-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dißnäëß
veterán
válasz Dorian #10367 üzenetére
Diffrakció, minél magasabb frekin vagyunk, annál inkább terjed a felszínen is a hanghullám (másodlagos ill. sokadlagosa) és az éles élekrôl lepattan a szabadba, ami kb. olyan, mintha ott egy 2. magassugárzód lenne.
Nagyon konyhanyelven. Mobilrol vagyok uton, nemtok sokat irni. Par kep szavak nelkul.
A masik faktor a beaming. Iranyitottabba valhat egy dom is, ha korbevesszuk ilyen csillapitokkal, bar inkabb egy muanyag v egyeb waveguide-ra mondanam ezt, de filc vastagsagtol fuggoen beleszolhat abba is, hogy horizontalisan/vertikalisan mennyire szor el a tengelytol. (Dom nagyot, ribbon, AMT jellemzoen horizontalisan kicsit vagy sokkal szukebben, vertikalisan mindenkeppen sokkal szukebben). A szukebb nyalab eredmenyezheti azt, ami hazimozira kivanatos, hogy csak oda menjen az energia zome, amerre nez a hangszoro tengelye, kevesebb verodik vissza a falrol. Emiatt lehet "tisztabb" a hangzas erzetre.
A diffrakcio ugyanugy, mint a fali visszaverodes, nyilvan nincs fazisban a tengelyen Feled lesugarzott hanggal es mint ilyen, nemkivanatos. Azaz ugy mondom, a diffrakcio nemkivanatos jelenseg, a fali visszaverodes meg izles dolga, suketszobaban szolo hangszorot sem lehet sokaig hallgatni, total termeszetellenes a hangzas, tulcsillapitott, stb. Az csak merni jo.
Hat kb. ez az oka. Szvsz ezek a lapos kis korongok az iranykarakterisztikaba nem szolnak bele akkorat, diffrakciot csokkenthetik viszont.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz ozzy711 #10375 üzenetére
Részletesebb, mert kevesebb a plussz forrás, az általuk okozott fáziskatyvasz, a kiemelések és kioltások, amik bekavarják az észlelésünket, az agyat. Szóval pontszerűbb a forrásod most, hogy a diffrakciód csökkent kicsit, csillapítás által, kevésbé jön több "fantom" forrásból a hang. (Másik kulcsszó ennek kapcsán: baffle step - egyik kedvenc cikkem, az ábrán látszik, hogy egy dóm magasnak a saját széle is sugározhat, ezért szokták pl. precízen süllyeszteni, és a süllyesztés + csillapítás eredményez ilyen Scan-Speak-eket, amit faló hozott, valszeg nincs panasz rájuk ).
A színpadod maradt ugyanakkora, gondolom. Azért ha van még tapasztalatod, oszd meg velünk. Segíti a jelenség elkerülését (a "leválási frekit" fentebbre tolni) a lekerekítése a doboznak, minél nagyobb a lekerekítés sugara (épeszű határokon belül), tehát minél lágyabbak a szélei, annál később jelentkezik ez a leválás ahogy nő a frekvencia, a B&W például nagyon nemhülye, amikor a dobozai tetejére ilyen kis cuki kerekített cseppre hajazó házakba teszi a magasakat.. néha a közepet is már).
Amikor a gyakorlat és a design összeér. Tök jók.
Sztereóra.Mozira Klipsch.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Nem írtam, h tökéletesek, de egy próbálkozásnak nem rossz. A marketing valszeg nem a tökéletes megoldást fogja megvalósítani ebben, ha amúgy még ott az ennél még eggyel fentebb lévô Nautilus. Szóval persze, egyrészt igazad van, egyetértek, másrészt továbbra is egy nagy cégrôl beszélünk, aki ugyanúgy, mint mindenki, diverzifikálni próbálja, ilyen-olyan árszegmensek mentén a termékeit.
Ha pl. van a kezükben X kihasználható tulajdonság, megtehetik, hogy nem 1 terméket dobnak piacra, ami mindent tud, mondjuk 1000 dollárért, hanem van a classic "hasáb design" az alsó házban, vannak az említettek a középligában, meg van a top liga, és az ultra liga. Mondjuk.
Most elvonatkoztatva, mennyire tetszhet valakinek a Nautilus, vagy hangra milyen, fizikája milyen, stb: azért ôk legalább próbálkozgatnak, nem ? Van simán 2M körül hifi, de felette is, ami továbbra is magasan tesz a diffrakcióra, vagy máshogy korrigálják annak hatását, nem natívan próbálják elkerülni.
Nekem spec annyira nem tetszenek, de mindig bejönnek az ötletes, nem egykaptafa receptet követôk.
Másik kedvenc, szintén nem tökéletes megoldások, de mégsem a szokványosak, a francia Courbé, pedig itt is van él a magas körül.
Egyébként sokszor gondolom azt, hogy a high-end már rég nem feltétlen a hangról szól. Ha így lenne, mindent alárendelnének a hangnak, ehelyett a design az uralkodó, és a hang ennek az alárendeltje, nem fordítva.
Lásd Wilson, azért itt is van pár él.
És akkor még pár egzotikum, mindig kérdés, vajon hogyan zenélnek. De tény, hogy gyönyörû alkotások is vannak.
Na, kicsit el is kanyarodtunk, de jólesett így vasárnap reggel ágybólPOKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz crissprivat #10386 üzenetére
Relatív skála mindkettô, otthon szobába klasszikus passzív felállásban, ahogy az emberek 99+ %-ánál van, a dB skála max picit mérnökibb, ízlés dolga, melyiket választod, a hangerôpotid karakterisztikáján (logaritmikus) egyik sem változtat. Ha viszont rendszerbe illesztesz, csak a dB skála hasznos, legalább a deltáidat ismered már akkor, még ha abszolút értékben nem is mond semmit a dolog.
Otthon, említett felhasználás esetén mindkettô olyan, mint a sebesség az ûrben, csak az egyik m/s, a másik meg 0-100 akármi, ami lehet kifli is. A kérdés ugyanúgy megvan: mihez képest.
0-100 esetén annyit tudsz legalább, hogy 100 a rendszer teljesítményének felsô határa, de hogy alatta mi van, passz, 0 meg a süket. Köztük tök vakon vagy, egy képzeletbeli fantázia skálán.
dB skálán az "alatta mi van"-ról van fogalmad és összehangolható más eszközök dB skáláival.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
-
Dißnäëß
veterán
Egyébként igen.. ki mire optimalizál, vagy helyez hangsúlyt. Azért az optika (is) nagy úr sokaknál (több audiofülinél igen, mint nem, és valahol érthető is kicsit, mégiscsak "bútorok" ezek, bár őszintén megmondom, nekem a klasszik hasábokkal sincs gondom).
lancerboy: honnan túrtad ezt a gyönyörűséget ? Emlékeimben még él.
Amúgy ha gonosz akarnék lenni, akkor lemérném a helyiséget, hogy hol emel ki és hol olt ki egy adott elrendezésben és pozicióban, majd a hozzá legjobban passzoló formát építeném meg - nyilván mission impossible, de így gondolatban lefuttatva lolViszont lényegében mindegy is, melyikkel megyünk, pont a szobaakusztika miatt, mert az a) opciót beteszed valahova és gyorsan c) lesz, hiszen nem süketszoba (ezek meg süketszoba ábrák szerintem).
Az igazság odaát van
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #10407 üzenetére
bármelyik frekvencia
Nem bármelyik. Mélyek nem, vagy elhanyagolható mértékben. Simán lehet olyan mélyládát építeni, ami "L" alakú és a hangszóró nem "látja" azt a sarkot a dobozban, őt csak a puszta térfogat érdekli, amiben ül. (Lásd a korábbi képeken azt az Alexandriát, a mélye pont ilyesmiben ül, de amikor én terveztem kicsit L-es mélyládát, ami embermagasságú volt és "kiharaptam" belőle helyet a közép-magas ládának, többen megerősítettek, hogy nem fogja a mélyem látni azt a 90°-os sarkot, anno esetemben 80 Hz-ig engedtem volna "fel").
Egyébként meg: én szóltam. (Minden arc nélkül. ) Szóval ha még nincs ládád és tudsz/szeretnél kreatívkodni, én lemondanék az élekről , ha a diffrakción szeretnél segíteni kicsit is. Mondjuk asztaloshoz ne menjél gömb formát kérve, mert agyon csap
De most komolyan, ha úgyis ennyire pöpec rendszered van készülőben, agyalj ki valamit. Lehet a különlegest, és/vagy ortopédet is szépre, ízlésesre. Drukk drukk drukk.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Esti.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Topping D30 Pro üdvöske, szerdai teszt. Meglepő módon Cirrus chip, pedig nekik van AKM és ESS is a palettán. Elég komolyra mérődött. Beépített táp, XLR, de maradt viszonylag kicsi. Kiv leszek az árára.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz NEXUS-6 #10422 üzenetére
Igazából ezekkel a postán kívül nincs nagy bukó, megveszed, nemtetszik, felteszed eBay-re, el fog menni. Vagy idehaza is simán. Van, aki nem hisz a mérésekben, van aki csak annak, és van aki a kettő között billeg, de pont ezek miatt nincs benne rizikó igazából akkor sem, ha "szarul szól" (bármit is jelentsen ez).
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Dißnäëß #10423 üzenetére
Amúgy nekem az AKM-ek a favoritok, Velvet Sound, amit a "konvertáljunk mindent PDM-re, a PCM-et is" miatt minimum érdekesnek tartok. Mintha tökmindegy lenne, mivel eteted, olyan, mintha DSD-vel etetnéd. Kis Topping E30 is ilyen, AK4493EQ, úgyhogy lehet XLR-ről lemondva mégis őt hagyom nyerni. Nagy ugráshoz még nem mernék D90-ezni, mert nem látom azt, hogy hogyan fog összeállni az aktív rendszerem, ha már igen, akkor majd újraagyalás...
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Nem mindent, én például eBay-ről nem veszek semmit EU-n kívülről. Ha nagyobb értékű, akkor sem, mert a gariztatás távol kelettel nyűgös lehet. Sok kínai ügyeskedik úgy, hogy már európai kikötőből szállítja a motyót, az ő dolga, mit csináltak a vámmal ott, de nekem már nincs vele teendőm, jön, ahogy jön, de 100 dolcsira csak posta az extra, semmi más.
Vámügyintéztem hosszú hónapokig ...
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Ja értem. Hűh.
A két DAC eltérő hangzású ugyan, ANALÓGBAN. De a D10s analóg részét nem is hallod, nem is használod. Gyakorlatilag a benne lévő USB interfészről már mész is a TOSLINK optikai konverterre a digi anyaggal, hozzá sem ér a hang karakteréhez a D10s. El sem jutsz az USB-n beeső adattal a DAC áramkörig, a TOSLINK kimenet ugyanúgy digitális domain és nem színez bele a DAC sehol semmit.
Szerintem felesleges, amit csinálsz, de Te tudod.
A másik baj ezzel a megoldással, aztán lehet nem baj mégsem, hogy a SPDIF bemenet (esetünkben toslink) mindig gyengébben szerepel a legtöbb DAC-nál jitter szempontból, mint az USB, legyen bármilyen vad cucc is az USB-be dugva (zajos PC, egyéb). Ez itt a Modi3+ és bár nem hallhatónak mondja a zavart, gyengébb a DAC Toslink-ről etetve.
Pont ez volt az érdekes a Topping D30Pro-ban, hogy ott viszont az USB-hez képest nem volt gyengébb a SPDIF input, gyakorlatilag fedték egymást a görbék.
RPi4-re inkább valami Allo DigiOne Signature-t nézz szerintem, két táp kell így a motyóhoz, viszont szűr + varázsol SPDIF-en és coax-on így kötném a Schiit-be. Ha ragaszkodsz a SPDIF-hez és ahhoz az elmélethez, hogy a Pi4 USB kapcsolata szar. Nem az.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Mit dolgoz fel egy USB-n megérkezett digitális jelen a DAC elektronika maga ?
Ezek belül általában úgy vannak felépítve, hogy van egy USB interfész, ő átalakítja az USB-n érkező adatot I2S-re és azt elküldi a DAC-nak szíves fogyasztásra. A digi kimenetek esetén az történik, hogy az USB kapcsolatról levett adatot I2S-re alakítás után adja a SPDIF adapternek, legyen az akár közvetlenül mellé tett másik elektronika, akár egyetlen chip-en belül megvalósított megoldás (ergo, logikai blokkról beszélek, lényegében). Mit akarna egy DAC "továbbfeldolgozni" ? Upsampling, egyéb ? Betolsz 16/44.1-et és 24/88.2 jön ki optikán / coaxon ? Hozzá sem ér szerintem.
De ezt is elengedem, győztél. Ma finom a kávém, valahogy jó arányba került a kávé, a méz és a tej, és postára adták a Sumatra Mandheling organikus szemest is, most nagyon jó napom van.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Mathiask #10448 üzenetére
De, de ez bármire igaz, ahol lehet órát választani.. amire én akartam kilyukadni az az, hogy ha bridge-et akarok, digi interfészt, ilyesmit, egy egész dac-ot nem fogok be erre, de tekintettel a D10s értékére, végülis vállvonós. Mondjuk a Schiit-nél jobb számokban, lehet fülre nem, azért Schiit-el a tulajdonosa. Én tuti nem tökölnék ilyen módszerekkel, bal fület vakarok jobb kézzel vagy mi. Értem, hogy viszket, csak na. De ízlések és pofonok.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #01758976 #10466 üzenetére
Én az öreg klasszik AN-J-n lepődök meg még mindig, mennyiért pörög a használt piacon. Na az egy fasza hangú doboz szvsz, csak vintage ma már kb.
A közepes és nagyobb monitorok nem rosszak szerintem, lehet gondolkodni bennük. Pláne ha reflexek és nem túlozzák el a hangszóró méretét bennük (pl. egy nagyságrendileg Orion HS280-as méretű doboz, reflex-ben, jól méretezve, jó váltóval és hangszóró készlettel, hibátlan lehet szvsz és el lehet emelni talajtól, viszonylag menedzselhető 1 ember által is, emelhető, elhúzható faltól, satöbbi, nem egy böhöm).
Triangle
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Az anti-skating súlyokkal, beállítással és rezonancia csillapítás (hiányával) olvastam nemjókat róluk, van, akinek a motor sem a legjobb minôségû volt, szét kellett kapnia a motyót.. cimbinek pont ez a márka van, ô spec szereti.
Az új TEAC-ok gyönyörûek, sokplecsnisek és szeretik, jók a review-k, lehet elcsábulok.
Miközben aprón megy az öreg régi Pio PL-200 35k körül és agyon van dicsérve, egyszerûsége ellenére (automata). De öreget nem vennék már.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
A nagyon egybeintegráltakkal sajnos ez a helyzet. Egy DIY erősítő örök életű, viszonylag elérhető a kapcsolás (hogy kézzel belenyúlj, kicserélj, szerelgess). Nem összehasonlítani akarom őket, hogy melyik a jobb, csak nem egyértelmű, milyen eszköz az, amik túl vannak pár tíz éven már.
Pont az öregemnek van egy én kamaszkoromból (!), '86 körülből származó Pio PL-200-asa. A finomsebesség-szabályzó potija hibás kicsit, annak a cseréjével gyakorlatilag mindene "új" még, annyira királyul össze van rakva.
Hugom kis japán, 1979-es Nikko sztereó tranyósában meg már az előző tulaj is cserélt pufferkondikat és a kis elko-kat, látszik, hogy azok nem '79-esek , de például a többi apróság az bizony az, ellenállások, kis háromlábú tranyók, végfok tranyók, minden a régi, amit a gyár beletett. A hülye bemenetválasztók recsegnek, kontaktbizbasz kell nekik, sajnos olyat már így 1:1 nem talál az ember, de egyenként tudnám cserélni, ha akarnám, viszont mivel egyetlen forrása van, lehet csinálok egy elegáns átkötést, aztán ha mégis eladná valami gyűjtőnek, ő megkapja a gyári verziót és restauráltassa. Szóval értem amit mondasz, de nagyon készülék függő.
Hangfalaknál több baj lehet, mert az eredetihez nagyon közelítő hangszórókészletet találni azokhoz elég nehéz. Vagy NOS készletről jön valami, vagy talál az ember keservesen valami helyettesítő ugyanolyan hangszórót, de amikor például már megy tönkre a membránszél, vagy nagyon ki van gyengülve a felfüggesztés, még rosszabbul is szólhat, mint újkorában az első bejáratás után. Nagy mélysugárzóknál én még olyanról is hallottam, hogy 2-3 évente megforgatják őket a helyükön, 180°-ban, csak annak érdekében, hogy a gravitáció okozta lassú "nyúlás" egyenletesen érje mindenét nagyjából. De még sosem éltem ezzel, hogy őszinte legyek.
Az említett AN jószágok pont olyanok, hogy kaphatók hozzájuk új, nullkilométeres póthangszórók, gyárival identikusak - arany áron persze. Na, ez sem minden gyártóra él - ahogy mondod..
A csövik relatív egyszerűek. Veszel vagy építesz egyet, én spec agyon impregnált, gyantával kiöntött trafókkal, már bottal jársz, már cseréltél benne 10x csöveket és 3x újrakábelezve meg újraalkatrészezve, ha minőségi a munka, az bizony zenélni fog akkor is. Félvezetősökre is igaz lehet ez, csak őket inkább nyákra szerelik + helyspórolás miatt zártabbak, sűrűbbek belül, és hozzáférni-szerelni nehezebb és ha a nyákot kezdi el kikezdeni az idő vasfoga, az nem annyi, mint lengő kábelezésnél, hogy egy kábelszakaszt (vagy mindet) kicseréled, akkor azt a nyákot be kell szerezni ismét, vagy a kapcsolás ismeretében újra legyártatni, satöbbi.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #01758976 #10487 üzenetére
Nem fogod elhinni, amit most olvasol tőlem: nem vagyok biztos benne, hogy ANNYIRA inferior az LP, mint amennyire állítottam én régen, vagy állítják a Hi-Res digisek. Biztosan nem használ neki az RIAA duplakorrekció (mind nyomáskor, azaz előtte, mind visszajátszáskor), sem a mélyek ~80Hz alatti mono-sítása, se egyebek, de egy marha jó tech cikket (mérésekkel!) olvastam a minap arról, hogy igazából az LP-ben mennyi tartalék is van, és nagyon meglepődtem, pozitív értelemben. Nem feltétlen számokon rugózás, hanem például a "súrlódás" zaja hova esik főleg (elég szűk tartományra), hol a magas határa, stb.
Na de a témára visszatérve: van egy szeánsz feelingje. A múltkor írtam róla, cimbiről, aki Pro-Ject-en élvezkedik és imádja ezt a szeánszt. Leül, hifi be, LP kivesz, feltesz, forog, letöröl, tű ráhelyez, indul, hátradőlés és mered ki a földig érő üvegablakon, vagy épp a borítóba tett brosúrát lapozgatja, vagy olvas egy kicsit. És rájöttem, hogy ebben az őrült képernyőfüggő világban nekem is szükségem lenne a lelassulásra, erre ez a "szeánsz" szerintem nagyon is alkalmas.
Kezdem letenni a voksom végre (!!) egy analóg-elektronikus váltószűrő mellett is, így LP forrás is megoldott, anélkül, hogy digire kéne terelnem. Kezdek magamhoz térni, azt mondod ?
No: itten e egy óóódal. Úgy tűnik marhasok LP fent van és azokról felhasználói vélemények, pontozva csillagokkal az adott kütyü. Ez itt épp a híres Pio PL-200-as, faternak is ez van, egy új tű + poti kell neki és gyönyörűen teszi a dolgát, hangra is jó, fém kar végig szuper plussz árnyékolás, szóval ezek kevésbé audiofil, de elég alapos mérnöki elgondolások mentén lettek anno megalkotva, annak ellenére, hogy persze, tömeggyártás (tehát öreg Audit látunk, nem Maybach-ot).
Én itt nézelődnék. Nagyon kevés vinyl review-s oldalt látok, ahol LP-ket hasonlítanak össze (ráadásul mi alapján ? Nem almák, hanem tök vegyesbazár, már egy tűcserére is máshogy szólnak, nemhogy a többi csilivliség, kar, kábel, stb.. ) - de valahogy, szubjektív ítéletekként tekintve ezekre, szerintem mégiscsak hasznos.
TEAC ? Nos, árukeresőn nézelődtem, Lemezjátszókra szűrve, árra rendezve, olyan 150 körülre jó lenne szórni +/- 50 saccra. Szembejött a TN-3B, és a cherry színben hát ez valami eszméletlen gyönyörű. És hát az ízlésfaktor, optika szerintem számít hifinél, pláne ha hosszú távról lenne szó, én most totál belezúgtam. Azért csekkoltam a műszaki adatokat is és nekem laikusnak elég meggyőző, de megnézve jó sok TEAC review-t, eléggé élbolynak tűnik, szóval jók. Még a TN-550 tetszik nagyon (pedig tökmás), de ez fentebb van, a kettő deltájából nem kevés LP-t betárazok plusszba a boltból.
A maiak legtöbbjében (nem csak a Teac csinál ilyet), ami tetszik:
- beépített, jó minőségűnek mondott (nemértekhozzá) opamp-os phono stage, ami line-out szintű kimenetet biztosít (mint egy CD játszó), kézenfekvő rendszerintegráció gyorsan azonnal
- natúr, direkt kimenet (kell külön phono előerősítő, sokan ezt preferálják)
- a kettő kapcsolhatóMondanám még az A/D átalakítást, ezekben is van egy 16bit/48kHz-es konverter + USB + SPDIF kimenet, de ennek minőségéről nem tudok nyilatkozni, szerintem ADC-k gyengébbek sokkal, mint a DAC-ok, így ezt mondjuk archiválás, vagy "elviszem a strandra FLAC-ban" célból inkább mégiscsak egy RME Babyface Pro FS-re bíznám.
A Pro-Ject Debut Carbon Recordmaster Hi-Res-en (vagy min) PCM és DSD-t is adó ADC van, minősége ugyanúgy kérdőjel, ASR-ék nem mérték még le ezeket (Az RME fasza).
Hát most így állok egyelőre, beforogtam egy irányba - mint a szélkakas
Uff.POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz vlaca2 #10492 üzenetére
Túlvagyok párszáz lemezes 10+ éves LP-zésen, hidd el, nem zavart már tinédzser koromban sem az oldalcsere, pedig akkor még a legyet is megkeféltem röptében, úgy forrt a vérem és úgy pörögtem. Mai fejemnek ez abszolút nem fog gondot okozni.
Egyébként meg Chet Atkins-t kell venni, ott a mélyek hiánya miatt 12 szám van egy lemezen, az már fél oldalra is tökéletes, hogy fordítás előtt dobjak egy kényelmes sárgát.
Az a "baj", hogy ígyis van már jópár unikum darabom. Nem hagyom őket cserben.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz fehér_ember #10500 üzenetére
Annyit olvastam eddig így ezekről, amin én is agyalgattam amúgy, hogy a motor "rázása" mikroszinten persze, abból adódhat, ha túl kevés szegmensre van belül tagolva. Direct Drive-os, mégis csúcsminőségű LP-knél általában a motor is speciális és rengeteg kis tekercsből és mágnesből áll, nincs szükség a szíjra.
Én bevallom, a szíjhajtás nálam csak "mágia", akar a fene foglalkozni vele, hogy nyúlik, cserélni, nemtalálok, jajmilesz, meg ilyenek. Direct Drive rulz, ha jó az implementáció. De nem vagyok nagy LP guru, csak így hangosan agyalgatva.
A kar magasságállítása elvileg nemfontos, de van aki szerint igen. Régen 15°-os VTA-val jöttek LP-k, hetvenes évek után áttértek a 20°-osra. Elvileg a mai 180g-osokhoz is jobb a 20°-os, de mintha állítani is lehetne ezt, hát még én is bújom a szakirodalmat egyelőre.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz btraven #10506 üzenetére
Nem nagyobb a tiszta LP dinamikája sem, de annyival sem rosszabb, mint ahogy elsőre tűnik számok mentén. A CD "gondja" szerintem a D/A konverzió minősége, nem pedig az, hogy most elég-e a 16 bitje, vagy a 44.1 kHz. A Hi-Res mainstream-ben sajnos kamu, a legjótékonyabb hatása az upsampling miatt kialakult eltérő dekódolás és filterezés D/A átalakítás során. Ettől már hangos volt jópár audio fórum, mi Hi-Res és mi nem az. Sajnos ez a plecsni semmit nem garantál azon kívül, hogy mekkora a vödröd, de hogy abba a vödörbe melyik kiadó mennyi vizet önt, már elválik ettől, márpedig nekünk a víz mennyiségével lehetne mérni a Hi-Res valódiságát, nem a medence méretével. Ha így tiszta.
Ezt érdemes figyelmesen végignézned (már volt, csak Te újnak tűnsz itt). [link] Ilyen kötelező anyag kb, csak rengetegen fel sem fogják (nem az ittlévőkre értem, hanem úgy a nagy átlagra).
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Eugene Roe #10512 üzenetére
Én is így érzem kicsit. (Ha esetleg itt akartok beszélgetni, szívesen olvasnám).
Pont tegnap mutattam csajosnak este a 2019-es müncheni high-end show-t, egy olyan földtörténeti korszakból, amikor még maszk nélkül tudtak az emberek egy helyiségen belül egymáshoz közel lenni. (Kicsit szűrreális is volt a dolog). Sokmindent továbbra sem értek meg soha, például a kábelek a vitrinben, amik az ötvenes évek óta (vagy ki tudja mióta) nonstop csak fejlődnek és tökéletesednek ugye , de azért vannak kifejezetten gyönyörű hangsugárzók is a repertoárban. A női közönséget persze hiányoltam.
----------------------------------------
Apropó, nők. Zúzó. Az első 45mp tuti meglesz mindenkinek !!
----------------------------------------
És ha már DIY, mert itt is elfér: amikor a fantázia elszabadul [kép] [kép] [kép] [kép] , egy marék SMPS-el és mikrokontrollerrel megtámogatott Tim Mellow OTL.POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Mathiask #10515 üzenetére
Elég sokat olvasgatom őket újabban megint, nyíltan megkritizálja (de normális hangnemben) bárki, amit Amir mér, és van, amikor egy másik fórumtárs, szintén egy Audio Precision kütyüvel, nekiesik, szépen végigméri ugyanazt, vagy néha mást is, és nagyon korrektül megbeszélik a mérések eredményeit. Én ezt látom. Ettől még mérés persze és fapacinak igaza lehet, tök szubjektív, mit tart milyennek a fülünk. De azért ha van egy kimagaslóan jó jel-zaj arány, meg látjuk, hogy a jitter a béka segge alatt, az.. az azért megnyugtató. Legalább az akkor rendben, ha már annyit görcsölünk az USB csatikon meg a mi milyen minőségű forrás témakörön.
Hogy is szokás mondani angolban ? Take it with a grain of salt. (Értem ezt a mérésre).
Az igaz, hogy van sok olyan fórumozó ott, aki CSAK a méréseknek hisz, de meglepő módon pont a "fő mérő" Amir nem ilyen.
Egyébként amekkora a lista DAC -ban, szerintem elképesztően jól el vagyunk látva, befoghatjuk. ADC oldalon már lényegesen szűkebb a kör, pláne az igazán jók. És a legjobbak többezer dolcsisok, itt nincs Topping üdvöske ócóé.
csajos: igen. Fura volt, hogy neki a hófehér zongoralakk álló jött be a legjobban, sok egzotikus szépségre mondta, hogy csúnya, soha nem engedné be. Masszív WAF-ról tett tanúbizonyságot.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #92251648 #10519 üzenetére
Egyáltalán nem. De ezzel én is óvatos lennék amúgy a helyükben. Kicsit a ló másik oldalára esés van, pedig középen szokás megülni.
#10520 narancssárgáig lennék hajlandó menni, pirosba nem. De egyébként én is csak amolyan "safeguarding" céllal olvasgatom a tesztjeiket, meg kütyübuziság, etetem a kis bogaramat belül.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Mathiask #10521 üzenetére
Úgy kell ezeket - szerintem - értelmezni, hogy mindig mögé gondolod: ki mondja azt.
Az MQA a redbook-közeli formátumból (16/48) elvesz némi bitnyit és abba "hajtogatja bele" lényegében a 96kHz-ig terjedő "Hi-Res" tartalmat, veszteségesen tömörítve, mondván, ezeknek amúgyis picike az amplitúdója, nem kell sok bitet ellőni rájuk.
Elég nyakatekert technológia mindenesetre, amikor már 20+ éve itt a flac és az 1.0 óta ma már elképesztő, totál értelmetlen felbontásokat is támogat, tökéletesen eredetivel identikusan, tehát veszteségmentesen kódolva. + ott a DSD ugye.
Ez az egész MQA egy mocsok biznic, licenszdíjat kell mindenkinek fizetni, aki dekódolni akarja, és kellően sok embernek lett ez hirtelen érdeke (nem csak a Meridian-é), ergo a Tidal letette mellette a voksát, ezzel rengeteg gyanútlan embert be lehet húzni ebbe a folyamatba, a sok MQA fogyasztó meg egyértelmű jelzés a hardver gyártóknak, hogy tökmindegy, szuper-e tényleg a cucc, vagy csak valami félmegoldás CD és Hi-Res között félúton, csinálják meg, mert ezáltal így többek lehetnek az emberek szemében, mint a klasszik addigi versenytársaik és csilingel a kassza.
Tehát mindaddig, míg tömegek zabálják az 50%-os virslit is, kinek érdeke, hogy 80%-osat gyártsunk, netán 100% hústartalmút, igaz ? (Igaz).
És közben osztogatják a bűvös hívószavakat és plecsniket, hogy master, meg Hi-Res. Ez a kettő annyira durván képes a hallgatóközönség nagy részét beszippantani ebbe a folyamatba, hogy a hülyének is megéri, és aki félre tudta tenni az ezzel kapcsolatos ellenérzéseit, mert fontosabb neki az, hogy legyen otthon mit adni a gyereknek meg az asszonynak, az bizony rászánja magát és beáll a sorba, implementálja.
A Linn például dicséretes módon kőkeményen elhatárolódott ettől, de jópár más gyártó is, ahogy a Quobuz is.
Szerintem előbb-utóbb ki fog derülni, hogy amit szubjektíven jobbnak hallanak MQA esetén az emberek (állításaik szerint), az valójában vagy mastering trükk (tehát ha redbookra lehozná a kibontott vegyestartalmat, akkor is hallanánk a nüansznyi eltérést, ahogy megvezetnek minket), vagy "kellemes torzítás" eredménye. És pont ezen szubjektív megítélés miatt elegen vannak ahhoz, hogy ezt a technológiát ne anyázza a fél világ (pedig megérdemelné), hanem azt mondja rá, "wow srácok, ügyes, erre vártam világ életemben".
Nincsenek fekete-fehér dolgok, hát ennek ékes példája az MQA és az emberi pszichére épít (viselkedésre inkább), nem pedig a tökéletes reprodukcióra.
Remélem, jól értettem a kérdésed és érthetően fejeztem ki a saját mondókám..
Az MQA-vel önmagában nem lenne gond, vegye-vigye aki akarja, engem nem érdekel, ki mit eszik: a gond ezzel a licenszkötelesség, hogy drágább lesz az eszközöd, DAC, Streamer, mindened, mert a gyártónak azok után ki kell fizetnie a licenszdíjat, ergo nyilván beleépíti az árba, ha MQA-dekódolás képes eszközt használ. Egy ronda pénzpumpa, értelmetlen (felesleges) és a szabad, független technológiát és zeneélvezetet veszélyezteti, pusztán az emberek tájékozatlanságára alapozva. DAC-ot bármikor építesz, MQA DAC-ot csak akkor, ha fizetsz a Meridiannak. Ami önmagában nem bűn, de amikor az MQA is kezd amolyan hívószóvá válni bizonyos körökben, és ettől / erre alapozva kezd hízni a Tidal is még nagyobbra, még többet kiharapva a zeneiparból úgymond, az kicsit oda vezethet, mint a Google és az internet: nagy hal lesz, és a végén ő diktál mindennek és mindenkinek. Az meg egyértelmű szopás.
Az MQA a high-end gyártók "20 évnyi handa-bandájának" újracsomagolt változata, egy irdatlan biznic alapjain keletkeztek iradtlan repedések, amiket be kell tömni, kell a zsé, a múltból pedig van annyi tőke a kezükben, hogy számtalan influencert, zenészt, gyártót, sokmindenkit rendesen megkenjenek 1-1 jól elejtett "fasza az MQA" nyilatkozatért, annak farvizén evezve, hogy amúgy relatív bonyolult a kódolás maga és nem feltétlen tudja mindenki befogadni azt az elektronikai és digitális/analóg megoldást, amire épül az egész. Szóval hiába jön egy mérnök elmesélni az átlag földi halandónak, hogy ennek mi a lényege és miért nem oké, pláne miért nem oké annak nevezni, aminek nevezik, az ember nem sokat fogna fel abból. Ez meg baj, mert amit ésszel nem fognak fel, azt megpróbálnak majd hit mentén felfogni..
Szerintem gusztustalan az egész, elvi okok mentén. Gyűlölöm, ha átverik az embert, vagy félmegoldással szúrják ki a szemét és jönnek a "master" hülyeséggel, hagyjukmár. Egy "master quality"-nél az a minimum, hogy feltétel nélkül veszteségmentesben tartjuk, könyörgöm, és akkor ez még AUTHENTICATED is ? Ki autentikálja, netán odamegy a nemzetközi audiofil szövetségtől valaki, és brutál nagy büntit oszt ki nekik, ha nem bitperfekt a digitális-master-el a cucc dekód után ? Hova master-ezgetünk meg hi-res-ezgetünk MQA-ben, veszteséges kódolással ? Kicsit olyan ez most sarkítva, mintha a szarra nyomnánk tejszínhabot. (Azért nem sóskafőzeléket vagy spenótot írtam, mert mindkettőt szeretem)
Neil Young fejében nem tudom, mi játszódik le, de amikor arra utal, hogy Tidal Masters, akkor lehet azt várja el, hogy a digi formátumba átemelt mesterszalagjait módosítás nélkül juttassa el a Tidal a fogyasztókhoz. Ehelyett nem ez történik, mégis Tidal Masters-nek merik hívni azokat az anyagokat. Nálam szép céges kifejezéssel élve E2E, azaz a lánc egyik végétől a másikig garantált belenyúlásmentes átvitel lenne a "Masters" kifejezés, ha az analóg-digitál konverziót nem tekintjük belenyúlásnak (hiszen az muszáj ugye). Szóval a Tidal lényegében azt csinálhatja a háttérben a szerverein, hogy a rahedli így-úgy megvett Hi-Res analóg transzfereket (DXD, DSD fájlokat) jobbára (reméljük) módosítás nélkül átteszi az ő PCM alapú formátumába anélkül, hogy egy hangmérnök belenyúlna azokba, vagy netán valami algoritmus bután átkergeti egy nagyonfinom EQ-n őket, az "észleled és nem észleled" határán, előáll végül a kis FLAC-uk, amit meg a streaming szolgáltatásuk felnyal az őt meghívó klienseknek, dekódolás megtörténik, a hallgatóság pedig "hűűű, ez igen, ez tééényleg". Ha tudnák, hogy szólna tökugyanez, 24/96 natívban, MQA-be bekódolás előtt, végig veszteség nélkül. HA meghallanák az eltérést. (Aki MQA anyagra hű-zik, kétlem, hogy meghallaná, de valszeg én is buknám a dolgot, az mp3-nál azért sokkal jobb, de továbbra sem a teljes bitperfect digi anyagot kapod, csak egy kissé csonkolt valamit, amire senki ne mondja, hogy Master Quality Authenticated, mert akkor nagyon randán visszafele haladunk az időben, már ami az analógot legjobban közelítő digitális megoldást illeti - a FLAC 2001 júliusában állt csatasorba és a DSD se ma született).
Ha belegondolok, hogy 16k-ig hallok és a magasam úgy nagyjából 20-22k-ig visz át érdemben, totál nem értem, minek kell Hi-Res tartalmat használni, ráadásul megnyomorítva kicsit, egy vegytiszta CD-vel szemben, de akinek erre van válasza, hallgassa. Ő pénze, tett a Meridian zsebébe akkor is egy kis zsetont, amikor se eszköze nincs tőle, se semmi egyebe. Ők arra építenek, amikor két hifista kb. így beszélget:
- A Tidal "Master Quality Authenticated" anyagokat kínál, hallottad ?
- Wow, nem, de ez nagyon jól hangzik, mi kell hozzá ?
- Előfizu + MQA képes DAC, nekem már az van.
- Oké, rohanok én is, köszi hogy szóltál !És itt ki is merült a dolog. Generálva van +1 vásárlás, a régi DAC kidobódik, eladódik, a Meridian pedig nem hal éhen holnap. Aztán mennek át fülelgetni egymáshoz és "aha, ű, ez tényleg, valóban".
Szegény Mark Waldrep. Hiába a phD, ez szélmalomharc lesz. Kell majd egy Bruno Putzey, aki visszahozza a világot a normalitás szintjére, hogy "hé emberek, dafuq, elment az eszetek ? Nesztek". És hoz egy FLAC2-t, valami más néven, csak felejtse el mindenki ezt a hülye MQA-t.
Az MQA tömörítés változtat a hangzáson, hogyne. Az MP3 tömörítés talán nem ? Kérdés, meghallod-e az MQA tömörítést.
- Ha igen, az hiba. Nem kéne, hogy változtasson a hangzáson egy Master Quality Authenticated cucc.
- Ha nem, akkor meg minek ?POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Mathiask #10528 üzenetére
Még mindig nem független, mivel veszteséges, tehát a beletáplált anyag sérül a kódolás során és visszabontáskor.
Spotival nincs baja, de a Spoti nem is állít magáról olyat, hogy Master Quality Authenticated, szóval nem várható és nem is vár tőle senki valamiféle agyonmagasztalt überjó minőséget, csak fogyasztják. A Spotify a zeneipar McDonald's-a és jóvanaz úgy, Neil oda is beszállít egy kis húst a húspogácsákba, tudva, hogy abból ott hamburger lesz, nem zöldborsmártásos steak, a pénz meg jól jön neki, el kell adni a husit.
A Tidal viszont Beluga kaviárt hirdet ugyanebből a húsból és kb. szűzérmét kapsz cserébe. Nem tudok jobb analógiát hozni erre. Gondolkodhat ugyanúgy mint én, felcseszi ezen az agyát és úgy érzi, nem akar ebben részt venni, pont. Nem tudhatjuk.
Kérem kapcsolja ki.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #01758976 #10531 üzenetére
Az a "sima csövi" az arany !
Tegnapelőtt Csajkó estet tartottam, nagy klasszikot, iszonyú régen hallgattam. Hát aztttttakurrrva. Leszedte a fejem (pozitív értelemben), a rezesekre libabőr, pedig beleestek kicsit a nehézsúlyba 2:03-nál, de annyira jól áll neki, áhhh, kész voltam, ez az érces fémes jelleg.. ahogy harapja a hangot.. imádom. Vigyorogtam mint hülyegyerek itt magamban éjjel fél 1-kor.
De a 2019-es Star Wars sem gyenge (nem csak az eleje, sőt!).
Komolyan, az ember összerak valami új szettet, tökmindegy, mi, ha tetszik neki beállítás után.. és .. Tidal ? Spoti ? Foobar ? Mivaaan ? Menni kell végig a filmeken is..
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Eugene Roe #10564 üzenetére
Engem az zavar h nincsenek a nagy kategóriák jobban szofisztikálva. Ha pl. az EU-ban csak moslékot csinálnak vmibôl, de VAN (tehát pusztán létezik, mint kategória), védôvám terheli a mondjuk piszok jó minôségû amcsi vagy japó cuccot. Az áfán felül persze, az triviális.
Meg az egész lehúzó állami és banki-pénzügyi rendszer úgy van elbaszva ahogy, de ez már messzire visz és nagyon off.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz btraven #10580 üzenetére
De akkor hogy interpolálják ki a közbenső értékeket a DS DAC-ok?
Ha az upsampling freki integer-szerese az eredetinek, akkor lineárisan. Ez a legjobb, legegyszerûbb.
Szükség meg azért lehet erre egyesek szerint, mert a rekonstrukciós filterrel járó anomáliák zöme abban a tartományban érkezik, ami nem érdekel minket, nem pedig már 20kHz körül-alatt.
De ez ízlés dolga, szerintem mint oly sok minden, ez is túl van agyalva hifiben. Engedd el. Wikipedia szépen elmagyarázza az upsampling-el járó interpolációt is, és a downsampling-el járó dither-t is. A legtöbb DAC natívan dekódol, azon a mintavéltelezési frekin, amit megkap. Szoftverbôl vagy upsampling-elsz, vagy nem. Ki-be kapcsolhatod. Hallgatózz sokat, fôleg klasszikust, szimfónikust, aztán tudni fogod, kell-e élni ezzel.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen okostelefont vegyek?
- Házimozi belépő szinten
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Windows 11
- Politika
- 3D nyomtatás
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- További aktív témák...
- Microsoft Surface Book 2 I7-8650U/16DDR4/512 NVME SSD/Nvidia GTX 1050/3K!/13.5" Touch Tablet
- Minőségi Apple Watch szíjak, 2-őt fizet 3-at vihet! Számos prémium iPhone kiegészítők kiváló áron.
- Playstation 5 / etaHEN / 3.00 FW / Cfi-1016A / (1x kibontott)
- Eladó Családi Ház Nőtincsen 70 négyzetméter Lakó rész + 40 négyzetméter beépíthető rész
- Nvidia Shield TV PRO 2019 eladó vagy csere (még 1 hónap Alza garanciával)
- Ingyen szállítás ! Eladó használt lemezes Xbox One játékok
- Ingyen szállítás ! Eladó használt lemezes játékok xbox 360-ra
- Eladó Playstation 5 (CFI-1216A FAT) lemezes Garancia: 2026.01.09.
- Yamaha RX-V463 HDMI 5.1 házimozi erősítő új távirányítóval 105 Watt x5
- AUTEC R15 7JX15H2 ET35 dupla osztókörös 4x100-4x108 AGYM 70.4MM-57.1MM + Kúpos Felnicsavar
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest