Új hozzászólás Aktív témák

  • válasz schawo #149 üzenetére

    Tök jó, hogy ff crash volt a hsz írásom közben... na mindegy. Dióhéjban ismét.
    Akárhány padi mérést megnézel, a nyomatékcsúcs mindig a teljesítménycsúcs előtt van. Mérnöki akarat függvényében akár 2-3ezer fordulattal korábban.
    Erre a TC-s erőmérő videók nagyon jó szemléltetést adnak.
    Nagyon jókat játszanak a mérnökök azzal, hogy ide-oda tologassák az értékeket változó geós turbóval, bi és twinturbóval, változó szelepvezérléssel, soros és v motorral, gázlengéssel, hengeröblítéssel, szívó és kipuff áramlásoptimalizálással, miegymással.
    De a nyomatékplafon akkor is korábban jön mint a teljesítményplafon, ezért mondom, hogy a nyomaték gyorsít, a végsebességet pedig a teljesítmény tolja ki. Vagy akkor fogalmazok árnyaltabban úgy, hogy a nyomaték jóval nagyobb szerepet játszik a lendületszerzési szakasz elején mint a lóerő, ami majd nyilván egy idő után (bizonyos fordulatszámnál, amikor a nyomaték már nem tud úgy érvényesülni, azaz keresztezi egymást a két görbe) átveszi a szerepet a további gyorsításhoz.
    Itt most belsőégésűről van szó, nem villanyról mielőtt ebbe is belemennénk...
    De mivel a normális átlag inkább az alsó tartományban tartja a fordulatszámot, és nem ötezren forgatva lő ki a lámpától, sőt, nagyon háromezer fölé sem forgatják a motort, kijelenthető az, hogy nagy általánosságban a nyomaték gyorsít, nem a teljesítmény.

    Legalábbis szerintem.
    Igaz a volvo pörgősebb motor, a daf-nál másabb a görbe, ott 1400nál van a keresztezés, de a lényeg látszik.
    Aztán persze pont ezért be is jön az, hogy hol/miben akarjuk használni a motort...
    Egy nascar-osnak a lóerő az istene, egy offroadosnak a nyomaték, és egy F1-esnek meg mindkettő. Előzőekből érhető okokból.
    Én hiába tennék be a 40 tonna alá két olyan motort mint ami a kocsimban van, és tudnék letenni kerékre 480-500 lovat, de mellé csak 650-700Nm-t, hogy azzal nem mennék sehova, az elég valószínű, főleg nem dombnak fel álló helyzetből. Aztán mondjuk 80ról felgyorsulni 10... khm... izé... szóval 90-re, mondjuk tíz-tizenegyben, ott meg a lovak játszanák a főszerepet, nem a nyomaték.
    De nem vagyok gépészmérnök, szóval simán lehet, hogy félreértelmezek valamit.

    どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。

Új hozzászólás Aktív témák