Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Hi!King

    őstag

    válasz schawo #226 üzenetére

    Hat nem tudom, én autóval egy kezemen meg tudom számolni hányszor jártam a Nagykörúton belül, pedig Budapesten élek és van autóm. Ha valami arrafelé kellett, jarvany előtt mindig tömegközlekedéssel mentem, mert az volt a legkényelmesebb, egyébként olyan ismerőseim is így tesznek, akik agglóból járnak be, de még a Nagykörúton kívülre, nem szivatják magukat autózassal, parkolássla, ha be kell ugraniuk valamiért.

    [ Szerkesztve ]

  • Hi!King

    őstag

    válasz Tüzi #237 üzenetére

    Nagyvárosban a lokális szennyezés is fontos szempont, ugyanakkor pusztán az elektromos autókra támaszkodni ezen a téren nem jó megoldás. A jelenlegi technológiával, töltőhálózattal a legtöbb háztartásban második autóként jelenik meg az elektromos, ugyanúgy fenntartanak egy belső égésű motoros autót, és előbbit olyan helyekre használják, ahol szűk közlekedési keresztmetszetek vannak, ezért eleve inkább a tömegközlekedést, és esetleg vele párhuzamosan a kerékpáros közlekedést kellene fejleszteni. Emellett a helyi szennyezést sokkal jelentősebben csökkentené, ha nem az elektromos autó vásárlást támogatná az állam, hanem mint a románoknál, egy átruházható kupont kapna új autóra az, aki elviszi a régi tragacsát a bontóba, amivel a legszennyezőbb régi járművek kopnának ki a forgalomból.

    Persze részben lehetne elektromos autókra is építeni, csak azt is ésszel kellene, pl. ütemezett töltéssel, és nem nagyvárosi wc-re járáshoz.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #238 üzenetére

    A benzines vs. elektromos kerti gépeknél szintén az akkumulátor kérdése az, ami felmerül, aminek korlátozott az élettartama, és szintén jelent környezeti terhelést. Mert nem lehet mindenütt zsinórra alapozni.

  • Hi!King

    őstag

    válasz dabadab #241 üzenetére

    A nagyvárosi autós közlekedés 3 problémával jár:
    - Légszennyezés
    - Zaj
    - Maga a forgalom (balesetveszély, zsúfoltság)

    Ebből egyet orvosol az elektromos autózás, némileg csökkenti a zajt, és nem kezd semmit a forgalom problémájával, sőt súlyosbíthatja is, ha külön vesznek egy wc-re járós kocsit, ami mellesleg sokkal jobb, kényelmesebb erre a célra. Ezzel szemben az elektromos tömegközelekedés meg mindhárom problémát orvosolja.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #243 üzenetére

    Ha az ablakod alatt megy el egy jármű, vagy egy rakás jármű, akkor jelentős részét nem a motor hangja teszi ki a zajnak, az elektromos autó sem zajtalan emiatt. Szerintem nem normális dolog, ha egy nagyváros belvárosa, ahol megvan a mérethatékonyság a jól működő tömegközlekedéshez, autókra építi a közlekedését, akkor sem, ha azok elektromos autók.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #246 üzenetére

    De miért buszt hagyományos buszt hozol példának, amelyek sok esetben régiek, elavultak? Vess össze egy modern 1 literes, turbós, benzines, euro6-os autót egy elektromossal, ha elmegy előtted, nem lesz nagy különbség zajban, mert mindkettőnek a gördülési és a légellenás zaját fogod hangosabbnak hallani.

    Egyébként városi tömegközlekedésben kimondottan szükség lenne az elektromos buszokra, de ezt már írtam is.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #250 üzenetére

    Ha 10 percenként elmegy egy úton egy busz, ami félig van tele, akkor az autóban mérve olyan 40 autó lesz, csak ha már arról beszélünk, hogy mennyi jár...

    Igen, de nem csak kereszteződésben van hangjuk az autóknak, laktál már közvetlenül forgalmas út felett, ott ahol nincs kereszteződés? Mert néhány tuning vagy elavult autót, esetleg motort leszámítva nagyrészt nem a motorhangjukat hallod, úgyhogy ebből a szempontból mindegy, hogy elektromos vagy benzines.

    Félre ne értsd, én nem vagyok elektromos autó ellenes, de mint írtam, csak részmegoldásnak tartom a nagyvárosi, főleg belvárosi problémákra, a mai szinten pedig nem kellene támogatni a tehetősebbek külön wc-re járós autó vásárlását, mert az környezetileg sem tesz jót, ha a SUV mellé még egy elektromos városi cirkálót is vesznek.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #253 üzenetére

    Akkor ott jó nagy dugók lehetnek. Ma itthonról dolgozok, ilyenkor viszonylag forgalmas alattunk az utca, és nagyobb részt a gördülését hallani az autóknak, de akkor ezek szerint felétek jobb lehet a burkolat.

    Ettől függően továbbra sem értem, miért élhetőbb az olyan város, aho elektromos autók tömegei közlekednek, a rendelkezésre álló tér nagy részét elfoglalva, mint ha ugyanezt tömegközlekedéssel, így töredék annyi, lehetőleg szintén elektromos járművel odljuk meg.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #257 üzenetére

    Első emeleten lakok, ésmint írtam itt sem a motorzaj a hangosabb a legtöbb esetben. Meg lent is nagyrészt a gördülés adja a város alapzaját, ha nem pont előtted van a kocsi.

    Nyilván jobb, ha elektromos autók vannak benzines helyekett, csakhogy főleg belvárosi részeken nem ez az egyetlen jövőneli alternatíva. Attól, hogy az altalam említett 3 tényezőből 1-től teljesen, 1-től részben, 1-tő legyáltalan nem mentesül a belváros, ettől még a cél az lenne, hogy mindháromtól nagyrészt mentesüljön.

    [ Szerkesztve ]

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #262 üzenetére

    De kint sem hangtalanok, ezt nem bírod felfogni. Ha egy elektromos autó elmegy melletted, oké, de folyamatos forgalom mellett ugyanúgy zajosak.

  • Hi!King

    őstag

    válasz dabadab #264 üzenetére

    "Tökre érdekelne, hogy az hogy jön ki, hogy a 1 darab villanyautó halkabb, mint 1 darab belsőégésű, de ha mindegyikből veszünk ezret, akkor már pont ugyanolyan hangosak."

    Nem tudom, de én semmi ilyesmit nem állítottam.

    "Vagy hogy mi történik a motorzajjal tíz méter magasan: hova tűnik? Meg ez valami új dolog lehet, mert amikor én laktam a harmadikon, akkor bőven hallatszott a motorzaj ott is nyitott ablaknál."

    Ilyet sem állítottam, ellenben az meg engem érdekelne, hogy hogyan lehet, hogy az elektromos autók az utcán zajmentesek, a sokadik emeleten meg mégis hallani a gördülési, légellenállási zajukat. Mert amit hcl írt, abból ez következik.

  • Hi!King

    őstag

    válasz MaCS_70 #266 üzenetére

    "Az imént egy jó félórát szobroztam a kapunk előtt, és direkt figyeltem az autók hangját -- háttal állva. A villanyosakét alig pár méterről hallottam meg, a hagyományosakat viszont minimum az ötven méterre levő saroktól."

    Azért ha folyamatosan megy egy rakás autó, akkor ha villanyos vagy plugin hibrid elektromos módban az összes, azt is jó messziről hallod alapzajként. Ahogy egy trolit vagy egy vonatot, villamost is, hogy szélsőséges példát mondjak.

    "A félmegoldásokról: kifejezetten az égnek áll a hátamon a szőr akkor, amikor azt hallom, hogy valami azért nem jó, mert csak félmegoldás. Jobb, teljes megoldás ugyan nincs, de a féllel nem foglalkozunk."

    Nekem is feláll a szőr az ilyesmitől. Csak nem tudom hogy jön ide, mivel én azt állítottam, hogy a 3 problémából 1-et orvosol, ami jó, 1-et félig, ami jó, 1-et nem orvosol, vagy akár súlyosbíthat is, ami nem jó. Hogy jön ide akkor, hogy ne foglalkozzunk a fél megoldásokkal?

    "Autómentes város: arról azért ne feledkezzünk meg, hogy a városban lakók is használnának saját járművet! Nyilván nem mindenki, és azok, akiknek az életvitele nem követeli meg, általában nagyon lazán mondanak le róla a többiek kárára, de azt azért vegyük tudomásul, hogy az autóra az emberek, családok nagy részének egyszerűen szüksége van."

    Minden ilyen irányú korlátozás előnyös azoknak, akiknek bizonyos célra feltétlenül kell az autó, mivel csökkenti a forgalmat. Tehát ha pl. dugódíjat vezetnek be, akkor az előnyös annak, akinek feltétlenül be kell mennie a belvárosba, és ki tudja fizetni, mivel kisebb forgalomban tud közlekedni. Vagy ha bevezetik egy övezetben, hogy ott lakóként is csak 1 órára állhatsz meg, illetve tartózkodhatsz autóval zónán belül (vidéki városban tudok ilyen példát mondani), az előnyös annak, akinek fel kell cuccolnia a lakásába, mert sokkal nagyobb eséllyel tud ebből a célból a háza előtt megállni. Szóval minden ilyen korlátozásnak két oldala van, ezért is vicces, mikor pl. az áruszállítókkal érvelnek az autómentes utcákkal szemben, holott azoknak pont hogy megkönnyíti a dolgát, hiszen nekik lesz behajtási engedélyük az áruszállításra, cserébe nem tartják fel őket azok, akik wc-re járnak autóval, vagy a belvárosi kis utcák felét elfoglalják autó tárolással.

  • Hi!King

    őstag

    válasz zsolti75 #269 üzenetére

    Szvsz jelenleg a plugin hybrid a legjobb megoldás, csak valahogy meg kellene oldani, hogy lakott területen nagyon indokolt esetet leszámítva csak elektromos módban szabadjon használni.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Noukoum #281 üzenetére

    Pedig baromi sokan vannak azok, akik egy autót tudnak, akarnak fenntartani, ezért a villanyautó nem jöhet szóba a hatótáv miatt.

    Plugin hibridnél azért kevésbé kritikus a töltés, mert rugalmasabb, hiszen egy hétvégi út előtt nem kell fullra tölteni, mint az elektromost, napi ingázás vagy városi, környéki alkalmi utaknál meg megoldható nem otthon is a töltés.

    Nem is írtam, hogy végleges megoldás, de a jelenlegi infrastruktúra és hatótávok mellett a többségnek csak második autónak lenne jó a teljesen elektromos.

    A zöld rendszám pedig el fog tűnni teljesen, ha elég elektromos/hibrid lesz, azzal egyetértek, hogy előbb fog eltűnni hibridnél.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #285 üzenetére

    Már megint a saját igényeid alapján próbálod megmagyarázni, hogy mi lehet más igénye.

    Nekünk a járvány előtt úgy harmada az útjainknak nem fért volna bele a 400 km-be, több mint fele a 200 km-be, ami egyébként elérhetőbb villanyautó kínálatot jelentene. De ha valakinek csak 10%, és a magánutakra nagyrészt hétvégén mennek az emberek, akkor a hétvégi feltorlódott igények miatt nehezen vállalható az a modell, hogy akkor hétvégén mindenki autót bérel, tehát a leggyakoribb, hogy második, városban szaladgálós, vagy agglomerációs bejárós autónak veszik az elektromost. Nyilván 10 év múlva már nem ez lesz.

    Az ország mérete meg nem tudom hogy jön ide, vagy úgy gondolod, hogy mostantól már örökre korlátozások lesznek a határokon?

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #287 üzenetére

    Amit a saját igényeidből következtettél ki. Tudod vannak, akik nem csak évi egyszer elmennek a horvát tengerpartra, hanem év közben is járnak ide-oda.

    Szerk.:
    Emellett pedig mint írtam, pont az autóval wc-ről járásról, illetve az autóval napi szinten városon belül munkába járásról kellene leszokni, már akinél lehetséges, és arra építeni az alternatívákat.

    [ Szerkesztve ]

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #289 üzenetére

    Eleve csúsztatás az összevetésed, mert a 300-400 km hatótávot (amikor nem kell fűteni!) nem az alsó kategóriája tudja az elektromos autóknak, míg a hazai autóállomány életkora és az átlagos kategória alapján a belépő szintű elektromos autók is sokszor annyiba kerülnek.

    Pl. ha összeveted a Dacia Sandero-t a Dacia Spring-el, 2-szeres árkülönbség úgy, hogy a Spring csak 200 km-t tud papiron. Az egyik egy teljes értékű autó, a másik városi szaladgálósnak, ingázós autónak jó.

    Másrészt akárhová megyünk a szomszéd országokban, mindenütt, évszaktól függetlenül viszonylag sok magyart látunk, akár Horvátországban is, ahol legutóbb 2019 márciusban jártunk, és Isztria akkor is tele volt magyarokkal. Tehát nem tűnik rétegigénynek, hogy nem csak nyaralni, hanem hosszú hétvégéken, hétvégéken is eljárnak ide-oda mások is. Mellesleg Budapestről egy egy napos bükki túra is necces lenne egy átlagos elektromos autóval, és akkor a határon belülről beszéltünk.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Noukoum #291 üzenetére

    "Sokan? A mai belépő “nem városi” villanyautók több száz km-t tudnak menni egyetlen villámtöltéssel (30-35p) télen klímával autópályán 130 km/h tempóban. Nyáron vagy esetleg alacsonyabb sebességgel még annál is jóval többet. Ez nem elég?"

    Nem, nem elég. Főleg akkor nem, ha nem tudod otthon tölteni, mert nem családi házban laksz, így a hétvégi program előtt el kell vinni tölteni, és rossz esetben még útközben is 30-35 perc töltés, ha mondjuk túrázni mennénk a Tátrába vagy a Raxra, ahol jó eséllyel szintén nem lehet még tölteni.

    "Aki 1x millió forintot kiad egy autóra az szerinted 1 autót akar fenntartani? :N Nem igazán."

    Nyilván nem, de épp erről beszéltem, hogy jelenlegi infrastruktúra és hatótávok mellett második autónak való.

    "Persze megoldható csak mindenki sz@rni fog bele. Ugyanis utcai töltővel nem fogsz annyival olcsóbban kijönni hogy megérje az idődet. Ehelyett a benzinmotort fogod használni, rosszabb fogyasztással mint egy ugyanolyan benzines autóval.."

    Ja, csak akkor nem veszek plugin hibridet, ha nem akarom elektromosan használni. Nyilván ezt a döntést erősen befolyásolja a zöld rendszám, ami mint már írtam, ezer sebből vérző koncepció, ami idővel el fog tűnni.

    "Ja mert a többség minden nap megy Münchenbe háromszor egyseggel gondolom.
    Igazán érdekelne hogy a többség hova kívánkozik menni, amire nem elég az a néhányszáz km hatótáv."

    A többség 1 autót tart fenn, vagy ha többet, akkor sem feltétlenül funkcionalitás alapján, hanem inkább hogy több családtag tudjon mozogni. Ezért a hosszabb utaknak ugyanúgy bele kell férniük, mint a rövidebbeknek. Ha hétvégente csinálsz egy nagyobb programot, és ebből csak minden harmadik necces villanyautóval, akkor már nem éri meg csak akkor autót bérelni, ami amúgy is macerásabb, de elárulom, hogy nagyon sokan vannak, akik hétköznap amúgy sem használják az autójukat, mi is így voltunk ezzel járvány előtt. Nem kell naponta München, elég 3 hetente 200-300 km-re bármi, az már necces egy átlag villanyautóval, főleg ha amúgy is korán kell kelni az odaéréshez, és akkor még bekavarna egy plusz töltés.

    "Persze csak a kettő eltűnése között lehet lesz 10 év.. "

    Remélem nem, mert az elkeserítő lenne belvárosi közlekedés szempontjából.

  • Hi!King

    őstag

    válasz hcl #292 üzenetére

    "nem az, mert em azt mondtam, hogy most azonnal megoldható, hanem csak igények szintjén."

    Akkor meg miért velem vitatkozol? Én is írtam, hogy idővel elég jók lesznek az elektromos autók a legtöbb embernek elsődleges autónak is. Most ami már talán mondható elég jónak, az a felső kategória, ami megfizethetetlen még a felső-középréteg jelentős részének is. Nyilván ami most ott van, az 5 év múlva elérhető áron lesz megkapható, 15 év múlva meg általános lesz a használt piacon is.

    "És kvasokan szinte csak erre használják a Sandero-t is :D"

    Nem biztos, hogy ha valaki erre használja 95%-ban, mikor látod, akkor a maradék 5%-ot meg tudná oldani máshogy, ha Springje lenne. Mondjuk mint írtam, nálunk például épp fordítva lenne, nagyjából arra lenne jó egy Spring, amit a járványig megoldottunk tömegközlekedéssel, most meg részben kerékpárral.

    "Arra az esetre pl. lehet bérelni autót."

    Mint írtam, ha mondjuk minden 3. hétvégén bérelni kell, már nem éri meg, és macera is. Car sharinggel még drágábban jön ki, és a legtöbb szolgáltatónál nem is érhető el ilyenre alkalmas opció, a bérlés meg minden alkalommal macera. De mintha el sem olvastad volna, amit írtam, hiszen már említettem a bérlést, mint lehetőséget.

    "Ha van a megfelelő helyen töltő, akkor pl. amíg mászol az erdőben, lehet tölteni. De ha ilyen igényeid vannak, akkor nyilván neked nagyobb hatótávú elektromos fog kelleni, amikor az megfizethető lesz."

    Ha nem a tobzódós parkolókat választom, hanem mondjuk a falu utolsó utcáját, vagy random beugrót az erdészeti út mellett, akkor nem lesz ilyesmi 30 év múlva sem (jó, arra már nagyobb hatótáv lesz). Épp az autó mobilitásának előnye veszne el, ha nem lehetne szabadon kiindulópontot választani a túrához, hanem feltétlenül töltőnél kellene hagyni.

  • Hi!King

    őstag

    válasz lionhearted #293 üzenetére

    Feleségem munkahelyén Toyota hibridek a céges kocsik, nem plugin hibridek (nagyon keveset fogyasztanak ezek is amúgy, pedig átlag benzineshez képest nehezebbek). Épp arról beszéltünk nemrég, hogy ha ezek plugin hibridek lennének, akkor mekkora káosz lenne, ha kiraknának néhány töltőt a céges parkolóba, mert mindenki azokra cuppanna rá, hogy olcsóbban járhasson be....

    [ Szerkesztve ]

  • Hi!King

    őstag

    válasz lionhearted #297 üzenetére

    "Csakhogy a magyar lakosság 70%+ ott él (KSH 2019)."

    Erre valami forrás? Most hirtelen 54%-ot találtam korábbi évekből, csodálkoznék, ha azóta ennyit növekedett volna ez az arány.

    Ebben az 54%-ban pedig benne vannak a zsákfalvak lelakott, omladozó házai is, míg Budapesten és a megyei jogú városokban, ahol az átlag jóval tehetősebb, jóval kisebb a családi házak aránya. (Amúgy épp a bostoni cégtulajdonosunk mondta pár éve, hogy ő azért nem vesz Teslát, mert nem tudná hol tölteni :-))

    "És akkor nem is beszéltünk arról, hogy leválogassuk azt a réteget, akinek van pénze akkumulátorra."

    Ez alapján kétségeim vannak, hogy olvasod-e egyáltalán, amiket írok, vagy csak beskatulyáztál, hogy biztos elektromos autó hater vagyok, és minden érvet azokkal szemben igyekszel rámzúdítani.

    "a Toyota hibridek kivételek, pont cégeknek éri meg a zöld rendszám miatt, egyébként elképesztő feláras a PHEV"

    Igazából az elektromos autók jelenleg még inkább felárasak, tekintve, hogy 6-10 milliótól indul a belépő szint, és 15 körül kezdődnek azok, amelyek már jelentős hányadban kiváltják a hagyományos autókat.

    "nem nagy durranás az infrastruktúra hozzá... egy 2x22kW töltő helyére tudsz rakni 12*3,6kW töltőt..."

    Igen, csak nem ismered azt a céget, ha valami nagyobb dolgot kell csinálni, és itt nem lenne elég a töltők üzembe helyezése, valószínűleg az elektromos hálózatot is fejleszteni kellene az épületben. Úgyhogy valószínű, hogy ha plugin hibridek lennének, csak néhány töltő lenne, nem jutna mindenkinek.

  • Hi!King

    őstag

    válasz dabadab #307 üzenetére

    Ez így van, viszont az a néhány év az átlagember számára azt jelenti, hogy mondjuk 3-4 év múlva lesz jelenértéken 6 millió körül ilyen autó, 5-6 év múlva a legfapadosabb új autók is ilyenek lesznek, így a többség olyan 15-16 év múlva fog tudni ilyet venni használtan.

  • Hi!King

    őstag

    válasz Noukoum #312 üzenetére

    Az a baj, hogy 300 km-el számolsz, holott a legtöbb elektromos, amit ma eladnak, nem tud ennyit, vagy legalábbis reálist körülmények között nem. Mikor 10-20 éves lesz, akkor azon célprofilra, amire vették, ugyanúgy használhatatlan lesz, cserébe az aksi cseréje, felújítása még jóval drágább lesz, mint a plugin hibrid esetében. Emellett ugye az új, nagyobb aksijú elektromos autók miatt eleve nagyon gyorsan el fog avulni, így a maradvány értéke is nagyon gyorsan esni fog. Arról nem is beszélve, hogy aki plugin hibridet vesz, az univerzális autóként hosszabb utakra is használja, tehát simán beletesz 10 év alatt legalább 300-400 ezer km-t, vagy többet, hosszabb utakra nyilván benzines hajtásra, emiatt kevésbé releváns, hogy 10 éves kora után mi lesz vele, mint az elektromos autó esetében, mivel eleve nagyobb kihasználtsága lesz, mint a jórészt második autónak eladott elektromosok.

    Ami pedig az illemet illeti, számomra ez is egy érv arra, hogy még nagyon gyerekcipőben jár az elektromos autózás, hiszen ha be akarod tartani az illemet, az egy rakás macerával jár. Pl. egész napos program esetében nem hagyod ott az autódat egy ilyen töltőnél, mert jófiú vagy, de akkor te szívsz, hogy hogyan fogod tölteni a visszaútra.

    [ Szerkesztve ]

  • Hi!King

    őstag

    válasz Noukoum #319 üzenetére

    "300km egy villámtöltéssel télen 130 km/h klímával. Ezt bármely nem városi villanyautó tudja most, nem kell hozzá tesla. Szóval de, tud ennyit. 200km-t meg töltés nélkül is tudnak."

    A bármely nem városi villanyautó simán egs felső-középkategóriáa benzines autó áran van. Ma nagyon kevesen tehetik meg, hogy megvegyék.

    "Az gondolom eszedbe se jutott hogy olyan tulajhoz kerül az autó akinek bőven jó a lecsökkent hatótáv is. "

    Teljesen mindegy kihez kerül, mert ha kevesebbnek ideális, az csökkenti a használt piaci árát, kereslet-kínálat.

    " A belsőégésű autók pont erről híresek, hogy nincs bajuk de ha véletlen van akkor olcsó a javítás. "

    És hogy jönnek ide a belsőégésű autók, már megint milyen szalmabábot akarsz cáfolni? Nyilván azok ara is sokat fog esni, ha a jelenlegieknél jobb elektromos autók lesznek a piacon, és olcsóbban.

    A plugin hibrideké is sokat fog esni, nyilván, nem állítottam az ellenkezőjét, de ugyanazon okból a jelenelgi elektromosoké is.

    A többit elolvasva javaslom, hogy magaddal vitatkzozz tényleg olyan dolgokat próbálsz cáfolni, aminek több esetben is 180 fokban az ellenkezőjét állítottam (lásd plugin hibridek). Az meg, hogy azt írtam, másodlagos autó, abban is lattam megragadtad a lényeget. Nem az a lényeg, hogy melyiket használjak többször, hanem az, hogy nem váltja le egyelőre az elektromos a benzinest, ezért mindkettőre szüksége van a csaladnak. Vagy bérel néha egyet, csak már arról is írtam, hogy macerás.

    Részemrő lennyi volt, latom nem kedveled a kulturált vitát, sajnálom, hogy az első szalmabábnál nem vagtam le, hpgy mekkora troll vagy.

Új hozzászólás Aktív témák