Új hozzászólás Aktív témák
-
*Ropi*
félisten
Mi a kakukktojás a képen?
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4363 üzenetére
Szerintem nem az USB port, mert ha az kevés kraftot ad, akkor szimplán nem működik a műszer, hibát dob a program ("instrument read / access failed", ilyesmik). Én pont nemrég alakítottam át az USB hosszabbítómat külső tápos elosztóvá, hogy egyszerre meg tudja táplálni az i1D3-at és a spektrót). Dedikált VGA-s a lap, vagy CPU-ba épített a VGA rajta? Mert ha az utóbbi, akkor az csak 8 Bitet tud, és amiatt lehetnek anomáliák.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4367 üzenetére
Akkor összefoglalom, hogy lássuk jól értem-e: a monitor jól kalibrálható (más konfiggal), az alaplap + CPU maradt ugyanaz, a VGA más, ennek ellenére ugyanúgy (vagyis máshogy) rossz az eredmény.
Az nem tiszta, hogy Quadro-val kalibráltál, aztán mással (vagy ugyanazzal) használtad, de mikor mérted?
Az oprendszer is maradt ugyanaz (nem telepítettétek újra), vagy újra lett telepítve? Szűzen? Ugyanaz a Win verzió vagy más? Win 10?
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4373 üzenetére
Még egy lehetőség: belefutottam egy olyanba az i1 PRo 2-vel, hogy ha instabil a tápellátása, akkor tud érdekességeket művelni (inkonzisztens mérések). Ezért alakítottam át egy USB hosszabbítót saját tápos elosztóvá, mert így biztos nem lesz gondja a naftával (kapott egy 2.4 A-es Blitzwolf tápot: laptopról hajtva eléggé kopogott az USB2.0 port áramkorlátján és ha nem megfelelő vezetékkel volt összedugva, akkor rendszerint hibára is futott rövidesen, mert nem tudott elég áramot felvenni). Nem azt még teszteltem, hogy az i1D3 /CMD mennyire érzékeny az ilyesmikre, de valószínűleg náluk is számít.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4375 üzenetére
Nem csak a portok számítanak (egyébként multiméterrel nem, csak szkóppal tudod kimérni, hogy van-e hirtelen feszültségesés, vagy valamilyen, nem kívánt tranziens), hanem a kábelezés is: ha túl vékony a spárga, nem enged át nagyobb áramerősséget. Én olyan kábelt (Tronsmart vagy Ugreen, már nem emlékszem) építettem be tápláláshoz, amit telefon gyorstöltéshez vettem és 2A-t tud. A hosszabbító eredeti (kb. kevesebb, mint a fele átmérőjű) kanócán pedig így már csak a jel megy.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4379 üzenetére
Táp (van egy olyan változata is, ami nem QC2.0-ás, hanem mind a 2 portja 2.4 A-t ad le, azt meg a 3D nyomtatómhoz használom, ami 2 USB tápot igényel).
Kábel - a micro B csatlakozót levágod, beforrasztod (a kábel árnyékolása mehet a GND-re).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4383 üzenetére
"...e szerint vagy 10 változót kellett nekik buzerálni, mire kaptak vmi használható szaturációt."
Ha a saját hardveres kalibrálásával csinálod, akkor nem úszod meg a paraméterezést, ha azonban külsőleg, szoftveresen (ahogyan én), akkor a program korrekciózza magának.
"Ez amúgy nem hiba, ha a színtér emulációk rendre túlszaturáltak? Hogy lehet így dolgozni az emulációkkal?"
Ez a normális működés jelöletlen tartalomnál, a minősített tartalmak beállítják magunknak.
"Vagy majd magamnak kalibrálok kettő színteret, amit feltöltök a Cal1 és Cal2 memóriába és akkor onnantól csak azokkal dolgozok?"
Csinálhatod így is, de pontosabb az én módszerem.
"Ha jól értem, akkor a hardveres kalibráció a monitoroknál a feltölthető ICC profilt jelenti."
A hardveres kalibráció a monitor saját LUT-jának a felhasználó általi hozzáférhetőségét (beállíthatóságát) jelenti.
"Ez esetben a Windows és az összes program CMS beállításai visszaállíthatók alapértelmezettre?"
Nem mindig alapértelmezettre, hanem a kalibrálás során meghatározottra.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Bivaly26 #4391 üzenetére
Van, hogy játékban is segít a kalibrálás, amikor a sötét részek világosabbak lesznek általa és olyan dolgokat is meglátsz, amit enélkül nem. Ha viszont utána elállítod a fényerőt, kontrasztot, színeket, stb., akkor teljesen felesleges.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4390 üzenetére
"Saját hardveres kalibráció alatt itt mit értünk? Egy bármilyen szoftver által generált ICC profil feltöltését a monitorra, vagy a Dell saját kalibráló szoftverének exkluzív használatát?"
Csak a Dell saját szoftverével éred el a monitor belső LUT-ját, így az azzal való beállítást. ICM / ICC profilt feltölteni viszont azzal sem tudsz a monitorba, mert azt az oprendszer alá lehet betölteni.
"Csinálhatod így is, de pontosabb az én módszerem.
Olvastam róla, DisplayCAL és két műszerrel keresztbe profilozás (jelentsen ez bármit is).
De ezt követően az ICC profilt hol alkalmazod? A monitorra töltöd fel, vagy az operációs rendszerbe?"A DisplayCAL automatikusan betölti a Windowsnak ahova kell, felhasználóként semmit sem kell hozzányúlnunk.
"Lefuttatok egy mérést (lehet a kalibráló szoftver megkér arra balanszoljam a színcsatornákat a monitoron), kapok egy ICC profilt, feltöltöm a monitorba. Eztán van-e még bármi dolgom? Az OS felől és a futtatott szoftverek felől ezek a beállítások maradhatnak érintetlenül?"
Melyik szoftverrel? Mint mondtam, a kapott profilt a programok teszik be a helyére, neked semmi dolgod vele, nem kell a beállításokhoz nyúlnod.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4396 üzenetére
Fejtsük ki bővebben, hogy érthetőbb legyen:
"Így bármelyik monitort, bármelyik kalibrálóval fel lehet profilozni (mármint a lehetőség adott, de azért a végeredmény nagyban függ mindkét hardvertől)."
A "bármit bármivel" nem igaz: a hangsúly a "a végeredmény nagyban függ mindkét hardvertől"-ön van, ugyanis a mérőeszközök korrekciózva vannak a különböző világítás típusokhoz, hogy a lehető legpontosabban legyenek képesek mérni őket - ha viszont nincsenek felkészítve arra az adott spektrális eloszlásra, akkor elhasalnak rajta, vagy nagyon csúnya eredménnyel zárul a mérés.
"Ilyenkor van az, hogy készül egy *.icc, vagy *.icm kiterjesztésű fájl, ami az adott konfigurációra jellemző abban az adott pillanatban. Tehát ez teljesen egyedi paramétereket tartalmaz."
Nem vagy / vagy készül egy fájl, hanem monitor esetében mindig *.icm készül: az "icc" profilok mindig alapértelmezetten standard, a szabványban előre meghatározott értékeket tartalmaznak (mint pl. az sRGB), az "icm" profilok pedig mindig eszközspecifikus korrekciókat. Ami közös bennük, hogy OSX és Windows közt átjárhatóak.
"Ezt a fájlt minden Windows induláskor betölti a DisplayCAL szoftvere (nem a monitorba, hanem a 'Windows színkezelőjébe' épp ezért "szoftveres")."
Annyi kiegészítéssel, hogy mivel a profil több, kifejezetten DisplayCAL specifikus paramétert tartalmaz (amit a Windows színmenedzsmentje önmagától nem tud értelmezni), mindenképpen a DC loaderjének kell betöltenie ezt a profilt a Windows indulásakor. Van lehetőség a DC-ban olyan profilt is készíteni, ami simán a Windows alól töltődik be, de arra figyelmeztet is a program, hogy nem olyan pontos eredményt ad, mint ez.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #4398 üzenetére
"Minden kalibráció factory resettel kezdődik."
A factory resetet a szerviz menüre vonatkoztatva ne ajánlgasd, mert sok minden olyan paramétert is nulláz, ami a készülék alapvető működéséhez kell: sokan fogják a nevedet imába fogalni, amiért használhatatlanná vált a TV-jük / monitoruk!
A sima user menüből szabad csak factory resetet nyomni, mert ott teljesen mást jelent: csak olyan dolgokat nulláz, amitől nem válik instant agyhalottá a TV / monitor. Amire gondolsz, hogy a kalibrálás szempontjából gyári alapra állítandó: a világosság / kontraszt, a színcsatornák együtt futása és legyen kikapcsolt minden automatikus képmódosító funkció (energia menedzsment, dinamikus kontraszt, ilyesmik).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
thomasrc #4400 üzenetére
"A kérdésem az a képi módok felett látható "offset" és "gain" beállítás. Ezek pontosan mit állítanak a DELL monitoroknál?"
A "gain" a fehéregyensúly (a fehér ponté), az "offset" a fekete egyensúly (a fekete ponté) - és nem csak a Dell monitoroknál.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4407 üzenetére
Jogos, máshol járt az agyam, meg egyébként nagyon sok HDR megjelenítőbe 8 Bites panelt tesznek, mert egyrészt jóval olcsóbb, másrészt egy 8 Bites panel jó meghajtással jobb eredményt ad, mint egy 10 Bites panel rossz meghajtással.
Úgy értettem, hogy amikor LUT-olod az adatfolyamot, akkor ugyanúgy köztes értékeket használsz, csak nem röptében a két színt felváltva villogtatva, hanem előre leprogramozottan fixen összekeverve.
Egyébként igen, a VGA-ból kapott adat Bitmélységét bővíti ki a monitor saját LUT-ja.
A szoftveres kalibrálásnál előny, ha olyan VGA-val csinálod, aminek 16 Bites LUT-ja van (sok kártya driverből le van butítva nVidia-nál 10 Bitre, ATI/AMD-nél 11-re) és Displayporton ki tud adni legalább 12-őt.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4412 üzenetére
Ahhoz már kelleni fog az advanced mód.
Egyébként a konkrét monitortól és alkalmazástól függ.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4427 üzenetére
Nálam az vált be, hogy natív színtérre (ami az ő esetében az Adobe RGB) kalibrálok, a kisebb színterek pedig szoftveresen vannak emulálva. Mehet custom colorban ilyen beállításokkal:
Esetleg a "vary RGB difference" helyett megpróbálhatod a "maximize RGB difference"-t, hogy melyik ad jobb eredményt.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4431 üzenetére
"Bár CMS nélkül (pl. az asztal háttérképe) a Dell sokkal szaturáltabb, de gondolom ez normál viselkedés."
Persze, az.
"Viszont ha átváltok sRGB módba a Dell-en, akkor kimosott színeket kapok a CMS alkalmazásokban (de a háttérképek közel azonosak lesznek, lol)."
Itt ütközik ki, hogy mennyire pontatlan a monitor színtér emulációja (egy megjelenítő mindig a natív színterében kalibrálva adja a legpontosabb eredményt), mert ha egyezne a szoftveressel, akkor nem változnának a színek. A Windows háttérképek pedig azért közel egyformák, mert a desktop színkezelése független az alkalmazások színkezelésétől.
Kérdésem a workflow-t illetően: melyik képmódban kell kidolgoznom a képeket, ha képernyős megjelenítésre optimalizálok sRGB színtérben?
Azt tudjuk a LR-ról, hogy attól még, hogy színmenedzselt, koránt sem biztos, hogy korrektül jeleníti meg a képeket (nem fordítja át sem a proof színtérbe, sem a monitoréba). Tehát a LR jelenlegi állapotában nem tudod azt látni semmilyen kijelzőn, amit véglegesen is. Én Adobe RGB-re kalibrálok és abban is dolgozom.
"...Hogyan tudok biztosra menni, hogy a színek ne clipping-eljenek sRGB-ben exportáláskor?"
Bevallom, én nem figyelem, hogy clippingelnek-e a képeim - ha jól néznek ki, az nekem bőven elég.
Szerk.: Visszatettem "ON"-ba a hozzászólásodat, mert hasznos kérdések: másnak is segíthetnek.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Szia!
Ebben a cikkemben minden fontos infót megtalálsz.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Szia!
Ha eltekintünk attól, hogy ez egy TN paneles monitor, amit csak a vízszintes középvonalára merőlegesen lehet nézni (Te pedig jócskán alulról fotóztad), mert még úgy is elég durva színcsúszása van, akkor...
...ha tippelnem kellene azt mondanám, hogy a Spyder elhasalt a világításán, mert valami trükkje van (cikk: "Az egyetlen különlegességet a LED-es háttérvilágítás adja, amelynek hála a monitor nagyobb színteret képes lefedni – bár korábbi tesztjeinkből már kiderült, hogy ez nem jelent egyértelműen előnyt."
Egy jó tanács: add el azt a Spydert és vegyél egy rendes kalibrálót (Colormunki Display vagy Eye One Display Pro)!
Vagyis sajnos először egy használható monitort kellene venned, mert ezen nem lehet képet szerkeszteni a fent írt tulajdonsága miatt, másrészt az az egy szál zöld pixeloszlop tovább fog terjedni és szélesebb lesz, mert elvált a fóliakábel rögzítése a paneltől.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Uninstalláld a gyári programját, indítsd újra a gépet és csináld meg a DisplayCAL-al ezekkel az advanced módban elérhető beállításokkal, amiket a képeken látsz, kivéve, hogy pipáld be az "interactive display adjustment"-et, a "white level" 160 Cd/m2 helyett csak 120 legyen, és a "black output offset"-et tedd 30%-ra!
Valószínűleg kellene korrekciós profil is a Spydernek a világításhoz, de mivel nem tudom, hogy mi van benne, egyelőre hagyjuk így!
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4460 üzenetére
Ez a marketingesek nagy trükkje, hogy "ez a monitor 160% sRGB-t tud" - csak nem teszik hozzá, hogy bruttóban, cafeteriával.
Egyébként lehet jobb is, legalábbis emlékeim szerint sikerült 98-99%-ra kihozni.
Mert az i1D3 a hivatalos neve, ahogy az EODIS3 is, meg az Eye One Display Pro is.
"Ha igen, akkor hogy? Egy test chartot bemérsz a spektroval, majd ugyanazt az i1D3-mal és a kettő különbsége adja a korrekciót?"
Úgy, igen.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4466 üzenetére
"Ha jól értem a DisplayCAL-t akkor a 3D LUT fülön a Source colorspace lesz az "amit ki kell igazítani" és a Settings-ben megadott profil az, amihez készül a LUT."
Úgy van.
"Viszont a Tone curve kérdőjeles. Ha én Rec709-ben akarok grade-elni, akkor nekem logikus lenne hogy az elméleti Rec709 görbét adom itt meg. Viszont a DisplayCAL fórumokon talált infó morzsák szerint a Rec709-et csak a rögzítéshez alkalmazzuk, megtekintéshez a Rec1886 használatos. Rec1886-ról most hallok először."
Van itt kavarodás, nem is kicsi:
A REC/BT.709 csak az optikai ---> elektronikus átviteli funkciót (OETF: OpticalElectronicTransferFunction) határozza meg a rögzítéshez és a kódoláshoz; de nem tartalmaz utasítást az elektronikus ---> optikai átviteli funkcióra (EOTF: ElectronicOpticalTransferFunction, amelyet a köznyelvben "gamma-görbének" hívunk) a kijelzőhöz.
A BT.1886 az EOTF referenciaértéket határozza meg egyszerű exponenciális egyenletként, a katódsugárcső mért jellemzői alapján.
A BT.2020 szerint a tipikus munkafolyamatban az OETF paramétereket úgy állítják be, hogy a végső kép a kívánt megjelenést nyújtsa, a BT.1886 EOTF paraméterekkel rendelkező referenciamonitoron.
Míg a BT.1886 a 2011-es megjelenése óta kvázi standard, ettől függetlenül sokszor az SDR anyagokat még mindig a 2.2 / 2.35 / 2.4 -es gammájuk alapján osztályozzák, mert a BT.1886 megemelt feketéi sokszor az árnyékok tejfölösödését okozzák, ezért sokan inkább az alacsonyabb Gamma használatát részesítik előnyben: éjszakai mozizáshoz jó a 2.4, de nappalra inkább a 2.2.
Ezenkívül minden olyan kijelző, amelynek feketéje ~0,03 Nit (ami ugye nagyon jó érték egy LCD-nél), összességében közel 2.2-es Gamma görbét követ - nem pedig 2.4-et, amely a BT.1886 referenciája (amit egyébként egy abszolút nulla fekete szinttel rendelkező kijelző tudna csak).
Szóval ez legyen a legkisebb probléma, hogy 709-ben rögzítesz és 1886-ban kukkolsz.
"A Resolve preset szerint is 1886 van beállítva alapból 2.4-es Absolute gammával. Ez a helyes beállítás akkor grade-eléshez?"
Igen, így (is) csinálhatod.
"Illetve az Apply calibration (vcgt) legyen kikapcsolva, mert "nem akarjuk kétszer alkalmazni a képernyő profilt"? Jól sejtem, hogy ez akkor használatos ha nincs betöltve ICC és az uncalibrated megjelenítőn használjuk a LUT-ot, akkor ez az opció számításba veszi a LUT generálás során a képernyő profilt is (mondjuk hardveres LUT betöltéséhez egy BM Decklink kártyán). A többi beállítást meg a Resolve preset szerint hagyom."
Igen.
"És akkor így kapok egy olyan LUT-ot, ami elméletileg egy kalibrált monitoron nekem a szabvány Rec709 színeket és gammát fogja mutatni, ami nekem kell (?) a grade-eléshez?"
Igen. Vagy szívrohamot.
"Ez elvileg bármilyen ICC profilhoz elkészíthető (sRGB emuláció, natív gamut, stb)?"
Persze, csak nem mindegyikhez érdemes.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4485 üzenetére
Nincs hiba, ez a LR normális működése: korábban is leírtam már, hogy programon belül sem ugyanazt a színteret és megjelenítést használja.
• Máshogy néznek ki a képek raw-ban és jpg-ben a számítógép kijelzőjén?
Az pedig, hogy az egyes eszközök kijelzőin máshogy mutat ugyanaz a kép valószínűleg abból adódik, hogy egyrészt nem alkalmaztad minden megjelenítő háttérvilágításának a korrekciós profilját a kalibrálásuk előtt, másrészt ennyit tudnak hardveresen.
A tablet gyári "kalibrálása" pedig Te is tudod nagyon jól, hogy parasztvakítás: már amikor a gyárkapun kijött el volt driftelve, utána szállították hidegben-melegben, meg még pár hetet vesztegelt raktározás közben - amire a felhasználóhoz került, már kb. köze sincs a kalibráláskori állapotához. .
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Teasüti #4488 üzenetére
A legtöbb típusú (LG WLED / Samsung WLED / OLED / plazma / stb.) háttérvilágításhoz van egy korrekciós fájl, amit érdemes betölteni a koloriméternek a pontos kalibráláshoz. Ha nincs, akkor a DisplayCAL online adatbázisában is szétnéz a program és letölti.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
thomasrc #4496 üzenetére
Röviden: a fekete szintet és a panel fekete pontját hangolja össze, és úgy kell beállítani, hogy a kordinátarendszer bal alsó csúcsából induljon (lehetőség szerint, amennyire sikerül összehozni) a három színcsatorna. Én nem szoktam kiszámolni, hanem automatikusra állítom és azért 0.06-ra, mert egyrészt 0.05-nél kisebbre nem lehet, másrészt a 6 páros és páratlan számmal is osztható (2 és 3), és így mindig a legközelebb lesz nem pontos érték esetén is a célértékhez.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Új hozzászólás Aktív témák
ph Rendhagyó tesztünkben egyik, teszteléshez használt készülékünket és annak kistestvérét mutatjuk be: a GretagMacbeth monitorkalibrálóit.
- Ingatlanos topic!
- Filmvilág
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Autós topik
- Milyen monitort vegyek?
- Betelik a pohár: nagy igény lenne a gyorshajtás-ellenes technológiára
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- PlayerUnknown’s Battlegrounds
- Házimozi belépő szinten
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- További aktív témák...
- LG UltraWide 40WP95XP Monitor
- LG (48GQ900-B) 48" OLED GAMER MONITOR ! 120HZ! AKCIÓ!
- LG (34WP88C-B.) 34 "QHD GAMER MONITOR ! AKCIÓ!
- LG UltraGear 49GR85DC-B Gamer Monitor!49"/5120x1440/240hz/1ms/G-sync-Freesync/HDR1000/HDMI 2.1
- Beszámítás! Dell Alienware AW2523HF 25 IPS 360Hz monitor garanciával hibátlan működéssel