-
Fototrend
Motorolaj és szűrő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Qru
MODERÁTOR
Igen a 0w az meg kb -40-ig jó.
Pontosan, az egy egység eltérés a hideg oldalon kvázi nem él. Ha 10W-t ír elő attól még mehet bele 0W is, hamarabb lesz kenés hidegen kevésbé kopik a motor. A lényeg, hogy a meleg oldalon ne menj nagyon alá. Tehát a 60-as helyett mehet 50-es de 40-es már nem.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz tibbike01 #1804 üzenetére
Longlife olaj van benne (A5) és nem megyek vele rövid távokat de a szűrő elkoszolódik mert sokszor poros utakon járok vele. Eddig 10 ezernél cseréltem (nem longlife olaj volt benne) és a szűrő elég koszos volt ami még nem zavarna de szűrő csere után érezhetően jobban vette a fordulatot.
mod:
Nekem 15k a normál gyári periódus és 10k a rövidített ciklus.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Ha sokáig megmarad akkor inkább 5W mert kevésbé kopik hidegen a motor, ha nem marad meg sokáig nálad akkor mehet a 10W.
mod:
Egy 5W30-as olajnak 0 fokban kb 8 másodperc kell mire körbeér a motorban (tehát kb 8 másodpercig teljesen kenés nélkül járnak a dugattyúk, csapágyak, vezérműtengely(ek)), ugyanez egy 15W40-es olaj esetén kb 1,5 perc, egy 10W40-es olaj esetében cca 1 perc.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Markizmark #1818 üzenetére
Ha nem tudja ne tedd bele. Maradja az Extrémnél vagy válassz másik olajat amit tudja.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Motion_Blur #1845 üzenetére
Ahogy előttem is írták, attól függetlenül, hogy mit ír a gépkönyv rá ajánlott minden 2. olajcserénél azt is cserélni.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Nem csak a dermedéspontról szól, hanem önmagában minden "hideg" üzemi körülmény között jobban kent a 0W mint az 5W.
Egy 5W30-as olajnak 0 fokban kb 8 másodperc kell mire körbeér a motorban (tehát majdnem 8 másodpercig kenés nélkül járnak a dugattyúk, csapágyak, vezérműtengely(ek) stb), ugyanez egy 0W30-as olajnál kb 5 másodperc... Azt meg tudjuk, hogy a motor életében a kopásának kb 70-80%-át hideg üzemben szenvedi el.De akkor nézzük meg a meleg oldalt is:
Nem mindegy mibe mit töltesz. A régebbi (jellemzően az ezredforduló környékén de főleg előtte tervezett) motorok kenési körét még úgy tervezték meg, hogy az ideális meleg oldali viszkozitás minél közelebb legyen a 10-hez. Ehhez van tervezve a olajpumpa szállítási kapacitása, az illesztések, hézagok, olajozófuratok a motorban. Ha ezek túl nagyok és az olaj túl híg akkor nem tapad meg, így olajnyomás lesz de kenés nem.
Ezt érdemes szem előtt tartani és nem javasolt azokba a motorokba 0W20-at önteni mert melegen nem lesz meg a kellő kenése. A korszerű motorok kenési köre (jellemzően az ezredforduló utáni tervezésűek) már a hígabb olajokhoz tervezett kenési körrel készült (mert sok előnye van), ott nyugodtan lehet menni a 0W20 vagy 0W16 irányba.
Hozok is két saját példát a Subarum motorja az 1990-es évek vége felé kezdték el tervezni és a gyári ajánlás az 5W30. A Hondám motorja viszont már 2000 utáni itt a gyári ajánlás a 0W20.A legfontosabb, hogy a gyári előírást tartsuk be. Ha 5W30 a javasolt ne menjen bele 0W20 és fordítva sem mert mind a kettő káros a motorra nézve. Mondjuk a hígabb helyett vastagabb használata gyorsabban öl mint fordítva.
5W30 helyett 0W30-at még lehet használni hiszen minél hígabb hidegen annál előbb felépül a kenési körben az olajnyomás, annál előbb lesz kenés. Ha a meleg oldali viszkozitása 10 körüli annak a 0W30-nak (picit kevesebb nem baj, max kímélően mész 40+ fokban) azzal kárt nem okozol.#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Markizmark #1916 üzenetére
Felbontott műanyag dobozban 1-1,5 évet még jelentős minőségromlás nélkül is kibír az olaj (főleg ha longlife abban több az öregedésgátló adalék). Bontatlanul meg 3-4 évet.
Fémdobozban tovább marad jó az olaj (nagy kiszerelésben ezért tartják fémhordóban az olajat és nem műanyagban).#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Markizmark #1918 üzenetére
Nekem is vannak ilyen maradék olajok a pincében, majd egyszer erőt veszek magamon és leadom a gyűjtőbe.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Graphics #1924 üzenetére
Rövidtávú tüneti kezelés a vastagolaj, azzal csak felgyorsítod a motor kopását hosszú távon. Ha amúgy is cseréled a motort akkor már kb mindegy mit öntesz bele.
A 10W40 borzasztóan vastag bele, a gyári ajánlás abba a motorba (i-DSI) a 0W20. Csak mellesleg jegyzem meg, hogy a márkaszervizben sem azt kapja/kapta hanem a jóval olcsóbb 5W30-at.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Graphics #1927 üzenetére
Persze a szabványértékek tól-ig határok között mozognak, én is híg 5W30-at használok a 0W20 helyett és nem eszi az olajat. De a gépkönyv akkor is 0W20-at ajánl az európai modellekbe, sőt gyárilag is 0W20-as olajjal gördült ki a gyárból.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Ez egy összetettebb dolog. Korszerűbb ötvözeteket használnak (pontos összetételt nem tudok sajnos már csak azért sem, mert ezek ipari/üzleti titkok) emellett a változó olajszállítású pumpa alkalmazásával az aktuális motorállapotnak megfelelő olajmennyiséget tudja a kenési rendszerben cirkuláltatni. De az sem véletlen, hogy sok gyártó visszatért a motorépítés terén az öntött vas használatához (pl Ford).
Továbbá alkalmazkodtak a vékonyabb olajokhoz és kisebb átmérőjű olajozó furatokat alkalmaznak meg másfajta olajlehúzó gyűrűt használnak (nagyon kicsi furatok vannak rajta amin a vastag olaj nem teljesen jut át, ha nem jut át az égéstérben marad, ha az égéstéreben marad elég az üzemanyaggal együtt, ha elég akkor abból koksz lesz, ha koksz lesz akkor eltömíti az apró furatokat aminek "hála" még kevésbé tudja az olajat lehúzni a hengerfalról tehát még jobban kokszosodik).Azért a magas HTHS nem a szent grál, van hátránya is. A Magas HTHS miatt az adott olajak nehezebben pumpálhatóak minimálisan növelik a fogyasztást (megnő a motor belső ellenállása), marginálisan csökkentik a teljesítményt (haladás helyett a sűrűbb olaj pumpálására megy az energia) és némiképpen romlik az olaj hűtési képessége is (a lecsökkent áramlási sebesség miatt). A gyártónak meg fontosabb a kedvező fogyasztási érték és alacsonyabb károsanyag kibocsátás (katalógusban jól mutat) mint az, hogy 300 vagy 400k km-t megy el a blokk felújítás nélkül (mert már rég nem lesz garis).
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
De érted azt írja a szöveg, hogy felveszi a versenyt az 5W40-el is... Ez még viccnek is rossz.
Synergie+
Viscosity grade SAE J 300 10W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.862
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 102.5 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 153
Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442°F
TBN ASTM D2896 10.4 mg KOH/gX-Clean
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.845
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 84.7 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.1 mm²/s
Viscosity HTHS at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.6 mPa.s
Viscosity index ASTM D2270 172
Pour point ASTM D97 -39°C / -38.2°F
Flash point ASTM D92 234°C / 453.2°F
Sulfated ash ASTM D874 0.80% weight
TBN ASTM D2896 7.5 mg KOH/g#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
-
Qru
MODERÁTOR
Nem, sőt éppen ellenkezőleg. A TBN szám azt jelöli, hogy mennyi "tartalék" van az olajban. A TBN szám mutatja meg, hogy mennyi bázistartaléka van az olajnak a savas hatások semlegesítésére. Ha megnézed a longlife olajoknak is mindnek relatíve magas a TBN száma. A TBN az olaj csereperiódusa során folyamatosan csökken, ahogy a bázisok elhasználódnak a savak semlegesítésre.
De ugye tudjuk, hogy ez egy "libikóka", azaz ha vmiben kiemelkedően jó egy olaj akkor vmiben meg rossz. Ugyanis a szükséges adalékok (ezt méri a TBN szám) megemelik az olaj szulfáthamu tartalmát, ami lerakódás-képződéshez vezethet. Tehát van egy pont aminél magasabbra nem érdemes emelnie a gyártónak a TBN számot, mert ez magas SAPS (szulfáthamu, kén és foszfor) értéket eredményez, amit a DPF-es dízelek pl nem tolerálnak.
mod:
vebbful: 5W30 (vagy ha sok a hidegindítás akkor 0W30) A3/A5-ös olaj. Márkából meg szimpátia/pénztárca alapján.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Markizmark #1963 üzenetére
Igen! Van is Hyundai gyári ajánlása annak az olajnak ([link]).
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz Markizmark #1965 üzenetére
Jó ezzel nyomhatod neki nyáron is, nem fog elvékonyodni.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Van DPF a kocsidban? Ha van akkor maradj az X-Clean-nél feltétlenül, mert azokhoz Acea C2/C3-as olaj kell, az X-Cess meg Acea B4-es minősítésű. Ha az utóbbit beletöltöd kinyírod hamar a dpf-et.
mod:
Amúgy jó az X-Clean én is azt használtam sokáig.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Nekem ez az elektromos, olajkádra szerelhető kontakt melegítő nagyon szimpi. Nem kell megbontani hozzá semmit a motorban vagy a vízkörben, csak 3-400W teljesítményű, tehát nem fogyaszt olyan sokat áramból sem és pincehőfokról kb 1 óra alatt 50 fokon van az olaj...
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz molnarpeter #2015 üzenetére
508 benzinesbe valo csak (2.0 tfsi). 509 meg dizelbe (3.0 CR).
Igen de nem jar semmifele megbontassap azert szimpatikus nekem de teny nem olyan jo a hatasfoka.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz fixer92 #2022 üzenetére
Nagyobb a melegoldali hőtűrése.
Szvsz felesleges. Egyrészt a gyártónál nehezebb okosnak lenni, másrészt a dízelek jó hatásfokúak ezért kevés hulladékhőt termelnek, így bőven elég bele a gyári ajánlású 5W30 (főleg télre). Nálunk a 2.0 TDI-be is 5W30 Castrol megy 10 éve és semmi baja. Gyári a motor és a turbó is.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
válasz fixer92 #2024 üzenetére
Igen. Gondolom nem a Hungaroringre jársz csapatni +40 fokban.
Első lépésben akkor 5W40-re váltanék mert a 10W40-nél hígabb de az 5W30-nál vastagabb. Félő, hogy ha sokáig használtál 10W40-et akkor megkopott annyira a motor, hogy az 5W30 túl vékony lesz bele. De a puding próbája az evés. Ha nem próbálod meg sosem derül ki.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest