Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Casseius

    tag

    válasz AliasB #15289 üzenetére

    Szerintem elbeszélünk egymás mellett (Ha nem akkor legalább megtanulom lassan a fizikát is, amit ez úton köszönök is :D)
    Én a motor 'névleges teljesítményét vettem, hisz arra szól a törvény is pl. németeknél is nem?

    [ Szerkesztve ]

    Don't Worry, Be Happy

  • DigitXT

    félisten

    válasz AliasB #15289 üzenetére

    Ameddig a roller motorokra névleges teljesítmény van írva, addig az ég világon
    semmi értelme ezzel kapcsolatban kritériumokat megfogalmazni törvényben.:N
    Mégpedig azért nem, mert egy átlag pálcika roller "350W" motorja éppen azért
    kapta ezt a címkét, mert 36V akkuval 10A akkuáram (alatt) tud végsebességet.
    És ez a végsebesség jellemzően 30 km/h alatt van: eközben nem melegszik túl,
    ettől "350W-os". Ám azt az összes Xiaomi felhasználó tudja, hogy gyorsításnál,
    vagy hegymenetben kétszer-háromszor ennyit is be tud rántani, illetve firmware
    módosítással szabadulnak a szoftveres 25 km/h korláttól/mennek ~30 km/h-val.

    Ezután viszont hiába játszanak a szoftverrel, nem lesz nagyobb a végsebesség,
    de ez nem a motor hibája, és nem is a motor limitje. Az adott konfiguráció ilyen.

    Erre mondja Casseiuss, hogy ha rárak* 60V akkut, már lehet is vele száguldani,
    pedig a motor ugyanaz... ez így van, csak azt nem számolta ki hozzá, hogy egy
    ilyen módosítás mennyire tartós? A másik, hogy hótziher, hogy nem lesz legális:
    turbót sem heftelhetsz az autódba brahiból.:D Versenypályára oké, de közútra?
    Engedélyeztetni kell, különben nista műszaki/forgalmi/rendszám... (Márpedig az
    "akkucsere" adott esetben megfeleltethető a benzinmotor "megfújásának".:R)

    Mi a baj az ilyen tuninggal? Az, hogy a papíron 350W motor ekkor 60V-os akku
    mellett ugyanúgy jól tudná érezni magát 10A-rel - ám ekkor kb. 2x teljesítményt
    ad le, s "mellesleg" durván ki lett tolva a maximális fordulatszáma. Szerencsére
    azért fizikai akadálya is van annak, hogy "büntetlenül" lehessen így száguldozni,
    nevezetesen a légellenállás nagyobb tempónál nagyon büntet... Egyre nagyobb
    teljesítmény kell, hogy legyőzzük, pl. ami 32 km/h-nál kényelmes, 500W, ahhoz
    42 km/h-nál már közel a duplája kell, mondjuk egy 900W. Innen belátható, hogy
    a motor ekkor kb. 15A-t fog kapni folyamatosan, ami miatt túlmelegszik.:))

    Viszont ha nem megy folyamatosan végsebességen, akkor elég élhető lehet...
    Sokkal jobban gyorsul minden tartományban. Miközben a címkéje (!) 350W.:K
    Esetleg a szimpla motoros rollerből dupla motoros lett időközben, és akkor ez
    a teljesítmény a két motor által jön össze? Tehát simán rendben lesz a hűtése.

    De mondok fordított példát: egy ismert (akár mért!) csúcsteljesítmény adatból
    önmagában nem lehet megmondani, hogy adott roller milyen végsebességre(!)
    képes. Egyszerűen nincs ilyen összefüggés: a Wolf King GT 8400W csúcsban
    és megy 100 km/h-t végre... Én is építettem egy hasonló (csúcs)teljesítményű
    vasat éééés... Ugyanúgy 45 km/h a végsebesség, mert csak 48V rendszer, és
    kisebb motorok. (Kisebb méretű kerék, vékonyabb vezetékek, meg minden.:D)

    Szóval teljesítmény alapon mondanál AKÁRMIT erről a két rollerről, és semmit
    se tudnál eltalálni, ha nem ismered a konkrét konfigurációt. A Wolf hegynek fel
    még 75 km/h-nál is húz, mint a disznó. Az enyém csak tartja a 40 km/h-t, mivel
    már nem tud nagyobb áramot felvenni, mert olyanok a motorok + akku. Ez egy
    rendszer, így nincs értelme komponensenként szabályozgatni...
    Sebességlimit?
    Oké, az kell, de értelmetlennek tartom azért kitiltani a kerékpárútról az "500W"
    címkéjű motoros valamit, mert a jogalkotó szerint akkor az már száguldani fog:
    egyáltalán nem biztos! Lehet benne olyan korlát, amitől nem TUD száguldani, s
    ez lehet akár hardveres is (amivel nagyon "mókolnia" kellene a "tunernek"), így
    békésen közlekedhetne a kerékpárúton, de nem: szívjon majd az emelkedőn...

    Mert ugyebár belátható az is, hogy emelkedőn haladni, akár csak a legális(nak
    tervezett!) 25 km/h sebességgel, sokkal nagyobb teljesítmény igényű történet,
    mint síkon tenni ugyanezt. Tehát HA teljesítményt korlátozol, azzal egyszerűen
    az emelkedőn való használhatóságot, ill. a gyorsulást korlátozod. (Közvetetten
    persze végsebességet is, mert a légellenállás lesz, amivel egyensúlyba kerül.)

    De kérdem én, ha "csak" teljesítményt növelt a "tuner", akár firmware hackkel,
    az hogyan fog kiderülni? Nem száguldozik, de emelkedőn is tud menni 25-öt...
    A névleges teljesítmény ettől nem változott, azt ugye a gyártó adta meg, véste
    a motorra, a konkrét csúcsteljesítményt meg nem mérik: vagy mérjék ezentúl?
    Akkor az összes vas megy a levesbe, mert mind többet ad le csúcsban...:R

    *: azért általában a vezérlő is adott feszültséghez van tervezve, nem lehet csak
    úgy rárakni nagyobb feszültségű akkut. Általában vezérlő csere is jár hozzá.:D
    S mivel az adott vezérlő kommunikál a kijelzővel is, akkor már kijelző csere stb.
    Szóval egy komolyabb tuning igen költséges, hiszen lényegében teljes átépítés,
    amikor csak a váz marad, meg az eredeti a motor(ok). De ha kimaxolod, akkor
    motor is szétégethető seperc alatt. Ha meg azt is megoldod a váz is széttörhet.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák