Új hozzászólás Aktív témák
-
-
DigitXT
félisten
válasz AliasB #15289 üzenetére
Ameddig a roller motorokra névleges teljesítmény van írva, addig az ég világon
semmi értelme ezzel kapcsolatban kritériumokat megfogalmazni törvényben.
Mégpedig azért nem, mert egy átlag pálcika roller "350W" motorja éppen azért
kapta ezt a címkét, mert 36V akkuval 10A akkuáram (alatt) tud végsebességet.
És ez a végsebesség jellemzően 30 km/h alatt van: eközben nem melegszik túl,
ettől "350W-os". Ám azt az összes Xiaomi felhasználó tudja, hogy gyorsításnál,
vagy hegymenetben kétszer-háromszor ennyit is be tud rántani, illetve firmware
módosítással szabadulnak a szoftveres 25 km/h korláttól/mennek ~30 km/h-val.Ezután viszont hiába játszanak a szoftverrel, nem lesz nagyobb a végsebesség,
de ez nem a motor hibája, és nem is a motor limitje. Az adott konfiguráció ilyen.Erre mondja Casseiuss, hogy ha rárak* 60V akkut, már lehet is vele száguldani,
pedig a motor ugyanaz... ez így van, csak azt nem számolta ki hozzá, hogy egy
ilyen módosítás mennyire tartós? A másik, hogy hótziher, hogy nem lesz legális:
turbót sem heftelhetsz az autódba brahiból. Versenypályára oké, de közútra?
Engedélyeztetni kell, különben nista műszaki/forgalmi/rendszám... (Márpedig az
"akkucsere" adott esetben megfeleltethető a benzinmotor "megfújásának".)Mi a baj az ilyen tuninggal? Az, hogy a papíron 350W motor ekkor 60V-os akku
mellett ugyanúgy jól tudná érezni magát 10A-rel - ám ekkor kb. 2x teljesítményt
ad le, s "mellesleg" durván ki lett tolva a maximális fordulatszáma. Szerencsére
azért fizikai akadálya is van annak, hogy "büntetlenül" lehessen így száguldozni,
nevezetesen a légellenállás nagyobb tempónál nagyon büntet... Egyre nagyobb
teljesítmény kell, hogy legyőzzük, pl. ami 32 km/h-nál kényelmes, 500W, ahhoz
42 km/h-nál már közel a duplája kell, mondjuk egy 900W. Innen belátható, hogy
a motor ekkor kb. 15A-t fog kapni folyamatosan, ami miatt túlmelegszik.Viszont ha nem megy folyamatosan végsebességen, akkor elég élhető lehet...
Sokkal jobban gyorsul minden tartományban. Miközben a címkéje (!) 350W.
Esetleg a szimpla motoros rollerből dupla motoros lett időközben, és akkor ez
a teljesítmény a két motor által jön össze? Tehát simán rendben lesz a hűtése.De mondok fordított példát: egy ismert (akár mért!) csúcsteljesítmény adatból
önmagában nem lehet megmondani, hogy adott roller milyen végsebességre(!)
képes. Egyszerűen nincs ilyen összefüggés: a Wolf King GT 8400W csúcsban
és megy 100 km/h-t végre... Én is építettem egy hasonló (csúcs)teljesítményű
vasat éééés... Ugyanúgy 45 km/h a végsebesség, mert csak 48V rendszer, és
kisebb motorok. (Kisebb méretű kerék, vékonyabb vezetékek, meg minden.)Szóval teljesítmény alapon mondanál AKÁRMIT erről a két rollerről, és semmit
se tudnál eltalálni, ha nem ismered a konkrét konfigurációt. A Wolf hegynek fel
még 75 km/h-nál is húz, mint a disznó. Az enyém csak tartja a 40 km/h-t, mivel
már nem tud nagyobb áramot felvenni, mert olyanok a motorok + akku. Ez egy
rendszer, így nincs értelme komponensenként szabályozgatni... Sebességlimit?
Oké, az kell, de értelmetlennek tartom azért kitiltani a kerékpárútról az "500W"
címkéjű motoros valamit, mert a jogalkotó szerint akkor az már száguldani fog:
egyáltalán nem biztos! Lehet benne olyan korlát, amitől nem TUD száguldani, s
ez lehet akár hardveres is (amivel nagyon "mókolnia" kellene a "tunernek"), így
békésen közlekedhetne a kerékpárúton, de nem: szívjon majd az emelkedőn...Mert ugyebár belátható az is, hogy emelkedőn haladni, akár csak a legális(nak
tervezett!) 25 km/h sebességgel, sokkal nagyobb teljesítmény igényű történet,
mint síkon tenni ugyanezt. Tehát HA teljesítményt korlátozol, azzal egyszerűen
az emelkedőn való használhatóságot, ill. a gyorsulást korlátozod. (Közvetetten
persze végsebességet is, mert a légellenállás lesz, amivel egyensúlyba kerül.)De kérdem én, ha "csak" teljesítményt növelt a "tuner", akár firmware hackkel,
az hogyan fog kiderülni? Nem száguldozik, de emelkedőn is tud menni 25-öt...
A névleges teljesítmény ettől nem változott, azt ugye a gyártó adta meg, véste
a motorra, a konkrét csúcsteljesítményt meg nem mérik: vagy mérjék ezentúl?
Akkor az összes vas megy a levesbe, mert mind többet ad le csúcsban...*: azért általában a vezérlő is adott feszültséghez van tervezve, nem lehet csak
úgy rárakni nagyobb feszültségű akkut. Általában vezérlő csere is jár hozzá.
S mivel az adott vezérlő kommunikál a kijelzővel is, akkor már kijelző csere stb.
Szóval egy komolyabb tuning igen költséges, hiszen lényegében teljes átépítés,
amikor csak a váz marad, meg az eredeti a motor(ok). De ha kimaxolod, akkor
motor is szétégethető seperc alatt. Ha meg azt is megoldod a váz is széttörhet.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Külföldi rendelések: boltok, fizetés, postázás
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Betelik a pohár: nagy igény lenne a gyorshajtás-ellenes technológiára
- Linux kezdőknek
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Autóápolás, karbantartás, fényezés
- További aktív témák...