Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz doboka98 #15906 üzenetére

    Nem tudom most Romániában éppen mi a helyzet, de ha Magyarországra rendelsz EU-n kívülről, akkor vámot és áfát terhelnek még a termékre. Nézz utána, mert olykor kellemetlen meglepetés és a hazai árnál magasabb végösszeg jöhet ki.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz stargazer #15912 üzenetére

    Ha minőséget is akarsz, akkor az ilyen univerzális megoldások felejtősek. Nem lehet minden képességet egyetlen objektívbe belezsúfolni. Meg lehet próbálni, de akkor rendszerint minden feladattípusra csak korlátozottan lesz alkalmas és a minőség is messze alulmúlja majd a fixeket vagy a rövidebb tartományt bejáró, specializáltabb zoomokét.

    A cserélhető objektíves rendszereknek ez a lényege. Nincs értelme annak, hogy rárakunk egy mindenes objektívet, mondván nem akarunk cserélgetni. Akkor nem kell megvenni a DSLR-t. Ott vannak olyan gépek, mint a Nikon P7700, viszonylag olcsók is, van bennük zoom tartomány, képminőségben sem rosszak. Az objektív meg nagyjából azt nyújtja amit egy DSLR-hez vásárolt "mindenes" univerzális-szuperzoom-makró-nagylátó-teleobjektív hibrid.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Studi #15920 üzenetére

    Sajnos a magyarokra jellemző ez a fajta szarrágás (persze nem csak ránk, vannak még ilyen nemzetek).

    Nekem a kedvencem amikor valaki a helyszínen kezd el alkudozni miután nagy nehezen meg lett szülve, hogy mikor és hol találkozzunk. Bár ez inkább a apróhirdetős eladásokra jellemző, ahol ugye nincs leütött ár. Szerintem gané dolog, az meg főleg amikor az időmet rabolja és ha nem tud alkudni nem veszi meg.

    Volt már ilyen is. Alkudozott, majd nem engedtem az árból, erre inkább nem vette meg. Az ilyen mi a francra számít? Miért rabolja az időmet ezzel? Meg persze magával is kicseszik, mert felkészülhetne arra, hogy ha nem tud alkudni, akkor fizesse ki a teljes árat és ne nyüszögjön. Ráadásul ez a fickó utazott 2 órát vonattal, majd mérgesen hozzám vágta, hogy legalább a vonat jegyet kifizethetném ha már potyára jött fel... :D

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Schuby #15931 üzenetére

    Ahol nem kapod meg a vázra a 3 év garanciát az jó eséllyel nem a hivatalos magyar forrásból való. Ugyanis ennyi jár minden Nikon vázra. Valóban lehet spórolni a szürkeimportos példányokkal, de én például egy D5100 árából nem fukarkodnék el 15-20 ezret, hogy 3 helyett csak 1 vagy 2 év garanciám legyen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Schuby #15935 üzenetére

    Felesleges boltokat sorolni, elég csak az, hogy 3 éves gyártói garanciával rendelkezzen, erre a vásárlás előtt rá is kérdezhetsz. Innentől kezdve mindegy hol veszed, hiszen esetleges javítás esetén nem a bolthoz viszed vissza a terméket, hanem a márkaszervizbe.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz stargazer #15967 üzenetére

    Ez megint egy túlságosan technikaközpontú megközelítés, amit én nem kedvelek. Sokkal több múlik a te szaktudásodon és kreativitásodon, mint azon, hogy éppen melyik gyártónak adod a pénzed. Persze kell az a felszerelés ami kielégíti az igényeidet, de nem érdemes erre ennyire rágörcsölni.

    Ha portrézni akarsz, akkor DSLR-t vásárolj szerintem és erre a D7000 egy kiváló választás. Miért? Mert számos olyan szolgáltatással bír, amit később tudsz kamatoztatni a portrézásban, modell fotóban. Egy fapados kezelhetőségű MILC nem lesz alkalmas arra, hogy mondjuk külső vakukat vezérelj (egy otthonra szánt hobbi műtermi szett is már egyre olcsóbban beszerezhető, de a rendszervakukat is be lehet erre fogni, kültéren is jól jöhet). Persze csak ha a barátaidról szeretnél néha kis mélységélességű portrékat készíteni, akkor elég lehet a kisebb tudású gép is egy fényerős fix objektívvel, de azt neked kell tudnod, hogy mik a terveid.

    Maradhatsz az m4/3 rendszernél is a DSLR helyett, ott is vannak olyan vázak amikben bőven van még tartalék arra az esetre ha kicsit komolyabbra vennéd a figurát, de ezek rendszerint nem olcsók. Például a Fujifillm X-E1, X-Pro 1 sosem az olcsóságáról volt híres, de a Panasonic GH3, Olympus OM-D E-M5 vagy a PEN E-P5 is meglépi egy D7000 árát. A hozzájuk elérhető objektívekről nem is beszélve.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz jjeahh #15975 üzenetére

    Olvastam az értekezését arról, hogy csak lőni akar és jó fotókat, de ez nagyon ritkán működik tényleg így. Ha szép portrét akar, esetleg minimális befektetéssel (tényleg szó szerint néhány tízezer forintról van szó) már vakukkal világítaná meg a modellt, ehhez pedig kellenének a fejlettebb vezérlési módok (nem csak a tárcsákról beszélek, hanem vaku szinkron módokról is, ilyen szempontból nem ismerem az E-PM2 tudását), akkor a fapados váz nagyon visszafogná.

    De persze neki kell tudnia, hogy mit akar. Neki kell tudnia, hogy mennyire akarja komolyan venni a portrét, makrót és tájfotót. Csak a barátait akarja lekapni vagy esetleg igazi modellekkel dolgozna együtt? Csak a kert végében nyíló virágokat akarja lefotózni, vagy egy légy ízelt lábainak szőrszálait is lefotózná? Csak le akarja kattintani a folyópartot ahova horgászni jár vagy esetleg expozíció sorozattal, átmenetes szűrőrendszerekkel fényképezné magazin minőségben a lemenő napot egy festői toszkán tájon? Ezt csak ő tudja és látom azt a korábbi hozzászólásaiból, hogy valójában nem tudja, mert hajlik ide is meg oda is.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #15981 üzenetére

    Félrevezető volt azt leírnom, hogy a vakuszinkron képességek terén nem ismerem az E-PM2 vázat, hogy jobb lenne ennek utána nézni? Általánosságban beszéltem a fapados MILC gépekről, mert bele lehet tenyerelni olyan típusba, ami most még megfelel, de később jöhetnek olyan igények amiket már nem elégít ki. Nem csak a vakuvezérlésre áll ez az állítás, hanem bármi másra.

    Én is vettem már úgy vázat, hogy a vásárlásnál eszembe sem jutott a vakuszinkron csatlakozó (akkoriban még nem volt olcsó mulatság a rádiós kioldás). Persze egy vakupapucsba illeszthető vakuszinkron adapterrel megoldódott a kérdés, de egy olyan MILC-nél ezt nehéz megoldani ami mondjuk csak beépített vakuval rendelkezik és nincs módod vele külső vakut elsütni.

    Aztán lehet sosem akar majd ilyesmit művelni a kolléga. Ezért érdemes számot vetni és felsorolni az igényeket.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #15984 üzenetére

    "bár ez még a fénnyel villogtatós nem rádiós"

    Erről van szó. Ezt semmilyen körülmények között nem tudom komolyan venni. Pontatlan és ha a vakud "nem lát rá" a vezérlő villantásra, akkor nem is ér semmit. Ez így ebben a formában csak korlátozottan használható külső vaku elsütésére.

    "Amiért még vicces ez az egész, hogy vsz. nagyon kevesen használják a külső vakukat akik meg igen, azok aligha itt kérdeznek a milyen cserélhető obis gép topikban."

    Csak egy elméleti okfejtés volt, mint lehetséges fejlődési irány, nem akartam ennyire elnyújtani ezt a témakört. Viszont nem gondolom, hogy a külső vakuk használata csak a profik és haladók kiváltsága lenne. Ha lehet egyéb kiegészítőkre tippet adni a topikban (pl: objektívekre, szűrőkre), akkor szerintem megfér az is, hogy egy teljesen egyszerű megvilágításra is szerepeljen javaslat.

    Itt van ez a fotó:

    Semmi komoly nincs benne, ezzel egy amatőr is bátran kísérletezhet. Kell hozzá egy rádiós kioldó és egy rendszervaku, aminek a fényét megszórod valamivel (itt áteresztő ernyő van, ami a legolcsóbb megoldás, de én egy kisebb softboxot használnék). A rendszervakut a fotós a modelltől balra a kép bal felső sarka körül helyezte el. A hozzávalókat meg eBay-ről be lehet szerezni 20-30.000 Ft körül ha nem akarunk márkás darabokra költeni.

    Lehet ez előbb lendítené előre egy amatőr portré/modell fotós képességeit (az eredeti kérdéstől elvonatkoztatva), mint egy váz csere. Én több amatőrt is ismerek, akiknek már kevés volt a természetes fény és a derítőlapok és ezrét vettek 1-2 olcsóbb rendszervakut meg fényformálókat. Kisebb műteremben és kültéren is hasznosítható.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #16008 üzenetére

    Akkor csak egy kérdés: Miként oldod meg a külső vaku vezérlést egy olyan vázon, mely csak beépített vakuval rendelkezik, annak nincs wireless módja, sem vakupapucs, sem speciális csatlakozó nincs rendszervakuhoz/rádiós kioldóhoz?

    Az emésztésemmel semmi baj köszönöm, csak azt nem akarod érteni, hogy a teljes MILC kínálatról beszéltem, nem adott rendszerekről és még csak nem is adott típusokról. Felhívtam a figyelmet, hogy nem árt ha van mód a távoli vaku elsütésre. Szerinted én összemosom az m4/3 rendszert a MILC piac egészével, de nem én vagyok az aki rendszeresen Pana/Oly vázakkal példálózik, hogy azok márpedig tudják. Örülök neki! De nem is állítottam az ellenkezőjét.

    (#16007) jjeahh: Ha korlátoz a szinkron idő, akkor szűkíted a rekeszt, de ND szűrőt is használhatsz, csak figyelj a reflexiókra (a softbox ezért is jó, mert csak a téma felé szór fényt). Azzal a Metz vakuval is lehet deríteni, de egy szűkítővel (snoot) más képi hatásokat is el tudsz érni, csinálhatsz vele hajfényt hátulról megvilágítva a modellt, stb. A derítőlappal ellentétben ezt tudod egyedül is kezelni egy állványra téve (kültérre inkább egy masszív tripodot ajánlok, mert a műtermi állványok könnyen meginognak). De sok utcai strobist fotós a kezében tartja a vakut egy mini softbox-szal és igyekszik messzire eltartani (na itt van bőven előnye egy apró "egykezes" MILC gépnek).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #16010 üzenetére

    Sony NEX-3N például. De a NEX-5R-nél sincs gyárilag lehetőség rá, még a speciális csatlakozós rendszervakuval sem. De élelmes Kínai sufnimérnökök már árulnak eBay-en ebbe a csatiba való rádiós kioldót (potom 80 USD), vagy vakupapucs adaptert 5 dolcsiért (aminél erősen kétséges, hogy elbír egy nagyobbacska rendszervakut letörés nélkül, de a saját rádiós kioldód használatához már elég lehet, persze TTL nélkül, csak manuális módban).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #16012 üzenetére

    Nem az én fotóm, hanem egy ismerősömé, de ha telszám kell, akkor washingtoni körzetszámra készülj. :D

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #16022 üzenetére

    Az 200 - 220.000 Ft korul indul, szoval sokkal dragabb. Viszont az ugyan olyan tudasu K-500 mar 150.000 Ft kitobjektivvel egyutt.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz haddent #16027 üzenetére

    Én meg 10+ éve fotózom, analóggal kezdtem, mostanában meg professzionális vázakkal dolgozom sokat, mégis imádtam az EOS 650D érintőképernyőjét, pedig a parasztvakítást messziről kiszúrom. A gép kezelhetősége drámaian jobb lett és enyhíti a dupla vezérlőtárcsa hiányát, jól kitalálta a Canon a tapicskolás és a hagyományos kezelőszervek közötti átjárhatóságot. A wi-fi meg egy sok éve használatos eszköz a műtermekben adatátvitelre és távoli vezérlésre (tethering) és jópofa, hogy már nem kell drága adaptereket csatlakoztatni, hanem a váz alapból tudja.

    Persze semmi baj azzal ha nálad ez nem szempont és hidegen hagy. :) De az túlzás, hogy ezek csak parasztvakítások.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #16030 üzenetére

    Milyen vicces volt még az LCD képernyők előtti időkben, mikor erre az esetre csak ilyesféle kütyüket tudtunk használni:

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #16032 üzenetére

    A kihajtható kijelző tényleg nem jellemző FF formátumnál, de Wi-Fi azért terjed már. A Canon EOS 6D is beépített modult kapott, meg a Nikon D600 is kompatibilis a WU-1b modullal. Szerintem ez már lassan alapfunkció lesz ebben a szegmensben is, csak ezeknek a vázaknak eleve hosszabb az életciklusuk, mint egy consumer gépnek amiből évente jön frissítés.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz LógaGéza #16075 üzenetére

    Kompakttal? Vicc... Az ilyet ne hívjuk idézőjelben sem fotósnak. Hacsak nem egy jobb MILC-et vagy egy Leicát kevertél össze egy kompakt géppel, amik épp úgy több százezres, milliós tételek, mint a "nagygépek".

    Egyébként 70 ezerből nem nagyon lehet ezt elkezdeni, kell egy-két fényerős objektív a váz mellé, meg legalább egy rendszervaku. Ezeket használtan sem nagyon lehet kihozni 150-200 ezer alatt.

    Ez olyan mintha azt kérdeznéd, hogy egy 25 éves rozsdarágta leharcolt Opel Astrával el lehet-e kezdeni taxizni "nem túl komoly" ügyfelekkel.

    Ez nem attól függ, hogy mekkora a tömeg az esküvőn, meg mi van a környéken. Ehhez a szakmához hozzátartozik, hogy ha kell, akkor átutazod a fél országot is. Plusz ha nem akar örökre megragadni a huszadrangú, éhbéres munkáknál, akkor bizony elengedhetetlen a szaktudást és nagyon sok tapasztalatot mögé rakni. Vannak erre iskolai képzések és persze a suli mellett is sok gyakorlat kell. Tanulás, tanulás, tanulás, iskolán belül, kívül, mellett, utána. Ez legalább olyan fontos, mint a felszerelés, ha nem fontosabb.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz A Zéé #16088 üzenetére

    Aki a fotózásból akar megélni, az vállalkozó. Egy vállalkozást nem lehet szinte nulla befektetéssel elindítani. Sokan szeretnének nulla kockázattal nyereséges üzletet, de ez nagyon ritkán jön össze.

    A befektetés egy része anyagi erőforrás, másik fele pedig a szellemi ráfordítás, amit csak rengeteg tanulással lehet elérni.

    Aki ezt nem akarja beletenni, az hamar ott találja magát, hogy évekkel később is szinte ingyen dolgozik.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #16091 üzenetére

    Szerintem nem kell minden fotósnak művésznek lennie. Meglehetősen izzadságszagú amikor valaki a "művész" titulus miatt kapar. Én tudom azt is tisztelni aki korrekt munkát végez, szépek a fotói, tele élettel és kreativitással. De ez még nem feltétlenül művészet és nem is baj. Ez nem rang, nincs alá- és fölérendeltségi viszony.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz András. #16122 üzenetére

    Szerintem egy Pentax K-500 jó választás lenne. Jelenleg 150k az alap kitobjektívvel (18-55mm), mellé befér még egy-két kiegészítő vagy egy fényerős fix objektív. Plusz 200k alatt ez az egyetlen DSLR ami dupla vezérlőtárcsával rendelkezik, nagyon hálás dolog ha tényleg fotózni akarsz és manuális módban hajtanád a vasat. Ugyan ennek a váznak egy időjárásálló verziója a K-50, ez most kb 200k körül van vagy kicsit felette, de év végére már beleférhet a keretbe. Ezt csak akkor érdemes ha ki is használnád, hogy eső és por álló.

    Másik jó vétel még a Nikon D5100, bár ez már kicsit fapadosabb a K-500 mellett, kezelhetőségben legalábbis. Viszont ez kifutó modell, jó kérdés mi lesz vele év végén. Én összességében a K-500 mellé teszem a szavazatom.

    Ha viszont nem DSLR-t szeretnél, hanem valami kompaktabbat, akkor rögtön kapsz a többiektől tengernyi MILC gépre tippet.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz András. #16132 üzenetére

    Akkor az egy korrekt ajánlat, csak arra figyelj, hogy eredeti Pentax garancia legyen rá. Én a hivatalos magyar Pentax képviseletet néztem (Fotoplus) még pár napja. Ott csak a váz volt 200k és nem is nagyon volt még készleten, annyira új még.

    A korábban említett igényt, mely szerint komoly kontrollt akarsz a gép felett, ez a váz, illetve a nem időjárásálló verziója a K500 elégíti ki a legjobban. Képminőségben is kiváló.

    Az EOS 650D sem rossz váz, de csak játékszer a K50/K500 mellett.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Abry #16145 üzenetére

    "Lehet, hogy a fixek minősége jobb egy kicsit a pentaxnál, de ez olyan különbség, ami - ha egyáltalán van - hobbi szinten nem hiszem, hogy észrevehető."

    Ez NÁLAD szempont és nem örökérvényű igazság. Mindenkinek mások az igényei és attól mert neked elég a Canon objektívek minősége, még nem jelenti, hogy indokolatlan a Pentax üvegek felára. A Canon üvegek is jók, néhány példány ott olcsóbb, mások meg a Pentaxnál, egyik a Canonnál jobb minőségű, másik a Pentaxnál. Viszont attól mert neked adott darabok esetén az olcsóbb/gyengébb is megteszi, még nem jelenti, hogy a drágább/jobb túlárazott lenne. Azt meg hagy döntse el a fotós, hogy mit tart fontosnak és milyen minőségi elvárásai vannak, függetlenül attól, hogy hobbi vagy profi szinten fényképez.

    Egyébként a Pentax rendszer nagy előnye, hogy nagyon egyszerűen és jól használhatók a régebbi Pentax objektívek (manuálisak, félig manuálisak), melyeket fillérekért lehet vásárolni (5-15 ezer forint a többsége). Főleg mióta megjelent az élőképen a focus peaking.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz runner 125 #16157 üzenetére

    Kérdéssel válaszolnék:

    - Mik az elvárások a géppel szemben? Jó kezelhetőség, képminőség, kiegészítők?
    - Mire szeretné használni? Inkább fotó vagy inkább videó lenne túlsúlyban?
    - Mennyire fontos a kis méret és kompaktság?

    Ha a videó fontos, akkor jó lehet a Canon 600D egy Magic Lantern firmware mellett. Ha inkább a fotó fontos, akkor a Nikon D3200 egy jól sikerült váz, bár nincs messze tőle a D5100 sem (kihajtható kijelző, néhány plusz funkció, magasabb bitráta RAW mellett), vagy a Pentax K-500 sem. A K-500 már dupla tárcsás, jól kezelhető gép, abban is kiváló Sony szenzor van mint a Nikonokban, képminőségben hasonlót lehet elvárni tőle. Ha meg fontos a kompaktság, akkor nem biztos, hogy a NEX-3N lesz a legjobb vétel MILC fronton, eléggé fapados, de persze képminőségben jó. Én a Micro4/3 rendszer körül is megnézném a lehetőségeket, sajnos Sony NEX rendszerben még nincs olyan sok objektív.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz erika53 #16161 üzenetére

    Különbséget pusztán képminőségben ugyan azokkal az objektívekkel még jó, hogy nem láttál, mivel mindkettőben ugyan az a szenzor van. A D7100 annyiban különbözik, hogy már nincs benne az aluláteresztő (anti-aliasing) szűrő, ami elvileg élesebb képet eredményezne (azért olyan sokat nem számít, tapasztalatból mondom a D800E mellől). Amiben szignifikáns eltérés van, az a kezelőszervek és a szolgáltatások/funkciók. Nyilván mi sem véletlenül mondjuk, hogy ahány fotós annyi igény, minden esetben az a legjobb váz ami leginkább megfelel neked. Ha a D5200 tudása elegendő, akkor az volt a sokkal racionálisabb döntés, mert valóban felesleges olyan funkciókért fizetni amire neked nincs szükséged. :)

    ---

    (#16171) runner 125: Minden mai belépő szintű DSLR ennyire apró, így a D80-hoz képest minden zsugorpöcsnek számít, talán még a D90 is összement egy kicsit. Aztán a D90 (illetve D300s) után átalakult az ökoszisztéma, jött a D5xxx meg a D7xxx sorozat (illetve a D60 után a D3xxx). Más világot élünk, a DSLR-ek addig mentek össze amíg nem volt alternatíva cserélhető objektívesre, ma már vannak MILC-ek, de a belépő DSLR gépeknél még mindig nyomják a marketing rizsát, hogy milyen jó neked attól, hogy kicsi (szerintem nem kicsinek, hanem könnyebbnek és jobban kezelhetőnek (pl. dupla vezérlőtárcsa) kellene lennie, de ez egyéni vélemény).

    Az eredeti kérdésre visszatérve: Én megfogdosnám a Pentax K-500-at is. Dupla tárcsás, így manuális módban sokkal könnyebben kezelhető, képminőségben hozza azt amit egy D5100-tól várnál (kis módosításokkal, de ugyan az a Sony szenzor van benne). Hátha az jobban bejön majd neki ha a Nikonok ergonómiája nem jött be. Anyagminőségre nem tudom milyen, még nem volt alkalmam megtapogatni és a K-50 már masszívabb, időjárásálló, de van is neki bő 50k felára.

    Amúgy meg ha a Canon EOS 600D jobban tetszik neki, akkor azt kell venni. Nem minden a szenzor (ebben sajnos lemarad az említett Nikon és Pentax gépektől), ott vannak még az objektívek, vakuk, egyéb kiegészítők is. Tudom az már drágább, de a 650D kezelhetősége szerintem nagyon sokat javult. Én még nem rajongtam így egytárcsás Canon vázért. Érintőképernyős (keverve a fizikai gombokkal), de nagyon jól kitalálva, szerintem remekül ellensúlyozza a második tárcsa hiányát. Ilyet faszát még nem tudott kitalálni a Nikon a D3xxx és D5xxx sorozatnál. Nekem tényleg tetszett, ha én belépő Canon-t vennék, már nem adnám ez alá, de ugye ez is csak egyéni igény kérdése. Próbálja ki. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz DjKoxi #16172 üzenetére

    Ha az a kritérium, hogy vaku is beleférjen a keretbe, akkor csak nagyon fapados rendszervakuk vannak. Például a Metz MB 36 AF-5 villanót mérik 25 ezer körül, ami a 130 ezres váz + kitobjektív mellett még kis túlzással, de kereten belül van. Az a Metz vaku viszont nem olyan nagy eresztés. Az árához képes még azért villan eleget (36-os kulcsszám), de nem nagyon van manuális vezérlése, ez inkább csak a beépített vaku felturbózása. Viszont legalább a feje dönthető (forogni nem tud sajnos, csak előre-hátra dőlni).

    Ha eBay is játszik, akkor meg lehet nézni a Yongnuo vakukat. Persze ennyi pénzért, ötször olcsóbban a nagy gyártók eredeti villanóinál persze nem kell tőle sokat várni. Vaku + szállítás + vám + áfa együtt kiadja az itthon megvásárolható Metz árát, de cserébe majdnem dupla akkorát villan (52, 58 körüli kulcsszámok), dönthető, forgatható a feje, van rendes manuális vezérlése, de persze automata módban is működik. Arra kell figyelni, hogy a gépednek megfelelő talppal kell rendelni.

    Élettartamban jó kérdés mit tud. Én láttam olyat ami az első használat után meghalt, másik meg évek óta kifogástalanul megy.

    Másik megoldás még a keret bővítése és egy rendes vaku beszerzése.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz runner 125 #16175 üzenetére

    "A D80-nak egyébként most mi a jogos utódja? D7100-ra tippelnék első körben, legalábbis a dupla tárcsa - segédkijelző kombót onnantól láttam."

    A D80-nak a D90 az utódja, de itt lett elvágva ez a vérvonal és nincs folytatás azóta sem. A D60 volt a teljesen belépő váz, ennek a helyére jött a D3000, míg a D90 már egy kicsit haladóbb gép volt, de ez alá jött tudásban a D5000, ami semmilyen szempontból sem tekinthető a D90 szellemi örökségének. A D7000 már egy magasabb kategóriát képvisel (valahol a D300s szintje körül, de nem teljesen tekinthető utódnak), így az meg már magasabb polcra került a D90-nél. Szóval tényleg nincs folytatás. Mellesleg a D90 még mindig forgalomban van sok kereskedőnél.

    "Egyébként említed h a 600D és pl. a D3200 szenzora más, utóbbié jobb. A nagyobb mp nem eredményez nagyobb zajt az elvileg fizikailag megegyező érzékelő miatt?"

    Nem egyezik meg a szenzor. Mindkettő APS-C (illetve a Nikon DX-nek hívja a formátumot, de csak minimálisan tér el), de itt ki is fújt. A Nikon sokkal jobban teljesít dinamikában (tényleg sokkal, szemmel látható), de magas érzékenységen már annak is elfogy az ereje. A nagyobb pixelszám nem jelent kényszerűen rosszabb jel/zaj arányt, mert fejlődik mögötte a technika is. A 600D-ben lévő szenzor még mindig egy 7 éves konstrukcióra épül, míg a D3200 szenzora egy viszonylag friss darab a Sony laborjából. Sőt ha már itt tartunk, akkor ha a 24 megapixelt leméretezed 16 megapixelre (hogy egálban legyenek), akkor a jelenlévő képzaj tovább redukálódik. Fotóra egyszerűen több potenciál van a Nikon szenzorában, pusztán azért mert jóval modernebb és fejlettebb.

    "Az EOS 650D-n ahogy látom már egy tárcsa sincs. H állítasz rekeszt és záridőt, ha a keresőt használva akarsz fényképezni?"

    A 600D és a 650D fizikai gombjai szinte teljesen megegyeznek. A 650D-n is van tárcsa, ugyan ott az exponálógomb mögött. Csak éppen kiegészül egy jól megtervezett érintőképernyővel. Most képzeld el azt, hogy a képernyőn látod az aktuális expozíciós értékeket (rekesz, záridő, ISO), csak ráböksz kézzel és a tárcsával betekered a neked tetsző értékre, vagy rajta tartod a kijelzőn az ujjad és úgy húzod. Esetleg megnyomod a fizikai ISO gombot, a képernyőn megjelennek az értékek, te nem tekered oda a tárcsával, csak ráböksz az értékre. Átjárható oda-vissza a két kezelési mód.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kovaripeti #16182 üzenetére

    Már hónapok óta kapható a D5200, így a D5100 napjai meg vannak számlálva. Mivel eléggé bestbuy ezen az áron és viszik is mint a cukrot, ezért én sem alapoznék arra, hogy karácsony körül találsz még belőle. Ha nagyon ragaszkodsz a Nikonhoz, akkor ott van még esetleg a D3200, az újabb modell, még biztos nem fut ki (valamikor jövő tavasszal jön a váltás).

    Szerintem nem olyan nagy probléma ez. Lesz helyette más, ez a körforgás sosem áll meg.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kovaripeti #16185 üzenetére

    Kortársak:

    D3000 - D5000
    D3100 - D5100
    D3200 - D5200

    Nem teljesen egy időben jelentek meg, a D5200 csak a D3200 után jött ki pár hónappal, ettől függetlenül a D5100 régebbi a D3200-nál (persze marginális eltérésekről beszélünk, mivel a D5100 is még egy fiatal gép, de a belépő szinten 1 - 1,5 évente váltják egymást a generációk).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz András. #16189 üzenetére

    A 650D fiatalabb mint a D5100, ezért is volt teljesen érthetetlen, hogy a Canon miért adta ki a tök ugyan olyan 700D-t alig 8 hónappal a megjelenése után. Lehet, hogy rossz hírnevet szerzett magának a 650D, mert az első szállítmányokon olyan gumiborítás volt, mely sok embernél allergiás reakciót váltott ki. Ezeket visszavonták és cserélték, de hát az előítéletek rajta maradtak. Vagy csak a Canon tudta, hogy a 650D nem fejlődött eleget az előzőhöz képest, ezért gyorsan ki kellett adni újra eggyel nagyobb számozással, hátha a vásárlók a "csak minden második generációt vásárolok meg" elv alapján beruháznak majd rá.

    Nem tudni.

    Ahogy azt sem tudni, hogy lesz-e még 650D karácsony körül, de én nem remélnék tőle sokat. Érdekes, hogy míg a 650D már "discontinued" (azaz már nem gyártják), addig a 600D még mindig hivatalosan forgalomban van. A hivatalos oldalon is csak az 1100D, 100D, 600D és 700D van listázva, mint aktuális belépő DSLR modellek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Andrew31 #16197 üzenetére

    Én a 2008-ban vásárolt vázamba raktam 14.000 expót. Mindezt úgy, hogy a saját értelmezésem szerint nagyon meghajtottam (például használtam timelapse-hez is sűrűn). Fotót soha nem törlök, így a fotós archívumom szerint (timelapse anyagokat nem számítva) van kb 8000 fotóm vele 5 év alatt. Nekem ez is rettenetesen soknak tűnik, mert amikor még főleg filmre fotóztam, akkor mondjuk havi 2-3 tekercset lőttem el.

    Ez nem csak hirtelenkezűség kérdése lehet. Van aki nem szeret pazarolni az expóval még digitálison sem. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #16204 üzenetére

    Ez csak előszelektálás kérdése. Már az exponálógomb lenyomása előtt eldöntöm, hogy meg kell-e nyomnom a gombot. Úgyis látom előre, hogyan néz majd ki a fotó. Ha unalmas, érdektelen, megvalósíthatatlan, akkor nem foglalkozom vele.

    Nyáron több rendezvényen is voltam tudósítani. Az egyiken ott voltam 5 órán át és készítettem maximum 60 fotót. Ez mondjuk így is 55 fotóval több, mint amennyire a cikkben szükség volt. Igaz videóztam is mellé, de abból sem lett több 15 percnyi nyersanyagnál vágóképekkel együtt.

    Hálás is amikor nem csinálsz egy tonnányi anyagot, hogy aztán utána a munkád nagy része a szelektálással menjen el.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #16208 üzenetére

    Mondjuk ezzel annyira nem értek egyet. Az analóg sokkal toleránsabb az alul vagy felül exponálásra, mint a digitális RAW. Egy kiégett vagy bebukott részlet sokkal kevésbé zavaró a szemnek, mint digitálison, de a laborban is sok minden visszabűvészkedhető a helyes mederbe.

    Ha megnézed a leghíresebb utcafotókat, sajtófotókat, jó eséllyel a többségükön csontra kiégett az ég és abban sem vagyok biztos, hogy a pillanat hevében jól exponáltak a fotósok és nem véletlenül a laborban lőtték be megfelelően.

    Szerintem nem kell annyira tartani attól, hogy egy picit alá vagy fölé exponálsz. Főleg ha van fénymérőd is. :) Nem harap az analóg film, sokakban él az, hogy nehéz vele bánni, de szerintem nem. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #16212 üzenetére

    "Nem véletlen néhány gyártó alacsonyabb valós ISO-t használ mint a beállított névleges."

    Vagy csak szándékosan alul exponál. Például a Pentax K200D mindig is híres volt arról, hogy alul exponál és bőven lehetett egy teljes fényértékkel többet is adni az expónak mint amit a fénymérő javasol.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz hogolyo74 #16224 üzenetére

    A D90 bár egy nagyon jó váz és jelenleg is képes egy amatőrt elkényeztetni, de érdemes tisztában lenni vele, hogy egy több éves, mára kissé elavult, kiöregedett típus. Ellenben tartós, masszív jószág, kiváló kezelhetőséggel, képminőségben sem rossz, de magasabb érzékenységen már elvérzik a mai frissebb vázakkal szemben.

    Az a 160 ezres ár a használt piacon körülnézve nagyon jó érte, mert 120-140 ezer körül megy az a kit, rendszerint már bőven a garancia lejárta után, állapottól függően, így mindenképpen jobban megéri belőle az új.

    Viszont 160 ezerből meg kijön a D5100 + 18-105mm VR is, ami jelenleg egy bestbuy gép, de fapadosabb is (két tárcsa helyett csak egy tárcsás vezérlés), cserébe kiváló képminőség jár és az ISO értéket is magasabbra csavarhatod, így sötétben is egy fokkal jobban boldogul.

    A döntés viszont a tiéd. :) Rosszul egyik géppel sem járnál.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nixon18 #16233 üzenetére

    Ők a hivatalos Pentax márkaképviselet Magyarországon. De a többi gép sem szürkeimport, mindenhez hivatalos gyártói garancia van.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nixon18 #16239 üzenetére

    Gondolom az "erre esik a választásom" egy K-500 kitre vonatkozik. Harmincért nem rossz vétel az 50-200mm, bár sokat nem kell tőle várni. Ha szükséged van a teleobjektívre, akkor jól jöhet. Csak te tudhatod, hogy érdemes-e rá költened. Pár éve én is dupla kitben vettem egy Pentax vázat, gondoltam jó lesz az, de aztán évente ha egyszer vettem elő a teleobjektívet... :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nixon18 #16241 üzenetére

    A K-500 és K-50 még csak pár hete kapható. A kettő között az egyetlen lényeges különbség, hogy a K-50 már időjárásálló vázszigetelést kapott (és ennek megfelelő szigetelt kitobjektívek járnak hozzá).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kutymorg #16272 üzenetére

    "Várható D300s utód jövőre?"

    Nem tudni még, de nem úgy néz ki. Talán egy D400 várható, de nem tudni, hogy az egy pro-DX vagy egy alsó kategóriás FX lesz-e. Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy tulajdonképpen mi az a szint amit keresel, de komoly sportfotós vasak nem ebben a kategóriában vannak hanem jóval feljebb.

    Egyébként ha ilyen D7100 körüli szinten gondolkozol, akkor javaslom bérelj egyet, vidd el egy körre és kiderül mennyire felel meg az igényeidnek. Egy gyors kört futva már találtam helyet ahol kiadják 3500 Ft/nap áron. Szerintem ennyit simán megér. Én sűrűn dolgozom bérelt géppel (főleg 5D Mark II vagy Mark III), szerintem ez egy jó módja a próbának és mégsem egy bemutatóteremben bohóckodsz, hanem élesben tesztelheted.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Andrew31 #16276 üzenetére

    Mindenhol kell kisebb-nagyobb kauciót fizetni. Aki sűrűn bérel és megbízható ügyfél, azok kapnak esetleg kaució kedvezményt vagy sok esetben teljesen el is engedik, de szerződés olyankor is van és kiköti, hogy minden okozott anyagi kárt meg kell térítened. Meg ugye általában a bérlést stúdiók, cégek, vállalkozók kezdeményezik, akiknek nem akadály leadni a gép árának mondjuk a felét, háromnegyedét biztosítékba.

    Ha mondjuk a szóban forgó D7100 vázat vesszük, akkor annál az első felkeresett helyen 200k a kaució. Ha eleve megvan a gép ára, akkor ez szerintem nem akadály. Elviszi 2-3 napra (3500 Ft/nap), akár pont dolgozni és kiderül, hogy érdemes-e megvennie a vázat, mennyire teljesíti az igényeit. Legrosszabb esetben bukott bár ezer forintot, ami még mindig töredéke az értékvesztésnek ha megveszi a gépet és mégsem tetszik és eladná a használt piacon.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kokr #16283 üzenetére

    Ha nem az AF hallatszik bele akkor mas nyoszorgesek. Ha ez tenyleg szamit, akkor olyan vazat kell venni aminek van rendes mikrofon bemenete es kepes a jelszinteket korrektul kezelni. Arra kell rendes mikrofont venni.

    Egyebkent ha ennyire igenyes videot akarsz kesziteni, akkor elfelejted az AF-et. Sokkal jobb egy follow focus rendszer, persze MF mellett ertelemszeruen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz kovaripeti #16289 üzenetére

    Ezt neked kell eldöntened, meg ugye az is komoly tényező, hogy milyen minőségibb objektívre van szükséged. Már csak azért is, hogy a használt váz árán megfogott forintok elegendőnek bizonyulnak-e a jobb üveg megvásárlásához. Mert mondjuk ha azt nézzük, hogy egy 35mm f1.8 és 50mm f/1.8 együttes beszerzése már önmagában 110.00 Ft, amit nehéz kigazdálkodni úgy, hogy a váz újonnan alig több ennél. De egy mondjuk egy 18-55mm f/2.8 üveget nézünk, az meg third-party gyártóknál is 150 ezernél kezdődik.

    Ha viszont csak annyi a cél, hogy vennél egy D5100 + 18-105mm kombót használtan és mellé egy fényerős fixet (a fenti kettő közül az egyiket), akkor végülis szerintem ez jó megoldás. Még a legöregebb D5100 vázakra is kell lennie hivatalos garanciának.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz m3ss #16299 üzenetére

    "ez a 18-105 nalam ilyen logikai bukfenc. a nikonnak jo mert elad jo sokat, a profi fotosoknak jo mert sok szar kep keszul"

    Abszolút helytelen és teljes egészében technika centrikus felfogás, hogy a jó fotókat a jó felszerelés készíti. Nem!

    Azért készülnek vele "szar" fotók, mert a kezdő fényereje csak f/3.5? Vagy azért készülnek szar fotók mert végállásban csak f/5.6 a legtágabb blende? Esetleg azért, mert zoom létére nem hozza a fixek rajzolatát?

    Szerintem ez az egyik legjobb tanulásra termett objektív, mert kis befektetéssel annyi látószöget kapsz, amit fixekkel csak 3-4 üveg tud lefedni. Van valós nagylátószöged, van általános látószöged és amit nem tud egy hagyományos 18-50mm körüli kitobjektív, van portréhoz alkalmas látószöged! Mindezt úgy, hogy hozza a 18-50mm körüli kitobjektívek minőségét és fényerejét.

    Pont csak ennyivel tud többet az átlagos kitobjektívnél.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz A Zéé #16305 üzenetére

    Kalibráltatni kell. Volt olyan kollégám aki megvette, nem volt jó, cseréltette, az sem volt jó, megint cseréltette és az végre jó volt. Aztán a végén közölték a boltban, hogy gyorsabb lett volna ha már az elsőt elviszi kalibrálásra. Sajnos a Tamron minőség ellenőrzése legendásan pocsék.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz A Zéé #16309 üzenetére

    Miért megy egy Tamron objektív Németországban ha a hivatalos hazai márkaszerviz a Camera Kft? Ugyan az ami a Canon, Pentax és Sigma szerződött márkaszervize is. Pár évvel ezelőtt volt egy ismerősöm aki vett egy backfocus problémával küzdő Canon 50mm f1.8 üveget (ez még az első generációs), amit pár ezer forintért kalibráltak a vázhoz. Most a weboldalukon nincs fent a javítások árlistája, de fel kell őket telefonon hívni, hogy mi van olyankor ha kifogsz egy pontatlan Tamron objektívet. Egyébként egy ideje 5 év garancia van ezekre az üvegekre, így a használt piacon is akadhatnak olyanok amikre akad még bőven.

    Nem tudom mennyire reális, hogy időt és pénzt nem sajnálva utazgatsz és tesztelgetsz használt objektíveket, holott könnyen lehet, hogy benzin/vonatjegy költségen már kalibrálnák is.

    Most már engem is érdekel mennyiért csinálja meg a Camera Kft, szóval valaki hívja fel őket! :D

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #16319 üzenetére

    "azt szokták elrontani, hogy csakis új cucc kell"

    Tekintve, hogy az átlag vásárló még kenyérpirítót is hitelre vásárol, így nem csoda, hogy a legtöbben az új géphez ragaszkodnak.

    Meg aki a használt gépet nem vállalja be, mondván nem ért hozzá, az simán megveszi a jóval nagyobb értékű, lógó belű, legatyásodott használt autót szakértelem nélkül mert bízik a friss fenyő illatban és a tekert óraállásban.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz fi:zi'k #16331 üzenetére

    Ha full frame vázat szeretne, akkor sovány lesz az a milla új rendszer esetén. Használtból már mondjuk ki lehet fogni csinos, keveset futott 5D Mark II vázakat, ezekkel rogyásig van a használt piac, mert anno vitték mint a cukrot, ez volt a legnépszerűbb munkagép. Éppen ezért mindenképpen meg kell győződni róla, hogy nem egy leharcolt, lógó belű példányt vesz az ember. Egy patika állapotú 5D Mark II váz kijön 400 pénzből vagy alatta is ha rászánja az időt a keresésre, többi mehet objektívekre. A korábban említett 24-70mm fasza (és itt a Canon féle L szériára gondolok), ebből is millió meg egy van eladósorban, első generációsat kell keresni (a második generációs nem jobb annyival mint amennyivel többe kerül). A vége kevés portréra, de a Canonnál hatalmas a választék üvegekből.

    Ha viszont nem feltétel az FF és egy igazán jó vázat szeretne újonnan, esetleg pont távmérős vonalról jön, akkor nagyon jó még ez:

    Fujifilm X-Pro 1 (18mm f/2 + 35mm f/1.4 + 60mm f/2.4) - 850.000 Ft

    Ezzel lefedve a nagylátó, általános látószög meg korlátozottan a portré is (a crop faktorral számolni kell az ekvivalens gyújtótávolságokhoz, ami így 27mm, 50mm, 90mm). Na ennek a rendszernek az egyetlen hátránya, hogy nincs még igazi portré üveg hozzá.

    De rakható rá Leica M adapter, na ott megnyílik a mennyeknek kapuja. Meg kis szerencsével hamarosan valaki kihoz már rá végre egy 90mm körüli üveget.

    ---

    (#16340) Freddy76: Na pont az ilyen fórumos szóbeszédek miatt lesz hamarosan "discontinued" a Nikon D600. A MAP (minimum ár) listáról már le van véve, mostantól minden kereskedő annyiért adja amennyiért nem sajnálja, csak végre kiszórhassák már. Hamarosan itt a D610, ami az égvilágon semmiben nem fog változni, csak a felirat lesz kicserélve. A D600-nál a korai gyártásúak voltak gázosak, de ez az olaj/por/kosz/fogtündérkaka mítosz annyira rajta ragadt, hogy senki nem viszi és hatalmas készletek maradtak a kereskedők meg a gyártó nyakán.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz BiriBum #16350 üzenetére

    "Nem akarok senki pénztárcájában vájkálni, de..."

    Akkor ne tedd! :) Én mindig tisztelem a tanácsaidat, de tényleg teljesen felesleges megmondani a tutit, hogy mennyit érdemes költeni. Mindenki a saját anyagi helyzetéből tud kiindulni, de ez nem mindig egyezik a másik emberével. Én dolgozom ezekkel a gépekkel (D800, 5DmkII, 5DmkIII, stb), de még így sem vettem sajátot (ott a céges vagy bérelek). Egyes ismerőseim meg 5 év alatt már a harmadik ilyen vázat fogyasztják, pedig nekik csak hobbi.

    Példának okáért ott van a főnököm, aki bár ebben az iparban tevékenykedik, de nem konkrétan a fotózással keresi a kenyerét, hanem cégvezetéssel (tehát neki a gép nem azért van, hogy kenyeret keressen vele). Ő az első 2-3 ember között volt itthon aki megvette a Nikon D800E vázat, ez pont egy milla volt. Nem mondanám, hogy különösen megingatta az anyagi helyzetét, ráadásul a gépet is jó ha előveszi két hetente egyszer amikor van egy kis ideje rá.

    Ha van neki miből, akkor hagy költse amire akarja. Neki is jó, meg neked is, legalább tetemes adóforgalmat generál és talán pont abból a pénzből fogják megjavítani az utcádban két éve elromlott közvilágítást. :)

    ---

    Szerk: Mennyivel másabb egy nyugati fórumon, ahol az ottani átlag fizetésből is tudnak ilyesmire félretenni és nem a Nikon D5100 meg a 600 dollár alatti egyéb alternatívák a legtöbbet ajánlott és keresett gépek. Ide a PH fórumra ritkán jön olyan aki nyugati szintű fizetéséből keres magának egy jó felszerelést. Fel is bolydult tőle alaposan a topik, mindenkinek megvan a saját receptje, hogy mit tenne ennyi elkölthető pénzzel... :)

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz sir_mook #16362 üzenetére

    Tulajdonképpen mi is a baj a professzionális Fujifilm X rendszerrel? Kiváló minőségű X-Trans szenzor van az X-Pro 1-ben, olyan jel/zaj aránnyal, hogy beszarás, ráadásul a gép képes a filmszimulációra, amivel hasonló színvilágú és tónusú fotók esnek ki a gépből, mintha a tradicionális Fujifilm nyersanyagokra fotóznál, ami egy eredendően filmről váltó embernél lehet pozitívum. Ráadásul ezek a Fujinon üvegek simán a Zeiss és Leica ligájában játszanak.

    Mitől is játékszer? :) Ráadásul utcai fotóra megintcsak kiváló választás ez a rendszer, nem véletlen, hogy rengeteg fotóriporter eldobálta a DSLR-t és ezzel nyomul.

    Portréra is kiváló. Te egy FF vázra ajánlottad a 85mm f/1.8G üveget, az itt megvehető 60mm már megfelel a 90mm-nek. Tény és való, hogy ez nem minden esetben elég portréhoz és még nincs a rendszerben ekv. 100mm feletti portréüveg, de adapterezhetsz rá amit akarsz. Nagyobb és nehezebb így sem lesz, mint egy DSLR.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz sir_mook #16377 üzenetére

    "A hamarosan életbe lépő új szabályozás alapján már a fotó elkészítése előtt engedélyt kell kérni a modelltől/ utca emberétől."

    Nagyon népszerű tévhit, de ez eddig is így volt. Az új szabályozás csak átfogalmazza a meglévőt, hogy a bírói gyakorlatot most a törvénykönyvben rögzítse. Viszont továbbra is beleegyezésnek számít a ráutaló magatartás (te fotózod, ő tisztában van ezzel és nem zavarja).

    Kíváncsi vagyok mikor éred el előbb a ráutaló magatartást, ha egy relatíve apró géppel fotózol, vagy amikor egy Nikon D3-mat nyomsz az arcába egy hatalmas zoom objektívvel.

    Parttalan a vita. Te a saját igényeidet felelteted meg univerzális igazságként, holott a végső döntést úgyis a vásárló hozza meg a saját preferenciái alapján.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz sir_mook #16394 üzenetére

    Látom nem érted a lényeget, mert főleg a bulvármédiából és haveroktól tájékozódsz. Völgyi Attila ezt jól összefoglalta.

    Eddig a PTK nem tartalmazta azt a passzust, hogy már a fotó elkészítéséhez is kell az engedély, viszont az adatvédelmi törvényből levezethető, hogy EDDIG IS KELLETT!! Most csak annyi változik, hogy az adatvédelmi törvény (képmással való visszaélés) MELLETT már itt is megjelenik ez a kikötés. Ergo: Nem igazán változik semmi, eddig is kellett az engedély már a fotó készítéséhez is, csak eddig egy másik törvényből volt ez levezetve.

Új hozzászólás Aktív témák