Új hozzászólás Aktív témák
-
Bozso68
senior tag
Egyéletemegyhalálom, megrendeltem egy Kia e-Niro-t nagyobb akkupakkal. Jövő tavasszal érkezik.
Cégautó lesz, havi 3-4000 km-t megy a mostani (heti 4x 200km), 150.000 Ft körüli benzinköltségünk van, ami csak költségként számolható el, + olajcsere, stb. Itt meg ÁFA nagy része visszajön, és a lizing meg 5 év futamidővel jóval kevesebb lesz, mint a mostani tankolás. Ha 5 év után az önerő árát megkapom érte (persze nem az a cél), már megérte. Az Excel remélem nem hazudik. :) -
Bozso68
senior tag
Én a biztonság kedvéért 5x10-es kábelt vezettettem ki a garázsba, a szekrénytől 35m. A szerelő nem értette, hova ez a vastagság, de én inkább felkészítettem a helyet 3x32A-re, holott csak 3x16A kell az e-Niro-mhoz.
Egyébként mobil 3x32A-es töltőm van, mindig a kocsiban hordom, mert otthon, illetve két telephelyemen is tudok 3 fázisról tölteni (100km-re egymástól, általában napi ingajárat). Később lehet, hogy otthonra beszerzek egy fix falit is. Mindamellett magammal viszem a type2-es töltőkábelt, és a vésztöltőt is. Kocsiban elférnek, ha szükség van rájuk, akkor ott a helyük.
Június 3.-án vettük át a kocsit, 7000km van benne, de eddig sikerült elkerülnöm a nyilvános töltőket. -
Bozso68
senior tag
Ma mutatják be a Nissan tisztán elektromos, új autóját, az Ariyát.
Itt az élő bemutató.[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
A Platinum (64-es) e-Niro-hoz vettem egy AGT mobil töltőt.
Szintén a dugvillákat cserélgetve tudok vele:
1 fázison 1-32 Ampert - max 7,1 kWh
2 fázison 1-16 Ampert (a házban egy fázis elment, akkor derült ki) - max 7,1 kWh
3 fázison 1-16 Ampert - max 11 kWh.Gyárilag egy vésztöltő volt hozzá sima 220-as dugvilla, 8-10-12 Anperes állítási lehetőséggel, és egy 3 fázis 32A Type 2 - Type 2 kábel.
-
Bozso68
senior tag
Nem voltam szakszerű, pongyolán én az ehhez való kék csatlakozót is dugvillaként értelmeztem.
Van ilyen végű toldó is, ami 3-ról 1 fázisra butít.Az egyik boltomban az egyszerűség kedvéért 1 fázis 32 Ampert egyszerűen oldottam meg: 3x32 A, csak a kocsi töltéséhez kialakított ipari aljzatban csak egy fázis lett bekötve, mivel annyit tudtam felszabadítani, és ott a mobil töltő simán átvált 1 fázis üzemmódra.
Az előző kommentben amúgy is inkább a fárom fázisos e-Niro töltési lehetőségeit akartam megfogalmazni az egy mobil töltővel.
[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
Engedjétek meg, hogy más irányból közelítsem meg a villanyautós témát.
Havi 55-60ezer km-t vezetek le, főleg a vállalkozás miatt. Két boltot üzemeltetek egymástól 90km távolságra. Korábban bődületes összeget költöttem üzemanyagra. Ennek köszönhetően, és mivel amúgy is lassan kezdett csereérett lenni az utazós kocsi, költséghatékonysági okokból nézegetni kezdtem a nagyobb hatótávú elektromos autókat főleg Horváth András videói hatására. Eleinte Tesla M3-ban gondolkodtam, de tavaly április környékén képbe került a 64-es e-Niro. 2019 szeptember 18.-án megrendeltem, és idén június 3.-án boldog tulajdonosa lettem. Azóta beletekertem 18400 km-t. Otthon és mindkét boltomban kialakítottam a töltési infrastruktúrát.Néhány gondolat a pár hónap alatt megfogalmazódottak közül:
- Sose vettem volna elektromos autót, ha a mindennapjaimban nem tudom úgy használni, mint annak előtte (főleg a mindennapos utunkon a sztrádatempó).
- Csak nagyon indokolt esetben töltöm 80% fölé. De inkább 70.
- Hiába 455 km a gyári hatótáv, úgy számolom a megtehető utat, ha sztrádán közlekedünk rossz időjárási körülmények között, pláne az akkukímélés miatt nem töltjük fullra, így az lemehet a felére is. Így is kellett már kamion mögött vitorláznom, mert nem betervezett kerülő lett a napban.
- Igyekszem elkerülni a villámtöltést, eddig sikerült.
- Tisztelem a kis akkus villanyautós társakat, akik kemény kompromisszumokkal használják autóikat nagyobb távokon.
- Mekkora lesz az értéktelenedés, mikor lesz érdemes kiszállni a kocsiból, én mindenesetre hosszú távon gondolkodom, máshogy nem tudom, kijöhet-e a matek.
- Nem tudom, mit hoz a használtautó-piac, amikor megjelennek majd a most 55% kedvezménnyel taxinak megvett nagy akkus e-Nirok. -
Bozso68
senior tag
Köszi az észrevételeket!
Igen évi 55-60 ezer km.
A töltési szokásaimat - tudom, ez örök vitatéma - az alábbi táblázat tanulmányozása után szigorítottam be:
A DC kontra villámtöltés összekeverése: ebből is látszik, kerülöm.
A taxis téma hát igen... Remélem, igazad van, és nem lesz számottevő befolyásoló tényező a majdani hasztnáltautók árában, ezzel csak az én gondolataimat fogalmaztam meg.
-
Bozso68
senior tag
Meglátásom szerint a komplett megtett útszakaszon kell mérni a fogyasztást.
Ha kianalizáljuk a gyorsítást 0-50-re, tojásokon tételezzük fel, hogy 100m kell neki, tehát 25km/h átlaghoz vehetjük a fogyasztást 100m-re. Ha beletaposunk, és 0-50-re 30m alatt gyorsul, akkor 30m-t tesz meg 25km/h átlaggal, utána 70m-t 50km/h-val. Nagyobb az átlagsebesség, nagyobb fordulaton nagyobb az elektromos motor vesztesége is, a légellenállás, a kerékkipörgésből eredő többlet kerékmozgás.
Persze, minél kisebb a sebességintervallum, annál kisebb a differencia, 50-ig szinte mérhetetlen.
De gondoljátok végig, van egy 10km-es út, 100m alatt felgyorsultok 150km/h-ra, utána 14900m-en végig annyival mentek, mennyi lehet a fogyasztás, vagy a 10km-en lassan adagolva gyorsultok 150-re, akkor mennyi.
És lehet, hogy most zúdítom magamra néhány csoporttárs haragját, de a rekuperáció erősségének csökkentésével (inkább hagyjuk kigurulni) csökkenthető az átlagfogyasztás, arányaiban ugyanaz a matek, mint a gyorsításkor, csak negatív előjellel.
Kisebb az átlagsebesség gyorsításkor, valamint kiguruláskor (jóval előbb engedjük el a gázt), kisebb a fogyasztás. Sajnos nekem nagyon nehéz lábam van, de ez más lapra tartozik.[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
Ezért fogalmaztam úgy, hogy arányaiban ugyanaz a matek fékezéskor, nem vettem pontosan számításba minden paramétert, pl. a légellenállást, de ezek szerint látod, miről van szó. Nekem a nagyobb akkus e-Niro elég nagy visszatermeléssel tud fékezni.
Most néztem bele egy véletlenül kiválasztott log-file-ba, amit egy OBD2-es leolvasón keresztül nyertem ki. Azon az úton 149,48kW lett a maximum teljesítményfelvétel, a visszatöltés pedig (-)91,01kW. Az e-Niro-val is meg lehet állni tuti-rekuperációval, a kormány mögötti bal oldali váltófül-szerű kar folyamatos húzásával. A fékpedál nyomásakor is először a rekuperációval fékez -ez nagyon jól látszik a műszerfal visszajelzésén-, de ott az üzemi fék is közbejátszhat, ezért nem nevezem visszanyerés szempontjából tutinak. Én jobban szeretem a fékpedált használni lassításra kis-közepes rekuperációs beállítással, a nejem pedig inkább max rekuperációval vezet, nem vagyunk egyformák.
Csúszós-latyakos elkövetkező időkben -ezen is megoszlanak fórumokon a vélemények- a rekuperációt viszont minimumra fogjuk venni.Az alábbi videón saját szórakozásomra az OBD leolvasóból nyert adatok animációját raktam térképre egy Baltonlelle-Öskü útvonalamról, ahol a sebesség sárga és a felvett teljesítmény/visszatöltés bordó színnel ábrázolt.
[ Szerkesztve ]
-
Bozso68
senior tag
Régóta terveztem már az e-Niro-val, a hétvégén végül csináltam egy alacsony sebességű fogyasztási tesztet OBD leolvasóval, amit most megosztok veletek.
Gyorsulás kétféle módon 6-6 alkalommal ugyanarról a helyről:
- tojáshéjon, 40-ig gyorsítás, ott tempomat aktiválása 55-ös tempóra, futásonként 0,143 kWh fogyasztás..
- padlógázas gyorsulás, 40-ig, majd szintén tempomat 55-re, átlag 0,172kWh.
GPS adatok alapján kiértékelve adott pontig, fogyasztási átlagok 20% többletet hoztak a padlógázas gyorsítás esetén.Lassulás 55km-h-ról négyféle módon 4-4 alkalommal, szintén GPS távolságadatok kiértékelésével. Minden esetben ugyanakkora útszakaszt tettem meg, a fékpontok estek máshova. Minden esetben 15km/h-ig rekuperáció, onnan a kormányon levő fékező karral álltam meg, mivel ott már kúszna csak a kocsi:
- rekuperáció 1. fokozaton - ez az etalon, sajnos nem találtam megfelelő vízszintes útszakaszt a teszthez, ahol 0 rekuperációval ki tudtam volna gurulni, ez futásonként átlag -0,039kWh.
- rekuperáció 3. (legnagyobb) fokozaton az előbbihez képest 85% visszatermelés, átlag -0,033kWh.
- kormány mögötti karral megállás 76%, átlag -0,029kWh.
- üzemi féket taposva megállásnál a kocsi nem termelt vissza, hanem átlag fogyasztott +0,043kWh-t.Konklúzió: nagyobb dinamikával való indulás ilyen kis sebességnél is lényeges fogyasztási különbséget jelent. A rekuperáció növelésével -hacsak nem játszunk a gázpedállal- nagyobb a fogyasztás, mivel a fékpontig a sebesség tartása több energiát emészt rekuperációval együtt, mintha hagynánk csak kigurulni.
Hozzászólásomat gondolatébresztőnek szántam.
-
Bozso68
senior tag
Én egy másik véglet vagyok.
Mivel három helyen is tölthetem a Platinum e-Niro-mat (3x16A), így a legkézenfekvőbb megoldás egy állandóan cipelős mobil AGT töltő lett, amihez nem lehet terhelésmegosztót párosítani.
Az otthoni hálózatot 3x25A-re fejlesztettem, 9 hónap alatt még nem volt gond.
A garázsba 35m-nyi 5x10-es kábelt húzattam ki. Ha most csináltatnám, mindenképpen a jelkábelt is mellé húzatnám a jövőre való tekintettel.
Új hozzászólás Aktív témák
- Szürke/fehér íróasztal 120x70x75 cm
- profi traffipax és lézer detektor + blokkoló Kiyo Ultimate AP4 GPS komplett rendszer
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs LEGEND székek azonnal . 24 hónap garancia . +36301300000
- Magyar menüs Saeco Picobaristo OTC (HD8927) tejtartállyal
- KIA Ceed 1.4 T-GDI Platinum DCT. 2019.