a pasmtol fuggove tenni, hogy eppen melyik micsoda. Ha vazat terveznek, ez lenne nalam az alap, es ezt egeszitenem ki a modern ficsorok gombjaival. Nem kellett hozza kijelzot, vagy vmit bamulni, a vazra ranezve egyertelmu. Az egesz fuji x story innen indult, elhoztak nehany analog korra jellemzo dolgot modern kontosben.
En inkabb azon csodalkozom, hogy meg a mai napig is a digitalis vaz formaja a filmes vazak formajat koveti, es ennyi ido alatt sem talaltak jobbat. Erdekes modon a kisebb kezi videokameraknal az egy kezzel is jol tarthato formara hamar ratalaltak, itt sem lenne hulyeseg hasonlo.
-
Én meg lövöldöztem a Sigma 23/1.4-el, rendben van, nincs panasz, szépen mos, stb. ami kell. Még műfényben is lőttem emberre, nem lett ufo.
-
Ijk
nagyúr
válasz
mikrofon #42241 üzenetére
Nekem GFX100RF van az itt kicsit kakukktojás mert középformátum, csak mivel Fuji itt rontom a levegőt én is
. Nem is illik igazán Sony FF-el összemérni AF képességeit.
Majdnem X100VI lett egyébként, számomra Fuji rekreációs fényképezőgép gyártó, van rajta sok analóg jellegű biszbasz, pl. meglepődtem magam is mennyire szeretem a zársebesség tárcsát. X-Pro mindig is tetszett mint retro távmérős jellegű váz, X-E széria a kicsi hordozható, cserélhető üveges, X-T-nek van szvsz legjobb mechanikájú fotós kijelzője a piacon. Fuji az egyetlen MILC gyártó akinek van komoly 28mm látószögű objektíve, egyetlen másik sem volt képes kijönni egy felsőkategóriás 28-assal.
Egyedül az X-half-ot nem tudom hová tenni, engem ilyen temu-s kínai kacatra emlékeztet, de biztosan megvan a célközönsége.
Őszintén szólva sokkal szívesebben fogom meg a GFX-et fotózni mint a Sony-t még ha adott feladatra sokkal alkalmasabb is az A7III a 35GM-el. -
madgie
titán
válasz
Stauffenberg #42244 üzenetére
Videóra, emberre nem használtam a héten az X-M5-öt, ellenben hétvégén most méztem vissza a képeket és a legtöbbet ez a váz volt használva. Volt rajta a Viltrox 13/1.4 és 27/1.2 és a Fuji 33/1.4, kitűnően tette a dolgát. Az X-T5-ön az 56/1.2 volt ráragadva, azt véletlenül sem teszek az X-T4-re, soha, semmin nem működött olyan bizonytalanul teljes alakos távolságra, mint a "fejlesztett" firmware-es X-Trans IV vázakon
Ami még érdekes, hogy a Viltrox 27/1.2 a tesztek szerint nem tud szépen, finoman átélezni C-AF-ben videónál, nekem az X-T5-ön nagyon szépen megoldotta ezt a feladatot többször is, sokszor van olyan, hogy kézből kitartva, képernyőre pöccintve élezek át közelről távolra. MF-fel focus by wire cuccokkal nem lesz sose szép, de ha jól van beállítva az AF és az objektív is képes rá, nagyon finoman lehet ezt megoldani.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
mikrofon #42241 üzenetére
Az X-H2s egymillió forint (volt drágább is), nehezen veszi rá magát az ember, hogy kísérletképpen beleugorjon, mert ezen már lehet bukni. Itthon nehezen eladható, MPB meg örömmel beveszi használt ár mínusz 40% árképlettel.
Szóval a válasz: Én úgy "fikázódok", hogy nem dolgoztam az X-H2s-el, ellenben tele a Youtube példákkal, hogy videóban simán huntol mozdulatlan témán és pakolgatják vissza rá a régi FW-ket, de nincsenek olyan videók, amik bemutatnák, hogy ez csak user error.
Mazsit kérdeztem pár napja X-M5 kapcsán másik topikban, hogy az aktuális FW hol tart, csinálja-e, de még nem volt ideje tesztelni. A potenciális vásárló (itt vagyok, vázat szeretnék cserélni modernebbre és nem vagyok meggyőzve) nem azt akarja hallani, hogy mindent meg lehet oldani, csak jól kell tologatni a csúszkákat az AF-C finomhangolással, meg objektívenként más recept kell, akkor lesz jó. Egymillióért már kitárul a világ opciókban.
-
vakablak93
őstag
válasz
vakablak93 #42242 üzenetére
Ez lemaradt: Amit írtam, azt csak fotóban tapasztaltam. Nem videózom, így arról gőzöm sincs ott milyen az AF.
-
vakablak93
őstag
válasz
mikrofon #42241 üzenetére
Nekem a megjelenés napja óta megvan az X-T50, és valahogy inkább olyat tapasztalok, hogy a kis gyors gyári f2 sorral csaknem hibátlan. Nagyon marginális hogy ha egyáltalán egy-két fotó egy egész napos bulin mellé megy. Pl. az XF 50 f2-vel nagyon is tapadós az eye af.
Addid mondjuk a Viltroxxokkal (igen, a 75mm AF Pro-val is) mindig azt éreztem amit feljebb is írnak hogy össze vissza rángat az AF mondjuk a kettő szem között, vagy ott a pont de előtte-mögötte lesz valahol éles. Esetleg leugrik a cipőjére a célszemélynek
Végeredmémyben inkább kikapcsolom, és egy pontos AF-el megyek...
Nekem totál az jön át hogy objektvfüggő.
-
mikrofon
veterán
Akik itt szidják a Fuji AF-et, azok használnak új generációs vázakat, mondjuk H2s-t vagy azzal egy generációs AF-et, vagy az újabb vázakat?
Nem arra gondolok hogy kipróbálta-e hanem hogy használja-e? Azaz kiismerte, megszokta és beállította a vázat?
A Sony a9 jó régi váz és sokkal jobb AF-je van mint a Fuji-nak, de amiket itt írtok a Fuji AF-ről az inkább vicces, de semmiképpen sem az aktuális valóság már. -
madgie
titán
válasz
hemaka #42238 üzenetére
Ha valamiért nem pro a Fuji, az szvsz a szerviz. Nehezen felfogható, hogy másfél-két
hónapig tart szinte bárminek a megoldása, mert Portugáliába, Kelet-Timbutkuba vagy mittomén hová kell küldeni. Az 56/1.2-t szeretném megjavíttatni, mert érzésre kicsit decenteres lett a bal oldala... de most komolyan ennyi ideig nélkülözzem az egyik pénzkereső cuccom? A múltkori lézeres kaland után is egyrészt a várható összeg, másrészt a szervizelésnél kieső idő miatt döntöttem úgy, hogy oké, akkor inkább veszek egy X-M5-öt. -
madgie
titán
válasz
Stauffenberg #42234 üzenetére
A legelső reakcióm nekem is az volt az X-T3 fw frissítéskor, hogy visszavettem legkisebbre az AF-et, de sajnos akkor is hajlamosabb volt meg-megugrani valahová, mintha a kelleténél hajlamosabban akarna reagálni valamire... miközben nincs mire
Sokat kell amúgy piszkálni az AF sebességet, érzékenységet, egy modern fényerős objektívnél más beállítás kell, mint egy alapzoom-mal, míg pl a sokak által szeretett Fuji 16/1.4 meg bármivel el képes menni bármilyen falsra, még akár fotónál is.
Ettől függetlenül rengeteg melót lehoztam ezekkel a vázakkal is, de az tényleg nem kérdés, hogy lehetne jobb is az az AF és egyébként az X-Trans V-tel bejövő proci jobban oldja meg ugyanazokat a feladatokat.
De ez a csodavárás egyébként mindenhol ott van, Nikonos kolléga is örülve mutatja a Z6III-at, hogy milyen jó lett az AF, de amikor megkérdezem, miben korlátozott fotó-AF-ben annyira az Z6II, akkor inkább csak vakarja a szakállát. Nyilván jobb az új, gyorsabb, szebb, meg szereti is az ember, ha a szaga is új, de már messze nem ott járunk, hogy a Canon 6D-nek csak a középső AF pontját szabad használnunk.
Ijk: a profik Fullframe-et akarnak, sok-sok éve az a varázsszó. Valamennyire amúgy meg is értem, digitnél is nagyon sok esetben az lett az optimális méret/minőség. Én maradtam itt, mert akármit próbáltam, nem éreztem, hogy annyival előrébb lennék, mint amennyi kényelmet fel kell áldoznom, pl azzal, hogy többet kell gyúrni a fájlokat, hogy számomra jól nézzenek ki. Drónnál is megvártam az Air3S-t, mert a Mavic 3 széria szerintem borzalmas zöldeket tudott (kettő van a csapatban most is), egyszerűen csak szenvedtem az utómunkáknál vele. A Panasonicot is nagyon szerettem anno a MILC-re váltáskor, de egy konstans szívás volt lehozni vele egy rendezvényt utómunkailag. Össze-vissza WB-k, borzalmas pirosak, szinte minden pozícióban máshogy kellett gyúrni a rawokat. Ha ez az én szegénységi/lustasági bizonyítványom, akkor vállalom: minél kevesebbet akarok már ezzel szívni, akár az AF rovására is. -
Ijk
nagyúr
Nekem megfelelő a Fuji AF amatorkent, de nem az a vita tárgya hogy használhatósagra megfelel, hanem hogy profik a konkurenciat veszik a jobb AF miatt. De szerintem Fuji már rég elengedte a profi vonalat APS-C-n, inkább amatőröknek készítik a gepeiket, kifejezetten a retro vonalat képviselve, amíg ki nem pusztul az apsc.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
madgie #42218 üzenetére
"maga az X-Trans IV AF működés lett elb@szva, amikor a T4 megjelenésekor annyira a sebességre próbáltak fókuszálni, hogy az a megbízhatóság és kiszámíthatóság kárára ment. Az eredeti X-Pro3/X-T3 AF sokkal jobb volt, le tudtam úgy rakni egy állványra riportnál a T3-at a 23/2-vel anno, hogy nem különösebben huntingolt arcfelismerőn, sok-sok időn keresztül sem."
Ugye én erre írtam többször, hogy az AF-C beállításokban ha lejjebb veszem az érzékenységet és a sebességet, akkor nem kezd el ugrálni csak azért, mert egy kis elmozdulást érzékelt a témán (és ha bele is korrigál, nem odaugrik, hanem lassan betekeri). Szóval igen, meg lehet oldani, cserébe amikor tényleg le kéne követni a mozgást, akkor hajlamosabb elaludni ezzel a beállítással. De ez egy X-Trans IV gép, elfogadom azt, hogy az X-Trans V már jobb, de sajnos annyi példát lehet rá találni, hogy az is melós mire behangolod, hogy az emberekben nem egy megnyugtató érzés lesz úrrá.
Nekem két-három fős videós projektekben sosem volt parám attól, hogy mennyire ügyes vagy nem ügyes az X-T3 fókusza, mert több kameraállásunk is van, ha meg narratív anyag, akkor főleg nem para. De amikor először kerültem bele egyfős run and gun melóba, akkor párszor beszaratott az AF. Meglett a végén minden felvétel, de voltak ahol csak éppenhogy cipőkanállal fért bele, hogy még elkapja a kulcspillanatot. Nekem ez olyan fokú stressz volt, hogy legszívesebben levettem volna a gimbalról a gépet, hogy kézzel fókuszáljak, de a gimbal meg okkal volt.
Amúgy ha lenne a használt piacon értelmes áron X-S20, akkor már kipróbáltam volna magamnak az eggyel újabb Fuji AF-et, mert nem akarom elhagyni a rendszer, imádok fotózni vele és abban sosem hagyott cserben, de videóban szívesen levennék némi stresszt a vállaimról, mert amikor mozogni kell a gimballal, figyelni kell a hisztogramot, figyelni kell a kompozíciót, figyelni kell hova lépek, el ne essek, akkor nem kell mellé az is, hogy ezer idegszállal figyelem a fókuszt is, hogy mit csinál (figyelni egy Sony FX30-on is kell, de ezer helyett mondjuk csak háromszázötven idegszállal, remélem érted mire akarok kilyukadni, ezt tenném meg tételmondatnak a mondandómban).
-
arn
félisten
Nem arrol van szo, hogy felrefokuszal, hanem hogy lassu. Lassu fokusszal is meg lehet orokiteni sokmindent - erre celoztam - mas fotozasi technikat igenyelt.
Es amugy persze, mindenki gyorsabb fokuszt szeretne, de nehany specifikus teruletet kiveve nem dol ossze a vilag, ha nem ebben van a leggyorsabb fokusz. Nalam elorebb vannak a kepminoseg, hordozhatosag, stb. Szoval ha jobb kepminoseget kapok, de lassabb fokuszt, szamomra egyertelmu a valasztas.
Ezert fantasztikusak a regi analog kepek, amellett, hogy zsenialis a vegeredmeny, mennyi kepet el kellett kesziteni, hogy minden osszealljon technikailag is. Ehhez kepest mi manapsag olyan szeles tarhazat kapunk, hogy a kreativitasnak nem ez fog gatat szabni.
-
Mathiask
senior tag
Az af témához totál amatőr point and shoot kezdőként. Nyáron vettem x100vi-t, főleg nyaralás és gyerek fotózásra. Eddig nem volt dedikált fényképezőgépem.(20-25 éve apám dslr-jével néha kattingathattam nyaralás alatt, de ennyi)
Nem igazán tapasztaltam ki az af-t.(Mondhatnám azt is, hogy nekem kicsit érthetetlen mikor mit kéne, hogyan használni.
Mindezek ellenére nem érzem, hogy sok lenne az életlen képem, igazából többre számítottam. Gyakorlatilag nem nagyon emlékszem olyanra, hogy az af miatt lemaradtam volna valamiről, vagy hogy utólag derült volna ki, hogy na ez kuka, mert rossz helyen volt a fókusz. Lehet volt ilyen, de érzésre 99,5%-ban az történik, amit elvárok. Pedig a gyerek mozog rendesen, volt pár nap kutyázása is, ott se éreztem, hogy valami nehezebben megy, mint kéne.(Leggyakrabban a gyerkhez afc/tracking+eyedetection-ben vagyok) Nem tudom a többi rendszer milyen, de nem érzem, hogy bármiben korlátozna a fuji. -
hemaka
Topikgazda
válasz
madgie #42224 üzenetére
Ahogy Atomizer is írja, itt nem azzal van a probléma, hogy meg lehet oldani, persze meg tudom, csak nem akarom. Mert akkor felmerül a kérdés, minek veszek több százezerért új vázat, ha még mindig nekem kell ezzel szórakoznom?
Én csak azt nem értem a Fujinál, hogy amikor a CaNikon is belépett a milc kategóriába, ráadásul jó későn, olyan ótvar fókusz rendszerük volt, hogy sírtál tőle kb.
De ráfeküdtek és kikalapálták, ezt a Fuji miért is nem képes megoldani?
Mondjuk a teljesen haszontalan xhalf és xe5 büdzséből inkább tették volna rendbe ezt végre. De majd talán jövőre... ahogy azt a magyar is mondja. -
madgie
titán
válasz
kovsol #42228 üzenetére
Hát figy, én nem azt állítottam, hogy sz@r a Sony AF-je, hanem azt, hogy az is teljesen triviális témákon el tud néha csúszni. A legutóbbi projekt az volt, hogy ennek alapján dolgoztak a srácok egy másik helyen (ezt még én vettem fel, a lenti snittek még X-T3-mal lettek felvéve), most rám csak a vágás várt.
Például volt olyan rossz snitt, hogy egy mintás falból recepcióra való kifordulásnál rosszul húzta át a fókuszt a gép. Előfordul szerintem kb bármivel, újravesszük, megnézzük, hogy lehet ezt úgy megoldani, hogy a gép is "szeresse" és kész. Néha egyszerűen jó lesz a második snitt, amit ugyanúgy mozgunk le.
De ettől még nem lesz hülyebiztos egyik rendszer sem. A Sony sem.
A kollégának szerintem annyira nem magas léc a használati, némileg komolyabb rendszerekkel is dolgozik, filmes projektekben, sorozatokban. Ő az. -
madgie
titán
válasz
Atomizer #42226 üzenetére
Nézd, amíg a MILC csoportban is felmerült, hogy a Fuji pl azért nem jó, mert nem lehet a felismert arcok között váltani és ő rosszra áll rá, addig annyit tudok mondani, hogy RTFM, minimum két generáció óta tudják.
És egy csomó ilyen van, hogy elvárnánk, hogy oldjon meg mindent egy csettintésre egy eszköz, de beállítani azt nem tudjuk.
Hogy tökéletes eszköz a Fuji? Dehogy az. De az tuti, hogy ez a túllihegett ellen-hype túlzó, ami az AF ellen megy. -
Ijk
nagyúr
válasz
madgie #42224 üzenetére
Nem versenyképes. Sony kiszámíthatóan, nyugodtan találja a szemet, még zónákat, fókusz pontokat sem nagyon kellett soha allitgatnom. Ehhez képest Fuji rangatja a pontot, néha nem szemre teszi a szem követőt, nem mindig a kézenfekvő alanyt, aki legközelebb van célozza be.
Nekem a fotózás hobbi, rekreációs tevékenység, erre tökéletesen alkalmas a Fuji AF, a gép meg egyértelműen jobb erre mint egy Sony. De profiként biztos nem Fujit vennék az AF miatt, nem azért mert szar, hanem mert a konkurencianak jobban, megbízhatóbban, kenyelmesebben működik. -
madgie
titán
válasz
hemaka #42223 üzenetére
Tíz éve. Azóta gondolom jobb a találati arány is, most sajnos harmadik éve nincs már kutyám, de meglepődnék, ha nem tudnék egy közelképet csinálni egy kutyáról bármelyik Fujival (ha szar a kutyafelismerő algoritmus, oldd meg fókuszpontáthelyezéssel vagy sima trackinggel, amit a szemre tapasztasz rá).
Nem akarok senkit megbántani, de a rossz szaki mindig a szerszámot hibáztatja. Nem igazán tudok olyan rendszert mondani, ami jelenleg ne lenne képes kb bármilyen általános fotósfeladat megoldására. -
hemaka
Topikgazda
válasz
madgie #42218 üzenetére
Szerintem az emberek 2025-ben jogosan varjak el, hogy ha valamit kifizettek nem is olcson, sot az arakat elnezve tularazva, az mukodjon rendesen. Plane ugy, hogy mas gyartoknal ez mar reg megoldott.
Hiaba allitom be zonara, ha a kutyat meg igy sem ismeri fel, aztan ha nagy nehezen sikerul neki, ugral a kozelebbi es a tavolabbi szeme kozott a fokuszpont mint az idegbajos, kosz szepen fuji, mindezt 2 mihalyert. (Szerencsere beszamitott gep, nem adtam erte egy forintot sem)
Japan cegnel ezt konkretan nem is ertem, hogy egy olyan preciz es munkamanias nep, mint az, hogy engedheti meg maganak. -
Ijk
nagyúr
De lehet, viszont itt közel volt a két fej egymáshoz az egyik a másik mögött. A bosszantó az hogy mindenáron a hátsóra akart fókuszálni amikor zónát használtam, annak ellenére hogy a közelebbi volt jóval nagyobb. Ilyenkor átváltasz pontra és odatolod ahova akarod a fókuszt és oda is teszi a szemre.
-
madgie
titán
válasz
hemaka #42214 üzenetére
Két meg három éve vadászaton voltam egyik videósként és bár főleg a drón volt az én feladatom, de lentről néha szórakoztattam magam és minden gond nélkül lekövette az X-T5 az öreg 55-200-zal a nem túl lassú vadkacsákat, 240p-s slomoban is.
Én néha tökre nem értem az internetet, itt is megy a mantra, hogy munkára alkalmatlan a Fuji, meg vegyünk Sonyt, közben gyakorlatilag mindent megoldok különösebb gond nélkül a Fujival és csapaton belül van A7SIII, aminek az anyagait szintén én vágom sok esetben és semmivel, de semmivel nincs kevesebb elrontott élességű snitt azzal a géppel, sőt.Totál elhiszem, hogy emberre nagyon tapadós a Sony, de nem csak egyszemélyes portrét lő az ember, ha meg annyi gógyija nincs a fotósnak, hogy normálisan beállítsa a gépét (mittomén sok ember között egy esküvőn ne teljes képernyős trackinggel szopassa magát, hanem ismerje annyira a rendszerét, hogy átdobja zónába és akkor milliószor leegyszerűsíti az életét, főleg ha egy könnyebben zavarba hozható objektív van a vázon), akkor adja vissza a papírját (már ha van olyanja, bár 2025-ben nyilván nem ott tanul meg fotózni az ember).
Egyébként az X-T3/X-T4 AF-jét továbbra is nagyon elb@szottnak érzem a Fujik között, tegnap rengeteget fotóztam és az X-M5 minden ergonómiai balféksége mellett is ezerszer szebben oldotta meg a feladatokat, mint a T4. Nyilván a T5 is, maga az X-Trans IV AF működés lett elb@szva, amikor a T4 megjelenésekor annyira a sebességre próbáltak fókuszálni, hogy az a megbízhatóság és kiszámíthatóság kárára ment. Az eredeti X-Pro3/X-T3 AF sokkal jobb volt, le tudtam úgy rakni egy állványra riportnál a T3-at a 23/2-vel anno, hogy nem különösebben huntingolt arcfelismerőn, sok-sok időn keresztül sem. -
hemaka
Topikgazda
Az a faq egy nevetséges valami. Canonnál sem kell már semmit mókolni, átrakod afc-be és beállítod, hogy állat vagy embör, aztán már ragad a szemre stabilan, ez utóbbi a Nikonnál ráadásul full autón is megy.
Nem tudom mikor lesz hajlandó a fuji is valami hasonlót villantani, de ideje lenne mielőtt pofára esnek teljesen. Pláne úgy, hogy japó cég, azért van lóvé is, nem értem mi történik. -
Ijk
nagyúr
válasz
hemaka #42214 üzenetére
Nekem csak Sony volt de ha jól tudom valahogy Canonnak és Nikonnak is sikerült mára elég jó AF-et összehozni. Fuji meg FAQ-t készít az értelmezhetetlen AF beállításaihoz hogyan kell használni, közben Sony-n meg csak működik, szerintem soha nem is használtam csak AF-C-t mindenféle programozás nélkül.
Egyébként az AF AI-jük működik (legalábbis embernél), de vannak érdekes anomáliák, pl. amikor nem szemen van a követő zöld kocka és döntsd el hogy akkor most mit is fókuszál. Van hogy jobb kikapcsolni a szemkövetést mert több személynél idegbeteg módon váltogat. Ha statikus témát fotózom át kell pöccinteni AF-S-be mert AF-C-ben folyamatosan kattog a fókuszmotor. Szerintem ezeket szoftveren is lehetne finomítani, persze nem lesz Sony szint, de sokkal konzisztensebb. -
hemaka
Topikgazda
Engem amikor a kutyát akartam fotózni vele szenvedtem egy sort, el is engedtem a dolgot gyorsan. Ami szerinte zöld lett se volt mindig éles utána láttam a gépen.
Azon meg egyenesen felröhögtem amikor birdön volt és tanyán voltunk lazulni, de a kakasra azt mondta, hogy az bizony nem madár és nem ismerem fel semmilyen formában. 2025-ben, gáz. -
Ijk
nagyúr
válasz
Stauffenberg #42211 üzenetére
Biztos mindenki a GFX100RF-en dolgozott, mert abba azért sok tervezést bele kellett rakni.
Egyébként van hogy én is vakarom a fejem Fuji féle AF-en. Az egyik gyerek elöl szem, arc 4x akkora terület mint a mögötte állóé és egész pontosan oda kellett vinnem a fókuszpontot a szeméhez hogy az elöl álló 4x akkora fejére fókuszáljon végre. Az öreg A7III-nál meg legfeljebb az a frusztráció hogy AI hiányában nehezebben találja meg a szemet, de nem ugrál össze vissza hogy mire lenyomod az expot már nem ott van a fókusz. Még az 1-5 AF követési beállításokban sem éreztem értékelhető különbséget, gyorsabb közeledő-távolodó mozgást egyik sem képes lekövetni. Profi használatra semmilyen Fujit nem vennék az biztos az AF miatt.
Sonynál leginkább azt várom hogy tegyen végre rétegelt szenzort a C szériába hogy ne kelljen mechanikus zárral szívni. -
hemaka
Topikgazda
válasz
Stauffenberg #42211 üzenetére
Azt látom, hogy csak átcsomagolgatják a vázakat, az alkatrészek belül meg koppra ugyanazok. Most hogy az új összefoglalót csinálgatom amikor időm engedi, tisztán látni a speceken ezt a trendet.
Remélhetőleg még észbe kapnak, aztán villantanak valamit, jó lenne. -
Stauffenberg
nagyúr
válasz
hemaka #42209 üzenetére
A Fujifilm néhány évente észbe kap és akkor 1-2 generáción belül csodákra képes, de ez a hype nem tett jót az elmúlt években, mert meggyőzte őket arról, hogy akkor is viszik mint a cukrot, ha ugyanazt a technológiát csomagolgatják be ötféle csinos ruhába.
Anno azért hagytam el a rendszert, mert a piac messze legrosszabb videós képességeit tudta, értékelhetetlen volt még hobbira is. Aztán az X-T2 már villantott valami határozott fejlődést, X-T3 meg az akkori piac legkiemelkedőbb APS-C ajánlata volt videóban, messze a Sony vagy Canon ajánlata fölé belőve, sőt igazán csak az A6700-al sikerült jóval később visszavenni a pozíciót.
-
hemaka
Topikgazda
válasz
p_adam #42205 üzenetére
Persze, így is mellémegy, de kiszámíthatóbb, mint valami, amiről csak azt lehet megjósolni, hogy "lehet, hogy ma jó napja van, és ebben a módban pont betalál".
Manapsag sajnos ez mar csak a fujira ervenyes, a tobbiek 0 af babralassal is megoldjak siman. Na de majd az uj vazak. 🥴
-
arn
félisten
válasz
p_adam #42203 üzenetére
Ertem amit irsz, de szerintem a rendszerek veges felbontasa miatt a latszolagos elesseg nagyobb dofnal konnyebben eltalalhato terszelet. A digitalis peakinget en hasznosabbnak ereztem, mint a manualis gyuruvel probalkozni. A canon haromszogelos modszere pedig kulonosen tetszett. De nincs nagy tapasztalatom veluk, mert mindig az autofokuszt preferaltam.
-
Nyugi srácok, kicsit lazítsatok, az idegeskedés árt a szépségnek.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #42205 üzenetére
""Rég nem fotóztam manuális objektívvel" kb. elmond mindent."
A kötekedős stílust tartsd meg magadnak.
"Csak úgy lehet elsajátítani, ha valaki rendszeresen csinálja lehetőleg fényerős obival"
Évekig streeteztem és portréztam adapterezett Pentax manuális fixekkel, nyitva, mozgó emberre is, meg portréztam is vele. Emellett amíg nem volt értékelhető AF videóban (jó öreg DSLR vagy korai MILC korszak), kézzel kellett fókuszálni.
Értem, hogy most berúgtad az ajtót a fényességeddel, de amikor többen leírják, hogy papírvékony mélységélesség mellett nehezebb értékelhető képet lőniük, mint kicsit rekeszelve, akkor ahelyett, hogy invalidálnád az élményeiket, gondolj a posztolás előtt arra, hogy mely mondataid valódi segítségek és mi szól csak rólad.
Amúgy a leírt módszered kb megfelel az én módszeremnek is. Portrénál vagy a gépet hintáztattam picit előre-hátra vagy a fókuszgyűrűvel játszottam és lőttem a 4-5 fotós sorozatokat.
-
p_adam
addikt
válasz
Stauffenberg #42204 üzenetére
"Rég nem fotóztam manuális objektívvel" kb. elmond mindent.
Embereket fotózok, ami általánosságban nem tekinthető statikus témának, de sportfotónak sem, sokszor 85/135 (legutóbb munkára is, a macera mellett is jobb volt, mint 70-200-at irányítani az előadást nézők arcába, ami egy pillanat alatt jól fókuszál). Távolságot relatíve belőve tervezem a képet, gyorsan elmozgatom a négyzetet a tervezett részre, nagyítok (probléma, hogy a nagyítás mérete nem állítható, sok, még mozgatni kell), tudom, hogy eltelik egy kis idő, amíg visszaugrik a teljes kép és megnyomom a gombot, és ilyen-olyan irányú mozgás történik. És vagy kicsit előre-hátra mozgok, vagy fókuszálva ellensúlyozok (sokszor picit a pillanat előtt kell járni, ami nehéz).
Természetesen a váz natív objektívet szeret, jócskán kiveszi a részét, hogy ez ilyen nyakatekert, nem kéne ilyennek lennie (a precizitás része messze jobb, mint a filmes korszakban, az egész "fotó készítés" élményben viszont nem jó - az EVF önmagában roncsolja a látásmódot (és azt mondom, hogy ebben nincs is nagy különbség egy csodaszép nagy felbontású optikailag simára korrigált vagy régebbi szerényebb képességű között)
Legalább rendes méretben utólag visszanézve szerkesztve van egy az öröm, hogy de jó lett - és nem tükrözi az előbbi "küzdelmet").
Persze, így is mellémegy, de kiszámíthatóbb, mint valami, amiről csak azt lehet megjósolni, hogy "lehet, hogy ma jó napja van, és ebben a módban pont betalál".
Nyilván ez csak egy halványan vázolt eset, nem érdemes tovább magyarázni. Csak úgy lehet elsajátítani, ha valaki rendszeresen csinálja lehetőleg fényerős obival, ha "jól" szeretné csinálni - egyébként meg csak általánosításokat lehet szajkózni tovább.
Jobban belegondolva van optikám, ami még a Takumarnál is lágyabb, de hosszabb fókusztáv, egyszerűbb fókuszálni, még folyamatos videó alatt is, peaking nélkül. -
Stauffenberg
nagyúr
válasz
p_adam #42201 üzenetére
Ami annyira lágy nyitva, annak hiába állítasz magasabb peaking érzékenységet. A belenagyítás meg statikus témára oké, de ha mondjuk embert fotózol, könnyen kimozog az f/0.95 mélységélességéből még akaratlanul is.
Rég nem fotóztam manuális objektívvel (még analóghoz is AF-es gépet használok), de nekem anno digitálison az volt a taktikám embert fotózva, hogy 4-5 képkockás sorozatokat lőttem, azok között általában megvolt az, ahol az arc megfelelően fókuszált és mondjuk nem az orra hegyén éles.
De elmész egy kiállításra, ahol régi riport fotókat, portrékat nézegetsz és ott is kibukik, hogy ott sem volt mindig tökéletes a fókusz, csak akkoriban ezen nem fakadtak sírva.
-
p_adam
addikt
Mozgó témák között is óriási a különbség (irány, sebesség, stb.).. Attól még, hogy régen sportfotóra is használták, ma már nem fogja kb. senki, ha nem kell (de a sorozatfelvétel luxusa sok mindent megenged, amit korábban nem volt lehetséges).
Egyébként a korábban leírtak miatt a 28/2.8 fókuszát (tovább rekeszelve) jóval nehezebb pontosan témára ill. köré rakni, mint az 50/1.4-et (ha pl. 28/1.4 lenne az könnyítené, de rekeszelni fókuszálás után nem életszerű). Még visszanézve se látszik úgy, mint otthon, kb. a távolság skála megbízhatóbb, csak sok idő elsajátítani. (ezért hatékony különösen ilyenkor a távmérő, nem tesz különbséget.)
Elég nagy a különbség kamerák és obik között, ezért nem célszerű általánosítani.
Eddig a Takumar 50/1.4 8 elemes bizonyult a legnehezebbnek nyitva, nem megoldhatatlan, de macerás - szerintem az említett, vélhetően modernebb 0.95 nem okoz ekkora kihívást. -
p_adam
addikt
válasz
madgie #42197 üzenetére
Állítható az érzékenység, de általában rá kell nagyítani, ott meg már nincs: igazán különbség. De nyilván egyedi, hogy "beugrik" adott obival az élesség, vagy nem, a görbületétől is függ, az se mindegy, hogy az adott objektív milyen mechanikájú stb.
De a lényeg, hogy kontrasztosabb, de szélesebb tartományt is nehéz ugyanazzal a precizitással fókuszálni - meg ezekkel az elektronikus keresőkkel nem akkora élmény, a legtöbbször filmes gépekbe szerelt optikai kereső távmérővel vagy törőékes mattüveggel intuitívabb, élvezhetőbb.
Új hozzászólás Aktív témák
Üzletelni a Hardveraprón lehet csak!
- Surface Laptop 4 i7-1185G7 16GB 256GB
- Csere-Beszámítás! Töredékár! Samsung Galaxy Z Fold 7 512GB
- Telefon felvásárlás!! iPhone 16/iPhone 16 Plus/iPhone 16 Pro/iPhone 16 Pro Max
- Samsung Galaxy S24 FE / 8/128GB / Kártyafüggetlen / 12Hó Garancia
- Lenovo T14 Thinkpad Gen3 WUXGA IPS i5-1245U vPro 10mag 16GB 512GB Intel Iris XE Win11 Pro Garancia
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest