Új hozzászólás Aktív témák

  • Frawly

    veterán

    Még egy utolsó szösszenet így a Nero-féle AAC encoderrel kísérletezve: ez sem rossz. Vannak előnyei az Apple-féle encoderhez képest. Pl. 320 kbps helyett tud 400-at, van natív linuxos változata, egyszerűbbek a parancssori kapcsolói, ABR módban tud kétmenetes kódolást. Alacsonyabb bitrátán, ha van is hátránya az Apple-féle encoderrel szemben, ez 320 kbps környékén kiegyenlítődik, 400 kbps-ra pedig átveszi a vezetést. Így ha valaki 320 és 320+ kbps-os bitrátákon használja, akkor mindegy melyik AAC encodert használja a kettő közül, 320 alatt viszont továbbra is az Apple-félét ajánlom.

    Amit még írni akartam, mert sok mítosz veszi körbe. Ezek a CBR, CVBR, ABR, TVBR, VBR tömörítési mód, főleg, hogy a legtöbb encoderben máshogy hívják őket, mikor nagyrészt ugyanarról a dologról van szó.

    Kiindulásnak van a VBR. Ilyenkor az encoder nem cél/átlagbitrátára törekszik, hanem minőségszintre, azaz az encoder által tudott minőség 100%-ához képest mért minőségszázalékra. Pl. ha egy encoderben van 10 minőségi szint előre beállítva, és pl. valaki 5-ös szintű VBR-rel tömörít, akkor az encoder minden frame-nél törekszik az általa tudott 100%-os minőségszint 50%-ra (ez a pszichoakusztikus tömörési modell paramétereinek testre szabásában nyilvánul meg és mindig szubjektív minőségszint), és ezt próbálja minél alacsonyabb bitrátával elérni ebben a frame-ben. Ez viszont oda vezet, hogy a kész fájl mérete erősen tartalomfüggő, ingadozik, kiszámíthatatlan.

    A következő kategóriát fél-VBR-nek lehet nevezni. Az egyes frame-ek itt is különböző bitrátával kódolódnak (ezért lényegében ez is VBR), mint teljes-VBR-nél, de itt az encoder már törekszik rá, hogy kész fájlnál azért egy átlagbitrátát körülbelül tartson. Így a frame-ek közötti bitráta kevésbé vadul ingadozik, és a kész fájl mérete sokkal kiszámíthatóbb, nem annyira függ a tartalomtól. Ezt a fél-VBR módot minden encoder máshogy hívja sajnos, a LAME mp3 encoder ABR-nek (arbitrary bitrate), az Apple/Nero encoder CVBR-nek (constraint VBR).

    Végül van a tiszta CBR, azaz constant bitrate mód. Ez az, amikor minden audio frame azonos bitrátával tömörítődik, és a fájlméret teljesen kiszámítható, majdnem bájtra pontosan. Bár nagyon mély technikai szinten még ez sem igaz, mert a legtöbb lossy encoder ilyenkor hiába szán névlegesen minden frame-ra azonos bitrátát, a bitreservoir-ban azért tartalékolnak extra biteket, így néhány nehezebben tömöríthető, komplex frame-hez hozzá tudnak csapni pár kbps-ot, ez csak pár százaléknyi plusz szokott lenni, ha a CBR bitráta kellően magas, azaz 320kbps körüli, feletti.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák