-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Bendegúz_50
tag
válasz Batman2 #6388 üzenetére
Szia!
Pár szakmai gondolat a kérdésedhez:
Először is jó ötlet a FET-es megvalósítás, de miért nem szilárdtest-relével csinálod?
Nah mindegy Te tudod...
FET-tel is kivitelezhető nagyon frappánsan annál is inkább mert a FET-ek egyik legfontosabb paramétere, hogy nem igényelnek áramot vezérlésükhöz, tehát bemeneti ellenállásuk szinte végtelen nagy. A másik fontos jellemző, hogy karakterisztikájuk sokkal lineárisabb a bipoláris tranzisztorénál mert ugye ezzel az eszközzel lehet leginkább összehasonlítani működésüket.
Bizonyára tudod, hogy a FET-eknek is van komplementer párja, az NPN bipoláris tranzisztoroknak az N csatornás FET-ek, a PNP tranzisztoroknak a P csatornás FET-ek felelnek meg . A FET-eknek két típusa terjedt el, az egyik az ún. J-FET, avagy junction FET, a másik a MOSFET.
A junction FET-ek legfontosabb jellemzője az N csatornás eszköz esetén a gate potenciáljának negatívnak kell lennie a source potenciálhoz képest.
Beállítani a munkapontját akár kapcsoló jellegű felhasználás esetében is sokkal nehezebb mint egy adott tranyót (teljesítmény tranzisztort). Mivel a J-FET-ek csak negatív gate-source feszültséggel vezérelhetőek, és a legnagyobb áramot Ugs=0 V-nál biztosítják, ezt az áramot az adatlapok külön megadják. Tipikus értéke 1-10 mA. Elzáródási feszültség jele: Up ami az a feszültségérték, amikor a FET már teljesen lezár. Tipikus értéke -1-6 volt.A MOSFET-eket eredetileg kimondottan kapcsolóüzemű tápok alkatrészeként gyártódtak. Így szerintem ez áll közelebb az elképzelt megoldásodhoz. Működés közben a félvezetőn csak lezárt állapotban esik feszültség, ekkor azonban nem folyik rajta áram, amikor pedig áram folyik rajta, nem esik rajta feszültség, tehát sem be, sem kikapcsolt állapotban nem esik rajta teljesítmény. Az átkapcsolás időtartama alatt azonban jelentő teljesítmény eshet. Ezt a mindenkori hálózati feszültségből (csúcsértékkel számolva)és a terhelésből lehet kiszámolni.
A MOSFET-ek vezérlése hasonló a tranzisztorokéhoz, kivezetéseinek elnevezése a J-FET-ekéhez. Elzáródási feszültségük 1-3 V nagyságrendű, jellemző meredekségük 1 A nyugalmi áram esetén 1-10 S. Tehát egy átlagos MOSFET-et gatejét 1 A nyugalmi áram eléréséhez körülbelül 4 V-ra kell kapcsolni a source-hoz képest.Fenti adatok birtokában már könnyebben ki tudod választani az eszközt ami beleillik a képbe. A válogatáshoz az alábbi link ad segítséget!
http://www.hestore.hu/kat_77.html
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz forceberg #6398 üzenetére
Szerintem biztos, hogy kisfeszről akarja hajtani az 555-ös IC valamint a BD tranyós elgondolás miatt - ami egy kisebb méretű fűtőtesté avanzsálna ilyen áramok mellett - ezért csak megemlítettem a szilárdtest-relét ha esetleg volna hálózati feszre való fűtőszála az egyszerűség kedvéért
Válasz And-nak:
Természetesen növekményes módú FET alkalmazása is szóba jöhet ebben a verzióban a teljesítményt figyelembe véve sokkal inkább mint a kiürítéses típusok csak hamarabb agyon lehet őket vágniJó lenne egy visszajelzés Batman2 -től mire jutott....várjuk
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz Daemon09 #6431 üzenetére
Szia!
Ha érdekel a "MOD lámpák" építése [ITT] nézz körül.
Nagy élmény, én évekkel ezelőtt egy fényorgonába építettem bele mint önálló játékpanelt, frenetikus a látvány annak aki rá van dőlve erre a témára
Itt egy egyszerűbb rajz ha ismerkedni szeretnél egy hasonló kapcsolással
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
Úgy van és tudnám még ajánlani [EZT]akit e téma mélyebben is érdekel egy LED mátrix alkalmazásra példát a PIC16F887 vezérlő felhasználásával.
Sok hasonló kapcsolás fellelhető a netten az egyszerűtől a komolyabb műszerigényű áramkörökig, széles felhasználhatósági területtel
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
-
Bendegúz_50
tag
válasz Bendegúz_50 #6448 üzenetére
Bocs elrontottam a linket.
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz CPT.Pirk #6447 üzenetére
Szia!
Nézd meg a rajzot lap alja, felső ábra [link] és ha valami ilyesmi a kapcsolásod akkor sztem a kimeneti RC kör meleg pontjáról vedd el a lábát a tranyónak, akkor meg fog szünni a mute funkció és utána forraszd vissza.....csak tipp
[ Szerkesztve ]
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz CPT.Pirk #6452 üzenetére
Szia!
Két relé van a szerkezetben, érzésre bekapcsoláskor mindkettő behúz, nem lehet hogy ezek a hangfalvédő relék? Illetve annak az áramkörnek a védelmi része ami nem tranyóval van megoldva hanem omronnal?
Valamiért esetleg leválaszthatja a vezérlést a tranyókról /vagyis megszakítja azt a relék miatt/ és így tudsz ugyan mérni tápot de nem kerül jel rá.
Érdemes volna a reléket kiiktatni, lehet, hogy meghibásodott a vezérlő és állandó védelmet produkál, vagyis leválasztja a kimenetet hogy az ne károsodjon és azért tűnik úgy mintha semmi sem volna rákötve. Csak tippAutónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
Szia!
A rajz szerinti biztik (1-2) valószínű a gyengeáramú táp felől jövő +, - valahány volt (12-15V) biztosítékai. Ha ezek kiugranak érdemes egy mérést végezni - biztosíték nélkül mind két ágon - hogy egyáltalán a biztosítékok bejövő oldalán van e feszültség, ha van akkor minden bizonnyal az erősítő/előerősítő körben van a bibi.
Lehet végfok zárlat is ha pl. 1 tokban van a cucc de lehet kondi zárlat is. Ad abszurdum a kimenetek zárlatai is okozhatnak ilyen hibát de gondolom ezt kizárhatjuk
Egy jó tanács: semmi képpen se hidald át a vickman aljzatot dróttal még próbaképpen sem mert akkor nagyobb kár is lehet a berendezésben.
Ha nincs ill. nem tudsz mérni feszültséget a bejövő lábon akkor az egyenirányító és szűrőkondenzátor lehet még a gyanús. Bár akkor a HT trafó körüli biztik is ki szoktak menni...
Ha a kondira gyanakszol esetleg mert fel van púposodva forraszd le az egyik kivezetésről (a +-ról) a vezetéket és forrassz a helyébe egy hasonló kapacitásút de a V az ugyan akkora vagy nagyobb legyen mint ami a gyanús elkón fel van tüntetve és így próbáld ki betett biztosítékkal.Várom a fejleményeket, addig próbálok egy rajzot keresni a neten hozzá hogy okosabbak legyünk
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
Szia!
Ha jól látom az erősítő előlapja felöl 8 db árnyékolt kábel megy a panelra csatlakozóval.
Namost...ezeket le kéne húzni és utána betett bizti mellett bekapcsolni a cuccost.
Ha így is kiugrik valamelyik vagy mind kettő akkor szinte biztos, hogy táp hibád van, ha nem akkor a gyengeáramú körben van valahol egy zárlat....kapcsolási rajz jó lenneAutónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz CPT.Pirk #6488 üzenetére
Szia!
Én az első megoldást választanám gondolkodás nélkül, hiszen menet közben is szeretnéd gondolom élvezni a zenét és ismerve a nagyszerű magyar utakat egy pendrive sokkal strapabíróbb illeszkedést biztosít mint az általad említett másik megoldás ahol kátyús úton, kanyaroknál stb. elmozdulhatnak a fejek.
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
válasz CPT.Pirk #6492 üzenetére
Nem tudom diesel vagy benyás-e az autó de ha az utóbbi mindenképp zavarszűrős gyújtókábeleket kellene rátenni, persze lehet, hogy élből már ez van rajta csak tipp...
Az erősítő jó gondolat de azt vedd figyelembe, hogy ő - mármint az erölködő - nem tesz különbséget a hasznos jel és a zaj között a zajt is felerősíti. Tudom ezt a rádióhoz írtad de ebben az esetben az antennát is a motortól minél távolabb kell elhelyezni - szintén a zajszempontokat figyelembe véve -és nem szabad megfeledkezni az árnyékolt tápodavezetésről sem.
Bocs hogy így okoskodok, lehet hogy ezzel mind tisztában vagy csak leírom, biztos ami biztos
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
Ügyes vagy, meggyógyítottad a kütyüt csak kicsit beszélnünk kellett a lehetséges gondokról
Alapszabály az, hogy egy erősítő kimeneti impedanciája - ami nálad 4 ohm - nem "láthat" kisebbet, tehát min. 4 ohmos hangfalat tehetsz rá, nagyobbat mindenképpen de kisebbet nem mert elszáll a végfok (ha csak nem rövidzárvédett)
A koppanás nem tudom mitől van de nem ártana talán összedobnod egy koppanás gátlót a hangfalak elé ez biztosan jó szolgálatot tenne
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Bendegúz_50
tag
Szívesen!
Továbbiakban itt van egy [link] kapcsolási rajz, nyákterv, leírás...ez kell neked a végfokokhoz, másodszor meg volna egy kérdésem.
A belinkelt képen látható RCA bemenetek meleg pontját csak nemes egyszerűséggel lepárhuzamosítottad a gyári bemenet megfelelő pontjaival vagy valamilyen illesztő körön keresztül kötötted össze az előerősítő csatoló kondijával?
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
Új hozzászólás Aktív témák
- HP Elitebook 850 G3 i5 / 15.6" Full HD / 8Gb / 512Gb ssd / USB Type C / Win10
- TP-Link TL-SG1016D 16 portos gigabites Switch, első magánszemély tulajtól
- Dell Latitude 5590 / i5 8350u / IPS FHD 15,6" / 16GB DDR4 / 256Gb SSD / Win11
- Bomba ár! Acer Travelmate P215 - i3-8GEN I 8GB I 256GB SSD I 15,6" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Bomba ár! HP Pavilion 15 - i5-8GEN I 8GB I 256SSD I 15,6" FHD I Nvidia MX150 I Cam I W11 I Garancia!
- Apple watch keresés
- Asus Rog Strix Gtx 1070 OC 8GB 256 Bit Gaming led Videokártya
- HP Pavilion 27" All-IN-ONE PC 3év Garancia! 13.Gen intel i5-13400T, 16GB, 512GB SSD (AIO)
- Retro Western Digital caviar WdAC31600 1,6Gb-os merevlemez
- Logitech Blue Yeti Aurora Collection USB kondenzátor Mikrofon (988-000533)
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen