Új hozzászólás Aktív témák
-
Tök jó, hogy ff crash volt a hsz írásom közben... na mindegy. Dióhéjban ismét.
Akárhány padi mérést megnézel, a nyomatékcsúcs mindig a teljesítménycsúcs előtt van. Mérnöki akarat függvényében akár 2-3ezer fordulattal korábban.
Erre a TC-s erőmérő videók nagyon jó szemléltetést adnak.
Nagyon jókat játszanak a mérnökök azzal, hogy ide-oda tologassák az értékeket változó geós turbóval, bi és twinturbóval, változó szelepvezérléssel, soros és v motorral, gázlengéssel, hengeröblítéssel, szívó és kipuff áramlásoptimalizálással, miegymással.
De a nyomatékplafon akkor is korábban jön mint a teljesítményplafon, ezért mondom, hogy a nyomaték gyorsít, a végsebességet pedig a teljesítmény tolja ki. Vagy akkor fogalmazok árnyaltabban úgy, hogy a nyomaték jóval nagyobb szerepet játszik a lendületszerzési szakasz elején mint a lóerő, ami majd nyilván egy idő után (bizonyos fordulatszámnál, amikor a nyomaték már nem tud úgy érvényesülni, azaz keresztezi egymást a két görbe) átveszi a szerepet a további gyorsításhoz.
Itt most belsőégésűről van szó, nem villanyról mielőtt ebbe is belemennénk...
De mivel a normális átlag inkább az alsó tartományban tartja a fordulatszámot, és nem ötezren forgatva lő ki a lámpától, sőt, nagyon háromezer fölé sem forgatják a motort, kijelenthető az, hogy nagy általánosságban a nyomaték gyorsít, nem a teljesítmény.
Legalábbis szerintem.
Igaz a volvo pörgősebb motor, a daf-nál másabb a görbe, ott 1400nál van a keresztezés, de a lényeg látszik.
Aztán persze pont ezért be is jön az, hogy hol/miben akarjuk használni a motort...
Egy nascar-osnak a lóerő az istene, egy offroadosnak a nyomaték, és egy F1-esnek meg mindkettő. Előzőekből érhető okokból.
Én hiába tennék be a 40 tonna alá két olyan motort mint ami a kocsimban van, és tudnék letenni kerékre 480-500 lovat, de mellé csak 650-700Nm-t, hogy azzal nem mennék sehova, az elég valószínű, főleg nem dombnak fel álló helyzetből. Aztán mondjuk 80ról felgyorsulni 10... khm... izé... szóval 90-re, mondjuk tíz-tizenegyben, ott meg a lovak játszanák a főszerepet, nem a nyomaték.
De nem vagyok gépészmérnök, szóval simán lehet, hogy félreértelmezek valamit.どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。
-
Hi!King
őstag
Hat nem tudom, én autóval egy kezemen meg tudom számolni hányszor jártam a Nagykörúton belül, pedig Budapesten élek és van autóm. Ha valami arrafelé kellett, jarvany előtt mindig tömegközlekedéssel mentem, mert az volt a legkényelmesebb, egyébként olyan ismerőseim is így tesznek, akik agglóból járnak be, de még a Nagykörúton kívülre, nem szivatják magukat autózassal, parkolássla, ha be kell ugraniuk valamiért.
[ Szerkesztve ]
-
-
hunluki
senior tag
Én is full villanyt akartam elsőre és nem is az ára vagy a hatótávpara volt ami visszafogott hanem az infra állapota akkor amikor váltottam.
Direkt előtte nézegettem a töltőket, kérdezgettem a villanyos kollégákat hogy mennyire megbízható és mindenkitől azt a visszajelzést kaptam hogy fokozatosan javul de még mindig benne van a pakliban elég sűrűn hogy nem működik, ezért esett pluginra a választás. De a következő tuti tisztán villanyos lesz, ez nem is kérdés.
Új hozzászólás Aktív témák
- Dacia topic
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Genshin Impact (PC, PS4, Android, iOS)
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Kamionok, fuvarozás, logisztika topik
- SSD kibeszélő
- Poco F5 - pokolian jó ajánlat
- További aktív témák...