Új hozzászólás Aktív témák
-
Chaser
titán
igen ember, felfogtam
te felfogod, h emberi hanyagság, figyelmetlenség miatt hányan halnak meg az utakon?
ez az ország meg sajnos olyan amilyen, nem feltétlen lehet mindig kézenfekvő megoldást hozni, mint pl x kor felett egyén vizsgálata, igazodni kell adott rendszerhez, az pedig tudjuk h működik
és nyugodj meg, elmélet, mindenki garázdálkodhat az utakon kortól és nemtől függetlenül továbbra is..._tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Ghoosty
őstag
Mondhatod, hogy digitális az önvezetés, de attól még van rengeteg fokozat.
Láttam már vicces videot, ahol adaptív tempomat mellett kiszállt a kocsiból a sofőr, hogy valamit intézzen a csomagtartóban. Aztán zöld lett a lámpa és a kocsi meg követte az előtte haladót sofőr nélkül és tartotta a távolságot és a sávot is.
Nem kellett hozzá ember és haladt a jármű önmagától, tehát a definíciód szerint önvezető.A Tesla képes arra, hogy ember nélkül közlekedjen, de még rengeteg hibája van és a törvény sem engedi, így le van tiltva ez a funkció. Találhatsz róla ezer videót, ahol forgalomban közlekedik emberi beavatkozás nélkül lakott területen.
Aztán pár év és jön a közúton teljesen önvezető autó, de még mindig bele lehet kötni, hogy a sivatag közepén, meg offroad-on nem tud majd vezetni, tehát ez sem önvezető.
Mind a 3 fenti példa esetén a kocsi irányítja a vezetés minden lépését ember nélkül, csak abban különböznek egymástól, hogy mekkora azoknak az eseteknek a köre, amit le tud kezelni.
"Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. "
Nem te tartod a sofőrt, hanem a fuvarozó cég, meg a taxi cég. Pont az a lényege, hogy téged lecseréljenek robotra, mert az olcsóbb.
"A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek."
Jelenleg így van, de semmi időbe nem telik átírni a törvényt, úgy, hogy ha teljesen autonóm módon közlekedik a jármű, akkor a sofőr aludhat és az pihenő idő. Nyilván, amíg nincs ilyen jármű, törvényi szabályozás sincs rá.
-
félisten
-
félisten
Idős emberek alkalmatlansága miatt történetesen nem sokan halnak meg az utakon. Gyanítom, hogy sokkal súlyosabb társadalmi következményei lennének (akár halálesetekben mérve is), ha egy bizonyos életkor fölött egészségi állapottól, alkalmasságtól függetlenül betiltanánk az autóvezetést.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Chaser
titán
-
nagyúr
Ezek szerint mégsem fogtad fel. Nincs olyan indok, amivel bármilyen formában támogatható lenne a fasizmus. Még ha minden második idős ember balesetet okozna, akkor sem lehetne megcsinálni azt, amit akarsz. Akkor is csak minden második idős embert kellene eltiltani a vezetéstől, nem mindegyiket. De messze nem ez a helyzet. Ráadásul van erre egy bevált megoldás, ami elég jól működik, orvosi alkalmasságinak nevezik, és minél idősebb valaki, annál gyakrabban kell megújítani.
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Somatom
veterán
és MaCS_70:
Félreértitek. A kamion kétszemélyes, a tachográfba egyszerre két kártyát lehet bedugni. Ezt úgy hívják, hogy négykezes fuvar. Amíg az egyik vezet, a másik az anyóson ül (elvileg ). Ha akartak volna, akkor már eddig is hozhattak volna olyan szabályt, ami alapján az ilyen fuvaroknál ne kelljen megállni. Azért nem hoztak ilyen szabályt, mert menet közben nem lehet pihenni, regenerálódni. Ezért írtam, hogy ez akkor sem változik, ha robot vezet.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Szerintem változik.
A legveszélyesebb szakasz az autópálya. Nem tűnik annak, de az elmélet és a gyakorlat is fényesen alátámasztja. Autópályán ugyanis jelentkezik a legrosszabb jelenség, a monotonitás. Ebben az a durva, hogy akár fél óra után is komolyan "lebutítja" a vezetőt, drasztikusan rontja a reakcióképességet, hatásában olyan, mint valami komoly fáradtság -- csak szemben a fáradtsággal, a vezető nem érzi, és nem is igazán lehet tenni ellene. Teljesen kipihent vezetőnél is jelentkezik, és csak komoly tudatossággal lehet tenni ellene. Az benne a szívás, hogy az agy alapból gazdaságosságra törekszik, és amikor már egy ideje nincs mire reagálni érdemben, szépen lejjebb veszi az órajelet, amit a tulajdonosa nem észlelhet, hiszen az ellenőrzés is azonos órajelen történik.
Amikor 12 éve tanultam erről, az volt a hivatalos álláspont, hogy a fuvarozó cégek számára a legfontosabb az lenne, ha a hosszú nemzetközi viszonylatokban a sztrádázásnál ki tudnák váltani a vezetőt, ami gyakorlatilag megfelezné a munkaerőigényt, és erre ráadásul a jogalkotói hajlandóság is meglenne.
A helyzet az, hogy az autópályás autonóm önvezetéshez állunk legközelebb. Jól felfestett, kitáblázott sztrádán már régen jobb a robot, mint bármilyen vezető, az esetek >95%-ában.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Chaser
titán
Sztem felfogasi problemaid neked vannak
Egyreszt elmeleti a dolog
Masreszt _ha_ donteshozo pozicioban lennek es donthetnek errol mas leokezasa nelkul, akkor lenne vita tema
Harmadreszt mert valaki x kor felett nem vezethet, talan meg olyan hatalmasat nem csorbulnanak a jogai, es mint mondtam, ezt a reszt atgondolnam, de az 100% h lenne egy felso limit is, nem csak also, legfeljebb az erteke valtozna_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Somatom
veterán
Leírtam, hogy miért ilyen a szabály. Attól, hogy robot vezeti, a kamion nem lesz csöndesebb, az irányváltások hatásait nem lehet megszüntetni és kerekek helyett sem fog légpárnán haladni. Ergo, pihenésre akkor sem lesz alkalmas a mozgó kamion.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Négykézben mások a terminusok. Régen mentem négykezest, nem vagyok naprakész belőle. Akkor úgy volt, hogy 30 órában kellett legyen 8 óra pihenő. Az egyben 4,5 óra vezetőidő úgyanúgy érvényes. Tehát, 4,5 -et vezet az egyik sofőr, gyors váltásban 4,5 -et a másik, aztán 45 perc pihi, majd újra 4,5 + 4,5 és vége, mert 9 óra a max. napi vezetőidő, aztán meg kell állni. Ettől persze sokkal összetettebb a dolog, mert van heti, kétheti, stb vezetőidő és a munkaidőt is figyelni kell, mert az sem lehet végtelen. Vszínűleg ebben lehet szerepe a harmadik sofőrnek. Teherautóval úgy csináltuk, hogy a határon "dobtunk egy korongot" (ez nagyon csúnyán büntetendő dolog) és onnan négy kézben elmentünk a párizsi lerakóig. A busz gyorsabban mehet, tehát négy kézben talán lehetséges Bp - Párizs.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Update.
Találtam frissebb infót. Vannak benne változások, de a lényeg változatlan. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető.Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
jeriko2
tag
"Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?)."
Illene különbséget tenni a kikerülő manőver és a vészhelyzet között. Ha van idő és lehetőség egy kikerülésre, addig nyilván azt érdemes megtenni. Amikor egy olyan szituációt vázolsz fel, ahol szerinted valaki tutira meghal, ott kb. tizedmásodpercek vannak hátra az ütközésig (ha több lenne, akkor nem halna meg senki) - ennyi idő alatt kell dönteni és a döntést végrehajtani.
Én úgy gondolom, hogy egy kamion esetében (de lehet az akár személyautó is), ha ennyi idő alatt olyan mértékben rántod félre a kormányt, hogy komolyan esélyes legyen valaminek az elkerülése, ráadásul nagy sebesség esetén, akkor jó eséllyel lesz borulás a vége, de legalábbis megcsúszás. A lényege mindkettőnek ugyanaz: nem tudod kiszámítani, mi fog történni. Ráborulsz-e arra, amit ki akartál kerülni, vagy simán elsodrod. Nem véletlenül javasolja minden vezetéstechnikai szakember, hogy ilyenkor FÉK. Mert az a legjobb kárenyhítő. Az összes jármű a frontális ütközésre van legjobban kihegyezve, a légyzsákok, biztonsági övek, gyűrődő zónák mind ilyen esetben védenek leginkább és a gyalogosnak is nagyobb az esélye a túlélésre ha felcsúszik egy motorháztetőre, mintha oldalával sodorja el egy jármű. -
jeriko2
tag
"Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!
Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez."
Amikor a reflexen múlik, hogy lesz-e baleset, már régen rossz. A közlekedési szabályok pont azért vannak, hogy sose legyen szükség a reflexekre - azokat kellene betartani (pár kivétel van, pl. állatok kiugrása jármű elé, de nem ők okozzák a balesetek tetemes részét).
-
jeriko2
tag
"Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer"
Az ilyen önvezető rendszer csupán kényelmi funkció, számottevő kereskedelmi haszna nincs. Tényleg akkor fog kezdődni az önvezető korszak, amikor nem kell embernek beülnie a járműbe. De majdnem itt is tartunk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Futás, futópályák
- DIGI Mobil
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- Eredeti játékok OFF topik
- Digitális detox a Nokiától
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Kínai cégek segítik ezentúl a Teslát, a Renault-t, a Hyundait és a Toyotát
- Yettel topik
- Itt az első kép a 2024-es Nokia 3210-ről
- További aktív témák...