-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
tatabike
őstag
válasz gyulank #27971 üzenetére
Alkatrészenként (természetesen azonos felszereltséget feltételezve) mindig drágább egy bringa. Esetleg úgy tudsz kihozni egy üzletben kapható bringát hasonló árszintre kicsit jobb alkatrészekből, ha Te magad építed fel a nulláról, és nem veszel igénybe fizetős szervizt. De ehhez szerencse is kell, mondjuk alkalmi áron beszerzett alkatrészek, sok utánajárás, stb. Végülis a munkáddal váltod ki a költségek egy részét.
[ Szerkesztve ]
Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
-
tatabike
őstag
válasz gyulank #27974 üzenetére
Nem normális, ha lóg a felnin a gumi. Amiket megadtál méreteket, nem tudom, milyenek, a 26 collos monti felnire 559mm-es, az országútira 622-es gumi megy rá, átmérőre értve. Elvileg a felnibe valahol bele kell legyen ütve az átmérő mm-ben.
Az e-bike weboldal elég korrekt, ha 40ezer felett rendelsz, ingyen kiviszik.[ Szerkesztve ]
Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
-
glacious
addikt
-
glacious
addikt
válasz gyulank #27988 üzenetére
Pedig ennél kisebb átmérőt csak gyerekbringákon találsz. Vedd meg a legnagyobb, 26-os átmérőhöz valót és tegyél bele közel 4bar nyomást. Bár 4 baron ez a mostani is biztosan ráfekszik a felnire és külső belső felületére. Amikor applikálod, oszlasd szét szépen a felületen és pumpáláskor ellenőrizd, hogy minden megfelelő.
-
glacious
addikt
válasz gyulank #28007 üzenetére
Elméletben ezek így tökéletesen passzolnak egymáshoz. 23mm széles felnibe egy 5 centi széles gumi nem kicsi és a belső pedig 26x1,75-2,45-ig szokott lenni (a max. érték legyen nagyobb mint a külsőn megadott). Nagyon pontosan tedd bele és igazgasd el, akkor tuti jó lesz, kivéve ha a felni nagyon deformált.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz gyulank #28023 üzenetére
Vékony gumi:
előny: könnyebb, illetve keményebbre lehet fújni, ezért gyorsabb. Illetve a keménység miatt nehezebb felütni a gumibelsőt (pl. padkán).
hátrány: mivel keményebbre kell fújnod, ezért jóval kényelmetlenebb, egyenetlen terepen elkerülhetetlenül el fog pattogni az útfelülről.Vastag gumi:
előny: puhábbra lehet hagyni, ezért egyenetlen felületen sokkal jobb az úttartása, és így kényelmesebb is.
hátrány: sokkal nagyobb a súrlódása, ezért nehezebb tekerni. Ezen tovább ront az is, hogy jelentősen nehezebb, mint egy vékony gumi.Tükörsima aszfaltra értelmetlen vastag gumit tenni, terepre meg nincs értelme vékony gumival menni. Minden felhasználásra, útfelületre (illetve részben biciklis súlyára) meg van az ideális gumi vastagság. Plusz tegyük hozzá, hogy a felni is behatárolja, hogy milyen széles külsőt tudsz rátenni.
[ Szerkesztve ]
-
evilskati
aktív tag
válasz gyulank #28638 üzenetére
Látom ugyanabba a hibába estél, mint én. Először én is ide jöttem segítségért, aztán számomra kiderült, hogy a bicikli nem annyiból áll, hogy ráül az ember és elkezdeni hajtani, mindegy mi van alatta. Elkezdtem olvasgatni, és mostmár másfél éve követem a topikot, de biciklit még azóta sem vettem
Most fogok túlesni úgy érzem ezen, és csak bemegyek valahova, kipróbálom, ha tetszik, megveszem és boldogan hajtom. Ha valami szétmegy rajta, mostmár elviekben tudom, hogy mire érdemes cserélni.
Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs értelme az utána olvasásnak, de a gyorsan elérhető sok információ miatt döntésképtelenség elég könnyedén felléphet.
Ami szerintem számít: Érdemes aluvában gondolkodnod, mert kevesebb karbantartást igényel. Felmerült, hogy szállítani is szeretnél. A Trekking bicikliken van sárvédő miegymás, és erős csomagtartó amire lehet kapni oldalt logó táskákat. Utánfutót is könnyű hozzá találni, ha nagyobb dolgot szeretnél. Egyébként a sebességet az adja, hogy az országúti és trekking bicikliket nagyobb (több fogas) lánctányérokkal szerelik, ezért ha szeretsz nyomatékosan tekerni(mint, ahogy említetted), akkor érdemes ilyet nézned. Ha megvan rá a keret, és közlöd a topiklakókkal, akkor megmondják, hogy érdemes e újonnan nézni, vagy inkább használtan.
Ha vidéki vagy és nem tudsz felmenni Pestre, akkor használtat nehéz lesz jó áron találnod. Saját példámon: Néztem egy Mali Ironmant Győr környékén, ez egy országúti kerékpár vázváltóval és alu vázzal 80 ezer Ft-ért. Pesten ugyanez a kerékpár fékváltókarokkal, jobb felszereltséggel, de acélvázzal 45 ezer Ft.
Ha újonnan veszed, akkor szerintem érdemes olyat nézni, aminek jó a váza, mert ha valamilyen alkatrész elromlik, azt könnyebb jobbra cserélni, mint egész biciklit venni.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz gyulank #28638 üzenetére
Legegyszerűbben úgy lehetne megfogalmazni, hogy az országúti sportolásra és aszfaltra van, trekking túrázásra legyen az bármilyen útfelület (értsd: aszfalt, földút, stb... de nem sziklás lejtő!), mtb pedig kemény terepre. Vannak átfedések (pl. országúti terepre: cyclocross, vagy országúti túrázásra, ennek is van valami neve, csak nem ugrik be ), de nagy általánosságban igaz a fenti.
Aszfalton országútival lehet a leggyorsabban haladni, de pl. sárvédőt macerás rátenni, csomagtartóról pedig végképp mondj le. Vékony kerekek miatt terepre alkalmatlan. Ráadásul edzetlenül kényelmetlen lehet hosszú távon.
Trekkingre könnyű sárvédőt meg csomagtartót rakni, hosszú távon is kényelmes ülőhelyzet. Cserébe nehezebb, mint az országúti, de ha megpakolod úgyis csomaggal, akkor ez kevésbé szempont... Szélesebb kerekei miatt egyszerűbb földutat, túraösvényt is elbír, de sem a geometriája, sem a felszereltsége (pl. teleszkóp) nem alkalmas rázós terepre.
MTB: Vastag kerekek, az egész bicikli arra van kitalálva hogy fel tudj menni meredeken, le tudj jönni meredeken, miközben az útról mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy egyenes Viszont emiatt sík terepen nem lehet vele ideálisan haladni.Egyébként súly miatt kevésbé aggódnék... középkategóriás országúti meg MTB között van mondjuk 4kg súlykülönbség. Számít, de hobbi szinten ezen semmi se fog múlni.
-
tolvaj!
őstag
válasz gyulank #28645 üzenetére
Szvsz akármilyen anyaga van a váznak, ha törik újat kell venni. Egy acél váz ha törik akkor nagy valószínűséggel te is ott maradsz. A kerékpár osztályok pedig nem ismerik a "magyar aszfalt urakat". Sajnos ezért is nem teljesen besorolható, hogy milyen útra milyen bringát használj itthon. A legnagyobb lefedést talán a trekking (túra) tudja magának ezeken az utakon.
[ Szerkesztve ]
Ha aki mer az nyer, akkor aki merít az nyerít?
-
belaazallat
addikt
válasz gyulank #28645 üzenetére
Szia!
Akkor talán kezdetnek olvasd el az a topic első hozzászólását, amiben van egy szép összefoglaló. Ha azzal kapcsolatban kérdéseid merülnek fel, szívesen válaszolunk rájuk! Meg bármilyen más kérdésedre!
"Ha valami el tud romlani, az el is romlik. Ha nem tud elromlani, akkor oda kell adni Bélának, és el fog... ;]" by peterkeT \__/ Online FPS nick: Celpont \__/ Minden út járható. ... Harckocsival! Hummer rulez!
-
belaazallat
addikt
válasz gyulank #28662 üzenetére
Ezt így százalékosan nem tudom. Nagyon sok az ismeretlen változó:
- a bringák súlykülönbsége, nehezebb bringát nehezebb megindítani, outin speciálisan könnyített alkatrészek vannak, vékonyabb, kisebb felületű gumi van rajtuk,
- gumik gördülési ellenállása, minél vastagabb a gumi annál nagyobb a surlódás okozta fékező hatás.
- hajtás áttételezés: Verseny bringán 50/34-es a legelterjedtebb hajtómű, treckinngnél 48/38, montinál 42/32, igy ugyanazt a pedálfordulatot és ugyan akkora hátsósor fokozatot feltételezve egy treckingel nem tudsz akkora sebességet elérni, mint egy verseny bringával.Meg kell érteni, nincs olyan bringa, ami mindenhez jó.Lehet használni egy montit is csak aszfalton való tekerésre, de nem arra való, fölösleges energiapocsékolás, de ha valakit ez nem zavar tegye nyugodtan. Valamilyen szinten kompromisszumot kell kötni a felhasználás terén.
Én pl rossz minőségű aszfalton tekerek a legtöbbet, eztért(és a súlyom miatt) nem veszek verseny bringát, mert a legvastagabb outi gumi(28-as) 9báron baromira pattog, megérzel minden út hibát, inkább lejjebb adok a sebességből, kényelem miatt vettem 35 széles gumit. Vagy ellen példa, mivel most már csak aszfalton tekerek, nincs szükségem egy teleszkópra a treckingemen, vázzal együtt cserélem egy merev villás vázra, így össz súlyban könnyebb lesz majd a bicóm.
Szerk:
(#28668) rétisün
Elküldhetnéd ide! Mikor jársz a Balaton felé?[ Szerkesztve ]
"Ha valami el tud romlani, az el is romlik. Ha nem tud elromlani, akkor oda kell adni Bélának, és el fog... ;]" by peterkeT \__/ Online FPS nick: Celpont \__/ Minden út járható. ... Harckocsival! Hummer rulez!
-
belaazallat
addikt
válasz gyulank #28689 üzenetére
Mivel igen csak terepbiciklizésről írsz, így egy MTB-t javasolnék, ha meg van a magasságod hozzá(190cm fölött), akkor egy 29-ert, ha nincs, 27-er, vagy 650B. Aszfaltos tekeréshez meg lehet használni egy vékonyabb külsővel, max cserélgeted.
"Az is fontos lenne, hogy strapabíró legyen." minőségi, strapabíró alkatrészek elég drágák.
"Most épp 3. belsőm lyukadt ki valószínűleg a lyukas külsőm miatt, aztán ki is néztem másik külsőt, de darabja 11e körül van"
A minőség pénzbe kerül, sajnos! Nem véletlenül kerül annyiba. Itt is kompromisszumot kell kötni. Kevláros hajtogatható monti külső nem biztos, hogy kell neked, lehet elég lesz egy drótperemes, az lehet, hogy "csak" fele annyiba kerül.
"Ja igen, a hosszú, meredek lejtőkre milyen fék lenne célszerű? Ahol pillanatok alatt nagyon begyorsul, és kanyaros, meg hosszú a lejtő? Mert ez a canti fék szerintem sipsz-supsz elkopik."
Ha lejtőzni akarsz és gyakran, akkor tárcsa fék. Minőségi V-fék is jó, de ahhoz ész és technikai tudás is kell, tudni kell magad, bringa tudásának határát és eszerint közlekedni, de inkább tárcsát ajánlanék.
Ha megmondod mennyi a keret, amit bringára fordítanál, tudunk ajánlani, hogy mit és hol keress.
[ Szerkesztve ]
"Ha valami el tud romlani, az el is romlik. Ha nem tud elromlani, akkor oda kell adni Bélának, és el fog... ;]" by peterkeT \__/ Online FPS nick: Celpont \__/ Minden út járható. ... Harckocsival! Hummer rulez!
-
Teasüti
nagyúr
válasz gyulank #28689 üzenetére
Ha kicsit is reálos beállítottságú vagy némi műszaki érzékkel, akkor könnyen beláthatod, hogy ez butaság. Olyan sok a változó amit vizsgálni lehet, hogy már a kérdés is rossz, miszerint melyik mennyiben jobb.
F1 vs WRC vs hobby terepjáró vs városi egyterű vs 4x4 off road esete autós analógiával élve.
Hasonlítsd össze őket labor körülmények közt!egy nagyobb kerék csapágyai többet bírnak, mert kevesebbet forognak ugyanannyi úton.
Itt azért felhorkantottam amolyan Sheldon stílusban (Big Bang Theory).Fontos, hogy ne kapjon defektet, vagy minél kevesebb eséllyel.
És ennek mennyi köze van a bicikli típusának kiválasztásához?csak mert írtál olyat, hogy a trekkingnél kevesebb a rugóút.
Úgy tartják, hogy 28"-os keréknél a 80-as rugóút épp olyan élményt nyújt, mint 26"-os keréknél a 100-as (montis vélemény). Gondolom ez ráhúzható a trekking esetére is, így az a 63 mm-es villa talán elegendő kis igénybevételű használathoz. Ellenben megsúgom, cimbi cross trekking-gel és a 63 mm-ével jön velem a hegyre XC-zni és lejtőzni és soha egy rossz szava nem volt a rugóútra, bár való igaz, hogy ő talán kicsit szerényebben ereszkedik le, rendszerint megvárom ha leértem. De a lényeg, hogy terepen se törpül el hirtelen, ha amúgy egy jó villáról van szó. Más kérdés, h én a 80-100-at is kihasználom városban, sőt most az új villám 150-et mozog max és egy egyszerű XC-vel kihasználom ezt is - bár direkt olyan a beállítás most, hogy minél többet és aktívabban mozogjon.Ja igen, a hosszú, meredek lejtőkre milyen fék lenne célszerű?
A V-fék alá nem érdemes adni. Viszont ha nem sportolsz, akkor a tárcsa nem létszükséglet, inkább csak luxus.
Egy jó V-fék ugyanúgy megállít bárhol (szárazon). De ez leginkább csak a fékpofa függvénye.Nálam régen téma volt a fékezés fizikája, a mai napig érdekelne hogy tudnám leszimulálni melyik esetben kúszik fel kevésbé a hőmérő: a folyamatos gyenge fékhatásnál, vagy a szakaszos intenzív fékezésnél azonos lejtőn, azonos mozgási energiát abszorbeálva.
Aztán úgy vagyok vele, hogy ha kell, akkor húzom. Szakaszosan fékezni sztem nem célszerű. Pillanatokra felengedni nem látom értelmét, pár tizedmásodpercnél tovább meg nem pihentethetem, mert egy másodperc és már megint túl gyorsan megyek. Meg úgy vettem észre bírják ezek, nem kell félteni őket. 10 perc intenzív használat után is még ugyanolyan jó a fékhatás, nem gyulladt ki és nem degradálódott semmilyen értelemben. És én nem átlag használatról beszélek, hanem sportszerűről, ahol nem ritkán 50-ről kell megállni, meg olyan lejtőkön kordában tartani a gépet, ahol 1-2 km alatt ereszkedek 300-400 m szintet.
(#28693) belaazallat
Az elejéből kimaradtam - néha telóról követem csak a topikot -, alapvetően montizni akar?[ Szerkesztve ]
-
gergo5991
őstag
-
tatabike
őstag
válasz gyulank #28705 üzenetére
Az a Te problémád, hogy olyan bringát akarsz, ami mindenre jó. Olyan pedig nincs. Túlságosan szélsőséges, egymásnak ellentmondó tulajdonságokkal akarsz felruházni egyetlen kerékpárt, és az nem működik. Majd ha lesz transformers-bicikli, akkor esetleg. De az elég elvetélt ötlet, hogy Te amikor kedved tartja, akkor 100%-ban aszfalton tekersz, ha meg olyanod van, akkor 100%-ban terepen, földúton meg kukoricatáblában. Ugyanazzal a biciklivel, és persze elvárnád, hogy mindenhol közel 100%-ot teljesítsen a bicikli.
Akinek ilyen szerteágazó kerékpározási szokásai vannak, annak legyen több bringája. Ugyanis kerékpárt úgy választunk elsősorban, hogy meghatározzuk, mire akarjuk használni. Ha ma aszfalton akarunk suhanni, elővesszük az oútit, holnap meg egy János-hegyi zúzásra a DH-szörnyet. A csomagtartós/sárvédős trekkinggel meg elmegyünk hosszú hétvégén túrázni.
Arról meg már nem is regélek, hogy ezekhez a különféle kerékpárokhoz más-más felszerelés, ruházat, védőeszköz stb. is kell. Mert tök hülyén nézel ki fullface bukóban az országútin, ha meg nekiállsz egy 5 dekás, szélcsatornában kikísérletezett finom kis fejvédőben patakmederben lezúzni, nem marad arcod, mire leérsz...Zola, én éltem Münchenben, ott nagyon durván előzékenyek az autósok a biciklisekkel. Mindenhol van kerékpáros infra kiépítve, senki nem tolja be keresztbe rá a kocsiját, mikor ki akar kanyarodni, egy, azaz egy incidensem volt, az is egy román rendszámú gyökér volt, aki valószínűleg életében akkor látott először kerékpárutat... Plusz bármi van, két perc alatt ott terem a rendőr, de soha nincs semmi, néha már én éreztem magam kényelmetlenül a folyamatos seggnyalás miatt, ami a többi közlekedőnek teljesen természetes. Magyarországon edződött biciklisnek az első pár nap nagyon furcsa. Aztán meg jó, hogy ott 2x annyi ideig kibírja egy garnitúra fékbetét, mint itthon...
[ Szerkesztve ]
Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
-
tatabike
őstag
válasz gyulank #28723 üzenetére
Tudományosan megközelítve a dolgot csak abban az esetben sikerülhet elméletben a legjobb kerékpárt megtalálnod, ha elmész egy olyan vázépítő céghez, ahol Hozzád igazítják a vázat elsősorban, kiválasztják az anatómiailag legmegfelelőbb kiegészítőket, és még azt is belekalkulálják a végeredménybe, hogy milyen gyorsan nő a körmöd a bal kezed mutatóujján. Ahol olyan adatbázisból dolgoznak, aminek a segítségével még háromlábú embernek is faragnak megfelelő biciklit. Igaz, egy luxusautó árába fog kerülni, de tuti Rád szabott bringa lesz...
Zola és gergo, nem fociztatok véletlenül? Nekem is érzékeny a térdem, 10 évig kergettem a lasztit, és össze-vissza rugdaltak... télen hordok térdmelegítőt, fizikai behatások ellen nem védem, inkább kerülöm a veszélyes helyzeteket...
[ Szerkesztve ]
Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
-
tatabike
őstag
válasz gyulank #28732 üzenetére
Oké. Egy valamit tudok. Emelkedőre tolni mindig a legkönnyebb biciklit lehet jobban...
Én nem agyalok ilyeneken, mint Te, hanem megoldom izomból, aztán kész. Nagy ívben teszek rá, hogy egy másik gumival 2 perccel előbb végig tudnám tekerni a Szentgotthárd-Záhony távot...Apám, látja mit csinál az a kutya? Látom fiam, nyalogatja a tökeit. Apám, ezt én is kipróbálnám. Próbáld fiam, de szerintem meg fog harapni...┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
-
dqdb
nagyúr
válasz gyulank #28732 üzenetére
a terephez legmegfelelőbb gumival
Nincsen ilyen, ez erősen egyéni preferencia kérdése.legnagyobb, és legkisebb áttéttel nézve
Nincsen ilyen, teljesen egyéni preferencia kérdése, kinek milyen kazetta-lánctányér összeállítás jön be.a különböző típusú biciklik közül melyiket mennyivel könnyebb hajtani, gyorsítani, emelkedőre hajtani, tolni?
Ez konkrét váztól és adott ember habitusától függ. 1-2 fok eltérés a fejcső szögében két gyártó amúgy egy azonos típusú biciklijén ég és föld lehet, valamint sok múlik azon, hogy pörgetni szeretsz vagy nyomatékból menni.Ehhez nem kell új méretű biciklit gyártani
Tényleg nem kell, csak egy sokváltozós fizikai-elméleti modellezést kitalálni. Ha megalkotod, akkor ezért simán kaphatsz IgNobel-díjat, mi pedig segítünk kitölteni a hiányzó paramétereket.Többen írták már neked, de úgy tűnik, nem akarod megérteni, hogy olyan kérdésekre akarsz egyértelmű és egy számmal leírható választ kapni, amelyekre nem lehet adni. Nem azért, mert senki sem akarja elárulni neked a választ, hanem azért, mert nincsen.
tAm6DAHNIbRMzSEARWxtZW50ZW0gdmFka5RydIJ6bmkuDQoNClOBc4Ek
-
Cathfaern
nagyúr
válasz gyulank #28727 üzenetére
Leegyszerűsítem neked
1. Ha akarsz föld útra menni (akármilyen), akkor az országúti felejtős neked
2. deicide MTB-vel kiteker velence tókorön 30+-os átlagot. Szóval a trekking / MTB különbségnél felejtsd el a sebesség különbséget, több fog múlni rajtad, mint a biciklin
3. Ha sziklás, fagyökeres lejtőn vagy emelkedőn akarsz közlekedni (sík kevésbé számít), akkor felejtsd el a trekkinget. Ez esetben el is értünk oda, hogy MTB az ideális neked.
4. Ha nem akarsz 3. pontban említett helyen, akkor az a kérdés akarsz-e valaha is pakolni nagyobb súlyú csomagot (10+ kg) a biciklire (ez gyakorlatban azt jelenti, hogy max 1-2 napos túrákra mész, és sátort vagy ilyesmit biztos nem viszel magaddal). Ha igen, akkor felejtsd el az MTB. Ez esetben a trekking az ideális neked.
5. Ha nem akarsz nagyobb súlyú csomagot rakni, akkor az a kérdés, szeretnél-e nagyobb sárban (vizes földúton) is közlekedni. Ha igen, akkor felejtsd el a trekkinget. Ez esetben újfent MTB az ideális.
6. Ha nem akarsz sárban sem közlekedni, akkor az a kérdés, hogy aszfalton csak azért közlekednél, hogy eljuss a terepig, vagy mennél amúgy is aszfalton? Ha csak az eljutás a lényeg, akkor az MTB jobb választás (MTB-vel és trekkinggel is eljutsz, de ha elég kemény a terep, trekkinggel nem tudsz végigmenni rajta. És akkor mindegy milyen gyorsan értél oda).
7. Ha nem csak a terepig eljutás a lényeg, vagy nem vagy biztos az előző pontban, akkor nézz körül, hogy a környékeden milyenek az utak, illetve a terep biciklizés lehetőségek. A környéked számít, mert ott fogsz a legtöbbet tekerni. Egyszer fel lehet menni az alpokba trekkinggel is, meg egyszer ki lehet bírni egy Balaton kört MTB-vel is. De ha ahol napi szinten jársz csak sík terep van, meg döngölt földutak, akkor hülyét kapsz majd egy MTBtől, ha pedig folyamatos fel-le, 10+ %-os emelkedők aszfalton is, és sziklák mindenfelé terepen, akkor sokkal jobban jársz egy MTB-vel, legfeljebb raksz rá egy keskenyebb, kevésbé bordázott külsőt.
8. Ha a fenti pont alapján sem egyértelmű, akkor azt érdemes megvizsgálni, eldönteni, hogy várhatóan hol töltesz majd több időt. Ha akár csak 51% aszfalton, akkor jobban jársz trekkinggel, legfeljebb raksz rá egy kicsit vastagabb bordázottabb külsőt. Ha akár csak 51% terepen, akkor jobban jársz MTB-vel, legfeljebb raksz rá egy kicsit vékonyabb, kevésbé bordázott külsőt. Értelemszerűen minél nagyobb az egyik aránya, annál egyértelműbb a döntés
9. Ha ez alapján se sikerült dönteni, akkor részemről feladomSzázalékokról két okból nem érdemes beszélni: egyrészt az előbb említett 2. pont miatt, a saját erőnléted, felkészültséged drasztikusan többet befolyásol, mint az alattad lévő bicikli. Másrészt azt, hogy mennyire gyorsan tudsz aszfalton közlekedni, sokkal jobban befolyásolja a biciklire feltett külső, mint az egyéb paraméterek (illetve az egyéb paraméterekből adódó különbségért lásd a 2. pont). De ha nagyon ragaszkodsz a %-hoz, akkor ha a fenti listát nem vesszük figyelembe, akkor azt mondhatom, hogy az elérhető sebesség illetve bejárható utakat 70%-ban a saját erőnléted és ügyességed befolyásolja. 20%-ban a felrakott külső. Maradék 10% pedig hogy milyen biciklid van. És itt jön be a korábban említett hobbi vonal. Hobbi alatt nem azt értem, hogy mennyit akarsz menni, vagy milyen gyakran. Hanem azt, hogy akarsz-e versenyekre járni. Mert ha igen, akkor ez a 10% ég és föld lesz. Ha nem... akkor tényleg csak 10%.
-
gergo5991
őstag
válasz gyulank #28736 üzenetére
Igen túl komplikálod ezt a biciklivásárlást. Minden allkatrészt egytől eggyig át akarod venni, hogy melyik a legjobb, minden téren?!
Mikor én vettem a biciklimet 1 hónapja, én is vaciáltam hogy ez meg az nem lenne jó, mert nekem mindenes bicikli kell.
Vettem egy xc biciklit, azóta nagyon boldog vagyok vele. Felülök rá és tekerem, Tökéletesen megy. Miután megvettem, rájöttem hogy felesleges igen bele ásni magát az embernek hogy mi hogy működik és mennyire jó. Igen, 29-es kerekei vannak, azt irták mászni nehéz vele, nem baj, legalább megerősödök, azt irták szar a villája, rájöttem, hogy a régihez képest milliószor jobb, nem sírok.
Válassz ki egy kategóriát ami jó a te felhasználási területedhez, menny el egy boltba, üljél fel rá, próbáld ki, és vedd meg. Azután már nem fog érdekelni hogy mi milyen rajta, mert jól fog menni. -
Cathfaern
nagyúr
válasz gyulank #28747 üzenetére
Semmit nem értesz meg abból amit írunk Ha veszel egy országúti biciklit, azzal soha az életben nem fogsz terepre menni. Nem tudod átalakítani se, mert a legtöbbe max 28 széles gumik férnek be a villába.
Plusz ahogy írtam a sebesség nem a biciklin fog múlni 90%-ban. Hanem rajtad. -
dqdb
nagyúr
válasz gyulank #28740 üzenetére
Az egy igaz Terep-hez való gumiról volt szó.
Szerinted az a külsővel vagyok a leggyorsabb, amire én azt mondom, hogy szerintem a legjobb? Segítek: nem. Szerinted más azzal a külsővel futja a leggyorsabb idejét, amivel én? Segítek: nem. Szerinted azzal a külsővel vagyok egy köves-gyökeres emelkedőn felfelé a leggyorsabb, mint amivel ugyanott lefelé? Segítek: nem. Szerinted az a külső, amelyik köves-gyökeres terepen a leggyorsabb, laza talajon szintén a leggyorsabb? Segítek: nem.Szóval milyen szerinted az igazi terepgumi? Segítek: nincsen ilyen.
A legnagyobb áttétel alatt meg azt értem, hogy amelyik formációba legnehezebb hajtani, legkisebbe meg mikor legkönnyebb.
Hátul 8-9-10-11 sebesség? Elöl 1-2-3 tányér? Hátul 11 vagy 12 fogú a legkisebb lánckerék? Hátul 23-24-25-28-30-32-34-36-39 fogú a legnagyobb lánctányér? Amúgy ez a legegyszerűbb, puszta osztás az egész. Nyitsz egy Excel táblázatot, és végigszámolod az első-hátsó lánckerekek arányát. Kapsz szép számokat, aztán arra, hogy a 0,76 vagy a 2,41 mit is jelent a valóságban síkon vagy 12%-os emelkedőn, mások elmeséléséből sem fogsz választ kapni, mert ez függ a vázgeometriától, az út minőségétől, az erőnlétedtől, a tekerési stílusodtól, a külső típusától, stb.Olvasd el Cathfaern neked írt hozzászólását, és az alapján vegyél egy bringát, tegyél bele pár ezer kilométert, aztán azután már ki tudod találni, mi is kell neked valójában. De ezzel a teljesen értelmetlen kérdezgetéssel, pusztán elméleti síkon mozogva, a témához nagyon nem értve, de a részletekben a végletekig elveszve, sosem kapsz egyértelmű, egyetlen mérőszámmal megadott választ, mert a feltett kérdéseidre nem adható ilyen.
tAm6DAHNIbRMzSEARWxtZW50ZW0gdmFka5RydIJ6bmkuDQoNClOBc4Ek
-
zoli03
őstag
válasz gyulank #28810 üzenetére
Mentél már országútival terepen? Én mentem már, átlagos földúton is szinte használhatatlan már. Ne akarj országútit terepre venni, már ezerszer le lett írva, hogy a te teljesíthetetlen igényeidhez a trekking a legmegfelelőbb.
Meg amúgy miért fontos annyira a minél kisebb pedálfordulat?
[ Szerkesztve ]
-
zoli03
őstag
válasz gyulank #28815 üzenetére
"Azért, mert leírtam ezerszer, hogy főleg nagy távra kell rendes úton, gyorsan, könnyen odaérni."
Ebből nem követezik, hogy kis pedálfordulat kell. Nekem nagyobb pedálfordulattal könnyű, és gyorsan is odaérek.
És te mentél már az enyémhez hasonló MTB-al terepen, és aszfalton?
Mentem már nagyon alap, merev vázas MTB-al terepen, ég és föld a különbség az országútihoz képest. Trekkinggel is mentem terepen, szintén hatalmas volt a különbség volt az országútihoz képest.
"Mert nem tudom elhinni, hogy senki nem tudja, hogy milyen lánckerekek lehetnek különböző bicikliken elől, és hátul"
Ha jól emlékszem, már írták neked a fórumon. Én meg azt nem hiszem el, hogyha ennyire érdekel, miért nehéz megnézni Google-ban mindegyik fajtából egy-két modellt, aztán akkor egyből megtudnád a választ. Amúgy hajtóművet meg fogaskoszorút cserélni is lehet, ha nem lenne megfelelőek az áttételek.
"vagy hogy hosszabb, vagy rövidebb a pedál"
Szerintem a hajtókarra gondolsz.
"És nekem legalábbis sokkal fárasztóbb többet tekerni, mint kevesebbet erősebben."
Ezt eddig szerintem nem írtad. 26"-os MTB-on 42/11-es áttétellel kisebb pedálfordulaton (60-70) kb 30 km/h-val lehet haladni. Ez azért már nem olyan rossz tempó hosszútávon, országútin és trekkingen ennél nagyobb áttétel van, szóval szerintem felesleges azon izgulni, hogy melyik típusú kerékpáron mennyire kell pörgetni.
-
razzorr
őstag
-
Balazska15
senior tag
válasz gyulank #28815 üzenetére
Én a helyedben mindenképp valami cross trekkinget vennék, 28as kerékkel és 1,5 körüli külsővel, bőven tudsz vele haladni országúton, de földúton is megállja a helyét. Plusz ahogy előttem leírták, ha kinövöd az áttétet akkor tudod cserélni a lánctányért, de akár a fogaskoszorút is. Az oútit felejtsd el, egy jó trekkinggel is legalább olyan jól fogsz tudni haladni.
"100 kiló vagyok baszd meg, hát mi lenne a titkom" :DD
-
Balazska15
senior tag
válasz gyulank #28823 üzenetére
Kezdem azt gondolni, hogy neked valami hasonló áttét kéne.. 130 fog elől.. ez már csak elég lesz, hogy ne pörögjön a lábad... Viccet félre téve, szerintem egy trekking 48as tányérja bőven elég lenne, pláne, ha hátra 11-re rakod, nem gondolom, hogy az még mindig kevés lenne!
"100 kiló vagyok baszd meg, hát mi lenne a titkom" :DD
-
Cathfaern
nagyúr
válasz gyulank #28815 üzenetére
"Mert nem tudom elhinni, hogy senki nem tudja, hogy milyen lánckerekek lehetnek különböző bicikliken elől, és hátul, vagy hogy hosszabb, vagy rövidebb a pedál."
Leírtuk már, csak nem tudod, vagy nem akarok megérteni: olyan lánctányért meg hátsó sort teszel fel, amilyet akarsz. Feltehetsz MTB-re is 54-es első lánctányért, meg outira is 32-eset. Pedál dettó, illetve gondolom te a hajtókarra gondolsz... 170-175 cm között azt teszel fel MTBre meg outira is amit akarsz (és igen, outi = országúti).Plusz a minél kisebb pedálfordulattal csak a térdedet nyírod szét. Ideális pedálfordulat 90 fordulat / sec környékén van (ha kicsit tágabb határok közt akarjuk venni, akkor 80-100). De had tegyem hozzá, ennek megint semmi köze ahhoz, hogy MTB vagy outi. Bár megjegyzem, tipikusan országúton szoktak nagyobb fordulatszámmal tekerni (90-100).
Csomagtartó terén meg nem csak az számít, hogy fent van-e a biciklin vagy nincs, hanem hogy egyáltalán van-e a vázon rögzítési pont. Országútik többségén nincs, onnantól meg max nyeregcsőre tudsz rárakni, ami meg nem bír el túl sok súlyt.
Továbbra is tartom, hogy a cross/trekking a neked ideális bicikli.
-
zoli03
őstag
válasz gyulank #28823 üzenetére
Na akkor: beírsz egy ismertebb kerékpármárkát a Google keresőjébe, kidobja a gyári oldalt, ha fogszámot nem is írnak, típust biztos, arra megint rákeresel Google-ban, a gyártó honlapján meg valószínűleg ott lesz a fogszám (legtöbb esetben a fogaskoszorú összes lánckerekének a fogszáma, de a kettő szélső biztos, hajtómű esetében pedig biztos, hogy ott lesz az összes lánckerék fogszáma).
Pl.:
26" MTB: Kross Level A5: Shimano Alivio M430 Octalink 44/32/22T, Shimano Alivio HG50-9 11-32T (11-12-14-16-18-21-24-28-32)
Országúti: Kross Vento 1.0: Shimano Claris FC-2403 Octalink 50/39/30T, Shimano CS-HG50 11-28T (11-13-15-17-19-21-24-28)
Trekking/cross: Kross Trans Pacific: SR Suntour XCC 48/38/28T, Shimano HG20 12-28T (12,14,16,18,21,24,28T)Van még jópár kategória, de én többet nem keresek ki. Azt már le sem írom, hogy városban egysebességest használok, amivel szoktam menni országúton is (volt, hogy egy nap 130 km-t), mégse volt gondom az áttétellel meg a pedálfordulattal.
"Hova érsz oda gyorsan, milyen táv, vertikálisan milyen út?"
Mindegy milyen hosszú az út, én akkor is a nekem kényelmes pedálfordulattal megyek, ami 80-90 rpm. Emelkedőn értelemszerűen csökken, de ott is a lehető legmagasabb pedálfordulattal tekerek. Amúgy van rajta váltó, úgyhogy olyan áttétellel tudsz tekerni, amilyet az út megkíván.
"Ha hajtókarra gondoltam, akkor már nem számít a hossza?"
Akkor már számít, de az inkább a tested adottságaival függ össze.