Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • opr

    veterán

    válasz tasiadam #46 üzenetére

    Erősen meglepne, ha ez igaz lenne. A kis magoknak az értelme az lenne, hogy takarékosak nagyon, nem az, hogy erősek.

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • opr

    veterán

    válasz tasiadam #51 üzenetére

    Én is. Ezért írtam, amit. Skylake ipc egy alapvetően alacsony órajelre és fogyasztásra optimalizált magon a büdös életben nem fogja elverni az 1700x-et azonos körülmények között. Persze soha nem lesznek azonos körülmények, már csak a ddr5 miatt sem, de még úgy is erős kétségeim vannak.
    De miért is kéne neki? Baromság az egész felvetés. Nem kell neki. A háttérben futó discordot kell etetnie a lehető legjobb hatásfokon, lehető legalacsonyabb fogyasztással.
    Amikor meg el kell verni nem csak az 1700x-et, hanem az 5700x-et is, esetleg annak az utódját is, arra meg ott a zabáló, rohadt erős másik 8 mag, aminek ez a dolga.
    Aztán hogy sikerül-e befogni a ddr5-ös AMD-t, ami a konkrét ellenfele lesz? Meglátjuk. Őszintén szólva nem hiszem, de remélem legalább egy kb egál lesz a meccs vége. :K

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • opr

    veterán

    válasz tasiadam #57 üzenetére

    Mar az elso Zen-nel is finomszemcses energiagazdalkodas volt, ami magonkent tudta 25Mhz-enkent allitani az orajelet. Konkretan ilyen teren (is) jelenleg az AMD merfoldekkel jar az intel elott:

    "A Summit Ridge a megfelelő működés érdekében rengeteg, ezernél is jóval több szenzort tartalmaz, amelyek valós időben monitorozzák a lapkát, és reagálnak a különböző eseményekre. Ez teszi lehetővé, hogy az egyes magok mindig az optimális órajelen üzemelhessenek. A precíz órajel beállításához azonban az AMD bevezette a finomszemcsés P-State modellt, amely a Windows 10 P-State megoldását váltja. Ennek köszönhető az, hogy a lapka nagyon apró, 25 MHz-es léptékenként tud órajelet váltani, ráadásul magonként függetlenül, így mindig tökéletesen lehet igazodni a környezethez."

    Az egy masik kerdes, hogy a chipset meg az alaplapok milyenek, amik miatt az uresjarati fogyasztas rendszerszinten megsem az igazi. Plusz ez ugye 4,5 eve volt, es meg mindig nem teljesen tokeletes a dolog, sokszor van par mag a kb semmiert felporgetve, de ugyan ez igaz a masik oldalon is. Tobbek kozott pontosan ezert vagyunk tobben szkeptikusak az Alder Lake-el kapcsolatban is, mert meg ha egy sima skalazas is nehezen megy neha, akkor a heterogen utemezes, ket fajta magon, amikbol az egyik adag HT-s, a masik nem, es mindkettonek allithato az orajele, ami egy nagysagrenddel komplexebb rendszer, az hogy fog jol mukodni.

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • #16939776

    törölt tag

    válasz tasiadam #57 üzenetére

    Hogy a sok lépcső jó vagy nem annyira az, azt a felhasználás dönti el.
    Azt aláírom hogy aktív energiagazdálkodásnál, kis terhelésen elég darabos tud lenni a korai zen, darabosabb mint az intel, de all core fix órajelen tuning és energiagazdálkodás nélkül megfordul a dolog.

  • #16939776

    törölt tag

    válasz tasiadam #61 üzenetére

    Attól függ, hogy hogyan éred el a fix all core-t. Ha kézzel állítod be az óra-jelet, akkor megemeli a magfeszültséget, olyannyira mintha folyamatosan túrbózná a mag, és szerintem a LOD-ot is kikapcsolja a mag és a VRM közül. És ahogy tapasztaltam, nem változik a feszültség, mindegy neki ha veszed le az órajelet, szóval ez az út nem optimális hozzá.
    Én csak annyit csináltam, hogy lehúztam a CPU ventilátort és a CPU megtartotta alapfesszel 1.25-28V az all-core turbó órajelet 3700Mhz-t, passzívan el van, minden hideg, még a VRM-ről is levettem a bordát és alig langyosak a fet-ek.

    [ Szerkesztve ]

  • sb

    veterán

    válasz tasiadam #68 üzenetére

    Már ezt is sokszor írtam de az órajelállítás, küszöbértékek, core parking, stb... sokkal többet számítanak. Meg az IF/cache/ram OC.
    Ezek idle is 10-20W-ot rádobnak, a magok meg még egy kicsit a fentiek miatt de nem a core power a problémás alapvetően.

    Amúgy az Intel IF nélkül és monolit felépítéssel sokkal jobban viseli a light load-ot kisebb fogyasztással még mindig. Szóval nem feltétlen ez lehet a kis magok bevetésének oka. Hacsak nem vmi nagyon sokkal alacsonyabb szintre akarják belőni az idle-t.

    Max load-on meg nyilván jobb lenne a több nagy mag. De perf/W már nem feltétlen.
    Említve volt a Skylake IPC ami lehet, hogy egál a Zen1-el de a perf/W kb. 2x jobb utóbbin még így is az alacsonyabb órajeleken ahova ezeket szánják.

    Szóval lehet, hogy az Intelnél vmi kényszermegoldás tényleg az egész. De értelme akkor lenne ha tényleg light load/idle-ben adnának pluszt a kis magok megfelelő sw körítéssel, ezzel hozzájárulva a valós fogyasztási előnyhöz vagy folyamatos online üzemhez.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #77 üzenetére

    olcsóbb... részben. de ha hűtőt, alaplapot hozzá számoljuk már nem.
    Gyorsabb? hát 4 magot használó játékban igen olyan alkalmazásban, ami kihajtja a magokat és szálakat már egyértelműen lemarad vagy 35%-kal a Ryzen mögött... Kérdés úgye, hogy 4 magos játék miatt veszek 12 szálas procit? vagy annak reményében és jogos feltétlezése okán, hogy a jövöben tovább fog emelkedni az átlagos játékok mag és szál igénye. A trend végül is ez. Szóval én azt mondanám, hogy a válasz nem fekete vagy fehér... :) Pontosabban ebben az esetben piros vagy kék.... :)

  • martonx

    veterán

    válasz tasiadam #84 üzenetére

    most akkor 3600 vagy 5600x a referencia? Mert nagyon nem mindegy. Bár amennyiben magadat akarod megnyugtatni, hogy mekkora üzletet csináltál az 10400f-el, akkor végülis mindegy is :D
    Amúgy a 11400 tényleg egész jó ár/értékű, a 10400 szvsz sosem volt az, kivéve ha CSAK az olcsón játszás a lényeg.

    Én kérek elnézést!

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #84 üzenetére

    na ja viszont a 5600X vagy 30%-kal erősebb, mint a 3600X vagyis még durvább különbség a 10400F-hez képest teljesítményben. Ha vizsgálok mondjuk egy 3600-ast és egy 10400F-et, akkor nagyjából az 1 magos teljesítményük megegyezik. össz magon már széthajtva viszont már a sima 3600-as is erősebb úgy 43%-kal, mint a 10400f. Ha 5600X-et nézem az már leveri egy magon a 3600-at is közel 31%.os teljesítmény többlettel
    ha minden kihajtanak csutkára belőle, akkor már veri a 3600-at 24%-kal egy 10400F-et meg több, mint 77%-kal gyorsabb szintetikus teljesítmény tesztekben. Hiába beszélünk gyakorlatilag egyforma 6/12-es procikról a teljesítmény különbségük, mint a Gellért hegy és a Himalája... kis túlzással. :) Te se gondolod komolyan, hogy a 77%-kal erősebb proci ugyan annyiba kerül, mint a 77%-kal gyengébb. :) A különbséget föleg az okozza a többszálas maxra kihajtott teljesítményben, hogy valahogy sokkal nagyobb teljesítményt lehet elérni az AMD SMT-je által, mint az Intel HT-je. Persze a gyakorlatban azért nem jön ki ez a hatalmas teljesítmény különbség, hiszen a legtöbb alkalmazás esetében a proci teljesítmény csak egy rész képvisel az össz teljesítményben. Ha fut egy program és mondjuk egy komplex feladatot le fut benne 600 másodperc alat. Miközben használ, memóriát, hátértárat, grafikát stb. a CPU átlag meg mondjuk 15%(nem is használja ki egy időben az összes magot és szálat.) Ha beteszek elméletben egy a szintetilkus cpu tesztek szerint egy dupla teljesítményú procit, akkor simán lehet, hogy a 600 mp komplex feladatom lemegy 578 másodpercre, vagyis korlátozottan érvényesül a futásban magának a CPU.nak a számítási teljesítménye. Még a csutkára kihajtott CPU mellet se fog a teljes idő igény a felére lecsökkeni, hiszen attól, hogy a CPU-m kétszer olyan gyors még a memoria átvitelem nem fog gyorsulni drasztikusan. Na most a játékok is ilyenek. A elméletben szintetikus tesztben dupla teljesítményt elérő procitól nem lesz a játékban 100 FPS helyett 200 FPS teljesítmény, lehet, hogy csak 112 FPS lesz. Hurrá aztán az más kérdés, hogy játék közben mennyire venné észre az ember ha nem mérné az értéket, hogy adott pillanatban 112 FPS-et jelenit meg neki a monitor vagy csak 100-at. :) Nagyjából full értelmetlen centire méregetni a teljesitmény különbségeket, mert úgyse érzékeljük a gyakorlatban. Az megint más kérdés, hogy jelenleg mennyire reális a Ryzen procik árazása a hatalmas kereslet miatt. Mennyire reális mondjuk egy Ryzen 5 3600-s procinál, hogy több mint 2 évvel a megjelenés után(2019 május) még mindig 200 dollár körüli az ár. Miközben tavaly nyáron voltak olyan időszakok, mikor egy 3600-ost már 160 dollár körül mértek. Az eddig piaci logikák alapján mát valahol 120 dollárnál kéne járni egy 2 éves procinak az árának különösen annak fényében, hogy kijött az utod generáció és lassan megjelenni év vége fel majd az unoka proci is. Azelőtt a gyártók negyedévente felül vizsgálták a procik árait és folyamatosan árazták lefele a régebbi modelleket 5-10 dollárral. Mindig helyet biztosítva a közben megjelenő új modelleknek. A mostani helyzet irreális piaci szempontból, visont a hatalmas kereslet és a szintet tartó ár azért valahol azt mutatja, hogy a Ryzen 5 3600-s például egy igen jól sikerült proci, ami remekül megfelel egy átlagos számítógépben még játékra is ha nem akar extra igényeket az ember. Mondjuk 1 milliós videókat kihajtani 4K ultra felbontásban. Bár egy 3600-s végül is elvisz használhatóan egy 3090-es grafikát is. Ha nem zavarja az embert, hogy csak 135 FPS van ott, ahol a 700-800 dolláros procival volna mondjuk 150 FPS. Persze azért nem szokás összerakni a 200 dolláros procit a 1500-2000 dolláros videókártyával. :)

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #96 üzenetére

    én meg azért mérem a 5600X-et az 3600X-hez, mert jelenleg nem létezik 5600-as proci bár van szó róla. :) Még akkor is ha a 3600 és a 3600X ugyan az a proci leszámítva, hogy ez utóbbi órajele feljebb van húzva 100/200 Mhz-el és a TDP kerete ezáltal nem a 65 watt, hanem a 95 watt. :)

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #96 üzenetére

    Persze az élet azért nem csak játék programból áll. Mint ahogy arra sincsen garancia, hogy a játék programok megmaradnak a ma a szokásos tipikus 4-6 mag igénynél. Ne felejtsük el, hogy az új konzolok már 8/16-os procival rendelkeznek. Ráadásul egy eleve ZEN 2-es Ryzen származékkal. Ami talán leginkább a Ryzen 7 3700X-hez áll a legközelebb. És ha mátr ott a müszaki lehetőség a konzol játék fejlesztök elött arra, hogy túl lépjenek az eddig korláton a régi konzolok 2*4 magján és nyújtozhatnak feljebb 16 párhuzamos szálig, akkor lesz, amikor élnek vele és talán ha tudnak alkotnak 10-12-14 vagy akár 16 szálon futó játékokat. Azt is tudjuk, hogy a sikeres konzol játékok gyakran megjelenek PC-re is(és forditva) Így amikor visszaportolják a nagyjából kompatibilis PC-re a konzol játékokat várható, hogy a PC változat is simán kér 10-12 szálat a futáshoz. Mivel a PC-k esetében is folymatosan nővekszik az átlagos mag és szál szám ennek nem lesz akadálya. VAgyis szerintem simán várható, hogy jelennek meg olyan játékok a jövöben amik nagyobb mag és szál számat használnak egy PC-n Biztos, hogy nem fogják logikailag áttervezni az egész programot mondjuk 6 magra. Az sokkal több logikai munkát igényel. A sok munka meg idő és pénz. És nyilván egy játék fejlesztő igyekezne minnél gyorsabban és olcsóban megoldani a dolgot. Én várokm a következő 1-3 évben játék fronton némi mag és szál szám növekedést átlagosan. Ha ott a hardver kéznél, akkor ostobaság volna nem használni teljesítményben. Ilyen szempontból jobb választásnak tünik egy nagyobb teljesítményű Ryzen proci sok mag és szál mellet. Aztán, hogy meddig szabadulnak el a fejlesztök a következő években majd meglátjuk. Azért az elmúlt 20-30év azt a tapasztalatot adja, hogy igyekeznek követni egy adott kor hardver teljesítményét. Mind grafikában, mind CPU-ban. A konzolok új teljesítményei minden képpen emelni fog a következő évek teljesítmény igényén szerintem. Mint ahogy egyre gyakrabban karcsú már egy játékhoz egy 4 magos proci vagy egy régi 4/8-as néha már egy 6/6-os is

  • martonx

    veterán

    válasz tasiadam #102 üzenetére

    A játékok gép igénye leginkább a konzolok 7-8 éves életciklusának fordulójakor ugrik meg, mert hirtelen nyugodtabban lehet erősebb vasra fejleszteni.
    Azaz most pont egy ilyen ciklus fordulóban vagyunk, azaz ha mostanában veszel naprakész hardvert, akkor azzal kis túlzással, de az elkövetkező jó pár évben jó vagy.
    Ellenben ha mondjuk pont 1-2 évvel egy ilyen ciklus váltáskor vásároltál be, akkor kb. 3 éven belül dobhatod is ki, amid van.

    Az új konzolokban Ryzen 3700x-hez hasonló proci van, és egy RX 6600 szerű GPU. Szóval az elkövetkező években ezeket a speciket kell megugrani, és akkor jó vagy (nyilván PC jóval optimalizálatlanabb, mint egy konzol).

    Azaz szerintem egy Ryzen 5800x + RTX 3060-al jó darabig jó leszel. A GPU hamarabb lesz kevés, mint a CPU szerintem.

    Én kérek elnézést!

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #102 üzenetére

    azért egy rtx 3060-ast simán kihajt egy 2700X egy RTX 3060-as teljesítménye nagyjából ott van a rtx 2080 (TI nélkül) környékén. Persze a régebbi procik már összeszednek némi magonkénti teljesítmény hátrányt az újakkal szemben, de jelenleg még a 2700X jól lboldogul minden grafikával.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #102 üzenetére

    Amúgy nem vagyok arról meggyőződve, hogy egy AM 5 vagy egy DDR 5 memória hoz annyit teljesítményben, mint amennyivel többe fog kerülni. :) Nézd meg a PCI 3.0 és a PCI 4.0 különbségét. Tegye fel a kezét, aki érzi azt a hatalmas különbséget egy PCI 3-as és egy PCI 4-es kártya közt, amennyit elvben a specifikáció jelent.

  • Robitrix

    senior tag

    válasz tasiadam #108 üzenetére

    igazad van a sima RTX 3060 egy picivel a rtx 2060 super felett van. egy árnyalattal. Egy 2070 superrel simán ellennék a következő 2-3 évben. :) A sima rtx 3060-nért kicsit sok az induló 250-260 ezer körüli ár....

Új hozzászólás Aktív témák