Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Byk01 #17671 üzenetére

    1/3 EV a veszteség ami nem a világvége. Ha van egy f/1.4 objektíved, az nyitott rekeszen olyan lesz, mintha f/1.6-nak megfelelő fény érné a szenzort. Ez simán kiküszöbölhető egy minimális érzékenység emeléssel. 1/3 EV-nek megfelelő ISO többlet aligha hoz látványos zajosodást.

    Szerintem nagyobb a füstje mint a lángja ennek a hátránynak. Igen, tény, hogy a féligáteresztő tükör miatt elveszik 1/3 EV, de ez egy elég minimális veszteség. Simán bepótolhatja a gép ezt a hátrányt más funkciókkal, ráadásul ha tényleg fontos a videó, akkor az A58 nagyon jó kis gép.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz uffneked #17681 üzenetére

    Nálam porosodik a szekrényben egy K200D. Jó kis gép, az volt több évnyi analóg fotózás után az első digitális tükörreflexesem. Kiszolgált egy pár évet tisztességgel. Mindenképpen Sanyo Eneloop akkukat vegyél bele, azzal bitang üzemidőket fog hozni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Kimmuriel #17696 üzenetére

    Ha ragaszkodsz a DSLR-hez, akkor szerintem a Pentax K-50 a legjobb, mert egy masszív, időjárásálló szigetelést kapott (havas hegycsúcsok, eső, felfröccsenő víz nem akadály neki). A kitobjektív csakugyan szigetelt, meg van még egy-két szintén szigetelt objektív.

    MILC-ből meg a Nikon 1 AW1 egy hasonló kis masszív, ellenálló jószág, de ott meg el kell fogadni, hogy apró a szenzor, nem igazán van hozzá valódi ultra-wide angle objektív és úgy általában véve is kicsi az objektív kínálat. A MILC-ek előnye, hogy könnyűek és aprók, nagy előny lehet mászás közben, hogy a felszerelésed alig éri el a 400-800 grammot, miközben egy megtermett DSLR felszerelés több kilós is lehet.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Lassú Víz #17700 üzenetére

    Vagy ND filter. Meg tájfotózáshoz amúgy sem jön rosszul egy készlet átmenetes szűrő.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Kimmuriel #17702 üzenetére

    A legtöbben idegenkednek akik alá-fölérendeltségi viszont feltételeznek a DSLR és MILC kategória között. Szó se róla, nem létezik olyan, hogy egy MILC gép minden helyzetben helyettesíthet egy DSLR-t, ahogy fordított esetben is igaz, hogy sok helyzetben egy MILC sokkal praktikusabb.

    De mivel én is szoktam túrázni a természetben, illetve szoktam nagyobb távokon kerékpározni, ezért én tudom, hogy milyen sokat jelent ha valamit ki tudok váltani egy klasszisokkal könnyebb eszközzel, ha már az ivóvíz és kaja tömegére kevésbé lehetek befolyással. :) Jó mondjuk nem ezért vettem MILC-et is, inkább az utcai fotónál kamatoztatom, hogy kicsi, nem feltűnő és rólam sem ordít egy háztömbös távolságból, hogy fotós vagyok. De a DSLR-ről sem mondanék le teljesen az előttem hozzászólóval ellentétben. :)

    Csak annyit tudok tanácsolni, hogy ha van rá módod, akkor tegyél velük próbát. Ha nem tetszik, akkor veszel egy DSLR-t, ha meg bejönnek, akkor örülsz, hogy harmad akkora tömegű fotós felszereléssel mászhatod a hegyeket. :)

    (#17704) jjeahh: Ja, csak az OM-D E-M5 kitobjektívvel 350 rongy, hozzá még egy jobb üveggel már fél millát közelíted. Egyébként bitang cucc, nem véletlenül váltotta le a főnököm a NEX 7-et az E-M5-re és nem bánta meg. De az nem is a szóban forgó árkategória. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz clergy #17706 üzenetére

    A D7000 minden szempontból jobb választás, mivel most kifutó darab, ezért nagyon olcsón mérik a vázat önmagában. Én biztosan azt venném, mint a D90-et.

    A cég által rám ruházott fő munkagépem még mindig egy D7000, de van backup gépnek egy régi D90 is, de azért felette már eljárt az idő. Van köztük pár év technológiai különbség.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz m3ss #17709 üzenetére

    Új árak:

    D90 - 160-170k
    D7000 - 200-210k

    Persze azokat a helyeket nézem ahol hivatalos forrásból és nem szürkeimportból vannak a gépek, ami fontos a 3 év gyártói garanciához. A D90 egyértelműen brutál drága a korához képest. A D7000 meg most nagyon jó árban van. Inkább venném azt, mint egy D5300-zat, mert most azzal került egy kategóriába, de még olcsóbb is nála (D7000 + 18-105mm VR nagyjából 260k, míg a D5300 ugyan ebben a kitben 290k).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz clergy #17713 üzenetére

    1 év garancia van az adatlapon, na meg ez az üzlet amúgy is a szürkeimport cuccokról híres. Az itthon hivatalos forrásból vásárolt Nikon vázakra 3 év garancia van (amit persze nem a bolt, hanem a gyártó vállal).

    Még 15-20 ezer forint és kapsz rendeset is. Vagy ha nagyon spórolni akarsz, akkor vegyél használtan egy 1 éves példányt, arra még mindig lesz 2 év gyártói gari.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz 98bja #17715 üzenetére

    Tudom nagy úr az izgatottság, de ez olyan, mint autó vásárlási tanácsot kérni egy 10 év múlva esedékes vásárláshoz. Térjünk erre vissza akkor amikor már aktuális lesz.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz 98bja #17721 üzenetére

    Ha szeretnél naprakész lenni, akkor én is azt javaslom olvass vissza a topikban. A kérdezők 99%-ka belépő szintű DSLR gépet szeretne, a maradék 0,9% belépő szintű MILC-et akar és a szökőévente egyszer idetévedő 0,1% tud elkölteni 250 ezernél többet ami nagyjából a belépő szint felső határa, fölötte kezdődnek a komolyabb cuccok.

    Szóval jó eséllyel olyanokat fogsz nagy számban olvasni a topikban ami téged is érint.

    A másik meg, hogy olvass utána a fényképezés fizikájának és a fényképezőgép működésének, így könnyebben eligazodsz, hogy mit érdemes megvenni.

    Szerk: Ezredszer is leírjuk: Az 1100D a belépő szintben is a belépő szint, ennél fapadosabb új DSLR-t nem is lehet vásárolni és nem is a vázzal van a legnagyobb gond, hanem a legtöbbször hozzá csomagolt DC jelölésű objektívekkel, amik egy betyárkörtét nem érnek.

    Ha (leendő) hobbiként tekintesz a fotózásra, akkor nem feltétlenül ez kell neked. Vegyél egy használt Nikon D90-et, hozzá egy-két fényerős objektívet és azzal már el lehet indulni.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz JackFeryll #17746 üzenetére

    Én egyszer majdnem vettem egy EOS M-et csak a 22mm f2 STM objektív miatt. Aztán lett helyette egy Fujifilm X-A1. Viszont nem tudom mennyi a kereted, ha csak ez a látószög kell, akkor a Fujifilm X100 lesz a legjobb választás. Kifutó modell, de az új firmware nagyon megdobja. Na az a gép nagyjából agyonver mindent, de cserébe nem cserélhető objektíves.

    Ha a videózás nem számít, akkor szerintem a Fuji X-A1 vagy X100 jobb gép klasszisokkal. Nekem számít a videó, de szerencsére tudom mással pótolni. Az X-A1 mérete nekem olyan, hogy amióta megvan mindig nálam van a táskámban, de te tudod mekkora nálad a mindenhova cipelős gép.

    Esetleg még a Sony NEX rendszerből is válogathatsz, a 16-50mm objektívük elég kompakt.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz András. #17756 üzenetére

    "Ha esetleg megpróbálkoznék time lapse fotózással, akkor gondolom előnyük, hogy nincs zárszerkezet, ebből kifolyólag tartósabbak ilyen igénybevétel esetén."

    Ez csak akkor igaz ha olyan a géped amiben elektronikus zár van, de a legtöbb MILC-ben van mechanikus zárszerkezet. Ami hiányzik az a tükör, de nélküle is csattog-klattyog-ropog a legtöbb MILC exponálás közben. A DSLR gépek esetében sem a tükör mozgató mechanizmus hal meg 150-200 ezer körül, hanem pont az a zárszerkezet ami a MILC-ek többségében is van.

    "Szóval összegzésképp egy olyan DSLR-t vagy MILC-et keresek, ami jó (jobbacska) videós képességel, külső mikrofon csatlakoztatására lehetőséggel, valamint később a fent leírt igényeim szerint bővíthető obiparkkal rendelkezik."

    Sajnos nem mindig fedik egymást a kategóriák. Videó minőségben általában véve a Canon, Sony, Panasonic és a Nikon (D3200, D5200, D7100) jól szerepel, de elég változatos, hogy min van mikrofon bemenet és min nincs. A Canon és Nikon DSLR gépeken van, Panasonic esetében meg csak a GH sorozat gépein, Sony-nál meg eléggé változó. Az SLT-ken van, de MILC esetében csak a NEX-7 és az A7/A7r. Személyes megjegyzés, hogy a mikrofon bemenet hiánya nem olyan nagy katasztrófa, egy olcsó (pl: Zoom H1) külső felvevővel rögtön pótolható.

    Objektívek esetén a Canon, Nikon, Pentax DSLR rendszerei jól el vannak látva, de a Micro 4/3 (Olympus és Panasonic) szintén bőséggel kínál. A Sony feljövőben van, de náluk is külön kell venni az A-bajonettes DSLR/SLT rendszert és az E-bajonettes MILC vonalat.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz m3ss #17807 üzenetére

    Nagy a kereslet a 7D-re mert aki az ötdémárkettő élményt keresi APS-C méretben, annak csak ez van. Meg ugye a 2.0 firmware is sokat dobott rajta.

    Mondjuk vicc, hogy majdhogynem 5Dmk2 is vehető ennyiért, igaz arra sokkal drágábbak is az üvegek, meg borzalmas az AF rendszere.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz m3ss #17811 üzenetére

    A kiválasztott témakörhöz képest (mozgó állatok, madarak fotózása). Az 5Dmk2 AF rendszerét sok műtermi fotós ismerősöm is fikázta, mert a középső AF mező pontos és még viszonylag gyors is, de a többi eléggé gatya, főleg a szélsők szarnak be ha már nem veri ki a ragyogó napsütés a szemed (ami ugye a jó öreg PDAF hagyományoknak megfelelően mind középre van halmozva, így a "szélsők" még mindig csak valahova a harmadoló vonal környékére esnek). Ezzel nekem is kellett szívom mikor esküvőt fotóztam egy bérelt 5Dmk2-vel, ilyen szempontból az 5Dmk3 már sokkal jobb, de abból sem lesz sportfotós gép.

    Az egy dolog, hogy az 5Dmk2 soha nem is készült a sportfotósoknak, de ha már a műtermi fotósok is fikáznak, ott tényleg gond van a sebességgel és pontossággal. Persze egyáltalán nem hasznavehetetlen, csak mások tudnak ennyi (vagy kevesebb) pénzért ennél sokkal jobb AF rendszert is belepréselni egy pro vázba.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Tin_Shield #17848 üzenetére

    Canon EOS M és az ML barátsága eddig sem volt túl szoros, de egy hónapja ez az üzenet fogad a Magic Lantern fórumán a Canon EOS M topikban:

    "The Magic Lantern port for EOS M is outdated. You may use Tragic Lantern, at your own risk."

    Na meg egy kezdő számára amúgy is öntökönszúrás az ML. Inkább egy Sony gép, aminek jó minőségű a videója, van teljes manuális vezérlés és focus peaking alapból, mókolás nélkül. Aki nem videótechnika fetisiszta vagy nem űzi tényleg komolyan a videózást, annak felesleges a Magic Lantern közelébe mennie.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #17850 üzenetére

    Elég gyenge videóban. A dinamika gyenge de a többi paraméterben sem az igazi. Inkább egy Sony A58, abban minden van amiért a NEX-ek videóját szeretjük, egyedül az AVCHD formátum az amit sokan nem kedvelnek, de őszintén szólva nekem sosem volt gondom vele, bàr ez annak is köszönhető, hogy volt bőven időm AVCHD-vel foglalkozni a Sony broadcast rendszerein.

    Esetleg még Nikon D3200 vagy újabb, Canon EOS 600D-től felfele meg MILC-ek (Sony NEX, Panasonic G, GH sorozat).

    (#17851) Tin_Shield: Az egyik legolcsóbb gép kiváló videóval, ráadásul mikrofon bemenetet még kétszer ennyiért sem kapsz MILC-ek között.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz madgie #17858 üzenetére

    Windowson semmi gond vele, még az alap Media Player is nyekkenés nélkül viszi, de persze én is használok OSX-et, ott tényleg bosszantó lehet ha a user nem tudja mit kezdjen vele. Ha FCP-be (vagy Premiere Pro-ba) borítod be az anyagot, akkor egy konvertálás nem árt neki valamilyen általa is kedvelt formátumra. Apple ProRes 422 HQ megteszi, vagy ezzel egyenértékű MPEG-2, kétlem, hogy ennél többre szüksége lenne annak aki egy belépő MILC géppel videózik.

    Ez így tényleg bosszantó tud lenni, mert indokolatlanul megnöveli a ráfordított munkaórákat, amihez érthető okból nem mindenkinek van türelme és ugye a konvertáláshoz is érteni kell ha nem akarod gányolni az anyagot. Sokaknak egyszerűbb ha már eleve H.264/MOV-ba rögzít a kamera, az Windowson, OSX-en és Linuxon is egy azonnal fogyasztható anyag. Csak itt meg az a nagy bökkenő, hogy nagyon nem mindegy milyen minőségű H.264 esik ki a gépből, az egy jobban tömörített formátum és nagyon kényes a tömörítés minőségére. Ebben a Canon nagyon jó, nem véletlenül betonozta be azt a mítoszt, hogy a Canon DSLR-ek a legjobb videós igáslovak. Aztán egy ML + CinemaDNG RAW mellett meg elszabadul a pokol (képminőségben és ráfordított szopás/erőforrás tekintetében egyaránt).

    Az külön vicces, hogy a Sony a legnagyobb szószólója az AVCHD/M2TS formátumnak, mégis hajlamos pont a Sony Vegas épp olyan mostohán bánni vele, mint a többi szoftver. Hangsáv elhagyása ott is egy teljesen szokványos dolog.

    Windowson annyi az előny, hogy simán le tudod játszani a forrás anyagot és végig tudod bogarászni mi az amit konvertálnod kell a vágás előtt és mi az ami szemét, nincs rá szükség.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz xXxian #17866 üzenetére

    Azért nem volt elég látványos a focus peaking, mert az csak szűk mélységélességnél és kellően kontrasztos témánál nyújt igazán határozott segítséget. Próbáld addig szűkíteni a rekeszt ameddig csak lehet és kontrasztos témán próbálkozz. Nem árt az sem ha van elég fény. Nagyjából ugyan azok a korlátai, mint egy kontraszt alapú AF rendszernek.

    (#17864) Wa2x_: Manuális módban is lehet nyugodtan automata beállításokra támaszkodni. Például ritkán találkozom olyannal, aki minden exponálás előtt fehéregyensúlyt állít. A manuális rekesz/záridő vezérlés mellé simán mehet az automata ISO ha be tudod állítani a célértékeket, de persze nem baj ha van dedikált ISO gomb vagy egy Fn gombra programozható. Én általában manuális módban használom a gépeimet, hol manuális ISO-val, hol automatikussal.

    Viszont ha egy Pentaxos szájából hallod a "manuálozni" szót, akkor szinte biztos, hogy a manuális fókuszálású objektívekre gondol. Nincs AF, csak a fókusz visszajelzés, illetve újabban a focus peaking az élőképen.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Lassú Víz #17869 üzenetére

    De! :D Már egybefolynak a szavak az ujjaim alatt. Szóval a mélységélesség legyen szűk, a rekesz meg tág. :)

    (#17870) xXxian: Van fénymérés velük is, bár elképzelhető, hogy csak manuális méréssel fog működni. Az én Pentax-M 50mm f/1.7 objektívemmel is úgy kellett anno fény mérni az ősöreg K200D vázon, hogy a zöld gomb beugrasztotta a rekeszt arra az értékre ami az objektíven volt beállítva, így lett pontos a mérés.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wa2x_ #17887 üzenetére

    Én is a K-500-ra szavaszok, de azért itt még fontos az objektívek kérdése is. Sosem szabad csak vázakban gondolkozni, hiszen objektívekkel fotózunk, nem a fekete vázsapkával. :) Kivéve persze ha lyukkamerázunk, de az egy tök más téma.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #17909 üzenetére

    Azért hozzátenném, hogy nem csak a felszerelésedtől függ, hogy mit ad vissza egy fotó, hanem saját magadtól is. Azért én azt veszem ki a kérdező szavaiból, hogy a fotográfiai ismeretei egyelőre még hiányosak. Amivel persze semmi baj, gyakorolni kell és rászánni egy kevés időt a tanulásra és majd kialakul az.

    Csak nehogy csalódás legyen a vége, hogy kimegy az új felszereléssel fotózni és nem olyan az eredmény, mint az elvárások. Azzal az E-PM2-vel semmi akadálya nem lesz, hogy megvalósítsa az elképzeléseit, de csak akkor ha már érti, hogy mit miért kell csinálni egy jól megkomponált fotóhoz.Szóval szerintem egy jó tankönyv is simán mehetne a gép mellé amit lehet esténként lapozgatni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz phedi77 #17919 üzenetére

    Ha megy az angol, akkor még könyvre sem kell költeni, tele az internet jobbnál jobb oktató anyagokkal (írott vagy videós egyaránt akad bőven).

    A fotós tanfolyam meg olyan dolog, hogy a ráfordított 40-50 óra szerintem egyáltalán nem sok, biztosan nem képez belőled mesterfotóst, de ha jó a tanárod, akkor az többet ér ezer könyvnél. Viszont a tanfolyamok drágák, ha anyagilag megterhelő, akkor nem érdemes velük foglalkozni. De ha már egy könyvet hajlandó vagy a kezedbe venni, akkor azzal többet teszel magadért, mint a fényképezőgép tulajdonosok nagy része.

    Az egyik kedvenc anekdotám. A laikus szól a fotóshoz:

    - Nagyon szép fotókat csinál a fényképezőgéped!
    - Aha, neked meg finom vacsorát készített a sütőd.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz jjeahh #17923 üzenetére

    Tökéletes gép nincs, mondanám, hogy vegyen inkább egy Fujifilm X-A1-et, mert azzal éjjel is bitang jól lehet fotózni, van beépített vakuja (amivel indirektben is lehet villantani, saját tapasztalat, hogy egy átlagos nappalit megtölt a fényével), az alap kitobjektív egy elég jó darab.

    Viszont az AF rendszer nem rohangáló gyerekek mellé való és a későbbi bővítés is bajos, mert 180-300 ezer között mozog az objektívek darabja.

    Ha meg mindenképpen MILC kell, akkor szerintem is az E-PM2 lesz az ideális. Egyébként meg DSLR-t mondanék az eltérő AF rendszer miatt mely jobban működik mozgó téma esetén. Viszont az meg nagy és nehéz és nem is túl nőies.

    Fontossági sorrendet kell felállítani a kritériumokban.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz phedi77 #17926 üzenetére

    Erre az összehasonlításra nem lehet alapozni. A pontozás egyenesen nevetséges, nincsenek még DxO adatok a szenzorról, ezért azt úriemberhez méltó eleganciával nullára pontozza. Pedig az X-A1 szenzora egészen biztosan jobb.

    De ahogy korábban mondtuk: Az AF rendszer nem rohangáló gyerekekhez való és a későbbi objektív beszerzés csak nagyon drágán oldható meg.

    (#17927) jjeahh: Mindkettő 150-160 ezer az alapkitben.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz scream #17934 üzenetére

    Egy öreg Opel Astra után fiatalabb Ford Focus vagy inkább VW Golf? :)

    Egyik sem jobb a másiknál. A Nikon D5100 fotózásra egy kissé kiforrottabb, érettebb darab, míg a Canon komoly előnnyel indul ha videóznál is vele. Aztán meg a meglévő különbözőségeket is simán félresöpri az objektív amit felcsavarsz rá.

    Mit fotóznál vagy mit videóznál? Milyen objektívekre van szükséged?

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz scream #17937 üzenetére

    Ha pénztárcabarátság kell, akkor Canon vagy még inkább Pentax, mert azokra adapterrel vagy anélkül, de számos régi manuális objektív felrakható. A Pentax K-500 ráadásul rendelkezik liveview alatt Focus Peaking funkcióval, ami manuális fókuszálásban igen hasznos segítség. Persze azért fényerős fixek megfizethető árban vannak újonnan is mindegyik rendszerhez (Nikonhoz is).

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz nesa #17942 üzenetére

    Én annyira nem tartom vészesnek, mondjuk itt Hardveraprón tényleg nem nagy a kínálat, de én 3 évvel ezelőttig Pentaxot használtam, minden volt Vaterán ami kellett, aztán ha felmentem eBay-re ott meg aztán főleg. Persze akkor nem tudtam előre megnézni a cuccot, de sosem vertek még át, mindig pontosan azt kaptam ami a leírásban volt. Ha sumákoltak a leírásban vagy nem volt tökéletes az eladó előélete, akkor kerestem másikat nagyjából másodpercek alatt.

    Nem hinném, hogy az elmúlt 3 évben olyan hatalmas változások álltak volna be a rendszer használt piacát érintően.

    Szerk: Az Index fórumot még nem is említettem, ott elég sok Pentaxos összeverődik, ott aztán lehet csereberélni, bár én mindig megvoltam nélküle, mert máshonnan is megvolt. Kicsit többet kell keresgélni, de abba még nem halt bele senki. Aki azt akarja, hogy az első szembejövő apróhirdetési oldalon a kereső kidobjon több száz találatot, az tényleg vegyen Canont vagy Nikont.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz xXxian #17956 üzenetére

    Mielőtt nagyon összezavarodsz, ismerd meg az ekvivalens gyújtótávolság fogalmát. Ha az adott gyújtótávolsághoz tartozó látószöget (képszöget) akarjuk megkapni, akkor azt általában a 35mm-es kisfilmes (vagy digitális nyelven Full Frame) rendszerre átszámolva szoktuk megadni. Ez gyakorlatilag a viszonyítási alap.

    Az APS-C szenzor kisebb mint a Full Frame, ott általában 1,5x-es szorzóval számolunk (de ez függ a pontos mérettől, lehet ez akár 1,6x-os is). Tehát ha egy objektív 23mm-es gyújtótávolságú és azt egy APS-C vázon használod, az kisfilmes ekvivalens értékre átszámolva olyan látószöget ad, mint egy 35mm-es objektív Full Frame esetében.

    A fényerő az egy ettől független dolog, létezik f/2.8-as objektív mindenféle gyújtótávolságban. A blendét is át lehet számolni ekvialens értékre, de általában nem szoktuk, mert attól még a fényerő továbbra is f/2.8 lesz, ami egy viszonyszám és nem is a gyűjtött fény mennyiségét írja le (arra megvannak a fizikai, fotometriai mértékegységek, de ezzel fotósként ma már egyre kevésbé, szinte egyáltalán nem kell foglalkoznod).

    Egyébként szerintem van erre valamilyen külön topik is.

    Szerk: Meg is van, a cikkekhez tartozó topikokban is lehet csacsogni, bár ott is hamar offolásba fulladhat a dolog, mindenesetre:

    http://prohardver.hu/teszt/a_fotozas_alapjai_i/i_eloszo.html

    http://prohardver.hu/teszt/a_fotozas_alapjai_masodik_resz/bevezeto.html

    Ha igény van rá, akkor lehet csinálni topikot ilyesmihez, ahol semmi sem OFF ami fotózással és annak fizikájával kapcsolatos kérdés. Én a keresővel nem találtam ilyet.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz xXxian #17958 üzenetére

    Olvasd el a linkelt cikkeket szerintem, azokban pont van szó ezekről az alapfogalmakról.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz uffneked #17963 üzenetére

    Kizárt, hogy megkapja a gépet. A legtöbb webshop üzletszabályzatában is van erre önvédelmi mechanizmus. De már az is elég ritka, hogy a számlázásig eljusson a rendelés, ha mégis, akkor is lehet még sztornózni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wa2x_ #17965 üzenetére

    Nem igazán lehet ezzel trükközni, szóval ne éld bele magad. Tuti nem lesz ingyen 70D. :) Ha írsz nekik, akkor annál jobban feltűnik, hogy hiba van.

    Az internetet kutatva lehet találni kósza történeteket arról, hogy valaki már majdnem hozzájutott valamihez piszok olcsón, de aztán végül mégsem. Itt az SSD topikban is volt ilyen, az egyik bolt rossz árat adott meg valamelyik SSD-re és sokan meg is rendelték, voltak többen akik visszaigazolást is kaptak, de aztán végül egyiknek sem lett fillérekért csúcs SSD-je.

    Ez nagyjából olyan, mint amikor a teszkóban rossz ár van kiírva a polcon a termékre és csak a pénztárban derül ki. Reklamációnak nincs helye, vagy megveszed a valódi árán, vagy lemondasz a vásárlásról.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Nixon18 #17972 üzenetére

    A D7000 egy sokkal jobb váz, én tuti azt venném. Mivel itthon 3 év garancia van rá, ezért nem nehéz olyat találni amire van még legalább 1 év. A Pentaxra meg alapból is csak 1 év van.

    Én tuti, hogy a D7000-ret venném. Már két éve használok egy céges példányt, fasza darab. Viszont néhányan panaszkodtak, hogy egyes objektívekkel nem túl barátságos, de én nem használom az ominózus 35mm f/1.8 üveget. A Nikon topikban biztosan tudnak segíteni.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz fezsoo #17975 üzenetére

    Szoktam én is mobillal fotózni, szóval nem azt akarom mondani, hogy mekkora baromság a telefonnal fényképezés, de nem értem ez mitől tartozna ide. A Suzukis sem rohan be a BMW topikba, hogy rátett a kocsija orrára egy BMW emblémát és ettől ő most megtalálta a bajor autózás élményét.

    Ettől függetlenül jópofának tűnik az alkalmazás, de ettől még nem találod meg a DSLR élményt. Arról nem beszélve, hogy a mobilban éppen az a jó, hogy csak előkapod, kattintasz és visszadobod a zsebedbe, maximum az expozíció korrekciót állítod és ennyi bőven elég is. Pont annyi értelmét látom, mint prostitól szépirodalmi beszélgetést elvárni...

    Ha DSLR élmény kell, akkor egy DSLR-t veszek a kezembe. Nem vagyok híve annak, hogy attól várjunk el valamit ami alkatilag alkalmatlan. Múltkor ezt a Nikon D3300 hírénél kifejtettem, kedvelem a MILC-eket, van is belőle, de annak értelmét nem látom, hogy a DSLR-ek összemenjenek mini méretre, mert a DSLR-ben az a jó, hogy olyan, mint egy DSLR.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz sphe #17978 üzenetére

    Az X100 teljesen felejtős makrózásra, az minden másra teljesen jó, de makróra abszolút nem.

    Egyébként neked nem új gép kell, hanem egy makró objektív. Sony NEX-re adapterrel bármi rámegy, simán nézhetsz olcsóbban egy manuális objektívet, bekapcsolod a focus peakinget és voilá! Egyébként olyan objektív kell neked aminek a lehető legkisebb a kromatikus aberrációja, mert ez különösen ékszerfotózásnál jelenthet komoly problémát. A crop miatt meg nem kell aggódni, ha eleve makró objektívvel esel neki egy makró tárgyfotónak, akkor in-camera megoldódik a kérdés. Nem is értem miért nem merül fel benned, hogy makrózásra makró objektívet használj. Mintha egy robogóval akarnál zongorát hazaszállítani...

    Van objektíves topik, szerintem ott tudnak neked segíteni.

    A színhűséghez meg a legjobb ha megismerkedsz a színhőmérséklet (és ezzel egyetemben a fehéregyensúly) alapfogalmakkal. Ha kritikus a színreprodukció, akkor nem árt ha van egy minőségi és kalibrált monitorod, lehetőleg 100% közeli sRGB színtér lefedettséggel (minimum). A színhelyes fotózás csak úgy megy ha az elsőtől az utolsó lépésig tartod magad hozzá. Fontos a fényforrás színhőmérséklete, fontos a fényképezőgépen (vagy utólag a RAW hívásnál) beállított fehéregyensúly, nem árt ha van colorchecker-ed, kell egy jó monitor ahogy említettem és akkor még mindig csak a monitoron megjelenő fotód lesz nagyjából színhelyes, nem beszéltünk még a printről. Ha meg nem lesz print és eleve monitor lesz a fotók fő megjelenési helye, akkor meg eleve megette a fene az egészet, mert mindenki béna, nem kalibrált monitoron fogja bámulni. Szóval alighanem elég lesz egy helyes fehéregyensúly beállítás is, bár azt már te tudod mennyire akarsz belefolyni a színhelyességbe. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz sphe #17989 üzenetére

    Amit én javasolhatok:

    Pentax-M 50mm f/1.7 + adapter + makró közgyűrű és/vagy fordító. Ez mondhatni filléres tétel. Ebből a Pentax objektívből van még pár kiadás (f/1.4, f/2), de az f/1.7 a legélesebb rajzú.

    Ez az objektív szép kontrasztos és nagyon határozottan rajzol visszarekeszelve. Bár én nem használtam még makró közgyűrűvel, de imádom a karakterét (na meg az építési minőségét), több makrós ismerősöm is vett már ilyet (nem az én ajánlásomra) és elégedettek vele. Annak ellenére sem tudtam eladni, hogy már nem használom a Pentax DSLR-em. Szerintem rendelek egy adaptert és felrakom a Fujifilm vázamra.

    Az X100-ba meg én is beleszerelmesedtem (meg az egész Fujifilm X ökoszisztémába), de végül a cserélhető objektívek mellett döntöttem. Nem akarom a szíved fájdítani, de a Fujinon XF 60mm f/2.4 R Macro objektív a lassú AF ellenére egy igazán jó darab. Csak veszett drága, mint általában az összes Zeiss szintet megütő Fuji objektív.

    BTW maradj a jelenlegi vázad mellett és makrózz azzal. A témád nem szalad el, simán elég oda a manuális fókusz is, főleg ha belenagyítasz az élőképbe + ott a focus peaking.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz ggf8600gts #17992 üzenetére

    Ha videózás és a fotó minőség egyaránt fontos:

    - Canon EOS 600D
    - Nikon D3300/D3200 (szerintem már megéri megvárni az új modellt a jobb videója miatt)
    - Sony NEX-3N (erre nem csatlakoztatható külső vaku még rádiós kioldással sem, illetve nincs mikrofon bemenet!)
    - Sony NEX-5R (jóval okosabb már, de ezen sincs mikrofon bemenet)
    - Sony Alpha A58
    - Panasonic G3/G5 (ezeken sincs mikrofon bemenet)

    (Ez nem sorrend, csak egy random felsorolás)

    A 600D-re szokás azt mondani, hogy a fotója elmarad a Nikonoktól, de ezt baromságnak tartom. Állítom, hogy ha nem tesztfotókat pakolsz egymás mellé, hanem teljesen real life fényképeket, akkor a dörzsölt vén rókák is maximum csak találgatni tudnának, hogy melyik mivel készült. Amúgy is a legtöbb a saját kreativitásodon és az objektíveiden fog múlni, nem a vázon. Videóban mai napig az egyik legjobb, könnyen feldolgozható (nem szopatós AVCHD).

    A Nikon D3200 jó váz, a D3300 szinte ugyan az, de abban már lesz 1080p / 50-60 fps felvétel. A Canon kicsit ügyesebben tömöríti a videóját, de igazából itt megint olyan különbségekről van szó, mint a Canon-vs-Mindenki más vitában a fotó minőségnél.

    A Sony NEX vonalat szeretik a videósok, de a NEX-3N elég fapados modell, csak a limitációk elfogadása mellett ajánlott. A NEX-5R a hivatalos márkakereskedésben 160k, máshol szerintem beszerezhető a 150 ezres keretet megtartva. Az 5R már jobb, kevésbé fapados, tudsz már vele rendszervakut vezérelni és a dupla vezérlőtárcsával is jobban használható. Van már focus peaking (a Nikon és a Canon nem tudja), ami videónál nagyon hasznos (videót illik manuálisan fókuszálni).

    Ha nem számít a méret meg a kompaktság, akkor inkább Sony Alpha A58, mert gyakorlatilag az van benne, mint a NEX-ekben, kiváló fotó és videó minőség, de már vannak rajta tisztességesen csatlakozók (mikrofon bemenet, vakupapucs, stb). Ráadásul a Sony A-bajonettes objektívek olcsóbbak a Sony E (NEX) verzióknál. Jó kis gép.

    A Panasonic szintén jó, ebben egy m4/3 szenzor van és nem mellesleg baromi részletgazdag a videója. Mikrofon bemenet itt sincs, de van minden más amitől egy fotós-videós mindenes gép jónak számít. A mikrofon bemenet hiánya egy 25-30 ezer forintos Zoom H1 külső felvevővel simán pótolható. Az m4/3 objektívek bár nem csillagászati árban vannak, de a népszerű DSLR rendszerek üvegeinél drágábbak.

    Szerintem ebben az árkategóriában ezek azok amik szóba jöhetnek ha a fotózás és a videózás egyaránt fontos feladatkör lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz HollyBoni #18019 üzenetére

    A tévedés jogát fenntartom (ezért sem szeretem ha privátban keresnek meg kérdésekkel, engem is szabadon ki lehet javítani). Én végigpróbáltam a G3 - G5 - G6 sort, nekem úgy rémlett mindegyikben volt manuális vezérlés, de persze ha nem, akkor a G3 kihúzható a listáról.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #18053 üzenetére

    Harmatgyenge ez az üveg, bár nem is lehet tőle túl sokat elvárni. Olcsó és hatalmas átfogású. Nem gyenge, inkább kifejezetten borzalmas.

    Ennyit bármelyik ultrazoom kompakttól is kap az ember. Akár még jobbat is.

    (#18051) ggf8600gts: A cserélhető objektíves rendszerekben pont az az értelem, hogy nem egyetlen objektívvel akarunk lefedni mindent, hanem specializáltan, több üveggel. Többe is kerül a móka, ez tény, de azzal csak magadat szívatod ha magaddal hordod a nagy dög DSLR/SLT gépet meg a nagy dög "kutyapöcs" objektívet, miközben ezt az optikai minőséget produkálja egy jobb ultrazoom kompakt vagy bridge gép is, sőt akár jobbat is egy picivel szűkebb zoom átfogás mellett.

    Nagylátószögnél még emészthető a minősége, bár nem is nagy eresztés. Egy bármilyen alap kit objektív viszont lefedi a 18-55mm közötti szakaszt és garantáltan jobb minőségben, legalább egy teljes blendényivel tágabb rekesszel. Én biztosan nem erre a fos üvegre költeném a pénzem, hanem spórolnék egy teleobjektívre ami lefedi a kitobjektív utáni tartományt.

    Az üveg hibái amit még hosszas kukkolás nélkül is azonnal kiszúr az ember:

    Valamennyi gyújtótávolság és valamennyi rekesz mellett ótvar lágy a rajzolata ami ráadásul tele van ocsmány sok kromatikus aberrációval és egyéb színhibákkal. Hiába rekeszeled vissza, attól még olyan lágy, mint a vattacukor.

    Nem tudom pontosan milyen telék vannak Sony A-bajonettre, de minden DSLR/SLT rendszeren megtalálhatók az 50-200mm, 50-300mm, 70-300mm (és hasonló) objektívek amik biztosan nagyságrendekkel jobb optikai minőséget produkálnak. Veszel egy fotós táskát amibe befér minden és lesz két objektíved. Hamar rászoksz arra, hogy ne zoomolj oda mindenhova, hanem menj közelebb. Ha valahova nem tudsz, akkor meg objektívet cserélsz. Azt mondtad műemlékeket, várakat fotóznál, azok meg nem mennek sehova.

    Az imént leadott linkeken vannak ilyen fotók. Öntökönszúrás lenne ha egy ennyire jó képminőségű gépre rácsavarnál egy ilyen fos üveget és elrontanád az egészet. A műemlékek finom részleteit adnád fel a kényelemért cserébe.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wa2x_ #18056 üzenetére

    Szerintem sincs komoly baj azzal az 50mm f/1.8 üveggel. Hozza nagyjából azt amit a kategóriatársai hoznak. A Canon 50mm f/1.8 II a legjobb ár/érték arányú ötvenes fix, de az meg menthetetlenül olcsó fröccsöntött műanyag, de ezért a pénzért még az is elnézhető neki. De a többi gyártó nem ennyire olcsó. Minőségileg meg a Canon, Nikon, Sony testvéreivel pariban van, drasztikus eltérések azért nincsenek.

    Ha ettől jobb teljesítmény kell, akkor mindegyik gyártónál jól rá kell fizetni.

    Például az új szerelmem: Fujifilm XF 56mm f/1.2 R ami a brutális vérengző vadállat teljesítményéhez képest még olcsó is az 1000 eurós árával. :)

    (#18062) fury71: Van néhány alapvető darab ami olcsó vagy nem drága, de a többi elég kemény tud lenni, főleg a Zeiss-ek. Összességében hasonló pénzeket lehet elkölteni rá mint a többi rendszerre.

    (#18063) Wa2x_: A Sony? Vázban? Alulmarad? Ez egyáltalán nem igaz. Az Alpha A58 az egyik legjobb ár-érték arányú belépő váz, csak az A-bajonettes üvegek korábbi árazása miatt eléggé a perifériára szorult meg a legtöbben túlreagálják az SLT rendszerből adódó 1/3 FÉ fényerő veszteséget. De a NEX rendszer (E-bajonett) bevezetése után nagyot zuhantak az üvegek árai. A jelenlegi összes Pentax DSLR-ben Sony gyártmányú szenzor van, szóval képminőségben eléggé hasonlóan teljesítenek. Ráadásul a Sony vasak elég jók videóban is, ami nem mondható el a Pentaxról.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Byk01 #18065 üzenetére

    Lehet, hogy 2/3 Fé, de a gyakorlatban ez is minimális veszteség. Ha f/1.4 rekeszt használsz, akkor kb. f/1.6-nak megfelelő fénymennyiséget kap a szenzor. Ez most komolyan olyan nagy veszteség? Milyen gyakorlatban megmutatkozó hátránya van? Milyen valós szituációt tudsz, ahol ez tényleg igazi hátrány?

    Az meg erős túlzás, hogy a fény jelentős részét elveszíted. Ez az az urban legend amitől rossz híre van az SLT rendszernek, mert a veszteség nincs egy fényértéknyi sem.

    Wa2x_: Na de szubjektív véleményt ne közöljünk úgy mintha az egy tény lenne, mert így terjednek a legendák és előítéletek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz schawo #18070 üzenetére

    Már akinek számít a méret, helyette kap hajszálnyival szűkebb DOF-ot. De még mindig fennáll a kérdésem, hogy a gyakorlatban milyen hátrányod származik belőle? A Sony szenzorok egyébként is igen jól szerepelnek jel/zaj arányban, nagyjából csak 2/3 FÉ-vel kell feljebb tolnod az ISO-t, vagy az expó korrekciót. Szóval attól elvonatkoztatva, hogy akkor is egyedül akarsz bezabálni egy egész tortát ha az beléd sem fér, úgy egyébként mit veszít vele az egyszerű fotós? Élete képét, mert 2/3 FÉ-vel magasabb érzékenységet kellett beállítani, vagy ennyivel rövidebb záridőt, esetleg ha egyik sem lehet, akkor ennyivel lesz alexpós a fotó amit úgyis mindenki kedvére szerkeszt szanaszéjjel fotósopban? Ezeknek a Sony vázakban van számos egyéb erénye is a konvencionális Nikon-Canon vasakkal szemben, mindenki el tudja dönteni, hogy mit ad fel és mit nem.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wa2x_ #18081 üzenetére

    Az örvénylő bokeh miatt mások meg megvesznek! :D Petzval József történelmileg is jelentős portré objektíve is ilyen volt anno és már két cég is újra gyártani kezdi, hogy örvénylő bokeh jusson mindenkinek, ne csak az üknagypapáknak akik még mindig rejtegetnek egy ilyet a szekrényben. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Wa2x_ #18085 üzenetére

    Kétlem, hogy tudnád használni ha lenne, részben mivel ez még a nagyformátumú nedveslemezek korában készült, feltenni sem tudnád a vázra, ráadásul nagyjából a 19. század végéig gyártották őket. Nem véletlen, hogy az új kiadások már modern bajonettel és alaposan áttervezve jönnek és valószínűleg az eredeti Petzval objektív karakterének a nyomába sem fog érni. Nagyformátum kell hozzá, hogy meglegyen vele az élmény.

    De ha találsz, akkor örülj, mert ma már sokat ér, főleg egy makulátlan példány amit nem evett már meg a korrózió meg a penészgomba.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz istvan170 #18087 üzenetére

    Nem tudom mitől olyan nagy az X100. Ha csak ez az egy gyutáv kell, akkor nagyon jó választás.

    A Fujifilm 16-50mm szerintem eladhatatlan. A nagyobb Fuji vázakhoz ennél komolyabb kitobjektív jár. Szerintem itthon nem szabadulnál meg tőle egyhamar, megmondani is lehetetlen, hogy mennyiért kelne el ha elkelne. Akinek szüksége lehet rá az meg amúgy is a vázhoz kapja.

    Szerk: Esetleg valamilyen Micro 4/3 váz + Zuiko 17mm f/1.8 (vagy olcsóbban f/2.8) ?

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz istvan170 #18111 üzenetére

    Nem akarlak kiábrándítani, de sem a NEX-ek, sem a Fuji X-A1 nem zsebgép, akármilyen palacsintát is raksz rá. Mindkettőt testközelből ismerem, X-A1-em van is.

    A NEX-6 jó gép, de ha a Fuji esetében nem fontos az EVF, akkor a Sony-tól miért várod el? NEX-5R vagy 5T van olcsóbban is. Ugyan az, csak EVF nélkül.

    A Fuji X-A1-et nagyon kedvelem, mesés a Jpeg motor, hát még a magas érzékenységen produkált alacsony zajszint és annak a mintázata. Viszont akinek fontos a gyors AF az ne ezt válassza (meg a Sony-t sem). Illetve el kell fogadni, hogy a Fujihoz nincsenek olcsó objektívek.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz istvan170 #18121 üzenetére

    Nem tudlak hibáztatni, hogy ennyire tetszik a Fujifilm képe. Én minden racionális érvet félredobva ugrottam rá erre a rendszerre. A legfájóbb pont, hogy videóban nulla, nekem pedig fontos lett volna (bár tudom máshogy pótolni, de akkor is). A másik meg, hogy nálam ez másod rendszer (elvileg ;]), így nagyon sajnálom, hogy nincsenek olcsóbb objektívek. De amikor megnéztem, hogy mit művel az XF 23mm f/1.4R vagy az XF 56mm f/1.2R objektív, akkor végleg le lettem győzve. Ha emiatt két-három évig nem megyek nyaralni, meg több zsíroskenyeret eszek, akkor is kellenek azok az üvegek. A gépből kieső JPEG fotók egyszerűen.... egyszerűen nincs szó rá, hogy mennyire karakteresek. Olyan ez a találkozás, mint a filmes korszakban, mikor befűztél egy addig sosem használt típust és aztán tátott szájjal bámultad a papírképeken a színeket, kontrasztot vagy magát a szemcsésedést magasabb érzékenységnél. Pedig én nem is X-Trans szenzoros gépet vettem, de ez (meg már anno az X100) igazolja, hogy nem az X-Trans adja ezt az egyedi karaktert, hanem egy másik woodoo mágia.

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz istvan170 #18127 üzenetére

    A Fujifilm X rendszerrel az igazi gond, hogy már az X-M1 sem volt beleillő, hát még az X-A1. Ezt csupán úgy értem, hogy aki ilyen belépő vázakat vesz, az ritkán költ objektívek darabjára ezer dollárokat. Még akkor is, ha azok világklasszis darabok. Több XC jelölésű objektív kellene ahhoz, hogy a rendszer tényleg népszerű legyen.

    Ha az amerikai fórumokat olvasgatja az ember (ahol híresen ostobák és előítéletesek minden MILC rendszerrel szemben), akkor ott is főleg a Fujifilmre mondják sokan, hogy "jó-jó, ez tényleg tetszik, de iszonyú drága etetni egy ilyen gépet". A Fuji most az "elérhetőbb Leica" imázsra gyúr és a 2014-es lens roadmap-re fel sem kerül egy darab XC objektív sem. Szóval leghamarabb 2015-ben jöhetnek új, megfizethetőbb objektívek.

    Felülről és nagyon tudatosan építi a rendszert. Nem alulról, hogy előbb a kis pénzű amatőrökkel kedveltesse meg magát, meg nem össze-vissza, hogy se a kis pénzű amatőrnek, se a profinak ne legyen elég jó. Inkább elkezdi kiépíteni a profik és tehetősek számára, amivel együtt jön az elitizmus imázsképe, aztán ha ez megvan, jöhetnek az olcsóbb fogások. Lassabban megtérülő üzletpolitika, de van benne nem kevés ráció, hogy beválhat.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz k1csi #18133 üzenetére

    Na azért a nyaralást nem hagyom ki, csak mondjuk szerényebb kivitelben ejtem meg. Amúgy sem voltam már 2 éve nyaralni úgy klasszikus értelemben, mert összebútoroztunk a párommal és mindig kellett valamire a pénz, bútorokra, konyhagépre, mosógépre, stb. Kezdem megszokni, hogy nyáron minden hónapban egyszer lemegyünk egy hétre a vidéki házba (csendes, apró, nyugodt falu), ahol ki lehet kapcsolni (szó szerint, mert a mobilom térereje a nullára esik vissza, se telefon, se internet). Nyekergős Csepel bringával kitekersz a patak partra, a söröd még hideg, leülsz a fűzfa alá és órákig hallgatod a békákat, aztán ahogy lemegy a nap hazakergetnek a szúnyogok. Este meg grillezel vacsorának egy halom zöldséget amit a kertben szedtél és ennél frissebb nem is lehetne.

    Olyan mint gyerekkoromban. Bár városi gyerek vagyok, de a szüleim az öcsémmel együtt mindig lepasszoltak falura az egész nyári szünet idejére.

    Aztán csak a vidéki/falusi fotósokat hallom mindig, hogy ebben a környezetben nincs mit fotózni. :)

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Drughi #18136 üzenetére

    1.) Szerintem a NEX-3N egy érettebb és jobb gép, mint az E-PL3, jobban bírja magasabb érzékenységen és mivel árérzékeny vagy, ezért bővítheted a rendszert filléres manuális objektívekkel (ha lesz valaha ilyenre igényed) és közben nagy segítség lenne a focus peaking funkció. Én azt venném inkább, mint a PL3-mat.

    2.) Szerintem ne privátban beszélgess. Van Sony NEX és MFT topik is, ahol kérdezhetsz. Ha valaki privátban butaságot mond, akkor senki nem javítja ki. Tapasztalat, hogy attól mert valaki birtokol egy gépet, nem feltétlenül ért is hozzá. :)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák