-
Fototrend
AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Megnyitott a Retro beárazás topik!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Pikari
addikt
válasz nakos1212 #103006 üzenetére
Ezt a 0.1% körüli piaci részesedés, vagy a kártyát rendesen támogató kb 0 db játék alapján szűrted le?
A Dunning−Kruger-hatás az a pszichológiai jelenség, amikor korlátozott tudású, kompetenciájú vagy képességű emberek rendkívül hozzáértőnek tartják magukat valamiben, amiben nyilvánvalóan nem azok.
-
Pikari
addikt
válasz nakos1212 #103009 üzenetére
Tettél egy állítást, amit semmivel nem támasztottál alá, aztán feltettem egy kérdést, és érdemben tudtál reagálni rá. A kérdés arról szólt, hogy az általad vélt- vagy valós paraméterek alapján felsőbbrendűnek tartott audiótechnológia (amit szerinted csak az nem tud értékelni, aki a fülészeti műtét elől szökött meg) miért nem volt képes mégsem semekkora piaci részesedést sem összeszedni, ha ennyi előnye volt. Hát igen, amikor a piac farkastörvényei összetalálkoznak a fanboyizmussal. De biztosan én vagyok a buta.
A Dunning−Kruger-hatás az a pszichológiai jelenség, amikor korlátozott tudású, kompetenciájú vagy képességű emberek rendkívül hozzáértőnek tartják magukat valamiben, amiben nyilvánvalóan nem azok.
-
Pikari
addikt
válasz nakos1212 #103011 üzenetére
Ha már érvelési hibák: a példádban említett mainstream programok és játékok általi támogatás sem feltétlenül jelent jobb élményt a megszokottnál - ahol van is előny, lehet, hogy a felhasználóknak fel se tűnik - sőt minden bizonnyal a támogatás sok esetben csak annyit jelent, hogy egyáltalán van az adott szoftverrel hang.
Az az állításod meg elég meredek, hogy szerinted a termék előnyei és a piaci siker fordítottan arányos, ezeket mégis honnan szeded?
A Dunning−Kruger-hatás az a pszichológiai jelenség, amikor korlátozott tudású, kompetenciájú vagy képességű emberek rendkívül hozzáértőnek tartják magukat valamiben, amiben nyilvánvalóan nem azok.
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103003 üzenetére
ez alapjan, amit irsz, abban sem vagyok biztos hogy tisztaban vagy azzal, amit irtam, csak az, hogy vmiert zsigerbol utalod a creativot. ez szived joga, en a termekeket szoktam szeretni/nem szeretni hasznossaguk alapjan.
az egesznek semmi koze sincs az awe hullamtablajahoz, minden awe kutyakommersz sb16, es a dosos jatekoknak a digi reszhez nem is kell mas, igy hiaba tolod alaja a vilag legjobb kartyajat, akkor sem fognak tobbet hasznalni belole.
maga a dac resze mar a masodik generacios sb16nak is jobb 94bol (merheto, nem kell hozza a fuled), mint a guse volt, a legelso generacios sb16 volt zajos, pontosabban az erositoje. amit a gusbol olyan jonak hallasz esetleg az a hwes interpolacio, ami segit a modulok alacsony felbontasu hangmintain, de ez kesobb ugyanugy feleslegesse valik, es a kesobbi modul lejatszok szoftveres interpolacioi (pl ami az ft2ben vagy a itben, illetve a cubic playerben hasznalnak) mar jobb hangot eredmenyez mint a guse - meg ugye nincsenek a memoriakorlatok sem.
midi reszrol nem a gus midi kepessegeivel volt gond, a mellekelt patchek sokkal jobb minoseguek, mint az awe romja, hanem az, hogy sok jatek vmi sound libraryt hasznalt, es a jatek keszitok valoszinuleg sose hallgattak meg a jatekot hogy is szol guson. awen igen, igy lehet hogy vegeredmenyben az ergya awe rom is jobb zenet eredmenyez.
de ez a midi mindig szubjektiv dolog, mert kb egyket valamin jol szol, minden mason meg kicsit ahogy esik ugy puffan - mivel a multban keves jatekos birtokolt tobbfele kartyat, igazabol a legtobb embernek fogalma sem volt hogy is kellene szolnia valaminek, az tetszett nekik, amit megszoktak, az fmhez kepest meg minden jobbnak tunt. mai fullel azert jol hallhato hogy egy 91/92es roland szintjetol is messze vannak ezek a jatekosokat celzo hangkartyak. nekem anno csak gusom volt, awem sose, megis jobban tetszik retros fullel tobb jatek midi hangja, de mindegyik messze van egy sc55tol is.
[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
-
arn
félisten
-
-
válasz nakos1212 #103024 üzenetére
A zaj miatt is jó az SB0060/MT32 variáció, na itt már nem hallom a vinyó/mem aktivitás csivitelését. Mondjuk game alatt már legtöbbször elveszik a háttérzaj realretró konfigban is, de madnessben a HS50 fülessel sem hallom, pedig azon egy tű leejtése is feltűnő.
A 3 test probléma nem megoldható.
-
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103024 üzenetére
A pnp tud kb olyan szintu kimenetet, mint a masodik generacios sb16, vagy az azon alapulo awe32, a gold sem igazan jobb. Ahol volt tobb peldanyom, epp azert mertem meg, hogy hasonlo ertekeket ad e, ha nem, akkor ott az egyik kartya serult, de nagyon kis szorasokat mutatott. A sorrend megfelelel a korabeli mereseknek, es az en tapasztalatommal is egybevag. A korabeli tesztek is epp azt emeltek ki, hogy a gusok nem szerepeltek tul jol az ilyen meresekben, az elso generacios sb16 esetenkenti zajossaga is bugossaggal fugg ossze, nem a potencialisan elerheto hanggal (ha eppen nincs bug, egyaltalan nem rosszabb, mint a korabeli vasak).
Itt vannak a meresek, ha erdekel [link][ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
félisten
-
-
PMoon
junior tag
-
-
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103339 üzenetére
Miert mondanam meg? Azt csinalsz amit akarsz.
Csak annyit irtam, hogy mashogy szol, mint a gus. Mar a gus es a guspnp is mas hangu. Ha a legjobb mai hangot akarod, akkor emulalod a hangjat, aztan oda kevered ki, ahova akarod. Az ilyen koztes megoldasok se nem lesznek igazan jok, se nem autentikusak - gumino.
[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103342 üzenetére
Ez egy forum, mindenki a sajat velemenyet irja le, azt hittem ez nyilvanvalo. Te reagalsz ugy minden hozzaszolasra, mintha a felmenodiet szidnak.
Ugy remlik onnan indult a tortenet, hogy melyik szol “jobban”. Szigoruan veve a digitalis hangnak minden hangkartyan egyforman kellene megszolalnia - idealis esetben a hangrendszer transparens, nincs sajat hangja - de a gyakorlatban ket dolog befolyasolja hwesen egy hangkartya eseten, a dsp es a dac. Ha ez mas, az egy masik hangkartya/hang.
Innentol meg mit nevezunk “gus” hangnak? Ami a jatekban guskent beallitva megszolal? Mert erre szamtalan lehetoseg van, es ha a legjobb hang a cel, ahhoz nincs szukseg a korabbi guson levo alkatreszekre, de koze nem lesz az eredeti hw hangjahoz, csak szolni fog gusnak beallitva - ha eppenseggel az adott demo egy sound libet tamogat, lehet mas hangkartyat beallitva is epp ugyanazt kapod.
Ezert erdekelne, hogy lehet a “gusok” hangjat rangsorolni, ha valami konkretan nem is az, csak eppen szol az adott jatek/demo.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
válasz nakos1212 #103344 üzenetére
Szerintem is érdemes használni a szerintem jelzőt. Aztán így mindenki ki tudja fejezni a szubjektív véleményét. Kinek a naptárazás, kinek az elrugaszkodott szoftveres/hardveres hoz élményt, mondjuk nekem mindegyik, bár az utóbbi időben az overkill felé fordultam, előtte viszont alaposan kitárgyaltam, teszteltem a real-retrót is, a P4 is még nagyjából az, bár nem naptárazós, mert abba már ritkábban tesznek Voodoot.
Arn kolléga a naptárazás híve, bár tényleg az OLEDre kötött retró gép azért kilóg, legalább P4- ig CRT- t kéne használnia, aki korhű akar lenni, én pld ezt a legkevésbé, nem bírnék ismét CRT- t használni, ez is egy szubjektív dolog.Te is modern gépre teszel régi rendszert(tényleg az említett gépről tehetnél be fotókat), régi kártyát, meg van még 1-2 ember, aki kipróbál ilyeneket, valamint a fentebb említett új SBEmu szállal is látszik hogy van igény ilyenre.
Szerintem a madness és a nem naptárazott retró előretörése megállíthatatlan lesz.A 3 test probléma nem megoldható.
-
vrob
aktív tag
válasz nakos1212 #103350 üzenetére
Valami vagy authentic (eredeti, hiteles) vagy nem.
Az Orpheusról tudjuk - szerintem ebben nincs vita - hogy nem egy eredeti Gravis Ultrasound és nem is egy hiteles másolat amire azt mondhatnánk hogy olyan mint az eredeti.Írtad, hogy még kevésbé zajos. Ok, biztos kimérhető, habár soha nem volt gondom az eredeti GUS kártyámmal sem zaj szempontból.
Van egy szint amit meg kell ütnie zaj szempontból, de ez bőven megvan a DOS-os 90-es évek eleje hang érához.Az "ez szól a legjobban" az a szubjektivitás kimaxolása
Amikor azt látom, hogy az Orpheuson egyáltalán nincs áramkör egyezés egy kicsit sem (analóg oldalon) valahogy elképzelni sem tudom hogy akár egy kicsit is hasonlítson a hangjuk. -
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103353 üzenetére
De, az analóg is teszi. Az Adlibhoz, korai SB-hez, ezek klónjaihoz stb. hozzá tartozik, hogy susog, serceg, torzít, behallatszik a vinyo seek. Tudom-tudom ez nem jó, de így az eredeti. DOSbox vagy modern agyonszűrt, optikai kimenetes cuccok csak valami olyanok, mintha, de a végén csak nem eredetiek. A guminő guminő, még ha bőrhatású latexet és szőrt is húztak rá. Persze mindennek van előnye, pl. a guminőt be tudod támasztani egy szekrénybe, ha átjönnek a srácok grillezni, míg az asszonyt nem.
De szerintem mindenki azt csinál, úgy próbálja élvezni a
retrótretrószerűt ahogy tudja, pénztárcája, helye, ideje engedi. A részemről örömmel olvasom, aztán maximum csóválom a fejem, hogy nekem nem kellene ilyen állat. Én pl. a CRT-ket kezdem lassan elengedni alkatrész hiányában.[ Szerkesztve ]
https://frescho.hu
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103344 üzenetére
Ha tehetnem crtt hasznalnek retro gepekhez, es nem oledet, de egy uj lakas, tobb hellyel dragabb, mint egy oled, amit a munkamhoz is hasznalok egyidejuleg.
A digitalis audio reszebe meg ne is menjunk bele, mert ha neked az xy altal 30 eves alkatreszekkel osszekombinalt optikai kimenet a szint, inkabb nem is irok tobbet. A digitalis audionak epp ugy megvannak a buktatoi, mint az analognak, messze nem 1 es 0, foleg nem spdifen.
De igazabol a retrozasnak nem is a tokeletessegrol kellene szolnia (eleve fura a nagyon elavult dolgokat hegyezgetni - vhol az elavultsaga miatt csinalja az ember), az emlitett oled olyan kepet ad, amilyenhez hasonlo akkorban nem volt, sot az ossc pro a ratyi kimenetet is olyan szinten feljavitja, hogy szvsz meg sem lehet kulonboztetni mar egy dosboxos emulaciotol. Jol nez ki? Igen… ilyen volt regen? Nagyon nem.
[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103364 üzenetére
Mar ne haragudj, aki hulyesegeket irt, az te vagy. Nem akartam szemelyeskedni, de mar megteszem. A hosszaszolasaid alapjan fingod nincs hogy mi miert van, es allok elebe barmilyen technikai vitanak, de reszedrol ezt meg nem tapasztaltam.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103364 üzenetére
A guminő az emulátor, az Oprheus meg egy barátnő, de még mindig nem feleség. Nem lehet authentikus amit 20 évvel később készítettek teljesen más kimenettel. Technikailag sokkal jobb, de teljesen steril. Ez tény, mérhető és nem lehet, de nem is kell vitatni.
Megy a render, direkt nem raktam rá filtert, hogy élvezhessétek a háttérzajt. Mondjuk nem tudom mit fog a yt kezdeni a 70fps-es videóval, de majd kiderül. A Dune2 introban a 12.5MHz-es 286-os nem elég a didi hang teljes kijátszásához. Pinballban csak mediumig lehet tekerni a minőséget akadás nélkül. A DOTT intró meg látványosan FPS hiányban szenved, de legalább a hangja jó. Már csak órák kérdése...
Teljesen megértem, hogy nem akarsz a szutyok PC-k ótvar instabil megoldásaival küzdeni. Azon is jót mosolygok akinek az a szíve vágya, hogy modern vason gyorsabban gyártson kék halált. De ezek egyike sem eredeti. A naptárazós meg a másik véglet, nekem túl ortodox, mert akkoriban nem volt egy gép sem még az irodában sem amiben akár csak évre pontosan lettek volna összeválogatva a dolgok. Azt vettük ami volt/ár-értékben megfelelt. A brand PC-kre is igaz volt ez: elavult 75MHz-es Pentium, sokkal jobb vinyóval, futottak még régi chipes integrált videokártyával.
FoxiestFox: Van egy szép nagy almás monitorom. Felcipeltem, most valahogy vissza kéne vinnem a raktárba, de nem fűlik hozzá a fogam. Nehéz, mint a dög.
https://frescho.hu
-
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103374 üzenetére
Igen, objektívan mérhető. Például THD és zajszint. Ahogy a restomodnál is elveszik az autók egyéniségéből valami. Szép dolog az injektor, de ezzel pont a szivatós indítás, kicsit járatás stb. veszik el. Ez nekem nem retró, csak arra emlékeztető valami.
Nézd meg ezt. Direkt nem húztam rá filtert, nem próbáltam eltüntetni a zajt. A digi is elég pontos, mégis mindig van benne zaj, mert az akkori kátyák, legyen VGA vagy hang ennyit tudtak. Vagy ahogy 10:30 környékén a gép nem elég erős, csúszkál a hang és a kép egymáshoz képest. Na ilyen volt akkor egy gép, szigorú értelemben ez retró, nem az amikor ezt atomerőműveken futtatva minden vaj sima.
https://frescho.hu
-
válasz nakos1212 #103379 üzenetére
Über-király lehet az a kártya, +még előnye az is hogy új. A retro példányok még jól működtek, de már régen kapcsoltam be őket, idővel lehet hogy renoválásra szorulnak majd, kondi vagy akármi, bár gondolom a chipek nem mennek tönkre. A digit kimenet is príma lehetőség, avval pld nálam is mehetne közvetlenül az erőlködőre, persze analógon is, de mekkora már ha egy retro hang közvetlenül optika/koax/RCA digittel csatlakoztatható. Örömteli hogy világszintű a modern retro mozgalom, hardver-szoftver vonalon is.
szerk : ja, és persze sztem is teljesen hiteles lehet funkciókban-hangban, én nem hallottam, de el tudom képzelni. Kritikát olyannak érdemes írnia, aki hallotta a régi-új verziókat is, de mégjobb ha egy erősítőre csatizva, tesztelve van real-time, én pld le tudnám tesztelni, a régi GUS analógon, az Orpheus digiten, aztán csak ide-oda kéne kapcsolgatni a Kenwoodon. Persze Orpheusom nincs, már nem is kéne több cuccot vennem, így is túltoltam a mennyiséget.
[ Szerkesztve ]
A 3 test probléma nem megoldható.
-
félisten
-
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103379 üzenetére
A chipek részben eredetiek rajta, de a NYÁK és a kimeneti fokozat nem az. Egy re-Amiga sem eredeti, pedig arra is egy haldokló A600-ról emeltem át a chipeket. Mégsem az. Egy modern remake. A hangja lehet nagyon hasonló, sőt szinte biztos, hogy csak kicsit más. Nem rosszabb, mert több szempontból tuti, hogy jobb, mint volt, de más. De pont a változtatások miatt nem lesz eredeti. Ahogy a SID utánzatok, vagy egy újra épített Adlib sem az.
Pont az öreg SB klónnál vettem észre, hogy valahogy más, mint amit ma hallgat az ember. Hiányzik a dinamika, a mélyek is kevésbé ütnek, ráadásul magasban is vág. Adlib utánépítéssel vetettem össze és azon mindez megvan. Igaz olyan opamp van az utóbbin amiről anno álmodni sem mertünk. Na meg a fülesem is olyan amin hallom a különbséget.
A guminőt meg engedd el, írtam, hogy vannak fokozatok és ez egy nagyon élvezetes barátnő lehet. De nem feleség.
mi autentikus/mi nem, pedig a hangkartyak mufajaban nincsenek erre definiciok.
autentikus: Hiteles, valódi, eredethű, megbízható, azaz amikor valami a hamisítatlanul, hitelt érdemlően megfelel a valóságnak.
Forrás: https://lexiq.huNem valódi és eredethű a modernebb kimeneti rész miatt és a mellé pakolt OPL3-mal sem létezett. Tudom-tudom az Extreme, de azon is egy ESS chip volt. Ettől még lehet egy nagyon jó remake, használd egészséggel. De ez annyira eredethű, mint dédnagyapám fejszéje amin a nyelet 3x, a fejét 2x lecseréltem már.
https://frescho.hu
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103372 üzenetére
Az spdif gyengeje az, hogy az adatok melle nem tartozik idozitesi informacio, igy a kuldott adat olyan jitteres lehet, hogy az minden lesz csak jo nem. Ha a dacban van reclock (pl az rme 1000+ euros dacjaiban egesz jo van), meg a jobbik eset, de a gyenge kimenetbol az sem fog normalis hangot eredmenyezni, hiaba lesz alacsony a zajszinted. Igy fordulhat elo, hogy meg a zajos, de nem szetcsuszott analog hangot is lehet jobb hallgatni. Az ilyen konzumtermekekben az optikai kimenetek a legritkabb esetben jok.
De mint emlitettem ennek koze nem lesz a gus hangjahoz, mert elbuktad az gus analog kimenetenek sajatossagait. A nepszeru es klasszikus analog rendszereket a mai napig probaljak utanozni akar studioszinten is, a sajatos hangu mikrofonokert vagyonokat fizetnek, vagy atkuldik bizonyos rendszereken a digitalis hangot, hogy visszakapjak annak jellegzetesseget, de lehetne a vinyl technikai korlataira visszavezetheto masteringet is emliteni, amit mind azert csinalnak, mert az emberi fulnek kellemesek es nosztalgikusak ezek az analog rendszer hangjai. Igy csak ismetelni tudom magam, ha gus hangot akarsz, tegyel be a gepbe egy gus classicot, minden mas csak reszmegoldas.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103373 üzenetére
Aha… legyszives peldakat, en is irhatom hogy hulye vagy mint a segg, mert keptelen vagy felfogni mitol van a gusnak sajatos hangja es hogy miert bukott meg a sajat koraban.
En legalabb megprobalok atadni valamit a szemelyes (korabeli) tapasztalatokbol, es a korabeli szaksajto irasaibol, de lathatoan ez neked nehezedre esik, valoszinuleg mert nincs mit megosztani reszedrol ezen a teren, es olcso szemelyeskedesre futja.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103377 üzenetére
A jelzaj arannyal es a thdvel aztan marhara lehet minden hangi jellemzot leirni… de ha ettol eltekintunk, gus eseten pl ott van a dsp interpolacioja, meg a dsp korlatai (14 csatorna felett), vagy az, hogy az interwave chip mas idozitest hasznal modulok lejatszanal, mint a gf1, stb. De nyilvan ha a zajszint alacsony, akkor minden szebb es jobb, hogy milyen makostesztat kapsz a vegen, mint “gus” hang az mar mellekes.
Modul lejatszashoz mar a 90es evekben is voltak jobb megoldasok, mint a gus hwes mixe, az ft2 es az it2 swes interpolacioja is jobb hangot eredmenyezett akar egy jobb dacos sb16on, annak hwes korlatai nelkul.
A gushoz a demoscenen a dos korszak vegen sokkal inkabb erzelmi okokbol ragaszkodtak, mintsem racionalis oka lett volna, a demok nagy resze ugyanazt a libet hasznalta, ami mindent kozvetlenul tamogatott. A no gus no demo, sokkal inkabb a pre95 korszakra jellemzo (kb 93-95), akkor a gepek teljesitmenye miatt meg ertelme is volt a hwmixnek. De hatasa meg ezutan is erezheto volt, a scene partykon a zene komponal, gyakran a gus korlatai szabtak meg a zene korlatait (1m limit, 32 csatorna).[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
-
arn
félisten
válasz nakos1212 #103393 üzenetére
A jitter merheto, fulre meg szimplan szar hallgatni, igy nem nehez, ha csak nincs bot fuled. A tobbire meg nem reagalok, mert lathatoan zero tapasztalatod van a gusos temaban.
A 90es evekben fel evtizeden keresztul demovetiteseket szerveztem, igy keves ember ismeri nalam jobbak a dosos demok hwigenyeit, par eve az assemblyin is az en captureimet jatszottak youtuberol, de te majd megmondod nekem a tutit. Kicsit muvelodj meg a temaban, aztan akkor leallok veled beszelgetni, tokfej.
[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
válasz nakos1212 #103399 üzenetére
192kHz/24bitesek : durván hallható a javulás.
CD audio : 44.1 KHz vivőnél a határ 20KHz, sokszor idősebbek is hallják, de nem is ez a gond, hanem az hogy ha a természetes felharmonikusok nem tudnak kifutni, akkor az alaphang is torzul. Nem véletlen hogy a profi végfokok akár 100kHz- ig is mennek, persze a dobozok nem viszik át, de az elektronikában lecsengenek, és az alaphangokat nem rángatják ide-oda.De a lényeg hogy ez már audio szint, a retro GUS nem ilyen paraméterek alapján kiváló, ott más van a háttérben, ami miatt hatalmas élmény.
A 3 test probléma nem megoldható.
-
Pikari
addikt
válasz nakos1212 #103420 üzenetére
Tizenévesen még meghallottam a különbséget 44 és 48khz között, igaz, épphogy. Aztán amikor 20 éves korom körül megint próbálkoztam ilyesmivel, akkor már 32 khz és a 48 khz közötti különbséget se voltam képes meghallani. Úgyhogy én levontam a következtetést, és azon a ponton meg is húztam a vonalat.
A Dunning−Kruger-hatás az a pszichológiai jelenség, amikor korlátozott tudású, kompetenciájú vagy képességű emberek rendkívül hozzáértőnek tartják magukat valamiben, amiben nyilvánvalóan nem azok.
-
válasz nakos1212 #103423 üzenetére
Persze, a zaj kicsi, szinte nincs is jelen, a felbontás...CD- nél natívban van 16 bit, ha nem javítják 24-32- re, 16bit/44.1- et mondjuk elég hamar kiszúrom vakteszten is, persze főleg akkor ha már előtte hallgattam egy ideig az adott tesztláncot többféle címmel.
Ha az optikába bepakolok audioCD- t, előtte mindíg szigorúan megnézem hogy a set min 24/192- őn van-e.A 3 test probléma nem megoldható.
-
-
válasz nakos1212 #103441 üzenetére
Nemrossz, de régebbi cikk.
Futólag pár hiba :
Mégamiért egy jó CD-lejátszó jobb lehet, mint egy nagyszerű külső DAC:
-A CD-lejátszónak nincs mérhető rezgése
-körülbelül 1992-ig is csak a mérnökök dolgoztak számítógépekkel.
-Ha külső DAC-t használ, használja az optikai TOSLINK kapcsolatot. Ha nem így tesz, és digitális bemenetet vesz át a számítógépről USB-n, Firewire-n, RCA-n vagy bármilyen más vezetéken keresztül, akkor a számítógép digitális áramköreiből származó földzajt az audioföldeléshez csatlakoztatja - régi cikk, akkor még nem ismerték a modernebb USB DAC- okat.
-A legtöbb számítógép ventilátorral vagy merevlemezzel rendelkezik, amelyek hallható zajt adnak- ez igaz
-A legtöbb CD-lejátszó hangtalanul pörög-asztaliak igen, számítógépben meg pont sokáig üvöltöttek, az újabbak már halkabbak.Ettől függetlenül optika-párti vagyok, tényleg hatalmas találmány.
A 3 test probléma nem megoldható.
-
-
válasz nakos1212 #103446 üzenetére
Jitter hiba esetén a milliszekundumok halmozódnak, sőt, egyszerű DAC- nál rapszódikusan össze-vissza, ez zavarja a hallást.
65536 szint nagydinamikájú felvételeknél bőven kevés lehet, ez már régóta elfogadott tény. CD- k jól szólnak, de még ott is dinamika kompressziót alkalmaznak.
Pont a TOSLINK-es tema vett ra az Orpheus megvasarlasara : jogos, a modernizált GUS- ban egyetértünk.
A többi audioba nem is akartam annyira belemenni, az hasonló mint mondjuk a madnessWin98- am, el van szállva...A 3 test probléma nem megoldható.
-
-
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103393 üzenetére
Ha már szőrszálat hasogatunk. Azt írtam, hogy "Például" ami egy nem teljes felsorolást jelent. Hozzá tehettem volna az átviteli karakterisztikát fázis karakterisztikával együtt és az impulzus átvitelt is ami az előzőekből levezethető.
Te magad leírod, hogy nem IW van rajta. Nem eredeti. A hangja lehet nagyon közeli, de az egész nem az.
"Ezekben en nem igazan hiszek, akkor is ha vannak ilyen jelensegek, mar peldanak okaert a legegyszerubb CD Audio szabvany is ugy van megtervezve hogy az emberi hallast durvan tulhaladja."
Az állításod érdekes, de nem vág egybe azzal mait nekem tanítottak a 90-es évek elején. Egy ideig taglalták hogy milyen kompromisszumokat hoztak meg és bizony hallható a különbség. (Mondjuk ez sehol sincs az analóg TV jelen elkövetett bűnökhöz képest.) Hiába állítható vissza elvileg kétszeres mintavételezéssel, ha ehhez kellene egy tökéletes szűrő tag. Elég csak azon elgondolkozni, hogy egy szűrő mennyire befolyásolja a fázismenetet és mennyire közel van a mintavételi frekvencia/2 a fül által hallhatóhoz. A fázismenet, limitált csillapítás stb. ezért a magas hangoknál tuti bezavar.
DarthSun:
a természetes felharmonikusok nem tudnak kifutni
Nem annyira a felharmonikus a gond, hanem a végső szűrő tag. Mondjuk csinálsz egy 12dB/oktávos szűrőt, de legyen 18 dB akár. Ezt hova hangolod? Ha 20 kHz-re, akkor a felső részen lesz egy brutális fázis torzításod. Na meg a A 44.1/2-nél még mindig nem lesz 10dB-d. De már 15kHz felett is mérhető/hallható lesz a csillapítás. A 12-14. oldal görbéire érdemes ránézni. Egy jó super sampling-ot megvalósító DAC ezért jobb lesz, eltünteti ezeket a hibákat. Ahogy egy CD is jobb, mint egy bakelitnél, mégis az utóbbihoz hozzátartoznak a hibái, pattogása stb.Pikari: Tedd hozzá, hogy a fene akarta húzgálni a kábeleket körbe-körbe, kötögetni és a végén állítgatni az ideális pozíciót. Mára az igény tovább esett hogy nézem ezeket a kis kékfogas ökölnyi dobozocskákat.
https://frescho.hu
-
frescho
addikt
válasz nakos1212 #103454 üzenetére
Hallgatni akarod? Nehéz lesz, mert ahhoz kellene két ugyanolyan DAC külön-külön filterekkel. Ráadásul olyan DAC ami nem akar mindenáron oversamplinget végezni. A kimenetet közvetlenül kicsatolva a két low pass filterre és a sample rate mellett közöttük átkapcsolva máris meglesz a különbség. Laborban volt ilyen és hallható volt a különbség. Nem a DAC, hanem a szűrő torzításai voltak a meghatározóak ebben az esetben.
Olvasgatom amit linkeltél és legalább annyi hiba van benne, mint az audiofüles duplacsavartleszúrtritbergeres kábel marketingben.
Pár példa:
Bullshit, 4.77MHz-en futó IBM PC sebessége, még CPU-val lapátolva is bőven meghaladta. Nagyobb gond, hogy nem volt hozzá elég RAM és háttértár.
In 1982, processing all this data was a bear; PCs barely ran at about the same clock rate as the data rate of a CD!
A kvantálási zajnál figyelemebe kell venni a hangerőt. Ez a halkabb részeknél a zavaró, itt van pl. az egyik kompromisszum. Ráadásul a korai DAC-ok valós felbontása/pontossága messze nem volt 16 bit. Írja, hogy "CD do a perfect job reproducing the ultrasonics" de pont, hogy ez nem lehetséges a 44.1kHz-es mintavétel miatt akárhogy csűrik-csavarják. Definíció szerint 20k felett, de éppen hogy belefér elméletileg egy kis tartomány. Helyesebb lett volna azt írni, hogy egy hanglemez átviteli tartományát jelentősen javította a 10-20k közötti tartományban.
A régi, pl a GUS-ban is lévő és egy mai DAC közötti minőségbeli különbségre utal, sajnos nem fejti ki, részletesen, pont ez amiről szó van a magasabb sampling/bitrate alatt (nem annyira a sampling rate, mint a megengedőbb szűrés a nagy előny) : "In 1982, it was difficult to build great analog (LRC) anti-alias filters that could pass 20 kHz well and stop anything above 22.05 kHz equally well for both recording and for playback" és "In the next few years, oversampling converters and DSP made these anti-alias filters excellent and inexpensive, so the problem of iffy filters went away."
Ez is hülyeség, 83-tól az XT-hez rendelhető volt HDD, 85-ben meg már AT volt és az MFM vinyók sztárja az ST225 is már piacon volt talán egy éve.
Even in 1985, no one could afford a 10 MB hard drive.
Még egy BS, mert ugyan elég sok hibát tud javítani, de sokszor interpolációval oldja meg, ha nincs más. Ezt is mértük és meglepő, hogy mit kibír sugár irányú karcban és mit nem, ha már nem ilyen.
CD is a 100% bit-accurate medium.
Az a rész is érdekes ahol optikai leválasztásról ír, de nem beszél arról, hogy egy CD belső tápleválasztása mennyire fontos, hogy a meghajtó motor zaja ne legyen hallható. Külön táp, opto csatoló, reclock mind-mind dob a hangon.
Szóval szerintem a demisztifikálásban átesett a ló túloldalára ugyanúgy túlzásba esve, mint a mázsás márványlapra acél-ezüst tüskékkel DAC-ot szerkesztő másik oldal.
https://frescho.hu
Új hozzászólás Aktív témák
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- World of Tanks - MMO
- Videós, mozgóképes topik
- Hass.io - Home Assistant telepítés, beállítás
- Facebook és Messenger
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Samsung Galaxy S21 és S21+ - húszra akartak lapot húzni
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Mini-ITX
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen