Új hozzászólás Aktív témák

  • k1csi

    senior tag

    válasz Picturemaker #1456 üzenetére

    Meglep, hogy még mindig nem érted. Nem igazán makrózok, de a mélységélesség-elérhető felbontást alap fotós ismeretnek tekinteném.

    Na mégegyszer.

    Ha nagy rekeszt használsz a fókusz síkjában lévő dologról az optika nagyon nagy felbontással vetiti a képet az érzékelőre azaz nagy felbontásod lehet. Tipikusan jóval nagyobb mint amit a legjobb érzékelők fel tudna bontani (jó optikát feltételezve).
    Viszont a fókusz síkjától távolodva rohamosan esik a felbontás (az elérhető információ mennyisége).
    A fókusz síkjában (tökéletes optikát feltételezve) itt is a diffrakció a korlát, de a valóságban sokkal inkább az optika hibái. Azaz, ha a felbontás görbéket megnézed itt nagyon nagy variáció van az obik között.

    Ha kis rekeszt használsz, akkor a fókusz síkjában szerény felbontás van ez viszont a fókusz síkjától távolodva is csak nagyon lassan esik (nagyobb mélységélesség).
    Itt szinte a diffrakció a korlát. Azaz, ha megnézed az obik felbontásgörbéjét a legdrágábbtól a legolcsóbb obiig szinte ugyanazon a görbén mélyrepülésbe kezd a felbontás nagyobb lerekeszelésnél. (Egyébként ilyet látva nekem mindig beugrik, hogy vagy technológiai vagy fizikai korlát van, de erről majd később).

    Azaz az elérhető felbontást az obi és a kiválasztott rekesz határozza meg (és független a mögé tett érzékelőtől). Nagy rekesznél az optika (legalábbis a jobbak) által az érzékelőre vetített kép felbontása meghaladja a ma elérhető érzékelők felbontását (remélem ez így is marad). Kis rekesznél viszont az optika által vetített kép felbontása nem éri el (diffrakciós korlát miatt) az érzékelő felbontását. Azaz az érzékelő felbontását növelve nem lesz lényegesen több információd.
    Ergo, ha kis rekesz kell, akkor nincs értelme tovább növelni az érzékelő felbontását mert nem az a korlát.
    Viszont nagy rekesznél van értelme (értelmes határon belül) tovább növelni az érzékelő felbontását.

    Ugye makrónál a téma közelsége miatt nagy rekesznél ultra kicsi a mélységélesség, azaz ha normális mélységélességet akarsz nagyon le kell rekeszelni (azaz fel kell áldozni a fókusz síkjából az érzékelőre vetített kép felbontásából, hogy a fókusz síkjától távolodva is elfogadható felbontást kapj).

    Normál esetben.

    Viszont ha veszel egy sínt (ha makrózol, lehet már van is) megfelelő helyre beállítod a fókuszt majd semmit nem változtatva végigtolot rajta a gépet miközben nagy rekeszel képeket csinálsz akkor azek a képeken más más helyen lesz a fókusz sík és pl. kontrasztdetekcióval összeilleszthetők egy nagy felbontású és nagy mélységélességű fotóvá.
    Persze meg lehet ezt SW-ből is csinálni, csak az kell, hogy a váz végigléptesse az obi fókuszmotorját miközben képeket csinál (pl. ML).

    Azaz mondtam egy esetet amikor makrónál is lehet értelme a nagy érzékelő felbontásnak,
    megcáfolva amit írtál.
    Persze nem minden esetben (pl. nem mozgó téma kell hozzá), de ez van amikor a fizikai korlát közelébe kerül valami.

    A dinamika görbén is valami ilyesmi látszik. Érzékelőtől függetlenül tök ugyanazon a görbén megy le az ISO-t emelve. A Nikon (Sony) most vsz. megfogta az utolsó lehetőséget és kiegyenesítette azt a részt ami még nem volt (alacsony ISO-nál) és beindult a marketing gépezet.
    Ugyenez volt mikor a Canon megcsinálta a FF-et. Ezerrel nyomták. Akkor bejött a videó, hirtelen profi filmesek felkapták.
    Előbb-utóbb a Canon-nak is meg kell csinálni. Aztán az APS-C-nek a videóban marad csak fejlődés. Lehet a FF-el játszani meg az obi felbontásgörbéket egyenesítgetni nagy rekesznél (valahol olvastam, hogy nagy bevételnövekedést tervezett a Canon 2012-re obikból, persze lehet a cunami kicsit odébbtolja), meg jöhet a 3D meg a franc tudja. Biztos kutatják már csak mélyen hallgatnak róla.

    .DLL
    Mindegyiket mérnökök tervezik Más-más marketing által vezérelve...
    A legtöbb fotós (beleértve a profikat is) nem érti és nem is kell, hogy értse a részleteket, hacsak nem atomfizikus is egyben.

    [ Szerkesztve ]

    Amit a fotózásról szeretnél tudni Chuck Gardnertől: http://super.nova.org/DPR/

Új hozzászólás Aktív témák