Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • válasz Reggie0 #195 üzenetére

    Szerintem elbeszéltek egymás mellett.
    Az egyikőtök a kerékre rakott, a másikotok a főtengelyen mérhetőről beszél.
    Angoloknál van erre külön "mértékegység", BHP (WHP), és CHP.
    CHP mindig állandó, mert azt mérik a lendkeréknél, kvázi a főtengelyen. Hence the word, crankshaft horsepower.
    A BHP, azaz a brake horsepower (brake pad ugye) változik a nyomatékkapcsoló (sebváltó) állásának, áttételezésének függvényében.
    Szerintem ez itt a félreértés tárgya. Ezért mérik az autókat általában negyedikben.

    "Az ero es az erokar egymasra meroleges"
    Mondjuk ez csak nagyon rövid ideig igaz, pont akkor amikor a főtengely hajtórúddal kapcsolódó részének síkja a hengerfuratra nézve derékszöget zár be. Ilyenkor keletkezik a legnagyobb nyomaték is, innen felfele haladva egyre inkább a főtengely csapágyazásának alsó részére hat(na), az után pedig már egyre inkább vége a terjeszkedési ütemnek
    (ez sem teljesen igaz így, mert ugye a dugattyú-hajtórúd, és a hajtórúd-főtengely kapcsolódásánál is van csapágyazás, és ha teljsen igaz lenne, akkor nem kopnának hordósra a hengerek idővel, de a lényeg az kb ez)

    どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Reggie0 #195 üzenetére

    "A munka nem valtozik, de a nyomatek igen."

    Ezért hívják nyomatékváltó a sebességváltót!

    "(#196) Tüzi:

    A nyomaték szempontjából lényegtelen hol méred.
    A keréken is a motor főtengelyéről származó nyomatékot méred, a veszteségek mértékével csökkenve.

    (#200) emvy: "Dehogy valtozik, a kereken merheto nyomatek valtozik, nem a teljesitmeny."

    Nem a nyomaték változik, csak az erővektor mértéke.
    Az ráható erőt N-ban számoljuk.
    A nyomatékot Nm-ben.
    Egyes fokozatban nagy erővel forgatja a kereket a motor viszont alig fordul a kerék.
    A legmagasabb fokozatban kicsi az erő, de nagy forgatási sebesség.

    Az erő és a kerék kerületi sebességének szorzata mindig állandó. Leszámítva az erőátviteli veszteséget.

    1 Nm nyomatékból csak az energia törvények sértésével lehetne 2 Nm-rt készíteni. Ha mégis sikerülne, kitalálnák az örökmozgót. 1 egység befektetett munkából sohasem tudsz 2 egységnyi munkát kiszedni.

    A (#195) Reggie0 hozzászólásában a nyomaték és a fordulatszám diagrammát látod.
    Ezt még az erőkarok kerületén számolt hosszal kell értelmezni.

    Megpróbálom sokkal egyszerűbben példázni.

    Van egy fogaskerékpár. Az egyik fogaskerék pontosan akkor hogy kétszer forduljon meg, amíg a másik (nagyobb) fogaskerék egyszer.
    A nagy fogaskerék egyszeri körbeforgatására a másik kétszer fog fordulni. Ezzel feleződik a kisebb fogaskeréken Newtonban mérhető erő. Viszont a forgás szögsebessége pontosan a duplája lesz, mint a nagyobb fogaskeréké.
    Ha a kisebb fogaskereket kezded el forgatni, akkor a nagyobb keréken csökken a szögsebesség és arányosan növekszik a a rajta mérhető forgató erő.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

Új hozzászólás Aktív témák