Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
Pár hete volt. M3-as, Tesla Model X. 145-nél nem ment többel
??? Én se megyek többel, pedig ezeket benzin (meg gázolaj) hajtja.
De nézzünk szembe a tényekkel, hogy az akkugyártás se éppen környezetkímélő, nem is fenntartható
A fenntarthatóságával egyelőre nem látszik probléma.
és egy mai korszerű dízel se okádja a mocskot magából.
Új korában még nem nagyon, de aztán egyre inkább.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz stickermajom #12 üzenetére
Igen, de az nem holnap lesz, hanem évtizedes távlatban, addig meg az infrastruktúrának is van ideje hozzáidomulni.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz stickermajom #15 üzenetére
Tulajdonképpen ilyen szempontból teljesen mindegy, hogy mekkora a lakótelep, a parkolókhoz ugyanúgy oda lehet rakni a töltőállomásokat - a nagy népsűrűség tulajdonképpen le is nyomja a fajlagos költségeket.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz stickermajom #21 üzenetére
Ez a kérdés ugyanúgy fennáll egy húszlakásos társasháznál, mint egy húszezres lakótelepnél - annyi különbséggel, hogy a lakótelep (pusztán a nagy számok miatt) jóval tervezhetőbb.
DRM is theft
-
dabadab
titán
A magyar autók átlagéletkora* kb. 15 év, vagyis ha most holnaptól csak és kizárólag villanyautót venne mindenki, akkor is kellene másfél évtized, hogy az autók fele villanyos legyen, de a 20 év azért jóval reálisabbnak tűnik. Az autók feléhez.
*: a medián nyilván érdekesebb lenne, de azt hirtelen nem találtam
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Veszel rengeteg napelemet, még sokkal több akkut, ami így baromi sokba fog kerülni és a legyártásuk is szennyező, ráadásul az év jó részében kihasználatlanul maradnak, aztán amikor viszont tényleg szükség lenne rá, mert a tél közepén hideg van és a hőszivattyús fűtés kéri az áramot, akkor meg mégis ott állsz üres akkukkal, mert már napok (hetek) óta nem volt rendes napsütés.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
tervezett induló ár 25e USD volt ami ott nettó tehát itthon legalább 25e EUR + ÁFA
Ez hogy jött össze? Ha csak az ÁFA-t vesszük, akkor a 25e USD + ÁFA az kb. 25e EUR (most olyan 1.2 körül van a váltás). És a Model2 az sokkal inkább az ID.3 ellenfele lesz, nem az e-208-é.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz GreenGoblin #211 üzenetére
Inkább az lett összeszedve, amit minden villanyautós topikba beleböfög valaki úgy, hogy nem igazán érti, hogy mit is beszél.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz stickermajom #219 üzenetére
Ha jól tudom jelenleg pár százalék körüli mindössze az újrahasznosítás, mert egyszerűen olcsóbb bányászni
Meg nem nagyon van mit újrahasznosítani: itt is kell még egy-két évtized, amire megjelenik annyi leselejtezett akku, hogy tényleg ipari mértékben lehessen velük foglalkozni.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz GreenGoblin #227 üzenetére
Tesla is ígérgeti az új fejlesztéseit azt mindent csak tologatnak, késnek
Lehet, hogy késnek, de alapvetően szállítják azt, amit megígértek (a rendes önvezetés kivéletével, az a szokásosnál jóval többet fog késni), kobaltmentes akkuval készült Model3-akat pl. már tavaly decembertől kezdve gyártanak.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz GreenGoblin #238 üzenetére
Az első generációs Leafek ilyen szempontból nem igazán mérvadóak, ott teljesen elrontották az akkuk kezelését, nincsen hűtésük se, szóval azok tényleg drasztikusan tudnak romlani, de ebből a szempontból azok határozottan a kivételek.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #306 üzenetére
Elektromos árammal közel környezetszennyezés nélkül állítható elő
Amennyiben eltekintünk attól, hogy ugye az elektromos áram se magától keletkezik.
Ha meg nem tekintünk el ettől, akkor nagyon gyorsan kiderül, hogy a hidrogén baromira szennyező, mert egységnyi autót hajtó áramhoz legalább kétszer annyi erőműben előállított áram szükséges, mint az akkus autóknál.De csak akkor korrekt, ha hozzátesszük az akkumulátoroknak önkisülése van.
Csak hát a hidrogén elszivárgása ténylegesen létező probléma, a li-ion önkisülése meg nem.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz #16820480 #309 üzenetére
Biztosan, bár én itthon alig látok belső sávban vitorlázókat, akik feltartanak másokat, de rendszeresen húznak el mellettem 50-60kmp-s sebességkülönbséggel autózók, amikor én megyek 120-130-at.
Viszonylag sokat járok az M1-en, nekem ezzel pont ellentétes tapasztalataim vannak.
Azért ahol szinte korlátlan megújuló áll rendelkezésre, ott ez még jól működhet
A megújuló is környezetszennyező.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Joachim21 #537 üzenetére
A hidrogén életképesebb megoldásnak tűnik mint az elektromos
Ezt soha nem értettem, hogy mitől lenne életképesebb.
A hidrogén beiktatása rengeteg veszteséget okoz az energiaátvitelben, macerás a kezelése, szökik... nem nagyon látom, hogy mi lenne benne az a nagy trúváj.DRM is theft
-
dabadab
titán
A ICE autókkal ellentőben az EV-s feltöltések nagyon kis része történik menet közben, nyilvános töltőállomáson (ahol ugye nem 2-5 órát töltenek, mert egy 20-80 kevesebb, mint egy óra), a domináns modell a parkolás közbeni töltés, ahol tulajdonképpen már most eljutottunk az "elég gyors" szintre. Nem nagyon látszik, hogy ez a modell miért változna meg a jövőben, az viszont igen, hogy a töltésnél a km/perc minden bizonnyal javulni fog.
Szóval mindezt összefoglalva, csak a töltési idő messze nem indokolja, hogy megduplázzuk-triplázzuk az autók energiaigényét (igen, a hidrogénes-üzemanyagcellás energiatárolásnak kb. ilyen vesztesége van)
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
A lakótelepeken akkor minden parkolóhelyhez raknak egy töltőoszlopot?
Nagyjából igen. Ha én csinálnám, akkor első körben mondjuk valami olyasmiben gondolkodnék, hogy (hasracsapok) öt parkolóhelyhez legyen egy töltőoszlop négy töltőkábellel, mivel amúgy az egy-egy parkolóhelyre jutó kihasználtság nem túl nagy.
Egyébként érdekes, hogy mindig a lakótelepek jönnek elő, pedig ilyen szempontból azok a legkönnyebben kezelhetőek, mivel ott sok parkolóhely van nagyon sűrűn meg eleve ott vannak a transzformátorállomások (lásd még: hol szeret szolgáltatni a Digi).Ezt ki fogja finanszírozni? És a betáp fejlesztését?
Az áramszolgáltató vagy magántőke - ahol kereslet van, ott lesz kínálat is.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
a magánszektor szintén nem, hiszen a megtérülés nagyon hosszú, és bizonytalan
Bizonytalan? Mitől lenne bizonytalanabb, mint mondjuk a benzinkutak építése?
Nem látom, hogy ezek mikor veszik majd át az uralmat a pár milliós belsőégésűek felett.
Ma a magyar autópark átlagéletkora kb. 15 év.
A célkitűzések alapján 2035-re (15 év múlva) lesz az, hogy minden eladott személyautó elektromos lesz.
Gondolom ebből azért nagyjából tudod saccolni, hogy 2040 előtt nem lesz elektromos többség.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Csak hát ez a mai magyar valóságban sem így van, elég rohamosan bővül a töltőhálózat és igen, panelházak előtt is van már, illetve egyre több villanyautó is fogy.
Itt a PH-n is van valaki, aki töltők építésével foglalkozik és nem úgy tűnik, hogy ne lenne mit csinálniaDRM is theft
-
dabadab
titán
Ez a jolly joker EV-fan érv.
Hát ez ilyen. A történelmi tapasztalat az, hogy pontosan ez történik minden technológiával.
Most képzeld el, hogy milyen válaszokat kaptál volna pl. 25 évvel ezelőtt, 1996-ban arra, hogy hogyan lesz mindenhol szélessávú internet meg ki akarná használni és mire.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Hát attól még a ráépülő ipar ugyanúgy tud organikusan fejlődni - ahogy azt elég jól láthatóan meg is teszi (illetve azt se nagyon látom, hogy a technológia rohanna a politikai akarat után, inkább azt, hogy a politika végre lépni mert most, hogy láthatóan itt van a technológia meg annak a belátható fejlődése).
DRM is theft
-
dabadab
titán
Számoljunk!
Magyarországon a benzinkutakon elfogy kb. 2 milliárd liter benzin és 3,5 milliárd gázolaj (2019-es adatok). Ez - a spritmonitor adataiból számolva ( [link] [link] [link] )- megfelel kb. 4 TWh és 10,5 TWh áramnak, vagyis összesen 15 TWh (ebben értelemszerűen már nem csak a személyautók, hanem a kb. a komplett közúti fogyasztás benne van, teherautókkal meg kamionokkal együtt). Magyarország áramfogyasztása 2019-ben 45 TWh volt.
Szóval nem kétszeres bővülésről van szó, hanem kb plusz 30%-ról.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Az inkább helyi probléma lehet, nálunk minden gond nélkül adták a 3x25 A-t.
És ha csak azt nézem, hogy mennyire népszerű lett a klíma meg a villanytűzhely, nem nagyon hihető, hogy ez még mindig az ötven évvel ezelőtti igényekre tervezett rendszerrel menne.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
- nem ennyire taksálja a közlekedés energiaigényét, hanem inkább 60-70 TWh-ra (70. oldal) [link]
Ha a 24. ábrára gondolsz, az nagyjából azt mutatja, amit én számoltam (leszámítva a megjósolt és elég meredek lineáris emelkedést): a különbség ott a hatásfokból adódó különbség, miszerint a belsőégésűeknél az üzemanyag energiatartalmának 60-70%-a kárba megy, vagyis 1 ktoe benzin kiváltásához nem 1 ktoe (11,5 GWh) áram kell, hanem csak kb 4.
Abban teljesen igazad van, hogy simán elférne még itt pár GW-nyi atomerőmű.
DRM is theft
-
dabadab
titán
-
dabadab
titán
Szerintem elég sok kétséget eloszlatott az, hogy amikor a Ford egyik fejese is nekiállt reklamálni, hogy szerinte ez így nem izé, játsszák le rendesen, Musk azzal válaszolt, hogy hajrá, de erre hirtelen a fordosok meggondolták magukat
Egyébként meg elég egyértelmű, hogy a villany instant nyomatéka az komoly előnyt jelent a belsőégésűekkel szemben - nem véletlen, hogy a "dízelmozdonyok" is valójában dízel-elektromos hibridek, ahol a tényleges hajtást villanymotorok adják, a dízelmotor csak aggregátorként működik.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
- ASUS ROG Ally
- A régi node-okra koncentrál a szankciók miatt Kína
- TCL LCD és LED TV-k
- Filmvilág
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Sweet.tv - internetes TV
- Yettel topik
- Aliexpress tapasztalatok
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- További aktív témák...