Új hozzászólás Aktív témák
-
-
válasz
razorbenke92 #26 üzenetére
Igazad van. Mozgókép (video) módban csak 1920 x 1080p @30fps nálam mindkét kamerán. és mindenképp vízszintesen kell tartani a kamerát hogy TV-n normális képet kapjunk.
Elnézést a tévedésért. Videót nem lehet megvédeni az idegzsábás függőlegesen tartós emberektől.
-
Ez egy rettentő hasznos infó, ami teljesen egyértelmű mégsem jutott még eszembe. Ráérek majd én megvágni a képet utólag olyanra, amilyenre akarom.
Nálam videónál viszont nem alkalmazható (Note9):
Választhatok
1:1 arányút 1440x1440-ben max
Teljesképernyőset 2224x1080-ban
16:9-et 3840x2160-ban -
-
Az én Huawei telefonom vagy 4:3 vagy 1:1 vagy 18:9 arányú képeket tud csinálni (photo v video).
Én a 4:3 at választom mert abból lehet a legnagyobb felbontású (vízszintes) 16:9 et csinálni. De akiknek görcsbe áll a keze és csak függőlegesen bírja a telefont tartani azoknak az 1:1 méretarány a legjobb..
-
bkercso
nagyúr
Méretet és felbontást kell venni, és akkor a képarány nem olyan kritikus. Szerintem.
-
Nem azért születtek anno a 4:3-as TV-k és monitorok, mert ezt tudták összerakni
De. A CRT alapvetően kör alakú szeretne lenni (az első kijelzők azok is voltak), minél kevésbé négyzet a képernyő, annál inkább problémás.
Én még úgy tanultam műszerész koromban, hogy de, azért születtek, amit Mr. Y leírt. De aztán lehet, hogy ez is csak a régi rendszer ('90-es évek előtti) miatt volt.
Amúgy meg minden megszokható.
Az 1:2-es képarány is.
Meg a noccs is.
De az is lehet, hogy valamely gyártó véletlenül elrontott valamit, és piacra dobta mint újítás (Lö' Innováció).
-
válasz
Lalikiraly #16 üzenetére
Én három egyforma 16:9-es monitort "használok".
Azért az idézőjel, mert az esetek többségében csak azért használom ki, mert van, de nem lenne pótolhatatlan a harmadik. (Volt otthon egy duplamonitoros PC-m, és egy segédmonitorom laptop mellé a koleszban. Elköltöztem a koleszból, és otthonról is, az új házban meg minden IT cucc koncentrálódott egy helyre.)
Játéknál, böngészésnél egyet használok. Tervezéskor, amikor végtelen datasheettel dolgozom, olyankor meg még néha így is kinyomtatom papírra a legfontosabb oldalakat, mert azt gyorsabb lapozgatni.Költözéskor gondolkodtam, hogy eladom mindhármat, és (megtoldva?) veszek egy 32:9-et. De egyrészt előbb kipróbálnám, másrészt olyan dolgozósarok elrendezés van félig készen, ami erősen alapoz a triplamonitoros esztétikára.
-
Ha már így elment a téma lényegétől, akkor kanyarodjunk vissza, hogy mint írtam kíváncsi lennék, hogy milyen képarányt használ illetve preferál. Nekem ugye most pl 16:9 es monitorom van de legalább 21:9 re váltanék inkább....
-
És ez nem véletlen.
Persze hogy nem véletlen. Csak teljesen más az oka. A statikus tényezőket elég jól kiszűri az agyunk. Ezért nem látod az orrodat, és ezért nincs tudomásunk a vakfoltról sem. Az, hogy egy fehér keretet ki tudsz zárni a 4:3 körül nem jelenti azt, hogy ugyanott nem vennél észre mozgást. Az, hogy téged a 16:9 körül zavar olyan, mint amikor azt mondják ne gondolj az elefántra: Bármi zavarhat, amire felhívják a figyelmed. -
Nem azért születtek anno a 4:3-as TV-k és monitorok, mert ezt tudták összerakni
De. A CRT alapvetően kör alakú szeretne lenni (az első kijelzők azok is voltak), minél kevésbé négyzet a képernyő, annál inkább problémás.
Egyébként ugyanez a probléma van a túloldalon, a kameráknál is, azok is alapvetően egy kört vetítenek.Ja, és nem utolsó sorban akkoriban ez volt a standard mozis képarány is.
azért, mert megközelítően ez az az arány, amire komolyabb szemmozgások nélkül fixen tudsz koncentrálni
Az első TV-k olyan kicsik voltak, hogy ez nem volt szempont., nem hogy a látómezőbe, hanem az éleslátás mezejébe simán belefértek.
Amikor elkezdték nyújtani a képarányt, nem azért tették, hogy misztikát keressünk az okban, hanem helytakarékosságból
Köze nem volt a helytakarékossághoz. Egyrészt eleinte (a XX. század közepéig) kifejezetten széles filmet használtak a szélesvásznú mozikhoz (vagyis kifejezetten több alapanyag kellett), utána meg az anamorfikus formátumokkal 4:3-as filmre vették/veszik fel a szélesvásznú filmeket is, a kamera és a vetítőgép lencséi oldják meg ebből a szélesvásznat.
Későbbiekben, a digitális filmezésnél is hasznos volt a nyújtott arány, mivel ahogy a filmen is, a digitális meghajtókon is kevesebb helyet foglalt.
Ez nem igaz. Vásznaknál teljesen nyilvánvalóan a függőleges méret a korlátozó tényező, vagyis a szélesvásznú változat nagyobb felületen látszik, azonos pixelsűrűség mellett TÖBB pixel (és ebből következően: tárhely) kell neki.
A szélesvásznú formátumot azért használják, mert jól néz ki és az épületek fizikai adottságai is ennek kedveznek.
Az IMAX (mint a filmformátumok királya) az megint sokkal keskenyebb, de ott valójában a magasságot növelték, ami speciális és drága vetítőtermeket igényel.
-
Mr. Y
őstag
válasz
razorbenke92 #7 üzenetére
Gondolj csak bele.
Nem azért születtek anno a 4:3-as TV-k és monitorok, mert ezt tudták összerakni. Hanem azért, mert megközelítően ez az az arány, amire komolyabb szemmozgások nélkül fixen tudsz koncentrálni.
Komolyan mondom, próbáld ki: állíts be egy 4:3-as képarányú filmet és a komplett környezetét maszkold ki fehérrel. Azért fehérrel, mert az egy zavaró tényező. Majd pedig nézd kb 5 percig és azt veszed észre, hogy nem is látod a fehéret.
Ezután próbáld ki ezt 16:9-es vagy még nyújtottabb képaránnyal. Azt veszed észre, hogy folyamatosan zavar a fehér maszk. És ez nem véletlen.Amikor elkezdték nyújtani a képarányt, nem azért tették, hogy misztikát keressünk az okban, hanem helytakarékosságból. Ez még az analóg filmtekercses felvételekhez vezethető vissza. Mivel 16:9-ben vett fel a kamera 4:3 helyett, egy szalagra jelentősen több anyag fért fel.
A mozikban akkoriban nem volt széles vászon, de amikor bejöttek a széles vásznú filmek, eleinte két oldalról toldalékvásznat engedtek le. Aztán persze lecserélték a ma is ismeretes méretekre.
Későbbiekben, a digitális filmezésnél is hasznos volt a nyújtott arány, mivel ahogy a filmen is, a digitális meghajtókon is kevesebb helyet foglalt.A félre értések elkerülése végett azonban leírom, nem célom vitát indítani, pusztán néha nem tudom megállni, hogy ne írjak be a komolyabb félre értelmezésekre.
-
válasz
razorbenke92 #11 üzenetére
Vagy pl a 3D nél ugye szinte az lenne a legjobb ha nagyobb lenne a vászon, mint a látótér, talán akkor lenne a legjobb hatásfoka...
Vagy csak a koncentrálásban segítene. -
-
Oké, de ha lekorlátozod a látásodat egy olyan tartományra, amit itt élesnek tekintettél*, akkor rögtön olyan érzésed lesz, mint ha egy szűk csővel a fejeden kellene mozognod. Ezért fontos a perifériális látótérben megjelenő kép, mert még ha nem is éles, rengeteget ad hozzá ahhoz, amit a világból észlelsz.
* persze azért érdemes próbálkozni a szemek mozgatásával is, mert arra nagyon is alkalmasak
-
#90088192
törölt tag
válasz
razorbenke92 #7 üzenetére
Szerintem az éles látás amire gondolt, mert az igen szűk, sárga résszel jelölt az ábrán(sejtésem szerint). Az sacc per kb megfelel annak
-
Ha egy anime-Voldemort lennék, lehet. Egyébként ha valakinek létezik orra és szemöldökcsontja, és europid szemhéja van, akkor valami ilyesmi a látómezeje:
A teljes látómeződ egyértelműen bármi más, mint 4:3. A binokuláris része meg olyan amorf, hogy fölösleges arányokról beszélni, de ha megpróbálod kitölteni, akkor a 4:3 hagyja a legtöbb darabot.
Aztán kíváncsi vagyok, te honnan szedted azt az információt -
Mr. Y
őstag
válasz
razorbenke92 #1 üzenetére
Sokkal inkább látsz 4:3-as képarányban, mint bármi másban. Honnan szedted ezt az információt?
-
bkercso
nagyúr
válasz
Lalikiraly #2 üzenetére
De igazából akkor az emeri látómezőnek mi a valódi képaránya? Már ha lehet ezt így kérdezni...
Nem egyformán látsz a különböző területeken, így nem lehet kérdezni..
A látómező 170° körüli, vagyis elég nagy vetítő kell, vagy elég közel kell ülni a képhez, hogy ezt nagyrészt kitöltse és növelje a jelenlétérzetedet.Az emberi szemnek a felbontását is bajos a megjelenítőhöz mérni, mert a mikro-szemmozgásokkal javítjuk az előbbit.
-
válasz
Lalikiraly #2 üzenetére
De igazából akkor az emeri látómezőnek mi a valódi képaránya? Már ha lehet ezt így kérdezni...
Attól függ, hogy áll a szemed...
-
válasz
razorbenke92 #1 üzenetére
Na köszönöm szépen! Ez szép kerek válasz így
Én alapból bőven elvagyok a 16:9 el igazából, de ha tényleg úgy csak videót vágnék ilyesmi akkor tuti hogy legalább 21 vagy 32:9 es monitoron dolgoznék, ráadásnak a 32:9 en már két darab 16:9 es kép fér el egymás mellett, ergo, ha elég nagy felbontású és méretű a monitor akkor ugye két kép is elfér egymás mellett.
De igazából akkor az emeri látómezőnek mi a valódi képaránya? Már ha lehet ezt így kérdezni...
-
Elméletileg a széles vászon nem csak a szerkesztés könnyebbsége miatt van, hanem mert az van a legközelebb az emberi látómező arányához. Ezért közelítenek a TV-k is erre, ugyanakkor a régi 4:3-al való kompatibilitás miatt TV-n elterjedtebb (még) a 16:9 - így 4:3 és 21:9 irányba sem elviselhetetlen az átjárás. A mozifilmeket 21:9-ben gyártják, mert a filmszínházak tudnak így vetíteni. A TV filmek (sorozatok, műsorok, stb.) pedig 16:9, hogy a céleszköznek megfeleljenek.
A Youtube videóknál azért botlani egyre több ilyenbe, mert az okostelefonok (amiket egyre gyakrabban használnak videózásra) hasonlóan igyekeznek a káva nélkül a látómezőhöz igazodni.
- S8 18.5:9
- S10 19:9
- i11 Pro 19.5:9
- S20 20:9Ezek a telefonok persze nem feltétlenül videóznak unortodox módon, de általában mindig beállíthatóak úgy, hogy a telefon kijelzőjét kitöltse a kamerakép.
Én speciel a Note9 miatt szívtam ezzel. A nagyszerű képeimet nyomtatni akartam fotókká, de abból sincs 18.5:9 arányú szabvány, és baromi nehéz volt megvágni a képeket úgy, hogy a kompozíció ne vesszen el róla.
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Megérkeztek a Xiaomi 15T sorozatának telefonjai Magyarországra
- Diablo IV
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Szeged és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- A processzorba integrált hűtésen dolgozik a Microsoft
- Elektromos autók - motorok
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- További aktív témák...
- Precision 3590 15.6" FHD IPS Ultra 7 155H RTX 500 Ada 32GB 1TB NVMe gar
- iPhone 15 Pro 128GB Blue Titanium
- GAMER PC : RYZEN 7 2700X / GTX 1660 SUPER / 16GB DDR4 3200MHz / 512GB NVMe + 500GB HDD
- AMD Ryzen 9 5900X/Radeon 6800XT 16GB/32GB DDR4 RAM konfig eladó
- T495 14" FHD IPS Ryzen 5 PRO 3500U 16GB 256GB NVMe magyar vbill ujjlolv új akku gar
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3316
- Sanyo akkutöltő + 2 használható akku
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 9600X 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- REFURBISHED és ÚJ - HP USB-C Dock G5 docking station (5TW10AA) - 3x4K felbontás, 144Hz képfrissítés
- Asus TUF Gaming M3 GEN II gamer egér
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest