Új hozzászólás Aktív témák
-
Dexter68
addikt
-
Dexter68
addikt
Semmi ilyesmire nem használom Corelkét, de direkt Neked megnéztem.
Tehát a print táblán vagy egy információs fül i-vel jelölve. Ott vannak a figyelmeztetések, és a settings-ben be lehet álltani, a megfelelő helyen (pl: printing) hogy szóljon, hogy valami bitmap vagy vektor RGB-ben maradt... -
Dexter68
addikt
Csak úgy néz ki, mintha ugyanolyan lenne. Ha megméred a szineket, kiderül, hogy van különbség. Az RGB ugyanis egy berendezésfüggő színmód, teház ahány gép, annyiféleképpen bontódik/jelenik meg. A CMYK pedig berendezésfüggetlen, tehát a 10% cyan minden gépen 10 % cyan.
A Corelt egyébként azért is utáltam meg nyomdai célra használni, mert az volt a bevett szokása (9-ig biztos), hogy a beimportált pixelképet RGB-vé konvertálta, és ps írásnál meg próbálta bontogatni. Nem sikerült kétszer egyformán kiszámítania a dolgot. Plusz bele volt építve egy elpusztíthatatlan UCR/GCR eljárás, ami még tovább rontott a helyzeten. Mert persze azt is rosszul tudta. -
Dexter68
addikt
Én mindenképp photoshop-ban csinálnám. Azon a véleményen vagyok, hogy mindent a megfelelő eszközzel kell csinálni. Nálam egyébként az az általános munkamenet, hogy pixel-alapú cuccok elkészülnek photoshopban, vektor-dolgok Illustratorban (régen corelke), és az egészet Quarkban gyúrom egy kiadvánnyá, illetve a szövegek tördelése is abban történik. Így létrejön egy minőségileg ideális helyzet, miszerint grafikát grafikus progival készítünk, kiadványt meg kiadványszerkesztővel. Persze tudom, hogy mindegyikre ráírják, hogy tudja az összes többit, de szvsz ez csak marketingfogás. Quark is tud rajzolni a 4-es óta, de még sosem jutott eszembe használni. Photoshopban is lehet tördelni és vektoros információként elmenteni, de én még életemben nem sz*ptam annyit anyaggal, mint amikor ilyet kaptam levil. céljából. Dráma. Tudják a progik, csak általában rosszul tudják.
Ez olyan mintha ráírnám a névjegyemre, hogy tipográfus és sztepptáncosAztán meg lehetne nézni, hogy hogy szteppelek. (kb. mint egy gerincen lőtt öreg medve)
-
Dexter68
addikt
Létezik, ha tele van nagy képekkel, effektekkel, clipping path-szal, és egyéb trükkök. Lehet még nagyobb is. A Corel a gradienteket is iszonyú bonyolultan írja le.
Nem véletlen, hogy nem ajánlom senkinek, hogy corelkéből csináljon postscriptet.
Ha már muszáj corelben dolgozni (sokáig én is ezt hittem), érdemes egy eps-t vagy ai-t menteni belőle, majd illustratorban szépen kinyitni és megnézni, hogy mit is csináltunk valójában. Aztán ha jó, akkor quarkban hozzáírni a szöveget és lehet ps-t írni. -
Dexter68
addikt
A hatoshoz is sok türelem kell.
PS hiba után érdemes újraindítani a gépet és lehet, hogy minden jó lesz. Ha félrecsúszik a windows postscript-motorja, akkor a következő újraindításig már nem tud rendes ps-t csinálni.
De azt el tudom képzelni, hogy egy Corel által írt ps-t sokáig disztillál, mert rettenetes a corel ps-kimenete. Emléxem, hogy amikor levilágítottam, a legtovább ezeken molyolt a RIP.
Érdemes lenne végigvárd, és megnézni, hogy mi lesz.
Beállítások: Ctrl-J.
Szerintem minden egyértelmű, de kérdezz bátran.
Párbaj lefújva... de akkor mit csinálunk holnap?
[Szerkesztve] -
Dexter68
addikt
Kedves Dorka
Kioffolom, mert kicsit eltértünk a Coreltől.
A Distillernek az a dolga, hogy a ráhúzott postcriptből azonnal pdf-et csináljon. Lehet egy csomó mindent állítgatni. Felbontást, színmélységet stb.A pdf-nek egy egyszerű ps-ből általában 2 percen belül létre kéne jönnie. De elvben létrejön egy .log kiterjesztésű file, amiből ki lehet olvasni a hibaüzenetet, ha hibás lenne a ps.
Hanyas a Distillered? A 3-as elég gyors volt, utána a 4-es lassú, mint az állat. A 7-esnek elég jó a sebessége azóta.
A 30 percet soknak tartom.
Ha nagyon nem műxik, installáld újra.
A kompatibilitás az a szó, ami önmaga létezését tagadja.
Pláne a postscriptek esetében.
(Corelke meg az a progi, ami saját magával sem kompabilis) -
Race-Face
tag
A distillerben elég sok beállítási lehetőség van, de ezek nem befolyásolják azt, hogy csináljon valamilyen pdf-et. Megkérdezi, hogy melyik ps-t akarod konvertálni, mi legyen a kimenő pdf fájl neve, aztán megcsinálja. Lehet állítgatni, hogy pl. a képek felbontását, tömörítését, színterét változtassa-e, a fontok beágyazását, de mindezektől függetlenül valamit csinál. Ha nem tetszik neki a pdf, akkor is dob hibaüzenetet, ami nem mindig értelmes, de odaírja a végére, hogy no pdf produced, vagy valami ilyesmi.
De elindul a % jelző csík, vagy történik valami?
A ps formátumot egyébként nem sok program tudja importálni. Nem is nagyon szokás. Vannak speciális változatai, pl. az eps, sőt a pdf is az, azokkal már a többség elboldogul valamilyen szinten.
A corel8 pl. néhány ps-t beolvas, még ha nem is túl jól, ugyanaz a ps corel9-től fölfelé már csak hibaüzenetet eredményez. Érdekes...
Szerk.: már csak az a baj, hogy a kérdés nem nekem szólt, illetve konkrétan Dexterhez szólt. Ilyenkor mi a teendő? Ha már beírtam, nem akarom kitörölni...
[Szerkesztve] -
Race-Face
tag
Nem is arról beszéltem, hogy ugyanaz lesz a szín, mint a monitoron.
Hanem van egy munkád, és egy hónap múlva utánrendelnek. 4 werkes gépen PONTOSAN ugyanolyanra ki lehet nyomni újra. 1 werkesen nem túl valószínű...
Sejtettem, hogy pénzügyek miatt dolgozik romayoron, nem hobbiból
Képzeld, a mi nyomdánk is egy romayoron kezdte. -
Race-Face
tag
Kikérheted magadnak az egyszínes romayor nevében, akkor is igaz, amit írtam.
Miszerint: csak a végén derül ki, hogy is fog kinézni az anyag. És ez elég probléma pl. visszatérő munka esetében. Elég nehéz ugyanolyanra nyomni...
Ja, még egy elég kellemetlen élmény: amikor még nem volt B/2-es méretben is 4 werkes gépünk, egy egyszínes Dominanton nyomtuk a B/3-nál nagyobb cuccokat.
10.000 db color katalógust kellett nyomni, szép meló színenként... Az első színnel nem volt gond. Még talán a másodikkal se. A harmadik már nem nagyon akart ráállni. A negyedik meg egyáltalán nem. Ugyanis a négyszeri átengedés+idő+stb alatt a papír egy kissé megnyúlt. Elvágtuk a filmet, próbáltunk utána menni a nyúlásnak, nem sok sikerrel. Apró negatív szöveg volt, és rögtön ''világított'', ha nem volt a helyén mindenki. Szívtunk vele nem keveset. A vége az lett, hogy 1 raklapnyi papírt csomagolásra használtunk el.
Azóta már van egy 5 szín+lakk B/2-es gépünk is.
Még egyszer: a romayort nem akartam szidni (dícsérni se...), a gépmestert meg pláne. Elhiszem, hogy szépen nyomtat, még azt is, hogy kinyomja úgy a color munkát, mint egy négyszínesen (csináltuk egy jó ideig mi is ezt, mint írtam), csak valamit még hozzátennék. Minimum négyszerannyi idő alatt. -
Race-Face
tag
jah, separations fül.
Ott nenyúkapiszka, csak ha tudod, mit csinálsz
Ha cmyk-ban dolgozol, jó az úgy, ahogy van. Direkt színeknél már más a helyzet.
A corel alapból a fekete elforgatási szögét állítja be az összes direkt színnek. A legtöbb esetben jó az úgy is. Konkrétan akkor, ha a színek nem egymásra nyomtatódnak. Tehát ha mondjuk van egy piros szöveged, aztán van mellette ződ szöveged, aztán valahol lejjebb egy kis rózsaszín (látod magad előtt? ugye, milyen széééép...)
Viszont ha van egy duotone képed, azok színeknek más-más szöget kell megadni, különben brrrr... -
Race-Face
tag
nem találom a Digitartnak azt a számát, amiben a ps írásról van szó. A 3. és az 5. szám hiányzik. Pedig megvan, csak nincs meg...
Mindegy, megtanulod anélkül is.
Egyszínes romayor. Az igen... Szerintem color munkát ne oda vigyél, nem az a kategória. Keress egy helyet, ahol van négywerkes gép (mondjuk egy Heidelberg), ott beigazításkor meg tudod nézni, milyen lesz a végeredmény, még mielőtt kinyomnák. Ha nem tetszik a szín, valamennyit tudnak állítani a terhelésen, az jól szokott jönni. Plusz ha színmintád is van valamiről, négyszínnyomó gépen esetleg még ki is nyomják ugyanolyanra...
Ja, még valami, az lpi meg a dpi nem ugyanaz ám... Persze itt is van dpi. A levilágítónak is van fizikai felbontása. Ez nálunk 3600 dpi maximum. Ennek ott van jelentősége, hogy a levilágítónak különböző méretű raszterpontokat kell tudnia létrehozni. Pl. egy 1-2 %-os raszterhez olyan kicsi raszterpontok tartoznak, hogy az ember alig veszi észre még nagy nagyítás mellett is. -
Race-Face
tag
A ps írásban azért tényleg van néhány buktató, pl. overprint beállítások, direkt színek beállításai, ilyesmi, de ezek csak speciális esetekben jönnek elő. Szóval ne aggódj, sikerülni fog.
A rácssűrűség nem a nyomdagép tulajdonsága, hanem az adott nyomtatási technológia (ofszet, szita) egyik jellemzője. Ha nagyítóval megnézed a filmet ott, ahol raszter van, látod, hogy különböző méretű kis pontocskák alkotják a képet. Ezek a pontok minél nagyobbak, az adott szín annál nagyob mértékben lesz jelen a nyomaton (a francba, mocsok szájbarágós ez így, de mindegy). A raszterpontok mérete változik, a távolságuk nem. A 150 lpi azt jelenti, hogy egy inchen 150 sorban vannak a raszterpontok. Ofszet nyomtatásnál általában ennyit használnak, de szerintem ez kevés, mi 200 lpi-t használunk műnyomó papíron, 175-öt ofszeten. A végtelenségig nem lehet növelni ezt sem, mert mondjuk 300 lpi-nél már olyan kicsik a pontok, hogy nagyitóval sem lehet látni (illetve csak nagyobb nagyításúval). A Drupa-n osztogattak Heidelbergék 300 lpi-s plakátokat, nagyon durva. Ilyet azért a nyomdagépek többsége nem bír...
No, elkanyarodtam. Ha megnézel egy óriásplakátot, ott ez a rácssűrűség nagyon kicsi. Közelről szabad szemmel lehet látni a raszterpontokat.
A rácssűrűséget corelben a postscript írásakor lehet beállítani. A PostScript fülön van alul egy ''screen frequency:'' lenyíló fül. Oda kell beírni a kívánt értéket. A ''default'' régen (Corel8) még 60 lpi volt, most azt hiszem 150. Onnan gondolom, hogy a régen a hozzánk került anyagok jó része 60 lpi-vel jött, aztán egyszer csak eltűntek, most már 150 az alap. Úgy látszik, sokan nem állítgatják... pedig elég fontos.
Ma esti órának vége, ha érthetetlen voltam, sorry, legközelebb nem ilyenkor állok neki magyarázni -
Race-Face
tag
Pedig kell lennie egy ''Post Script - egyéni lapméret''-nek is a papírméretek között. Én régen a Linotype 630-assal küldtem le mindent, az is alapból benne van a vindózban, mióta vettünk levilágítót, a saját driverével írok ps-t (DotMate 5000p).
Érdemes azzal a driverrel ps-t írni, amit a levilágítóstúdió ad a levilágítójukhoz. Hozzánk is hoznak mindenfélével írt ps-t, de gond még nem volt. Illetve ha volt, nem amiatt... Szóval szerintem nagy gáz nem lehet, ha nem a saját driverrel írod a ps-t.
Ja, ps írásért nehogy fizess, nem ördöngősségVan néhány információ, amire szükséged van, például hogy milyen rácssűrűséggel dolgozik a nyomda, ez nálunk pl. 200 lpi, sok helyen 150, az azért néha kevés tud lenni...
A Digitart magazinban (nem reklám) volt egy cikk a ps írásról, kezdőknek. Indulásként azt is tudom ajánlani. Esetleg elküldöm mailben. -
Dexter68
addikt
Azé ps, mert PostScript.
A nyomtató telepítés miatt meg nem kell böngészni az xp cd-t, hanem Start menü -> beállítások ->Nyomtatók -> Nyomtatók hozzáadása.
itt a gyártók közül kiválasztod a Scitex-et a nyomtatók közül meg a VIP-et.
Tudod: az úttörő ahol tud, segít. Én meg úttörő korom óta semmilyen közösségnek nem voltam tagja. (persze fiatal vagy, honnan tudnád)
-
Dexter68
addikt
Ha postscript, akkor legyen ps. A kedvemért
A Scitex VIP rajta van az XP (vagy bármelyik Windows) telepítő cd-jén, de sztem az xp-s telepítéshez nem is kell cd.
A fájlba nyomtatást meg a portoknál lehet kiválasztani. A telepítésnél is megkérdezi, hogy melyik portra nyomjon, meg később is lehet változtatni.
Kérdezz sokat!Úgy tanul az ember!
Ha van időm, válaszolok. -
Dexter68
addikt
A Distiller a fizetős full Acrobat csomag része. Biztos le lehet szedni az internetről is, de csak titokban.
A prn és a ps között a kiterjesztés a különbség... Ezek nyomtató-fájlok. Gyakorlatilag azt az adathalmazt tárolják, amit a nyomtató/levilágító kapna a dróton keresztül. A kiterjesztést meg Te döntöd el. Hagyományosan úgy alakult, hogy a postscript nyomtató/levilágító fájloknak ps kiterjesztést szoktunk adni. A tartalma ettől ugyanaz marad.
Igenis van levilágító drivered, csak nem tudod, hogy az az. Telepítsd pl. a Scitex VIP2 L2 nyomtatót, természetesen úgy állítsd be, hogy fájlba nyomtat. És voilá, máris van levilágító drivered. Én mindenhová ezt használom, nem volt még problémám vele.
A device independent postscript file is jó lehet, mert készülékfüggetlen ps-t jelent...
Az office-t meg szerintem hagyjuk ki a dtp-ből. -
Dexter68
addikt
A ps file-t Acrobat Distillerrel tudod ellenőrizni úgy, hogy a Distillerrel csinálsz a ps-ből egy pdf-et, és azt Acrobat Readerben erősen figyeled.
A kettő között alapvetően az a különbség, hogy a pdf egy nagyon tömör level3-as postscript, amit az Acrobat Reader meg tud jeleníteni, míg a „sima” ps egy level1-es vagy level2-es postscript, amit a nyomtatók/levilágítók esznek meg. Persze mostanában már vannak stúdiók, ahol level3-as rip-pel dolgoznak és pdf-et is tudnak fogadni. -
Dexter68
addikt
Nekem az a véleményem, hogy a szakmában a tipo fontosabb, mint bármi. Mert ha már tudod, hogy mit akarsz csinálni, és tudod, hogy szakmailag hogy kell kinézzen, akkor mindegy, hogy mivel csinálod. Ha az ember magától ''érzi'' a dolgokat, asszem úgy hyvják, hogy tehetség. De azt csiszolgatni kell szorgalmasan, mint a gyémántot. Csiszolás előtt a brilliáns is csak egy darab kő.
Én sem tipográfusként kezdtem az ipart, hanem lelkesen érdeklődtem és mindent elolvastam a témában. Aztán eljutottam oda, hogy azt éreztem, hogy autodidaktaként nem tudok tovább fejlődni. Akkor mentem tipo tanfolyamra. Egy évet jártam a Gutenberg művházba, aztán felvettek az Iparműv. Főiskolára (most már Egyetem). Egyik helyen sem tanítottak semmilyen szoftver használatot. Mert az csak egy eszköz. Mindegy, hogy Quarkot használsz vagy Indesign-t, esetleg Pagemakert. Csak jó legyen, amit csinálsz.
Különben is igazán kreatív pl. Quarkban lehetsz. Az megad minden tipográfiai eszközt, amit az illusztrációs progik nem, hisz nem arra valók. És szerintem az igazi feeling az, amikor van egy oldalnyi szöveged kép nélkül és abból kell kihozni a maximumot. -
Pedig fontos. Van egy alapvető szépérzéke az embernek persze, de ha tisztában van a szabályokkal, akkor sokkal szebb dolgokat lehet csinálni. Olyan ez, mint hogy alapvető műszaki érzékkel neki lehet állni egy autót javítani, de ha autószerelő az ember, azért nagyobb esélye van a sikerre...
Én nem szeretek olyan munkát kiadni a kezemből, amiről tudom, hogy nem jó, hiába kéri azt a vevő. Esetleg mások is láthatják, és egyből megkérdezik, hogy: Ezt ki csinálta? Mert oda nem viszek munkát az tuti...
Mod.: Ja és az is nagyon igaz, hogy bármilyen förmedvényt ad ki valaki a kezéből, arról azt fogja gondolni, hogy az tökéletes és szép. Hiszen ha tudná, hogy csúnya, akkor nem csinálná. Pont azért mert nincs tisztában az alapvető szabályaival sem a tipográfiának...
[Szerkesztve] -
Pedig a tipográfiára nagyon figyelj oda! Nagyon fontos!
Iszonyat förmedvények kerülnek ki némely ''grafikai stúdió''-ból. Hozzám is hoznak néha pl. olyan névjegykártyákat, hogy elhányom magam. 5 féle font, egyik cikornyásabb, mint a másik, és mondja, hogy pont ilyet szeretne. Mondom neki, hogy ez csúnya, meg olvashatatlan. Legtöbbet sikerül lebeszélni, de van, aki nagyon okos, és nem lehet meggyőzni. Annak azt szoktam mondani, hogy megcsinálom, csak ne árulja el senkinek, hogy én voltam -
bebean
aktív tag
igen sajnos nem sokat er az ilyenekkel az ember. en sajna 4 evet pocsékoltam el (ott erettsegiztem), aztan mikor tenyleg dolgozni kellett vettem egy quark könyvet, aztan abból tanultam meg a dolgokat. de ha lelkes vagy akkor nincs gaz. van rengeteg jo photoshop trükkös oldal is stb. tehat sokmindenre rajöhetsz magadtol, kis segitseggel... bocs az offokert mindenkitol.
-
-
Dexter68
addikt
Ez nem olyan misztikus dolog.
Corel:
Bővebben: link
Quark:
Bővebben: link
A Quarkot nagyon ajánlom, ha komolyan gondolod a nyomdázást...
Kellemes spórolást! -
Dexter68
addikt
Hát, ha finoman fogalmazunk, így is lehet mondani. Az a baj, hogy postscript terén gyengélkedett a Corel, amikor elhagytam. Márpedig, ha egy progi nem tud normális CMYK postscriptet kifele, akkor azzal nem nyomdázok.
Az Illu. meg natív postscript felületű, amilyen színt ott beállítok, az (a corelt kivéve) minden programban és levilágítón olyan, amilyennek beállítottam. Így aztán kényelem ide vagy oda, bizony átpártoltam. időnként azért matatok benne ezt-azt, de 90% ban a kapott anyagok kimentésére használom. -
Dexter68
addikt
Oké, megkaptam, egyébként én is majdnem olyan okos vagyok ám
Szóval azt látom, hogy ez olyan, mint amikor KI van kapcsolva a Color management. Tehát be kéne kapcsolni és mindenfélét meg kéne próbálni állítgatni...
Csináltam egy sajátot, de nem derült ki, hogy hova tette... még keresem. -
Dexter68
addikt
Drága Dorka!
Corelkében Tools menüben Color management menüpont. Ott feljön egy rettenetes kép, kicsit ovis stílusban, középen egy színkör, körülötte papírok, nyomtatók szkennerek. Itt lehet mindenfélét állítgatni, de a LÉNYEG, a bal alsó sarokban ki lehet kapcsolni
bocs, elkéstem.... Lőnél egy screenshot-ot valahova?
[Szerkesztve] -
bebean
aktív tag
ha a photoshop müködik rendesen, akkor nem para a gamma loader, nem kell vele foglalkozni. minden progi mashogy allitja be maganak a szineket. ha mas progiban ok, akkor csak a corellal lehet gaz.
photoshopban (v 5.0) indulas utan ctrl+k (vagy file-preferences) - general - color picker ---itt lehet beallitnai hogy a phtsp melyik szinprofilt hasznalja. (saját vagy windóz) valami ilyet keress a corelban is a preferenciáknál/beallitasok mar nem emlekszem milyen neven van. ha megtalaltad allitsd be hogy a win-es profilt hasznalja...
[Szerkesztve] -
bebean
aktív tag
-
Dexter68
addikt
A gamma loader egy monitor kalibráló progi, a photoshoppal mászik fel a gépre.
Lehet, hogy az a file sérült, ami a tools/color management által jön létre. Nem tudom, hogy hol tartja. Lehet, hogy valami Nagy Közös Tudatalattiban (pl. windows\system, vagy common files) tartja és az is lehet, hogy akkor a két Corelke összeveszik rajta... csak tippeltem, nem ismerem már a corelt ilyen mélyen. Régen, a 7-est, meg a 9-est nagyon vágtam, de leszoktam róla.
Új hozzászólás Aktív témák
- Formula-1
- Milyen notebookot vegyek?
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy A34 - plus size modell
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- OLED TV topic
- Nagyrobogósok baráti topikja
- AMD Navi Radeon™ RX 5xxx sorozat
- További aktív témák...
- Kaspersky, McAfee, Norton, Avast és egyéb vírusírtó licencek a legolcsóbban, egyenesen a gyártóktól!
- Eladó Steam kulcsok kedvező áron!
- Assassin's Creed Shadows Collector's Edition PC
- Vírusirtó, Antivirus, VPN kulcsok
- Windows 10 11 Pro Office 19 21 Pro Plus Retail kulcs 1 PC Mac AKCIÓ! Automatikus 0-24
- Samsung Galaxy A16 128GB Kártyafüggetlen, 1Év Garanciával
- Lenovo ThinkPad X270 (16) - i5-7300U, 16GB, 512GB SSD, 12" FULL HD
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T460 - i5-6GEN I 8GB I 256SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Dymo LabelWriter 400 - Hőpapíros címkenyomtató
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged