Új hozzászólás Aktív témák
-
fishi
tag
Ezek ún. műveleti erősítő IC-k, és kaphatók ''boltban''.
Egyébként ez az előerősítő fokozat, tehát nem az végerősítő kiváltására valók, hanem a hang karakterisztikáját lehet vele változtatni, hogy az ízlésednek/hangrendszerednek legmegfelelőbb hangzást kapd. Elég durva hangminőségű kártyákat gyárt a cég, és pl. ezzel az opcióval sem az átlagos számítógépes hangrendszerrel rendelkezőket célozzák meg...
Épp emiatt a jelen esetben butaság aggódni azon, hogy gagyi hangja lesz. Épp ellenkezőleg, ha a papírforma beigazolódik, akkor szanaszét fogja alázni az eredetit. -
Bumbi
tag
Köszönjük. És ettől lesz majd majd benne DDL? Vagy menni fog a digit kimeneten mind a hat csatorna alkalmazások alatt is, mint a mesében?
-
Ősember
őstag
annyira nem ment itt is a driver irás, hogy inkább eladják, mig ér valamit a név?
-
Raymond
titán
OK, megprobalom roviden.
Az OpenAL es a DirectSound mindketto API. Tehat ezeken keresztul szolaltatja meg a jatek/program a hangkelto eszkozt. Attol fuggoen melyhez irtak a programot mas-mas parancsok es lehetosegek vannak. Ez ugyanolyan mint a grafikanal a DX es az OpenGL. Funkciok tamogatasa szinten a hardvertol fugg ugyanugy mint a grafikus kartyaknal. Hiaba van DirectX9 a gepre telepitve ha a kartya csak mondjuk egy GF4Ti. Csak azok a shader-ek hasznalhatoak amelyekhez van hardveres tamogatas (VS1.1 es PS1.3). Mindegy hogy ezeket DX vagy OGL alol probalod elerni. Mindket API egy reteg az aplikaciok es a kartya (meghajtoi) kozott. Kulombseg ott van, hogy az OGL kozelebb all a vashoz mint a DX (hosszu, nem fogok most bele menni). Vissza a hanghoz:
OpenAL alatt harom fajta eszkozt lehet meghivni:
1) Generic Software Device
2) Generic Hardware Device
3) Native OpenAL Device
Ezek ahogy feljebb megyunk tobb es tobb funkciot tamogatnak. A generic software csak az alapokat ugyanugy mint az OpenGL software renderer. Tehat nincsenek shader-ek OpenGL alatt, ugyanugy nincsenek environmental effects OpenAL alatt. A generic hardware device mar hasznal hardveres gyorsitast de csak a DirectSound buffer-eken keresztul. tehat ha a kartya tud hardveres DirectSound gyorsitast akkor generic hardware mar jobb teljesitmenyt es tobb funkciot ad de meg mindig nem az igazi. Es mivel az MS kiirtotta a Vista-bol a DirectSound HAL-t (Hardware Abstraction Layer) igy ez ott nem mukodik. Vista alatt csak a Generic Software vagy a Native Device letezik.
Meghajtok szempontjabol megintcsak ugyanolyan a helyzet mint a DX es OGL meghajtok teren. A gyartonak kell elkesziteni az OAL meghajtokat. Ha ez nincs, akkor nincs hardveres OpenAL gyorsitas csak szoftveres a dll-en keresztul.
EAX - ez mindket API alatt tamogatva van. Amit a program es az API csinal az a hangforrasok elhelyezese a terben. Ha a kartya/meghajtok tamogatjak az EAX efekteket akkor van a hangokon, ha nem akkor nincs. A kulombseg megintcsak a grafikus kartyakhoz visszaterve olyan mintha lennenek shader effektek vagy nem. Tehat a program elmegy, de a hangzas nem olyan gazdag mint az effektekkel. tenyleg nem akarok sokat az EAX-rol most irogatni, csak annyit hogy az EAX az nem csak egyszeru Reverb. Kicsit azert tobb dolog tortenik/tortenhet az EAX3.0 es magasabb verzioknal.
A HL2 peldajaval elve valami hasonlo a helyzet:
1) DX7 verzio olyan mint a sima DirectSound csak pozicionalassal
2) DX8 verzio DS+EAX2.0
3) DX9 verzio pedig DS+EAX4.0 -
VaniliásRönk
nagyúr
Épp ez az, ha a kártya nem támogatja mondjuk az OpenGL-t, akkor maximum framebuffernek jó, ha a software meg csak OpenGL-t támogat.
Illetve miután csődbe ment a 3Dfx, megjelentek Glide-OpenGL wrapperek, tűrhető hatásfokkal, lehetséges a hangchipek esetében is legalább részben használni a hardware-es gyorsítást? -
dr faustus
senior tag
Elnézést, nem akartam én ennyire elvinni a topik témáját. Értem a dolgot, ezek szerint a hangtér leírására (ebbe beletartoznak az effektek is) az OpenAL nem tartalmaz teljes parancskészletet. Akkor van még tere a fejlődésnek az OpenAL esetében is, mert az EAX-szel nem szimpatizálok.
-
válasz
VaniliásRönk #44 üzenetére
Eppen ugy, ahogy videokartyanal az D3D meg az OpenGL, ha ez igy erthetobb.
-
Egyebkent honnan jott az az elkepzeles, hogy akkor most lesz barmi valtozas a driverek tajan? A Creative csak a chipet adja ki, a driverirashoz szukseges infokat nem.
Attol, hogy az Asus meg az Inno3D meg ezer mas ceg csinal nVidia GPU-s videokartyakat, attol meg a drivereket csak es kizarolag az nVidia irja: miert lenne itt maskeppen? -
Akkor tegyuk rendbe a dolgokat:
A nehai* DS3D meg az OpenAL arra valo, hogy 3D-ben pozicionalja a hangokat.
Az EAX nem.**
Az OpenAL csak driver kerdese, EAX-bol meg az elso kettot szinte minden kartya tamogatja, a maradek meg a Creative titka marad.
*: igazsag szerint csak a HW-s DS3D pusztul ki, SW-bol megy, de akkor egyreszt lottek az EAX-nek, masreszt meg ki a fene akarja, hogy meg ez is fogja a CPU-t?
**: hanem arra, hogy a kornyezetet szimulalja tok hagyomanyos effektekkel, mondjuk pl. barlang eseten mindenre rak egy adag visszhangot -
Calibos
addikt
Ne sértődj meg de ha googlén keresztűl keresgélsz sokáig kutathatsz hogy egzakt infokat kapj. Creative honlapján pedig a hülye marketing blablabla olvasható.
Régebben Hangkártya kapcsolatosan kerestem felvilágosítást de ha az embernek pechje van google olyan comment-et köp ki amelyben egy hozzá nem értő tart előadást. -
CabalX
aktív tag
Vista-ról nem nyilatkozok, az RC2-t kipróbáltam, de akkor (is) elég zűrösek voltak a driverek hozzá minden téren. Engem nem annyira a driverek stabilitása, kompatibilitása zavar, hanem az hogy adott egy P4 közeli teljesítményű processzor (persze tisztán audióra kihegyezve) és abból a teljesítményből a felhasználók nem látnak sokat.
Megéri, de nem a hangkártya inkább csak a chip gyártása.
Aki játszik külön kártyát vesz, irodában, esetleg HTPC-be elég a (jobb minőségű) alaplapi is. -
Calibos
addikt
Ha az ember gamel akkor el kell egy normális hangkártya, alaplapi alatt jó pár game hangzásával gondok vannak. Elég sokan panaszkodnak itt a Creative szoftverei miatt, már előtte is közepes drivereket csináltak.
Szubjektív véleményem hogy MS és Creative-nak közösen kellett volna megoldaniuk.
Ha jól tudom Creative-nak nagyobb hibája van ebben. -
Borosz
őstag
elsőként csapot le a Creative
-
CabalX
aktív tag
válasz
VaniliásRönk #30 üzenetére
Pedig az OpenAL-nek pont az lenne a lényege hogy nyitott bárki fejleszthet(ne) rá, de ezt kevesen is teszik meg jelen pillanatban. Az EAX nincs Vista alatt, bár valami hasonlót próbálnak fejleszteni, hogy ílyen fronton is megőrizze az egyeduralmát.
A software-esnek csak egy előnye van: olcsó...
és ezzel az olcsósággal a Creative per pillanat nem vetekedhet. -
VaniliásRönk
nagyúr
Jelen pillanatban a Creative szerintem leginkább azt akarja megakadályozni, hogy bárki másnak eszébe jusson betörni a piacra, mivel a Vista miatt jelenleg óriási hiány van a piacon, nincs OpenAL-es hangchip az X-Fi-n kívül, ami veszett drága.
A legolcsóbb software-es szemétnek meg már kevesen dőlnek be, ha software-ből akarom nyomni a hangot akkor minek vegyek külön karit? -
CabalX
aktív tag
Azt hittem ez már az ''új'' kártya. De azért remélem nem lesz igazam így sem látatlanban.
De nem a Creative lenne az egyedüli gyártó aki csak a gyengébb chipjeit értékesíti, X-fi ide X-fi oda. Nem hiszem hogy a Gamer piacon (is) riválist szeretne magának.
Egyébkén még egy kis érdekesség a Creative-tól [link] -
azbest
félisten
nagyon is jól jár ha népszerűbb lesz mint a saját kártyája... gondolom minden egyes darab után kap részesedést... nem egyszeri pénz. Úgyhogy neki csak jó, mert ha nem csinál semmit akkor is van pénze a tervekből/licenszből.
-
CabalX
aktív tag
Ki tudja melyik X-fi chip-et adja át a Creative a licencelőknek. Nem hiszem hogy ugyanazt ami a minőségibb/drágább kártyáiban van. Inkább azt a ''butított'' változatot amit az eXtreme Audio-ban használ. Erre csak abból következtetek hogy a hírben szereplő képen nem igazán lehet látni Ram chip-et. Anélkül pedig nem biztos hogy a ''játékosoknak'' jó lesz.
De a ''konkurencia'' csak jobbat tesz a terméktámogatásnak. -
Fáraó
őstag
Ez egy meglepő hír. Teljesen pozitív hír. Lehet hogy megjelennek majd jó Creative driverek?
-
gliskard
senior tag
szvsz. a liszenszelés formája mindegy a mi szempontunkból a lényeg a jó minöségü hw, korekt driver és sw köritéssel - na persze megfizethetö áron. Illetve oldják meg, hogy az alkalmazások/játékok 3D hangja elérheö legyen az ''összes'' kimeneten. Minek van az embernek dts cucca ha a ku*va kártya a 3d hangot csak a hátoldali jack-okon keresztül produkálja.
-
Calibos
addikt
és mi van ha túl jól sikerül és a konkurens többet kaszál?! Creative bármikkor vagy vissza vonhatja az engedélyt?
Gondolom így is szépen kaszálnak -
Raymond
titán
válasz
dr faustus #18 üzenetére
Az OpenAL-ben is van EAX effektek tamogatasa. A DX es az OAL csak API. Az effekteket a kartyanak kell tamogatnia. De ez nem ide valo tema...
-
dr faustus
senior tag
-
gliskard
senior tag
...talán a folyamatos driver problémák is ''kényszeritették'' a creativot a nyitás irányába, hiszen amióta elkezdödött az alaplapra integrált hangkeltök korszaka, a creative számára egyre szükösebb lett a piac. Anno az elsö generációs live-ból konténernyi mennyiségeket tudtak elsózni, ma már csak ennek töredéke a forgalom. Az eax-ot is egyre nehezebb liszenszelni.
Csakremélni tudom, hogy az nyitás driver nyitást is jelent és látványos javulás/fejlödés lesz ezen a fronton.
Illetve az EAXmellett elkezdenek win (osx,linux?) vonalom a nativ OpelAL irányába nyomulni, emlékeim szerint 2000 környékén a creativ volt az egyik kezdeményezö a Linuxos Loki csapattal karöltve a nyilt szabvány kidolgozását illetöen. Ráadásul az Apple is ebbe az irányba kacsingat az osx-nél...
Volt szerencsém egy Auzentech kártyához - egy barátom a régi és kiszolgált turtle beach kártyáját cserélte és megkért, hogy pakolja be a gépébe. Be kell vallanom ekkor hallottam elöször a cégröl. csodák csodájára nem volt vele probléma és az össze alkalamzás amit a srác használt gond nélkül müködött (midi). -
#72042496
törölt tag
Linkelnél egy ilyen kártyát?
Én csak a SoundStomról hallottam - lehet létezik több is, de ezeknek meg valószínű eléggé visszafogott az EAX támogatása.
Végképp OFF: ha a kábelek egy helyre mennek, majdhogynem mindegy, hogy egy vagy négy vezetékről van szó -> kábelkötegelő rúlz! -
Raymond
titán
válasz
dr faustus #14 üzenetére
Ugye te nem sokat tudsz az OpenAL-rol?....
-
dr faustus
senior tag
Az Auzen X-Fi Prelude 7.1 ellenben a SoundBlaster X-Fi bővítőkártyákhoz hasonlóan prémium kategóriás hangkártya lesz, mely elsősorban a játékok térhangzását hivatott minél hűebben visszaadni a Creative által kifejlesztett EAX kiterjesztés legfejlettebb, 5.0-s verziója révén.
Én viszont remélem, hogy ez a vendorspecifikus EAX ''hang API'' kora végleg leáldozik, és az OpenAL fog elterjedni. -
priti
addikt
Arról hallanék már, hogy mikor ér ide a külföldön már régen létező kártyák egyike ami tudja játékokban is SPDIF-en keresztül adni az 5.1-et, hogy ne kelljen már az a kábeldzsumbuj.
-
Trak
addikt
Remélhetőleg az egyik cégnél akinek átadják lesz egy unatkozó programozó, aki ír a Creative-nak egy jól használható drivert...
-
Ste
addikt
gondolom az asus is ilyen kártyával fog majd villogni
-
#72042496
törölt tag
Én abban bízom, hogy ezek kártyák (minőségben is) jobbak lesznek a Creative sajátjánál...hiszen tény, hogy jóval többet tudnak ezek a chipek annál, amit a Creative eszközmeghajtói kihoznak belőlük.
Aztán lehet, hogy lesz ''ratyi'' kártya is, de csak nem ezek fogják elárasztani a piacot.
szerk.: Renwick: A képaláíras mellett elsiklottam...azt hittem, ez már maga az X-Fi alapú hangkártya.Na, majd akkor májusban.
[Szerkesztve] -
-
Yutani
nagyúr
Remélem, a Creative valamilyen szerződésben kötelezi a gyártó(ka)t a jó hangminőség megtartására, és nem lesznek kókány, zajos, ócska kártyák kiadva ezekkel a chipekkel. Nem akarok találkozni mondjuk ''Sector X-Fi Extreme Gamer Digital'' megnevezésű sz@rványokkal.
-
-
#72042496
törölt tag
Nocsak, jól látom, hogy a coax kimenet nem 3.5 mm-es jack-en keresztül küldi a jelet?
Ez igazán szimpatikus megoldás, csakúgy, mint a FlexiJack hiánya!
Ha a driver is megfelelő lesz, akkor itt az X-Fi nagyon csúnyán ki fog kapni... (Hiszen pl. egy Au2 is mennyivel szebben szól a KX driverekkel...)
Kíváncsi leszek ezekre a kártyákra...nomeg arra, hogy mennyiért is fogják árulni őket!
Ezt a cserélhető előerősítőt hogyan kell elképzelni?
Új hozzászólás Aktív témák
- Nagyon erős ajánlat lett az Apple Watch SE 3
- 3D nyomtatás
- Merész dizájn és új teleobjektív az iPhone 17 Pro mobilokban
- Milyen monitort vegyek?
- Apple MacBook
- Az Apple bemutatta az iPhone 17-et
- sziku69: Szólánc.
- A VBIOS az oka a Radeon RX 9070 és az X99-es alaplapok inkompatibilitásának
- Milyen egeret válasszak?
- PlayStation 5
- További aktív témák...
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A22/Samsung Galaxy A23/Samsung Galaxy A25/Samsung Galaxy A05s
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X395 - AMD Ryzen PRO 5 I 8GB I 512GB SSD I 13,3" FHD I Cam I W11 I Gari!
- Xiaomi Mi 11T Pro 5G // 256GB // Számla + Garancia //
- Készpénzes / Utalásos Videokártya és Hardver felvásárlás! Személyesen vagy Postával!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 13 Mini/iPhone 13/iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest