Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Bogyó bá'

    nagyúr

    válasz Something_ #55533 üzenetére

    Gyanítom arra gondolt, hogy amikor kicsi fordulattal megy a motor, akkor kevés olajat (és kis nyomáson) szállít az olajszivattyú. Ha a motor már nem új (kopott), akkor a résveszteségek miatt akár elégtelen is lehet a kenés. De ugye ez csak hitvita...

    Galilei halott! Már Einstein sem él! ...és én is nagyon szarul érzem magam...

  • BoB

    veterán

    válasz Something_ #55533 üzenetére

    Erről volt egy cikk a totalcar-on, azzal a címmel, hogy a nyomaték öl, nem a fordulat.

    A lényeg:
    "Lassan elindulok, már 1500-nál felváltok, kímélem a gépet, gondolja a fotelfizikus. Pedig nem, pontosan ellenkezőleg: a kis fordulat öl.
    [...]

    A kis fordulaton, nagy terheléssel üzemelő motor – például ötödikben 40-nel erőltetve – siklócsapágyaiban a hidrodinamikus kenés nem tud tökéletesen felépülni. Vegyes súrlódás alakul ki, és a csap bele-bele csiszol a csapágycsészébe. Ezt a kenéstechnikusok csap-süllyedésnek hívják. Ilyenkor kicsi és vékony a terhelhető olajfilm, a fogattyúcsap meg nem úszik fel rá tökéletesen. A vezérlésnél sincs akkora olajmennyiség, a nagy fordulat hiányában az olaj nem kavarog és cirkulál a karterben sem annyira, a forgattyús hajtómű nem szórja olyan intenzíven a kenőanyagot. Az olajnyomás még nem a szabályozott tartományban van, hanem annyi, amennyit a pumpa éppen nyomni tud és amennyi kialakul.
    [...]"

    A cikk itt olvasható: [link]

    You may corrupt the souls of men, but I am steel. I am doom.

  • Topiccsendőr

    addikt

    válasz Something_ #55533 üzenetére

    Nekem nincs mernoki vegzettsegem, mint annak a bizonyos cikknek az irojanak - akit egyebkent becsulok - bennem csupan a kovetkezo kerdesek fogalmazodnak meg jozan parasztibol ezzel a "nyomatek ol" el kapcsolatban:

    A vezermutengelyek kenesenel ezt teljesen kihuzhatjuk a kepletbol.
    A vezermutengely alapjaraton is kozel ugyanakkora terhelest kap. Itt az olajzasnak mindig megfelelonek kell lennie. A vezermutengely anyaga valamilyen edzett acel, a csapagyazas meg puha aluminium, amit egy tompa csavarhuzoval meg lehet karcolni. Az olaj aramlasa miatt sosem talalkozik a ket alkatresz, csak hideginditasnal. Ha barmikor felszaraz kenes jonne letre, az azonnal megmutatkozna a hirtelen novekvo szelephezagban (ahogy vandorol feljebb a tengely a csapagyazasban). Itt ha nincs a ket alkatresz elszeparalva, a szeleprugok ereje ranyomna az aluminiumra a kemeny acelt es nagyon gyors kopas lenne a vege.

    Fotengely.
    Ugyanaz a helyzet, mint a veztengelynel. Puha csapagyazas, baromi kemeny tengellyel.
    Felszaraz kenes azonnali halal.
    Es akkor vizsgaljuk meg, hogy milyen fordulaton inditja az onindito a motorunk eroforrasat? 600-800 fordulat kb. Ilyenkor ezek szerint nincs eleg olajnyomas, es olajzas? Amikor pont beindul a motor, es robbanna a toltet? Ilyenkor mar tobb olajnyomasunk van, minthogy jelezzen az olajnyomasjelzo. Mindez 600-800 as fordulaton.
    A rendszer igy van tervezve.
    A lenyeg nem csupan a fordulatszam, hanem az ahhoz tartozo terheles. Alapjarat 1250 fordulat. Gyorsitanank a motorral. "Karosan" lenyelezzuk.
    Ha nem ybr unk van, hanem cv karbis motorunk, akkor azonnal elkezd menni, de tokmindegy mekkorara nyitjuk a fojtoszelepet, a vakuumos tolozar csak annyira fog kinyitni, hogy ne fulladjon le a motor. Azaz marad kb a keresztmetszet 1/4 gazallason tovabbra is. Mit karosithatnank ilyenkor jobban, mint akkor, ha kissebb gazt adunk gyorsitashoz?
    Ride by wire injektoros motornal ugyanez, csak a fojtoszeleppel.

    Amit nem tudhatunk, hogy egy extrem megterheles mit okozhat ilyenkor. Sik terepen alacsony fordulattal menni nem nagy terheles. Emelkedon alapjaraton menni, az eleg nagy. Olyannyira, hogy lefullad a motor. Velemenyem szerint nincs akkora feltoltese a hengernek hogy akkora terjeszkedese legyen a gaznak, hogy ehhez az alacsony fordulathoz tartozo olajaramlast kinyirja a siklocsapagyaknal.
    (Dugattyurol nem beszelek, mert szoroolajzas, kis feltoltesnel nehogy mar nagyobbat kapjon, mint nyomatekcsucson)
    Mivel nem rendelkezem kiserletekkel, ezert ugyanannyira velemenynek szamit ez is, akarcsak maga a cikk, mivel az sincs kiprobalva, es konstrukciotol nagyon fugg, tehat nem lehet mindenre rahuzni.

    Ami viszont az igazi kopas a motornak, ha nyomatekcsucson terheljuk. Ekkor a legnagyobb a terjeszkedes, ekkor hat a legnagyobb ero minden egyes alkatreszre.
    Ez koptat. Nem siklocsapagyazast, mert az ilyenkor (nyomatekcsucson) ha osszeer valamivel, azonnal megfordul es nem kap olajat.
    Henger dugo ilyenkor biztosan jobban kopik.

    Nem menekülsz a csendőrség elől.

Új hozzászólás Aktív témák