-
Fototrend
Téma összefoglalónk újra és újra megújul, reméljük, elnyeri mindenki tetszését és segít a könnyebb tájékozódásban !
Az alábbiakban DSLR (digitális tükörreflexes) és MILC (tükör nélküli cserélhető objektíves) fényképezőgépek vásárlásában szeretnénk tanácsot adni, figyelembe véve az aktuális piaci trendeket, felhasználói szokásokat és technológiai újításokat.
Új hozzászólás Aktív témák
-
csakb
őstag
"Számomra nem világos, hogy erre a célra miért lenne jó egy nagyobb pixeles váz ami ugyanazon a négyszetmilliméteren kevesebb részletet hoz."
Nagyobb pixel = több begyűjtött foton egységnyi idő alatt. Ez legalább olyan fontos ebben az alkalmazásban, mint a RON és a QE. Lehet, hogy papíron, ezekben a számokban egy modernebb APS-C szenzor jobbnak néz ki, ennek ellenére az azonos körülmények között készült expók közül a nagyobb pixeles 5D MkII képe lesz lényegesen kevésbé zajos. És ezt nem a netről fantáziálom.
A másik fontos tényező ebben a kérdésben egy asztrofotós számára, hogy a FF szenzor nagyobb égterületet fed le ugyanazzal az optikával (persze ha annak van megfelelő méretű, jól korrigált képmezeje), mint egy APS-C, de ez már csak hab a tortán.
Mindezek ellenére egyébként egy, a tesztekben nem a legcsúcsszuperebb 550D-vel is lehet igen baba asztrofotókat lőni.
Ez egy tegnap esti kép az NGC 3447 nevű galaxisról (benne egy szupernóvával) és népi zenekaráról Szitkay Gábortól. 550D, ISO800, 8 x 12 perc, 406 mm átmérőjű távcső: [link].Csinálni kell.

-
csakb
őstag
Nem tudom nem észrevenni a különbséget a linkelt oldalon az 550D és a 600D között, még ha szenzor ugyanaz is. Valami mégsem ugyanaz.
Ráadásul ez melegszik a legjobban hosszú expók alatt.A téma megszállottai vesznek egy öddéemkákettőt, és kihajítják belőle az IR-blokkolót. Az igazán megszállottak (és gazdagok) pedig nem bohóckodnak DSLR-rel, hanem rendes, hűtött, 16 bites CCD-t vesznek és szűrősort.

-
csakb
őstag
válasz
blackydan
#13152
üzenetére
Ha a vázra komolyan gondolod ezt a keretet, akkor ne belépő szintben gondolkozz. Ebbe simán belefér a Canon 60D, Nikon D7000, Pentax K-5, de kis türelemmel a K-5 II is.
A Canon nem jelenti azt, hogy rögtön át kell alakíttatnod infraérzékenyre.
Ha meg majd valamikor szóba jön a távcsöves asztrofotózás (= újabb nagy halom pénz kilapátolása), akkor ilyen célra teljesen megfelel egy használt 400/450D + átalakítás. -
csakb
őstag
válasz
blackydan
#13146
üzenetére
Teljesen mindegy, nagy ISO-n ugyanolyan jól teljesít mindegyik, és ugyanannyi utómunka, és tanulás kell mindegyiknél a jó eredményhez. A Canon 500/550D asztrofotós szempontból elég gyengére sikerült, a 600/650D remek, még ha a diagramokon kicsit le is van maradva a 16 Mpx-es Sony szenzoros gépektől.
DxO és zajszűrés a K-5, K-30 váznál: Én K-5-öt használok, éjszakai tájképeléshez is. Nagy ISO-n, és csillagokon semmiféle hátrányát nem láttam a DxO-s grafikonbol sejtetett valaminek. Mondjuk én az auto zajszűrést mindig kikapcsolom (a hosszú záridőst és a simítást is).
A Pentaxnak ebben a témában van egy kis okossága. Az O-GPS1 modul segítségével van egy astrotracer nevű funkció, ami bizonyos határok között szenzormozgatással (a szenzorstabilizáló pöcögtet ilyenkor) tudja követni az égbolt elmozdulását. Ennek az a nagy előnye, hogy óragépes mechanika nélkül, fotóállványról is tudsz normál obikkal 2-5 perces expókat csinálni úgy, hogy nem mozdulnak be a csillagok. Ez pedig igen nagyot tud dobni a kép jel/zaj viszonyán. Egyáltalán nem mindegy, hogy 10 x 30, vagy 1 x 300 sec az expó.
Nagyon rövid gyútávnál (< 16-18 mm) persze ez csak igen korlátozottan működhet, mert a kép különböző területein igen eltérő sebességgel kellene mozgatni a szenzort.
Nézz utána, hogy várhatóan milyen optikákkal szeretnéd fejleszteni a rendszert. Canonra a kit zoomok elég jól használhatóak amatőr célokra, ha viszont tovább akarsz lépni, akkor igencsak a zsebed mélyére kell nyúlni, vagy marad a Tamron/Sigma opció, ami minden rendszerre van. Amatőr pénztárcával az 1.8/50 II a megfizethető fix, vagy az új, 2.8/40. Az olcsón kapható M42-es obikan könnyű adapterezni rá. Itthon ez népszerű az amatőrök körében.
Nikonon kb. hasonló a helyzet, de van két príma, moderált árú (50-60 k körül), fényerős fix amatőröknek. M42-es cuccokat nem lehet adapterezni úgy, hogy legyen végtelened is, és értékelhető képminőséged. (Leszámítva 1-2 Pentacon teleobjektívet).
A Pentaxra nem írok semmit, mert úgyis szájhúzás van mindig, ha szóba kerül. Én megelégedéssel használom. Itt az obiválaszték, felhasználói véleményekkel: [link]. M42 igen könnyen adapterezhető.
Asztrotájképeléshez kell majd neked egy jó állvány is, arra már most különíts el fejben 30-40 kHUF-ot. A 10 kHUF-os Hama Star csodákat felejtsd el DSLR-hez.
A kurrens objektívkínálatokról és árakról én itt szoktam első körben tájékozódni: [link]. (Bal oldalt Objektive für ...).
-
csakb
őstag
válasz
axillar
#13130
üzenetére
Ha csak játszani kell, akkor inkább közgyűrűsort vegyél, meg M42-es, vagy akármilyen, pl. M39, Pentax K, Canon FD, Nikon F, Minolta MD, Olympus OM átalakítót, attól függően, hogy milyen régi, manuál fixet találsz olcsón. Hidd el, hogy több értelme lesz, mint a képrontóknak.
-
csakb
őstag
válasz
Coporno
#13118
üzenetére
"A K-30-as tippet köszönöm, viszont én úgy látom, hogy videóban nem nagyon domborít, ráadásul az ára és viszonylagos ritkasága miatt ő valószínűleg kiesik a képből"
Ugyanannyira domborít, mint a többi DSLR. A Canonoknak persze meg van az előnyük ebből a szempontból, ha a Magic Lantern FW-hackre gondolunk. Ebben a videóban kiemelik, hogy a 18-135-ös obival a leggyorsabb videós AF-et produkálta, amit DSLR-nél eddig láttak: [link].
Ami pluszt ad a váz a CaNikonokhoz képest, az a szigetelés, pentaprizmás, 100%-os lefedettségű kereső, két vezérlőtárcsa, szenzorstabilizálás. Videós szempontból a negatívum, hogy nincs rajta csatlakozó külső mikrofonhoz.
Az ára itthon is kezd fogyasztható mértékűre csökkenni. [link]
-
csakb
őstag
válasz
Coporno
#13118
üzenetére
A marketingnek ne dőlj be.
A 24 Mpx-es szenzor teljesen felesleges pixel- és megabájt-szaporítás. A képfeldolgozó meg hiába újabb, attól a gép még nem fogja tudni, hogy te mit is akartál kihozni a képből. Ha a legjobbat akarod, előbb-utóbb úgyis RAW-ban fogsz dolgozni, ahhoz meg semmi köze a JPG-motornak. 
Azt a plusz pénzt inkább optikára kell költeni, mert azon viszont sok múlik.
-
csakb
őstag
válasz
MornKapitány
#13115
üzenetére
Minél kevesebb az expó, annál jobb. Én igyekeznék 30 k expó alatt maradni, de ilyet egy öregebb, pláne egy haladóbb szintű vázból nyilván nehezebb kifogni.
A legjobb szerintem egy D90 lenne, de azt nem nagyon találsz 70-ért, 100-120 k körül mennek jó esetben.
D300 olyan 120 k körül van, vagy többért, állapottól függően.
A D80 50-70 kHUF körül megy. Ez alatt én nem néznék, már ez is elég régi darab. Az egy számjegyű vázak árai meg végképp magasan a kereted felett vannak.
Oldalt, a hardverapróban, meg az irányjelzős adok-veszekben nézegettem.
-
csakb
őstag
válasz
Coporno
#13113
üzenetére
Szia!
A két legújabb Nikont szerintem rakd ki a listáról, annyival nem jobbak, mint amennyivel drágábbak az elődjüknél. Helyettük berakhatod a Pentax K-30-at, hogy bonyolítsam az életed.

Sorrend mondjuk: Canon 1100D, Nikon D3100, Canon 550D, 600D, Nikon D5100, Pentax K-30, Canon 650D. De igazából nem értem, hogy miféle sorrend kell.

Az is kérdés, hogy milyen objektívekkel akarsz nekivágni, mert ott aztán szépen el lehet szállni az árakkal.
Szerintem a best buy perpillanat az összes közül a Nikon D5100 + 18-105 kombó.
-
csakb
őstag
válasz
MornKapitány
#13108
üzenetére
Szia!
Keresd meg a pontos típusát annak a két obinak. Valahol rájuk van írva. Aztán meg kell nézni, hogy érdemes-e foglalkozni velük digitális vázon. Lehet, hogy nem remekelnek annyira, hogy érdemes legyen megtartani őket, persze nyilván a semminél több lenne mindkettő.
Gyanítom, hogy ezek "csavarhúzós" obik, vagyis a vázban lévő motor hajtja az AF-et. Ha így van, akkor olyan digitális vázat kell keresned hozzájuk, amikben van ilyen motor. Ez tipikusan a magasabb kategóriában van a Nikonnál (jelenleg a D300s, D7000 és a D90 ilyen a DX méretben, FX-ben asszem mindben van).
A régi vázak közül ezekben van motor: D1, D1H, D1x, D2Hs, D2x, D3, D50, D70, D70s, D80, D100, D200, D300.
Azt kellene még eldöntened, hogy első közelítésben mekkora összeget tudnál rászánni a cuccokra.
-
csakb
őstag
válasz
axillar
#13078
üzenetére
Kevés az infó a Samu rendszerről, én legalábbis alig tudok róla valamit. Amíg együtt bazseváltak a Pentaxszal, addig tiszta sor volt, mi merre hány méter, de a saját rendszerrel a fene tudja, mi van, mit tud valójában.
Az élesség olyan dolog, hogy ha JPG-ben lősz, akkor a váz beállításainál is úgy élesíted, szaturálod szénné a képeket, ahogy kedved tartja. Nézegetem a képeket a PB-n, hát, nem tudom, hogy az E-PL3-mal ki lődözött, de be lehetett szívva, és látszólag a képek nagy részére mindenféle hülye, kreatív effekteket tett, amik rombolják az élességet is. A legtöbb tényleg rémes, azokhoz képest a Samu valóban igen jó, és természetes. Legalábbis napfényben. ISO 1600-on, beltérben (1 db kép) viszont rémes színzaja van, az ISO 3200 (szintén 1 db kép) nyilvánvalóan még rosszabb. Az Oly JPG-motorja ebből a szempontból szerintem szebben dolgozik, habár erősebben is mossa a részleteket. A DPR galériában ehhez képest szuperjó képek vannak az Oly-val: [link].
Hát, nehéz ügy. Az biztos, hogy olcsó váztól ne várj túl sokat. És a kezdeti JPG-zés után minél előbb térj át RAW-ra, nagyon meghálálja a küzdést, tanulást.
Szerintem vesd fel a kérdést az MFT topikban is. Ha nem borul rád a flém, akkor ott talán használhatóbb tanácsokat kapsz, ide valamiért ritkán írnak.
-
csakb
őstag
válasz
axillar
#13075
üzenetére
Zárt térben előbb-utóbb (inkább előbb) kell majd a nagy ISO, szóval ha az Oly is számításba jön, akkor inkább az E-PL5-tel szemezz. Abban bazi jó az új Sony szenzor a korábbi MFT-khez képest. Meg ez szenzorstabilizált, ami szintén sokat számíthat, mert bármilyen üveggel van. Az opcionális EVF is egy ütőkártya az Oly-nál. Szerintem.
-
csakb
őstag
válasz
Balinov
#13069
üzenetére
Ha nem szeretsz éles képeket készíteni, akkor nem lesz hátrányod.

Manuálisan kell vele élességet állítani, ami a D5k egérmozi keresőjével nem lesz egyszerű. Azt nem tudom, hogy az AF-visszajelzés ilyenkor megy-e Nikonon, de az sem garancia mindenre, és amúgy is csak a középső AF-ponttal menne, ha jól tévedek. -
csakb
őstag
A 17-50 az egész pontosan ez, vagy ez. A drágább változatnál a VC jelenti, hogy van képstabilizátora is. Nyitott rekesszel a képminősége viszont nem annyira jó, mint az olcsóbb, VC nélkülié. Az olcsóbbnál arra vigyázz, ha Nikonra veszed, hogy van belőle AF-motor nélküli változat is, ami D5000-rel nem fog menni. Illetve még arra kell figyelni, hogy van gyártási szórásuk, adott esetben front-/backfocus problémákkal, decentráltsággal, ilyesmikkel. Érdemes több példányt kipróbálni vétel előtt.
A linkelt oldalon a többi rendszerhez is tudsz aktuálisan piacon lévő üvegeket nézni. Tamron mindenre van, Canonra is azt szokták ajánlani, ha nincs pénz az embertelen árú L-es cuccokra.
Pentaxra is van olcsó, de igen jó 35-ös fix: [link]. Canonra nincs ilyen (mármint olcsó, de jó
). -
csakb
őstag
"pentaxhoz kevesebb üveget látok, míg Nikon-hoz még boltból is lehet jó áron kapni fixet"
Milyen üveget szeretnél? A linkelt Stigma fixet Pentaxra is megkapod ennyiért. A Pentax FA 1.4/50 hasonló árban van újonnan, csak lényegesen kisebb és könnyebb. Használtan előfordul jóval olcsóbban az indexes adok-veszekben. Az új DA 1.8/50 kicsit még túlárazott, de azért elviselhető. Portréra a 2.4/70-es pancake Limited kiváló, ha nem ragaszkodsz az 1.8-as fényerőhöz.
A CaNikonhoz úton-útfélen ajánlgatott Tamron 17-50 (ennyit a két gyártó hatalmas választékáról) szintén van Pentaxra. Tamron 2.8/90 makró dettó.
-
csakb
őstag
válasz
s7evcsenko
#13028
üzenetére
Nincs ebben semmi fura, az új modellek mindig hajmeresztő árcédulával kezdenek, aztán fél-egy év alatt lemegy az áruk normális szintre. A D5100 + 18-105 kit is majd egy százassal drágább volt tavaly áprilisban, amikor kijött. Most épp ennek az utódja, a D5200 ilyen értelmetlenül drága.
A D3200 mellett egyetlen érv szólhat, a magyar nyelvű menü. De ez meg olyan, hogy azt a 10 szót, ami kell, meg lehet tanulni angolul, és amúgy sem a menüvel exponál az ember.

A 24 Mpx-es szenzor pedig csak a megabájtok értelmetlen szaporítására jó. -
-
csakb
őstag
válasz
Balinov
#12923
üzenetére
Az EU-s garanciáról fogalmam sincs, itthon abból kell kiindulni, hogy semmi sem úgy működik, ahogy kellene. Én nem erőltetném, olyan nagyot nem lehet nyerni a canikon kiteken, Sony-n esetleg, vagy majd üvegeken, apróságokon.
"az jott le,hogy Canon es Nikon az, amit szambavesznek"
Aki nem canikonos, az nem ember, az autó meg csak folszvágen, tudjuk.
![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
"Ti milyen online(is) boltok ajanlanatok?"
Árakat nézzenek itt, a biztosan megbízható boltok mondjuk az edigital, Fotoplus, Mediker, a 220volt is talán. A pixmaniat mindenképp kerüljék, meg a gyanúsan olcsó zugshopokat is.
-
csakb
őstag
válasz
Balinov
#12917
üzenetére
Szerintem nem kell ennyire túlparázni. A vázak (legyen bármilyen DSLR, vagy MILC) között azonos kategóriában nincs már érdemi különbség, csak nüanszok. A menürendszertől nem tudom, mit kell annyira f*sni mindig, de ezt már telefonoknál sem értettem soha. Nem a menüvel fognak fényképezni, hanem a vázzal, pár gombot fognak nyomkodni. Szóval szerintem egy bármilyen belépő kit kitobival kb. ugyanazt fogja hozni, mint tetszőleges másik, akármit is fognak venni. Nézzenek meg párat, hallgassanak a szívükre, aztán ha neten találnak olcsóbban, akkor rendeljenek neten. Azt talán még Győrben is meg lehet tenni.

Külföldi vásárlással addig nincs gond, amíg nincs garanciális problémájuk.
Túl sokat ne görcsöljenek rajta, főleg fórumokat ne olvassanak teljesen tanácstalan kezdőként, mert soha nem lesz vége. Ha ismerősi körben Nikonok vannak, akkor esetleg van értelme kiemelten nézegetni a Nikon vázakat. De ezt is csak akkor tegyék, ha az ismerősöknek a kitobin kívül van más felszerelésük is, amiket esetleg kölcsön tudnak kérni kipróbálni (jobb üvegek, vaku stb.).
Lehet, hogy a végső keretük fölött van, de én a Pentax K-30-at is ajánlanám megfontolásra, azt biztos sokkal később növik ki, mint egy Nikon D3xxx-et.
-
csakb
őstag
válasz
szata.68
#12906
üzenetére
Pentaxból újat most nem kapsz ennyiért. A K-30 az új, belépő váz, de egyelőre jóval a kereted fölött van. Használtból a K-r, K-x tud videót, esetleg K-7-est is megcsíphetsz, de ez utóbbi kevésbé jellemző.
A webshopoknál arra figyelj, hogy rendes, magyar, hivatalos garit adjanak (ez Nikonnál 3 év a vázra, a többinél 1 év). A szürkeimportos, gyanúsan olcsó boltokat inkább kerüld.
-
csakb
őstag
válasz
Mr.Csizmás
#12898
üzenetére
Én azt hittem, hogy postai küldeményekről van szó.

-
csakb
őstag
válasz
s7evcsenko
#12896
üzenetére
"A vám szúrópróbaszerű, így kis szerencsével megúszható."
Ezt tapasztalatból mondod, vagy ezzel próbálod nyugtatni magad?

-
csakb
őstag
Miért ne lenne jó? Ha tényleg érdekel a fotózás, akkor lassabban növöd majd ki, mint a D3000-et. A szenzort lehet esetleg szapulni, hogy nem teljesít olyan jól, mint az új Sony CMOS-ok, de ha jól ki van exponálva a téma, akkor teljesen jó a végeredmény is. Most nagyíttattam jó pár képet, amit még K200D-vel készítettem (ugyanez a CCD van benne), és igen jók közelről nézve is, 40x60-as méretben is.
-
csakb
őstag
válasz
Coporno
#12826
üzenetére
A NEX-et azért szokás szapulni, mert kevés rendszerobi van hozzá, és általában azok sem túl jó képalkotásúak, legalábbis állóképekhez. Videóhoz elég jók. Maradtak akkor még a Pana G/GF vázak, de komolyan nem tudom megmondani, hogy melyik, használtan, olcsón kapható típus lenne a legoptimálisabb. Esetleg kérdezz rá a videós topikban, és az MFT-sben is. Ezt valamiért alig olvassa pár ember. Vagy legalábbis mindig ugyanaz a pár válaszol, mások read-only módban maradnak. :]
-
csakb
őstag
válasz
Coporno
#12824
üzenetére
Manuálisan fókuszálni DSLR-rel is kiválóan lehet. Manuálisba kell kapcsolni az objektívet, és akkor tekered a fókuszgyűrűt, amikor csak akarod. A MILC-ek a videó közben autófókuszban brillíroznak igazán a DSLR-ekhez képest.
100 k-s keretből viszont nincs nagy mozgástered, szerintem használt MILC lesz belőle.
-
csakb
őstag
válasz
s7evcsenko
#12816
üzenetére
Utólag, szoftveresen sokkal jobban kivitelezhető, mint bármilyen, vázba rakott egyszerű featúrával. Arra kell figyelni, hogy ne legyenek kiégett részletek (pl. égbolt), és hogy lehetőleg ne legyenek vignettáltak a képek (le kell rekeszelni az obit). Minél nagyobb átfedéssel készítesz minél több képet, annál biztosabb, hogy utólag jó eredményed lesz.
(#12817) Mr.Csizmás: A fotosoppban panorámázást nem ismerem, a GIMP-nél viszont sokkal egyszerűbb és jobb az ingyenes Hugint használni. Elég jól megtalálja a kontrollpontokat, az alkalmazott vetülettel is jól el lehet játszani, és a rendereléskor elég jól megcsinálja a szintek összehozását, blendelést.
Az igazi aduász szerintem az Autopano, igaz, ez fizetős. De a fotosopp is az.
-
csakb
őstag
válasz
s7evcsenko
#12794
üzenetére
Nagyobb, jobb fogású váz, nagyobb, világosabb, pentaprizmás kereső, két vezérlőtárcsa, több dedikált kapcsoló és gomb, felső LCD, vázba épített AF-motor. Ha a kezedbe veszed a két vázat, akkor látni fogod, miért más kategória.
Összességében sokkal gyorsabban, kényelmesebben lehet vele dolgozni, ha tudod, hogy mit csinálsz. -
csakb
őstag
válasz
Mr.Csizmás
#12744
üzenetére
"MNB árfolyam 52k lenne"
+ 27% ÁFA és pár % vám, mivel EU-n kívülről jönne. :]
-
csakb
őstag
Ja, a 70-200/4 L-nek nincs alternatívája, de nem csak MFT-n, hanem más rendszeren sem, szvsz. Szerencsére mindegyik gyártónál ki lehet emelni valamit, amiben unikális, de egy átlag amatőrnek ezek a különlegességek ritkán lebegnek a szeme előtt, amikor gépet választ.
(#12677) Mr.Csizmás: A 35-100-ért újonnan pont kétszer annyi gubát kérnek, mint a 70-200/4-ért...
-
csakb
őstag
"zajszint - természetesen az ISO zajszintre gondoltam, amiben a tükrösök még mindig bőven verik bármelyik tükörnélkülit"
A Sony szenzorok azért már egy jó ideje verik az alsóbb kategóriás Canon APS-C lapokat, egy ideje meg már az MFT frontra is betörtek. Tudom, ezek csak számok, blabla, de érdemes ránézni a mérésekre: [link]. És nem kell a számoknál leragadni, az új Oly vázaknak bitangjó képe van nagyobb ISO-n is.
"fejlesztés - "rendszerobi", a 4/3-os obikat érted alatta gondolom, azért minőségben és számban is sokkal jobb és több slr obi létezik"
Ja, lehet, hogy több van, csak a java részük korántsem amatőr pénztárcához méretezett. Itt a PH-n a DSLR rendszertopikokban nem szokott sokkal több üveg felbukkanni a beszélgetésekben, mint az MFT-ben. Nem tudom, miért fáj ez egyeseknek, de a MILC rendszerek elég szépen kezdik ledolgozni a hátrányukat. Én DSLR-es vagyok, de ha most állnék gépvásárlás előtt, akkor könnyen el tudnék csábulni a MILC-ek felé.

-
csakb
őstag
válasz
Zozzer888
#12641
üzenetére
Na, végre egy ember, akinek tényleg hasznos volt az AA.
Én csak azért szerettem, mert egy csomó más kacatban is AA akkukat használok."Most vesz egy 400Dt egy jobb obival, az az obi jó lesz az 50Djére, stb..."
Jó obik és jó vázak vannak Sony-ban is. Az más kérdés, hogy engem sem vonzott soha ez a rendszer.
-
csakb
őstag
válasz
Zozzer888
#12639
üzenetére
Nem mondtam én sem, hogy nincs értelme, de egy kezdőnek a 18-55-höz egy plusz obi hasznosabb kiegészítő lenne, mint egy portrémarkolat.
Egyébként veled hányszor fordult elő eddig, hogy turistáskodás közben végül be kellett szaladnod elemért egy boltba?
![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
Én 3 évig nyúztam egy alapból AA-akkus vázat, és 0.0 ilyen esetem volt. Van hozzá portrémarkolatom is. Eleinte használtam, aztán valahogy egyre ritkábban került fel, végül az elmúlt évben már a tatyóba sem raktam be soha.Mindenesetre ezért a szettért 100 k erős túlzás lenne.
A zsákutcát kifejtenéd? Van a Sony-hoz mindenféle obi (Tamrongy és Stigma is), viszi a régi Minolta cuccokat is, M42 no problem (és még stabilizálás is van vele), vaku is kapható hozzá. Valahogy nem érzem, hogy zsákutca lenne egy amatőr számára. A Canonon kívül is van élet.
(#12638) Sanyig4: Első körben nézz szét itt a hardverapróban, meg az index fotós adok-veszek topikjaiban.
-
csakb
őstag
A D3100 teljesen jó, belépő szintű gép. A 18-55-ös helyett esetleg érdemes meggondolni a 18-105-tel adott változatát. Az egy jobban használható obi, szerintem optikailag is jobb.
A Pixmania-tól semmiképp se rendelj. Ha valami garanciális problémád lesz, akkor küldözgetheted Franciaországba a cuccot, ráadásul csak 2 év garit adnak rá. Nikont olyan helyről vegyél, ahol rendes, gyári, 3 éves garanciát adnak a vázra (pl. 220V, Mediker, Digitcam, Optiform, Artwork), keresgélj pl. itt: [link].
Karácsonyig lehet, hogy még lejjebb fog menni a D3100 ára, addig érdemes lehet kicsit várni.
Egyébként úgy az 12580-as hsz. környékére nézz vissza, ott többször előjött a gép.
-
csakb
őstag
válasz
psykie
#12598
üzenetére
Szia!
Mindkettő jó választás, főleg ennyiért. A K10D nagy előnye a magasabb kategória. Nagyobb, világosabb, pentaprizmás kereső, szigetelt váz, két tárcsa, több dedikált gomb, jó akku. A K-x egyetlen előnye, hogy nagy ISO-n sokkal kevésbé zajos. A többi részletnek gondolom, utánanéztél már. Ha teheted, nézd meg mindkettőt élőben, mielőtt döntesz.
-
csakb
őstag
válasz
Khelben
#12588
üzenetére
Szia!
Mindkettő teljesen jó amatőr szinten. A D3100 előnye lehet, hogy LV-t is tud, és korlátozottan videózni is. A szenzora valamivel jobb, de ez talán csak akkor jön ki, ha RAW-ban használja. A 18-55 lehet, hogy szűk átfogás lesz az illetőnek egy hosszú zoomos kompakt után.
-
csakb
őstag
-
csakb
őstag
válasz
Santiagain
#12585
üzenetére
A 18-105-öt szerintem nem kellene kétszerezni, annyira azért nem jó a képe, fényereje meg egyáltalán nincs hozzá.
-
csakb
őstag
válasz
akela91
#12573
üzenetére
Előfordul. Egy barátomnak D5000-ese van. Vigyázott rá, de volt valami komoly hardverbaja vele másfél év után. Gariban javították ingyen, gari nélkül gazdasági totálkár lett volna. Szerintem nem érdemes ezen spórolni, ha már a Nikon legnagyobb dobása a 3 év gyári garancia.
-
csakb
őstag
válasz
stranger28
#12552
üzenetére
Akkor szerintem olvass utána a Panasonic G3-nak, de benézhetsz az MFT topikba is: [link].
Persze lehet, hogy nem ez lesz majd neked a nyerő, de egy DSLR videóképességében valószínűleg csalódni fogsz.
-
csakb
őstag
válasz
stranger28
#12550
üzenetére
Egy max. árat tényleg írhatnál. Ha a videó fontos, akkor lehet, hogy inkább az MFT felé kellene nézegetned.
-
csakb
őstag
válasz
kaligula
#12513
üzenetére
"Ha jól értem, a Heliost rá lehet pakolni adapterrel gond nélkül a pentaxra is?"
Természetesen rá lehet rakni gond nélkül. Arra kell figyelni, hogy a vázba süllyedő (kulcsos) adaptert használj, azzal lesz végtelen is. Itthon fotóboltban szégyentelenül elkérnek érte 8-10 kHUF-ot, elmebayon 6 EUR-ba és 3 hét szállításba fáj Kínából. További hasznos tudnivalók: [link].
"Az ibéjen láttam baráti áron (15ezer környékén) Chinon stb fix 50-eseket, valamint Pentax alapfixeket, ezekkel kapcsolatban van tapasztalat?"
Élességben, bevonatokban sokkal jobbak a Pentax fixek, mint a Chinon, Porst és hasnoló, K bajonettes cuccok, vagy mint a ruszki obik. A Helios egyetlen előnye talán a szép boké, meg persze a verhetetlen ár. 50-esből az M 1.7/50-es nagyon ajánlott, azt jóval 10 k alatt be tudod szerezni. Az M 1.4/50-es is nagyon baba, ha kell a még tágabb rekesz. 20 k alatt ez is meg van. A többit szerintem a Pentax topikban beszéljük meg.
Használt obikra érdemes rákérdezni az irányjelzős fórum adok-veszek topikjában. Némi unszolásra elő szoktak kerülni meg nem hirdetett üvegek a fiókokból.
-
csakb
őstag
válasz
Zozzer888
#12505
üzenetére
Gondolom, ezt tapasztalatból mondod.

Használtam Canon vázon mindenféle M42-es csodát, aztán végül pont a manuális objektívek miatt döntöttem a Pentax mellett, és nem bántam meg. Már önmagában a rekeszbeugrasztásos fénymérés egy nagy könnyebbség K-s üvegekkel. A klasszisokkal jobb bevonatokról nem is beszélve. És elég könnyű találni mindent, csak nem feltétlenül a hardveraprón és a faterán, hanem egy másik, nemzetközi oldalon kell keresgélni.
-
csakb
őstag
válasz
kaligula
#12500
üzenetére
Szia!
Ha manuális üvegekkel tervezel, akkor szerintem a Pentax jobb választás. A régi, Pentax fixek relatíve olcsók, és jók, 50 mm gyútáv alatt is vannak normális áron jó fixek. Az M42-re ez nem mondható el. Kis szerencsével és némi türelemmel K10D-t is kifoghatsz jó áron. A legnagyobb előnye ennek a váznak a nagyobb, világosabb pentaprizmás kereső lenne. Egy törőékes mattüveg szintén nagyban könnyítené a munkát a manuális motyóval.
-
csakb
őstag
válasz
Zozzer888
#12482
üzenetére
M42: A Nikont leszámítva minden rendszeren remekül használható, sőt, némelyiken még csipes adapter sem kell hozzá.

AF viszont nincs M42-vel, pedig nem rossz dolog az."Az 50-es "sora" is jó..."
Ha jól emlékszem, az 1.8/50 II-t inkább ipari hulladéknak becézik a Canon topikban. Az I-est használtan nagy ritkán lehet kapni. Az 1.4/50 nem rossz, ha szerencséd van a front-/backfocus-szal.
"A 28 f2.8 se egy rossz obi szerintem..."
Szerintem se, de ehhez képest nem volt valami nagy össznépi csápolás, amikor felvetettem a múltkor a Canon topikban egy 40-esnél rövidebb fixet kereső kollégának.
Szóval kb. ennyi, meg az 1.8/85, ami amatőr pénztárcához méretezett fix a Canontól. A 2.8/40 STM tényleg jó húzás volt.
-
csakb
őstag
válasz
s7evcsenko
#12445
üzenetére
Hidd el, semmit sem vesztesz.
-
csakb
őstag
válasz
lcee79
#12418
üzenetére
Ott ugye az a baj, hogy a Hold rohadt fényes a sötét felhőkhöz képest. Esetleg kékóra elején tudsz olyat lőni, hogy a Hold se égjen ki, és a felhők se bukjanak be. Ha mégis van ihlet, akkor kísérletezni kell A/T módban az expókorrekcióval, vagy M-ben spot méréssel. Állvány nem árt, hogy az esetleges hosszú expók mellett ne kelljen felhúzni az ISO-t. RAW-ból meg sokkal többet ki tudsz hozni utólag, mint a gép JPG motorja.
-
csakb
őstag
válasz
Rollee
#12410
üzenetére
Mi, Anglia? Ezt nem említetted.

Akkor én mindenképp felvenném a listámra a Pentax K-30-at, ott már egész jó áron lehet kapni. Hosszabb zoomnak a DA 17-70/4-et ajánlom hozzá, ez használtan különösen jó áron lehet. Van 18-135 is hozzá, de még a Canon STM-nél is drágább. Viszont szigetelt, ahogy a váz is.
-
csakb
őstag
válasz
Rollee
#12398
üzenetére
A Sony és Pentax vázakban a szenzor stabilizált, a Nikonnál, Canonnál az objektívek egy része (VR, IS). A szenzorstabi előnye, hogy ha ráraksz egy ezer éves üveget, azzal is stabilizált képet kapsz. Az optikai meg általában egy kicsit hatékonyabb. Mozgó témát persze egyik sem tud stabilizálni.

Az A37 legnagyobb gyakorlati hátránya szerintem az elég gyík, 230 kpx-es hátsó LCD. Együtt lehet vele élni, senki sem halt bele 4-5 éve ebbe a felbontásba, de a 921 kpx azért lényegesen informatívabb, ha pl. az élességet nézed vissza gyorsan.
A képminőség az optikán is múlik. A Sony 18-55-ös kitobija szerintem lehetne jobb is.
-
csakb
őstag
válasz
Rollee
#12396
üzenetére
Szerintem csak azért nem kerül szóba, mert nem ismerik. Ahogy a Pentaxot sem.
A Sony-nál az SLT-t szokás szidni, mert a részben áteresztő tükör miatti veszteség miatt felhúzzák a szenzor erősítését, ami több zajt eredményez. Csak az új Sony szenzorok szerintem még így is jobban (de legalábbis ugyanolyan jól) teljesítenek azonos ISO-n, mint a Canonok.
A Nikon legnagyobb előnye bármihez képest kétségtelenül a 3 év gari.
-
csakb
őstag
Én mondanék Pentaxot, ha itthon is menne már lefelé a K-30 ára.
Mondjuk tudok kontaktot fotós bolthoz, akik behozzák jó áron, és magyar, hivatalos garival adják tovább, csak nem webshoposok.
A dönthető kijelző biztos nagyon jó dolog, de el tudok képzelni olyan júzert, aki az életben nem használná (elég csak tükörbe néznem). Én még LV-t sem használok.Az utolsó mondattal maximálisan egyetértek.
Érdekes, hogy a Sony tulajok kikoptak ebből a topikból.
-
csakb
őstag
válasz
Zozzer888
#12384
üzenetére
Ha nincs átitatva semmi csodalöttyel, akkor persze, jó. De portalanítani akkor is érdemes törölgetés előtt.
A LensPen-ről én be tudok számolni, k.jó! Csak arra érdemes figyelni hosszabb távon, hogy a visszahúzható ecset végét nem védi kupak, így könnyen össze tud szedni zsírt, koszt. Ha ez megtörténik, akkor egy figyelmetlen ecsetelés okozhat kellemetlen perceket, amikor még több dzsuvát kenünk vele az üvegre, mint ami előtte volt rajta.

-
csakb
őstag
válasz
Csaabi
#12382
üzenetére
Szia!
Minél kevesebbet suvickolod, annál jobb. A poros optika/szenzor még mindig jobb, mint a karcos.

Az obihoz vegyél egy LensPen-t. Azon van egy ecset, amivel finomal le lehet hajtani az esetleges porszemeket a lencsékről, az ujjlenyomatokat, makacsabb koszokat meg a tisztító felével. Persze szigorúan csak portalanítás után, mert a porszemekkel mély árkokat szánthatsz a bevonaba.A szenzoron megtapadó, makacsabb porszemeket körtepumpával lehet lefújni (google, mielőtt még kérdeznéd, hogy mi az
). Fotós boltokban, patikában kapható.A szenzorra tapadt porszemek defókuszált, fekete foltokként jelennek meg a képen, homogén háttér (pl. égbolt) előtt.
A hiper-szuper tisztítófolydékokat, kendőket (főleg a szemüveghez valóakat) messzire kerüld, többet árthatsz velük, mint használsz.
-
csakb
őstag
Rájöttem, mi a probléma. Először is fenn van egy olyan gomb, hogy "Calculate 35mm". Ezt váltsd át "Real lens length"-re. Aztán menj át a "Lens Length" fülre, és az ablak alján vedd ki a "Use steps" elől a pipát. Majd "Start analyzing". Vagy csökkentsd le a "Steps"-et mondjuk 5-re. Az történik ugyanis, hogy a hisztogram számítása során az 55 mm-t már bedobja a 60-ra centrált binbe (=90 mm ekvivalens). Ha viszont kikapcsolod a binnelést (use steps), akkor a tényleges értékekről csinál plotot.
-
csakb
őstag
Lehet, hogy 35 mm ekv.-re van állítva a gyútáv kijelzése? Mondjuk a 90 mm még úgy is sok. Másik opció, hogy valamiért nem szereti a képeid EXIF-jét, ami meg fura, mert elvileg szabványos kulcsszavak vannak, legalábbis ilyen alapvető dolgokra. További lehetőség, hogy valami furmányos programmal croppoltad a képet, ami a crop alapján adjusztálta a gyútávot is az EXIF-ben.
Nekem nem volt eddig gondom vele.
-
csakb
őstag
válasz
lcee79
#12371
üzenetére
Ha ki akarsz jönni a full auto módból, akkor első körben A módba rakd a gépet, és a rekesszel játssz (azt már tudod tárcsáról állítani anélkül, hogy elvennéd a szemedtől a keresőt), meg lődd be a fehéregyensúlyt, ha JPG-ben fotózol. Ennél több manualizálás szerintem felesleges eleinte. Esetleg az exp. kompenzációval ismerkedj. A többi meg majd alakul, ha szükségét érzed.
Majd ha lesz még több képed, akkor néha ereszd rájuk az ExposurePlot-ot, és látni fogod, hogy milyen gyútávokat használsz a leggyakrabban. Mind az 50-es, mind a 35-ös fix jól használható gyerekfotózáshoz szerintem.
-
csakb
őstag
válasz
lmaresz
#12368
üzenetére
Szia!
Szerintem teljesen jó a 18-55-ös is kezdetnek, de nem árt venni mellé valami telét is, mert jól jön néha. Ezért szokták inkább javasolni a 18-105-öst, ha belefér. Aztán majd érdeklődéstől és anyagi helyzettől függően váltasz, ha már kialakul, hogy mire is van szükséged.
A 18-55-nél a 3.5 és az 5.6 a legtágabb rekeszérték 18, illetve 55 mm-en. Az objektívben lévő blendével viszont akár f/22-f/32-ig is le tudod rekeszelni. Olvass el pár cikket a technikai alapokról. Pl.: [link], [link].
-
csakb
őstag
válasz
lcee79
#12264
üzenetére
"De a nikonnál pont azt szokták írni hogy kevés a dedikált gomb..."
Ez pontosan igaz a 650D-re is. A belépő kategória már csak ilyen. Amatőr felhasználásra azért bőven jó így is mindkettő.
"+az az élesség kérdés nem tudom mennyire a gép tudása,"
JPG-ben azon is múlik, hogy a JPG-motor mennyire húzza fel az élességet. Ha ez neked nem tetszik, akkor lehet finomhangolni. RAW-ból meg azt csinálsz, amit akarsz.
Én nem látok semmiféle eszement különbséget: [link]. A 650D előtt EF 1.4/50 volt f/8-on, a D5100 előtt 1.4/50 G f/8-on. Ami érezhetően élesebb ebben az összehasonlításban, az pl. az Oly EM-5, de azok a képek meg makróobival készültek, ami más liga.
-
csakb
őstag
válasz
lcee79
#12261
üzenetére
Tudom, hogy egy rettenetesen maradi ember vagyok, de én a szememhez emelt keresőn keresztülnézve szoktam fotózni. Ilyenkor legfeljebb az orrommal tudnám böködni az érintőképernyőt, aminek nem sok értelme van. A több vezérlőtárcsának, és a megfelelően elhelyezett, dedikált gomboknak és kapcsolóknak végtelenszer több gyakorlati haszna van, de ezt csak a saját tapasztalatom, nem pikszinfós cikkben olvastam.
![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
-
csakb
őstag
válasz
lcee79
#12259
üzenetére
Az élesség azért elég sok tényezőtől függ, főleg egy DSLR-nél.

Az érintőképernyő meg inkább a tisztességes földmíves emberek látásának rontására szolgál.Aggódj kevesebbet, addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér, aztán használd a motyód és tanulj. A jó kép alapvetően nem azon fog múlni, hogy a kezedben lévő eszköz adatlapján hány csellentyűcske van feltüntetve, meg hogy a nyakpántba mi van belehímezve, hanem rajtad.
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Renault, Dacia topik
- World of Tanks - MMO
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Robotporszívók
- Jövedelem
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Melyik tápegységet vegyem?
- További aktív témák...
- GoPro Hero 7 Black, rengeteg gyári tartozékkal
- DJI Osmo Action Akciókamera és Kiterjedt Tartozékszett Eladó
- insta 360 Ace Pro 2 kamera (Garanciás)
- Canon EOS 5DsR + BG-E11 markolat gondosan karbantartott, kevés expo!
- Sony gyári akkumulátorok és töltő, NP-BX1 típusú 1240 mah akkumulátor 3 darab és BC-TRX típusú töltő
Állásajánlatok
Cég: ATW Internet Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Az alábbiakban DSLR (digitális tükörreflexes) és MILC (tükör nélküli cserélhető objektíves) fényképezőgépek vásárlásában szeretnénk tanácsot adni, figyelembe véve az aktuális piaci trendeket, felhasználói szokásokat és technológiai újításokat.

![;]](http://cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)

Mondjuk tudok kontaktot fotós bolthoz, akik behozzák jó áron, és magyar, hivatalos garival adják tovább, csak nem webshoposok.


