Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Livio #14846 üzenetére

    Nem is tudtam, hogy lehet még kapni az eredeti NEX-5 vázat. Amit néztél szerintem valamelyik frissített verzió (5N vagy az újabb 5R).

    Ezek között az 5R van legjobban megérve, végre két vezérlőtárcsát kapott, így értelmesebben használható. Ha gyári objektívet akarsz, akkor a Sony nincs még eleresztve (illetve a Zeiss már adott ki hozzá igen jó üvegeket, de azok elég drágák). Ellenben már a NEX-3N és a NEX-5R is megeszi reggelire minden téren az E-PM1-et ha csak a váz tudását nézzük.

    A Sony NEX rendszer inkább annak ajánlható most, aki hajlandó adapterrel használni. Objektív kínálatban pedig az E-PM1 fényévekkel előzi a Sony-t.

    ---

    (#14856) tylerddd:

    "az EOS M meg nagyon tetszene, de nem nagyon ajánlja senki"

    Előbb tudni kéne, hogy mit szeretnél fotózni. Mert ha csak utazgatnál, családot, ballagást, stb, akkor az EF-M 18-55mm STM objektív első körben elég lehet, bár tele objektíved nem lenne. Az is csak annyit tud, mintha a Sony gépet vennéd. Összességében inkább a NEX-3N, mint az EOS-M.

    "Valamiért a Sony tetszik a legjobban a fentiek közül, külsőre is bejön, az objektív nem egy nagy eresztés vagy elegendő általános felhasználásra?! Később mennyire lenne költséges bővíteni, mondjuk ilyen 40-150mm-es változatra?!"

    A Sony Alpha NEX flottában egyetlen ilyen alternatíva van: Sony 55-210mm f/4.5-6.3 Ez nagyjából azt nyújtja, mint az Olympushoz mellékelt 40-150 mm. Ez a Sony objektív 90-100 ezer körül van itthon.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #14858 üzenetére

    Olyan objektívet nem érdemes külön venni ami kitben is kapható, legfeljebb használtan. A géphez csomagolva sokszor szinte ingyen adják azt is ami amúgy 60-80 vagy akár 100 ezer forint felett van. Ráadásul Magyarországon hivatalosan nem lehet kapni NEX-et csak vázként, mindenképpen kell kitobjektívet venned. Ez akkor szívás ha vázat cserélsz és már van... :D

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #14860 üzenetére

    Jelenleg ezek a gyári objektívek vannak Sony NEX E-bajonettre. Ezen kívül már több gyártó is készített (vagy kiadásra vár) erre a csatlakozó típusra üvegeket, de azért még nincs olyan habzsidőzsi, mint Micro 4/3 esetén.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #14862 üzenetére

    Ott van az adatlapon, hogy a 16-50mm-es objektív jár hozzá. Az egy érdekes darab, nem gyűrűvel zoomolsz, hanem egy billenő kapcsolóval. Cserébe kisebb, mint a régi 18-55mm.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nussi #14885 üzenetére

    Ahogy a többiek is reflektáltak rá: Ahol nem 3 év garancia van, az valószínűleg szürkeimport. A baj leginkább csak az vele, hogy a bolt vállal garanciát, nem a gyártó. Ha a bolt lehúzza a rolót, akkor befürödtél vele, míg azért arra kisebb az esély, hogy a Nikon zárjon be. Én egy ilyen értékű eszköznél mindenképpen a hivatalos gyártói garanciára mennék rá. Az a három év amúgy is az átlagos életciklusa egy ilyen gépnek (nem azért mert elromlik, hanem mert ennyi idő alatt a legtöbben lecserélik újabbra, főleg ha rákapnak az ízére).

    (#14887) tutis: Nem csak anyagminőségre jobb a D3100, hanem ami benne van az is. Sokkal fejlettebb a szenzor is. Ez a műanyagosság még 300 ezer körül is megesik a Canon flottában. Aki meg kiváló szenzort és építési minőséget keres olcsón, annak ott a Pentax. A K-30 magasra tette a lécet a belépő szinten, de méltánytalanul mellőzött váz és márka.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tutis #14890 üzenetére

    Én előbbit venném, ha nem nagyon akarsz már objektíveket vásárolgatni, mert az kicsit univerzálisabb. Ha pedig még hajlandó leszel később még bővíteni, akkor D3200.

    A D3200 szenzora nagyon el lett találva. Szemmel láthatóan jobb fotókat képes készíteni, ez gyakorlatilag a legbrutálisabb amit most belépő szinten lehet vásárolni. De végső soron mégis csak az objektív a legfontosabb, ez alapján dönts.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #14894 üzenetére

    A 105mm-es vég szerintem elég sovány lenne, jóformán csak közeli autókat tudna vele fotózni. A 200mm sem éppen valami hosszú ha távolabbi célpontokat vadászna le. A versenypálya szélére viszont elég lehet.

    (#14892) Nussi: Nem mindenható a D3200 sem, de a teljesen belépő kategóriában abban van a legjobb képességű szenzor. De azt se felejtsük el, hogy a 24 megapixel mellé a tökéletes rajzolathoz már kellenek a jó képességű objektívek.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #14896 üzenetére

    A váz mellé gondolom amúgy is volt egy 18-55 mm vagy egy 18-105 mm. Így szerintem sokkal inkább indokolt, hogy legyen egy igazi tele objektíve is ha a sport fotózás felé nyitna. Meg talán nem csak egyedül a rally miatt vásárolná.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nussi #14900 üzenetére

    A D3200 és a D5100 szenzora között a DxO által is mért tulajdonságokban nem nagyon van különbség, csak egy hajszálnyival előz a D3200 ami elhanyagolható. De nem véletlenül mondtam, hogy a teljesen belépő szintű gépek között bivaly, mert a D5xxx sorozat nem az. Ettől függetlenül azt a kb 10.000 Ft felárat simán megéri a D5100. Nem szenzorban jobb, hanem funkciókban, AF rendszerben, fénymérésben, stb.

    A kategóriák közötti különbséget az mutatja meg jól, hogy a D5200, tehát az aktuális modell már majdnem egy százassal drágább a szintén aktuális D3200-nál.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz _Balee_ #14903 üzenetére

    Nem tudom honnan akarod az F1 futamot fotózni, de a lelátóról a 18-105mm objektív nagyon kevés lesz.

    Akkor már jobban jársz egy D5100 vázzal (18-105 mm vagy 18-55 mm objektívvel) amihez beruházol még egy 55-200mm vagy 55-300mm tele zoom objektívre, vagy eleve ilyen kitben vásárolod meg.

    A kártya meg bőven jó lesz akár videóhoz is.

    (#14904) StanDoFF: Szűrőből egy polarizációs szűrőt érdemes beszerezni (bár ezt nem kifejezetten a rallyhoz), viszont ami jól jön a versenypálya mellé az egy UV szűrő. Manapság már nem nagyon használják ezt másra a fotósok csak az objektív védelméhez. Olcsók és inkább azt törje össze egy felverődő kavics, mint a frontlencsét.

    Táskára nincs tippem. Én utálom a klasszikus fotóstáskákat, de érdemes őket előre megnézni, hogy lásd bele fér-e majd minden amit cipelnél. Majdnem mindegyik vízlepergető, de ha esőállóságot akarsz, akkor olyan kell amihez van vízálló külső huzat (mint egy kis esőkabát).

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz _Balee_ #14908 üzenetére

    Ha neked megér ekkora felárat, akkor jó választás lehet. Optikailag kicsit erősebb az 55-200mm, de az "rövidebb" és az AF sebessége is lassabb. Összességében korrekt a szett.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz StanDoFF #14914 üzenetére

    Én jobban szeretek egyetlen objektívvel elmenni fotózni, így én egy normál utcai oldaltáskába teszem a gépem, de ha munka van és nálam van 4-5 objektív, két váz, vakuk, stb akkor egy megtermettebb fotós hátizsák kell, néha az is kevés.

    Neked elég lehet egy oldaltáska is, ami lényeges szerintem, hogy megfeleljen az ízlésednek a kialakítása. Szinte már mindegyik darab vízlepergető, de esőálló huzat csak a drágább darabokhoz jár. De nem mondtad, hogy mennyit szánnál rá. A normálisabb táskák 20 ezer körül kezdődnek, alatta csak kompakt kivitelűeket találsz rendszerint, amik szűkösek lehetnek vagy ilyen-olyan kényelmi funkció hiányzik.

    Tipp: Ha városban fotózol sokat, akkor jobb ha a legkevésbé hasonlít egy fotós táskára, legyen inkább olyan, mint egy hétköznapi táska. Nem kell hirdetni, hogy nagy méretű (és értékes) fényképezőgép van nálad. Megesett már velem, hogy megállítottak... csak "megnézni" akarták a gépet, meg beszélgetni róla. Szerencsére nem lett baj, de nem sokon múlt, hogy a 1.6 milliós bérelt felszerelést "kölcsön" kérjék egy kis időre.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Fandango #14917 üzenetére

    Pont a rally verseny fotózása miatt ajánlottam neki az UV filtert. Attól függetlenül, hogy nincs semmi haszna a frontlencse védelmén kívül, érdemes minőségi darabot venni, mely nem rontja a képminőséget (vagy egyáltalán nem zavaró mértékben).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Sajnospogi #14924 üzenetére

    Ha fontos a videózás, akkor a Canon EOS 600D jobb választás, bár igazából a Nikon D3200 meg fejlettebb és már az sem rossz videóra. A 600D mellett szól még, hogy a kihajtható kijelző miatt könnyebb vele videózni, de Nikon fronton meg ott van a D5100 (nem tudom, hogy ez kereten kívülre esik-e), ami szintén kihajtható kijelzős, tudja a Full HD videót és fényképezőgépként megeszi reggelire a 600D-t. Egyedül a videó egy kicsit elhanyagolt benne, de egy kis odafigyeléssel azzal is készíthetők szép videós anyagok (fotóban meg az egyik legjobb belépő DSLR gép ennyi pénzért). Sajnos a D5100-ban nincs magyar nyelv.

    Azért azt megjegyezném, hogy a DSLR videózás nem egészen kezdőknek való, biztos kezet és hozzáértés igényel. A legfontosabb, hogy technikai okai vannak annak, hogy rendkívüli módon érzékenyek a kézremegésre, amitől hajlamos szétesni a kép. Nem feltétlenül ezzel fog az ember ballagást videózni a negyvenedik sorból a gyerkőc arcára zoomolva.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Sajnospogi #14928 üzenetére

    Nem csak tud, de fényévekkel lekörözi őket (gondolom a nem cserélhető objektíves kompaktokra gondolsz) ha értő kezek foglalkoznak vele. Annyira, hogy a filmipar is felfedezte magának ezeket a gépeket és több nagy produkcióban is alkalmazzák őket, vannak olyan TV sorozatok is, melyek DSLR gépekkel készülnek. Szóval a lehetőség adott, de tényleg sok tapasztalat kell ahhoz, hogy valóban szép és minőségi videók essenek ki belőle. "Zselé effektus" néven emlegetjük a szakmában azt, amikor a mozgásokra torzul a kép (a legkisebbre is torzul, de azt nem látod, leginkább a gyors mozgások és a kamera rázkódása problémás).

    Mindenesetre a D3200 jobb gép, mint a Canon EOS 600D. Alapesetben hasonló minőségben tud videózni, de a Canon esetében a Magic Lantern firmware esetében elérhető jó pár professzionális szolgáltatás is. Bár ezek téged teljesen amatőrként lehet, hogy nem fognak érdekelni.

    Ha nem zavar a nem kihajtható LCD (videónál azért tud korlátozni), akkor mindenképpen a Nikont venném. Kiforrottabb, jobb minőségű váz.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nussi #14935 üzenetére

    Mennyit spórolnál azzal ha megvennéd ezeket a szürkeimportos gépeket a rendes, Magyarországon forgalomba hozott gépek helyett? Nálunk a hivatalos Nikon garancia 3 év a vázra és 1 év az objektívekre. Törvényileg teljesen szabályos egyébként eladni a szürkeimportos cuccokat, csak szerintem megér annyit, hogy 1 év helyett 3 év garanciád van.

    De komolyan, mennyit tudnál rajta kifukarkodni? 8-10 ezer forintot? Esetleg 15?

    Ha mondjuk 2 év múlva eladnád az amúgy hibátlan gépedet, akkor meg sokkal többet fog érni ha van még rá garancia... úgyis mindenki azokat keresi elsősorban.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #14943 üzenetére

    "Ha jól tudom amit a gépen beállítassz, pl kontraszt, élesség, telítettség az nem befolyásolja a RAW képeket"

    Ez nem igaz, mert a RAW konverter képes átvenni ezeket a beállításokat és alkalmazza az importált RAW állományra (ha engeded neki, csak beállítás függvénye). Lightroom alapértelmezetten átveszi ezeket, de a Nikon esetében pont nem, mert a gyári feldolgozó algoritmus nem hozzáférhető a fejlesztők számára ezért a Lightroom vagy az Aperture csak szimulálni képes azt amire a Nikon által támogatott Capture NX képes. Mondjuk az Adobe vagy az Apple is olyan jó szimulációt dolgozott ki, hogy nem veszítesz vele ha nem a Capture NX-et használod. Mindenesetre ha a Ligtroom képes lenne átvenni a beállításokat, akkor nem +25 shapening menne rá automatikusan, hanem annyi amennyit a gépen megadtál.

    +1 tipp: Sokan maximumra húzzák a gépen az élesítést és RAW + Jpeg módban fotóznak, mert később a létrehozott Jpeg-et ki lehet dobni és RAW-ból hívni megfelelőt. Ennek az az előnye, hogy könnyebben ellenőrizhető a gép LCD képernyőjén, hogy hol van a fókusz (a legélesebb kontúrok mentén kialakul egy jellegzetes "túlélelesítés" ragyogás... olyan mint egy parasztos focus peaking).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #14952 üzenetére

    Állok elébe. :D Nekünk a D800E mellé ajándékba járt a Capture NX, de egyáltalán nem használjuk, helyette főleg Lightroom és Aperture van használatban. Az elején amikor még égtünk a pixelkukkolós lázban, akkor felfedeztük mi is, hogy jobb a Capture NX által feldolgozott anyag, de végső soron arra jutottunk, hogy a másik két szoftver is olyan jól teszi a dolgát, hogy a gyakorlatban ennek ne tulajdonítsunk túl nagy jelentőséget. Végül fontosabbnak tartottuk azt, hogy az általunk preferált (és megszokott) szoftverekkel gyorsabban megy munka. Én a Lightroomot csípem, a megrögzött Mac userek meg inkább az Aperture-re esküsznek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Akos1994 #14955 üzenetére

    A Nikon D3100 és D3200 vázakkal járnál a legjobban ha minőségről van szó, hozzájuk képest a Canon 450D már nagyon elavult. Viszont Nikon esetén eléggé bajos az m42 menetes objektívek használata, még extrém vékony adapterrel is csak azt tudod elérni, hogy esetleg a végtelenre fókuszálásról kell lemaradnod, de az is sokszor kiütközhet.

    Én a helyedben egy élőképre már alkalmas Pentaxot vennék, az a legjobb rendszer arra ha tervezed, hogy ilyen régi, manuális, olcsó objektíveket vásárolnál.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #14987 üzenetére

    Hol a mutatvány benne? :D Túl szép, hogy igaz legyen. Az előttem szólóval értek egyet: Úgy is felkúszik majd a licit addig, hogy már ne legyen sokkal olcsóbb, mint az eredeti ára.

    Ennek a garanciája érvényesíthető itthon? Mert a jelenleg 58 ezer forinton álló E-PM2 dupla kit nagyon jól hangzik. Még a végén megint spontán felindulásból veszek egy új gépet, pedig nem terveztem, hogy E-PM2-re beruházok... :D

    Mondjuk ezt inkább csak antik analóg vasakkal szoktam játszani ha meglátok valami szépséget akkor nem tudom otthagyni. Múltkor egy 1941-es gyártású Leica-III Luftwaffe kiadás miatt tüzeltem fel magam, de sajnos nem volt szerencsém, az utolsó pillanatig tudtam tartani a licitet 300 euró körül, amikor 15 perccel a vége előtt valaki bedobott 1500 eurót és inkább feladtam. Pedig csúnyán áron alul lett volna, úgy is, hogy amúgy sérült volt és nem működött.

    Mondjuk az eddigi egyik legjobb vételem önmagában nem volt olyan értékes, de 20 fontot fizettem egy patika állapotú 1948-as Zeiss Ikon középformátumú gépért, aminek a története Stuttgarttól Londonig (majd onnan a jóvoltomból Budapestig) követhető.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Livio #14993 üzenetére

    1.) Nem kell németül beszélned, hacsak nem akarod németül is elolvasni azt az adatlapot ami elérhető angolul vagy magyarul is a gyártó weboldalán. Szimplán csak lépj be a szokott módon eBay-re (én az eBay.co.uk címen keresztül használom), majd a keresést állítsd át "Worldwide" vagy "European Union"-ra, simán megtalálja. Remélem működik így a linkelés, itt van.

    2.) eBay-re kb öt perc alatt tudsz regisztrálni. Jó ha van PayPal-ed, több szempontból is. Egyrészt az eladók többségénél csak ezzel lehet fizetni, másrészt meg a PayPal védi a vásárlót, ha jogos a reklamációd, akkor visszakapod a pénzed gubanc esetén.

    ---

    E-PM2: Lehet elmegyek a llicitálgatással 80-90 ezerig a dupla kit esetén (tudom, hogy érne többet is, de most nem tudnék több lóvét mozgósítani). De sem az E-PM1, sem az E-PM2 nem volt még a kezemben, mennyire kompaktos ezeknek a kezelése? Sajnos nagyon háklis vagyok arra, hogy egy fényképezőgépnek igen is legyen jó manuális vezérlése. Legalább 2 tárcsa nálam dukál, vagy legalább ügyesen kitalált Fn gombok legyenek, hogy könnyen tudjam az ISO, blende, záridő szentháromságot csavargatni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz .: JuSzT :. #15000 üzenetére

    Nem is akartam E-PM1-et, csak hasonló a kezelőszervek kiosztása. Csak erre voltam kíváncsi, mert az E-PM2 kezelése is ránézésre nagyon kompaktos.

    Szerintem hanyagolom, csak egy gyors fellángolás volt, mert szeretek licitháborúzni. :D

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz t181 #15007 üzenetére

    A telefon szanaszéjjel agyontömörített MP4 minőségét ne hasonlítsuk egy DSLR-ből kieső, korrekt H.264 tömörítésű videóhoz. A kettő sávszélesség igénye ég és föld. Amúgy könnyen kiszámolható, hogy mire van szükség ha megnézed, hogy a választott felvételi módban mekkora adatfolyammal dolgozik. A Class 10 szabványnál a minimum elvárás, hogy a 10 Mb/s írási sebességet tudnia kell a kártyának, az pedig általában elég szokott lenni, de természetesen minél gyorsabb, annál jobb.

    Megjegyzés: A Nikon ajánlása a D3200 mellé minimum Class 6 SDHC, de ezt veheted úgy, hogy az alig drágább Class 10-es kártyákkal sokkal jobban jársz. De még azzal sem fogsz 10-15 percnél hosszabb anyagokat egyszerre felvenni a szenzor melegedése miatt. Le fog állni ennyi idő után, aztán indíthatod el megint.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kokr #15020 üzenetére

    A tükrös gépek mozgó alkatrészeitől nem kell félni, mivel ezek százezer zárciklus fölé vannak tervezve (ennyit nagyon nehéz egy hobbi fotósnak összehoznia még 4-5 év alatt is). Ezek között leginkább a D5100 + 18-105mm kombó lenne az igazi, tekintve, hogy a videó nem hangsúlyos, viszont fotó módban igencsak kimagaslik.

    Ha nem gond az angol, akkor itt egy DigitalRev tesztvideó a 600D és a D5100 összehasonlításáról. Fotó módban a D5100 látványos előnnyel rendelkezik, míg a videóban fordul a helyzet a Canon javára.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tisvol #15029 üzenetére

    Akkor egy kis sidenote a Canon oldalhoz:

    - A Canon EOS 700D-t nem érdemes megvenni, mert tökéletesen pont ugyan az, mint a 650D (nem vicc, tényleg semmi érdemi különbség).

    - A Canon EOS 650D, pont ugyan az, mint a 600D, csak ebben már érintőképernyő is van (amit a Canon jól átgondoltan és ügyesen tervezett meg, nagyon kényelmes), plusz a 650D-ben már benne van az STM rendszer, ami a jól átgondolt érintőképernyővel ellentétben nem sikerült olyan jól (jobban megfogalmazva nincs semmi érdemi előnye a 600D-ben lévő rendszerhez képest).

    - A Canon EOS 600D teljesen jó választás abban az esetben ha nem érdekel az érintőképernyő meg az STM, mert ezeket leszámítva koppra 650D/700D.

    Most pedig kanyarodj vissza az árlistákhoz és nézd meg a különbséget. Bár ha csak a fotó a lényeg, akkor a D5200 egy kiváló belépő-haladó gép, de végső soron az objektívek fognak sokat számítani. Egy EOS 600D mellé a spórolt pénzből még két fényerős fix objektív is belefér. Viszont a 600D (ide értve a 650D és 700D vázakat is) egy elavult technika a D5200 mellett.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Freddy76 #15035 üzenetére

    Mert elég jók a marketingeseik ahhoz, hogy a 400D óta ugyan azt adják el.

    Persze ez a kijelentés sem teljesen igaz, hiszen funkciókban, szolgáltatásokban azért szoktak fejlődni (mondjuk a 650D - 700D váltás pont nem ilyen). Megjelent a videó, majd az egyre jobb videó, kihajtható LCD, érintőképernyő (ez utóbbi nagyon jót tett az xxxD vonalnak, mivel csak egy vezérlőtárcsa van, ez sokat lendít a kezelhetőségen). De az tény, hogy szenzor minőségben már nagyon rég óta egy helyben toporognak.

    (#15036) jjeahh: A Fujifilm X-rendszer tényleg nagyon jó, de a legutóbb bejelentett X-M1 modellt leszámítva eddig bőven 400 ezer felett mérték a cserélhető objektíves klubtagság legalsó lépcsőjét. Nem egy liga a kettő.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tisvol #15039 üzenetére

    Ezt most nem rakom OFF-ba, mert szerintem igen is közérdekű (és igény szerint felfogható a magánvéleményemként, amiben azért benne van egy pár év tapasztalat) és szorosan kapcsolódik a "mit vegyek" témakörhöz.

    Valóban kell aggódnom a technika rohamos fejlődése miatt?

    Csak akkor kell aggódnod, ha aggódni akarsz. Ez a fajta megközelítés leginkább csak annak köszönhető, hogy a gyártók kommunikációs szakemberei valamit nagyon jól csinálnak. Ez jó a gyártónak és jó a vásárlóknak (boldogság faktor) amíg rá nem jön arra, hogy az egésznek nagyobb a füstje, mint a lángja. A gyártók szeretnék elhitetni veled, hogy aggódnod kell, mert ha attól rettegsz, hogy lemaradsz, akkor könnyebben nyílik a pénztárca. Viszont a legnagyobb hibát akkor követi el egy fotós, mikor túl nagy jelentőséget fordít a felszerelés milyenségének és minőségének. Elégítse ki az igényeidet, ez fontos, de érdemes belegondolni abba is, hogy valóban segíti-e a képességeid kibontakozását egy újabb nagy kiadás vagy csak a PR szakemberek megint rábírtak arra ami a fogyasztói társadalom alapvetése: Dobd el azt ami még teljesen jó, hogy vegyél egy újat, ami leginkább csak a placebo hatás miatt tűnik jobbnak az előzőnél.

    Itt a fórumon is több olyan fotós van, aki tökéletesen elégedett a sok éves fényképezőgépével. Szó se róla, sok víz lefolyt azóta a Dunán, de egyvalamire még a gyártók sem képesek: Megmásítani a fizika törvényeit. A fotózás még mindig a fényekről szól. A gépek fejlődnek, de ha eltelik pár év és vannak modernebb gépvázak, attól még a meglévő nem fog hirtelen rosszabb fotókat készíteni, mint addig. Az új gép adhat extra funkciókat, javulhat az érzékenysége, dinamikája és egy valagnyi más paramétere, de ettől még simán előfordulhat, hogy ha megvennéd az újabbat, azzal sem készítenél jobb fotókat. A modernizálás szükségszerűsége sok tényezőtől függ, leginkább a felhasználási szokásaidtól és az igényeidtől. Az igényeidet pedig magadnak kell kialakítanod és nem a gyártónak kell megmondania, hogy mire van szükséged.

    Itt is sokszor ajánlunk régebbi gépvázakat, amiknek már van újabb, frissebb verziója, de egyszerűen többre mész vele ha megveszed a korábbi vázat és a megspórolt pénzt egy jobb objektívbe fekteted. Ez sem törvényszerűen van így, de sokszor nem csak egymást követő, hanem több generációval különböző vázak között is néha csak minimális a különbség.

    Apropó objektív: Ha már felszerelés, akkor talán az objektívek azok, amik tényleg határozott minőségi ugrást adhatnak. Egy új váz helyett sokszor értelmesebb lépés egy jobb objektívet vásárolni. Tudod hány olyan jelenleg is forgalomban lévő objektív van ami már 10-15 éve van piacon? És ezek közül hány olyan darab van aminek a konstrukciója egy 20 évesnél is idősebb elődre épül? Én sem tudom megmondani, mert a kínálat jelentős részét teszik ki, inkább nem számolgatom őket.

    A vázak persze ennél gyorsabban képesek elavulni, de ez mindig szubjektív, hogy kinek mi számít elavultnak. De azért attól nem kell rettegni, hogy amit ma megveszel az jövőre már értéktelen. Példának okáért felemlegetnék olyan legendás gépvázakat, mint a Canon EOS 30D, 40D, 50D vonal vagy a Nikon D90, D300s, amik már nem mai gépek (2006, 2007, 2008 tájékán jelentek meg), de abszolút kiválóak még egy haladó hobbi fotós számára is.

    Persze a DSLR világban nagy vízválasztó volt a videózás megjelenése (D90 volt az első, de a minőségét inkább hagyjuk, jobb úgy kezelni mintha nem lenne), akinek arra van igénye, az persze váltott, nem is indokolatlanul. Viszont akit a mai napig nem érdekel a videózás, az még mindig fantasztikus képeket készíthet a fenti gépek akármelyikével (sőt akár régebbiekkel is, de mint többször is hangoztattam, csak az igényektől függ).

    A kompozíciót, fényeket, kreativitást és a tudást nem lehet megvásárolni. Illetve igen, de nem ezzel a modern fogyasztói felfogással. Fektethetsz pénzt a tanulásodba meg a felszerelésbe is, de sokszor nehéz megkülönböztetni a valós igényeket a gyártók által duzzasztott mályvacukros álmodozástól.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz rii #15055 üzenetére

    A fényerős azt jelenti, hogy az objektív fénygyűjtő képessége nagy, amit a tágra nyitható blendének köszönhetünk. Az f/2.8 már egy fokkal jobb a mezei kitobjektívek f/3.5 körüli induló "fényerejével" (azért teszem idézőjelbe, mert ez a szám a blende/rekesz/apertúra érték valójában és nem fényerősséget jelent, bár a zsargonban így is alkalmazzuk). Ami f/2.8 alatt van (ugyebár minél kisebb ez a szám, annál tágabb blendét jelent) az már egészen alakul. Általában f/1.8 vagy az alatti objektívet tartjuk tényleg fényerősnek. Az előnye úgy gondolom magáért beszél (ha mégsem, akkor szólj, nem tudom hol tartasz az expozíció alapjaiban).

    A fix objektívek általában jobb optikai paraméterekkel rendelkeznek a zoom társaiknál, de persze ez nem törvényszerű.

    Azért jó ha több van, mert nem tudsz zoomolni, így a különböző gyújtótávolságokat több objektívvel tudod csak lefedni. A saját példámból kiindulva amire nekem szükségem szokott lenni (ekvivalens értékben): 24mm, 35mm, 50mm, 85mm, 105mm, 150mm (ezekkel lefedve mindent amire az utcai fotó, tárgyfotó, makró, portré témakörben szükségem lehet, igazi tele objektívre (150mm felett a végtelenségig) meg egyszerűen csak nincs szükségem). De ma például a Photo Weekend-ről tudósítottam, oda egy zoom objektív volt a társam, mert videóztam is, meg a témák is folyton változtak. A zoom sem rossz, de én inkább a fixekért rajongok.

    Kezdőknek olcsóbb fixek között Canon vázra:

    Canon EF 50mm f/1.8 II (kb 30-35k)
    Canon EF 35mm f/2.0 (kb. 70-80k)

    Ugyan ez Nikon vázra:

    Nikon Nikkor 35mm f/1.8 G AF-S DX (kb. 50-55k)
    Nikon Nikkor 50mm f/1.8 AF-S G (kb. 55-60k)

    E legutolsónak van egy sima "AF" verziója kicsit olcsóbban, de ez nem ajánlott belépő vázra, mert nem rendelkezik beépített fókuszmotorral (így automata élességállítás sem lesz).

    Kétség kívül fixekkel "bajlódni" sokkal macerásabb ha az ember olyan témát fotóz ahol sűrűn kéne cserélgetni. De ezt némi kreativitással és ügyes előre látással ki lehet küszöbölni (pl: utcai fotózás közben), más esetben (pl: portré fotózás, tárgyfotózás, nem mozgó objektumok makrózása) meg egyszerűen csak megvár a téma.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz ronson #15058 üzenetére

    Nem mindig. Azért is írtam, hogy ekvivalens értékben értendő (FF gépen persze nem kell szorozgatni a gyújtótávolságokat). Alapvetően D7000, D800, 5Dmk2, 5Dmk3 fordul meg sűrűn a kezeim között, bár leggyakrabban a D7000 van velem.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz ronson #15060 üzenetére

    A legtöbb alapzoom nagylátó állása 18mm, ami APS-C esetén nagyjából ekv. 27mm (azért csak nagyjából, mert az APS-C kategóriában is vannak pici eltérések, van aminél 1,5, máshol meg 1,6 körül van a szorzó). Tehát a kérdésedre a válasz az, hogy nem. Az objektívekre a valós gyújtótávolságot írják. Esetleg kompaktoknál meg bridge gépeknél láttam olyat, hogy az ekvivalens érték volt felírva.

    Amúgy van bent nálunk egy Sigma 10-20mm, na annak aztán elég extrém a nagylátószöge, de ilyen perverzségekre nekem már nincs szükségem. De az csak APS-C vázra jó, mert FF vázon (crop mód nélkül) már látszik az objektív belseje. :D

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz ronson #15062 üzenetére

    Ez igaz is meg nem is. Az FF-re készült objektívek korlátozások nélkül használhatók kisebb szenzor mellett, viszont fordítva már nem mindig igaz ez. Érdemes odafigyelni, mert bár sokszor kirajzolja az FF képkört, de a képszélek felé esetleg már vignettál és/vagy nagyon elromlik a minőség, extrémebb esetben meg akár bele is lóg a képbe a tubus. Gyártója válogatja, hogy mit tart FF-re is alkalmas objektívnek, van ahol elmegy egy kis peremsötétedés, máshol meg még a legkisebb képszéli minőség romlást sem nézik el.

    Nikon esetében könnyű a megkülönböztetés, mert:

    DX - APS-C
    FX - Full Frame

    Az objektíven ott a jelölés. De azért van olyan DX objektív is ami simán rátehető FF vázra egy kis ízléses vignettálással, de a gyártó erre már nem rakja rá az FX jelzést, jelezve, hogy ez alapvetően a DX rendszer számára lett tervezve.

    Vagy Canon esetén az "L" jelzéssel látják el a professzionális üvegeket, ami egyben azt is jelenti, hogy FF-re is simán rátehető (bár L-es üvegek között is akad olyan ami már kissé vignettál a szélek felé).

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Stauffenberg #15063 üzenetére

    Kis kiegészítés ehhez:

    "bár L-es üvegek között is akad olyan ami már kissé vignettál a szélek felé"

    Vignettálás és képszélek felé jelentkező "lágyulás" mindig van, még a legjobban megmunkált üvegeknél is. Csak nem mindegy a mértéke.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz gonger #15065 üzenetére

    Ezek közül a legjobb szenzorok a Nikon D3200 és D5100 párosokban vannak. Viszont ha érdekel a videózás, akkor a Canon messze sokkal jobb, annak ellenére, hogy a Nikonoknak meg fotó módban van tetemes előnye.

    Bár nem tudom melyik Canont szemelted ki, mert az EOS-1 kereken 24 évvel ezelőtt jelent meg, így sejtésem szerint nem azt akarod megvenni és nem is az EOS-1D-ről van szó, viszont ha EOS 1000D/1100D akkor jobb elfelejteni őket. Anyagminőségben kimerítenek mindent ami a műanyag gagyiról tudunk és szolgáltatásokban is nagyon fapados, ráadásul videóra sem annyira jó, mert 720p HD a legnagyobb felbontás.

    Egyébként új váz esetében az EOS 600D van nagyjából abban az árban, mint az említett Nikonok, azzal sokkal jobban jársz, mint egy 1100D-vel.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz gonger #15069 üzenetére

    Az EOS-M nem a legjobb víz alá. A kezelésben nagyban segít az érintőképernyős bevitel, ami értelemszerűen víz alatt nem működik.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #15072 üzenetére

    Nem rossz gép, de nálam már ott elvérzett, hogy nincs mikrofon bemenet. Persze függ attól is, hogy mit akarsz videózni. Ha amatőr filmeket készítenél, oda azért alapkövetelmény a mikrofon bemenet (hacsak nem akarod magad újabb költségekbe verni külső rekorderrel meg egy halom hozzá tartozó kütyüvel).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #15076 üzenetére

    Így teljesen korrekt, csak manapság már olyan jó videós képességei vannak a fényképezőgépeknek, hogy sokan vágnak bele ilyen olcsóbb vasakkal az amatőr filmkészítésbe, oda viszont már nem elég pusztán a képminőség, bizonyos szolgáltatások és funkciók is kellenek. :)

    Amúgy ennyi pénzért kevés olyan MILC akad amiben van EVF, már csak ezért is nagy piros pont jár.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #15078 üzenetére

    Hopp, valóban. A videó módjával való ismerkedés ott kudarcba fulladt, hogy nincs mikrofon bemenet. :D Bár amire a fórumtársnak kell, arra így is teljesen jó.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz tylerddd #15080 üzenetére

    Én múltkor majdnem megkértem egy ismerősömet aki az USA-ból jött haza éppen, hogy hozzon egy Panasonic GX1-et. Ott éppen lement 200 dolcsira a váz ára, ami egyszerűen nevetséges (az alapzoom kitobjektívvel 450 USD ha jól emlékszem). De aztán mégsem, mert éppen kezem ügyébe kerültek a befizetésre váró számlák. Pedig 200 dollárért az a váz szinte ingyen van. Nálunk még mindig 150k körül mérik a vázat magában... ez meg a másik vicc.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wlac #15085 üzenetére

    Határozottan. Timelapse-re sokan vásárolnak ilyen régebbi olcsóbb DSLR gépeket, mert ezzel a műfajjal nem nehéz rövid idő alatt lezúzni a zárszerkezetet.

    A 40D-nél (a többi típussal ellentétben) arra kell figyelni, hogy olyat érdemes venni amit azért hajtottak is, nem csak alkalomszerűen volt elővéve, mert vannak belőle gyengébb példányok, de ami már elment 20-30 ezer expót az már elmegy 150 ezret is.

    Bár azért nem ez a legolcsóbb gép erre a zárszerkezet zúzós timelapse bulira. Én akár egy 40-50 ezres olcsóbb vázat is számításba vennék. Egy ismerősömmel egyszer csináltunk egy pár perces timelapse videót sulis projektként és abban benne volt 15.000 expó. Egyetlen videóban (jó mondjuk nem is volt rövid, meg a felét feleslegesen vettük fel). Ezek a zárszerkezetek meg olyan 150.000 körüli becsült élettartammal rendelkeznek.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kfjoco #15087 üzenetére

    Ha nem túl drága, akkor simán. Amúgy a K2000 csak a US piacon alkalmazott neve, nálunk K-m néven futott, így is keresheted az apróhirdetések között. Meg én nézegetném a K200D modelleket is, ezek szinte egyidősek, de a K200D már egy masszívabb, időjárásálló, szigetelt vázat kapott.

    Nagy előnye a váznak, hogy igen sok régi manuális Pentax objektív adapterek és mókolás nélkül felcsavarható rá és van fókusz visszajelzés (csipog ha sikerült élesre állítanod kézzel). Például a Pentax-M 50mm f/1.7 egy kifejezetten ajánlott darab! :) Vagy a Pentax-A sorozaú objektívek már félig automatikusan is működnek (blendét vezérelhetsz a vázról).

    (#15091) bteebi: A Hoya szűrők minőségével nem szokott baj lenni. Leginkább a teljesen névtelen kínai vackokat kell kerülni és nincs gond. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz bteebi #15094 üzenetére

    Neked valami ilyesmi kell, de azért ellenőrizd a pontos méreteket. Még akár ennél extrémebb (pl: 77mm to 55 mm) adaptereket is lehet találni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz AtHoS #15228 üzenetére

    Sajnos ez az infó mennyiség egy kicsit sovány. Azt sem tudjuk, hogy milyen szinten szeretnéd űzni ezt, mert 180.000 Ft nem olyan sok egy olyan szettért amivel az általad megjelölt szituációkat fotóznád.

    Egyébként én a Nikon D5100 felé orientálódnék egy 18-105mm objektívvel. Kezdésnek. De mindenképpen figyelembe venném, hogy fényerős objektívekre és akár egy rendszervakura is szükséged lehet.

    Akku: Ennyit alap esetben bármivel el tudsz fotózni egy töltéssel, de ugye sosem lehet tudni. Én akkuból csak gyárit vennék, jártam már meg utángyártottal. Akár egy extra energiaellátást biztosító portrémarkolat sem lenne rossz gondolat, azzal végképp végig tudsz fotózni egy egész hosszú rendezvényt is.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz AtHoS #15240 üzenetére

    Én azt mondanám, hogy erre alsó hangon legalább egy Tamron 17-50/F2.8 AF SP VC XR Di-II LD ASP objektív kellene (természetesen a Nikon verzió, mert ez valamennyi gyártó csatlakozójával elérhető). Ennél olcsóbban nem úszható meg a fényerős zoom objektív. A fixek jók, de rendezvényre már nem annyira, mert sűrűn kellene cserélgetned. Ez a Tamron nem egy nagy eresztés, de kellemes fényerőt biztosít minden állásban. Sajnos a vége megáll 50mm-nél, szóval távoli dolgok fotózására nem alkalmas.

    Amire figyelni kell (és ezt ki is emeltem), hogy a VC jelölésű kell neked, az 120k körül van és az a stabilizált verzió, ami nagyon fontos kevés fénynél (a VC nélküli kb 20 ezerrel olcsóbb).

    Viszont a Tamron híres arról, hogy viszonylag sok szutyok megy át a minőség ellenőrzésen, így mindenképpen érdemes alaposan letesztelni miután megvetted (vagy akár helyben ha erre lehetőség van és az sem baj ha neten rendeled, úgy 8 napod van indoklás nélkül elállni a vásárlástól). A legjellemzőbb hiba, hogy az AF hajlamos pontatlan lenni, ezt kell leginkább tesztelni. Úgy gondolom, hogy ha nem magazinba kell fotóznod tökéletes minőségű fotókat, akkor elégséges lehet az általa nyújtott képminőség, főleg ha elsősorban webre mennének a fotók jócskán leméretezve.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz torma1981 #15255 üzenetére

    Ha semmi extra igény, akkor is a Nikon D3100 mérföldekkel jobb választás már csak a 3 év hivatalos garancia miatt is (Canon csak 1 év), ezen túl a Nikon építési minősége is sokkal jobb (az 1100D a leggagyibb műanyag vacak amit valaha láttam).

    Nikonhoz meg később ha fejlődnétek kicsit és mégis művészkednétek ott vannak olcsón olyan remek és fényerős objektívek, mint az 50mm f/1.8G AF-S és a 35mm f/1.8G AF-S.

    Ezek remek gyerekfotós objektívek és nyitott rekesz mellett szépen elmossák a hátteret (szűk mélységélesség), amit a mellékelt kitobjektívtől nem igazán lehet elvárni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #15269 üzenetére

    Szerintem egy amatőr gyerekfotós egy bármilyen Nikon váz + 35mm/50mm f1.8G objektív kombóval rosszul nem járhat. Vagy ugyan ez MILC-ben, de akkor egészen biztosan többe fog kerülni.

    Persze a kompaktokat sem kell elvetni. Én még mindig gondolkozom azon, hogy DSLR mellé másod gépnek mégsem egy MILC-et kellene vennem, hanem egy Fujifilm X20-at. De azért az ilyesmit én alapvetően annak ajánlom aki tudja, hogy mire van és mire nincs szüksége

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Freddy76 #15271 üzenetére

    "Bár gondolom, ez a filmezés is olyan, mint a boroskóla, kinövi az ember..."

    Én filmmel kezdtem. Valamikor 9-10 éves koromban kaptam az első gépem, akkoriban még csak itt-ott lehetett hallani, hogy "vannak azok a digitális gépek vagy mik, amikhez nem kell film", de fingunk sem volt róla apámmal, hogy mi az.

    Aztán 16-17 évesen meglett az első digitális (valami Pana kompakt volt, mert nyaralást gazdaságosabb volt azzal megörökíteni), azóta főleg digitálissal fotózom, de mostanában szívesen térek vissza a filmhez, hogy egy-egy rollt elkattintsak. De én annyira nem tudom kinőni, hogy a nedves lemezes ferrotípia (tintype) gondolatával kacérkodom. Nem vagyok a vegyszerek nagy ismerője, angol szakirodalomban sok tintype leírás és videó van, de sokszor kell szótáraznom, hogy az adott vegyszer mi a frász akar lenni. Kamera és kellő tudás hiányában belevágni még nem tudtam, de majd remélhetően betársulok egy veterán mellé. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz jjeahh #15296 üzenetére

    Miért ne lenne értelme? Jó persze ez leginkább a film szeretetének a kérdése, én szeretem a mai napig, de tény, hogy drága. Hobbi felhasználásra is ajánlható, nem csak a művészpalánták meg a LOMO mániás hipszterek kiváltsága ez. De nem nehéz több ezer forintot elkölteni egyetlen tekercsre (pl: 120-as rollfilm 1500 Ft alsó hangon és legalább ennyi a kidolgozás és a papírképek, de akár több is lehet, attól függ hova viszed, de ha magadnak laborálsz az is felemészti a vegyszereket és 6x6 esetén van 12 képkockád).

    Szinte mindegy mit veszel, úgyis az objektív és a használt filmtípus fog számítani. Minden más csak kényelmi funkció. Én imádom a TLR gépeket meg igazából mindent ami régi és antik, nincs benne elektronika és nem baj az sem ha kell egy kicsit matekozni az expozíció beállításával.

    Szkenneléshez csak akkor ajánlott a célszerszám ha azzal dolgozol vagy megéri neked az igen borsos ár. Lehet kapni már őket 15-20 ezer forinttól is, de azoknak a minősége eléggé nudli. Nekem is volt, de pár tekercs után inkább apámnak adtam, neki elég arra, hogy régi sulis korában készült negatívokat digitalizáljon (vagy belőle pár száz), hogy a régi osztálytársaknak küldözgesse őket. Egyébként DSLR (vagy arra alkalmas MILC) géppel érdemes szkennelni. Kicsit macerás, de ezzel hozható ki a legjobb eredmény (dinamika, felbontás, stb). Ha kicsit lustább vagy, akkor 70-80 ezer körül már kapni használható példányokat, de egy kis barkács szellemmel simán építhető olyan DSLR-szkenner amin csak áthúzod a tekercset és kattintgatsz, ráadásul ha középformátumra vetemedsz, akkor azt is tudod vele szkennelni, mert a legtöbb filmszkenner (ebben a kategóriában) csak kisfilmet tud.

    Belevágni kis pénzzel is lehet. Talán a DigitalRev-nek is volt egy ilyen adása, ahol az analóg SLR gépeket ajánlották ha olcsón akarsz elkezdeni Full Frame-et használni. :) Veszel egy olcsó gépet, egy olcsó de jó objektívet, veszel mellé 3-4 tekercset és az egész a kezdetek kezdetén megállhat 20 ezer alatt. Utána már csak pénztárca és kedv kérdése, hogy vegyél újabb tekercseket és kidolgoztasd őket. Olyan ez, mint a feltöltőkártyás mobil. Használod ha van pénzed, ha meg nem, akkor nem. Nincs havidíj. :)

    Szerk: Lemaradt a link a DSLR-szkenner használatáról. Eléggé részletes és igazából annyira egyszerűm, hogy józan paraszti ésszel is simán megoldható. Én digitalizáltam már úgy is, hogy rokonnál voltam, ablaknak nyomtam a negatívot és mobillal befotóztam, majd mobilon szerkesztettem (invertálás pozitívba, crop, tónusok helyreállítása, stb) és rögtön át is dobtam neki emailben az anyagot. :D Az mondjuk pont olyan minőséget hozott, mint a 15 ezer forintos filmszkennerek. Nem vicc!

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz jjeahh #15304 üzenetére

    A filmszkenner is csak egy fényképezőgép. Persze kényelmes az, hogy berakod egy kazettába a filmet és szinte automatikusan megvan, de ha ügyesen csinálod, akkor egy DSLR géppel sem sokkal macerásabb és ha amúgy is van már egy ilyen digitális géped, akkor felesleges hasonló árban beszerezni egy szkennert amivel képminőség szempontjából nem vagy előrébb, sőt! De persze tény, hogy tényleg kényelmesebb, így ha dolgozol vele, akkor megéri. Hobbi felhasználás esetén én legalábbis tudnám másra is költeni az árukat. :)

    Pro tipp: Photoshopban pozitívba invertálod a fotót, majd az Auto Tone funkció nagyon szépen behúzza a színeket (ezt a szkenner automatikusan végzi, itt csak két kattintással több), amit aztán finomíthatsz manuálisan az RGB csatornák buzerálásával (színes fénykép esetén). Jó ha van papírképed is, mert akkor tudod, hogy nagyjából mit kell kihoznod belőle. Az Auto Tone szerintem egy kicsit túl kontrasztos eredményt hoz, szóval én ha a színekhez már nem is nyúlok, de a kontrasztból visszarántok picit.

Új hozzászólás Aktív témák