Új hozzászólás Aktív témák

  • szaszlaci

    addikt

    válasz AVhelper #16219 üzenetére

    Vászon és fal.

    Örülök, hogy felmerül ilyen megközelítés is. Több dologra is szeretnék kitérni ennek kapcsán.
    Vegyünk mondjuk egy meszelt falat vagy egy diszperziós festékkel mázoltat. Tisztességesen elkészítve, bár az igazság, hogy egy csomó hiba a szemből jövő fénynél, azaz vetítésnél nem látható egyáltalán.

    A gaint említed egyszer. Ha fehér, akkor közel 1. Ezt mind a festék, mind egy vászon is tudhatja, épp úgy 180 fokos egyenletes eloszlás mellett.
    Ha szürke, ilyen szempontból megint nincs mit mondani, kevesebbet ver vissza, szintén 180 fokban. Nem kellene, hogy eltérés legyen. Minden esetre vásznakat jóval drágább vásárolni, nem csak egy darabig, hanem ha próbálgatni akarjuk, milyen szürke ad tetszetős, de még nem túl sötét képet. (Persze mérhetünk is, ha tudjuk a nitre vonatkozó igényeinket.)

    Kérdezed még a color biast. Alapvetően azt mondanám, hogy ne legyen színi eltérés, tehát spektrálisan pontosan azt verje vissza, ami érkezik. Úgy vélem, ezt teljesíti mind a mész, mind a diszperzit, még a legolcsóbb is. A vászonnál se lehetnek gondok.
    Szürke esetén szintén semleges színezőpasztát kell válasszunk; a vászonnál szintén nem nagyon lesz eltérés. (Bár ha lenne bármelyiknél is, nem hiszem, hogy a világ összedől, lévén az emberek kis százaléka kalibrált pontos fehérpontra, ráadásul sötétben egy kis eltérést az életben észre sem lehet venni. Akkor se nagyon, ha nappal látod, hogy az a vászon/fal nem fehér. De nem is kell, mert semleges mind mind a vászon, mind a festék.)
    Itt tennék annyi megjegyzést, ha valaki a vászonnal akar kalibrálni, tehát színezni, akkor ezt festékkel igen könnyen megteheti bizonyos mértékig, anélkül, hogy vesztene a vetítő kontrasztjából. Adott gép adott fehéregyensúly kompenzálására készített vászonról még nem hallottam.

    Eddig ugyan az. Miért mondom mégis, hogy inkább fal, akkor is, ha csak a képminőséget nézem? Az ilyen fal felülete matt, és jól fog kinézni, becsillanásról szó sem lehet. Egy olcsó vászonról elmondhatjuk? Legjobb esetben és nem épp húszezer forintért olyan szép matt, mint a festett fal, egyébként meg rosszabb. Ez elég lényeges dolog.

    Miért tartom jobb választásnak ezen kívül is a falat, amellett, hogy minőségben egy igen jó matt vászon szintjét hozza?
    Mert olcsó, szinte ingyen van. Mert nem fog sose hullámosodni, rojtosodni. Nem mozdul el. Nem lehet fellökni, nincs útban; azaz egészen a falon van, a vászon kicsit vagy nagyon kilóg. Mert jól lehet a szürkével kísérletezni. Mert garantáltan jó lesz a vetített kép minősége, hacsak nem csináltunk valamit nagyon rosszul. (Szürkénél persze több munkánk van a festéssel.)
    Ezek a dolgok alapértelmezettek a falnál, míg a vászonnál legjobb esetben teljesülnek csak maradéktalanul. Hogy lehet-e jobb a vászon a falnál? Esetleg valami egészen minimális eltérés a drága vásznaknál. Ettől persze még tetszhet valakinek jobban a vászon, akár placebo, akár tényleges értékelés miatt; ezt fontos kihangsúlyozni.

    Mikor tartom értelmes választásnak a vásznat?
    Ha nincs fal, a TV vagy akármi elé kell engedni, tehát elhelyezési okokból, hisz úgy nincs alternatívája. Akkor, ha valaki lusta festeni, megoldani. Akkor, ha szükség van 1-es gain fölötti értékre, hisz ilyen festékről én nem tudok, ami erre képes lenne. Az más kérdés, hogy ez ritkán indokolt, főleg a mai igen jó fényű vetítőknél. Legalábbis 2D esetén. Bizonyos esetekben a kontraszt növelése céljából (hogy ugye ne világítson a környező falakra) szintén lehet értelme, amennyiben a tulaj elfogadja a negatív jellemzőit.
    Azaz nem a vászon ellen kampányolok, hanem a fal mellett.

    szepi0808: Hogy tudsz olyan gain 1.4-es vásznat, ami nem irányított? Ez azt jelenti, hogy több fényenergiát ver vissza, mint amennyi beérkezik. Ezért minimum egy Nobel-díj a jutalom, vagy egy halálos baleset az olajcégek oldaláról. Ilyen vászon nem lehet, mert úgy ad szemből nézve (mérve) világosabb képet, hogy fókuszál és oldalra kevesebbet ver vissza. Ami egyébként előnyös a szoba bevilágítására és onnét ismét a vászonra verődés szempontjából.

    A becsületességedet és szándékodat firtató részre kár reagálni, én nem feltételeztem az ellenkezőjét.

    ■■■ pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt

Új hozzászólás Aktív témák