-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
sebgutkopf
őstag
válasz Toobee #211209 üzenetére
Valószínű a pálya ténylegesen használt szakasza nem ez, eleve a legtöbbször nem megyünk teljesen a tetejéről az aljáig, nem éri meg (a közepén van minden ami érdekes), így nem megyünk ugyanazon a szegmensen.
Az is igaz, hogy 21-ben nagyon sokat építettek a pályán, új kanyar, nagyobb ugrók, kanyarból nagyobb kidobók stb… és a pálya alját (az elág után) még mindig építik, kíváncsi vagyok milyen lesz, amikor teljesen elkészül.
Meg akik oda kijárnak a többségnek nem biztos, hogy időre mennek, az egy igazi öröm bringázás, az élményről szól nem a stopperről.
Az a KOM-od akár örök maradhat.[ Szerkesztve ]
-
sebgutkopf
őstag
válasz TomMusic #211583 üzenetére
Köszönöm, hogy kiálltál a gravity szerelmeseink problémái mellett I
Talán annyiban lehet árnyalni, hogy dh-ban ugye nincs merev, se enduro-ban, a trail talán a teteje ahol még akad merev gép és van mit mivel összevetni.
A felső polcon viszont néha tényleg találni érdekes összeéréseket egyes kategóriákban. Míg velépő és közép szinten komoly árugrásokat jelent egy hátsó felfüggesztés vagy a villamos vonalt beépítve a rásegítés beépítése, amikor már a legfelső polcon kotorászik az ember meglepő módon egy analóg össztelós enduro gép nem olcsóbb semmivel mint annak egy elektromos megfelelője. Itt most tényleg a felső polcra gondolok tehát 10k€ fölötti szegmens. Ott azért analóg vonalon már nem a racionalitás irányítja az árképzést. Tipikus példa rá a speci enduro, aminek a tetején az itthon is elérhető 5millió fölötti árcédulával max a gyári vagy egyéb szponzorált versenyzőket tudom mint célközönség meglátni, mégse azzal a géppel nyerik az EWS futamokat.
-
sebgutkopf
őstag
válasz TomMusic #211626 üzenetére
Ahogy varsam is írja elég széles a palette. Sőt ma már Magyarországon mindenki eladja a DH gépeket és átülnek róla a modern enduro gépekre, mert azokkal már mindenhol élvezetesen le lehet menni, ahol a dh gépeket használják, sőt a keményebb enduro gépek már bikepark approoved kategóriások és bírják a 10+m-es ugrókat is. Ez az oka annak, hogy annyi eladó használt demo 8 van már hónapok, talán évek óta a piacon.
Viszont egyáltalán nem biztos, hogy valakinek egy enduro gép romboló képessége szükséges, a trail kategória ugyan kevésbé lejtő orientált, de igazából azokkal is le lehet mindenhol menni, max néhány nagyon durva helyen picit óvatosabban mint egy enduroval, közben meg könnyebbek és jobban másznak.A végső megoldás pedig a hazai lejtőzést kedvelőknek az elektromos enduro.
Felfelé állva hagyja az összes XC-t, lefelé tudja amit az enduro gépek és minimum dupla annyi kört és lejtőt tudsz egy nap, vagy pár óra alatt megtenni vele mint egy analóggal.
Utána meglesz a fáradtság és másnap pedig akár az izomláz, mellette pedig többszörös élmény öröme. -
sebgutkopf
őstag
válasz TomMusic #211642 üzenetére
valószínűleg ez megváltozna ha tartósan kipróbálnék egy általatok említett példányt.
DH-zni nem akarok mert féltem a testem, de azért néha álmodozok róla.
Furcsán fog hangzani, de vállalom: Jobb az óvatosság, mert a dh és a többi gravity orientált bringázás sajnos nagyon addiktív műfaj. Ha egyszer elkap...
Addig van remény ellenállni, amíg nem próbálod ki, tehát ha elégedett vagy és szereted/élvezed, amit most csinálsz, akkor semmiképpen se próbáld ki!Azokkal meg egyetértek, akik javasolják, hogy XC gépre is nyugodtan fel kell rakni a droppert. Nagyon jó lesz úgy lefelé.
-
sebgutkopf
őstag
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #211699 üzenetére
Azóta én sem, szerencsére kivehető volt és ki is vettem abból a naciból, amit az azóta szokásos bringázásaimhoz már amúgy sem használok.
A múltkor pont azt nevettem, hogy a sok lejtőzés miatt ugyan sok időt töltök a bringán, de abból tulajdonképpen nagyon minimális a nyeregben ülve töltött idő így a hátsóm kis túlzással inkább a nyereghez ezdettlen állapotban van.
Most az ebike-al mondhatnám változik az arány, viszont ezzel meg időben annyival hamarabb felérek, hogy időben egy huzamban most is keveset ülök egyben (max 12 perc alatt bárhol fent vagyok ahonnan pálya indul) utána meg nyeregből ki és had szóljon. -
sebgutkopf
őstag
válasz TomMusic #211725 üzenetére
Mi a rossz idő?
Egész télen december eleje óta talán 1-2 hétvége az ami kimaradt nekem (akkor effektíve esett hétvégén), azokon kívül minden hétvégén terepen vagyok, idén talán kihagyott hétvégém se volt még. Nem látom mi a gátló tényező az akaraton kívül?
Persze nem mindegy hova megy az terepbringás. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #212083 üzenetére
Fekete nálam a bringa Santa Cruz színe miatt nem játszik, míg a Capra-n valón jó megoldás, az eleve fekete. A váz legnagyobb részét be kell vele vonnom, ahol potenciálisan eséskor, szállításkor, vagy csak letámasztáskor mint kontakt pont lehet. Nekem a villa elsó lábain is van, eséskor az sérül először. Amikor meg esemény van utána az érintett részről úgyis letépem a fóliát és újat rakok a helyére. Rosszabb esetben pedig kő vagy valami olyan mélyen karcol, hogy azt semmilyen fólia nem védi meg.
Egyébként meg olyan idétlen helyeken tud egy bringa néha sérülni, hogy sose gondolna rá az ember.
Legutóbbi a hétvégéről, egy felverődő kő letörte a szelepet a hátsó keréken A felnin is van kis horpadás. Ilyenkor eszembe jut, hogy az amit a felni közvetlen ütésként kapott attól egy karbon felni el is törik. Nem véletlen nem használnak karbon felnit se EWS-en se DH world cup-on.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #212121 üzenetére
Bakker akkor ez még nem is olyan ritka?
Pedig én extra pechesnek éreztem ott magam, főleg azért, mert erre nem készültem megoldással. Felajánlottak belsőt, de nekem már nem volt kedvem trutyis külsőbe belsőt rakni aztán otthon kiszedni, pucolni újra tejezni... inkább elfogadtam, hogy aznap rövidebb a menet és otthon gyorsan kicseréltem a szelepet. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #212152 üzenetére
Ismerem azt a részt ott a műúttal párhuzamos turista út tényleg elég köves és elég nagyok a kövek ahhoz, hogy kárt tegyenek, de elég kicsik ahhoz, hogy a kerék fel tudja dobni.
Nekem meg itt történt röviden videósan: [link]
Hallani amikor elereszti a levegőt. Ahol már ersztett ott már igazán durva dolog nem is volt a videó alapján, lehet feljebb kapott korábban ütést és ott lent a lelépőtől már csak a rázkódás miatt félrehajlott annyira hogy leersztett.
-
sebgutkopf
őstag
válasz szkink #212198 üzenetére
A kosrába tétel nem jelenti a terméknek a készletből napokig tartó foglalását. Ha ugyanaz a cucc másnak is a kosarában van, akkor azé aki a fizetés gombra is rákattint. Fizetés előtt a készletet mindig ellenőrzi a rendszer, így önmagában a kosrában elállhat akár hetekig is (amíg a cookie-k le nem járnak), mivel nem minősül foglalásnak.
-
sebgutkopf
őstag
válasz balintbaba #212216 üzenetére
Minimum 2 hét, de amikor le vannak terhelve akár 2,5 hét is lehet mire a kártyádra kerül a pénz. Visszafelé menet is érdemes a csomagszámot követni, akkor legalább látod mikor kapják meg, onnan mire feldolgozzák az is jó pár nap, megkapod a jóváíró számlát, arról az e-mailt, majd utána pár nap és jön a pénz.
-
sebgutkopf
őstag
válasz TomMusic #212554 üzenetére
A tökéletes rugózás az az lenne, ha egyesítenénk a spirálrugó és a légrugó előnyeit, viszont mára nem véletlen, hogy a levegősök kerültek többségbe.
A sprirálrugó linearitása ugyan nagyon szépen hangzik, de pont ez a karakterisztika a fő gond is vele.
Mivel teljesen lineáris nagyon könnű felütni, így légyegében semmi felütés elleni védelemmel nem rendelkezik és nincs annál rosszabb dolog, amikor elfogy a rugóút és egy akkorát koppansz, hogy utána te mint rider elpattaszt a bringástól a földtől és ledob a gép, vagy ráomlassz a gépre és esel rajta keresztül. A linearitása miatt a spirálrugó által kezelhető erőhatások spektruma jóval szűkebb. Ha a felütés elleni védelmet növelni akarod egy keményebb rugóval, akkor meg oda a kényelmes és lágy megindulás és beton kemény pattogós lesz az egész. A hátsó tagoknál a felütés csillapítására szoktak lenni a gumi gyűrűk, amik sokat segítenek, de ne gondoljuk azt, hogy ezzel meg lett oldva a progresszivitás hiánya. Egyúttal ez a válasz is arra, hogy elől miért haltak ki a rugós villák, míg hátul mint tag miért működik: a váz felfüggesztés kialakításánál a kerékút - rugóstag mozgás arányát progresszívre lehet hangolni és ezzel kezelhető a probléma, míg elől ez a lehetőség nem létezik.
A súlykülönbség egyértelmű általában rugónként +0,5kg a büntetés, ami lejtő orientációnál sokszor vállaható.Másik gond, hogy imádjuk a nagyon finom megindulását, de ha a kezdeti megindulás annyira kis erőtől is bekövetkezik, akkor bringa is túl billegős lehet, nem támaszt kanyarban (nagyon beül), tekerék közben bobozik. Ezeket hivatott korrigálni a mára egyre okosabb csillapítási egységek, amik egyébként már remek munkát végeznek és ezt a feladatot a hi és low speed compression és rebound olajkörök brutálisan jól kezelik (levegősnél is). Viszont összességében igaz, hogy szeretjük, hogy érzékeny a spirálrugó, de pont ezt az jellegét szándékosan csillapítjuk.
Előnye a rugós tagnak, hogy ott a rugózás és a csillapítás elválik egymástól, így a hőelvezetés könnyebb téma, így konzisztensebb tud lenni egy hátsó tag viselkedése. Levegős tagoknál erre vannak a tartalék olajtartájok (piggiback) ami a melegedéstől táguló olaj számára túlfolyó tartájként működik. Ezt autósportban is alkalmazzák rugós felfüggesztés csillapítási rendszereiben is (jellemzően rally és egyéb terep autós sportokban).
Meg persze a fentieket lehetne még bőven folytatni.
A levegős karakterisztikájáról és gondjairól szintén lehet egy külön esszét írni, attól most megkímélnék mindenkit. -
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #212563 üzenetére
Meg persze szem előtt kell tartani a bonyolultság kérdését, a költségeket stb...
A mérnökök nagyon sok mindenre tudnak megoldást találni, utána pedig jön a kérdés, hogy az mennyibe kerül és a plusz hozadék van-e annyi, mint a plusz összetettség és költség.
Új szereplőként ezen a piacon nem könnyű nagyot gurítani, így nyitottabbak lesznek a kevésbé szokványos megoldásokra, hogy megkülönböztessék magukat. A végén pedig így is kijöhet, hogy a bonyolultság ellenére még mindig jobb egy fox factory vagy rs ultimate, amiket évről évre tovább reszelnek mint a 911-est.
A végső kérdés egyébként az, hogy vannak a tesztelők, a versenyzők akiknek konkrét elképzelésük is lehet milyen felfüggeztést karaktert szeretnének.
Aztán meg itt vagyunk mi a muglik, akiknek fingunk nincs az egészről, nem tudunk úgy bringázni sőt a vereny beállítások számunkra értelmezhetetlenül kemények, mert ahhoz mi nagyon nagyon lassúak vagyunk, nekünk biztosan jó egy olyan felfüggesztés, mint ami az UFO tersenyző szeretne? A rövid válasz: nem.Ettől még érdemes figyelni ezeket, innováció had menjen egyszer még profitálhatunk belőle.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #212564 üzenetére
Ja nagyjából ugyan erről van szó.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Lacerta #212566 üzenetére
A progresszívnek nevezett rugók jó része valójában nem az. Az csak akkor tud ténylegesen progresszív lenni, ha a kezdeti mozgásnál csak a lágyabb rutórész nyomódna össze és amikor az teljesen kopp, a keményebb rész csak onnantól kezd el összenyomódni. Ha a kettő együtt nyomódik össze az nem progresszív, mert a két eltérő keménységű rugó ereje arányosan kiad egy 3. mindkettőtől elérő rugóértéket.
Ezen összefüggés miatt erősen korlátozott lehet-e egyáltalán és milyen mértékben progresszívvé tenni egy spirálrugót.
Nem véletlen nem ezzel kísérleteznek a villákban, hanem a spirál + levegő kombinációjával, mert ott a két rész működését olajkörökkel lehet blokkolni és külön aktiválni, amiből valódi és érezhető progresszió lesz. -
sebgutkopf
őstag
válasz Lacerta #212595 üzenetére
Amikor változtatsz a menetemelkedésen és az anyag vastagságát az olyan lesz mint egy másik rugó, ami hozzá van kötve az eredetihez. Ha összefogsz két eltérő erősségű rugót, annak eredője egy 3. rugóállandóval rendelkező, de ismét 1 db lineáris rugó lesz. Keményedés csak akkor tudna bevöketkezni, ha azt meg tudják oldani, hogy előbb fogyjon el teljesen a lágyabb rugó mozgása (koppra összeül és az ez utáni nyomástól ne károsodjon) és már csak a keményebb rugónak van szabad mozgási tartománya. Persze az átmenet ilyen esetben közel se lehet finom.
Hidd el nem véletlen hogy nem kírésretezik se a fox, se az rockshox "progresszív" rugókkal, ellenben a váz gyártók a felfüggesztés design-nál az áttételezéssel oldják meg a progresszivitást. Illetve az okosan és trükkösen hangolt, akár berugózás során változó csillapítási rendszereket és finom átmenetet alakítanak ki a hi és low speed között (vagy épp beginning és end stroke között), amik szinte csodákra képesek.Te is jól látod, hogy több vele a baj, mint a hozadék.
-
sebgutkopf
őstag
válasz bardi #212970 üzenetére
Rátapintottál a lényegre. A modern geók a mtb felhasználás jelentésének módosulásával nyernek értelmet. Magyarán egy mondern mtb arra van kitalálva, hogy technikás útvonalakon mész, vagy lefelé, ami közben véletlenül sem ülsz a nyeregben. !ehhez sokkal jobb a modern hosszabb reach, majd a lejtőt követően rögtön felfelé tekersz, hogy újra kezdődjön a kihívás/lejtőzhess, amihez pedig a meredek nyeregcső kell, hogy ülve a kormány ne legyen túl messze. Hosszú reach mellett ha 77-78 foknál laposabb a nyeregcső, akkor a kormány messze lesz ülve.
Síkon tekerve pedig nem ez a nyeregcső szög biztosítja a leghatékonyabb tekerési pózt (ott 74 fok környéke kényelmesebb és rövidebb reach).Gondja ebből annak van, aki vásárláskor nem a saját valós felhasználása szerinti kategóriából választ bringát, hanem azért mert tetszik az mtb kinézet.
Ez igaz az modern xc gépekre is, azok sport gépek nem komfort túrázásra vannak kitalálva és igen rendesen mélyre kell hajolni a kormányra. Aki egyenesebben akar ülni az pedig vegyen kisebb/rövidebb vázat és ahogy előbb írtam a valós felhasználásnak, illetve technikai tudásnak megfelelő gépet, ami nem biztos, hogy mtb. -
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #212991 üzenetére
Ugyanakkor fejben elkezdtem számolgatni és rájöttem, hogy egy Deore 1x11 vagy 1x12 szettel semmi (!) súlyt nem spórolnék ezen a bringán a 3x9-hez képest.
Ezt a súly miatt 1x-re átállást szerintem nyugodtan el lehet engedni. Talán van megtakarítás, de biztosan nem számottevő, viszont nem a súly megtakarítás miatt szeretjük és vesszük az 1x rendszert.
Nincs elől váltás, ellenben a teljes áttétel tartományt akár terhelés alatt végig lehet váltani és egy hátsó váltás sokkal gyorsabb mint elől egy lánc átdobás, elől ugye a terhelt szakaszon van a lánc átdobás, ami az 1x-el kiesik, nem kell láncvonalban gondolkozni és annak megfelelően váltani, elől mehetnek a narrow - wide tányérok és onnantól nincs olyan hogy leesik a lánc durva terepen, lehet feltenni lánctányér védőt alulra, ami ha felakad akkor is átcsúszol az akadályon és nem sérül se a lánc se a lánctányér, kőfelverődéstől is véd (nekem 3x rendszeren felvert kőtől hajlott már be 45 fokkal nagy lánctányér foga) stb... -
sebgutkopf
őstag
válasz Toobee #213020 üzenetére
Akikkel ilyen balesetek történnek azok nagyon durva és elrontott eséseken vannak túl, amik minden következménye bőven túlmutat a gari témakörén.
Vajon mit kapott az a váz és az egész bringa, amikor sérült a becsapódásnál. Milyen magasról, milyen felületre és hány kg-os rider alatt történt? Ha nincs rajta a védő és a hajtás kapja akkor meg a középcsapágy háza repedt volna el a sendernek?Ha a valószínűséget nézzük akkor az egy elrettentő extrém eset elég szórványos kockázat az általad is megélt és ténylegesen elszenvedett kimondottan gyakori kárral szemben. Meg persze az se gond, ha a feltett védő gyengébb a váznál
Összességében mindenkinek maga dönti el, hogy számára és a bringázási tudása, stílusa szempontjából mi a nagyobb kockázat.A bashguard-tól eltérő téma: amikor vannak a váztörések és megy a mutogatás, hogy szar az xy gyártó ezen vagy azon váza, mert törik mint a ropi. Aztán az ügyintézés folyamán gyakran megvonják a garanciát, mert a bevizsgálás során kiderül milyen terhelést kapott. Eltörő karbon hátsó háromszög, vagy épp a tag befogatási pontok, azok csavarjainál. Ilyenkor gyakran kiderül, hogy a delikvens rendszeresen nagyon durván koppantotta fel a felfüggesztést, mert nagyon magasról landolt és ehhez képest puhára fújt hátsó taggal ment, vagy a művelethez túl puha (hétkönapra pont jó) spirárugóval és a beállított high speed compression se tudta már megfogni.
-
sebgutkopf
őstag
Ja kieg: az izzo-ra, sőt trail gépre én se tennék bashguard-ot, azok felhasználása nem arra való. Inkább a kemény enduro, dh ahol van létjogosultsága ennek a védelemnek.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #213066 üzenetére
El is hiszem. Ez elég ingoványos terület, mármint a váz sérülés, hogy vajon mi idézte elő, mivel az eseménykor valószínű csak a bringás volt ott, aki azt mond amit akar.
Nem tudom ilyenkor utólag milyen bevizsgálásra van lehetőség a konkrét váz kapcsán, azt meg tudják mérni, hogy adott stresszponton a konkrét váz milyen erős lehetett és az belül, vagy kívül van a tolerancián? Vagy magát a sérül karbon részt nézik, hogy levegős, vagy megfelelő-e a repedt/szétnyílt résznél a gyártási illesztés?Ilyen szempontból némileg mindig szkeptikus voltam a papíron ugyan jól mutató 5 év, meg élettartam garikkal szemben is. Ha perecelek egy nagyot és attól sérül akkor úgyis a hajamra kenhetem a garit. Ami ér valamit azok a crash replacement kedvezmények, meg hogy eleve kaphatok vázat, vagy váz alkatrészt külön akkor is amikor a gyártó nem árul külön frame set-et.
-
-
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #213306 üzenetére
+1 javaslat
Milyen agyak vannak a bringán? A problémádat egy nagyon enyhén kotyogó, lelazult hátsó agy is okozhatja pont terhelés alatt. -
sebgutkopf
őstag
válasz MPowerPH #213307 üzenetére
Ennyire azért nem fekete fehér a dolog, hogy a DOT folyadékot temetni kéne. Nem véletlen, hogy autókban csak és kizárólag dot fékfolyadékot használnak.
Vajon miért?
Az ok rendkívül egyszerű. Olyan, hogy teljesen zárt fékrendszer nem létezik, különben nem lenne tágulási tartály se ahova a melegedő fékfolyadék ki tud tágulni és a tágulási tartály pedig közvetlen kapcsolatban van az atmoszférával (magura szerint is minden mai fék ilyen gyártótól függetlenül). Ha nem lenne tágulási tartály, akkor pedig a fékfolyadék melegedésével és tágulásával a dugattyúk nem tudnának visszahúzódni, tehát melegedő fékbe szépen egyre jobban beragad és megszorul a tárcsa.
Visszatérve a folyadékokra. Mivel levegővel találkozik mindkét rendszer, ezért az abban lévő párával is. A különbség abban van melyik folyadék mit csinál a vízzel. A dot felveszi és eloszlik benne teljes terjedelmében, ezért idővel csökken a forráspont.
Az ásványi olaj nem veszi fel, tehát víz buborékok alakulhatnak ki a renszerben. Ez addig nem gond, míg egy lejtőn nem hevíted fel rendesen a féket. Ekkor ugyanis az egy helyen összegyűlt víz (alacsonyabb a forráspontja mint a fékfolyadéknak) szépen gáznemű lesz és a rendszer tetszőleges pontján ott lesz egy hatalmas légbuborék. Ilyenkor szokott jönni az ismert jelenség, hogy amikor hirtelen kéne a fékerő, akkor szépen markolatig beesik a fékkar. Erre mondják sokan Maguránál, hogy jók kell légteleníteni, ami részben igaz, de valójában ott is ha intenzív a terhelés, rendszeresen kell cserélni a folyadékot és akkor semmi gond nem lesz vele.Na autóban ezért nincs ásványi fékfolyadék. Bringán meg kisebb a terhelés, illetve a versenyzők szerelőit nem érdekli a gyári élettartam megnevezés, minden egyes versenyre, akár hetente vadonat új fékfolyadékot adnk a verseny paripáknak.
Ettől még nem lesz rossz az ásvány olajos megoldás bringkon és az azzal működő fékjeik se lesznek rosszabbak, szimplán kétféle elgondolás van a piacon.
-
sebgutkopf
őstag
Ha megengeditek tartok egy rövid beszámoló az elmúlt 1,5 nónapnyi ebike karrieremről, kicsit másként.
Kellemes meglepetésemre a választott paripa (Santa Cruz Bullit) lefelében közel se olyan kompromisszumos mint, amire számítottam, sőt kimondottan potens és minél durvább a terep annál jobban érzi magát. Még bunnyzni is tudok vele
A felfele menet volt az amit nagyon tanulnom kellett és még mindig szokom, hogy teljesen másként kell gondolkozni felfelé mint analóggal. Brutál technikás, meredek, sziklás helyeken fel lehet menni, de ehhez teljesen más nyomvonalakat kell választani. Nagy tanulságom volt, amikor rámszóltak a többiek felfelében, hogy "ne kerülgesd a sziklát menj át rajta!" Igaz, mert ha kerülök, akkor le fog érni a pedál.Sportérték: ki mondta, hogy ez nem sport és nem lesz tőle edzett az ember? 1,5 hónap ebike-ozás után jobban megy a futás mint az elmúlt 2 évben bármikor előtte, ennyi idő alatt a vo2max-om 3 értket javult (pedig eddig is kiváló kategóriában volt). Az ok is nagyon egyszerű. Úgy töltök hasznos pulzus zónában több időt az ebike-al, hogy közben nem savasodnak szét az izmaim, így kevesebb időt kell regenerálódással töltenem és többet tudok bringázni, így az állóképességen tovább javul az ebike-nak köszönhetően.
Most már többedszerre csináltam, hogy hétvégén mindkét nap el bírtam menni és kedvem is volt bringázni. Az pedig valami brutális, hogy milyen rövid idő alatt mennyit tudok érdemben pályázni és ez alatt mennyi szintet teszek meg. Most hétvégén a két nap alatt összesen 2750m szintet másztam a gépnek köszönhetően és ami még fontosabb nekem, ennyit lejtőzni is tudtam
Ráadásul így belefér, hogy egyik pályáról átmenjek egy másikra ott is körözni párat, mert nem kell azon aggódnom, hogy nehogy eléhezzek, vagy túl sok időbe kerülne. Egy 1300+ m-es menet 2,5 óra alatt megvan. Zseniális. Ha van csapattárs akkor a beszélgetések miatt nő csak a szükséges időigény.
A több megtett kör és gyokorlási lehtőség miatt pedig jóval gyorsabban fejlődik a technikai tudásom mint korábban a kényszerből ittoni bringázások során. A legtöbbet fejlődni nyilván a bikepark szezonban lehet, amikor a felvonó még ettől is nagyobb intenzitást tesz lehetővé és egy teljes nap alatt akár 5000m is teljesíthető, bár abba azért már eléggé meghal a végére az edzett ember is.
Összességében montis karrierem során a legjobb döntés volt megvenni ez az E enduro gépet. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #213376 üzenetére
Persze, megadtam Runner-nek is a loginom, dobjon be néha nyugodta egy egy ebike promot helyettem is.
-
sebgutkopf
őstag
válasz jjeahh #213378 üzenetére
Mondhatnám azt is, hogy NE PRÓBÁLD KI! Addig van esély ellenállni, amíg nem próblod ki, ha kipróbálod, akkor utána elvesztél és késő.
Arra egyébként kíváncsi vagyok, hogy nyáron, amikor visszaülök majd analógra, akkor azt hogyan fogom kezelni, vajon nagyobbat tudok majd bunnyzni? Jobban fogom tudni dobálni mint korábban? Mennyivel érzem majd játékosabbnak?
A levegőben ez a nagy dög is nagyon jól érzi magát, meg van a "pop", amikor kell. -
sebgutkopf
őstag
válasz Toobee #213382 üzenetére
Köszönöm a biztatást!
Amikor néha írok, utána felmerül bennem a kérdés a visszajelzések hiányában, hogy vajon csak magamnak írok monológokat, érdekel egyáltalán valakit?Másig témád: a te tekerési szokásaidhoz (rövid időablakos tekerések viszont szeretnél terepre/hegyre menni) kimondottan alkalmas egy minimum trail ebike. Neked is mondanám, nehogy kipróbáld! csak akkor ha utána venni is tudsz.
-
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #213390 üzenetére
Nagyon jól megragadtad a lényeget. Sík terepen, vagy ahol kevés a szintkülönbség ott én sem látom előnyét sőt értelmét se az ebike-nak. Akinek van némi erőléte és egy könnyű bringája az az általad írt terepen különösebb erőlködés nélkül teker az ebike-ok 25 kmh-s limitere feletti tempóval és a limiter által létrehozott virtuális "fal" csak irritálja a ridert.
Amiokor ugyan csak rövid távon megyek síkon az ebike-al, alig pár másoderc alatt elérem a géppel a 25-öt, utána meg azon kapom magam, hogy saját erőből nyomok bele annyit, hogy már gyorsabban megyek (már rágsegítés nélkül), de minek? Inkább tartogatnom kéne az erőmet a lejtőkre és ilyenkor visszaveszek szándékosan és emlékeztetem magam, hogy lejtőzni indultam el.
Az is gyakori hiba, hogy túl "sok" bringát vesz valaki a felhasználás tükrében, akkor pedig unalmassá válik a megszokott terep, ami korábban érdekes volt ingerszegénnyé válik egy pillanat alatt.A 18 kg-os gépekből ezek a visszafogott nyomatékosok vannak, mint a specinéls az SL szériák, vagy az orbea rise. Orbea azt hiszem nagyobb nyomatékra képes, mert maga a motor csak szoftveresen van korlátozva és a hw bírja a többet, így annyira nincs visszavéve. Ezeknek viszont cserébe 360-as akksija szokott lenni, kiegészítőként lehet venni talán még 140 Wh-t, de akkor ugye a súly előnynek is annyi.
Annyiból talán most el vagyok ényeztetve, hogy a bullit a 170-es rugóútja a 630-as akksi ellenére megáll 22,5kg-ban, így ezen paramétereket egyben nézve ez nem egy átlagos kombináció.
Vasárnap egyik túrázó pislogott is, amikor kérdezgetett és azt tippelte ekkora akksi és ilyen robmoló biztos van vagy 27kg, majd amikor mondtam a pontos értéket láttam rajta a döbbenetet. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #213392 üzenetére
Igen kezdem egyre jobban érezni azokat a helyzeteket, amikor feltételezem, hogy adott pontokon az ebike-al lefelé is gyorsabb és stabilabban tudok menni. Nagyon köves részeken például máshogy jön át a vibráció, egyes kanyarokban mélyebbre döntöm, mert elhiszem, hogy alattam marad és a bringa - bringás szeparáció is ezért erőteljesebb tud lenni.
Csak hálás tudok lenni neked, hogy megerősítettél abban, hogy nekem a bullit kell. -
sebgutkopf
őstag
válasz Lacerta #213408 üzenetére
Nekem hétvégén pont az volt a benyomásom, hogy sokat javult ez a kapcsolat. Senki se néz Alien-nek miatta, sőt amikor felfelé aszfalt transzferen 22 kmh-val elsuhantunk egy országútis mellett, minden gátlás nélkül mosolyogva köszöntünk egymásnak és nem kiabált utánam, hogy így könnyű, vagy csaló.
Szóval alakul. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #213445 üzenetére
Értelmes hatótávja úgy tud lenni a kis akkus gépeknek, ha a motor is kevesebbet fogyaszt. A Specinél az említett SL verziók 35 nm-et adnak le. Míg a shimano ep8 rs verziója 60 nm-es.
Múltkor spontán összeverődött ebike-os csapat körözgetése közben egyik srácnak pont az orbea rise volt alatta, amiben végül a normál ep8 motor volt és a fw-ben különbözött csak a teljes értékű motortól, így szoft limit a 60nm.
Ugyan akármennyire szimpatikus a könnyű ebike, nagyon jól kijött az életben, hogy ő ezzel a rásegítéssel és akkuval a senki földjén van. Felfelé sokkal gyorsabb az analógosoknál, míg a full power ebike-osokkal ő nem tudja tartani a tempót, meg kell várni. Maga a 60nm önmagában nem nagy tragédia, mert a tartós 250W jogi teljesítémny limithez a 60nm mindössze 40 rpm pedálfordulatig jelent csak korlátot, tehát a tekerési cad tartományban valójában ez már nem szűk keresztmetszet. Akkor kevés ez, amikor a teljes erejű motorok a tartós teljesítmény feletti tartományban engednek (korlátozott ideig) dolgozni 5-600W-on, akkor bizony ott 2x-es erő különbség van.
Viszont a kis akksinak meg kell fizetni az árát, így a rásegítés a motor képességeitől függetlenül szoftveresen máshogy lesz hangolva, így a 360Wh-s akksi miatt ha velünk akar jönni, akkor turbo módban jön és nagyon hamar elfogy az akksijam, vagy választhat, hogy brutálisan taposnia kell és még úgy is lemarad.
A speci féle 35nm-es motor már némileg jobban visszafog, mert ott a névleges 240W-os teljesítményt csak 70 rpm-es cad-nál éred el a 35Nm-el és értelem szerűen nagyon technikás mászásnál nem tudja azt az akár egyhelyből plusz rugást, ami az igazán nehéz részek leküzdéséhez kell. Cserébe a csúcs levo sl kb 17,5kg (kb 5,2 milláért) és a kenevo sl (ami lényegében ua váz mint az enduro).A lényeg, hogy elsőre nekem is tetszetősek voltak ezek a könnyű ebike-ok főleg a kenevo sl, de végül ezeket elvetettem a "senki földje" miatt és a full power ebikeok felé fordultam, ami próbáltam a lehető legjobb súlyban megúszni, szerintem sikeresen, és nyilvánvalóan nem olcsón, bár a végén nagyon jól sáfárdkotam és mondhatom jókor, jóhonnan vettem ezzel nem keveset megtakarítva.
-
sebgutkopf
őstag
válasz MPowerPH #213455 üzenetére
Számomra meglepő módon én is azt hittem majd egyedül fogok a télen bringázgatni ebike-al. Aztán a népszerű téli pályákon szinte csak ebike-osokkal találkozom és olyan gyorsan lettek minden hétvégére tekerő pajtások, akikkel meg is beszéljük a következő hétvégét, hogy már az a nagy szó, ha egyedül megyek.
Néha már az az érzésem, hogy téle csak az ebike-osok bringáznak, vagy mi járunk olyan helyekre ahova az analógosok egyszerűen nem vagy kevesen jutnak el.
Idővel meg majd az analógos csapatom is vesz digitálisat, amikor lesz rá pénzük (tetszik nekik is), addig meg nyáron a bikeparkban úgyis eleget fogjuk együtt nyomni. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #213723 üzenetére
Örülök, hogy jobban vetted az első próbát, mint vártad!
Merev XC-n egyértelműen ez az irány. Nem csak a hajtás miatt, de mivel hátul nincs csillapításod ahogy érezted is lefelé, jó érzés az, ha nem kell attól tartani, hogy elpattog a lábad a pedálról. Ahogy a téli sportok szerelmesei mondják: síelni se szoktak kötés nélkül. -
sebgutkopf
őstag
válasz FeniX- #213726 üzenetére
Ha kemény terepre mennél, akkor mindenképpen jó a védőfelszerelés.
Közlekedési céllal aszfalton elég a sisak, a kesztyű meg hasznos ha letenyerelsz, akkor mint potenciális kontaktpont, meg kényelmes is. Közlekedni több cuccal több kényelmetlenséget okoz akár súly, beöltözés, meleg stb... mint a potenciális kockázat.
Szerintem egy rolleresnek, vagy annak az egykerekű izéket használóknak nagyobb szükségük lenne az extra védőfelszerelésre mint a csak közlekedő bringásoknak. -
sebgutkopf
őstag
Amikor eresztem lefelé és ott találkozom túristával (maszkban ), ahol egyáltalán nem számítottam rá 1:20-nál:
[link]Annyira megleptek, hogy szóhoz se jutottam és arra koncentráltam, hogy normálisan lemenjek és megoldjam.
Turista utakon én mindig lassan figyelmesen megyek el mellettük, figyelek arra, hogy inkább erősítsem a jó kapcsolatot a bringás - turista tengelyen. Viszont amikor ilyen van egyészerűen nem értem mit keresnek ott? Nem turista út és a nyom jellege is elég egyértelmű jel arra, hogy itt valami céllal van... -
sebgutkopf
őstag
válasz varsam #213750 üzenetére
Ez a “majd én tudom merre megyek” öntudatos hozzáállás mennyire tipikus.
Ilyenekből aztán láttam már visszafele kullogót (mi meg leplezetlenül röhögtük már ki a nagyokost), aki az első igazán nehezen mászható szikladrop-ig jutott fel és leesett, hogy nem véletlenül szóltak a hülye bringások, hogy arra nem lesz biztonságos és pár méterrel arrébb indul a turista út. -
sebgutkopf
őstag
válasz Hasaggymeg #213751 üzenetére
Fél a vérmókusoktól
Új hozzászólás Aktív témák
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- Bestbuy játékok
- Renault, Dacia topik
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Google Pixel 6/7/8 topik
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Kupon kunyeráló
- Arena Breakout: Infinite
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen