-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #192309 üzenetére
Ha láncbontót viszel, akkor patentszemet is vigyél.
Egyébként én simán el mernék indulni. Nekem még sosem szakadt láncom (diőben cserélem a láncot), nem vagyok 100kg, hogy szét bírnám szaggatni, meg nem szokásom full kiállva tekerés közben több fokozatot váltani.
Eddig 1x láttam lánc szakadást, azt pedig egyértelműen rider error volt. Nehéz fokozatban a bringa álló helyből elindul, kiállva éppen meg tudott mozdulni a bringa és ezen segíteni akart, hogy hirtelen 3-at visszagangol. Na azt az ilyen megtaposott terhelés alatti oldal irányú hajlítást (konkrétan keresztbe állt a lánc) nem bírta, az egyik szem külső oldalpatetja kiugrott.
Ekkor jöttem rá, hogyan is történik az ilyen, mert eddig elképzelésem se volt.
Szóval magától annyira nem szakadgat a lánc, annak mindig oka van.Lehet az e-bike-osok több láncot pattintanak meg, amkor megfeledkeznek a nyomatékról.
-
sebgutkopf
őstag
válasz andrisbandi #192535 üzenetére
Jááájjjj! Lényeg legyen benne kockázat. Vagy perec, vagy ha visszamegy az eleje az leglább a villának (rebound állítás) is árthat.
Cardy-éknál is már magasan van az ingerküszöb, valamit meg hozni kell hétről hétre. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #192850 üzenetére
Sőt városba se. Autóval Bp-en átmenni kb 18 km/h az átlag tempó. Hiába tud akár 200-al menni a kocsi.
Szerintem a lámpák és egyebek mellett városban sem akkora előny a 25 feletti tempó, ellenben az állandó megállások után újraindulni sokkal jobb lehet ebike-al.
Persze aki a robogósokkal akar az autók között cikázva versenyezni, annak lehet nem elég a 25-ig rásegítés. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hínár929 #193535 üzenetére
Bizony, amíg nem vagy róla meggyőződve, hogy az autós lát és meg is adja az elsőbbséget, addig úgy kell megközelíteni a keresztaződést, mintha nem kapnád meg az elsőbbséged, vagy nem is lenne az. Külözben hiába van erkölcsi fölényed, akkor is a bringás fekszik a földön.
Illetve egy kis empátia. Vannak olyan kereszteződések, ahol az autós egyeszerűen nem láthatja a bringa utat, főleg ha a bringás az autós háta mögül jön és korábban nem haladt el mellette az autó, így nincs mire emlékezni, hogy helló valamikor jönnie kell majd egy bringásnak keresztbe a bringa úton. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #193556 üzenetére
Ebből nem lesz fully
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #194273 üzenetére
Még jó, hogy terepen nem jár a rendőr. Amennyit esek minden évben... már a következő életemet is böriben kéne töltenem
Mondjuk orvos csak 1x kellett. -
sebgutkopf
őstag
válasz Toobee #196144 üzenetére
A tavalyi futam még ettől is sárosabb volt. Most az edzés lett jó dagonya, a vasárnapi versenyre azért egész jó lett.
Egyébként te is jó helyen kezdted. A maribori world cup pályának a sziklakertje a versenyzők szerint is az egyik, hanem a legikonikusabb és nehezebb akadálya a teljes sorozatnak.Visszatérve a dagonyára számomra teljesen felfoghatatlan, hogy ott egyáltalán ilyen körülmények között le tudnak menni. Ezek a meredek gyökeres részek még ideális tapadás esetén is nekünk mugliknak inkább az életünkért folytatott küzdelem (már aki egyáltalán le tud és mer menni), ehhez képest ahogy a versenyzők mennek elképesztő.
-
sebgutkopf
őstag
válasz venember83 #196352 üzenetére
Ennek a bringának egy fő baja van: a kora, ami miatt az egész mára elavult és valójában az avulást érdemes beárazni. Az tök mindegy újonnan mennyibe került 6 év után minden a töredékébe kerül. Egy új autó 3 év alatt elvesziti új árának a 60-70%-át, ahhoz képest a bringák egész jól tartják az értéküket.
6 éves technika, ami azt jelenti, hogy a hajtáslánca már elavult (nem 1x12), a stumpi egy trail bike, amiből ma már nem is létezik 27,5-ös kerékkel, mind 29 és bizony jobbak. A váz geometria és tudása is 6 éves, nem mai. Erre a bringára is igaz, hogy itt a 27,5-es kerék miatt a bringa tetején rajta vagy, míg egy modern 29-es esetében benne vagy a bringában, ami óriási különbség érzet (kanyar, súlypont, egyensúly), magabiztosság tekintetében.A kérdés talán az lehet, hogy ha már van ennyi pénzed egy bringára, akkor mit szeretnél jobban egy a mai MTB iparág aktuális legjobb tudását, vagy beéred a 6 évvel ezelőtti megoldásokkal? Utóbbi eset nyilván ha anyagilag olcsóbb, jó az ár, ezekért cserébe le lehet mondani néhány dologról tudatosan.
-
sebgutkopf
őstag
válasz venember83 #196450 üzenetére
Annyit azért had javasoljak, hogy ha tényleg szeretnéd élvezni a lejtőzést, akkor ragaszkodj mindenképpen az 1x hajtáshoz, mert az tudja garantálni, hogy nem fog leesni a rázkódástól elől a lánc és mindig ahelyén marad. Az 1x12 ma már tényleg egyeduralkodó az össztelósoknál, tudatosan ha spórolni akarsz, akkor használtnál be lehet vállalni az 1x11-et (egy 11-46-al is mindent meg lehet mászni, ami nagyobb különbség az lent a 10 hiánya), de akkor ennek egy diszkont tényezőként érvényesülnie kéne az árban.
Ma már minden gép átutőtengelyes és legalább boost szabványos. Ellenben nem érdemes ragaszkodni a legdrágább felfüggesztéshez, mint a 3x árfelhajtó fox factry által nyújtott arany kashima. Ugyanazon teleszkóp és hátsó tag (márka és típus) estetén is vannak olcsóbb variánsok, amik nagyon jól működnek, de sokkal olcsóbbak. Cserébe pár tekerentyűvel kevesebb, ami ha nem vagy versenyző, akkor még jó is, mert pont 2-3 paraméterrel, tekerentyűvel kevesebb, amit el lehet rontani, ha nem vagy szakértője a felfüggesztés hangolásának.
Ahogy feljebb Toobee is írta, vázból minél frisebbet, mert tényleg érezni a különbséget, sok minden történt az elmúlt években. Az, hogy karbon vagy alu.... mindegy. Amelyik neked tetszik, van, meg tudod fizetni.Első lejtőzési élvezetekhez nagyon hosszú rugóutas gépet se kell venni (nem kellenek a 170-180mm-ek), az majd kiderül később érdekel-e tovább, mit szeretsz, mi tetszik. Egy 140-160mm kellemesen elég, itthon nem feltétlen kell több bringa az élevezetes lejtőzéshez.
A 14 kg-októl viszont ne félj, nem akkora tragédia az. Felfelé a geo (effektív nyeregcső szöge), a felfüggesztés hangolása (anti squat karakter) sokkal többet számít mászásnál mint a súly abszolút értékben. Egyedül a kerék és gumi súlya az ami hatása a gyorsításra (tehetetlenség) és a felfüggesztés teljesítményére (rugózatlan tömeg) jobban kihat. -
sebgutkopf
őstag
Tubelessesek figyelmébe ajánlom a hétvégi esetemet, melyet a még rögzítettem is, így lehet röghögni, vagy épp szemlélni az eseményeket, ami egyben tanulságos is:
[link]A lényeg, amikor egy éles kő akkora hosszúságban kivágja a gumit, hogy a tejnek esélye sincs megfogni...
Egyrészt örülhettem neki, hogy a trutyi annyit lassított a helyzeten, hogy nem azonnal eresztett le a kerék, így nem estem el és a felnit se vertem szét.
Ilyenkor jó, hogy ha az embernek erre is van terve, ami esetemben szerencsére volt. Beletettem 2 kukacot, amivel a maradék folyadék már legalább 1,1-1,3 bar-t meg tudott tartani anélkül, hogy eresztett volna (nagyobb nyomást nem), így a bringán le tudtam jönni a pályán és nem kellett még egy órát gyalogtúrázni. Ha nincs kukac (meg egy mini mtb pumpa) nálam... -
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #196779 üzenetére
Ugyanerre jutottam, hogy ez belsővel se úsztvam volna meg. Annyira nem sajnáltam a gumit már volt annyira viseltes, hogy közeledett a csere.
A tempó miatt természetesen nem ilyen közelre nézek magam elé, a kő mérete meg nem érte el a bringa ingerküszöbét, ami miatt magára volna volna a figyelmem, hogy kerülni kéne.
Azon viszont elgondolkoztam, hogy lehet ennyire köves felület esetén érdemes lenne kicsit magasabb guminyomást beállítani?
Itt az elsőben 1,5 bar volt beállítva, ami nyivlán nem túl nehéz benyomni, cserébe jól tapad és kevésbé ráz. Vajon ha 1,6 vagy 1,7 bar lett volna beállítva akkor is kivágja? -
sebgutkopf
őstag
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #196790 üzenetére
Nem ütöttem fel. Ha nem jön a trutyi észre se veszem, hogy mi történt, semmi kopp vagy hasonló hang.
Valahol a hátsó kerekembe is kaptam egy kisebb vágást, de azt megfogta a tej, későbba bringa mosás közben vettem észre, hogy hátul ott figyel a tej kívül már koszosan és puhább a gumi mint az általam beállított.Ezzel a gyári szerelésű E13 külsők korszakának vége. Jól tapadtak, de fél év se kellett, hogy elkopjanak és íly módon elég csúfos véget is értek.
Már fent figyel a gépen az új maxxis szett. Elől assegai 3c maxxterra, hátul dhr II 3c maxxterra és mindekttő exo+ -os. Pár hónapja már ott voltak a szekrészben várták mikor kerül rájuk a sor. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #197059 üzenetére
A puha gerincvédők maximum az esés ütéseitől tudnak megvédeni, azoknak nem is céljuk a merevítés. Ellenben köves, gyökeres (tipikus dh) talajon és nagy sebességű esésnél megvan a reális kockázata, hogy esés során érdemi ütést kap a bringás, ami még ha le nem is bénítja, hónapkra kiveheti a forgalomból. pl ebben az esetben pont elkerülhető lett volna vele a kórház: [link] - bele lehet tekerni kb 4 perctől jön a lényeg.
Aztán ott vannak a kemény gerincvédők (pl fox titan), amik lényege, hogy csak egy irányba hajlanak, tehát a skorpió formációt már nem engedik és jó mélyre leérnek, na egy ilyenben tényleg terminátornak érzi magát az ember, de mivel korlátoz is némileg a mozgásban a profik ilyeneket nem használnak, ők bátrak. Nekem van egyébként kemény páncélom és puha rugalmas protektor ingem is, utóbbi időben a viselési komfort miatt a rugalmas van inkább használatban, de parább helyre nem érzem cikinek felvenni a robotzsaru viseletet, abban ha repül az ember fel lehet venni egy gombóc formát a többit megoldja, sőt észre se veszed, hogy estél.
-
sebgutkopf
őstag
válasz FőDudu #197494 üzenetére
MTB-ra nem való és nincs is értelme kitámasztónak. A végén, amikor a sok rázkódástól lelazul a rugója és elkezd lógni egy kanyarban leakad és akkorát esik tőle…
Ha nincs felszíni tárgy, aminek neki lehet támasztani, akkor a fék oldalára döntjük el a gépet miközben a pedál szintén a fék oldalon max felső állason van. Ennyi.
Egyébként meg egy mtb annyi büntetést kap élete során…[ Szerkesztve ]
-
sebgutkopf
őstag
válasz Major Lion #197481 üzenetére
Nekem volt tűlük vette spectral-om. Magasságom mérethatáron volt szintén és a láb belső hossz volt az, aminél a 79 cm-re még az S-es vázat hozta, míg 80 cm-nél már az M-eset. Én meg bénán mérek és 79-81 cm között mindent mértem herenyomástól függően.
Végül a nagyobbat az M-eset vettem. Jól tettem a hosszabb váz eleve stabilabb lejtőn és a nyereg is jó magasságban volt teljesen ki tudtam használni az M-es vázhoz járó 150mm-es droppert is, fet tudtam engedni max-ra.
Viszont itt az a lényeg, hogy nekem a láb belső hosszam is határon mozgott és ezért volt inkább kérdéses.
Ha valaki rövidebb lábbal veszi meg, akkor annyi, hogy a droppert egy rövidebbre cseréli és szintén jó lesz (említett típus esetén 125mm-esre). -
sebgutkopf
őstag
válasz Vasinger! #198644 üzenetére
A kényelemnél és a zsebek témájától menjünk tovább az igazi okok felé. A montis cuccoknak kompatibilisnek kell lennie a védőfelszerelésekkel mint térdvédő, könyökvédő, esetleg egy teljes felső testet védő protektor ing (extrém esetben nyakvédő - hans).
Ezeket mind a nadrág és mez alá fel kell tudni venni és a ruhának kellően rugalmasnak kell lennie a hajlatoknál (pl térd, könyök), hogy a mozgásban ne gátoljon, míg a külső felén erősített anyagot igényelnek, hogy egy esésnél ne szakadjon már ki rögtön.
Montinál nem az a kérdés, hogy elesel, hanem az mikor, hol és mi lesz a következménye.Szóval az aero vs trail -> enduro -> dh öltözet milyensége a viselt védőfelszerelések mennyiségétől, vastagságától függ elsősorban és sajnos egyre jobban melegítenek. Szóval nem csak azért hordunk ilyeneket, mert az cool.
[ Szerkesztve ]
-
sebgutkopf
őstag
Ha már mtb és ruha. Ebben a műfajban egy teshezálló ruci nem lenne túl hosszú életű, de a bőrünk és csontjaink se ha semmi se védené.
Rövid élménybeszámoló videó Wexl trail-ről múlt csütörtökről: [link] -
sebgutkopf
őstag
válasz Vasinger! #198696 üzenetére
Dicséretes, hogy már az elején komolyan veszed a biztonságot és nem csak az első komolyabb varrás/törés után foglalkozol vele.
A térd és a könyök a két elsődleges kontakt pont a földdel eséskor/csúszáskor. Sok bőrt el lehet hagyni, de ami veszélyesebb (főleg egy kor felett), hogy egy erős térdsérülés akár a bringázás végét is jelentheti.Nem tudom hol milyen terepen és pályákon bringázol így fölösleges dolgokra nem akarlak rábeszélni.
Amennyiben bikepark és komolyabb hazai pályák is célkeresztbe kerülnek, akkor a protektor ingek nagyon jók, mert azoknak van rendes vállvédőjük is, ha pedig hosszú ujjú, akkor a könyök védelem szintén megoldott nem szorítja a bicepszet a rögzítés. Ilyen felső test védelem viszont már nem igazán kompatibilis egy emelkedő megtekerésével, főleg nyáron. -
sebgutkopf
őstag
válasz Vasinger! #198733 üzenetére
Nálam idén tavaszig azt volt a menetrend, hogy amikor park, vagy itthon kimondottan dh, akkor full face, a "könnyebb" hazaiaknál, amikor tekerés, tolás vegyesen van, akkor elég egy trail sisak. Ez mindaddig volt a véleményem, amíg tavasszal fogtam egy fát. Nem tört ki a fogam, de az alsó ajkam kicsit megcsaptam. Ezt figyelmeztetésnek tartottam, hogy jó jó a nyitottabb sisak, de a fogakat és az állat még használnám pár évig. Így a nagy full face sisak mellé (most már inkább helyett) vettem egy nagyon jól szellőző full face-t (szigorúan olyat, aminek nem lehet levenni az áll részét). A legkedveltebbek ebben a műfajban a fox proframe, troy lee design stage, 100% trajecta, meg az ixs trigger ff mips (érdemes a mips vagy azzal egyenértékű technológiás sisakot venni). A szellőzése azonos a trail sisakokéval, de ott az áll és az arc védelme.
Sima erdei veretéshez szerintem elég a térd és könyökvédő ott a váll, mellkas és a hát többet melegít, mint a valós kockázat, főleg ha nem nagyon ugrálsz, meg nem mész túl sziklás nyomon. A felső test protektorok azért tényleg nagyon nem tekerés barátok.
Viszont Bécstől nincs messze se Semmering, se Wexl Trails. Ez utóbbinak a flow trail-jét én minden montis számára kötelező tananyaggá tenném. Ott meg lehet tanulni kanyarodni és Wexl-ön tényleg nem szükséges nagyon beöltözni. Bár könyökvédő nélküli bringásból múlt héten is láttam pár emberkét (ebből 1 csaj), akikről összesen biztosan hiányzott vagy 1 nm friss bőr alkarról
Semmeringen meg ott a dh line, amin akár 1 ugrás nélkül is le lehet menni. Mondjuk kihívás az van benne, mert egyes részei olyanok mint egy soha véget nem érő sziklakert.Ugrálni kezdőként nem nagyon szabad, az összes perecelős videó fele nagyjából az, hogy teljesen kezdő és ugratni szeretne, mert az menő, de nincs hozzá technikai tudása, sőt rosszabb esetben azt se tudja mit kéne csinálni. Úgy nem szabad ugrálni, mire valaki magabiztosan röpköd ahhoz sok sok ezer ugrás, gyakorlás, és hónapok, de az igazi stabilitáshoz (ne legyen esetleges az ugrás, levegőben bringa mozgatás) évek kellenek.
Ha meg nagyon megjön a kedved a dologhoz, akkor neked szintén napon belül elérhetőek Schladming, Leogang stb... csak a nagyobb ismert osztrák parkokat említve. Mindegyiken vannak flow trail-ek, amik kezdőként is használhatók és nagyon szórakoztatóak, egyben nagyon jól fejlesztik a pumpálás és kanyarodási technikát.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Vasinger! #198775 üzenetére
Visszaszokás során mindenképpen Wexl-re menj először. Nincs nagy lejtése a flow trail-nek, szépen kiépített, ellenben élvezetes és a sok kanyarban brutál el lehet fáradni. A jump line-t inkább már haladóknak ajánlanám, kezdőként max végiggurulni lehet rajta, de ugrani tanulni nagy. A single trail szintén igényel némi többlet mozgást a birngán, de azon sincs semmi olyan amin ne lehetne legalább lassan átgurulni.
Amikor szezon van, akkor én szinte minden szombaton valamelyik környező ország bikeparkjában töltöm. Tavaj 4 napot voltam Semmeringben, meg Leogangban is annyit, a többit Mariborban töltöttem.
Idén eddig Maribor (Graz környékéről jönnek osztrákok is oda) volt és múlt héten voltam először Ausztriában Wexl-ön, most hétvégén Rózsahegy lesz Szlovákiában, utána pedig valószínűleg sokka kerül Semmering, hacsak az időjárás mást nem mond.
Egyébként mindenhol szoktunk még pluszba találkozni magyarokkal a pályákon.Kimondottan tekerős túrák már nem nagyon vannak megcélozva, annyira bedarált a lejtőzés adrenalinja, hogy a mostani bringám erősen lejtő orientált, még ha ugyan alkalmas is a tekerésre a cél a pálya fenti pontja, hogy lefelé lehessen menni, így a fő élőhelyem a bikeparkokban van, ha épp nem korlátozzák a szabályok...
Ausztriai parkozást szívesen összeegyeztethetjük.
-
sebgutkopf
őstag
válasz FeniX- #198879 üzenetére
Lehet pont a rendszeres wd40 alkalmazása akadályozta meg, hogy az olaj (vagy olaj mentes más kenőanyag) rendesen megtapadjon a láncon és bejusson a csopok közé ahova kell...
Illetve kérdés, hogy az 1 év alatt mennyit futott, milyen minőségi szintű a hátső fogsor (polc aljáról való nincs úgy felületkezelve, könnyebben kopik). A fő kérdés pedig milyen gyakran kapott kenést a lánc, amikor el is jotott a helyére a kenőanyag?
A lánc tisztán tartásában egy jó kenőanyag (száraz időben száraz) csodákra képes.
-
sebgutkopf
őstag
válasz INTELligent #198903 üzenetére
Elvi síkon ha a mérű bírja azt a nyomást ugyan rá lehet tenni, csak éppen nincsen értelme, mivel az nem úgy csatlakozik a telóra, mint a pumpa, így mérés közben akár a nyomás jelentős részét el is eresztheted, plusz amíg a mérőt leveszed egy újabb nyomásvesztés állhat be a méréshez képest.
Amikor teló pumpát teszel fel, akkor az a beállított nyomást tartja a lecsavarás közben, mivel a szeleptűt amikor elengedi (zár), akkor a cső még teljesen zárt és nem ereszt nyomást. Amikor ténylegesen lecsavarod a végén a pumpát a teló szelepről az a kiáramló levegő már nem a teleszkópból jön, hanem a pumpa csövében lévő (a levegős taggal egyező nyomás) kiegyenlítődése, és ilyenkor a légrugó szelepe már rég vissza van zárva.
Ezt a folyamatot nem tudja egy sima nyomásmérő. -
sebgutkopf
őstag
válasz FeniX- #198916 üzenetére
Brutál retkes a láncod és ahogy megírták hegyesre kopott az egész hajtás.
Tisztítani: nagyon ritkán, amikor tényleg nincs más megoldás akkor jobban jársz egy féktisztítóval, mivel azok oldják a zsíradékokat és nem kennek, majd mivel nagyrészt alkohol idővel szépen elpárolog. Ilyen használata után törlés és a lánc pihentetése pár órán át ajánlott, hogy tuti száraz legyen a kenéshez.
A nagy csoda viszont a megfelelő kenőanyag használata. Amit Toobee is írt wax, vagy bármilyen más DRY LUBE (kerámia, wax, stb..), amikben egyáltalán nincs olaj. Azok nem gyűjtik a port és alapból szép tiszta és fényes marad a lánc, elég áttörölni, a görgőkről meg néha egy kis olajsarat leszedni. A száraz használatú kenőanyagokat cserébe gyakrabban kell újra felvinni, száradási idejük van és ha víz érte a bringát az le is mossa, tehát újra kell kenni. Ez utóbbinak pozitív hozadéka, hogy később nem kell féktisztító egy sima vizes mosás is megtisztítja a láncot.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Vasinger! #199579 üzenetére
Beépített protektornak szerintem van értelme, de a merevsége miatt viselni is kényelmesebb, jobban szellőzik. Mindkét zsák esetében jó, hogy fel tudod rá kívülről aggatni a sisakot (amíg mászol), és alulra szintén kívülről egy méretesebb térdvédőt.
A vizes tasak szintén nagyon jó, többfolyadékot tudsz benne magaddal vinni mint kulacsban és mivel nem a vázon van (nem koszolódik a csutora), ezért ivás után nem kell a por és sár darabokat a fogad alatt ropogtatnod.
A kérdés inkább csak az, hogy milyen hosszú napokat tervezel, mit szeretnél magaddal vinni, tényleg kell a 20l kapacitás, vagy elég egy jóval kisebb 14, 8, 6l stb... kisebb könnyebb verzió. -
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #199637 üzenetére
az endurók meg lassan felfelé is tekerhető DH gépek, ha jól rémlik már van duplavállas enduró is
Mióta kijött az RS Zeb, ami akár 190mm-es verzióval is, nem sokaknak van szüksége a duplavállas telókra. Olyannyira, hogy a dh gépek többletét ahogy látom a versenyzőkön kívül egyre kevesebben tudják kihasználni a super enduro/freeride/park bike gépekhez képest.
Mondhatni, ha nem laksz egy felvonós park szomszédjában akkor nem kell dh gép, mindenhol le lehet menni a hosszú rugóutas modern vasakkal.
Hétvégén volt Eplényben a dh ob. Egy osztrák srác egy sima enduro géppel majdnem dobogóra állt a sok dh géppel induló között és ugyan személyesen nem ismerem, valószínűleg nem hivatásos versenyző.Egyúttal lehet gratulálni Palotai Gábornak a 3. bajnoki címéhez. Igaz volt némi szerencséje az időjárással... de örülök neki.
Mondjuk amit a szlovák srác ment... szakadó esőben -
sebgutkopf
őstag
válasz bardi #199735 üzenetére
Ha anyagában szennyeződött a betét, akkor ugyan utolsó utáni próbának lehet a kiégetéssel játszani (a betét lapra ragasztása károsodhat), lehet csűrni csavarni, azt a betétet ideje elengedni.
Szennyezett betéttel erős nyomás során komolyabban megégetni a tárcsát szintén egy veszélyes dolog, a tárcsa is véglegesen károsodhat, ami drágább játék lehet mint kidobni egy betétet.Viszont azt mindenképpen érdemes lenne kideríteni, hogy mi történt az 1 hónap állás alatt? Honnan, hogyan és milyen szennyeződés került rá?
Worst case: a féktest - dugattyú esetleg a fékvezeték - féktest bemenetnél szivárog a fékfolyadék és közvetlen az szennezte be. Ebben az esetben az új betét is szennyeződni fog plusz a rendszer jobban tud levegősödni... -
sebgutkopf
őstag
válasz bardi #199790 üzenetére
Csak hobbiból nem érdemes szétszedni semmit. (bár Sram fékeket nagyon jól lehet szervizelni házilag teljesen szétszedhető mind a test, mind a fékkar rész).
Inkább talpon tárolva a bringára néha ránézni (1-2 naponta), megsimítani a féktestet, nincs-e rajta valami szivárgó folyadék, vagy folyadék jelenlétére utaló nedvesség. Ilyenkor meghuzogatni a kart fogjon rá és másnap nézni minden száraz-e stb...
Esetleg máshonnan jön a folyékony szennyeződés és csak a fékvezeték mentén folyik végig és szennyezi a betétet.Meg persze egy nem szakszerű mosás is káros lehet. Ha vízsugaras, vagy magas nyomású mosót használunk, akkor ugye a fék irányából a hajtás felé mosunk...
Ez főleg a saját biztonságod érdekében fontos, a fék az nem játékszer annak üzembiztosnak kell lennie.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #199858 üzenetére
Nem rossz! Akkor aki kicsit több mint 2500€-t rászán egy kerékszettre, az már 0g-os kerékkel is járhat
Méghogy pénzzel nem lehet mindent megoldani. -
sebgutkopf
őstag
válasz xy.zsolt #199943 üzenetére
Szégyenteljesen én is bevallom, hogy szintén a balaton el és nem megkerülők közé tartozom bringával. Talán akkor megfontolnám, ha egy flow trail, vagy downhill pálya vezetne körbe. Mondjuk az valószínűleg a csalódoknak lenne durva. Aszfalton és akadályok nélkül nem látok benne semmi szórakoztatót. (az autósokkal vívott élet-halál harcot nem a szórakoztató akadályok közé sorolom).
Komolyabbra fordítva a szót Ausztriában vannak alpesi tavak, amik megkerülésének jó része kimondottan xc, vagy trail bringázással teljesíthető, amiből az is adódik, hogy nem végig a part mentén vezet az út, cserébe vannak technikásabb mászások (telején gyönyörű kilátással és ergonómikus padokkal) és lejtők is, amik szintén rejtenek kihívást. Mondjuk ott elég komoly mtb kultúra van, amit igyekeznek kiszolgálni mind analóg és mostanában egyre több "digitális" montival.
-
sebgutkopf
őstag
válasz -=RelakS=- #200047 üzenetére
Megnézve a videót kicsit az az érzésem, hogy újra feltalálták a belsőt.
Viszont ezt a mondatot akár lehet pozitív kontextrusban is értelmezni. Apropó, ezt csak belsővel lehet használni vagy megy tubeless rendszerrel is? -
sebgutkopf
őstag
válasz Toobee #200941 üzenetére
A követelés foglalásnál a sorrendiség is számít, érdemes lehet utána nézni milyen lehetőségeid vannak a listán előrébb szerepelni, azok között akik még pénzhez jutnak. A követelések végrehajtása kapcsán jelentősen tudja rövidíteni és olcsóbbá tenni egy közjegyző bevonása és azon keresztül hitelesíttetni az igényt és indítani a végrehajtást.
Hajrá! -
sebgutkopf
őstag
válasz maximilian4 #201187 üzenetére
+1 javaslat, mert az ilyen előfordul. Amikor az ember új bringát vesz érdemes rögtön a bringával együtt egy hozzá való tartalék váltófület is rendelni. Gondolj bele akár egy több napos bringázás esetén az a pici darab elfér bárhol, de ha nincs akkor ott vége a dalnak.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #201229 üzenetére
Váltófület csak többnapos bringázásra viszek, sőt patentszemet is csak arra és persze ezeket nem a hátizsákomban tartom, hanem a kocsiban, vagy a szálláson van, ha este szerelni kéne. 1 napos bringázáshoz ezekkel nem szórakozok csak minimál cuccot hordok. Szóval nem kell túlgondolni. Viszont ha gebasz lenne (perec az én műfajomban mindig benne van) nem kell 2-3 hetet várnom amíg megjön a gyártótól egy váltófül, hanem akár másnap újra bingára pattanhatok.
Minél több bringán lenne a sram féle udh, akkor ezzel se kéne foglalkozni, minden bikepark sarkában lévő szervízben elérhető. Azért lassacskán csak terjed az udh is.
Olyan alkatrésszel én nem bajlódok, ami a helyi szervizekben bárhol pótolhatóak és javítható csak ami spéci. -
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #201231 üzenetére
Ja ja, viszont a pályán nincs nálam a váltófül. Oda már csak egy slim hip pack-et veszek fel, amiben egy multiszerszámon kívül az irataim, teló és kocsikulcs van, a bringára felszíjazva a tubeless kukac és minden más a kocsiban pihen a parkolóban. Váltófül, telópumpa (ha setupolni kéne), guminyomás mérő (pályán helyszínen tudjam beállítani reggel), pumpa, belső, ha nem lenne menthető a tubeless - idén erre sajnos 2x is szükség volt a szétvágott külső miatt és mind két méregdrága külső kukába is került otthon
Országútisokat irígylem az általuk használt olcsó külsők miatt. Nem túl őszinte az ember mosolya, amikor a 60-65€-os külső megy a kukába egy vágás miatt és a gumi még szinte új.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #201276 üzenetére
Igen, utoljára ezzel nyugtattam magamat én is, hogy ne kapjak ideggörcsöt.
Ezen második alkalommal nagyon pipa voltam, kb az első kanyarban vághatta ki a gumit (illetve az egyik oldalbütyköt csonkolta és vágott mélyebbre a kő). Ezt elsőre észre se vettem csak 3 kanyarral arrébb, amikor azt vettem észre, hogy nem akar befordulni a bringa (hátsó kerék) és tempóvál meredek helyen jól le is estem a pályáról. Lélekben már fel voltam készülve a bukfencre, főleg amiken átmentem, bártam mikor repülök úgy, hogy alkalmas eldobni a gépet oldalra, de még nagy volt a tempó. Viszont végül sikeresen visszakeveredtem a pályára (bakker megoldottam ), ahol már megálltam nézelődni, hogy ez most mi is volt, mert ennyire nem vagyok béna, hogy ne tudjak bevenni így egy kanyart (fura is volt a bringa hátuljának az érzete, amikor nem akart fordulni). Akkor vettem észre, hogy elég kevés a levegő a gumiban és persze, hogy tetézze a bajt amíg mindenen átrongyoltam és bukdácsoltam a bringán egy jó nagy sziklán a felnit is jól felütöttem, ami még plusz megadta a kegyelemdöfést, hogy az exo plusz-os külsőt a felni még pluszba kivágta.
Utána aznap még belsővel azért bringáztam, de nem tudtam igazán bízni a hátuljában, idegesített a felni és a külső állapota.
A felni peremét otthon sikerült kihajlítani (bár nagyon nehéz volt, rohadt erős az) annyira, hogy belülről egyenes lett, majd kicsit megcsiszoltam biztosan ne legyen sorjás. Így alkalmas maradt a további tubeless használatra, de a gumi az...Idén a sok vihartól minden pálya sziklásabb, jobban kimosta a víz, plusz az is benne van, hogy sokat fejlődtam és végre aggresszívebben tudok menni így olyan dolgok is elkezdtek paraméterré válni, amivel eddig nem kellett foglalkoznom.
Az elmúlt két hétvégén azóta kicsit emeltem a keréknyomáson elől és hátul is, lehet kevesebbet csillapít, de a kövek is nehezebben nyomják be a gumit.[ Szerkesztve ]
-
sebgutkopf
őstag
válasz -=RelakS=- #201278 üzenetére
Ja azt nézegettem is már azóta. A matek alapján súlyban nem nehezebb egy könnyebb casing-es (exo) külső + tannus + 1,9-es belső (2,5-ös gumiba a tannus miatt elég kisebb), mint egy full dh casing-es külső, ami 29" méretben kb 1,5 kg.
A csillapítása meg talán jobb a tannusnak és szúrás is nehezebben jut el a belsőig.Viszont ennyire nehéz kerék használatára egyelőre nem bírom rávenni magam.
-
sebgutkopf
őstag
válasz -=RelakS=- #201281 üzenetére
2,4 és 2,5"-os gumikba és 30mm felnibe csak belemegy
Max hátra kacérkodom a gondolattal, de egyelőre ellenállok, szeretem a tubeless rendszer könnyűségét. Amikor mozgatni kell a bringát, felrántani, bunny stb... de akár simán fékezésnél a tehetetlenség nem mindegy. Nem mellesleg a felfüggesztés is jobban működik (reszponzívabb), ha minél kisebb a rugózatlan tömeg."Az érezhetően visszafog" az pont a nagyobb tömeg (ráadásul a kerék középponttól legtávolabbi pontján) miatt megnövekedett nagyobb tehetetlenség miatt lehet, nehezebb gyorsítani és lassítani is. Ha már sebességen vagy, akkor gurul.
-
sebgutkopf
őstag
válasz MPowerPH #201283 üzenetére
A döntés a tiéd a saját véleményemet tudom csak leírni.
Látom nagyon vonz a kashima és a fox factory felfüggesztés, ami rögtön plusz 1-2 ezer €-t dob hozzá az árhoz. Ez ízlés és pénztárca kérdése. Annyit azért nem árt tudni, hogy a factory villák mivel elsősorban verseny célra vannak a súlycsökkentés érdekében kinnyített alsó lábakkal rendelkeznek, ami nyilván nem tud olyan tartós lenni, mint az azonos csillapítási és rugózási beállításokat tudó performance villák, ami a kashima-tól ugyan meg vannak fosztva, de a belük azonos a factory-val.
A két bringa azért elég eltérő célra készült, ezért azt is érdemes lenne tisztáznod magadban, hogy valójában mire is van szükséged. A stumpi egy trail bike, míg a capra egy enduro gép, jóval aggresszívabb, lejtőzés orientált, míg a stumpi jobban tekerhető.
A Stumpi-ra egy gyönyörű gép főleg ebben a konfigban, viszont simán azt mondom, hogy 6000€ egy 2 éves használt bringáért.... ennyiért új bringát lehet venni és nagyon nagyon jót. Egy használt gép az xx1-el, ami szintén használt, de mint kopó alkatrész valamennyit már kopott és annyit nem megy el az a méreg drága hajtás mint egy új. Ha meg már factory az azóta kijött grip 2-es csillapítású újabb villák határozottan jobbak mint a fit4 csillapítás, amit ma már lehet elévültnek is tekinteni.
Szóval ha van ennyid bringára, akkor én inkább újat vennék. Ebben az árkategóriában azért akad készlet a bringahiány ellenére. (persze nem vagyok a helyedben)A 2016-os capra az első generációs. Ettől jött újabb váz 2018-ban és idén bejelentették a 3. generációt, amit év végén kezdenek kiszállítani az előrendelőknek. A váz nem boos-os szabványú még, illetve a stumpi-val ellentétben 27,5 kerék van. Az 1x11 hajtás szintén nem up to date. Szerintem a villa nem a gyárilag belerakott, mert olyat nem csinált a YT, hogy előre rövidebb rugóutas villát tesz, mint amit a váz mozog hátul. Ez a váz (egyik bringás társamnak van ilyenje, próbáltam, ismerem) hátul a leírással egyezően 170mm-t mozog és gyárilag elől is (itt 160-as villa van benne), tehát a gép eleje lejjebb van. Ennek ellenére az eleje még így is néha alacsonynak érződik, így a srácnak akkor állt igazán össze a gép (persze aggresszív használatra), amikor előre belerakott egy 190mm-es zeb-et. Na azóta nagyon nagyon szereti.
Maga a felfüggesztés nagyon jól mozog brutálisan progresszív a hátulja, sőt annyira, hogy a 2 és 3 generációban ezt a végprogressziót némileg csökkentették (finomhangolták). Ami még érdekes, hogy a 2 generációs capra esetében a 27,5 és 29-es verziók közes sem azonosak, jelentősen más a felfüggesztés hangolása. Szóval kemény felhasználásra igencsak jó gép.
Kérdés erre szükséged van-e?
Másik kérdés megint, hogy egy 5 éves, ami valójában 2014-es design (igaz akkor több tesztet nyert) ér ennyit 2021-ben?A döntés persze a tiéd, nem tudom teljesen a te szemüvegeddel nézni a sztorit, mennyi a kereted rá, mire, mennyit és hol akarod használni a gépet, hány évre tervezel vele stb... meg persze a teljesen szubjektív része, hogy mi az ami tényleg tetszik.
-
sebgutkopf
őstag
válasz bardi #201285 üzenetére
Bizony főleg, ha van olyan nyom, amin rendszeresen jársz. Ahogy egyre jobban ismered az adott nyomot, egyre gyorsulsz rajta, ami egyre keményebb használatot is jelent. Az úgymond hazai pályán mindig több rugóutat használ az ember, mint ahol életében először jár és kóstolgatja a pályát. Kivéve, ha valami nagy mentés van és lekoppan a teló és váz
Ezek mellett elkezdtem arra is odafigyelni, hogy minél simábban folyékonyabban menjek, legyen a ride-nak egy ritmusa, ne akadjak. Ebben nagyon sokat segített, hogy télen és tavasszal kijárogattam pump track-ezni. Lehet egy nagy enduro gép furcsán néz ki a dirt bringák között, de a tudás és technika ugyanaz, amire szükség van.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs