Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • válasz Hieronymus #122 üzenetére

    (gázolaj cirka 2.7 kg/l cetánfüggő, benzin 2.2-2.3 kg/l, oktánfüggő)
    energia nem vész el csak átalakul, a mozgáshoz ugyanannyi energia kell, de mivel az olajkályha láthatóan több szenet tartalmaz, ezért kevesebb kell belőle, és mivel a nyomaték mozgatja az autót nem a lóerő, valamint az öngyulladás miatt nagyobb a terjeszkedési energia, ezért az hatékonyabbnak mondható, de co2-ben ugyan ott lesznek.
    az E85+15% benzin mondható a legjobbnak, annak ha jól emlékszem valami 1.6 vagy 1.7 kg/l az értéke.

    két dolgot kellene megvizsgálni.
    1: ha annyira fontos a kibocsájtás, miért nincs padra rakva minden autó?
    tudvalevő, hogy nincs két egyforma motor. valamiben (több mindenben) mindegyik különbözik. szívósor, kipuffsor, szelepek, hengerfej, dugattyú, befecsik, etc.
    ez miatt az ECU kb 80%ban passzol a motorhoz... azaz megy vele, de közel sem tökéletesen.
    én anno amikor elvittem padra a motorom (VFR800fi), és kapott egy commander-t, a fogyasztásom lement 1 litert, a gázreakció pedig a tarkómig húzta a mosolyom.
    ez miért nincs kötelezővé téve? legyen 1000 euróval drágább az autó, de akkor az legyen jó, és nem csak a fogyasztást csökkentené, hanem a vele járó egyéb kibocsájtást is, mert sokkal jobb lesz az égés a hengerben. ezzel lehetne fogni flottaátlagban 20% co2-t.
    de ugye pénz beszél, kutya baszik... ennyit a nagy zöld felfogásról.

    2: tisztán látható, hogy sok évnyi csökkenés után az elmúlt két évben a gépjármű-állomány kibocsájtása elkezdett emelkedni.
    miért? a suv-ok miatt.
    faszé' nincsenek betiltva?
    nem azt mondom, hogy ne legyen erős motor, mert legyen, mert nem fogyaszt többet mint egy gyenge fos amit szét kell pörgetni, hogy 90-re felgyorsuljál vele (édesanyám 1.6 szívó seat leonja 8-9 literből közlekedett, és én sírni tudtam volna benne, a 2.3 turbós öthengeres volvo kombim meg ugyanennyiből megy, pedig +1 henger +1 turbó +700ccm +400 kiló +200ezer km és +12 év... egyszerűen azért mert van benne nyomaték, és lófax gázálláson tartja a 100-at).
    szóval ez a nagy motor-sokat fogyaszt dolog nekem tapasztalatból megdőlt.
    új kamionok is megállnak már 25-26 literből, pedig 12-13 literes motor, és negyven tonna, meg dupla pingpongasztal front-felület.
    pontosan ezért gyárt a mazda 2.5ös szívóbenzint újabban, mert rájöttek, hogy a downsizing egy faszság.
    arról nem beszélve, hogy a lófasz motor 100ezer után széthullik, a nagy meg elmegy 3-500-at, akkor melyiknek kisebb az öko lábnyoma?
    na mindegy, elkalandoztam.
    szóval miért nincsenek betiltva a suvok? főleg az adócsaló, kamuhibridhajtásos 5 literes dízel szarok?
    ja, hogy megint kilyukadunk a pénz beszél kérdéskörhöz...

    mod:
    és akkor itt vissza is kanyarodnék a sokat fikázott Hanulás videóhoz.
    a közlekedés globálisan 12-13% co2-ért felel.
    ezt próbáljuk lefaragni, 1%ért ebből a 12-13ból iszonyatos pénz és nyersanyag befektetéssel fizetünk.
    ha annak a pénznek egy részét nem erre az agyrémre fordítanák, hanem kicserélnék a 40-50 éves turbinákat a szén-gáz-tökömtudja erőművekben... azzal mennyit nyernénk?
    és abban is igaza van, hogy fel kellene tenni a kérdést, hogy egyáltalán képesek vagyunk-e értelmesen cselekedni...
    nem, szerintem sem, pedig nem értek a témához, csak utánaolvastam, és kialakítottam egy nézőpontot, ami úgy gondolom, hogy viszonylag jól fedi a valóságot.

    és akkor abba bele se menjünk, hogy úgy néz ki, hogy az R134A-s sztori is igaz...
    de ugye iparhoz nem nyúlunk, mert az a szent tehén...
    de amíg az emberek nem értik meg, hogy nem lehet ennyit fogyasztani, önmérsékletet kellene tanúsítani, addig igazából meg lehet b.szni az egészet amiről itt beszélünk.
    kapzsiság, harácsolás, kivagyiság... ezek sokkal veszélyesebbek az ökoszisztémára, és sokkal nagyobb kárt okoznak benne mint a belsőégésű motorok...

    [ Szerkesztve ]

    どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Hieronymus #122 üzenetére

    És a PM<10 részecskékkel mi a helyzet? Ismereteim szerint ezek a dízelek legnagyobb és legsunyibb kibocsátási rákfenéje.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • dabadab

    titán

    válasz Hieronymus #185 üzenetére

    Nem változik a nyomaték mértéke

    Hát már hogy a fenébe ne változna?

    Ami tényleg konstans, az a teljesítmény (mínusz veszteségek) az energiamegmaradás okán, de ugye azért nyomatékváltó, mert azt változtatja - meg egyébként a szögsebességet is (ami sima egyenes arányban van a haladási sebességgel (mínusz veszteségek, ugye :) ), szóval a sebességváltó elnevezés is rendben van).

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • Reggie0

    félisten

    válasz Hieronymus #185 üzenetére

    Nem szemleletesebb, mert nem egyenesvonalu mozgashoz tartozik, hanem forgohoz. Az ero es az erokar egymasra meroleges es a megtett ut nem is 1m lesz egy 1m-es erokarnar, a megtett ut pedig 2*pi mlesz egy fordulatnal.

    [ Szerkesztve ]

  • Reggie0

    félisten

    válasz Hieronymus #188 üzenetére

    Az mindegy, forgatonyomatek egy univerzalis fogalom, nem a jarmuvek sajatsaga.

    [ Szerkesztve ]

  • dabadab

    titán

    válasz Hieronymus #190 üzenetére

    A motor megtermelt nyomatékánál többet nem lehet a kerekeknek átadni.

    Hát már hogy ne lehetne? Ha a váltó a felére változtatja a forgási sebességet, akkor kétszeresére nő a nyomaték, mondom, energiamegmaradás.

    Ha a motor forgatónyomatéka Mm, fordulatszáma fm, akkor t idő alatt a motor munkája:
    Wm = Mm * fm * 2 * pi *t

    Ugyanakkor a kerék ugyanennyi idő alatt ugyanekkora munkát végez (a veszteségektől most tekintsünk el), mert energiamegmaradás:

    Wm = Wk

    A fentiekből adódik, hogy

    Mm * fm = Mk * fk

    Ha pedig a kerék mondjuk feleolyan gyorsan forog, mint a motor, vagyis fk = fm/2, akkor ezt behelyettesítve:

    Mm * fm = Mk * fm / 2

    Egyszerűsítve:

    Mk = Mm * 2

    QED

    Nem érdemes a nyomatékot a forgatási erővel keverni

    Ilyen fogalmat nem ismer a fizika. Ha nagyon akarod erőltetni, akkor forgómozgásoknál a forgatónyomaték felel meg az erőnek, szóval ha mindenképpen valami ilyes fogalmat akarsz használni, akkor a forgatónyomaték egészen pontosan a "forgatási erő" lesz.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • Reggie0

    félisten

    válasz Hieronymus #194 üzenetére

    :O A munka nem valtozik, de a nyomatek igen.
    P1=M1*w1=P2=M2*w2.
    Tehat ha w1>w2, akkor M2>M1, mert M2=M1*w1/w2.
    Latod, a nyomatek valtozik, a teljesitmeny es az idoegyseg alatt attvitt energia nem. Ezert is hivjak nyomatekvaltonak a sebessegvaltot. Ha nem valtozna a forgatonyomatek, akkor az allando atmeroju gumiabroncsokon mindig ugyan akkora lenne a maximalis ero, mert nem a kerek atmerojet valtoztatja...
    Itt ezen a kepen meg is nezhetet, hogy a kerekeken mert nyomatek hogyan alakul az egyes sebessegfokozatokban:

    Ha meg belegondolsz, akkor ket eltero atmeroju fogasketek, amik egymast hajtjak, fogai kozott ugyan akkora ero lep fel(csak ellentetes iranyu), es az adott fogaskerek forgatonyomatekahoz ezt az erot kell elosztani a fog tengelytol valo tavolsagaval(azaz a sugarral). A ket nyomatek csak akkor lesz egyforma, ha egyforma atmeroju a ket fogaskerek.

    [ Szerkesztve ]

  • dabadab

    titán

    válasz Hieronymus #217 üzenetére

    Nagyon nagy zavar van a fejedben.

    Nyilván nem véletlen, hogy eddig egyetlen képletet sem írtál a saját igazad alátámasztására, amit meg neked írtak, azokat simán ignoráltad.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Hieronymus #224 üzenetére

    Legyél kedves, írd már fel a motor főtengelyének és a keréknek a nyomatékát, ha a kerék fele olyan lassan forog, mint a főtengely.

    Egyébként meg ha elolvasnád a saját magad által linkelt szócikket, akkor ott elég jól látszik, hogy a két fogaskeréken a forgatónyomaték különbözik, sőt, konkrétan azt írják, hogy "Ilyen módon a fogaskerekek segítségével csökkenthető vagy növelhető a fordulatszám (szögsebesség), illetve a nyomaték". Szóval ezek után tényleg elég nehéz megértenem, hogy honnan jön ki neked az, hogy a váltó fogaskerékáttételei nem képesek megváltoztatni azt :D

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Hieronymus #227 üzenetére

    Már többször leírtam neked. a nyomatékot Nm-ben mérjük.

    Valójában J/radián, csak ez utóbbit nem jelölik, de attól még arról van szó.

    A forgatónyomatékot és a nyomóerőt sokan keverik.

    Ezt a "nyomóerőt" most találtad ki, szóval egyedül téged zavar meg :)

    Mekkora hajtott fogaskerék nyomatéka? (Nm)

    10 Nm.

    Mekkora a hajtott fogaskerék szögsebessége, a hajtóhoz képest.

    A tízszerese.

    Mekkora a forgatóerő a hajtott fogaskeréken, a hajtó fogaskerékhez képest? (N)

    Az az átmérőjétől függ (még mielőtt: az átmérőnek semmi köze az áttételezéshez, lásd pl. a hernyócsavart)

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • Reggie0

    félisten

    válasz Hieronymus #318 üzenetére

    Pontosan. De erre engem egy vasutas ismeros kioktatott, hogy igazabol valto sincs, az csak szleng, ok kiterovel ugykodnek. Tehat meg a valto se letezik hivatalosan :)

Új hozzászólás Aktív témák