-
Fototrend
Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.
A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).
Új hozzászólás Aktív témák
-
AVhelper
senior tag
válasz weinmaker #44674 üzenetére
Ha ez eddig nem tűnt volna föl, akkor egy fórum többek között szakmai kérdések megvitatásáról is szól. Nem az a lényeg, hogy nekem vagy bárki másnak "tetszik-e", amit gyulaipal vagy akárki más itt leír, hanem az, hogy vitatható-e szakmailag, vagy sem. És bocs, de immár talán gyulaipal is belátta - legalábbis legutóbbi bejegyzése ezt sejteti -, hogy a #44647 hozzászólásában tett kijelentése, miszerint: "A Loki is alkalmas lenne 1,38"-es DMD használatára optikailag ...", minimum csúsztatás, de szerintem meg egyszerűen nem igaz!
Mert ehhez - most már mindenki számára nyilvánvalóan - csak át kéne építeni a vetítő egész tüköralagútját, új kondenzor lencsére lenne hozzá szükség, és még ki tudja mi minden más az optikai rendszer részét képező elemet kéne módosítani. Szóval lehet, hogy az optika sok eleme, akár a lencsék egy része valóban megmaradhatna, de a Loki eredeti optikáját (a teljes fényút beleértendő ugyanis egy vetítő optikai rendszerébe) alaposan át kéne konstruálni a másfélszer nagyobb átlójú DMD beépítéséhez. Vagyis akkor az már nem a Loki optikája lenne.
Tehát ez a vita egy szakmailag tarthatatlan nagyotmondás cáfolatáról szólt.
Amúgy a kakaskodáshoz két jószág kell!
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
válasz Morph76 #44686 üzenetére
Nem tudtam, hogy ennyi "fogadatlan prókátor" kész elfogultan védelmezni egy védhetetlen, szakmaiatlan és igenis félrevezető állítást, miszerint: "A Loki is alkalmas lenne 1,38"-es DMD használatára optikailag ..."
Nem azt, vagy valami hasonló értelműt írt gyulaipali, hogy "A Loki is alkalmas lenne átalakításokkal 1,38"-es DMD használatára optikailag ...", s ezzel igenis azt a hamis látszatot kelthette a hozzá nem értőkben, hogy simán csak ki kellene cserélni a vetítőben a 0,9"-es DMD-t, 1,38"-es DMD-re, és máris kész a natív 4K képet vetítő DLP projektor. Te is totális félreértésben vagy amikor azt hiszed: "A doboz mérete és optikája alkalmas volna, más részeket nyilván módosítani kellene." Magát az optikát kell módosítani, mert annak része a teljes fényút, benne a tüköralagúttal, új, a nagyobb DMD-t megvilágító kondenzor lencsékkel és még ki tudja mi mindennel. Úgyhogy nemcsak elméletileg, de gyakorlatilag is cáfoltam a fent idézett alapállítást, és amíg valaki nem épít egychipes vetítőt az 1,38"-es DCI DMD-ből, addig engedtessék meg, hogy kételkedjek abban is, hogy ez egy Loki optikai átépítésével egyáltalán megoldható - és még akkor a nagyobb chip számára szükséges digitális jelfeldolgozásról nem is szóltam.
Pont nem én vagyok, aki átsiklik a szakmaiság hiányán. Most is válaszoltam a feltett kérdésre ("Szerinted melyik optikai alkatrésszel lehetne gond az F35/Loki esetén?") Megmondtam mivel lesz a gond. Úgyhogy ne hazudozzál! Halványak az emlékeid az LCD projektorokról szóló vitánkról is.
Egyébként én nem kétlem, hogy gyulaipali kellő felkészültséggel és gyakorlattal rendelkezik az általa annyira kedvelt és valóban kitűnő Projectiondesign/Barco vetítők terén. Úgy látom egész csinos üzletágat igyekszik magának felépíteni az ilyen használt vetítők megvásárlásával, felújításával, átépítésével majd eladásával. Nincs ezzel semmi gond! De ettől még nem kéne időről-időre mindenféle "nagyokat mondania".
Egyébként a TI elméletileg tudna kisebb 4K nem XPR-el manipulált (értsd 4096 x 2160 mikro-tükröcskét tartalmazó) DMD-t gyártani. Ehhez nem kéne más, mint a jelenlegi DLP4710 TRP-s DMD technológiájával gyártani egy négyszeres felületű DMD-t, aminek a "Micromirror Array" átlója 23,86 mm, azaz 0,94" lenne.
De valószínűleg azért nem gyártanak ilyet, mert nemcsak maga a DMD chip lenne drágább, de a belőle építhető projektor is, mert minél nagyobb a képmodulátor, annál nagyobb optikai elemek, nagyobb teljesítményű fényforrás, hatékonyabb hűtés, stb., stb. kellenének az ilyen vetítőkhöz. Felteszem felmérték, hogy nem lenne tömegpiaca az ilyen vetítőknek, s így a DMD-nek sem. Ez ennyire egyszerű. -
AVhelper
senior tag
Akkor ez innentől kezdve hitvita. Te elhiszed Palinak, hogy "egy kis gépbe" (gondlom a Loki-ba) elméletileg beépíthető az 1,38"-es DCI DMD, én pedig nem. Ha Pali lelevelezi a Barco egy hozzáértő szakemberével, és az megerősíti ezt az "elméleti beépítési lehetőséget" (természetesen ésszerű mértékű átalakításokkal) neki elhiszem.
-
AVhelper
senior tag
Létezik a Barco Residential szériában egy számomra rejtélyes modell, a Wodan.
Ez ugyanis egy 3-chipes projektor 0,9"-es DMD-vel, 3.840 x 2.160 pixel felbontással, de szó sincs XPR technológiáról, aminek alkalmazásáról 3-chipes vetítőben én még nem hallottam. Úgyhogy érdekelne, hogy ez miféle DMD lehet.
-
AVhelper
senior tag
válasz gyulaipal #44699 üzenetére
Valóban, a Panasonic PT-RQ32K a 3x 22,9 mm (0.9˝) 2560 x 1600 px (WQXGA) DMD-vel és a "Quad Pixel Drive" technológiával éri el a 5120 x 3200 pixel felbontású képet.
-
AVhelper
senior tag
válasz Vhiktor #44746 üzenetére
A BT.2020 színtér reprodukálására még egyetlen kereskedelmi fogalomban kapható vetítő, de még TV sem képes.
A HDR jellel kompatibilis képmegjelenítők (vetítők és TV-k) viszont már a BT.2020 színtér leírása (color primaries) szerinti jelet fogadnak, és vannak közöttük olyanok, amelyek a mozikban előírt, nagyobb DCI-P3 színtér reprodukálására már alkalmasak.
Vannak Full HD felbontású vetítők, amelyek képesek UHD/HDR jelet fogadni (Acer V6520, Optoma HD29H).
Az AV vevőerősítők nem konvertálják a 4K UHD jelet 1080p jellé, viszont akad köztük olyan, mely képes a kisebb felbontású forrásvideót 4K UHD jellé felskálázni.
Mi a csudáért etetnél egy médialejátszót 4K UHD tartalommal, ha azt 1080p-ben akarnád/tudnád csak megjeleníteni?
-
AVhelper
senior tag
válasz Cypresss #44900 üzenetére
Üdv!
Ez a szoba valóban elég kicsi, de ha tényleg mozizásra építettétek, akkor tudnod kell, hogy a vetített kép minőségét (kontrasztját, fekete-szintjét) alapvetően határozzák meg a vetítési körülmények. Az optimális vetítési környezetben a vetítőfelületet csak a projektor fénye világítja meg. A helyiségnek nemcsak elsötétíthetőnek kell lennie, de azt is meg kell oldani, hogy a vetített kép helyiségbe szóródó fénye a lehető legkisebb mértékben verődjön vissza a vetítőfelületre. (Ezt ez a videó jól illusztrálja.)
A forráskészülékeket az AV vevőerősítőhöz csatlakoztatod nem a projektorhoz, így nem indokolt a 3 HDMI bemenet.
Azt, hogy mekkora legyen a vetítő által előállított fényáram a vetített kép mérete, a vetítőfelület fényvisszaverő képessége (ez az un. gain érték) és az elérni kívánt képfényesség (fénysűrűség) határozza meg. Az utóbbira vannak szabványok, ajánlások, de ezt nem részletezném. A magas fényerő és az alacsony zajszint azonban egymásnak ellentmondó követelmények, mert az előbbihez szükséges nagy teljesítményű fényforrás veszteséghőjének vetítőből való elvezetéséhez sok levegőt kell megmozgatni, ami bizony zajjal jár.
A szükséges képmérethez igazából a nézési távolságot kéne tudni, de ha valaha 4K felbontású tartalmakat vetítenél és érzékelni is szeretnéd ennek előnyét, akkor 2 méterről nézve már legalább 240 cm széles képet kéne vetítened.
A 3D vetítéshez természetesen nem kell két vetítő, ezüst vászon meg HTPC (ez amúgy sem férne bele a keretbe). Kell viszont valamilyen az adott 3D vetítési rendszerhez való képzáró szemüveg.
Ha a szoba mozizásra szolgál, akkor nem motoros vásznat, hanem fix keretes vetítőfelületet kéne alkalmazni, amit el lehet függönyözni, ha zavaró a látványa.
A keretből megvehető egy Sony VPL-VW270 és marad kb. 250.000 Ft vetítővászonra.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
válasz Vhiktor #44914 üzenetére
Mit ront a képen a falakról visszaverődő fény? A kép feketéit és sötét árnyalati részleteit, méghozzá minél több ez a "fényszennyezés", annál inkább romlanak ezek.
Mi határozza meg ennek a fényszennyezésnek a mértékét? Nyilván a fényvisszaverő felület nagysága, reflexiós képessége, közelsége és főleg a képtartalom. Minél több a világos képrészlet és azok minél fényesebbek, annál több fény kerül a falakra, s azokról vissza a vetítőfelületre.
Ha a nagyobb és a kisebb fényerejű projektorok ideális vetítési körülmények között azonos ANSI kontrasztarányú képet tudnak vetíteni, akkor indifferens a projektor fényereje. A nagyobb fényerővel vetített világosabb kép több fényszennyezése egy magasabb fekete szintet ront, a kisebb fényerővel vetített kevésbé világos kép kisebb fényszennyezése a mélyebb feketén ront arányosan.
A legjobb ANSI kontrasztarányú vetítő képének aktuális kontrasztaránya is ugyanolyan silány lesz egy fehér falú és mennyezetű szobában, mint egy gyengébb kontrasztú vetítőé.
-
AVhelper
senior tag
válasz Vhiktor #44922 üzenetére
Definíció szerint: 1 lux = 1 lm / 1 m²
A projektorok ANSI lumen fényáramát megvilágításmérővel mérik. Ezzel 9 helyen megmérik és átlagolják, hogy hány lux a vetítőfelületnél a megvilágítás mértéke, s ezt megszorozzák a megvilágított felület négyzetméterben mért nagyságával.
Egy 1,3333333 m x 0,75 m, azaz pont 1 m²-es 100% fehér képet vetítve a luxmérőről lumenben olvasható le a vetítő fényárama.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
Szia!
Nem lehet az IR távirányítókat arra megtanítani, hogy az egy helyiségben lévő EPSON vetítőket autonóm módon vezéreljék, de...
Ezek nem éppen olcsó projektorok, amelyek számos más módon is vezérelhetőek (hálózatra csatlakoztatva böngészőből, SNMP (Simple Network Management Protocol) szoftverrel, ESC/VP21 parancsokkal RS232C interfészen át, PJLink protokollal, Crestron Connected hálózati felügyeleti és vezérlőrendszerben). De még "Események ütemezése" is lehetséges a vetítőkben.
Egy olyan intézményben, mely ilyen drága vetítőket használ, nincs egy olyan rendszergazda, aki elolvassa azok kezelési utasítását és annak alapján megoldja azok vezérlését a felhasználók igényeinek megfelelően?
-
AVhelper
senior tag
válasz Janaboy #45727 üzenetére
"Az LCD-k azért ilyen halk gépek, mert nincsenek rendesen hűtve. Pl. egy adott lámpatípus egy adott (halk, házimozis) LCD gépben 1500 órát szokott elmenni ... ugyanaz a lámpa egy prezis DLP-ben tipikusan 5000 órát. A komoly DLP azért hangosabb valamivel, mert rendesen hűtik ... viszont ezért is mennek el azok a gépek 40-50 ezer órát hiba nélkül. Valamit valamiért..."
Ezt az orbitális kamut - már megint - honnan veszed? Még ha tényleg találnál és prezentálnál is egy a fentiekben szereplő példát - bár gyanítom nincs ilyened - még az sem bizonyítaná ezt az általánosságban nonszensz állításodat.Mivel téged néhányan ezen a fórumon - számomra megmagyarázhatatlan módon - egyfajta szakmai etalonnak tekintenek, ezért újfent arra kérlek, hogy ne kamuzzál.
-
AVhelper
senior tag
válasz gyulaipal #45792 üzenetére
Te menthetetlen vagy! Neked valószínűleg fizikai fájdalmat okoz belátni, és kimondani, hogy "bocs, tévedtem".
Tettél egy ex katedra kijelentést: "Az LCD-k azért ilyen halk gépek, mert nincsenek rendesen hűtve."
A semmit - de ezt a fenti állítást pláne - nem bizonyító gondolatkísérletedben aztán arra a szintén teljesen megalapozatlan következtetésre jutsz, hogy az "ipari" projektorokban a hosszú élettartamú, megbízható működés miatt van megfelelő, de hangos hűtés, a házimozi projektorokban (mindegy, hogy LCD vagy DLP) meg nincs rendes hűtés. Így általánosságban. Remélem jól foglaltam össze. Ezt Te komolyan gondolod? Csak azért írsz le ekkora ostobaságokat, és ásod magad egyre mélyebbre, hogy ne kelljen beismerned a kamuzást?
Dicséretes, hogy hiszel a fizikában, de úgy tűnik sekélyesek az idevágó ismereteid, ha azt "hiszed", hogy fizikailag lehetetlen a házimozi vetítők megfelelő és nem szükségképpen hangos hűtéséhez szükséges levegőt "átfújni" azokon. Adok egy kis segítséget: gondold át miért nagy a halkabb vetítők háza és miért nagy átmérőjűek a bennük áramló levegőt szállító alagutak és nyílások.
Arról már nem is beszélve, hogy már vetítőkben is alkalmaznak hővezető csöves hűtőblokkot léghűtéssel kombinálva, főleg a lézer fényforrás koncentrált hőjének elvezetésére.
-
AVhelper
senior tag
válasz Cseneles #45795 üzenetére
Te is kelted itt a pánikot! Nem fogom megkérni a projektorok tisztításával foglalkozó kollégát, hogy csináljon horrorképeket, ha legközelebb olyan DLP vetítővel lesz dolga, aminek a fényalagútjából és DMD képmodulátoráról port kellett eltávolítania. De előfordul ilyen.
Az nem "tervezési hiba", hanem a 3LCD vetítők konstrukciójából adódó szükségszerűség, hogy az optikai rendszer fény által átvilágított, s ezért felmelegedő elemeit úgy lehet csak megvédik a túlzott felmelegedéstől, hogy levegőt cirkuláltatnak körülöttük, ami elszállítja a hőt. Ezeket az elemeket eleve a nagyobb hőmérséklet elviselésére konstruálják - ezért hívják HTPS (High Temperature Poly-Silicon) LCD panelnek a bennük működőd képmodulátort -, de ha a hűtésükhöz szükséges levegő nem pormentes, akkor valóban a képeiden látható súlyos szennyeződés rakódhat rájuk.
De pont ezért van a 3LCD vetítőknek porszűrője, hogy azt a felhasználói utasításban leírtak betartásával tisztítva illetve cserélve elkerülhető legyen, hogy a képeiden látható szörnyű állapotban hozzád vagy máshoz kelljen vinni takaríttatni. Te nyilván ez utóbbiakkal találkozol és azokkal nem, amelyeknél a porszűrő teszi a dolgát, mert az utasításoknak megfelelően karban van tartva.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
Egy kicsit pontosítsunk. Ma még fogyasztók számára nem elérhetőek olyan képmegjelenítők (se TV, se projektor), ami képes a Rec.2020 színtér teljes reprodukálására. (A CES 2019-en bemutatott Hisense 100L7T „4K Smart TriChroma Laser TV” RGB lézer fényforrással a Rec.2020 színtér 96,6%-át képes reprodukálni.)
A 4K HDR tartalmaknál a Rec.2020 színtérleírást alkalmazzák, ami azt jelenti, azokat az un. "RGB primaries" értékeket, amiket a Rec.2020 szabvány előír. Vagyis a tartalmak az ezen teljesebb színtéren belül definiált színeket hordozzák, de nem feltétlenül magát a teljes színteret. Vagyis a Rec.2020 színtérleírássál egy csak a DCI színterű vagy rec.709 színterű videót is lehet továbbítani. Remélem érhető.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
válasz Real_Necro #45907 üzenetére
A hangvisszaverődések elleni csillapításokat és főleg az állóhullámok - mert azok a méretarányok alapján bőven lesznek 70 Hz körül - elleni basszuscsapdákat már a helyiség burkolásakor célszerű lett volna kialakítani. Bár ehhez kell némi szakértelem.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
válasz Real_Necro #45922 üzenetére
Azt a helyiséget először akusztikailag kéne alkalmassá tenni a házimozi céljára és csak utána berendezéseket vásárolni bele. Például a 7,6 m hosszból fel kéne áldozni a nagy hullámhosszú állóhullámok csillapítására. Aztán az oldalfalakon a most még megfelelő gipszkartonból olcsón kialakítható konstrukcióval az elsődleges reflexiókat lehetne csökkenteni. De ezek csak jó tanácsok.
-
AVhelper
senior tag
Ha már arcoskodunk, akkor miért ne mindjárt egy 146"-es Samsung The Wall Luxury mikro LED képernyő (modell: IW008R) 4K felbontással, 100/120 Hz-es képkocka-sebesség és HDR/HDR10+ támogatással, 2.000 nit csúcsfényességgel, 100.000 órás élettartammal, beégés veszélye és stroboszkóphatás nélkül a világos 24p képtartalmakkal (mint az alacsony válaszidejű vacak OLED panellel).
Alig kerül többe kb. 110 millió Ft-nál, viszont ezért a helyszínen össze is szerelik és beüzemelik.
-
AVhelper
senior tag
válasz #99499520 #46342 üzenetére
16:9 képarányú 100" átlójú (221,4 cm x 124,5 cm) gain 1 fénynyereségű vetítőfelületen a 600 lumen fényárammal 20,2 foot-Lamberts (69,3 cd/m²) fénysűrűség (felületi fényesség) hozható létre.
Az SI mértékegységeket használva:
szükséges fényáram (lumen) = kívánt fénysűrűség (cd/m²) * képfelület (m²) * π / a felület fénynyereségi tényezője
1 foot-lambert [fL] = 3,4262590996323 cd/m²[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
Az Espon vetítők "Cinema Filter" színszűrője kiszedi a sárga spektrális összetevőket, amelyek befolyásolják a színteret, de ugyanakkor nagyobb fényáramot biztosítanak. A Cinema Filter révén előállított sokkal tisztább elsődleges színekkel lehet csak a nagyobb, például DCI-P3 színteret előállítani.
Például az Ultra HD Blu-ray lemezszabvány és minden más HDR tartalom, mely a BT.2020 szerinti elsődleges színekkel írja le a színteret alkalmas az annál kisebb DCI színterű tartalmakhoz. -
AVhelper
senior tag
A BenQ W5700 is egy színszűrővel tud DCI-P3 színteret előállítani, persze szintén jelentős fényveszteséggel.
Lásd ezt a cikket. -
AVhelper
senior tag
Hogy kicsit Te és mindenki más is képben legyen: a Panasonic GZ2000 OLED TV közel 1.000 nit csúcsfényességet tud fenntartani a képernyő 10%-án, és majd 630 nit-et annak negyedén. Ilyen magas fényességet ekkora felületen semelyik másik ma piacon lévő OLED TV nem képes előállítani, bár mint látható ez is kihozható az LG Display OLED paneljéből. A pixelszintű fényerő-szabályozással együtt ez ideális a HDR videók megjelenítéséhez. A tipikus HDR tartalmak esetében ugyanis csak a képfelület csekély részén van szükség a csúcsfényességre.
[ Szerkesztve ]
-
AVhelper
senior tag
A Samsung Q90R QLED csúcstévé (a 8K-s modellt nem számítva) csúcsfényessége nem éri el az 1.700 nit-et, de ennek nincs jelentősége, mert a jelenleg legelterjedtebb HDR10 formátumú tartalmakat (Ultra HD Blu-ray lemezeken és streaming szolgáltatásokon) max. 1000 nit csúcsfényességgel készítik. (A kevésbé elterjedt dinamikus metaadatokkal operáló HDR10+ formátumú tartalmak csúcsfényessége akár 4000 nit is lehetne, a Dolby Vision formátumúaké pedig elvileg akár 10.000 nit, de mivel az alkalmazott színfelbontás a home video tartalmaknál max. 10 bit ezért a mastering során nem készülnek ilyen csúcsfényességű tartalmak a sávosodás elkerülése miatt.)
Új hozzászólás Aktív témák
- Azonnali notebookos kérdések órája
- Samsung Galaxy Tab S6 Lite 2024 - a visszatérő
- Dell notebook topic
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- sziku69: Szólánc.
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- Szabadon fejlesztheti az OLED tévébe szánt paneljeit a Loewe
- Autós topik
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Bocsánatot kért az Apple, mert nagyon mellélőtt a legutóbbi reklámjával
- További aktív témák...
- Apple Homepod mini fekete
- NuPrime DAC-9 XLR kimenetű, távos DAC/Előfok eladó - USB PCM384k-DSD256-AKM AK4490EQ ! - XMOS USB
- SAMSUNG QE65Q60CAUXXH QLED 4K UHD Smart TV, 163 cm
- EDIFIER R1700BTS hangfal pár makulátlan, új állapotban, 2 év hivatalos garanciával
- Sony KD-55X80KAEP 55" 4K Ultra HD Smart LED TV - Bontott Csomagolás
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen